Sueraavassa linkissä käsitellään yleistä (Room. 5:18, Joh. 1:29)ja hankilökohtaista vanhurskauttamista (sekä kastetta.).
(Kirjoittajina ovat: "Entiset ylimääräiseen aikuiskasteeseen sortuneet Aki ja Pirkko Finnilä")
http://www.concordia.fi/lehti/2000/22000/5.htm
Mitäpä ajatuksia tämä linkki sinussa herättää?
Vanhurskauttaminen/ kaste (1. Kor. 6:11)
19
541
Vastaukset
- Minäuskon
periaatteessa normaalia että lapsella on eri tie siinä mielessä kun eihän lapset ajatukset ja tieto maailman menosta ole samalla tasolla kuin aikuisella elämää nähneellä.
kol 2:12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
Niin uskon kautta herätetään. Eli Heräämistä ei tapahdu ilman uskoa. Sen takia uskossa kasteelle koska herääminen tapahtuu uskon kautta.
Hebr 11:6 Mutta ilman uskoa on mahdoton olla otollinen; sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät.
Niin eli miten lasten kohdalla asia toimii koska lapset eivät usko. Varsinkaan sylivauvat koska eivät ole koskaan kuulleet Jumalasta. Ei voi uskoa johonkin jos ei ole kuullut. Ethän sinäkään tapio uskoisi Jumalaan jos et olisi ikinä kuullut Jumalasta vai mitä? Miten lapset uskoisivat?
Miksi asia on ihmisille niin vaikea. Selvä asia jos et ole kuullut et voi usko. Sanon tämän taas. Lapset hyvin pienetkin kyselevät vanhemmilta Jumalasta. Eivät hekään heti usko vaan kyselevät vanhemmilta moneen eri otteeseen ennen kuin uskovat.
Lapset ovat pyhiä.
1 kor 7:14 Sillä mies, joka ei usko, on pyhitetty vaimonsa kautta, ja vaimo, joka ei usko, on pyhitetty miehensä, uskonveljen, kautta; muutoinhan teidän lapsenne olisivat saastaisia, mutta nyt he ovat pyhiä.- herätetään
Henki eläväksi tekee.
Kasteessa tapahtuu näin.
11 ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
12 ollen haudattuina hänen kanssaan KASTEESSA, JOSSA te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
Kasteessa saadaan luvattu Pyhän Hengen lahja (Apt.2:38-39). Oikea usko on Pyhän Hengen yksi omainaisuus, kuten toivo ja rakkaus. herätetään kirjoitti:
Henki eläväksi tekee.
Kasteessa tapahtuu näin.
11 ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
12 ollen haudattuina hänen kanssaan KASTEESSA, JOSSA te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
Kasteessa saadaan luvattu Pyhän Hengen lahja (Apt.2:38-39). Oikea usko on Pyhän Hengen yksi omainaisuus, kuten toivo ja rakkaus.Tunnen nämä henkilöt ja paljon on asiat kirkastuneetkin heille, mm.vanhurskautta koskevassa opinkohdassa. Ongelma on nyt siinä, että sijoitetaan lapsen usko kasteeseen ts. kaste antaisi uskon ja uudestisyntymisen. Näin ei kuitenkaan ole, vaan sakramentit nautitaan uskolla ja pienet lapset nimenomaan uskovat. Kirjoittaja itse viittasi tällaiseen kohtaan.
18. Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän.
- Se jolla on elämä ja vanhurskaus, on myös usko ja uudestisyntyminen. Yhden ihmisen kautta tuli yleinen synti ja yhden ihmisen kautta yleinen synti sovitettiin. Parannusta tehdään uskon ja ymmärryksen kautta omista tekosynneistä.
Uuden testamentin sanoma on ilmoitusta uskosta, jonka Jumala lukee vanhurskaudeksi. Markuksen evankeliumi tuo korostuksen uskosta: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi; mutta joka ei usko, se kadotetaan. (Mark.16:15-16).
