matka-aika työaikaa?

jeps

Joudun matkustamaan paljon duunissani ja suurin osa matka-ajasta myös laskutetaan asiakkaalta: tunnit ja kilsat. Oman käsitykseni mukaan tämä on silloin työaikaani, työnantajan mielestä ei. En vain saa tähän liitosta vastausta enkä löydä työehtosoppareista tai finlexistä kohtaa.

Samoin joudun usein ulkomaille ja tällöin saatan joutua odottamaan esim lentoa perjantaista su-aamuun tai iltaankin, koska käytämme halvimpia lentoja... nämä matka-ajat tai odotusajat eivät kartuta työaikaani, vaikka itse matkalla tehtävä onkin työtä, joskus sekin katsotaan konferensiksi ja tällöin ei katsota työajaksi (vapaahehtoisuus, vaikka minulle nämä määrätään).

Vähän ohkasilla olen näiden kanssa kun en liitosta saa tulkintaa. Miten oisko kenelläkään infoa tai lakikohtaa jota selata. Työsoppari on lyhyt eikä käsittele asiaa.

13

17593

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puu-kälä

      oot autossa matkalla pisteestä a>b, puhelin soi, parkkeeraat ja puhut firman c kanssa. Olet työnantajan käytettävissä, teet työtä sen matkan aikana.
      Sama lentokoneessa/kentällä jne.
      Mutta jos sulla on luurit/kone kiinni> et ole työssä vaikka siirryt a>b.
      Vaikka firma laskuttaa matkat työn, ei se välttämättä koske sua se homma, sä saat oman palkan.
      Mä teen toisensorttista työtä, mutta meillä siirtyminen on pakko kuulua työaikaan, ei voi muuta, mutta se lukee sopparissa.
      Vahdi seur. kerran että tulee merkattua tääkin juttu paperille.
      Voisko sun tapauksessa olla sama?

    • Antti Ahkera

      Miten teillä korvataan matka-aika?

      Sanotaan esimerkiksi että lähdet keikalle paikkaan johon on 4 tunnin ajoaika.

      4 tuntia ajoa 6 tuntia töitä ja 4 tuntia ajoa.

      Lähtö esimerkiksi tuossa tapauksessa kuudelta, että asennus voidaan aloittaa
      kymmeneltä ja päättää neljältä? Sitten ajo takaisin.

      Meillä koitetaan kovasti väittää ettei matka-aika ole korvattavaa.

      Tuollaisista päivistä vaan kertyy aivan uskomattomasti vapaa-ajan menetystä.

      • jeps

        Eli juuri noin mulla usein menee eli

        4 tuntia ajo lasku asiakkaalle 55 eur/h 0,50 eur/km alv
        6 tuntia duunia a 150 eur/h
        4 takas samat laskutukset

        minulle 10 tuntia, mutta firman mukaan teen alitunteja. Mielestäni jos ei laskuteta matka-aikaa niin voidaan jollain tavalla perustella, etten ole ns. töissä. Jos se on laskutettavaa niin se saa jo työn-leiman.


      • Antero Ahkera
        jeps kirjoitti:

        Eli juuri noin mulla usein menee eli

        4 tuntia ajo lasku asiakkaalle 55 eur/h 0,50 eur/km alv
        6 tuntia duunia a 150 eur/h
        4 takas samat laskutukset

        minulle 10 tuntia, mutta firman mukaan teen alitunteja. Mielestäni jos ei laskuteta matka-aikaa niin voidaan jollain tavalla perustella, etten ole ns. töissä. Jos se on laskutettavaa niin se saa jo työn-leiman.

        >4 tuntia ajo lasku asiakkaalle 55
        >eur/h 0,50 eur/km alv
        >6 tuntia duunia a 150 eur/h
        >4 takas samat laskutukset
        >minulle 10 tuntia...

        Joissain matkasäännöissä luki että yli kahden tunnin menevä matka-aika lasketaan työksi. Tietysti tämä siis vaihtelee suunnattomasti kun sitä ei ole suoraan laissa säädetty.

        Mutta en ymmärtänyt mistä tuo 10 tuntia sinulle tulee ja kun noin laskutetaan, niin miten se sinulle korvataan? Saatko siis 10 tunnista täyden palkan? Joskus annetaan matkoista osittainen palkka ja sitten työstä taas oma osuutensa.

        Teillä siis maksetaan palkka puolesta matka-ajasta? Jos lähdetään keskustelemaan mistä tuo 10 tuntia lasketaan.


      • jeps
        Antero Ahkera kirjoitti:

        >4 tuntia ajo lasku asiakkaalle 55
        >eur/h 0,50 eur/km alv
        >6 tuntia duunia a 150 eur/h
        >4 takas samat laskutukset
        >minulle 10 tuntia...

        Joissain matkasäännöissä luki että yli kahden tunnin menevä matka-aika lasketaan työksi. Tietysti tämä siis vaihtelee suunnattomasti kun sitä ei ole suoraan laissa säädetty.

