Kuinka paljon lasien tummentaminen tulee maksamaan? Mitä erilaisia keinoja on tummentaa laseja itse(maaleja, kalvoja?).
Lasien tummennukset
22
6424
Vastaukset
- ressu
www.juhalustig.fi
Antaa ainakin suuntaa antavat hinnat ja työn jälkikin on todella laadukasta jopa kaareville laseille. Takuutyötä.
Mutta, lasejahan voi tummentaa joillain kemikaaleillakin, mutta itse tummennuttaisin kalvoilla. Kalvoilla tulee varmasti tasaisempi ja siistimpi jälki ja juuri tämän johdosta ovatkin niin suosittuja. Yksi vaihtoehto on ostaa kokonaan uudet, tyyppihyväksytyt ja valmiiksi tummennetut ikkunat, mutta taitavat olla yhden käden sormilla laskettavissa ne autot joihin tällaisia on saatavilla.- Teemu
Kuinka kannattavaa on itse laittaa tuollaiset kalvot? Onko siis vaikeeta ja jääkö helposti ilmakuplia/ryppyjä? Minkä hintasii noi kalvot on kun itse laittaa?
- MN
Teemu kirjoitti:
Kuinka kannattavaa on itse laittaa tuollaiset kalvot? Onko siis vaikeeta ja jääkö helposti ilmakuplia/ryppyjä? Minkä hintasii noi kalvot on kun itse laittaa?
Tähän ei kyllä pitäisi uskaltaa sanoa mitään :-) Hyvät kalvot maksaa noin 20 euroo kolmioviseen kolmeen ikkunaan(taka/sivu). Tuon hintainen siis olisi se sinun kokeilusi ja siitä saat kyllä päättää itse.
Mielestäni päälle 100 euroo ei oo paha hinta ammattilaisen tekemästä tummennuksesta. Tähän hintaan tummentaa esim tämä yritys:
Autolasipalvelu Forsell Jukka Tmi
Harkkokatu 5
05800 HYVINKÄÄ
Puh 019 - 485159
Telefax 019 - 485159 - Teemu
MN kirjoitti:
Tähän ei kyllä pitäisi uskaltaa sanoa mitään :-) Hyvät kalvot maksaa noin 20 euroo kolmioviseen kolmeen ikkunaan(taka/sivu). Tuon hintainen siis olisi se sinun kokeilusi ja siitä saat kyllä päättää itse.
Mielestäni päälle 100 euroo ei oo paha hinta ammattilaisen tekemästä tummennuksesta. Tähän hintaan tummentaa esim tämä yritys:
Autolasipalvelu Forsell Jukka Tmi
Harkkokatu 5
05800 HYVINKÄÄ
Puh 019 - 485159
Telefax 019 - 485159Mistäs tälläsii kalvoja saa ostaa? Kuinka hyvin/huonosti kalvot kestävät? Onko odotettavissa kahden vuoden päästä huonot, repaleiset kalvot vai millä tavalla kuluvat, jos siis kuluvat?
- MN
Teemu kirjoitti:
Mistäs tälläsii kalvoja saa ostaa? Kuinka hyvin/huonosti kalvot kestävät? Onko odotettavissa kahden vuoden päästä huonot, repaleiset kalvot vai millä tavalla kuluvat, jos siis kuluvat?
Oletko koskaan käynyt varaosaliikkeessä???
Ei ole kokemusta tarvikekalvoista kulutuksessa, mutta toi 20 euroo on siitä kun vertaa hyllyillä olevia kalvoja.
Kolmenlaisia kalvoja olen yrittänyt laseihin vääntää. Sen verran huonolla menestyksellä, että olen ne heti jynssännyt pois. - ressu
Teemu kirjoitti:
Kuinka kannattavaa on itse laittaa tuollaiset kalvot? Onko siis vaikeeta ja jääkö helposti ilmakuplia/ryppyjä? Minkä hintasii noi kalvot on kun itse laittaa?
...pieni pikakurssi:
1. Marssit varaosaliikkeeseen ja ostat laadukasta tummennuskalvoa, kuten esimerkiksi 3M tai Sungard (älä erehdy mihinkään Bilteman tms. tuotteisiin).
2. Leikkaa kalvo ikkunan muotoiseksi.
3. Pese ikkunat huolellisesti sekä ulkoa että sisältä. Lopuksi vielä raaputat "näkymättömät" tahrat yms. liat esimerkiksi partakoneen terällä (tulee yleensä kalvopaketin mukana).
