Liian vähän armolahjoja.

Basker

Yleensä helluntailaiset opettavat, että Pyhän Hengen armolahjoja on vain yhdeksän, ja että nämä yhdeksän ovat ihmelahjoja. Omassa herätysliikkeessäni ev.lut. Kansanlähetyksessä opetetaan, että Uudessa testamentissa mainitaan jopa 33 armolahjaa.

Ne ovat: Apostoli, profeetta, evankelista, paimen, johtaja, opettaja, profetia, ilmestys, opettaminen, tiedon sanat, viisauden sanat, evankeliointi, kehottaminen, virvoittaminen, laulu, kielilläpuhuminen, kielten selittäminen, henkien erottaminen, usko, esirukous, marttyyrirohkeus, voimalliset teot, riivaajien ulosajaminen, parantaminen, palveminen, avustaminen, laupeudenteot, antaminen, vapaaehtoinen köyhyys, vieraanvaraisuus, hallitseminen, lähetystyö sekä naimattomuus.

Miten on, onko mielestänne armolahjoja vain yhdeksän, vai löytyykö Raamatusta perusteita useammillekin armolahjoille?

39

1167

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • merim.raimo

minulle ensimmäinen ja tärkeä,"pelastuksen armo"

• Kyllä kyllä, Raimoseni, se on jokaisen uudestisyntyneen huomenlahja, mutta minä en kysynyt sitä. Minä kysyin VARSINAISIA armolahjoja.

• merim.raimo
        Basker kirjoitti:

Kyllä kyllä, Raimoseni, se on jokaisen uudestisyntyneen huomenlahja, mutta minä en kysynyt sitä. Minä kysyin VARSINAISIA armolahjoja.

vuosi uskoontuloni jälkeen lähdin taas seilaamaan,kauppalaivastoon.Herra antoi varmuuden,että varjelee.Enkä työntänyt nokkaani jokapaikkaan,Henkien erottamisen armolahja,minun kohdallani tarkoitti sitä,että omiksi tarpeikseni erotin missä mennään.Ja heti alussa olin pyytänyt näin:Herra vaikuta minussa arka tunto ,oikealla tavalla,etten sinulle niinpaljon murhetta tuottaisi.Javasta muutama vuosi sitten Herra antoi ymmärtää,ettei se ollutkaan minun oma keksintöni,vaan Hän sen oli laittanut minun sydämeeni,että minä sitä Häneltä pyytäisin.

• Baskeri.
        merim.raimo kirjoitti:

vuosi uskoontuloni jälkeen lähdin taas seilaamaan,kauppalaivastoon.Herra antoi varmuuden,että varjelee.Enkä työntänyt nokkaani jokapaikkaan,Henkien erottamisen armolahja,minun kohdallani tarkoitti sitä,että omiksi tarpeikseni erotin missä mennään.Ja heti alussa olin pyytänyt näin:Herra vaikuta minussa arka tunto ,oikealla tavalla,etten sinulle niinpaljon murhetta tuottaisi.Javasta muutama vuosi sitten Herra antoi ymmärtää,ettei se ollutkaan minun oma keksintöni,vaan Hän sen oli laittanut minun sydämeeni,että minä sitä Häneltä pyytäisin.

Sinulle on siis annettu henkien erottamisen armolahja? Erota siis henkeni. Minä tunnustan Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi Vapahtajaksi. Olenko isästä Perkeleestä, vai onko minun henkeni Jumalasta uudestisyntynyt?

• merim.raimo
        Baskeri. kirjoitti:

Sinulle on siis annettu henkien erottamisen armolahja? Erota siis henkeni. Minä tunnustan Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi Vapahtajaksi. Olenko isästä Perkeleestä, vai onko minun henkeni Jumalasta uudestisyntynyt?

jos sinulla on Jeesuksen antama pelastusvarmuus sydämessäsi.Ei Herra ketään omaansa halua pitää epävarmuudessa.Hän sanoo:rauhan minä jätän teille,Minun rauhani,Minä jätän teille,en minä anna teille niinkuin mailma antaa.Ei Herra ole minua laittanut ruotimaan sinun teoloogiaasi....usko Herraan Jeesukseen niin sinä pelastut...ja samalla tavalla kaikki muutkin,siis uskomalla.

• lahja

On eri asia kun ihmisellä on syntymälahja, eli synnynnäinen lahja tai kyky, ja opiskeltu , eli harjaantumisen kautta saatu lahja ( laulu ym)
      ja jopa rahlla osettu lahja.

ARMOlahjassa on kyse sellaisesta lahjasta jonka VAIN Pyhä Henki jakaa,ja antaa ja lahja on sellainen jota ei voi saada millään muulla esim em. tavalla.

ARMOlahja ei siis ole kyky,taipumias ym vaan TÄYSIN ja yksonomaan ARMOSTA saatu yliluonnollinen lahja.

Eri asia on puhua LAHJAKKUUKSISTA, joita niitäkin toki pitää käyttää srk:n hyväksi.

• RitariOlevainen

Loput oli teidän omia lahjoja!

• Baskeri.

Apostoli: Ef. 4: 11. Profeetta 1 Kor. 12: 18. Profetoiminen: 1 Kor. 12: 10. Evankelista: Ef. 4: 11. Evankelioiminen: 2 Tim. 4: 5. Paimen: Ef. 4: 11. Johtaja: Room. 12: 8. Ilmestys: 1 Kor. 14: 6. Opettaminen: Room. 12: 7. Tiedon sanat: 1 Kor. 12: 8. Viisauden sanat: 1 Kor. 12: 8. Kehottaminen: Room. 12: 8. Virvoittaminen: Room. 1: 11, 12. Laulu: 1. Kor. 14: 26. Kielilläpuhuminen: 1. Kor. 12: 10, 28. Kielten selittäminen: 1 Kor. 12: 10. Henkien erottaminen: 1 Kor. 12: 10. Usko: 1 Kor. 12: 9. Esirukous: Kol. 4: 12. Marttyyrirohkeus: 1 Kor. 13: 3. Voimalliset teot: 1 Kor. 12: 10, 28. Riivaajien ulosajaminen: Mark. 16: 17. Sairaiden parantaminen: 1 Kor. 12: 9, 28. Palveleminen: Room. 12: 7. Avustaminen: 1 Kor. 12: 28. Laupeudenteot: Room. 12: 8. Antaminen: Room. 12: 8. Vapaaehtoinen köyhyys: 1 Kor. 13: 3. Vieraanvaraisuus: 1 Piet. 4: 9. Hallitseminen: 1 Kor. 12: 28. Lähetystyön tekeminen: Ef. 3: 7, 8. Naimattomuus: 1 Kor. 7: 7.

• ReaAalto

Korinttolaiskirjeen ilmoittamat armolahjat.
      Onhan nuo aivan Raamatullisia armoituksia, mitä tuossa esitit.
      Tuossahan on vain jaoteltu tarkemmin ne yhdeksän.

Tuota naimattomuuden armolahjaa mietin?
      Sitä ei varmaan kovin moni ole anonut!:)

• tode'

naimattomuuden ylistys taitaa olla enemmän paavalin omaa, kuin Herralta tullutta armolahjaa.

• Baskeri.

Mitä 1 Kor. 7: 7 sanoo? Se vertaa naimattomuutta lahjaan. Ihmisen tuntemukset eivät vaikuta lahjan olemukseen. 1 Kor. 7: 32-35 kertoo, että naimaton huolehtii siitä, mikä on Herran. Juuri tähän tarkoitukseen armolahjoja käytetään. Naimaton uskova palveleekin usein seurakuntaa ahkerasti.

• ReaAalto
        Baskeri. kirjoitti:

Mitä 1 Kor. 7: 7 sanoo? Se vertaa naimattomuutta lahjaan. Ihmisen tuntemukset eivät vaikuta lahjan olemukseen. 1 Kor. 7: 32-35 kertoo, että naimaton huolehtii siitä, mikä on Herran. Juuri tähän tarkoitukseen armolahjoja käytetään. Naimaton uskova palveleekin usein seurakuntaa ahkerasti.

