Kertokaapas kunnolla ja selkeästi mikä on rapin ja hiphopin ero?
Tiedän että hip-hop on kulttuuri ja rap musiikki mutta en paljoa muuta, joten pyydän että selittäisitte perusteellisesti mistä on kysymys.
Kiitos jo etu käteen vastauksista.
Rapin ja Hiphopin ero?
29
8131
Vastaukset
- Sommarmemme
Mun lemppari rap-artisti A TRIBE CALLED QUEST
niiden ekalla "People's Instinctive Travels and the Paths of Rhythm" albumilla Q-Tip itse mainitsee termin hip-hop music laulussaan jo tässä 80-luvun lopun mainiolla levyllään.
Muuten, löysinpä vahingossa siitä suomenkielisestä CD-nettiliikkeestä, mistä kaikki tilaa musiikkinsa, myynnissä olevan kokoelman
"Hip Hop - The Collection", jonka sisältö on mahtava. Ne eivät laittaneet sinne kuin biisien nimet ilman esittäjiä, mutta aktiiviset musankuuntelijat kyllä tietävät suurimmalta osin, kenen biisejä nämä ovat:
01: Way I Am
02: Hot In Herre
03: Gravel Pit
04: Purple Hills
05: Ms Jackson
06: Down 4 U
07: Let Me Blow Ya Mind
08: Foolish
09: Fu-gee-la
10: Always On Time
11: How Deep Is Your Love
12: Regulate
13: Can I Kick It
14: I'll Be
15: Ugly
16: Party Up
17: Insane In The Brain
18: Woo Hah Got You All In Check
19: Hard Knock Life
20: California Love
21: Who Am I
22: No Diggity
23: Phenomenon
24: Summertime
25: Paid In Full
26: I Got 5 On It
27: Rapper's Delight
28: Message
29: Connected
30: Funky Cold Medina
31: Walk This Way
32: Sound Of Da Police
33: Don't Believe The Hype
34: Natural Born Killaz
35: Three Mc's & One Dj
36: Straight Outta Compton
37: Gin & Juice
38: Return Of The Mack C&j Street Mix- u-mad
Noihin biiseihin tekijät vai? :D voin yrittää... :P
- Sommarmemme
u-mad kirjoitti:
Noihin biiseihin tekijät vai? :D voin yrittää... :P
osoittamaan, kuinka sillä on mukana 80-luvun RAP-artisteja ja 90-luvun HIP HOP-musiikkia.
RAP = HIP HOP
- mina_mina
...mutta luulisin, että rap on alunperin tarkoittanut hip hop musiikin vokaaleja?
- Jeps
No niin, nyt kun kerran kysellään, niin haluaisin teiltä räppi ihmisiltä kysyä ihan suoraan, että minkä ***** takia naisia aliarvostetaan ja esineellistetään rap hiphop mikä lie kulttuurissa? olen miettinyt tätä ja nyt haluaisin tietää, onko kyseessä sovinistisuus vai itsetunnon puute kun pitää ajatella naisia objekteina?
- Herr
>>>että minkä ***** takia naisia aliarvostetaan ja esineellistetään rap hiphop mikä lie kulttuurissa?
- erottaja1
olettaen että tiedät rapin ja hiphopin eron, hiphopissa esineellistetään naisia rahan ja tuotannon takia, jotai rapin teossa ei ajeta takaa.
- Herr
Siinä kaikki mitä sinun niiden eroavaisuudesta voit tietää...
KRS-One on sanonut sen näin:
Rap is something you do. Hip hop, is something you live.- jeps
en sanoisi olevani epätietoinen, koska mä tunnen räppäreitä, ja ykski on sanonu että naisia vaan hakataan ja raiskataan....kyllä arvostetaanki korkealle. mutta onks ne sit jotain roska hiphoppareita, joiden videoilla naiset pesee autoja bikinit päällä ja palvoo miehiä...tai ehkä ne on vaan toiveajattelioita. mut tosta mtv:stä oon ihan samaa mieltä...
- Herr
jeps kirjoitti:
en sanoisi olevani epätietoinen, koska mä tunnen räppäreitä, ja ykski on sanonu että naisia vaan hakataan ja raiskataan....kyllä arvostetaanki korkealle. mutta onks ne sit jotain roska hiphoppareita, joiden videoilla naiset pesee autoja bikinit päällä ja palvoo miehiä...tai ehkä ne on vaan toiveajattelioita. mut tosta mtv:stä oon ihan samaa mieltä...
Siis tunnet suomiräppäreitä?
Ne ovatkin sitten aivan oma lukunsa... - jeps
Herr kirjoitti:
Siis tunnet suomiräppäreitä?
Ne ovatkin sitten aivan oma lukunsa...niin no en tunne mitenkää hyvin, mutta sillai suurin piirtein ja luin jostain ku joku räppäri oli kirjottanu ja se oli niin ärsyttävästi kirjotettu, et joo naisia raiskataan ja plää plää... Mut mikä ero siinä sitte on? räppäri ku räppäri? vai onks suomiräppäreillä joku oma aate, ku mä ihan luulin, et se tulee alunperin ulkomailta ja sit vaan kopioidaan niiden tyyli ja aatteet...oon varmaan vääräs, vai?
- u-mad
jeps kirjoitti:
niin no en tunne mitenkää hyvin, mutta sillai suurin piirtein ja luin jostain ku joku räppäri oli kirjottanu ja se oli niin ärsyttävästi kirjotettu, et joo naisia raiskataan ja plää plää... Mut mikä ero siinä sitte on? räppäri ku räppäri? vai onks suomiräppäreillä joku oma aate, ku mä ihan luulin, et se tulee alunperin ulkomailta ja sit vaan kopioidaan niiden tyyli ja aatteet...oon varmaan vääräs, vai?
