onko se hyvä lääke unettomuuteen?sopiiko tenoxin kanssa opamox tai xanor tms?
onko tenox hyvä lääke?
17
5870
Vastaukset
- pitkävaikutteinen
nukahtamislääke. Olo tosin seuraavana päivänä on lievästi "pöllämystynyt." Sen kanssa ei tarvitse, eikä kannata käyttää rauhoittavia.
- lo_siento
jotakin muuta rauhoittavaa on määrätty päivälääkkeeksi, ei ole estettä käyttää Tenoxia unilääkkeenä.
Pitkäaikainen päiväbentsojen käyttö tosin voi johtaa siihen, ettei Tenox tehoa, jolloin unilääkkeeksi kannattaisi kokeilla esim. trisyklistä antidepressanttia kuten Triptyliä tai Doxalia. Myös antihistamiini Atarax on tuolloin varteenotettava vaihtoehto. - imovane
lo_siento kirjoitti:
jotakin muuta rauhoittavaa on määrätty päivälääkkeeksi, ei ole estettä käyttää Tenoxia unilääkkeenä.
Pitkäaikainen päiväbentsojen käyttö tosin voi johtaa siihen, ettei Tenox tehoa, jolloin unilääkkeeksi kannattaisi kokeilla esim. trisyklistä antidepressanttia kuten Triptyliä tai Doxalia. Myös antihistamiini Atarax on tuolloin varteenotettava vaihtoehto.en nuku imovanella.tenoxia olen kuullut kehuttuvan"paremmaksi?
tosin käytössä on imovanen lisäksi ollut joko xanoria tai opamoxia.mutta imovanea voisi pahimmissa unettomuuksissa kokeilla kait tenoksiinkin.
onko tenox samantyyppinen että otetaan heti ja sitten nukutaan jos nukutaan?vai vaikuttaa siis pidempäänkin? - lo_siento
imovane kirjoitti:
en nuku imovanella.tenoxia olen kuullut kehuttuvan"paremmaksi?
tosin käytössä on imovanen lisäksi ollut joko xanoria tai opamoxia.mutta imovanea voisi pahimmissa unettomuuksissa kokeilla kait tenoksiinkin.
onko tenox samantyyppinen että otetaan heti ja sitten nukutaan jos nukutaan?vai vaikuttaa siis pidempäänkin?molemmat ovat keskipitkävaikutteisia unilääkkeitä.
Muinoin minä käytin Imovanea ja kun sen teho hiipui, sain Tenoxia, joka auttoi heti ja antoi kattavan unen. Imovane toi myös metallisen maun suuhun, mikä ei ole mielestäni kovin mukavaa.
Kaikissa unilääkkeissä on tuo toleranssin nousumahdollisuus eli tietyn ajan jälkeen ei alkuannos enää nukuta. Siksi niitä tulisikin käyttää joko lyhyinä kuureina tai sitten niin, että tulee väli-iltoja: esim. jos on arkityö, niin ei käytä viikonloppuisin lääkettä.
Kannattaa myös keskustella muista vaihtoehdoista lääkärin kanssa. Väsyttäviin trisyklisiin antidepressantteihin tai väsyttävään antihistamiiniin, hydroksitsiiniin (Atarax), ei riippuvuutta pitäisi syntyä.
Itse käytän tätä nykyä Ataraxia 25-75 mg tarvittaessa unilääkkeeksi.
- Junnu
Vähän väärä otsikko,sori.Mut asiaan; Olen käyttänyt joskus Tenox-nukahtamislääkkeitä.Lääke teki ainakin mulle seuraavasta päivästä erittäin uneliaan.Jos sitä voi olona verrata;on kuin olis krapula,suuta kuivaa jne.Uusin reseptin,lääke vaihtui Stella merkkiseen.Toimii erittäin hyvin,aamulla herää pirteänä,hyvin levänneenä.Tietenkään ei kannata suositella kenellekään nukahtamis/unilääkkeitä,varsinkaan pitempiaikaiseen käyttöön.
- itse valinnut
jos unettomuus vie kaiken pohjan kaikesta/jatkuvasti niin kyllä jo vuosia sitten olen valinnut mielummin unilääkkeet kuin valvomisen.