Aivan selkeä tuo on mielestäni, nyt kun kirjoitit!

Mailis Janatuinen on ainakin yksi hyvä esimerkki tällaisesta.
        Hän on mielestäni armoitettu Jumalan sanan opettaja.
        Kuuntelen usein hänen puheitaan netissä.

Suosittelen!

Toinen tällainen on Göteborgin suomalaisen helluntaiseurakunnan Japanin lähetysssarnaaja Ritva Lajunen.

Ei muuten tule mieleeni yhtään miestä??

• m.b
        ReaAalto kirjoitti:

Suosittelen!

Toinen tällainen on Göteborgin suomalaisen helluntaiseurakunnan Japanin lähetysssarnaaja Ritva Lajunen.

armosta.
        Jos hän ei ole jakanut miehille naimattomuuden lahjaa samassa määrin kuin naisille, nostaako se mielestäsi naiset jollain tapaa miehiä paremmiksi tai otollisemmiksi?
        Armo on aina armoa. :)

Vaikka kirjoitin että todennäköisesti on naimattomuuden armolahja olemassa ja itsekin tiedän naisevankelistoja joista olen ajatellut että heillä tällainen lahja todennäköisesti on, niin asiaa tarkemmin ajatellessani täytyy kuitenkin laittaa kysymysmerkki siihen.

Naimattomuus voi olla Jumalan antama lahja niin että Jumala on antanut henkilölle kyvyn elää naimattomana ilman että asia on hänelle kipeä, ja että hän kiittää naimattomuudestaan kun kokee että se on hänen osaksi tullut Jumalan armosta, ja että se on se hyvä olotila jossa hän omalla kohdallaan voi Herran kutsumusta parhaiten toteuttaa. Niin silloin kait on kyse asiasta joka tulee Herralta lahjana ja tietysti on kyse armosta. Se ei kuitenkaan tarkoita että kyseessä olisi armolahja siinä mielessä kuin Ut armolahjoista puhuu ja tarkoittaa, siis kharisma.

Enpä tiedä.
        Voi olla että on. Voi olla että ei. Jumala sen tietää, vähän kyseenalaisesti kuitenkin suhtaudun jos kaikkia Jumalan antamia lahjoja aletaan pitää armolahjoina.
        Puhutaanhan jossain kohtaa Uutta testamenttia muistaakseni kyllä pelastuksen armolahjastakin. Että sikäli pelastuskin on armolahja. Mutta ei se silti ole armolahja siinä mielessä kuin ne kharismat joita Henki pelastetuille jakaa tahtonsa mukaan srk:n rakentumiseksi?

Hyvää päivänjatkoa.

• ReaAalto
        m.b kirjoitti:

armosta.
        Jos hän ei ole jakanut miehille naimattomuuden lahjaa samassa määrin kuin naisille, nostaako se mielestäsi naiset jollain tapaa miehiä paremmiksi tai otollisemmiksi?

Vaikka kirjoitin että todennäköisesti on naimattomuuden armolahja olemassa ja itsekin tiedän naisevankelistoja joista olen ajatellut että heillä tällainen lahja todennäköisesti on, niin asiaa tarkemmin ajatellessani täytyy kuitenkin laittaa kysymysmerkki siihen.

Naimattomuus voi olla Jumalan antama lahja niin että Jumala on antanut henkilölle kyvyn elää naimattomana ilman että asia on hänelle kipeä, ja että hän kiittää naimattomuudestaan kun kokee että se on hänen osaksi tullut Jumalan armosta, ja että se on se hyvä olotila jossa hän omalla kohdallaan voi Herran kutsumusta parhaiten toteuttaa. Niin silloin kait on kyse asiasta joka tulee Herralta lahjana ja tietysti on kyse armosta. Se ei kuitenkaan tarkoita että kyseessä olisi armolahja siinä mielessä kuin Ut armolahjoista puhuu ja tarkoittaa, siis kharisma.

Enpä tiedä.
        Voi olla että on. Voi olla että ei. Jumala sen tietää, vähän kyseenalaisesti kuitenkin suhtaudun jos kaikkia Jumalan antamia lahjoja aletaan pitää armolahjoina.
        Puhutaanhan jossain kohtaa Uutta testamenttia muistaakseni kyllä pelastuksen armolahjastakin. Että sikäli pelastuskin on armolahja. Mutta ei se silti ole armolahja siinä mielessä kuin ne kharismat joita Henki pelastetuille jakaa tahtonsa mukaan srk:n rakentumiseksi?

Hyvää päivänjatkoa.

Mielenkiintoinen aihe.

Jos nyt ajatellaan sitä, miten Jumalan sana kuvaa armolahjoja ja niiden käyttöä yleensä.
        Armolahjat palvelevat Jumalan seurakuntaa.
        Kyllä voisi silloin vetää johtopäätöksen, että yksinäinen palvelee "paremmin " kuin se jolla on puoliso.

• Baskeri.
        ReaAalto kirjoitti:

Suosittelen!

Harvallapa se lahja on. Itse tunnen vain yhden, joka antaa paljon vapaa-aikaansa kristilliseen työhön naimattomuutensa vuoksi, nainen hänkin. Ortodoksimunkeista voisi löytyä joitakin miehiä, joilla tämä lahja aidosti toimii.

• m.b.
        ReaAalto kirjoitti:

Mielenkiintoinen aihe.

Jos nyt ajatellaan sitä, miten Jumalan sana kuvaa armolahjoja ja niiden käyttöä yleensä.
        Armolahjat palvelevat Jumalan seurakuntaa.
        Kyllä voisi silloin vetää johtopäätöksen, että yksinäinen palvelee "paremmin " kuin se jolla on puoliso.

Olen myös sitä mieltä että uskova voi palvella paremmin yksin. Se ei kuitenkaan ole mikään sääntö. Avioparia voi Jumala käyttää tavalla jolla Hän ei voi yksinäistä käyttää. Lisäksi Ut varoittaa että tulee harhaoppeja joissa kielletään menemästä avioon. Naimisissa oleminen on ihan Jumalan säätämä asia ja puolisoiden keskinäisen rakkauden välityksellä Jumala, joka loi ihmisen mieheksi ja naiseksi, voi ilmaista jotakin erityistä hyvyydestään ja kauneudestaan (ja pitkämielisyydestään) heille itselleen ja heidän kautta. Se on Jumalalle mieleen kun aviopari yhdessä etsii Hänen tahtoa. Tämä vaan lisäyksenä ihan sen tähden ettei tehdä naimattomuudesta jotakin ihannetta jonka edessä joutuu avioituneet uskovat kokemaan itsensä b-luokan uskoviksi. :)

Itselleni tämä on kipeä asia jonka kanssa olen paljon Herran edessä ollut koska olen yksinäinen mies, jäin vaimoni lähdettyä yksinhuoltajaksi yli 15 vuotta sitten ja olen poikani yksin kasvattanut jo kohta aikuiseksi. Kuitenkin sydämeni syvin kaipaus yli kaiken muun on rakastaa Jeesusta ja Häntä palvella. Sen myötä olen voimaa kipeisiinkin tilanteisiin saanut vaikka joskus se on vienyt ahdistuksen kautta. Siunattua elämää on kaikkensa Herran käsiin antaa. Antaahan Jeesuskin itsensä meille kokonaan elämän täyteydeksi.

Vielä tästä armolahja-kysymyksestä:
        Armolahjojen tarkoitus on rakentaa seurakuntaa. Kyllä. Se ei kuitenkaan tarkoita että kaikki mikä rakentaa seurakuntaa olisi armolahjaa.
        Äärimmäinen esimerkki:
        Jos kirkkorakennusta ihan fyysisenä toimitilana remontoidaan niin toki asiansa osaava kirvesmies on siinä "paremmin" Herran käytössä kuin joku vähän tumpelompi? Onko hänellä sitten rakentamisen armolahja, kun kirkkorakennuksen remontoiminen on sekin kallisarvoista Jumalan valtakunnan työtä, että olisi tila missä voidaan evankeliumia julistaa ja uskovina kokoontua? Entä jos kyseessä on ei-uskova kirvesmies? Antaako Jumala hänelle kirkkorakennuksen remontoimisen ajaksi rakentamisen kharisman ja sitten ottaa sen pois?

