kiinnostais kuulla mielipiteitä.tuntuu että aina on joku oikomissuunnitelma kun hammmashoitajalla käyttää, vaikka ei silminnähden ihmeempiä olekaan havaittavissa vikoja suussa.Laitetaanko nykyään raudat "kaikille",ja mistä ihmeestä sitä oiottavaa on yllättäen niin kauheasti pullahtanut,että on oltava ihan oikojalääkärit ja jonot oven takana? Työllistymistäkö? Bisnestä?Ja kannataako kesken kasvun rueta säätelemään leukojen kasvutyyliä???.Onko kukaan uskaltanut kieltäytyä lastensa oikomishoidoista, ja onko ne pakollisia? Ollaan tilanteessa että lapsi ei rautoja halua(joku aika sitten 1 vuosi pidettiin,"väinämöisenhattu" hiotti ja painoi päätä jne).Kirjoitti, tietämätön.
Lasten hampaiden
29
3643
Vastaukset
- maagimies
Oikomishoidot ovat mielestäni vain typerää täydellisyyteen pyrkimistä, aika harvat niitä OIKEASTI tarvitsevat.
- Joo
On se sit kiva sen lapsen olla aikuinen ku hampaat on päin vittua suussa, ku vanhemmat ei tyhmyyttään halunnu lapselleen oikomiskojetta.
Onko lapsesi minkä ikäinen?- oionnassa
Näkee ettei sulla ole lasta tai sitten sun lapses ei oo ikinä oikomishoidossa edes ollut. Ensinnäkin perustelut, että on päin vittua suussa ei riitä oikomisperusteiksi, esteettistä oikomista ei tehdä edes lapsille kunnallisessa hammashoitolassa.
Ja mitä tulee aloittajaan, hänen lapsensa on ollut JO oionnassa aiemmin, eikä itse enää halua rautoja. Jos lapsi ei niitä halua, ei niitä voi väkisin kenenkään suuhun lykätä, vaan lapsen pitää olla cooperatiivinen oikomisen suhteen. Sitä paitsi jokainen voi aikuisena korjata tilanteensa, jos siltä tuntuu.
Mulla itsellä on suora rivistö, mutta oikomistarvetta on silti, että silleen...ei ole päin vittua suussa, mutta itse et oikomisesta tiedä mulkunkaan vertaa.... - Joo...
oionnassa kirjoitti:
Näkee ettei sulla ole lasta tai sitten sun lapses ei oo ikinä oikomishoidossa edes ollut. Ensinnäkin perustelut, että on päin vittua suussa ei riitä oikomisperusteiksi, esteettistä oikomista ei tehdä edes lapsille kunnallisessa hammashoitolassa.
Ja mitä tulee aloittajaan, hänen lapsensa on ollut JO oionnassa aiemmin, eikä itse enää halua rautoja. Jos lapsi ei niitä halua, ei niitä voi väkisin kenenkään suuhun lykätä, vaan lapsen pitää olla cooperatiivinen oikomisen suhteen. Sitä paitsi jokainen voi aikuisena korjata tilanteensa, jos siltä tuntuu.
Mulla itsellä on suora rivistö, mutta oikomistarvetta on silti, että silleen...ei ole päin vittua suussa, mutta itse et oikomisesta tiedä mulkunkaan vertaa....Ei oo lasta ei.
Ehkä oli karskia käyttää sanontaa "päin vittua".
Ja kyllä mä jotain oikomisesta tiedän...suunhoidon ammattilainen pian.
Aikuisena oikomishoito on todeeeeella hidasta. Siksi se kannattaa hoitaa lapsena alta pois jos tarvetta...ei esteettisistä syistä. - aikuisena..."
oionnassa kirjoitti:
Mulla itsellä on suora rivistö, mutta oikomistarvetta on silti, että silleen...ei ole päin vittua suussa, mutta itse et oikomisesta tiedä mulkunkaan vertaa....itse korjata tilanteen, jos haluaa. Juu. Tulos ei vain ole yhtä pysyvä, hoito vie HURRRRRJAN paljon pidemmän ajan - ja maksaa (paljon, eikä kuulu Kelan korvausten piiriin).
