Työsuhdeautot kiellettävä!

Einari Vähä-Pörhölä

Työsuhdeautot pitäisi kieltää lailla. Miksi? Siksi että niillä kaahataan ökyillen, hyvä iso auto antaa väärää mahtipontisuutta mitä stressin lamaannuttava oravanpyörä-pelle kaipaa. Toisaalta työnantajan maksaessa polttoaineet autolla ajellaan päättömästi, viedään kakaroita typeriin hienostoharrastuksiin ja perse leviää kun ei jakseta kävellä edes lähikioskille.

Kaikki autoilijat vaan samalle viivalle siten, että jokainen ostakoon palkka- ja muilla tuloillaan sellaisen auton kuin haluaa tai rahkeet kestää, ja ajomäärät sen mukaan mitä polttoaineesta kärsii maksaa. Varmaan pienenisi nämä bensa-ahneiden katumaastureiden ja tila-autojen myyntimäärät...

30

4819

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helvetti

      Kyllä tämä kateus on Suomessa näköjään ehtymätön luonnonvara. Aina löytyy just tätä porukkaa, jotka koko ajan valittavat kun jollakin toisella menee vähän paremmin. Hanki köyhä elämä.

      • ei töissä, vaan autoilemassa

        Meidän valtion lafkassa ainakin käytetään (luvan kanssa tietyn hlön kohdalla, kun on NIIN hankala tyyppi, ettei viitsi kieltää, vaan mennään, mistä aita matalin)virka-autoa sikaväärin ! elikkä ollaan omilla asioilla, pidetään autoa kotosalla, ajetaan jo sata kilsaa ennen varsinaista työmatkaa.Laskua tuloo, muttei haittaa, kunhan vain ei käteikassassa ole tilityksen yhteydessä enemmän kuin 50 euroa (ministeriön määräys). Hoi, suhteellisuudentaju !
        Autokin rikotaan ja ajellaa ylinopeussakkoja mennen tullen ja ajokuntokin kyseenalainen joskus?? Hyvin menee yrityksellä nimeltä Suomen Valtio Oy !


      • ei kannata kadehtia
        ei töissä, vaan autoilemassa kirjoitti:

        Meidän valtion lafkassa ainakin käytetään (luvan kanssa tietyn hlön kohdalla, kun on NIIN hankala tyyppi, ettei viitsi kieltää, vaan mennään, mistä aita matalin)virka-autoa sikaväärin ! elikkä ollaan omilla asioilla, pidetään autoa kotosalla, ajetaan jo sata kilsaa ennen varsinaista työmatkaa.Laskua tuloo, muttei haittaa, kunhan vain ei käteikassassa ole tilityksen yhteydessä enemmän kuin 50 euroa (ministeriön määräys). Hoi, suhteellisuudentaju !
        Autokin rikotaan ja ajellaa ylinopeussakkoja mennen tullen ja ajokuntokin kyseenalainen joskus?? Hyvin menee yrityksellä nimeltä Suomen Valtio Oy !

        Virka-auto on eri juttu kuin työsuhdeauto, joka on nimetty työntekijän omaan käyttöön.
        Työsuhdeautosta maksat itse veroina suunnilleen saman verran tai joskus vähän enemmänkin kuin jos hankkisit auton itse osamaksulla. Etuna on tietty, ettei arvonalennusta tarvitse huomioida eikä huoltokuluja ja jos kyseessä vapaa autoetu (selvästi kalliimpi verotusarvo), niin myös polttoaineet. niin ja käytössä kohtuullisen uusi auto.
        Työsuhdeauto on siis osa palkkaa.
        Sakot maksetaan itse ja yksityisajoja saa vapaasti ajaa verottajan hyväksymään rajaan asti. Ylittäessä rapsahtaa lisäveroa.


      • säkkihanskTausPeilis

        Miks kaikkiin autoihin ei laiteta nopeusrajoittimia,esim max 130km/h ?? Suurin sallittu ajonopeus Suomessa kuitenkin on 120km/h ,poislukien hälytysajoneuvot. Raskaille ajoneuvoille säilyisivät nykyiset rajoittimet. Pienisi pääästöt, ihmiset säästäisivät bensan kulutuksessa, liikenneturvallisuus kohenisi yms yms..
        Olen jo lahes elakkeella oleva henkilo ja minua ihmetyttaa, etta miksi pitaa olla autoissa enemman tehoa. Polttoainetta kuluu enemman ja rikolliset kaahaavat helpommin koska autot kiihtyvat voimakkaasti. Kiellolla liikenne saataisiin turvallisemmaksi ja liikenteessa olisi vahemman kaahareita. Olen tullut erinomaisesti toimeen Avensikseni tehoilla ja yliopistolaiset pojanpoikani ovat samaa mielta. Nyt paattajat Suomessa, autojen tiedot trafilta ylos ja kaikki yli 90hv autoihin laitettaisiin rajoittimet. Lisaksi katsastuksiin laitettaisiin tehodynamometrit ja poliisi voisi epaselvat autot pakkokaytattaa dynamometrilaitteella. Kohti turvallisempaa ja puhtaampaa kevatta! A ja O pisteet puuttuivat koska olen thaimaassa..))
        Ajattelin heittää ajatuksen siitä, että miksi autojen täytyy voida kulkea niin nopeasti? Tarkoitan tässä lähinnä suomessa ajavien ja suomen rajoituksia noudattavien kuljettajien autoja. Suomessa saa lain mukaan ajaa korkeintaan 120 km/h, niin minkä takia autolla pitää pystyä kulkemaan kahtasataa.