Njet. Eipä tietenkään ole näin.
        Jumala voi rakentamisen keskelläkin vaikuttaa rakkaudellisella läsnäolollaan ja siunauksellaan ja tiedän tilanteita että Hän on remonttia tekevälle uskovalle vaikeaan tilanteeseen antanut kykyä jota tällä ihmisellä ei muuten ole ollut ja onpa antanut yliluonnollista viisauttakin ymmärtää tai nähdä asioita. Ja kyllä hän voi ei-uskovallekin rakennusmiehelle antaa viisautta ja kykyä ja siunata kätten työn. Itse ainakin kun menen vaikka hammaslääkäriin niin rukoilen että Herra auttaisi häntä tekemään työnsä kunnolla.
        Silti ei ole kyse armolahjoista.

• utelias
        m.b. kirjoitti:

Olen myös sitä mieltä että uskova voi palvella paremmin yksin. Se ei kuitenkaan ole mikään sääntö. Avioparia voi Jumala käyttää tavalla jolla Hän ei voi yksinäistä käyttää. Lisäksi Ut varoittaa että tulee harhaoppeja joissa kielletään menemästä avioon. Naimisissa oleminen on ihan Jumalan säätämä asia ja puolisoiden keskinäisen rakkauden välityksellä Jumala, joka loi ihmisen mieheksi ja naiseksi, voi ilmaista jotakin erityistä hyvyydestään ja kauneudestaan (ja pitkämielisyydestään) heille itselleen ja heidän kautta. Se on Jumalalle mieleen kun aviopari yhdessä etsii Hänen tahtoa. Tämä vaan lisäyksenä ihan sen tähden ettei tehdä naimattomuudesta jotakin ihannetta jonka edessä joutuu avioituneet uskovat kokemaan itsensä b-luokan uskoviksi. :)

Itselleni tämä on kipeä asia jonka kanssa olen paljon Herran edessä ollut koska olen yksinäinen mies, jäin vaimoni lähdettyä yksinhuoltajaksi yli 15 vuotta sitten ja olen poikani yksin kasvattanut jo kohta aikuiseksi. Kuitenkin sydämeni syvin kaipaus yli kaiken muun on rakastaa Jeesusta ja Häntä palvella. Sen myötä olen voimaa kipeisiinkin tilanteisiin saanut vaikka joskus se on vienyt ahdistuksen kautta. Siunattua elämää on kaikkensa Herran käsiin antaa. Antaahan Jeesuskin itsensä meille kokonaan elämän täyteydeksi.

Armolahjojen tarkoitus on rakentaa seurakuntaa. Kyllä. Se ei kuitenkaan tarkoita että kaikki mikä rakentaa seurakuntaa olisi armolahjaa.
        Äärimmäinen esimerkki:
        Jos kirkkorakennusta ihan fyysisenä toimitilana remontoidaan niin toki asiansa osaava kirvesmies on siinä "paremmin" Herran käytössä kuin joku vähän tumpelompi? Onko hänellä sitten rakentamisen armolahja, kun kirkkorakennuksen remontoiminen on sekin kallisarvoista Jumalan valtakunnan työtä, että olisi tila missä voidaan evankeliumia julistaa ja uskovina kokoontua? Entä jos kyseessä on ei-uskova kirvesmies? Antaako Jumala hänelle kirkkorakennuksen remontoimisen ajaksi rakentamisen kharisman ja sitten ottaa sen pois?

Jumala voi rakentamisen keskelläkin vaikuttaa rakkaudellisella läsnäolollaan ja siunauksellaan ja tiedän tilanteita että Hän on remonttia tekevälle uskovalle vaikeaan tilanteeseen antanut kykyä jota tällä ihmisellä ei muuten ole ollut ja onpa antanut yliluonnollista viisauttakin ymmärtää tai nähdä asioita. Ja kyllä hän voi ei-uskovallekin rakennusmiehelle antaa viisautta ja kykyä ja siunata kätten työn. Itse ainakin kun menen vaikka hammaslääkäriin niin rukoilen että Herra auttaisi häntä tekemään työnsä kunnolla.

miksi olet yksinäinen mies?
        eikö uskovia naisia ole liikaakin tarjolla?

• utelias
        m.b kirjoitti:

armosta.

Enpä tiedä.

Hyvää päivänjatkoa.

Kyllä monilla Jumalan suurmiehillä oli vaimo rinnallaan ja silti Herra heitä väkevästi käytti
        paljon rikkaampaa on, kun aviopuolisona voi
        Herraa palvella ja jälkikasvu voi jatkaa
        Herran työtä, niinkuin esim. Veikko Hurstin
        työtä jatkaa hänen poikansa.

Jos ei selvästi kuule estettä naimisiinmenosta
        ja Jumala oikean ihmisen tuo siihen
        niin armolahja sekin on, että saa lahjaksi
        Jumalan mieleisen puolison.

• tode'
        m.b. kirjoitti:

Äärimmäinen esimerkki:

ei katsele palveluksiamme siitä näkökulmasta, kuinka paljon voimme käyttää aikaamme Hänen palvelemiseensa.
        kuten sanot, Jumala on avioliiton säätäjä. HÄn tahtoo, että teemme kaiken Hänelle, olkoonkin vaikka teemme sen "avioliiton ikeestä käsin".
        naimattomuus on oma valinta, eikä se mitenkään erityisellä tavalla tule Jumalalta.

• utelias
        tode' kirjoitti:

ei katsele palveluksiamme siitä näkökulmasta, kuinka paljon voimme käyttää aikaamme Hänen palvelemiseensa.
        kuten sanot, Jumala on avioliiton säätäjä. HÄn tahtoo, että teemme kaiken Hänelle, olkoonkin vaikka teemme sen "avioliiton ikeestä käsin".
        naimattomuus on oma valinta, eikä se mitenkään erityisellä tavalla tule Jumalalta.

Oletko sinä tode naimisissa?
        jos olet, niin onko avioliitto ollut esteenä
        Jumalan valtakunnan työlle?

• tode'
        utelias kirjoitti:

Oletko sinä tode naimisissa?
        jos olet, niin onko avioliitto ollut esteenä
        Jumalan valtakunnan työlle?

ja olen saanut toimia seurakunnassa(kin). joskus vähän liiankin kanssa olen siellä pyörinyt. viime vuosina olen tehnyt tietoista vähentämistä vastuissani. olen yrittänyt opetella sitä viisautta, että "ei sota yhtä miestä kaipaa"!

• tode'

kyllä raamattu ilmoittaa selkeästi, että tuossa sinun listassasi on hieman liikaa "varsinaisia armolahjoja".

1. kor. 12:ssa esim. selvitetään asiaa: "ARMOLAHJAT ovat moninaiset, mutta Henki on sama,
      JA SEURAKUNTAVIRAT ovat moninaiset, mutta Henki on sama
      JA VOIMAVAIKUTUKSET ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikissa vaikuttaa, on sama". (siinä tulee muuten ilmi Jumalan kolminaisuus!!)
      noita seurakuntavirkoja ovat juuri luettelossasi mainitut apostoli, profeetta, evankelista, paimen, opettaja, joista paavali tekee luetteloa efesolaiskirjeessä.

naimattomuus armolahjana on hieman kaukaa haettu, samoin laulu, johon joku tuolla jo viestissään viittasikin.
      muutenkin minua hieman arvelluttaa se, onko mielipiteesi tosiaan kansanlähetyksen opetusta. ne kansanlähetyksen uskovat, joita tunnen, ajattelevat kyllä tästä(kin) asiasta aika tavalla samalailla lailla, kuin minä.

• Baskeri.