- asdf
itse valinnut kirjoitti:
jos unettomuus vie kaiken pohjan kaikesta/jatkuvasti niin kyllä jo vuosia sitten olen valinnut mielummin unilääkkeet kuin valvomisen.
Tenox on keskipitkävaikutteinen bentso, puoliintumisaika jotain 4 tuntia. Ei mikään lyhytvaikutteinen nukahtamislääke.
- lo_siento
lyhytvaikutteinen unilääke. Tenox keskipitkävaikutteinen unilääke. Stella sopii unilääkkeenä mielestäni vain nukahtamisongelmiin. Tenox on kattavampi unen kannalta. Jos 20 mg tekee aamusta sumean, kannattaa puolittaa tabletti.
- ja vahvasti
En itse lähtisi enää käyttämään. Aiheuttaa suht nopeasti riippuvuutta koska on bentso. Vähän turhankin voimakas heti kärkeen. Suosittelisin ennemminkin alkuun imovanea tai stillnoctia. Tosin stilnoctista tulee hallusinaatioita jos et mene heti nukkumaan.
- Nimetön
Mä vedin kerran juovuksis, kun tulin kotiin niin pari tenoxii ja sit joskus ku heräsin seuraavana päivänä kello 14 aivan pökerryksissä, huomasin, et olin rouskutellut kutakuinkin 12 tablettii... mulla on aika kova toleranssi kyllä, kun aina rouskin niitä.... niist tulee kyl kivan leppoinen olo, mä tykkään...
- havainnut
..riippuvuutta Tenoxin käytössä, en myöskään tokkuraista oloa.Minulla on ollut kausia - nyt taas menossa - jolloin joudun turvautumaan unilääkkeeseen ja olen käyttänyt erilaisia.
Imovane ei sopinut, sillä se jätti suuhun pysyvästi erittäin pahan ja oudon maun. Tuo sivuvaikutus on kuulema n 20%:lla.
Jokin lääke aiheutti todella hallusinaatioita ja muistamattomuutta. Tenox on sopinut minulle parhaiten enkä tarvitse lääkettä joka ilta, usein riittää 10mg - puolet 20mg tabletista. - lo_siento
tsopikloni ja tsolpideemi aiheuttavat riippuvuutta pitkään käytettynä. Ne vaikuttavat bentsojen kaltaisesti. Varsinaisia bentsoja parjataan usein turhaan.
Tematsepaami (Tenox, Normison) on erittäin hyvä keskipitkävaikutteinen unilääke. Sitä ei kannata käyttää joka ilta, vaan silloin kun on selkeä tarve siihen.
- dementoi nopeasti
Jos nelikymppisenä alkaa nappailla säännöllisesti Tenoxia unettomuuteen, niin dementiaoireet alkavat näkyä tuossa vähän yli 50 ja kuuskymppisenä on varmasti jo ihan seniili. Pitää hakea niitä syitä siihen unettomuuteen omasta elämäntilanteesta. 30 kpl tenox-tableteita/vuosi on jo määrä, joka dementoi. Tämän kertoi minulle sisätautilääkärini.
- en ole
kuullut että näin olisi..siis että dementia kaipaa muutakin kuin tenoxia luulisin.
- lo_siento
en kyllä ihan sokeasti uskoisi. Olen käyttänyt bentsoja nyt säännöllisesti kymmenen vuotta. Olen 35-vuotias ja neurologi on määrännyt minulle pysyvän bentsolääkityksen (Rivatril).
Sisätautilääkärisi logiikan mukaan dementian pitäisi tuossa neljänkympin korvilla alkaa iskeä. Siis jos hän tarkoitti bentsoja yleensä, eikä pelkkää tematsepaamia. - Anonyymi
Aika hyvät naurut sai tästä
😂 Hyvin on lääkäri pissiny linssii ettet halui tenoxia
- Anonyymi
Yk si ainoita mitä pystyn käyttämään levottomien jalkojen kanssa mutta en tiedä pitemmän päälle pahen taisiko vain
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941753
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581169Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181168- 941019
- 62823
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam35797Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6734- 46706
En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42680Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113676