Rapin ja Hiphopin ero?

McBob

Kertokaapas kunnolla ja selkeästi mikä on rapin ja hiphopin ero?
Tiedän että hip-hop on kulttuuri ja rap musiikki mutta en paljoa muuta, joten pyydän että selittäisitte perusteellisesti mistä on kysymys.

Kiitos jo etu käteen vastauksista.

29

7652

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sommarmemme

      Mun lemppari rap-artisti A TRIBE CALLED QUEST
      niiden ekalla "People's Instinctive Travels and the Paths of Rhythm" albumilla Q-Tip itse mainitsee termin hip-hop music laulussaan jo tässä 80-luvun lopun mainiolla levyllään.

      Muuten, löysinpä vahingossa siitä suomenkielisestä CD-nettiliikkeestä, mistä kaikki tilaa musiikkinsa, myynnissä olevan kokoelman
      "Hip Hop - The Collection", jonka sisältö on mahtava. Ne eivät laittaneet sinne kuin biisien nimet ilman esittäjiä, mutta aktiiviset musankuuntelijat kyllä tietävät suurimmalta osin, kenen biisejä nämä ovat:

      01: Way I Am    
      02: Hot In Herre    
      03: Gravel Pit    
      04: Purple Hills    
      05: Ms Jackson    
      06: Down 4 U    
      07: Let Me Blow Ya Mind    
      08: Foolish    
      09: Fu-gee-la    
      10: Always On Time    
      11: How Deep Is Your Love    
      12: Regulate    
      13: Can I Kick It    
      14: I'll Be    
      15: Ugly    
      16: Party Up    
      17: Insane In The Brain    
      18: Woo Hah Got You All In Check    
      19: Hard Knock Life    
      20: California Love    
      21: Who Am I    
      22: No Diggity    
      23: Phenomenon    
      24: Summertime    
      25: Paid In Full    
      26: I Got 5 On It    
      27: Rapper's Delight    
      28: Message    
      29: Connected    
      30: Funky Cold Medina    
      31: Walk This Way    
      32: Sound Of Da Police    
      33: Don't Believe The Hype    
      34: Natural Born Killaz    
      35: Three Mc's & One Dj    
      36: Straight Outta Compton    
      37: Gin & Juice    
      38: Return Of The Mack C&j Street Mix    

      • u-mad

        Noihin biiseihin tekijät vai? :D voin yrittää... :P


      • Sommarmemme
        u-mad kirjoitti:

        Noihin biiseihin tekijät vai? :D voin yrittää... :P

        osoittamaan, kuinka sillä on mukana 80-luvun RAP-artisteja ja 90-luvun HIP HOP-musiikkia.
        RAP = HIP HOP


    • mina_mina

      ...mutta luulisin, että rap on alunperin tarkoittanut hip hop musiikin vokaaleja?

    • Jeps

      No niin, nyt kun kerran kysellään, niin haluaisin teiltä räppi ihmisiltä kysyä ihan suoraan, että minkä ***** takia naisia aliarvostetaan ja esineellistetään rap hiphop mikä lie kulttuurissa? olen miettinyt tätä ja nyt haluaisin tietää, onko kyseessä sovinistisuus vai itsetunnon puute kun pitää ajatella naisia objekteina?

      • Herr

        >>>että minkä ***** takia naisia aliarvostetaan ja esineellistetään rap hiphop mikä lie kulttuurissa?


      • erottaja1

        olettaen että tiedät rapin ja hiphopin eron, hiphopissa esineellistetään naisia rahan ja tuotannon takia, jotai rapin teossa ei ajeta takaa.


    • Herr

      Siinä kaikki mitä sinun niiden eroavaisuudesta voit tietää...

      KRS-One on sanonut sen näin:
      Rap is something you do. Hip hop, is something you live.

      • jeps

        en sanoisi olevani epätietoinen, koska mä tunnen räppäreitä, ja ykski on sanonu että naisia vaan hakataan ja raiskataan....kyllä arvostetaanki korkealle. mutta onks ne sit jotain roska hiphoppareita, joiden videoilla naiset pesee autoja bikinit päällä ja palvoo miehiä...tai ehkä ne on vaan toiveajattelioita. mut tosta mtv:stä oon ihan samaa mieltä...