Ikävää, että syytät minua valehtelijaksi. Kansanlähetyksen raamattuopistossa pastori Juha Väliaho piti luentosarjan armolahjoista. Niitä oli 33. En siis liene aivan väärässä jos sanon, että se on Kansanlähetyksen linja. Toki tiedän, että moni kansanlähetysläinen on muuttunut yhteiskristillisyyden myötä puolittain helluntailaiseksi, mutta sehän on nykyään tapana: poimitaan yksi oppi yhdestä seurakunnasta, toinen toisesta.

Laulun armolahjasta: ei kaikki laulaminen ole armolahjan käyttöä, mutta sellaistakin on. 1 Kor. 14: 26 luettelee virren, opetuksen, ilmestyksen, kielilläpuhumisen ja selittämisen olevan seurakunnan rakennukseksi. Jos laulaminen (virsi) ei ole armolahja, miksi se mainitaan armolahjojen mukana ja vieläpä seurakunnan rakennukseksi, joka on nimenomaan armolahjojen tehtävä?

Eivät kaikki armolahjat humpsahda kuin tyhjästä syliin tai lähde liikkeelle nollasta. Kun Jumala pyhittää luonnollisen kyvyn, siitä tulee armolahja, esim. laulaja laulaa Herran kunniaa tai taitava puhuja alkaa julistajaksi.

• ReaAalto
        Baskeri. kirjoitti:

Ikävää, että syytät minua valehtelijaksi. Kansanlähetyksen raamattuopistossa pastori Juha Väliaho piti luentosarjan armolahjoista. Niitä oli 33. En siis liene aivan väärässä jos sanon, että se on Kansanlähetyksen linja. Toki tiedän, että moni kansanlähetysläinen on muuttunut yhteiskristillisyyden myötä puolittain helluntailaiseksi, mutta sehän on nykyään tapana: poimitaan yksi oppi yhdestä seurakunnasta, toinen toisesta.

Laulun armolahjasta: ei kaikki laulaminen ole armolahjan käyttöä, mutta sellaistakin on. 1 Kor. 14: 26 luettelee virren, opetuksen, ilmestyksen, kielilläpuhumisen ja selittämisen olevan seurakunnan rakennukseksi. Jos laulaminen (virsi) ei ole armolahja, miksi se mainitaan armolahjojen mukana ja vieläpä seurakunnan rakennukseksi, joka on nimenomaan armolahjojen tehtävä?

Eivät kaikki armolahjat humpsahda kuin tyhjästä syliin tai lähde liikkeelle nollasta. Kun Jumala pyhittää luonnollisen kyvyn, siitä tulee armolahja, esim. laulaja laulaa Herran kunniaa tai taitava puhuja alkaa julistajaksi.

Mielipiteeseesi!

• m.b.
        Baskeri. kirjoitti:

Tode' ei kyllä syyttänyt sinua valehtelijaksi.
        Hän esitti oman näkemyksensä joka on erilainen kuin sinun. Jos haluaisin lähteä riitelylinjalle voisin nyt väittää että sinä olet syyttänyt siskoasi syyttäjäksi...
        Sellaisella linjalla emme pääse eteenpäin emmekä rakennu.

Eiköhän nyt ole niin että meillä on vähän erilaisia käsityksiä ja on rikkautta että saamme veljinä ja siskoina niistä keskustella ja toisiamme siunata, rukoillen että kaikki yhdessä voisimme omalla kohdallamme totuuden tuntemisessa kasvaa?

Se että Jumala seurakuntatilaisuudessa ja uskovien kokoontumisessa innoittaa jotakuta veisaamaan virren, laulamaan ylistyslaulun, antaa ilmestyksen tai kehoittaa puhumaan aiemmin saadusta ilmestyksestä, laskee sydämelle opetusta jne. ei tarkoita että näillä kaikilla olisi armolahja.
        Seurakunnan kokoontumisessa Herra toimii sekä armolahjojen kautta että muutenkin. Hän voi esimerkiksi parantaa sellaisen uskovan rukouksen kautta jolla ei ole parantamisen armolahjaa.
        Olisihan se aika rankkaa jos ainoastaan niiden annettaisiin olla esillä joilla on armolahjoja?

Kuoroonkaan ei saisi mennä laulamaan jos ei olisi ensin vanhemmisto ja seurakuntalaiset testanneet että kuorolaisella varmasti on kuorolaulun kharisma? ;)

Jos laulaa sillä tavalla että Pyhä Henki aina siihen tulee voimakkaasti mukaan ja ihmiset Hengen välittömässä kosketuksessa laulun vaikutuksesta paranee tai murtuu Jumalan läsnäoloon, että Henki siis ei toimi ainoastaan käyttäen sitä laulua vaan suoraan laulun kautta, onkohan tällaista, ehkä silloin ainakin olisi kyseessä ei ainoastaan Jumalan käyttöönsä pyhittämä lahja vaan todellakin armolahja siinä sanan merkityksessä että se on kharisma, siis karismaattinen henkilahja?

En ryhdy kiistelemään voiko esimerkiksi laulaminen tai soittaminen olla kharisma, sanon kuten tuolla edellä että ehkä on, ehkä ei. Jumala sen tietää. Hyvin suurella varauksella suhtaudun sellaiseen että kaikkia Jumalan antamia lahjoja tai käyttöönsä pyhittämiä kykyjä aletaan sanoa Ut:n mukaisiksi kharismoiksi. Se ei kuitenkaan vähennä kenenkään soittamisen tai laulamisen arvoa! Kyllä on tärkeää Herran palveluksessa kaikki Jumalan kunniaksi tapahtuva laulaminen ja soitto ja varmasti se rakentaa Jumalan seurakuntaa kun Hänen mielensä mukaista on, vaikka ei olisikaan varsinainen kharisma.

• Baskeri.
        m.b. kirjoitti:

Tode' ei kyllä syyttänyt sinua valehtelijaksi.
        Hän esitti oman näkemyksensä joka on erilainen kuin sinun. Jos haluaisin lähteä riitelylinjalle voisin nyt väittää että sinä olet syyttänyt siskoasi syyttäjäksi...
        Sellaisella linjalla emme pääse eteenpäin emmekä rakennu.

Eiköhän nyt ole niin että meillä on vähän erilaisia käsityksiä ja on rikkautta että saamme veljinä ja siskoina niistä keskustella ja toisiamme siunata, rukoillen että kaikki yhdessä voisimme omalla kohdallamme totuuden tuntemisessa kasvaa?

Se että Jumala seurakuntatilaisuudessa ja uskovien kokoontumisessa innoittaa jotakuta veisaamaan virren, laulamaan ylistyslaulun, antaa ilmestyksen tai kehoittaa puhumaan aiemmin saadusta ilmestyksestä, laskee sydämelle opetusta jne. ei tarkoita että näillä kaikilla olisi armolahja.
        Seurakunnan kokoontumisessa Herra toimii sekä armolahjojen kautta että muutenkin. Hän voi esimerkiksi parantaa sellaisen uskovan rukouksen kautta jolla ei ole parantamisen armolahjaa.
        Olisihan se aika rankkaa jos ainoastaan niiden annettaisiin olla esillä joilla on armolahjoja?

Kuoroonkaan ei saisi mennä laulamaan jos ei olisi ensin vanhemmisto ja seurakuntalaiset testanneet että kuorolaisella varmasti on kuorolaulun kharisma? ;)

Jos laulaa sillä tavalla että Pyhä Henki aina siihen tulee voimakkaasti mukaan ja ihmiset Hengen välittömässä kosketuksessa laulun vaikutuksesta paranee tai murtuu Jumalan läsnäoloon, että Henki siis ei toimi ainoastaan käyttäen sitä laulua vaan suoraan laulun kautta, onkohan tällaista, ehkä silloin ainakin olisi kyseessä ei ainoastaan Jumalan käyttöönsä pyhittämä lahja vaan todellakin armolahja siinä sanan merkityksessä että se on kharisma, siis karismaattinen henkilahja?