        Pointtini on siinä, että mitä nopeampaa auto kulkee ja mitä nopeammin ja vaivattomammin se kiihtyy, SITÄ LUJEMPAA (=YLINOPEUTTA) AUTOILIJAT AJAVAT. Tämä tapahtuu monesti ihan huomaamatta, kaasua kun vähänkin vahingossa painaa, niin kakkosellakin ollaan parissa sekunnissa kuudessakympissä, ja moottori kehrää yhtälailla kuin ei kaasua poljettaisi lainkaan. Kaverikin sano rupeneensa ajamaan säännöllisesti 10-20 km/h ylinopeutta sen jälkeen kun sai allensa uuden tehokkaamman auton vanhan pikkukotteron tilalle. Aikaisemmin hän ei tätä tehnyt koska auton tehot olivat paljon pienemmät.

        Kiitos, terv säkkihanskat taustapelissä roikkuen.


    • b. virtanen

      Eiköhän nuo työsuhdepelit ole lähinnä citroen ceevitosia ja hinnat alkaen volvoja?
      Nuo (oikeat) tila-autot ja citymaasturit taitavat olla toimihenkilöille, pikkupomoille ja sun muille nilkeille turhan kalliita?

    • ylpeä bisnesmies

      Tuollainen kateellinen vuodatus tulisi lailla kieltää!

      Minä kaahailen ylpeänä firman BMW X5:llä. 4.4-koneessa on mukavasti voimaa, kiva nöyryyttää köyhiä talleroita.
      Kaltaisesi kateelliset urvelot näkee kivasti punaista kun kyykytän heitä päivittäin pääkaupunkiseudun liikenteessä.

      KÖYHÄT KYYKKYYN!!!

      • ainoa

        tuollainen Bemari, joten mene itse kyykkyyn. Tiedänkin kuka olet, olet minun alaiseni reppana iltatähti.


      • LAIHIA

        ???


      • Pöhlä

        Ei paljon hetkauta X5, vaikka köyhä olenkin. Eikä kyllä muutkaan isot maasturintapaiset möhkäleet.

        Järkeäkin olisi autovalinnoissa lupa käyttää.


    • Rahikainen

      Terve,

      No juu-u, kyllähän se on hyvä idea. Kielletään työsuhdeautot kun perse leviää. Siinä olisi varmaan virkamiesryhmällä ihmettelemistä kun sä kuule menisit pitämään lakiesittelyä. Ei helvetti, mites se sua voi noin paljon harmittaa että perse leviää tai ajetaan isommalla autolla kun takatasku kestää. Tiedätkö sää että tää suomen kansa on niin saatanan köyhä että pitää olla perkeleen hyvätuloinen että jää kuule 1000e/kk ylimääräistä millä voi sitten tehdä mitä haluaa kato. Laskeppa nyt että sellanen hyvätulonen Suomalainen saa oikeesti sellaset 2800e bruttona. Siitä napsastaan veroa ja vakuutusta poies 1000e verran. Sitten on se 1800e. Lyhennellään lainaa ja asutaan 800e edestä. Sitten syödään 250e edestä, osteskellaan vaatteita 100e edestä, harrastellaan 100e edestä ja juhlitaan vielä yhde satasen edestä. Sitten on 550e josta laitetaan ,20 senttiä kilometriä autoiluun, ajellaan se normi 25000/12km kuukaudessa ja maksetaan siitä 400e pyöreesti. Mitäs sitten on jäljellä 150e. Säästetään se joka kuukausi 10v ajan ni korolle korkoa ja meillä on 25000e rahhaa. Kato kyllä sosiaalidemokraatit on homman hoitanut kotiin ajat sitten.

    • Hanki elämä

      Kateus on suomalaisten geeneissä.

    • jeps

      No saispahan sitten melki tonnin enemmän käteen. Kyllä sillä omaakin pitäis, mutta minkäs teet kun melkein velvoitettiin ottamaan.