Eikä ne vinksin vonksin olevat hampaat sinänsä, paitsi että puhdistaminen on vaikeampaa (ja se ulkonäköpuoli etenkin murrosiässä), mutta kun vanhemmiten kudosten joustavuus vähenee, niin huonossa purennassa hampaiden tukikudoksen kestokyky saattaa pettää, mistä sitten voi seurata hampaiden heilumista ja menettäminen.
Niin tai näin - kohden ei mene koskaan. Ne, joille terveyskeskus katsoo oikomisen välttämättömäksi, eivät halua (tai vanhemmat ei halua) hoitoa, ja sitten on niitä, jotka toivoisivat lastensa hampaiden oikomishoitoa, mutta tk:n liian vähäisen kapasiteetin vuoksi eivät hoitoon pääse.
Äläkä sano, etten tiedä oikomisesta. Kiinteät kojeet suussa aikuisiällä melkein viisi vuotta. Jos rahassa ajattelee, niin pikkuauton hinta. - Tiedän kaiken
aikuisena..." kirjoitti:
itse korjata tilanteen, jos haluaa. Juu. Tulos ei vain ole yhtä pysyvä, hoito vie HURRRRRJAN paljon pidemmän ajan - ja maksaa (paljon, eikä kuulu Kelan korvausten piiriin).
Eikä ne vinksin vonksin olevat hampaat sinänsä, paitsi että puhdistaminen on vaikeampaa (ja se ulkonäköpuoli etenkin murrosiässä), mutta kun vanhemmiten kudosten joustavuus vähenee, niin huonossa purennassa hampaiden tukikudoksen kestokyky saattaa pettää, mistä sitten voi seurata hampaiden heilumista ja menettäminen.
Niin tai näin - kohden ei mene koskaan. Ne, joille terveyskeskus katsoo oikomisen välttämättömäksi, eivät halua (tai vanhemmat ei halua) hoitoa, ja sitten on niitä, jotka toivoisivat lastensa hampaiden oikomishoitoa, mutta tk:n liian vähäisen kapasiteetin vuoksi eivät hoitoon pääse.
Äläkä sano, etten tiedä oikomisesta. Kiinteät kojeet suussa aikuisiällä melkein viisi vuotta. Jos rahassa ajattelee, niin pikkuauton hinta.Sama täällä aikuisena kojeet olleet nyt suussa 3 vuotta, siis kiinteät. Sitten on vielä vähintään 3 vuotta muunlaisia kojeita. MINÄ jos joku tiedän mitä oikominen on aikuisiällä! Hyvin on mennyt, eikä kaduta tippaakaan, kun en lapsena halunnut kojeita suuhun! ONNEKSI minulla oli vanhemmat, jotka EIVÄT pakottaneet rumbaan väkisin! Olen helvetin tyytyväinen siihen. Hintaa toki kertyy, nyt on mennyt about 6000 euroa, mutta monella sama raha menee kurkusta alas alkoholin muodossa. Siis aikuisena sen rahan voi panna vaikka vessan pöntöstä alas jos kiinnostaa, mutta minä käytän rahojani oikomiseen. Että näinkin voi käydä......Olen onnellinen, kun saa itse päättää.....
- oikomisesta
Tiedän kaiken kirjoitti:
Sama täällä aikuisena kojeet olleet nyt suussa 3 vuotta, siis kiinteät. Sitten on vielä vähintään 3 vuotta muunlaisia kojeita. MINÄ jos joku tiedän mitä oikominen on aikuisiällä! Hyvin on mennyt, eikä kaduta tippaakaan, kun en lapsena halunnut kojeita suuhun! ONNEKSI minulla oli vanhemmat, jotka EIVÄT pakottaneet rumbaan väkisin! Olen helvetin tyytyväinen siihen. Hintaa toki kertyy, nyt on mennyt about 6000 euroa, mutta monella sama raha menee kurkusta alas alkoholin muodossa. Siis aikuisena sen rahan voi panna vaikka vessan pöntöstä alas jos kiinnostaa, mutta minä käytän rahojani oikomiseen. Että näinkin voi käydä......Olen onnellinen, kun saa itse päättää.....
Moi. Multa oiottiin ala- ja yläasteiässä hampaita. 6 vuotta hammasraudat ylhäällä ja alhaalla. Lisäksi oli vielä niskaveto ja purentalevy kitalaessa. Kävin ehkä 30 kertaa vuodessa hammaslääkärissä 6 vuoden ajan. Pahimmillaan istuin lähes 2 tuntia siellä putkeen. Varmasti maksoi yhteiskunnalle kymmeniä tuhansia.