4. Suihkuta ikkuna ULKOpuolelta märäksi ja lätkäise tummennuskalvo ULKOpuolelle (HUOM! liimapaperi edelleen paikoillaan). Pysyy hyvin paikoillaan kostean pinnan johdosta.
5. Toiseen käteen kuumailmapuhallin (tehokas hiustenkuivaajakin käy) ja toiseen pehmeä kumi-/puulasta. Muotoilet puhaltimen ja lastan avulla kalvon ikkunan "muottiin".
6. Kastelet ikkunan sisäpuolelta runsaalla saippuavedellä.
7. Vasta tämän jälkeen irroitat liimapaperin varsinaisesta tummennuskalvosta ja asettelet kalvon varovasti sisäpuolelle.
8. Tämän jälkeen asettelet kalvon varovasti märällä kumi-/puulastalla paikoilleen. Pitäisi asettua helposti ilman ikävien ilmakuplien syntymistä kohdan 5. "muotoilun" ansiosta.
Kyseinen tapa on suora kopio erään ammattilaisen asennuksesta. Muista myös olla tarkkana kalvon muotoon leikkaamisen kanssa (liimapuoli menee helposti sekaisin). - Teemu
ressu kirjoitti:
...pieni pikakurssi:
1. Marssit varaosaliikkeeseen ja ostat laadukasta tummennuskalvoa, kuten esimerkiksi 3M tai Sungard (älä erehdy mihinkään Bilteman tms. tuotteisiin).
2. Leikkaa kalvo ikkunan muotoiseksi.
3. Pese ikkunat huolellisesti sekä ulkoa että sisältä. Lopuksi vielä raaputat "näkymättömät" tahrat yms. liat esimerkiksi partakoneen terällä (tulee yleensä kalvopaketin mukana).
4. Suihkuta ikkuna ULKOpuolelta märäksi ja lätkäise tummennuskalvo ULKOpuolelle (HUOM! liimapaperi edelleen paikoillaan). Pysyy hyvin paikoillaan kostean pinnan johdosta.
5. Toiseen käteen kuumailmapuhallin (tehokas hiustenkuivaajakin käy) ja toiseen pehmeä kumi-/puulasta. Muotoilet puhaltimen ja lastan avulla kalvon ikkunan "muottiin".
6. Kastelet ikkunan sisäpuolelta runsaalla saippuavedellä.
7. Vasta tämän jälkeen irroitat liimapaperin varsinaisesta tummennuskalvosta ja asettelet kalvon varovasti sisäpuolelle.
8. Tämän jälkeen asettelet kalvon varovasti märällä kumi-/puulastalla paikoilleen. Pitäisi asettua helposti ilman ikävien ilmakuplien syntymistä kohdan 5. "muotoilun" ansiosta.
Kyseinen tapa on suora kopio erään ammattilaisen asennuksesta. Muista myös olla tarkkana kalvon muotoon leikkaamisen kanssa (liimapuoli menee helposti sekaisin).Kiitos ohjeistasi. Juuri tälläistä kohta kohdalta ohjetta olen yrittänyt etsiä. Yksi kysymys vielä tuosta 4. kohdasta, pitääkö kalvoa pitää ikkunaa vasten liimapuoli ulospäin eikä ikkunaa vasten? Ja 5. kohdasta vielä sen verran, että kuinka kauan kalvoa pitää kuumentaa ja millainen kalvosta tulee kun on kuumennettu tarpeeksi? Näihin jos vielä saisi vastauksen niin olisin kiitollinen. Niin ja tietysti jos joku tietää yksityiskohtasemman ohjeen netissä tai lehdissä niin voisi senkin ilmoittaa.
- MN
Teemu kirjoitti:
Kiitos ohjeistasi. Juuri tälläistä kohta kohdalta ohjetta olen yrittänyt etsiä. Yksi kysymys vielä tuosta 4. kohdasta, pitääkö kalvoa pitää ikkunaa vasten liimapuoli ulospäin eikä ikkunaa vasten? Ja 5. kohdasta vielä sen verran, että kuinka kauan kalvoa pitää kuumentaa ja millainen kalvosta tulee kun on kuumennettu tarpeeksi? Näihin jos vielä saisi vastauksen niin olisin kiitollinen. Niin ja tietysti jos joku tietää yksityiskohtasemman ohjeen netissä tai lehdissä niin voisi senkin ilmoittaa.
Ohje oli muuten asiallinen mutta säästät 20 euroo kun et leikkaa heti kalvoa oikean kokoiseksi. Jätä kalvo reilun kokoiseksi lämmitysvaiheeseen koska kalvon kulmat yleensä rypistyy. Kalvo tietenkin venyy/kutistuu lämmityksessä ja tällöin sinulla saattaa muotoilun jälkeen olla liian pieni kalvo.