      • Eedu

        ei vain "melkein" velvoiteta työsuhdeautoa, vaan se on pakollinen. Myyntimiehet, joiden työ on olla neljä päivää viikossa liikentessä joutuvat usein ottamaan firman auton. Tavallisesti se on kestävä perheautomalli. Toisissa yrityksissä auto on farmari, muita vaihtoehtoa ei tarjota. Yleensä on kysymyksessä leasing-auto, joka takaa sen, että on aina kunnossa oleva auto alla.

        Vain isopalkkaisilla on varaa maksaa veroja isoista, komeista työsuhdeautoista.

        Jos ei tarvitse työssään autoa, niin on epäedullista ottaa työsuhdeauto, vaikka saisikin. Siitä kieltäytyminen merkitsee sitä, että palkasta jää enemmän käteen.


    • huone

      huono provoilu, yritän parempaa onneton

    • Eedu

      Minulla on sellainen, eikä se ole mikään bensa-ahne. Se kuluttaa keskimäärin vajaat 8 litraa sadalla kilometrillä. Pelkässä kaupunkiajossa hiukan enemmän.

      Minulla ei ole tietoa, mitä maasturit kuluttavat, mutta kukapa sellaista oikeasti tarvitseekaan. Mukava sellaisella on varmastikin ajaa, kuten on tällä minunkin autollani. Monet tila-autot ovat todellisuudessa aika pieniä, mutta niiden käyttömukavuus on hyvä.

    • ??????

      Vaadi paperimies oma auto myös sinäkin niin et ole huonompi kuin vähemmän ansaitsevat ei tarvitse ajaa aveniksella

    • 200022

      Miksi pitäisi vähentää katumaastureiden myynti määriä
      Honda diesel maasturi kuluttaa 6.7litraa sadalla. Jos ajaa paljon maantiellä kuten näillä yleensä ajetaan, niin kuluttaa vielä vähemmän. Mikä siitä tekee typerämpää ajaa 40teuron maasturilla kun jollain muulla samanhintaisella autolla. Suomessa on kymmeniä tuhansia enemmän saastuttavia ja kuluttavia autoja. Yksi kaasarikoneinen 300tkm ajettu saastuttaa moninkertaisesti verrattuna uusiin autoihin.

    • leasareilla

      Olen ajanut yli 600tkn leasareilla, ei yhtään ylinopeus- eikä parkkisakkoa. Autoni ovat olleet aina huollettuja ja ympäristöystävällisintä teknologiaa. Ei ole tarvinnut näyttää kenelläkään, että kyllä lähtee, vaikka lähtisi jos tarvitsisi.
      Jäljiltäni ne ovat olleet moitteettomassa kunnossa ja useimmat lienevät vieläkin liikenteessä, mutta tiedän paljon tyyppejä, joiden asennevammat leasing-auton ratissa korostuvat ja aiheuttavat suuria riskejä liikenteessä. Muutamat yhtiöt antavat työntekijöilleen leasing-auton vasta liukkaan kelin ja ennakoivan ajon kurssin uudelleen suorittamisen jälkeen. Silloin pitäisi arvomaailman loksahtaa raiteilleen, vaikkei se kaikkien kohdalla toteudu koskaan, valitettavasti!

    • Kas kas

      Perustuuko tuo purkaus tietoon vai luuloon?

      Olen itse päässyt nauttimaan sekä auton käyttöedusta että vapaasta autoedusta 1980-luvulla. Viimeiset 16-17 vuotta olen sitten saanut itse tienata autoiluni kustannukset.

      Enpä ole huomannut juuri minkäänlaista eroa ajotavoissani ja km-määrissäni sen mukaan, kenen omistamalla pelillä olen ollut liikkeellä!

    • huumorintajullinen

      Todella hyvä! :-)

      Ja suurin osa näistä lukijoista eivät tajua juttuasi sarkasmiksi, kun ajattelevat itse hieman samantapaisesti.

    • Erkki

      Pitäisi saada uusi. Katson kaikki automainokset TV:ssä ja lehdissä. Käyn autoliikkeisssä. Haalin esitteitä ja sitten luen niitä iltaisin... aikaa menee ja paljon eikä mikään muu pyöri mielessä (melkein) kuin uusi premium-luokan kärry. Tää alkaa olla jo rasittavaa. Pitäisikö työsuhdekärryt kieltää, alan jo taipua samalle kannalle, mutta ehkäpä otan vielä yhden premium-luokan kärryn, jos vaan jaksan loppuun asti tämän ruljanssin. Toisin olisi kun voisin mennä kehä III:lle mukavan autojopparin luokse hieromaan autokauppaa ja ostaamaan järkevän käyttöauton. Mutta ei, nyt täytyy tyytyä uuteen jopa persoonattomaan autoon.
      Aina ei voi voittaa!