Alaleuan hampaat eivät oienneet, niinkuin odotettiin. Yksi hammas haittaa edelleen puhumista, koska se on kielen tiellä. Yläleuan hampaani ovat palanneet takaisin vinoon asentoon.
Kysynpä vaan mitä järkeä tässä hampaiden oionnassa loppujen lopuksioli, kun nyt hampaat on taas vinksin vonksin? No, hoito oli ilmaista, joten eihän se minulta rahaa vienyt, mutta veronmaksajilta kyllä. - uudelleen
oikomisesta kirjoitti:
Moi. Multa oiottiin ala- ja yläasteiässä hampaita. 6 vuotta hammasraudat ylhäällä ja alhaalla. Lisäksi oli vielä niskaveto ja purentalevy kitalaessa. Kävin ehkä 30 kertaa vuodessa hammaslääkärissä 6 vuoden ajan. Pahimmillaan istuin lähes 2 tuntia siellä putkeen. Varmasti maksoi yhteiskunnalle kymmeniä tuhansia.
Alaleuan hampaat eivät oienneet, niinkuin odotettiin. Yksi hammas haittaa edelleen puhumista, koska se on kielen tiellä. Yläleuan hampaani ovat palanneet takaisin vinoon asentoon.
Kysynpä vaan mitä järkeä tässä hampaiden oionnassa loppujen lopuksioli, kun nyt hampaat on taas vinksin vonksin? No, hoito oli ilmaista, joten eihän se minulta rahaa vienyt, mutta veronmaksajilta kyllä.Minua hoidettiin nuorena, terkkarilääkäri yritti oikoa, mutta päin seiniä. Kulutettiinpahan vain silloin hampaiden pintoja irtoraudoilla, mitään hyvää ei saatu aikaiseksi. Pidin kaiken maailman rautoja yhteensä 4 vuotta.
Nyt aikuisena aloitin oionnan, kesti tasan kaksi vuotta, vaikka hampaani oli todella vinot. Hintaa tuli 3700 euroa. Raudat sain pois kaksi kuukautta sitten. Hampaiden takana on nyt retentiolangat ylhäällä ja alhaalla. - yksityissektorilla
aikuisena..." kirjoitti:
itse korjata tilanteen, jos haluaa. Juu. Tulos ei vain ole yhtä pysyvä, hoito vie HURRRRRJAN paljon pidemmän ajan - ja maksaa (paljon, eikä kuulu Kelan korvausten piiriin).
Äläkä sano, etten tiedä oikomisesta. Kiinteät kojeet suussa aikuisiällä melkein viisi vuotta. Jos rahassa ajattelee, niin pikkuauton hinta.>>>sitten on niitä, jotka toivoisivat lastensa hampaiden oikomishoitoa, mutta tk:n liian vähäisen kapasiteetin vuoksi eivät hoitoon pääse.>>>>
Niinpä niin, tässä on unohdettu tärkeä seikka, aina voi viedä lapsensa yksityiselle hoitoon ja maksaa itse, vanhempana lastensa terveydenhoidon. Jättää muutamat ravintolaillat väliin, tupakit ostamatta, samoin kaljat. Niistä kertyy vuosien mittaan aika mahtava potti, jonka voi sitten käyttää vaikka siihen lapsensa oikomishoitoon. Eikä sen autonkaan tarvitse huippumerkki olla, puhumattakaan, että se pitäisi joka vuosi vaihtaa uuteen. Joten, eiköhän huolehdita itse tenavien terveysmenoista, myös oikomisasioissa, eikä sysätä sitäkin veronmaksajien harteille. Ei se ketään konkurssiin vie, jos yksityisellä oiotutat lapseni hampaat.