En ryhdy kiistelemään voiko esimerkiksi laulaminen tai soittaminen olla kharisma, sanon kuten tuolla edellä että ehkä on, ehkä ei. Jumala sen tietää. Hyvin suurella varauksella suhtaudun sellaiseen että kaikkia Jumalan antamia lahjoja tai käyttöönsä pyhittämiä kykyjä aletaan sanoa Ut:n mukaisiksi kharismoiksi. Se ei kuitenkaan vähennä kenenkään soittamisen tai laulamisen arvoa! Kyllä on tärkeää Herran palveluksessa kaikki Jumalan kunniaksi tapahtuva laulaminen ja soitto ja varmasti se rakentaa Jumalan seurakuntaa kun Hänen mielensä mukaista on, vaikka ei olisikaan varsinainen kharisma.

Jos luet toden tekstin ajatuksella, huomaat, että hänen mielestään kertomani mukaista opetusta ei KL edusta. Silloinhan hän väittää etten puhu totta. No, se siitä. Raamatun mukaan jokaisella uskossa olevalla on armolahja, joillain useampiakin. Homman idea onkin siinä, että ihmiset eivät läheskään aina tunnista armolahjojaan eivätkä osaa virittää niitä palaviksi, kuten Raamatun mukaan pitäisi. Armolahja voi olla kuin kytevä nuotio joka ei vielä pala. Mainitsemani Juha Väliaho on siitä mainio veikko, että hän osaa löytää ja oivaltaa uskovien piilevät armolahjat ja kehottaa niiden käyttöön.

Ja tietenkään Jumala ei lokeroi kaikkia seurakunnan tehtäviä vain tiettyjen armolahjojen käyttäjien mukaan. Seurakunnan yhteishyödylliseen toimintaan voivat kaikki osallistua. Sitten on kyllä asioita, jotka kuuluvat vain niitä varten armoitetuille. Jos lähtee ilman asianmukaista varustusta vaikkapa ulosajamaan demonia esim. väkivallan riivaamasta potkunyrkkeilijästä, voi tulla nenä kipeäksi.

• tode'
        Baskeri. kirjoitti:

mikä tulee Jumalalta, on lahjaa Armolta!
        taitaa olla niin, että puhummme nyt toinen aidasta ja toinen siitä seipäästä?

oliskohan niin, että tuossa korinttolaiskirjeen kohdassa paavali tarkoittaa virrellä nimenomaan virttä, jonka joku "on saanut hengessä"? siis aivan uuden laulun; rakennukseksi, opetukseksi, kehoitukseksi.
        eri asia on siis, kun laulaja/soittaja käyttää jo ennestään syntynyttä laulua rakennukseksi, opetukseksi jne. sekin vaatii tiettyä herkkyyttä kuunnella Jumalan Hengen ohjaamista palvelutehtävässään.
        minun ymmärtääkseni laulaja/soittaja käyttää tuossa tilanteessa jotakin noista 9 armolahjoista, jotka paavali luettelee. seurakunnassa kaiken tulisi tähdätä Pyhän Hnegen armolahjojen käyttämiseen.

• m.b.
        Baskeri. kirjoitti:

Jos luet toden tekstin ajatuksella, huomaat, että hänen mielestään kertomani mukaista opetusta ei KL edusta. Silloinhan hän väittää etten puhu totta. No, se siitä. Raamatun mukaan jokaisella uskossa olevalla on armolahja, joillain useampiakin. Homman idea onkin siinä, että ihmiset eivät läheskään aina tunnista armolahjojaan eivätkä osaa virittää niitä palaviksi, kuten Raamatun mukaan pitäisi. Armolahja voi olla kuin kytevä nuotio joka ei vielä pala. Mainitsemani Juha Väliaho on siitä mainio veikko, että hän osaa löytää ja oivaltaa uskovien piilevät armolahjat ja kehottaa niiden käyttöön.

Ja tietenkään Jumala ei lokeroi kaikkia seurakunnan tehtäviä vain tiettyjen armolahjojen käyttäjien mukaan. Seurakunnan yhteishyödylliseen toimintaan voivat kaikki osallistua. Sitten on kyllä asioita, jotka kuuluvat vain niitä varten armoitetuille. Jos lähtee ilman asianmukaista varustusta vaikkapa ulosajamaan demonia esim. väkivallan riivaamasta potkunyrkkeilijästä, voi tulla nenä kipeäksi.

ei tarvita erityistä armolahjaa.
        Kylläkin hengellistä raittiutta eli vilpitöntä uskonelämää. Lisäksi myös hengellistä kasvua eli ei se välttämättä just uskoontulleille sovellu. Henkien erottamisen lahja olisi myös suotavaa siinä yhteydessä.

Tästäkään ei kuitenkaan tule tehdä sääntöä että ainoastaan kasvanut ja kokenut kristitty voi ajaa riivaajahengen ulos. Tällaiset asiat tulee kyllä ohjata ensisijaisesti kokeneille ja niille joille Herra on näihin ymmärrystä antanut, mutta joskus on tilanteita että ne on hoidettava heti. Jos riivattu esimerkiksi käy uskovan kurkkuun kiinni niin tuskinpa siinä on aikaa lähteä hakemaan seurakunnan kokeneista rukoustaistelijoista apua? Silloin on käytettävä sitä auktoriteettia joka jokaisella uskovalla on Jeesuksen nimessä.

Puhuit "asianmukaisesta varustuksesta". Tämä on totta, mutta varustus ei ole sama kuin kharismat.
        Asianmukainen varustus - totuus, oikeamielisyys ja pyhitetty elämä, alttius, uskon asenne, pelastuksensa totenapitäminen Herrassa ja luottamus Jumalan sanaan sekä sen totuuksiin vetoaminen - kuuluvat jokaiselle kristitylle.
        Jokaisella kristityllä myös on auktoriteetti vaikka kaikilla ei ole samoja Hengen antamia valtuuksia.
        Jokainen on Kristuksessa asetettu asemaan jossa olemme henkivaltojen yläpuolella. Ne ovat ainoastaan luotuja mutta me olemme yhtä Luojamme kanssa.
        Kun varustuksemme on kunnossa silloin voimme käyttää auktoriteettiamme rohkeasti tilanteissa joissa se on tarpeellista. Pyhän Hengen johdatuksessa on tietty syytä olla ettei lähde tunnepohjalta ja jossain inhimillisessä mahtipontisuudessa huitomaan. Siinä juuri tarvitaankin hengellistä kasvua ja että on tullut herkkyyttä erottaa asioita toisistaan.
        Ja Jumalahan voi määrätyssä tilanteessa jossa sitä herkkyyttä tarvitaan antaa sitä ihan riittävissä määrin myös kokemattomalle uskovalle.

Vaikka ei olisi riivaajien ulosajamisesta mitään tietoa mutta on rakkaus Herraan ja vilpitön usko niin rohkenen kyllä sanoa että ei tule nenä kipeäksi väkivallan riivaaman potkunyrkkeilijänkänkään kanssa kun rohkeasti ja rakastaen auktoriteettiaan käyttään. Se tarkoittaa lujaa ja tinkimätöntä, jopa agressiivista uskon asennetta vihollista ja sen tekoja kohtaan mutta samalla yhtä ehdotonta ja sydämellistä rakkautta sitä ihmistä kohtaan joka vihollisen käytössä tai jopa riivaamana on. Itselläni on tuollaisista tilanteista myös kokemusta että en siis puhu ihan hatusta vetäen.

Vielä:
        Jos olemme Pyhällä Hengellä täyttyneitä meissä oleva auktoriteetti voi vaikuttaa viholliseen ja ajaa sen pakosalle vaikka emme ryhtyisi millään näkyvällä tai äänekkäällä tavalla sitä edes nuhtelemaan. Mutta jos tarpeen on niin ei äänenkäyttöäkään tule arkailla, eikä varsinkaan katsella omaan heikkouteen. Jeesus on apumme aivan vahva. Häneen turvaten

uskossa rohkeasti eteenpäin.