      • Herr
        jeps kirjoitti:

        en sanoisi olevani epätietoinen, koska mä tunnen räppäreitä, ja ykski on sanonu että naisia vaan hakataan ja raiskataan....kyllä arvostetaanki korkealle. mutta onks ne sit jotain roska hiphoppareita, joiden videoilla naiset pesee autoja bikinit päällä ja palvoo miehiä...tai ehkä ne on vaan toiveajattelioita. mut tosta mtv:stä oon ihan samaa mieltä...

        Siis tunnet suomiräppäreitä?
        Ne ovatkin sitten aivan oma lukunsa...


      • jeps
        Herr kirjoitti:

        Siis tunnet suomiräppäreitä?
        Ne ovatkin sitten aivan oma lukunsa...

        niin no en tunne mitenkää hyvin, mutta sillai suurin piirtein ja luin jostain ku joku räppäri oli kirjottanu ja se oli niin ärsyttävästi kirjotettu, et joo naisia raiskataan ja plää plää... Mut mikä ero siinä sitte on? räppäri ku räppäri? vai onks suomiräppäreillä joku oma aate, ku mä ihan luulin, et se tulee alunperin ulkomailta ja sit vaan kopioidaan niiden tyyli ja aatteet...oon varmaan vääräs, vai?


      • u-mad
        jeps kirjoitti:

        niin no en tunne mitenkää hyvin, mutta sillai suurin piirtein ja luin jostain ku joku räppäri oli kirjottanu ja se oli niin ärsyttävästi kirjotettu, et joo naisia raiskataan ja plää plää... Mut mikä ero siinä sitte on? räppäri ku räppäri? vai onks suomiräppäreillä joku oma aate, ku mä ihan luulin, et se tulee alunperin ulkomailta ja sit vaan kopioidaan niiden tyyli ja aatteet...oon varmaan vääräs, vai?

        Jaa mä kun luulin et ihmiset vaan on erilaisia ja näillä on eri periaatteet...


      • jeps
        u-mad kirjoitti:

        Jaa mä kun luulin et ihmiset vaan on erilaisia ja näillä on eri periaatteet...

        níin on, mutta kulttuuri on kulttuuri, eikä silloin oo kyse yksittäisen ihmisen aatteesta, vaan monien ihmisten samasta aattesta, joista syntyy kulttuuri (ja stereotypia) eikä sille voi mitään, ehkä vähän yleistystä, mutta tosiasia...


      • Herr
        jeps kirjoitti:

        niin no en tunne mitenkää hyvin, mutta sillai suurin piirtein ja luin jostain ku joku räppäri oli kirjottanu ja se oli niin ärsyttävästi kirjotettu, et joo naisia raiskataan ja plää plää... Mut mikä ero siinä sitte on? räppäri ku räppäri? vai onks suomiräppäreillä joku oma aate, ku mä ihan luulin, et se tulee alunperin ulkomailta ja sit vaan kopioidaan niiden tyyli ja aatteet...oon varmaan vääräs, vai?

        No silloin se on kirjoittanut niin. Mitä sitten?
        Miten se vaikuttaa muiden ajatuksiin?



        Ovatko kaikki Suomalaiset raiskaajia, koska joku Suomalainen míes on joskus raiskannut jonkun?



        Totta, mutta syvimmät juuret eivät ole siellä missä luulet...



        Et tiedä suomalaisesta hip-hop kulttuurista mitään.



        Kaikella mahdollisella tavalla.


      • Herr
        jeps kirjoitti:

        níin on, mutta kulttuuri on kulttuuri, eikä silloin oo kyse yksittäisen ihmisen aatteesta, vaan monien ihmisten samasta aattesta, joista syntyy kulttuuri (ja stereotypia) eikä sille voi mitään, ehkä vähän yleistystä, mutta tosiasia...

        Siis jos joku jonkin yhteisön jäsen tekee jotain, ovat kaikki sen yhteisön jäsenet samanlaisia?