Itse olen kolmen lapsemme hampaat yksityisellä oiottanut ja vieläkin ollaan hengissä koko porukka, vaikkei huipputuloilla eletä. - Veronmaksaja
yksityissektorilla kirjoitti:
>>>sitten on niitä, jotka toivoisivat lastensa hampaiden oikomishoitoa, mutta tk:n liian vähäisen kapasiteetin vuoksi eivät hoitoon pääse.>>>>
Niinpä niin, tässä on unohdettu tärkeä seikka, aina voi viedä lapsensa yksityiselle hoitoon ja maksaa itse, vanhempana lastensa terveydenhoidon. Jättää muutamat ravintolaillat väliin, tupakit ostamatta, samoin kaljat. Niistä kertyy vuosien mittaan aika mahtava potti, jonka voi sitten käyttää vaikka siihen lapsensa oikomishoitoon. Eikä sen autonkaan tarvitse huippumerkki olla, puhumattakaan, että se pitäisi joka vuosi vaihtaa uuteen. Joten, eiköhän huolehdita itse tenavien terveysmenoista, myös oikomisasioissa, eikä sysätä sitäkin veronmaksajien harteille. Ei se ketään konkurssiin vie, jos yksityisellä oiotutat lapseni hampaat.
Itse olen kolmen lapsemme hampaat yksityisellä oiottanut ja vieläkin ollaan hengissä koko porukka, vaikkei huipputuloilla eletä.Aina vaan purnataan. Lapsen pitäisi saada yhteiskunnan varoista sitä ja tätä. Miksi helvetissä niitä lapsia on tehty, jos ei itse voi kustantaa niistä koituvia menoja, vaan yhteiskunnan pitäisi taata jokaiselle oikomishoitokin, kun sattuu tuo etuhammas olevan vähän kallellaan. Siinä herra ja rouva käyvät kilvan hoitohenkilökunnan puheilla, juuri minun lapseni kuuluu päästä ilmaiseen hoitoon just nyt, muuten jää rouvalta turkki ostamatta ja herralta ulkomaanmatka lentämättä. Niin ja se autokin...johan ne naapuritkin katsoo, kun ei tänä vuonna voikaan sitä autoa uusia.
Joku raja sentään kunnallisiin hoitokriteereihin. - oikomishoidoista
Aloittaja vaan kun kiroamiseksi lähti menemään;
- oikomishoidoista
oikomishoidoista kirjoitti:
Aloittaja vaan kun kiroamiseksi lähti menemään;
Sitä vaan kun eivät ole vinksinvonksin todellakaan,purennasta en tietenkään voi tieteellistä lausuntoa antaa,vaan kyllä koulutettu hammasoikoja sen varmaan sitten tietää.Heitänpä kysymyksen taas ilmoille;Entäs jos ykskaks kaikilla olisikin virheettömän mahtava hammasrivistö,lapsesta alkaen, ilman pienintäkään purentavirhettä,mitä sitten tekisivät oikojalääkärit????? Ettei vaan nykyään tehtäisi niitä tulevaisuuden sössöttäjiä,että kun etuhampaat passaa kohdilleen mutta takahampaat ei,tai päinvastoin.Ehkä se on vaan nyt luulotauti iskenyt pahemman kerran.
- oikomishoid.
Sitä vaan kun eivät ole vinksinvonksin todellakaan,purennasta en tietenkään voi tieteellistä lausuntoa antaa,vaan kyllä koulutettu hammasoikoja sen varmaan sitten tietää.Heitänpä kysymyksen taas ilmoille;Entäs jos ykskaks kaikilla olisikin virheettömän mahtava hammasrivistö,lapsesta alkaen, ilman pienintäkään purentavirhettä,mitä sitten tekisivät oikojalääkärit????? Ettei vaan nykyään tehtäisi niitä tulevaisuuden sössöttäjiä,että kun etuhampaat passaa kohdilleen mutta takahampaat ei,tai päinvastoin.Ehkä se on vaan nyt luulotauti iskenyt pahemman kerran.
Siis on tosiaankin aivan suunnattoman mahtavaa jos hampaita oiotaan jos tarvetta on,en ole suoraan vastustamassa sitä mutta olen vastaanotolla saanut aikalailla nenäkkäitä tölväisyjä, jos olen oikomisen tarpeellisuudesta kysynyt.Lapsille voi olla rankkaa pitkään kestävät hoidot,mutta hyvä vaan jos hoidetaan jos tarvetta on.
- tyttö 20v.