      • suuressa

        firmassa ne inssien autot on tollasia vw-golfeja.
        Kyllä niilläkin voi kaahata jos on kusta päässä.


    • dfsfdhdf

      A

      Täyttä asiaa. Kaahataa ja kiilataan ja roikutaan perässä, kun ei tarvitse itse maksaa polttoainetta.

      Kyllä tähän kohta puututaan ja olisi pitänyt lopettaa nämä työsuhdeautoilijat jo aikoja sitten.

    • keeway f-act

      Mikä työsuhdeautoissa pännii, suomen vanhentunut autokanta uusiutuu juuri niiden ansiosta edes niin hyvin kuin nyt uusiutuu.
      Tila-autot ja katumaasturit kuluttaa nykyään suunnilleen saman minkä perus farkku. Ja reilusti vähemmän kuin se 80-luvun kaasari 244 Volvo.
      Tila-autoissa ja katumaastureissa on lisäksi parempi ajoasento kuin siinä perus Auriksessa, tämähän taas lisää turvallisuutta liikenteessä.

      Niin olen noin parikymppinen kaveri joka hankkisi hyvän uuden tila-auton jos olisi varaa, nyt ajan perus farkulla jolla kilsoja noin 100 000 ajettu, koska parempaan ei ollut mahdollisuuksia. Ja sen tila-auton siksi, että niissä on hyvä ajoasento ne kuluttaa kohtuudella ja niissä on hyvin tilaa harrastus välineille.

      Perus Aurista, Golffia tai muutakaan viistoperää en hankkisi koska ne on epäkäytännöllisiä esim polkupyörän kuljetukseen.

    • 11+3

      miksette vaan osta autoa rahalla kaupasta? itte oon aina niin tehnyt kun työstä maksetaan palkkaa niin voi ostaa auton kaupasta KÄTEISELLÄ. eikä millää työ suhde autoja en edes tiedä mitä se tarkoittaa.

      terveisin: työläinen

      • Kukintavallaan

        Funtsaa, että työsuhdeauto on vähän niinkö vuokra-asunto. Asut talossa, mitä et omista, mutta sinulla on oikeus käyttää sitä maksua vastaan.

        Joidenkin mielestä on mutkatonta asua vuokra-asunnossa, vaikkei se taloudellisesti välttämättä ole paras vaihtoehto. Velaton vaihtoehto kylläkin.

        Jos asut omassa asunnossa, ethän silloinkaan kadehdi vuokralla asuvaa...


      • keeway f-act

        Mähän ajan omalla pärsnahasta revityillä rahnoilla hankitulla farkulla. Olen kuitenkin sitä mieltä että työsuhdeautot on hilvetin hyvä juttu. Ne uusii Suomen ylivanhaa autokalustoa, kaikilla ei ole varaa ostaa uutta autoa joka vastaa käyttötarvetta. Oma auto on siis sitä ikäluokkaa, että en vanhemmalla suostuisi ajaan, on kuitenkin keski-ikää tuoreempi.

        Jos olis varaa hankkia uus auto se olis luokkaa VW Touran, Tiguan tai Transporter, toki merkki ei välttämättä olis Volkswagen. Tila-auto, crossari/katumaasturi tai paku sen takia, että niissä on hyvä näkyvyys, lisää ajoturvallisuutta.


    • Työsuhdeautolla fiuu

      Bensa-ahneet katumaasturit on ehkä harvemmin työsuhdeautoja. Eiköhän noi volvot, passatit ja pikkuaudit oo näitä liisattuja työsuhdeautoja. Rikkaat ostelee omilla osinkorahoilla ne 100t euron mersunsa ja einareita korpeaa.

    • kertaa10

      ja kun menet KEVAAn töihin niin JOUVUT myymään oman auton kymmenkertaisella hinnalla Kevalle joka sitt ostaa uuden auton tilalle,, voi sitä polosta raukkaa kun noin pakotetaan, ja sitt hoksataan ett voi kun tuli näin tehtyy mutt ei tule toistumaan (kun ei tarvi vähään aikaan taas autoo vaihella) ja me Kevalaiset niin ilosesti nostamme eläkeikää että nämä juonijat saa piiriään pyörittää;((

    • foremen

      Meille hankittiin ihan yleisen pahennuksen vuoksi vanhat bensamaasturit työsuhdeautoiksi mm Jeep Grand Cherokee, BMW X5 V8 ja Volvo XC90 V8.

      Olemme töissä mainostoimistossa ja meiltä löytyy pikkasen enemmän asennetta kuin naapurilla jotka ottivat jotain 1,0 l ecoboost koneisia riisikuppeja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      136
      3792
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      116
      1480
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1350
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1289
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1184
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1101
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1068
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      59
      1051
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1046
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      56
      977
    Aihe