        Oletko ikinä yrittänyt loogista ajattelua?


      • H......
        jeps kirjoitti:

        en sanoisi olevani epätietoinen, koska mä tunnen räppäreitä, ja ykski on sanonu että naisia vaan hakataan ja raiskataan....kyllä arvostetaanki korkealle. mutta onks ne sit jotain roska hiphoppareita, joiden videoilla naiset pesee autoja bikinit päällä ja palvoo miehiä...tai ehkä ne on vaan toiveajattelioita. mut tosta mtv:stä oon ihan samaa mieltä...

        mee feministi itkee muualle, ku siis ootko nähny naisräppäreitten videoit? samallalailla ne siinäki heiluttaa nii ehkä ne vaa tykkää siitä? tai se on vaa mainso temppi älä sekota sovinistejä ja muita tähän!


    • old skool

      voi apinat! =D pitääkö teille piirtää kuva?!?!
      hip hop on kulttuuri!!
      hip hop kulttuuriin kuuluu 4 osa-aluetta:
      -rap (eli musiikki =sekä räbäytys että biitit kuuluvat samaan kastiin!)
      -DJ (levyjen pyöritys, scratch..)
      -breakdance
      -graffitit
      hip hop ei oo sinänsä se musiikki mitä luukutetaan kauttimista, vaan se musiikki tunnetaan nimellä "rap"! rap on hip hop kulttuurin musiikkia.

      • gangsta

        ja viides osa alue on katu jengit


    • Jees

      Rapissa sanoilla on enemmän merkitystä kuin musiikilla, ja hip hopissa päin vastoin :)

      • msjsh

        musikkia on ne-yo ja akon , niitä voi kuunella vanhakin mies ja beyonea muuten vaan vahata


    • J.A.K.

      Rap siis tarkoittaa musiikkityyliä, mutta Hip Hop kulttuuriin kuuluu Rap, Break-tanssi ja Graffiti-maalaus.
      Siis musiikki,tanssi ja taide tekevät yhdessä Hip Hop-kulttuurin. Rap itsessään on siis vain musiikkia.

    • oskari katajisto

      eikö hiphop ole enemmän semmosta musaa missä lauletaan ja rapissä ei juuri lauleta..???

      • neitiherranne

        Ei, Hip-hop on kultuuri, johon kuuluu räppi.

        Hip-hop musiikki = Räp musiikki, se millatteeksi artisti itse haluaa musiikinsa tehdä on asia erikseen, mutta jotkin ihmiset antavat räpille vielä alalajeja, kuten Nigga rap, Gangsta rap, house rap tai electro rap (miten haluu sen sanoakkin) ja ties mitä kun musiikki tyylejä yhdistetään keskenään ja syntyy sekaannuksia. Kuten Skrillex ei olisikaan dubstep artisti vaan brostep artisti joiden välillä oleva ero on et brostep on dubsteppiä johon ollaan lisätty suht randomeja sanoja, huutoja ja lauseita kuten "call911, yes OH MY GOD jne.)

        Mut juu, hip-hop musiikki on sama kuin räpmusiikki, hip-hop on vaan se kulttuuri johon tää musiikki kuuluu.


    • =ASD;PASSKAAAAA

      ;SAMAA VAMMAST;PASKAAAAAAAAAA

    • noogie187

      :D

      • harlem187

        ?


    • Anonyymi

      mitäs eehverttiä

    • Anonyymi

      Ja minä en ymmärrä tätä joku sanoo että rock on musiikki genre miten sekasin tää maailma on se on englantia ja tarkoittaa kiveä miten kivi on musiikkia? 🤨 ihmiset on tyhmiä

    • Anonyymi

      Onhan siinä aika selekee ero ku hip hopissa on se rytmi ihan eri kuin räpissä. Räp ja hip hopin voi toki yhdistää. Hip hopissa on se vetelä soundi = rumpukuvio/komppi joka soitetaan vetelästi mikä tekee musiikista hip hopin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      98
      6927
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2710
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2293
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      84
      1970
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1691
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      7
      1493
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1387
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1304
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1268
    Aihe