Itellä lapsena aloitettiin oikominen, joka kesti ja kesti vuodesta toiseen. En kyllä voi sanoa, että oikominen lapsena on nopeaa, vai onko 8 vuotta oikomista nopeaa hoitoa? Sitten minulla on ajantaju hukassa, ollut jo kauan. Hoidot oli tosi kivuliaitakin välillä. Lopetin hoitoni, kun kysyin hammaslääkäriltä miksi hoitoa pitää vielä jatkaa vaikka hampaat ovat suorassa. Vastaus oli etteivät keskiviivat ole kohdakkain. Sillä siunaamalla raudat otettiin pois, eikä kukaan ole sen jälkeen valitellut minulle, etteivät keskiviivani ole kohdallaan. Ja yhteenvetona voin sanoa, että kokemus ei ollut kaiken kokemisen arvoista.
- gfkflis
tyttö 20v. kirjoitti:
Itellä lapsena aloitettiin oikominen, joka kesti ja kesti vuodesta toiseen. En kyllä voi sanoa, että oikominen lapsena on nopeaa, vai onko 8 vuotta oikomista nopeaa hoitoa? Sitten minulla on ajantaju hukassa, ollut jo kauan. Hoidot oli tosi kivuliaitakin välillä. Lopetin hoitoni, kun kysyin hammaslääkäriltä miksi hoitoa pitää vielä jatkaa vaikka hampaat ovat suorassa. Vastaus oli etteivät keskiviivat ole kohdakkain. Sillä siunaamalla raudat otettiin pois, eikä kukaan ole sen jälkeen valitellut minulle, etteivät keskiviivani ole kohdallaan. Ja yhteenvetona voin sanoa, että kokemus ei ollut kaiken kokemisen arvoista.
Hammaslääkärin mielestä minulla on ihan nätit hampaat, mutta hän halusi silti näyttää suuni oikaisuhoitoihin erikoistuneelle harpulle... :/
Onneksi minulla on mahdollisuus päättää otanko raudat vai en. Itse olen tyytyväinen hampaisiini ja purentaani, joten olen päättänyt olla ottamatta. Että kyllä sitä jokaiselle nykyään tyrkytetään oikomista, pilkun viilausta, mutta jos itse kokee, ettei ole tarvista, niin miksi ihmeessä pitäisi jokaisella olla piirun tarkka rivistö ilman yhtään poikkeamaa.....Eri asia on kokonaan kitalaki-suuhalkiopotilaat, ne jos jotkut tarvitsevat sen oikomis-kirurgihoidot. Annetaan mahdollisuus sitä oikomsihoitoa todella tarvitseville kehitys-ym. häiriöiden vuoksi. - aiheista
oikomishoid. kirjoitti:
Siis on tosiaankin aivan suunnattoman mahtavaa jos hampaita oiotaan jos tarvetta on,en ole suoraan vastustamassa sitä mutta olen vastaanotolla saanut aikalailla nenäkkäitä tölväisyjä, jos olen oikomisen tarpeellisuudesta kysynyt.Lapsille voi olla rankkaa pitkään kestävät hoidot,mutta hyvä vaan jos hoidetaan jos tarvetta on.
Purentavirhe ei aina näy maallikon silmin. Hampaat voivat olla nätisti rivissä, mutta purentavirhe paha. Näitä ovat esim. ns. syvät purennat, joita hoidetaan etenkin sen vuoksi, että aikaa ja ikää myöten tahtovat pahentua ja alkavat vasta silloin aiheuttaa oireita.
Jostain syystä purentavirheiden määrä on jatkuvasti lisääntymään päin, joten toive oikojien töiden loppumisesta lienee turha. Aikaisempien vuosisatojen kallolöydösten perusteella ei esi-isiämme ja -äitejämme purentaviat vaivanneet. - tuloksista
aiheista kirjoitti:
Purentavirhe ei aina näy maallikon silmin. Hampaat voivat olla nätisti rivissä, mutta purentavirhe paha. Näitä ovat esim. ns. syvät purennat, joita hoidetaan etenkin sen vuoksi, että aikaa ja ikää myöten tahtovat pahentua ja alkavat vasta silloin aiheuttaa oireita.
Jostain syystä purentavirheiden määrä on jatkuvasti lisääntymään päin, joten toive oikojien töiden loppumisesta lienee turha. Aikaisempien vuosisatojen kallolöydösten perusteella ei esi-isiämme ja -äitejämme purentaviat vaivanneet.Niin ja jokainen voi syväpurentansa tai vastaavan korjauttaa myöhemminkin, jos katsoo sen tarpeelliseksi.