        Mutta en ymmärtänyt mistä tuo 10 tuntia sinulle tulee ja kun noin laskutetaan, niin miten se sinulle korvataan? Saatko siis 10 tunnista täyden palkan? Joskus annetaan matkoista osittainen palkka ja sitten työstä taas oma osuutensa.

        Teillä siis maksetaan palkka puolesta matka-ajasta? Jos lähdetään keskustelemaan mistä tuo 10 tuntia lasketaan.

        Nopeasti kun kirjoitin niin virhehän sinne lipsui. eli 14 h just viimeinen nauvon reissu. Aamusta iltaan meni ja sign offissa kehdattiin väittää vajaa päiväksi, vaikka 14 tuntia asiakkaalta laskutin. Ens kerralla en laskuta asiakkaalta matka-aikaa pelkät kilsat tai vaihdan duunia pian. =)


      • Antero Ahkera
        jeps kirjoitti:

        Nopeasti kun kirjoitin niin virhehän sinne lipsui. eli 14 h just viimeinen nauvon reissu. Aamusta iltaan meni ja sign offissa kehdattiin väittää vajaa päiväksi, vaikka 14 tuntia asiakkaalta laskutin. Ens kerralla en laskuta asiakkaalta matka-aikaa pelkät kilsat tai vaihdan duunia pian. =)

        Okei. Samanlainen paska systeemi kuin meillä... Kyllä siitä menetetystä vapaa-ajasta pitää saada korvaus.

        Koska systeemi on noin perheestä. Taidan ihan itse ruveta vetämään niin että pidän puolet matka-ajasta vapaana ja kaiken ylityön vapaana. Ensimmäisessä mahdollisessa tilanteessa.

        Mikäli tulee sanomista, sanon että asiat pitää hoitaa työsuojelun säännösten mukaisesti. Arvatenkin pienessä IT-firmassa touhu on aika villiä, eikä mitään normaaleita säädöksiä noudateta.


      • jeps
        Antero Ahkera kirjoitti:

        Okei. Samanlainen paska systeemi kuin meillä... Kyllä siitä menetetystä vapaa-ajasta pitää saada korvaus.

        Koska systeemi on noin perheestä. Taidan ihan itse ruveta vetämään niin että pidän puolet matka-ajasta vapaana ja kaiken ylityön vapaana. Ensimmäisessä mahdollisessa tilanteessa.

        Mikäli tulee sanomista, sanon että asiat pitää hoitaa työsuojelun säännösten mukaisesti. Arvatenkin pienessä IT-firmassa touhu on aika villiä, eikä mitään normaaleita säädöksiä noudateta.

        Funtsin et käyn sen keskustelun kerran läpi noista korvattavuudesta ja jos vastaus on nega, niin sitten täytyy funtsii hommat uusiksi. Voi mennä mun touhut lapselliseksikin, mutta.... jätän matka-ajan laskuttamatta asiakkailta, sillä niitä vartenhan tässä töitä tehdään. Saikkujakin vois parit sitten hakee heti reissun jälkeen. Lapsellista, mutta kun se muki vaan on täys.


      • Mika0800
        jeps kirjoitti:

        Eli juuri noin mulla usein menee eli

        4 tuntia ajo lasku asiakkaalle 55 eur/h 0,50 eur/km alv
        6 tuntia duunia a 150 eur/h
        4 takas samat laskutukset

        minulle 10 tuntia, mutta firman mukaan teen alitunteja. Mielestäni jos ei laskuteta matka-aikaa niin voidaan jollain tavalla perustella, etten ole ns. töissä. Jos se on laskutettavaa niin se saa jo työn-leiman.

        Taas yksi esimerkki nykyajan yritysten usein täysin moraalittomasta touhusta:

        Toisaalta matka-aika veloitetaan asiakkaalta.

        Ja toisaalta sitä ei haluttaisi maksaa työntekijälle! Täysin moraalitonta touhua !

        Yhdenkään työntekijän ei pitäisi suostua tuollaiseen orjatyöhön. Liittykää ammattiliittoon, ja vaatikaa, että jos matka-aika veloitetaan asiakkaalta, se on myös työntekijälle palkallista.

        2. vaihtoehto: Kerro asiakkaalle, paljonko matkat (=aika km-veloitus) tulisivat maksamaan. Ja ehdota, että jos asiakas maksaa puolet tuosta omalle toiminimellesi, niin virallisesti olet ajanut paikalle omalla autollasi, omalla vapaa-ajallasi, eikä se kuulu työnantajalle mitenkään (muuten kuin että tässä vaihtoehdossa tosiaan teet alityötä, jos työaika on vain 6h).
        Luonnollisesti oma toiminimesi joutuu maksamaan tuosta alv:n, mutta eikös silloin myös alvilliset kulut saa vähentää omassa verotuksessaan ?

        Onko bensiini /diesel muuten joku poikkeus tähän?

        Joku joskus kertoi, että bensiinilaskujen sisältämää alv:tä ei saisi vähentää omista alv -velvoitteistaan. Näin voi tosiaan olla (autoilijaahan tässä maassa rangaistaan erikseen) mutta jos näin on, niin valitus EU-komissiolle voisi olla paikallaan. Kyseessä on (jos on yleensäkään tosiasia) verovirkamiesten omavaltainen alv -säädösten tulkinta, joka ei täytä alv:n perusideaa. arvonLISÄstähän siinä olisi tarkoitus maksaa veroa !