• tode'
        Baskeri. kirjoitti:

on niin, että tuo juha väliaho on taitava oivaltamaan uskovien piilevät laulamisen-, soittamisen-, leipomisen-, rakentamisenlahjat ja on myös yhtä taitava rohkaisemaan ihmisiä käyttämään taitojaan ihmisten ilmoilla.
        kehoittako hän myös samanlaisella innostuksella etsimään kielilläpuhumisen tai profetoimisen lahjaa, jota paavali nimenomaan kehoittaa tavoittelemaan?

en tässä halua korostaa erityisesti niitä 9 karismaattista armolahjaa, vaan olen samaa mieltä, että kaikki seurakunnassa Jumalan kunniaksi tehty palvelemine, olkoonkin se vaikka vessan pesua, on seurakunnan rakennukseksi.
        haistan jonkinlaista alamittaisuutta viesteistäsi. jonkinlaista puolustustahtoa suurten hengellisten tietäjien, helluntailaisten palstalla esiintyessäsi. nuo kiistellyt 9 armolahjat ovat sinunkin käyettävissäsi, dear basker. enkä sano sitä sillä, että MINÄ olisin jokukin suuri tiedon sanojen tai profeteerauksen asiantuntija. olen ihan samalla tasolla Vapahtajaan nähden, kuin sinäkin.

• Baskeri.
        m.b. kirjoitti:

ei tarvita erityistä armolahjaa.
        Kylläkin hengellistä raittiutta eli vilpitöntä uskonelämää. Lisäksi myös hengellistä kasvua eli ei se välttämättä just uskoontulleille sovellu. Henkien erottamisen lahja olisi myös suotavaa siinä yhteydessä.

Tästäkään ei kuitenkaan tule tehdä sääntöä että ainoastaan kasvanut ja kokenut kristitty voi ajaa riivaajahengen ulos. Tällaiset asiat tulee kyllä ohjata ensisijaisesti kokeneille ja niille joille Herra on näihin ymmärrystä antanut, mutta joskus on tilanteita että ne on hoidettava heti. Jos riivattu esimerkiksi käy uskovan kurkkuun kiinni niin tuskinpa siinä on aikaa lähteä hakemaan seurakunnan kokeneista rukoustaistelijoista apua? Silloin on käytettävä sitä auktoriteettia joka jokaisella uskovalla on Jeesuksen nimessä.

Puhuit "asianmukaisesta varustuksesta". Tämä on totta, mutta varustus ei ole sama kuin kharismat.
        Asianmukainen varustus - totuus, oikeamielisyys ja pyhitetty elämä, alttius, uskon asenne, pelastuksensa totenapitäminen Herrassa ja luottamus Jumalan sanaan sekä sen totuuksiin vetoaminen - kuuluvat jokaiselle kristitylle.
        Jokaisella kristityllä myös on auktoriteetti vaikka kaikilla ei ole samoja Hengen antamia valtuuksia.
        Jokainen on Kristuksessa asetettu asemaan jossa olemme henkivaltojen yläpuolella. Ne ovat ainoastaan luotuja mutta me olemme yhtä Luojamme kanssa.
        Kun varustuksemme on kunnossa silloin voimme käyttää auktoriteettiamme rohkeasti tilanteissa joissa se on tarpeellista. Pyhän Hengen johdatuksessa on tietty syytä olla ettei lähde tunnepohjalta ja jossain inhimillisessä mahtipontisuudessa huitomaan. Siinä juuri tarvitaankin hengellistä kasvua ja että on tullut herkkyyttä erottaa asioita toisistaan.
        Ja Jumalahan voi määrätyssä tilanteessa jossa sitä herkkyyttä tarvitaan antaa sitä ihan riittävissä määrin myös kokemattomalle uskovalle.

Vaikka ei olisi riivaajien ulosajamisesta mitään tietoa mutta on rakkaus Herraan ja vilpitön usko niin rohkenen kyllä sanoa että ei tule nenä kipeäksi väkivallan riivaaman potkunyrkkeilijänkänkään kanssa kun rohkeasti ja rakastaen auktoriteettiaan käyttään. Se tarkoittaa lujaa ja tinkimätöntä, jopa agressiivista uskon asennetta vihollista ja sen tekoja kohtaan mutta samalla yhtä ehdotonta ja sydämellistä rakkautta sitä ihmistä kohtaan joka vihollisen käytössä tai jopa riivaamana on. Itselläni on tuollaisista tilanteista myös kokemusta että en siis puhu ihan hatusta vetäen.

Vielä:
        Jos olemme Pyhällä Hengellä täyttyneitä meissä oleva auktoriteetti voi vaikuttaa viholliseen ja ajaa sen pakosalle vaikka emme ryhtyisi millään näkyvällä tai äänekkäällä tavalla sitä edes nuhtelemaan. Mutta jos tarpeen on niin ei äänenkäyttöäkään tule arkailla, eikä varsinkaan katsella omaan heikkouteen. Jeesus on apumme aivan vahva. Häneen turvaten

uskossa rohkeasti eteenpäin.

Ajattelet ilmeisesti niin, ettei ole erillistä henkien ulosajamisen armolahjaa? Puhut paljon uskovan auktoriteetista. Vierastan sellaista. Se lähtee menestysteologiasta, jolla puolestaan on perustanaan vanha kunnian teologia.

Kristus on pimeyden valtojen yläpuolella, ja ihminenkin alunperin luotiin lähes jumalolennoksi. Ihmissuku on kuitenkin auktoriteettinsa menettänyt langennut suku -mikäli Aadamilla edes oli mitään erityistä auktoriteettia muun kuin luonnon yli- eikä uudestisyntyminenkään tuo uskovalle auktoriteettia. Me pysymme syntisinä. Ainoa auktoriteetti on Jeesus. Meillä seurakuntana on käytössämme henkien erottamisen ja ulosajamisen armolahjat, jotka sinulla ilmeisesti onkin, vaikka luulet niitä auktoriteetin tuomiksi. Muista kuitenkin, että vaikka Jeesus antoi opetuslapsilleen voiman ajaa ulos demoneja, yhdessä tapauksessa he eivät onnistuneet ilman rukousta ja paastoa. Ja sanotaanhan sanassa tietyistä armolahjoista, ettei niitä kaikilla ole. Henki jakaa kullekin erikseen niin kuin tahtoo.

• Baskeri.
        tode' kirjoitti:

on niin, että tuo juha väliaho on taitava oivaltamaan uskovien piilevät laulamisen-, soittamisen-, leipomisen-, rakentamisenlahjat ja on myös yhtä taitava rohkaisemaan ihmisiä käyttämään taitojaan ihmisten ilmoilla.
        kehoittako hän myös samanlaisella innostuksella etsimään kielilläpuhumisen tai profetoimisen lahjaa, jota paavali nimenomaan kehoittaa tavoittelemaan?

en tässä halua korostaa erityisesti niitä 9 karismaattista armolahjaa, vaan olen samaa mieltä, että kaikki seurakunnassa Jumalan kunniaksi tehty palvelemine, olkoonkin se vaikka vessan pesua, on seurakunnan rakennukseksi.
        haistan jonkinlaista alamittaisuutta viesteistäsi. jonkinlaista puolustustahtoa suurten hengellisten tietäjien, helluntailaisten palstalla esiintyessäsi. nuo kiistellyt 9 armolahjat ovat sinunkin käyettävissäsi, dear basker. enkä sano sitä sillä, että MINÄ olisin jokukin suuri tiedon sanojen tai profeteerauksen asiantuntija. olen ihan samalla tasolla Vapahtajaan nähden, kuin sinäkin.

Sinulla on hyvin pöyhkeä asenne keskusteluun. Sitä kannattaisi vähän vähentää. Leipomisen ja rakentamisen armolahjoista en ole kuullut, joten ehkä minulta on mennyt pari jaetta Raamatusta ohi. Väliaho tunnistaa uskovista muiden armolahjojen lisäksi myös kielilläpuhumista ja profetointia, ja opettaa niiden oikeaa käyttöä. Senkin uhalla, että Paavali pitää kielilläpuhumista ilman selittämistä melko vaatimattomana lahjana.

Muuten, haistamasi ei ole alamittaisuutta, se on vain asennetta, josta puuttuu paisunut hybris ja arrogantismi, joten se voi vaikuttaa vieraalta. Eikä palsta ole vieläkään helluntailaisten palsta, vaan otsikossa lukee "Keskustele helluntailaisuudesta".