Niin ja teitenkin kalvo pitää läntätä ulkoikkunaan niin, että kirkas suoja muovi jää pinnalle ja varsinainen kalvo ikkunanlasia vasten. Tällöin on myös hyvä kastella kalvo saippualla kun vaan muotoilun jälkeen ottaa kirkkaan suojamuovin pois.
Lämmittämisen määrässä käytä maalaisjärkeä. Kalvo sietää lämpöä kuitenkin aika paljon, joten tuskin saat liikaa lämmitettyä. - ressu
MN kirjoitti:
Ohje oli muuten asiallinen mutta säästät 20 euroo kun et leikkaa heti kalvoa oikean kokoiseksi. Jätä kalvo reilun kokoiseksi lämmitysvaiheeseen koska kalvon kulmat yleensä rypistyy. Kalvo tietenkin venyy/kutistuu lämmityksessä ja tällöin sinulla saattaa muotoilun jälkeen olla liian pieni kalvo.
Niin ja teitenkin kalvo pitää läntätä ulkoikkunaan niin, että kirkas suoja muovi jää pinnalle ja varsinainen kalvo ikkunanlasia vasten. Tällöin on myös hyvä kastella kalvo saippualla kun vaan muotoilun jälkeen ottaa kirkkaan suojamuovin pois.
Lämmittämisen määrässä käytä maalaisjärkeä. Kalvo sietää lämpöä kuitenkin aika paljon, joten tuskin saat liikaa lämmitettyä.Juuri näin!
- Teemu
MN kirjoitti:
Ohje oli muuten asiallinen mutta säästät 20 euroo kun et leikkaa heti kalvoa oikean kokoiseksi. Jätä kalvo reilun kokoiseksi lämmitysvaiheeseen koska kalvon kulmat yleensä rypistyy. Kalvo tietenkin venyy/kutistuu lämmityksessä ja tällöin sinulla saattaa muotoilun jälkeen olla liian pieni kalvo.
Niin ja teitenkin kalvo pitää läntätä ulkoikkunaan niin, että kirkas suoja muovi jää pinnalle ja varsinainen kalvo ikkunanlasia vasten. Tällöin on myös hyvä kastella kalvo saippualla kun vaan muotoilun jälkeen ottaa kirkkaan suojamuovin pois.
Lämmittämisen määrässä käytä maalaisjärkeä. Kalvo sietää lämpöä kuitenkin aika paljon, joten tuskin saat liikaa lämmitettyä.Kiitos neuvoistanne!
- Teemu
ressu kirjoitti:
...pieni pikakurssi:
1. Marssit varaosaliikkeeseen ja ostat laadukasta tummennuskalvoa, kuten esimerkiksi 3M tai Sungard (älä erehdy mihinkään Bilteman tms. tuotteisiin).
2. Leikkaa kalvo ikkunan muotoiseksi.
3. Pese ikkunat huolellisesti sekä ulkoa että sisältä. Lopuksi vielä raaputat "näkymättömät" tahrat yms. liat esimerkiksi partakoneen terällä (tulee yleensä kalvopaketin mukana).
4. Suihkuta ikkuna ULKOpuolelta märäksi ja lätkäise tummennuskalvo ULKOpuolelle (HUOM! liimapaperi edelleen paikoillaan). Pysyy hyvin paikoillaan kostean pinnan johdosta.
5. Toiseen käteen kuumailmapuhallin (tehokas hiustenkuivaajakin käy) ja toiseen pehmeä kumi-/puulasta. Muotoilet puhaltimen ja lastan avulla kalvon ikkunan "muottiin".
6. Kastelet ikkunan sisäpuolelta runsaalla saippuavedellä.
7. Vasta tämän jälkeen irroitat liimapaperin varsinaisesta tummennuskalvosta ja asettelet kalvon varovasti sisäpuolelle.
8. Tämän jälkeen asettelet kalvon varovasti märällä kumi-/puulastalla paikoilleen. Pitäisi asettua helposti ilman ikävien ilmakuplien syntymistä kohdan 5. "muotoilun" ansiosta.