      • jeps
        Mika0800 kirjoitti:

        Taas yksi esimerkki nykyajan yritysten usein täysin moraalittomasta touhusta:

        Toisaalta matka-aika veloitetaan asiakkaalta.

        Ja toisaalta sitä ei haluttaisi maksaa työntekijälle! Täysin moraalitonta touhua !

        Yhdenkään työntekijän ei pitäisi suostua tuollaiseen orjatyöhön. Liittykää ammattiliittoon, ja vaatikaa, että jos matka-aika veloitetaan asiakkaalta, se on myös työntekijälle palkallista.

        2. vaihtoehto: Kerro asiakkaalle, paljonko matkat (=aika km-veloitus) tulisivat maksamaan. Ja ehdota, että jos asiakas maksaa puolet tuosta omalle toiminimellesi, niin virallisesti olet ajanut paikalle omalla autollasi, omalla vapaa-ajallasi, eikä se kuulu työnantajalle mitenkään (muuten kuin että tässä vaihtoehdossa tosiaan teet alityötä, jos työaika on vain 6h).
        Luonnollisesti oma toiminimesi joutuu maksamaan tuosta alv:n, mutta eikös silloin myös alvilliset kulut saa vähentää omassa verotuksessaan ?

        Onko bensiini /diesel muuten joku poikkeus tähän?

        Joku joskus kertoi, että bensiinilaskujen sisältämää alv:tä ei saisi vähentää omista alv -velvoitteistaan. Näin voi tosiaan olla (autoilijaahan tässä maassa rangaistaan erikseen) mutta jos näin on, niin valitus EU-komissiolle voisi olla paikallaan. Kyseessä on (jos on yleensäkään tosiasia) verovirkamiesten omavaltainen alv -säädösten tulkinta, joka ei täytä alv:n perusideaa. arvonLISÄstähän siinä olisi tarkoitus maksaa veroa !

        Alvia ei tosiaan voi vähentää kuin aivan parissa tapauksessa. Kuvatunkaltaisessa ei.


    • Te nori

      Meillä maksetaan kotimaan matkailu 1:1 teen mutta ulkomaan reissut on niin mukavia että ne reissut menee omaan piikkiin, siis 7,5 yli menevät.
      Koulutusmatkat myöst kotimaassa omaan piikkiin 7,5 tunnin jälkeen.
      No mitä tämä on aiheuttanut, matkustetaan 7,5 ja mennään hotelliin, aamulla jatketaan. Tai mennään paripäivää pidemmälle reissulle, molempiin päihin matkapäivät.
      Tosi kannattavaa!

      • jeps

        Eli jos lähdet vapaaehtoisena, niin yleensä koulutusreissut eivät ole työaikaa. Jos niihin määrätään niin sitten toisin.


    • kaiketi...

      Täällä ei vielä oo kauheesti oikeita vastauksia tullut, ja se oikea vastaus riippuu TESsistä.

      Jos kerran työsi laskutetaan asiakkaalta, niin luultavasti olet suorittava henkilö etkä esim. markkinointimies. Tällöin on kaksi "valtavirtaa":

      1) TES määrää, että matka-ajasta maksetaan esim. max 8 tuntia ylimääräistä. Jos oot siis 14 tuntia matkalla, niin sulle maksetaan 14 tuntia palkkaa (tai 13,5). Yleensä matka-ajasta ei tällöin kerry ylitöitä, eli ne ovat määrästä huolimatta "yksinkertaisia" tunteja.

      2) TES ei ota kantaa, tai sanoo, että matka-aika ei ole työaikaa. Tällöin siitä ei makseta. KUITENKIN, jos työnantaja määrää sinut matkalle, matka-aika lasketaan siltä osin, kun se kuuluu normaaliin työpäivään. Eli 14 tunnin reissulta saisit 8 tunnin palkan (tai 7,5), vaikket tekisi varsinaista työtä kuin 6 tuntia.

      Jos kysyt liitosta, kannattaa kysyä suoraan lakimiehiltä. Ne yleensä tietävät, mistä asiassa on kyse.

      Ja se, mikä TES on käytössä, riippuu toimialasta ja työnantajan järjestäytyneisyydestä. Sekin kannattaisi ottaa selville.

      • Marsu

        Se, mikä TES on käytössä, riippuu toimialasta ja toimenkuvasta eli työtehtävästä. Työnantajan järjestäytyneisyydellä ei ole mitään merkitystä jos sovellettava TES on yleissitova. Silloin työnantajan järjestäytyneisyydellä ei ole mitään merkitystä asiaan vaikka tämä niin kovasti yrittää väittääkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      230
      1925
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1188
    3. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      112
      998
    4. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      83
      984
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      837
    6. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    7. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      111
      763
    8. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      92
      709
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      121
      681
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      22
      657
    Aihe