Jaa mä kun luulin et ihmiset vaan on erilaisia ja näillä on eri periaatteet...
- jeps
u-mad kirjoitti:
Jaa mä kun luulin et ihmiset vaan on erilaisia ja näillä on eri periaatteet...
níin on, mutta kulttuuri on kulttuuri, eikä silloin oo kyse yksittäisen ihmisen aatteesta, vaan monien ihmisten samasta aattesta, joista syntyy kulttuuri (ja stereotypia) eikä sille voi mitään, ehkä vähän yleistystä, mutta tosiasia...
- Herr
jeps kirjoitti:
niin no en tunne mitenkää hyvin, mutta sillai suurin piirtein ja luin jostain ku joku räppäri oli kirjottanu ja se oli niin ärsyttävästi kirjotettu, et joo naisia raiskataan ja plää plää... Mut mikä ero siinä sitte on? räppäri ku räppäri? vai onks suomiräppäreillä joku oma aate, ku mä ihan luulin, et se tulee alunperin ulkomailta ja sit vaan kopioidaan niiden tyyli ja aatteet...oon varmaan vääräs, vai?
No silloin se on kirjoittanut niin. Mitä sitten?
Miten se vaikuttaa muiden ajatuksiin?
Ovatko kaikki Suomalaiset raiskaajia, koska joku Suomalainen míes on joskus raiskannut jonkun?
Totta, mutta syvimmät juuret eivät ole siellä missä luulet...
Et tiedä suomalaisesta hip-hop kulttuurista mitään.
Kaikella mahdollisella tavalla. - Herr
jeps kirjoitti:
níin on, mutta kulttuuri on kulttuuri, eikä silloin oo kyse yksittäisen ihmisen aatteesta, vaan monien ihmisten samasta aattesta, joista syntyy kulttuuri (ja stereotypia) eikä sille voi mitään, ehkä vähän yleistystä, mutta tosiasia...
Siis jos joku jonkin yhteisön jäsen tekee jotain, ovat kaikki sen yhteisön jäsenet samanlaisia?
Oletko ikinä yrittänyt loogista ajattelua? - H......
jeps kirjoitti:
mee feministi itkee muualle, ku siis ootko nähny naisräppäreitten videoit? samallalailla ne siinäki heiluttaa nii ehkä ne vaa tykkää siitä? tai se on vaa mainso temppi älä sekota sovinistejä ja muita tähän!
- old skool
voi apinat! =D pitääkö teille piirtää kuva?!?!
hip hop on kulttuuri!!
hip hop kulttuuriin kuuluu 4 osa-aluetta:
-rap (eli musiikki =sekä räbäytys että biitit kuuluvat samaan kastiin!)
-DJ (levyjen pyöritys, scratch..)
-breakdance
-graffitit
hip hop ei oo sinänsä se musiikki mitä luukutetaan kauttimista, vaan se musiikki tunnetaan nimellä "rap"! rap on hip hop kulttuurin musiikkia.- gangsta
ja viides osa alue on katu jengit
- Jees
Rapissa sanoilla on enemmän merkitystä kuin musiikilla, ja hip hopissa päin vastoin :)
- msjsh
musikkia on ne-yo ja akon , niitä voi kuunella vanhakin mies ja beyonea muuten vaan vahata
- J.A.K.
Rap siis tarkoittaa musiikkityyliä, mutta Hip Hop kulttuuriin kuuluu Rap, Break-tanssi ja Graffiti-maalaus.
Siis musiikki,tanssi ja taide tekevät yhdessä Hip Hop-kulttuurin. Rap itsessään on siis vain musiikkia. - oskari katajisto
eikö hiphop ole enemmän semmosta musaa missä lauletaan ja rapissä ei juuri lauleta..???
- neitiherranne
Ei, Hip-hop on kultuuri, johon kuuluu räppi.
Hip-hop musiikki = Räp musiikki, se millatteeksi artisti itse haluaa musiikinsa tehdä on asia erikseen, mutta jotkin ihmiset antavat räpille vielä alalajeja, kuten Nigga rap, Gangsta rap, house rap tai electro rap (miten haluu sen sanoakkin) ja ties mitä kun musiikki tyylejä yhdistetään keskenään ja syntyy sekaannuksia. Kuten Skrillex ei olisikaan dubstep artisti vaan brostep artisti joiden välillä oleva ero on et brostep on dubsteppiä johon ollaan lisätty suht randomeja sanoja, huutoja ja lauseita kuten "call911, yes OH MY GOD jne.)
Mut juu, hip-hop musiikki on sama kuin räpmusiikki, hip-hop on vaan se kulttuuri johon tää musiikki kuuluu.
- =ASD;PASSKAAAAA
;SAMAA VAMMAST;PASKAAAAAAAAAA
- noogie187
:D
- harlem187
?
- Anonyymi
mitäs eehverttiä
- Anonyymi
Ja minä en ymmärrä tätä joku sanoo että rock on musiikki genre miten sekasin tää maailma on se on englantia ja tarkoittaa kiveä miten kivi on musiikkia? 🤨 ihmiset on tyhmiä
- Anonyymi
Onhan siinä aika selekee ero ku hip hopissa on se rytmi ihan eri kuin räpissä. Räp ja hip hopin voi toki yhdistää. Hip hopissa on se vetelä soundi = rumpukuvio/komppi joka soitetaan vetelästi mikä tekee musiikista hip hopin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3207600Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1761853
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j561181Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019