Ei se ole sen vaikeampaa kuin lapsena aloitettu, vastoin lapsen tahtoa, vaan onnistuu sittenkin.
Esim. teini-iässä nuori osaa päättää itse haluaako vai eikä halua ja siitä eteenpäin.
Mahdollisuus on myöhemminkin päästä kunnalliseen hoitoon jos siltä tuntuu. Ei sellaisia poisteta listalta, jotka eivät lapsena suostu hoitoon tai keskeyttää sen.
Ja mitä tulee tuloksiin, mm. kirjastosta on saatavana kirjanen jossa on tehty tutkimus lasten oikomishoidon onnistumisista ja ns. epäonnistumisista eli joille lapsena aloitettu oikomishoito ei olekaan tuonut sitä täydellistä tulosta kaikesta huolimatta ja prosentti tälle työlle oli yllättävän suuri.
Oli tullut jos minkälaisia oireita, vaikka purenta-hampaat oli kohdakkain ja käytännössä kaiken piti olla hyvin.
Kannattaa mennä kirjastoon ja lukea ky. tutkimusaineisto läpi. Tutkimuksessa oli ollut mukana tuhansia lapsia ympäri Suomen. - mutta maksaja puuttui
aiheista kirjoitti:
Jostain syystä purentavirheiden määrä on jatkuvasti lisääntymään päin, joten toive oikojien töiden loppumisesta lienee turha. Aikaisempien vuosisatojen kallolöydösten perusteella ei esi-isiämme ja -äitejämme purentaviat vaivanneet.Kyllä niitä purentavirheitä on ollut iät ajat. Itsellä on saksipurenta ja ikää 65 ja hyvin on mennyt ilman sen kummempia terveydellisiä haittoja. Ei ole ollut pääalueen kipuja ja kaikkia on voinut syödäkin. Kaikki hampaat vielä suussa, muutamia paikkoja löytyy...
Siihen aikaan veronmaksajat eivät vain kustantaneet tällaisia hoitoja.... - TARVETTA, MUTTA.......
mutta maksaja puuttui kirjoitti:
Kyllä niitä purentavirheitä on ollut iät ajat. Itsellä on saksipurenta ja ikää 65 ja hyvin on mennyt ilman sen kummempia terveydellisiä haittoja. Ei ole ollut pääalueen kipuja ja kaikkia on voinut syödäkin. Kaikki hampaat vielä suussa, muutamia paikkoja löytyy...
Siihen aikaan veronmaksajat eivät vain kustantaneet tällaisia hoitoja....Kyllä tosiaankin aina on purenta-hammasoikomistarvetta ollut, vanhemmallakin väestöllä, mutta...mutta... RAHOITUS ON PUUTTUNUT.
Ilmaista hoitoa nykyään ja tuhansia maksaa veronmaksajille, yhteiskunnalle...että kyllä vanhempikin väestö olisi hampaansa ilon mielin ilmaiseksi oikonut!!!
Ei ole verovaroin saanut vain kävellä oikomishoitoon ja vaatia, että nyt oikaistaan tämä ja tämä hammas. - kysyt
tuloksista kirjoitti:
Niin ja jokainen voi syväpurentansa tai vastaavan korjauttaa myöhemminkin, jos katsoo sen tarpeelliseksi.
Ei se ole sen vaikeampaa kuin lapsena aloitettu, vastoin lapsen tahtoa, vaan onnistuu sittenkin.
Esim. teini-iässä nuori osaa päättää itse haluaako vai eikä halua ja siitä eteenpäin.
Mahdollisuus on myöhemminkin päästä kunnalliseen hoitoon jos siltä tuntuu. Ei sellaisia poisteta listalta, jotka eivät lapsena suostu hoitoon tai keskeyttää sen.
Ja mitä tulee tuloksiin, mm. kirjastosta on saatavana kirjanen jossa on tehty tutkimus lasten oikomishoidon onnistumisista ja ns. epäonnistumisista eli joille lapsena aloitettu oikomishoito ei olekaan tuonut sitä täydellistä tulosta kaikesta huolimatta ja prosentti tälle työlle oli yllättävän suuri.
Oli tullut jos minkälaisia oireita, vaikka purenta-hampaat oli kohdakkain ja käytännössä kaiken piti olla hyvin.