Kaikki kansat syntyvät Herralle Siionissa (Ps 87). Valkopukuisten joukossa (IlmK) on joka kielestä ja kansasta ihmisiä, sillä Jumala korjaa omansa jo lapsuudenuskossa monista kansoista joille ei edes saarnata valtakunnan evankeliumia, heidän epäuskonsa tähden.
Koska pienet lapset kuuluvat Jumalan valtakuntaan (perheväkeen) ja Jeesus on myös heidän puolesta kuollut ja he uskovat, kuuluu heille myös kaste Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen:
Sillä hetkellä opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: "Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?"
Jeesus kutsui luokseen lapsen, asetti hänet heidän keskelleen ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: "ellette käänny ja tule niinkuin lapset, niin ette suinkaan tule sisälle Taivaan valtakuntaan" (Matt.18:1-14).
Raamattu puhuu hyvin kauniisti lapsen autuaallisesta tilasta: ” Sinä olet vetänyt minut ulos äitini kohdusta. Sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla. Sinun päälles (huomaasi) minä olen heitetty äitini kohdusta. Sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta” (ps.22:10-11).
”Minä tunsin sinun jo ennen kuin minä sinun valmistin äitis kohdussa, ja pyhitin sinun, ennen kuin sinä äidistäs synnytkään” (Jer.1:5).
-Jos joku on Jumalan oma ja pyhittämä, on hänelläkin Henki ja usko.
Noilla 2 Sam 12:23 jakeen sanoilla "Minä menen hänen tykönsä, mutta ei hän palaja minun tyköni" Noilla Davidin ympärileikkaamaton lapsi pääsi taivaaseen. Samalla David itse tunsi olevansa armahdettu noinkin suuresta rikoksesta kuin huoruudesta ja Urian murhaamisesta. Kertoo sovituksesta Vanhan Testamentin ajalla, sekä samalla sen, että kastamaton lapsi on autuas.
Kertomus Mooseksesta ja hänen vaimostaan Sipporasta, sekä heidän pojastaan (2.Moos.4:24-26) antaa puhuttelevan kuvan sakramentin hylkäämisestä. Jumala oli kutsunut Mooseksen Midianin maasta johdattamaan kansaansa Israelia Egyptin orjuudesta. Matkalla yöpaikassa tapahtui, että Herra hyökkäsi Mooseksen kimppuun ja tahtoi tappaa hänet. Silloin Sippora suoritti pojalleen ympärileikkauksen ja kosketti esinahalla Moosesta alhaalta sanoen: "Veriylkä ympärileikkauksen tähden". Tuomio ei kohdistunut lapseen, vaan sakramentin laiminlyöneeseen isään.- kuulo
"Niin eli miten lasten kohdalla asia toimii koska lapset eivät usko. Varsinkaan sylivauvat koska eivät ole koskaan kuulleet Jumalasta."
"Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä (alkukielessä MICROS)=, jotka USKOVAT minuun,"
Ovatko lapset syntyneet maailmnaan lihasta vai Pyhästä Hengestä?
Mikään liha eikä lihasta syntynyt ei peri Jumalan valtakuntaa- ei edes ihmiskunnan enemmistö - lapset.
Uudestisyntymisen, eli Pyhästä Hengestä syntymisen välttämättömyydestä ei ole suljettu pois edes ihmiskunnan enemmistöä- LAPSIA.
Järjellä syntyy vain järkeisoppeja.
Jäki vastustaa aina uskoa. - käsikirjoitukset
weha kirjoitti:
Tunnen nämä henkilöt ja paljon on asiat kirkastuneetkin heille, mm.vanhurskautta koskevassa opinkohdassa. Ongelma on nyt siinä, että sijoitetaan lapsen usko kasteeseen ts. kaste antaisi uskon ja uudestisyntymisen. Näin ei kuitenkaan ole, vaan sakramentit nautitaan uskolla ja pienet lapset nimenomaan uskovat. Kirjoittaja itse viittasi tällaiseen kohtaan.
18. Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän.
- Se jolla on elämä ja vanhurskaus, on myös usko ja uudestisyntyminen. Yhden ihmisen kautta tuli yleinen synti ja yhden ihmisen kautta yleinen synti sovitettiin. Parannusta tehdään uskon ja ymmärryksen kautta omista tekosynneistä.
Uuden testamentin sanoma on ilmoitusta uskosta, jonka Jumala lukee vanhurskaudeksi. Markuksen evankeliumi tuo korostuksen uskosta: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi; mutta joka ei usko, se kadotetaan. (Mark.16:15-16).
Kaikki kansat syntyvät Herralle Siionissa (Ps 87). Valkopukuisten joukossa (IlmK) on joka kielestä ja kansasta ihmisiä, sillä Jumala korjaa omansa jo lapsuudenuskossa monista kansoista joille ei edes saarnata valtakunnan evankeliumia, heidän epäuskonsa tähden.
Koska pienet lapset kuuluvat Jumalan valtakuntaan (perheväkeen) ja Jeesus on myös heidän puolesta kuollut ja he uskovat, kuuluu heille myös kaste Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen:
Sillä hetkellä opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: "Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?"
Jeesus kutsui luokseen lapsen, asetti hänet heidän keskelleen ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: "ellette käänny ja tule niinkuin lapset, niin ette suinkaan tule sisälle Taivaan valtakuntaan" (Matt.18:1-14).
Raamattu puhuu hyvin kauniisti lapsen autuaallisesta tilasta: ” Sinä olet vetänyt minut ulos äitini kohdusta. Sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla. Sinun päälles (huomaasi) minä olen heitetty äitini kohdusta. Sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta” (ps.22:10-11).
”Minä tunsin sinun jo ennen kuin minä sinun valmistin äitis kohdussa, ja pyhitin sinun, ennen kuin sinä äidistäs synnytkään” (Jer.1:5).
-Jos joku on Jumalan oma ja pyhittämä, on hänelläkin Henki ja usko.
Noilla 2 Sam 12:23 jakeen sanoilla "Minä menen hänen tykönsä, mutta ei hän palaja minun tyköni" Noilla Davidin ympärileikkaamaton lapsi pääsi taivaaseen. Samalla David itse tunsi olevansa armahdettu noinkin suuresta rikoksesta kuin huoruudesta ja Urian murhaamisesta. Kertoo sovituksesta Vanhan Testamentin ajalla, sekä samalla sen, että kastamaton lapsi on autuas.
Kertomus Mooseksesta ja hänen vaimostaan Sipporasta, sekä heidän pojastaan (2.Moos.4:24-26) antaa puhuttelevan kuvan sakramentin hylkäämisestä. Jumala oli kutsunut Mooseksen Midianin maasta johdattamaan kansaansa Israelia Egyptin orjuudesta. Matkalla yöpaikassa tapahtui, että Herra hyökkäsi Mooseksen kimppuun ja tahtoi tappaa hänet. Silloin Sippora suoritti pojalleen ympärileikkauksen ja kosketti esinahalla Moosesta alhaalta sanoen: "Veriylkä ympärileikkauksen tähden". Tuomio ei kohdistunut lapseen, vaan sakramentin laiminlyöneeseen isään.Raamatun alkuperäisistaä "kirjoituksista" kuitenkin puuttuu kokonaan tuo Markuksen evankeliumin viimeisen 16 luvun loppuosa jakeesta 8 lähtien.
Originaali Jeesuksen itsensä sanoma ja talletettu kaste- ja opetuskäsky löytyy tarkimmin ja alkuperäisenä Matteuksen evankeliumista, luku 28
16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän mennä.