• Baskeri.
        tode' kirjoitti:

mikä tulee Jumalalta, on lahjaa Armolta!
        taitaa olla niin, että puhummme nyt toinen aidasta ja toinen siitä seipäästä?

oliskohan niin, että tuossa korinttolaiskirjeen kohdassa paavali tarkoittaa virrellä nimenomaan virttä, jonka joku "on saanut hengessä"? siis aivan uuden laulun; rakennukseksi, opetukseksi, kehoitukseksi.
        eri asia on siis, kun laulaja/soittaja käyttää jo ennestään syntynyttä laulua rakennukseksi, opetukseksi jne. sekin vaatii tiettyä herkkyyttä kuunnella Jumalan Hengen ohjaamista palvelutehtävässään.
        minun ymmärtääkseni laulaja/soittaja käyttää tuossa tilanteessa jotakin noista 9 armolahjoista, jotka paavali luettelee. seurakunnassa kaiken tulisi tähdätä Pyhän Hnegen armolahjojen käyttämiseen.

Se voi olla noinkin. Ihan mahdollista.. Mutta jos asian näkee laulamisen armolahjana, se tarkoittanee laulun tulkitsemista tavalla, joka välittää erityistä ylistystä, puhuttelevuutta tai evankelioivuutta. Tähän voi luonnollisesti liittyä myös joku niistä 33 armolahjasta, jotka Raamattu mainitsee, esim. evankelistan tai kehottajan armolahja.

• tode'
        Baskeri. kirjoitti:

Sinulla on hyvin pöyhkeä asenne keskusteluun. Sitä kannattaisi vähän vähentää. Leipomisen ja rakentamisen armolahjoista en ole kuullut, joten ehkä minulta on mennyt pari jaetta Raamatusta ohi. Väliaho tunnistaa uskovista muiden armolahjojen lisäksi myös kielilläpuhumista ja profetointia, ja opettaa niiden oikeaa käyttöä. Senkin uhalla, että Paavali pitää kielilläpuhumista ilman selittämistä melko vaatimattomana lahjana.

Muuten, haistamasi ei ole alamittaisuutta, se on vain asennetta, josta puuttuu paisunut hybris ja arrogantismi, joten se voi vaikuttaa vieraalta. Eikä palsta ole vieläkään helluntailaisten palsta, vaan otsikossa lukee "Keskustele helluntailaisuudesta".

että näet mielipiteeni pöyhkeilynä. vaan eipä mahda mitään. sorry.
        en muuten ole koskaan pitänyt tätä palstaa helluntailaisten palstana.
        sitäpaitsi kansanlähetykseläisyydestäkin voi keskustella ja keskustelenkin siitä omalla tahollani silloin tällöin parin uskovan heikäläisen kanssa. en koe heitä millään tavalla kilpailijoina.

• m.b.

En tiedä ovatko helluntailaiset perinteisesti opettaneet että armolahjoja on vain yhdeksän.
      Itse en näe syytä rajata sitä mihinkään määrättyyn lukumäärään.
      Tässä joitain hajanaisia ajatuksia:

Listassasi mainitaan mm. apostoli, evankelista, paimen, opettaja.
      On totta että kaikissa näissä tarvitaan Jumalan antamaa innoitusta ja Hänen läsnäoloaan jotta voisi hoitaa tehtävänsä toimellisesti. Kenenkään ei ensinkään tulisi lähteä tuollaisiin tehtäviin pelkästään omasta halusta tai ihmisten suosituksesta.
      Sikäli tietysti kyse on armosta että se on tehtävä joka tulee Herralta, ja että se tulee Kristuksessa pelastetulle ihmiselle Jumalan antamana mahdollisuutena rakentaa Hänen valtakuntaa, ja sikäli tietysti kyse on lahjasta että ei kukaan ansaitse Jumalalta mitään omin teoin ja että vain Jumala tekee meidät kykeniviksi hoitamaan sen, minkä tehtäväksemme uskoo.
      Eri asia sitten onko kyseessä armolahja eli kharisma siinä mielessä mitä Ut armolahjoilla tarkoittaa.
      Ei jokainen armosta ja lahjana saatu asia tai tehtävä ole armolahjaa siinä mielessä.

Ei ole hyvä lähteä sekoittamaan ja hämärtämään käsitteitä.

Esimerkiksi paimen ja johtaja samoin kuin vanhemmistoveljet, joita ev.lut.kirkossa kait vastaa kirkkovaltuusto, ovat paimenvirkoja. Kyse ei ole armolahjasta vaan tehtävästä johon Pyhä Henki valitsee ja armoittaa. Vähän kyllä oudoksuttaa kun esim. kirkkovaltuustoissa on henkilöitä jotka ei ole edes uskossa. Paimenvirkaan voi siis joutua myös ihmisten valitsemana ilman Hengen johdatusta. Kristityn tulee itse tutkia sydäntään mikä kutsumus hänellä on.

Opettaja on myös tehtävä, ja Ut sanoo että tähän tehtävään ei tulisi liian innokkaasti itsessään pyrkiä, koska opettaja saa sitä kovemman tuomion. Ilmeisesti tarkoittaa että Jumala ojentaa kovemmalla kädellä sitä joka opettajana joko opetuksessaan tai muuten elämässään hairahtuu kuin ihan tavallista riviuskovaa joka ei ole tuollaiseen tehtävään asetettu, vaikka kaikki tietysti olemmekin yleisen pappeuden nojalla Jumalan edessä yhtä arvokkaita tekemisessämme ja myöskin yhtä lailla vastuullisia siitä mitä puhumme. Opettajalla on siis suurempi mahdollisuus vaikuttaa ja johtaa puheillaan harhaan kuin muilla, siksi vastuullisuuskin on tavallaan suurempi.

Opettaa voi käsittääkseni niinkin että on luontaista lahjakkuutta joka on Herran käytössä tai että on oppinut joko koulutuksen ja/tai suoranaisesti Pyhän Hengen johdossa Jumalan sanaa niin että voi siitä jakaa. Se ei vielä tarkoita että olisi opettamisen lahja.

Samoin esimerkiksi antaminen.
      Joku voi luonteeltaan jo ennen uskoontuloakin olla empaattisesti toisiin suhtautuva ja miellään omastaan jakava ja mihin tämä asenne sitten uskoontultua häviäisi? Tai yksinkertaisesti Jumalan rakkaus vaikuttaa niin että tulee halu huomioida toisia ja jakaa omastaan, kuten Jumala varmaan haluaa kaikissa meissä vaikuttaa. Se ei vielä ole erityinen antamisen kharisma.

Uskon kuitenkin että on olemassa antamisen armolahja ja olen puhunut että tällainen armolahja on olemassa. Henkilö ei välttämättä itse edes tiedosta armolahjaksi sitä. Mutta sisäisen kehotuksen vaikutuksesta hänellä on halu antaa ja hänen antamisensa tapahtuu Pyhän Hengen johdossa niin että annetut asiat aina menevät täsmällisesti oikeisiin kohteisiin. Tällöin on mitä luultavimmin antamisen armolahja kyseessä.

Todennäköisesti naimattomuuskin voi olla armolahja.

Uskon lahjaa jonka luettelossasi mainitset ei tule sekoittaa pelastavaan uskoon eikä myöskään hengellisen kasvun myötä tapahtuvaan uskon kasvuun. Uskon lahja on erityinen kharisma joka käsittääkseni on hyvin lähellä voimatekojen lahjaa. Se on yliluonnollinen kyky uskoa ja toimia uskossa ollenkaan epäilemättä.

Sairaiden parantamisen eli terveeksitekemisen armolahjasta muistutan että jokaisella uskovalla on oikeus rukoilla sairaan puolesta ja että Jumalan parantava voima ei toimi vain niiden välityksellä joilla on tämä kharisma.
      Lisäksi: Jumala voi parantaa myös muun kuin parantamisen armolahjan kautta. Käsittääkseni voimatekojen lahja on kharisma jonka kautta myös voi parantaa, vaikka voimatekojen kirjo onkin laaja ja ulottuu lähes kaikille elämän osa-alueille?