Kyseinen tapa on suora kopio erään ammattilaisen asennuksesta. Muista myös olla tarkkana kalvon muotoon leikkaamisen kanssa (liimapuoli menee helposti sekaisin).kysymys. Eli kun 5. kohta on suoritettu ja kalvo on lasin muotoinen niin pitääkö kalvon antaa jäähtyä(kuinka kauan) ja millainen siitä tulee kun se on jäähtynyt? Sitten vielä 7. ja 8. kohdista, kun kalvosta on saatu kaikki ilmakuplat pois niin riittääkö tämä operaatio, eli voiko kalvon jättää "kuivumaan" lasiin, ja lähtevätkö vesi ja saippua automaattisesti pois vai pitääkö nekin yrittää poistaa jotenkin?
- MN
Teemu kirjoitti:
kysymys. Eli kun 5. kohta on suoritettu ja kalvo on lasin muotoinen niin pitääkö kalvon antaa jäähtyä(kuinka kauan) ja millainen siitä tulee kun se on jäähtynyt? Sitten vielä 7. ja 8. kohdista, kun kalvosta on saatu kaikki ilmakuplat pois niin riittääkö tämä operaatio, eli voiko kalvon jättää "kuivumaan" lasiin, ja lähtevätkö vesi ja saippua automaattisesti pois vai pitääkö nekin yrittää poistaa jotenkin?
Ymmärsitköhän nyt täysin koko kupletin juonta? Ideahan on siinä, että työ tehdään ensin peilikuvana. Sinä siis muotoilet kalvon väärällä puolella autoa (ulkopuolella) ja siis myös kalvon pitää olla väärinpäin. Tällöin kalvosta päällimmäiseksi jää kirkas suojakalvo ja varsinainen ohut tummennuskalvo jää ikkunalasia vasten suojaan. Nyt siis kun muotoilu on tehty ja kalvo leikattu terävällä mattopuukolla oikeaan kokoon, otat vain päällimmäisen kirkkaan suojakalvon pois ja YLLÄTYS sinulla on siinä kalvon "tarrapinta" nenäsi edessä.
Tähän "tarrapintaan" suihkitaan saippuavettä ja sen jälkeen otetaan kalvo irti ja siirretään auton sisälle tarrapinta lasia vasten. Ja YLLÄTYS saippua jää lasin ja kalvon väliin, josta sitä ei saa enää Erkkikään pois ja sen pitää siellä myös oikeastikkin olla ja pysyä forever.
Kun kalvo istuu hyvin auton sisäpuolella käydään pehmeällä kumilastalla kalvo läpi, jolloin ylimääräinen saippuavesi tulee pois. Ilmakuplia ei pitäisi jäädä, koska kalvohan on muotoiltu juuri sinun autosi ikkunan muotoiseksi. YLLÄTYS sekin varmaan :-) - ressu
Teemu kirjoitti:
kysymys. Eli kun 5. kohta on suoritettu ja kalvo on lasin muotoinen niin pitääkö kalvon antaa jäähtyä(kuinka kauan) ja millainen siitä tulee kun se on jäähtynyt? Sitten vielä 7. ja 8. kohdista, kun kalvosta on saatu kaikki ilmakuplat pois niin riittääkö tämä operaatio, eli voiko kalvon jättää "kuivumaan" lasiin, ja lähtevätkö vesi ja saippua automaattisesti pois vai pitääkö nekin yrittää poistaa jotenkin?
Kalvon ei tarvitse antaa jäähtyä.
Ja sitten kun olet lätkäissyt varsinaisen tummennuskalvon auton SISÄpuolelle ja asetellut paikoilleen niin ettei ilmakuplia jää, niin homma on siinä. Asetellessasi kalvoa lopulliseen paikkaansa vetelet lastalla ylimääräiset saippuavedet kalvon liimapinnan ja ikkunan SISÄpuolen pinnan välistä. Kalvo kuivuu lasiin yleensä parissa vuorokaudessa. Kuivumisen jälkeen voit leikata mattoveitsellä tai partakoneen terällä mahdolliset ylimääräiset "kalvonrepaleet" tai reunan ylimenevät osuudet pois viimeistelläksesi työn. - Teemu
ressu kirjoitti:
Kalvon ei tarvitse antaa jäähtyä.
Ja sitten kun olet lätkäissyt varsinaisen tummennuskalvon auton SISÄpuolelle ja asetellut paikoilleen niin ettei ilmakuplia jää, niin homma on siinä. Asetellessasi kalvoa lopulliseen paikkaansa vetelet lastalla ylimääräiset saippuavedet kalvon liimapinnan ja ikkunan SISÄpuolen pinnan välistä. Kalvo kuivuu lasiin yleensä parissa vuorokaudessa. Kuivumisen jälkeen voit leikata mattoveitsellä tai partakoneen terällä mahdolliset ylimääräiset "kalvonrepaleet" tai reunan ylimenevät osuudet pois viimeistelläksesi työn.Joo kyllä mä noi tajusin, hämäs vaan toi, että sinne kalvon ja ikkunan väliin laitetaan saippuavettä, mutta nyt tuli sekin selväksi joten ei mitään ongelmia enään. Kiitos vielä kerran neuvoistanne ja siitä, että jaksoitte vastailla kysymyksiini.