Kannattaa mennä kirjastoon ja lukea ky. tutkimusaineisto läpi. Tutkimuksessa oli ollut mukana tuhansia lapsia ympäri Suomen.haluaako oikomiskojeet, yleensä vastaus on "ei". Kaveritkin nauraisi, eikä toinen sukupuoli kiinnostuisi, ja kun ne on niin rumatkin.
Katsotko syväpurennan hoidon tarpeelliseksi sitten, kun etuhampaasi alkavat heilua, ikenien kestokyky ei enää riitä, ja leukaluukin on alkanut antaa myöten vuosien väärälle rasitukselle? Kun olet about 40.
Kunnalliseen oikomishoitoon ei voi vaan kävellä sisään - " mä tulin nyt" - myöhemmin, "jos siltä tuntuu". Oikomishoidon kriteerit on todella tiukat (se terveydenhuollon budjetti), ei sitä oikomista ehdotella ihan pienten vinossa tai ahtaasti olemisten perusteella. Usko pois.
Mutta elä haavetornissasi. Then, later, welcome back to the reality! - MYÖHEMMINKIN
kysyt kirjoitti:
haluaako oikomiskojeet, yleensä vastaus on "ei". Kaveritkin nauraisi, eikä toinen sukupuoli kiinnostuisi, ja kun ne on niin rumatkin.
Katsotko syväpurennan hoidon tarpeelliseksi sitten, kun etuhampaasi alkavat heilua, ikenien kestokyky ei enää riitä, ja leukaluukin on alkanut antaa myöten vuosien väärälle rasitukselle? Kun olet about 40.
Kunnalliseen oikomishoitoon ei voi vaan kävellä sisään - " mä tulin nyt" - myöhemmin, "jos siltä tuntuu". Oikomishoidon kriteerit on todella tiukat (se terveydenhuollon budjetti), ei sitä oikomista ehdotella ihan pienten vinossa tai ahtaasti olemisten perusteella. Usko pois.
Mutta elä haavetornissasi. Then, later, welcome back to the reality!Kyllä vain on päässyt myöhemminkin hoitoon, vaikka ei lapsena ole suostunut. Itse olen elävä esimerkki siitä, kun ei lapsena ja nuorena kiinnostanut. Nyt olen klinikalla oikomishoidossa ja IHAN KUNNALLISESSA!
- Mies 55v.
kysyt kirjoitti:
haluaako oikomiskojeet, yleensä vastaus on "ei". Kaveritkin nauraisi, eikä toinen sukupuoli kiinnostuisi, ja kun ne on niin rumatkin.
Mutta elä haavetornissasi. Then, later, welcome back to the reality!"Katsotko syväpurennan hoidon tarpeelliseksi sitten, kun etuhampaasi alkavat heilua, ikenien kestokyky ei enää riitä, ja leukaluukin on alkanut antaa myöten vuosien väärälle rasitukselle? Kun olet about 40"
No, täytyypä sanoa, ettei ole hampaat heiluneet, eikä ikenienkään kantavuus ole ollut tiukoilla puhumattakaan että leukaluussa olisi ollut jotain häikkää! Ikää 55 vuotta, joten eiköhän ne tässä iässä olisi jo näkynyt nämä SYVÄPURENNAN ongelmat. Hammaslääkärissä olen käynyt vuosittain, jo ennen kelakorvaus aikaa, puhumattakaan että verovaroin olisi hampaita hoidettu ilmaiseksi!!!
Mitä tulee hammasrautojen ottamiseen teininä tai lapsena, niinpä voin sanoa, että kyllä tuttavan lapset tai teinit ovat ottaneet raudat ihan mielissään, niillä kun on pään sisällä muutakin kuin toisen ulkonäköasiat! - Mies 55v.
Mies 55v. kirjoitti:
"Katsotko syväpurennan hoidon tarpeelliseksi sitten, kun etuhampaasi alkavat heilua, ikenien kestokyky ei enää riitä, ja leukaluukin on alkanut antaa myöten vuosien väärälle rasitukselle? Kun olet about 40"
No, täytyypä sanoa, ettei ole hampaat heiluneet, eikä ikenienkään kantavuus ole ollut tiukoilla puhumattakaan että leukaluussa olisi ollut jotain häikkää! Ikää 55 vuotta, joten eiköhän ne tässä iässä olisi jo näkynyt nämä SYVÄPURENNAN ongelmat. Hammaslääkärissä olen käynyt vuosittain, jo ennen kelakorvaus aikaa, puhumattakaan että verovaroin olisi hampaita hoidettu ilmaiseksi!!!