Lisäksi voi olla niin että Jumala käyttää jotakin jolla on parantamisen lahja että erityisesti tiettyjä sairauksia parantuu mutta Hän ei välttämättä toimi tämän ihmisen kautta kaikkien sairauksien kohdalla. Jonkun osalle on annettu rukoilla vaikkapa selkäsairaiden puolesta. Nämä on Jumalan salaisuuksia ja kiinni Hänen tahdosta ja hyvästä suunnitelmastaan kun Hän valtakuntaansa rakentaa ja asioita tarkoituksenmukaisesti järjestää. Samoin voimatekojen lahja saattaa toimia vain tietyssä mittakaavassa, tiettyjen asioiden osalla? Ja ehkä joku johdetaan käyttämään viisauden lahjaa erityisesti määrätyn kansanryhmän tai tietynlaisten ihmisten keskellä ja jos hän lähtee ohi tämän suunnitelman, lahja lakkaa toimimasta.

Voi myös olla niin että Jumala hengellisen kasvun myötä laajentaa lahjan käyttöalaa.
      Ja saattaa olla että olemme pitkään epätietoisia lahjoista joita meillä on. Jollakin voi olla jokin armolahja vuosiakin ennen kuin hän rohkaistuu sitä käyttämään? Lahja voi myös olla ikäänkuin suljettuna ja odottaa aikaansa kunnes Jumala antaa tarvittavan voitelun ja ottaa tuon lahjan käyttöön kristityn elämässä?

Armolahjat ovat siis moninaiset ja myös niiden toiminta on moninaista.
      Kun ollaan kiinnostuneita Jeesuksesta enemmän kuin armolahjoista niin uskon että armolahjatkin sitten alkaa toteutua ihan luonnostaan eikä niistä tarvitse ääntä pitää eikä niitä erikseen mainostaa.

Vt:n aikana profeetta oli virka. Ihminen oli profeetta ja häneltä haettiin vastauksia. On sanottu että nykyaikana ei enää ole profeettoja, on ainoastaan henkilöitä joilla on profetian lahja. No, en minä ryhdy tästä saivartelemaan ja uskoakseni on vieläkin profeettoja, siis henkilöitä joilla ei ole ainoastaan profetian lahja vaan jotka Herra on lisäksi erityisellä tavalla nostanut julistamaan profetioita esimerkiksi kansakunnille. Tällöin on kyse sekä profetian lahjasta että lisäksi profeetan tehtävästä.

Kaikki me saamme uskovina elämämme aikana erilaisiin tilanteisiin niissä tarvittavaa viisautta, mutta se ei tarkoita että olisi viisauden armolahja, joissakin hetkissä voimme saada innoitusta yliluonnollisella tavalla nähdä itsellemme tuntematon asia selkeästi ja puhua siitä sanoja jotka osuvat ongelman ytimeen, eikä se tarkoita että olisi tiedon sanojen armolahja jne.
      Kyse on Pyhän Hengen vaikutuksista ja Hän vaikuttaa jokaisessa omassaan tahtomallaan tavalla ja tilanteiden mukaan sekä jossain määrin myös hengellisestä kasvustamme riippuen.
      Se ei vielä ole kharisma.

Kharismasta on kyse esimerkiksi kun tiedon tai viisauden tai tiedon ja viisauden sanat on annettu henkilölle ARMOLAHJANA eli HENKILAHJANA niin että se on hänellä jatkuvasti. Se on hänelle annettu olemaan. Tämä ei tietenkään tarkoita että lahjaa voisi jatkuvasti käyttää, mutta se on hänellä jatkuvasti, silloinkin kun se ei varsinaisesti ole käytössä.

Näkemykseni on että jos armolahjan omaava uskova on hengeltään puhdas ja raitis, ei elä tietoisessa synnissä vaan haluaa nöyrästi ja lähellä Herraa vaeltaa, niin Herra sitten kyllä käyttää tätä lahjaa hänessä usein ja runsaasti ihmisten siunaukseksi ja srk:n rakentumiseksi, sen mukaan kuin tulee tilanteita joissa lahjaa tarvitaan. Lahjat on annettu käyttöön eikä pelkästään repussa pidettäviksi.
      Vielä on syytä korostaa että Pyhän Hengen antamat lahjat vaikka ovatkin ihmisille annetut ovat annetut Hengen kautta ja riippuvaisia Hänestä, emme siis voi käyttää armolahjoja terveellä ja raittiilla tavalla ohi Pyhän Hengen johdatuksen.
      Kaikki kunnia Isälle, Pojalle ja Pyhälle Hengelle.

Jumala, anna meille lisää lahjojasi!
      Ja kun tätä pyydetään, etsitään ensisijaisesti Kristusta ja Hänen läheisyyttään.
      Pelastushan on suurin lahja.
      Armolahjoista puhuessaan Paavali vielä toteaa että on olemassa tie, verraton tie, ja ryhtyy sitten puhumaan rakkaudesta.

Siellä missä on keskinäinen rakkaus ja toinen toisensa kunnioittaminen, siellä on aito kristillinen ilmapiiri, jossa Henki mielellään toimii. Totuudessa.

• Armos

Armolahjat ei ole lahkojen käyttöön tarkoitettu, Jumala ei voi lähteä mukaan

• valoalisää

Jos et tiennyt aiemmin, niin nyt tiedät että paavin kirkko on meilläpäin maailmaa suurin lahko, sitten hyvänä kakkosena tulee lutterin laitos kaikkine alaosastoineen jne..!

nyt olet taas hiukan viisaampi hengen asioissa.

• Samaatietä

En minä tiedä. Jumala on kuitenkin varustanut lapsensa monin tavoin. Pääasia, että lahjat toimii ja niiden annetaan toimia seurakunan rakennukseksi.

Ennemmin kiinnittäisin huomiota tuohon toimivuuteen, kuin siihen, kuinka monia armolahjoja on olemassa.

Ja että seurakunta olisi kuuliainen, jotta armolahjat pääsevät rakentamaan seurakuntaa.

• xxeddcd

Alussa mainitut armolahjat eivät ole kaikki armolahjoja. Osa on armovirkoja: opettajan, profeetan ja vanhimman virat esim.. Luterilaisessa kirkossa tai katolisessa kirkossa eivät toimi armovirat. Ne on korvattu nikolaiittain opin mukaisilla viroilla.

• Anonyymi00038
      UUSI

Nyt ei voi tarkasti sanoa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      90
      2747
    2. Mitä jos saisit selville

että kaivattusi tekee susta pilaa?
      Ikävä
      201
      1044
    3. Mitä ajattelit ensimmäisenä kun

näit kaivattusi ekaa kertaa?
      Ikävä
      68
      921
    4. Sofia teki aika pahat oharit

Leikkiikö Sofia kansainvälistä kosmopoliittia vai menikö rehdisti pupu pöksyyn, kun perui viestillä tulonsa puoli tunti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      866
    5. Mikä on toinen nimesi?

Tiedätkö naisen?
      Ikävä
      63
      750
    6. Mikä on sun ja kaivattusi nimen viimeinen kirjain?

Välillä näin päin...
      Ikävä
      56
      710
    7. Havaintoja ihmisen ulosteesta lenkkeilypoluilla

Oletteko havainneet ihmisen ulostetta taajamaa kiertävillä lenkkeilypoluilla?
      Kuhmo
      19
      612
    8. Mies, toivotko että kaivatullasi

olisi vähän isommat rinnat? Kuinka paljon isommat olisi kivat?
      Ikävä
      52
      583
    9. Peräännytkö nainen vai mitä sanot

Jos sanon sulle että rakastan sua? Suututko oletko vihainen vai olisiko tunteet molemminpuolisia?
      Ikävä
      55
      542
    10. Mitä nainen tekisit J-miehen kanssa?

Jos saisit juoksemalla kiinni?
      Ikävä
      55
      525
    Aihe