- Teemu
ressu kirjoitti:
Kalvon ei tarvitse antaa jäähtyä.
Ja sitten kun olet lätkäissyt varsinaisen tummennuskalvon auton SISÄpuolelle ja asetellut paikoilleen niin ettei ilmakuplia jää, niin homma on siinä. Asetellessasi kalvoa lopulliseen paikkaansa vetelet lastalla ylimääräiset saippuavedet kalvon liimapinnan ja ikkunan SISÄpuolen pinnan välistä. Kalvo kuivuu lasiin yleensä parissa vuorokaudessa. Kuivumisen jälkeen voit leikata mattoveitsellä tai partakoneen terällä mahdolliset ylimääräiset "kalvonrepaleet" tai reunan ylimenevät osuudet pois viimeistelläksesi työn....oli pakko tulla kysyy yks juttu, elikkäs voiko kalvot laittaa myös talvella jos ei ole mahdolisuutta pitää autoa lämmitetyssä tallissa? Mainitsit, että kalvo kiinnittyy kahden päivän kuluessa lopullisesti joten haittaako tämä vähäinen vesi joka jää kalvon ja lasin väliin kiinnittymiseen talvella pakkasilla?
- ressu
Teemu kirjoitti:
...oli pakko tulla kysyy yks juttu, elikkäs voiko kalvot laittaa myös talvella jos ei ole mahdolisuutta pitää autoa lämmitetyssä tallissa? Mainitsit, että kalvo kiinnittyy kahden päivän kuluessa lopullisesti joten haittaako tämä vähäinen vesi joka jää kalvon ja lasin väliin kiinnittymiseen talvella pakkasilla?
Enpä kyllä itse asentaisi ainakaan kovilla pakkasilla. Saippuaveden jäätymisen kanssa voi tulla ikäviä ongelmia, mutta jos saat lastan avulla vedeltyä ainakin suurimmat vedet kalvon ja ikkunan välistä, niin ei pitäisi tulla ongelmia.
- Teemu
ressu kirjoitti:
Enpä kyllä itse asentaisi ainakaan kovilla pakkasilla. Saippuaveden jäätymisen kanssa voi tulla ikäviä ongelmia, mutta jos saat lastan avulla vedeltyä ainakin suurimmat vedet kalvon ja ikkunan välistä, niin ei pitäisi tulla ongelmia.
kysymys piti tulla kysyy, elikkäs kuinka kalvot kestää ikkunassa jonka saa rullattua auki ja kiinni? Jääkö pahoja jälkiä?
- virosta
Teemu kirjoitti:
kysymys piti tulla kysyy, elikkäs kuinka kalvot kestää ikkunassa jonka saa rullattua auki ja kiinni? Jääkö pahoja jälkiä?
Se, että tuleeko kalvo airti tai kuinka ne kestää riippuu eniteen siitä, millaisen firman kalvoja käytät. On sellaisia, jotka pysyvät siellä vuosia sellaisina kun ne laitoit...
- Teemu
virosta kirjoitti:
Se, että tuleeko kalvo airti tai kuinka ne kestää riippuu eniteen siitä, millaisen firman kalvoja käytät. On sellaisia, jotka pysyvät siellä vuosia sellaisina kun ne laitoit...
Ajattelin laittaa 3M tai Sungard kalvot. Noitten vissii pitäis olla aika hyvii eikä mitää biltemakalvoja.
- virosta
Teemu kirjoitti:
Ajattelin laittaa 3M tai Sungard kalvot. Noitten vissii pitäis olla aika hyvii eikä mitää biltemakalvoja.
Molemmat ovat kylla hyviä, mutta tiedäkseni sungard valmistaa hyvien ohella myös halpoja kalvoja, joten on syytä tarkistaa erilaiset merkit. Virossa kalvoja myydän n 10-15 euroa m2, uskoisiin, että teillä on vähän kalliimpa, mutta varmasti ei paljon. Muuten minkälaiselle autolle laitat ne, tarkoitan kuinka pyörea on takalasi.
- maksaako 80e=?
takalsin tummennushitnoja pk seudulta farkkuun kiitos
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202223Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281704Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3021207- 65939
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53905- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53815J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31706Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273663Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33642