Mitä tulee hammasrautojen ottamiseen teininä tai lapsena, niinpä voin sanoa, että kyllä tuttavan lapset tai teinit ovat ottaneet raudat ihan mielissään, niillä kun on pään sisällä muutakin kuin toisen ulkonäköasiat!...niin ja pitimän lisätä, että yksityisellä hoidettu, ei veronmaksajien rahoista!
- TULOSTA
aiheista kirjoitti:
Jostain syystä purentavirheiden määrä on jatkuvasti lisääntymään päin, joten toive oikojien töiden loppumisesta lienee turha. Aikaisempien vuosisatojen kallolöydösten perusteella ei esi-isiämme ja -äitejämme purentaviat vaivanneet.Niinpä niin, kyllä verovaroilla oiotaan ja taas oiotaan, kun sitä pysyvää tulosta ei saada aikaiseksi, EI SITTEN MILLÄÄN! Uusimaan joudutaan lasten hoitoja, ja se jos mikä maksaa veronmaksajille!
http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2005/011105_b.htm
Ja mitä tulee vanhempien ikäpolvien purentaan. Kyllä heillä olisi ollut yhtä tarvetta oikoa, jos ylipäänsä pitää jotain oikomishoitoa tehdä, mutta ei niitä silloin kustannettu veronmaksajien pussista, ei syväpurentaa, ei saksipurentaa, eikä avopurentaa muusta puhumattakaan, vaan itse oli hoito yksityisen kautta hankittava ja myös itse maksettava. Kyllä yhteiskunnan rahoilla on helppo tehdä mitä vaan.... - tyttö 17v.
kysyt kirjoitti:
Mutta elä haavetornissasi. Then, later, welcome back to the reality!Hyvänen aika! Mahdatko olla ammattilainen vai mikä lie? Oikomiskojeita on sitten kymmeniä erilaisia, myös niitä joita kaverit ei näe! Rautalangasta väännettynä, ei kaikille tule kiinteitä kojeita ollenkaan. Esim. itsellä on ollut niskaveto ja vuosia purennnanohjain, oikomislevy. Ja oikoja sanoi, etten tule tarvitsemaan kiinteitä kojeita ollenkaan, joten sorry, turhaa pelottelua.....
- joopa joo
kysyt kirjoitti:
Mutta elä haavetornissasi. Then, later, welcome back to the reality!>>>Oikomishoidon kriteerit on todella tiukat (se terveydenhuollon budjetti), ei sitä oikomista ehdotella ihan pienten vinossa tai ahtaasti olemisten perusteella. Usko pois.>>>>
On tosiaan niin tiukat, että...mutta se jälki sitten, ei tule valmista sitten millään! Pojallamme oli niskaveto käytössä vuosia, piti olla vain vuosi. No, aina sanottiin, erittäin hyvin pidetty vuosi toisensa perään sama laulu. Sitten emme enää pitäneet, kun ei näyttänyt tulevan loppua tälle erittäin hyvin pidetty mantraan. No, ei vaikutusta asiaan, vaikka ei pidetty, niin silti sama vastaus, erittäin hyvin pidetty jatketaan vaan näin....sitten saimme tarpeeksi ja veimme pojan yksityiselle ja homma lähti jatkoonkin. Että näin hyvin sitä kunnallisesssa tiukoin kriteerein oiotaan...... - ##***##¤¤¤
kysyt kirjoitti:
Mutta elä haavetornissasi. Then, later, welcome back to the reality!Haukut pokkana mun rautoja rumiks! Eiks sulle oo aikuisena ihmisenä järki päässä! Että vi##u kehtaat mun rautoja haukkua! Arvaa moni teini näitä enää ottaa, kun lukee sunkin mätäajatukses! P##ka, mä revin nää vit##n huomenna!
- OIKOMISHOIDOSSA
Lukaisepas koko viestiketju läpi. Aihetta on aiemminkin käsitelty:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4000000000000045&posting=22000000012069314
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 782892
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232742Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1072342- 351668
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2401568- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt401495- 281290
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201256- 951181