17 Ja kun he näkivät hänet, niin he kumartaen rukoilivat häntä, mutta muutamat epäilivät.
18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
Samoin Raamatun alkuperäisistä käsikirjoituksista puuttu Etiopialaisen hoviherran uskoa korostava kohta kokonaan. Tämä on kiusallista niille opinmuodoille, jotka korostavat, että Jumala jakaisi armolahjojaan tietyssä järjestyksessä ja olisi sidottu johonkin armonjärjestykseen? Täälläkin palstoilla on paljon lahkolaisia, jotka työkseen hokevat tuota Raamatun alkuperäisistä käsikirjoituksista puuttuvaa Mark.16:15 jaetta ja Apt.8:37 jaetta, joka puuttuu "kirjoituksista". Raamattua on varmaan ollut kääntämässä baptisteja ja muita uudestikastajia, jotka ovat lisänneet tuon kohdan Apt.8:37 Raamattuun jälkikäteen?
Apt.8
36 Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?"
37 Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."]* [Jae puuttuu vanhimmista käsikirjoituksista.] käsikirjoitukset kirjoitti:
Raamatun alkuperäisistaä "kirjoituksista" kuitenkin puuttuu kokonaan tuo Markuksen evankeliumin viimeisen 16 luvun loppuosa jakeesta 8 lähtien.
Originaali Jeesuksen itsensä sanoma ja talletettu kaste- ja opetuskäsky löytyy tarkimmin ja alkuperäisenä Matteuksen evankeliumista, luku 28
16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän mennä.
17 Ja kun he näkivät hänet, niin he kumartaen rukoilivat häntä, mutta muutamat epäilivät.
18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
Samoin Raamatun alkuperäisistä käsikirjoituksista puuttu Etiopialaisen hoviherran uskoa korostava kohta kokonaan. Tämä on kiusallista niille opinmuodoille, jotka korostavat, että Jumala jakaisi armolahjojaan tietyssä järjestyksessä ja olisi sidottu johonkin armonjärjestykseen? Täälläkin palstoilla on paljon lahkolaisia, jotka työkseen hokevat tuota Raamatun alkuperäisistä käsikirjoituksista puuttuvaa Mark.16:15 jaetta ja Apt.8:37 jaetta, joka puuttuu "kirjoituksista". Raamattua on varmaan ollut kääntämässä baptisteja ja muita uudestikastajia, jotka ovat lisänneet tuon kohdan Apt.8:37 Raamattuun jälkikäteen?
Apt.8
36 Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?"
37 Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."]* [Jae puuttuu vanhimmista käsikirjoituksista.]Kyllä ne jakeet ovat ihan vanhimmissa Raamatunkäännöksissä, joten ei uudestikastajilla niihin ole osaa ja arpaa. Olen myös keskustellut luterilaisten teologien kansa, jotka eivät yhdy laitamiisi asioihin. Ainahan asioita pitää selitellä kun on tehty vastoin yleistä käytäntöä ja mielipiteiyä, mutta ne ontuu ja pahemman kerran.
Niin on myös tuo 38-Raamatunkäännös lähetyskäskystä, poikkeava muista. Lähetystyöhön ei koskaan mennä ensin kastamaan, vaan Julistamaan evankeliumia. Lähetyskäsky on Bibliassa kolmiosainen, ja se sisältää myös lapsikasteen:
19. Menkäät siis ja opettakaat (a) kaikkea kansaa, ja
kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen,
20. Ja opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä, maailman loppuun asti. Amen!
P. Matteuksen Evankeliumin loppu.- pysy totuudessa
weha kirjoitti:
Kyllä ne jakeet ovat ihan vanhimmissa Raamatunkäännöksissä, joten ei uudestikastajilla niihin ole osaa ja arpaa. Olen myös keskustellut luterilaisten teologien kansa, jotka eivät yhdy laitamiisi asioihin. Ainahan asioita pitää selitellä kun on tehty vastoin yleistä käytäntöä ja mielipiteiyä, mutta ne ontuu ja pahemman kerran.
Niin on myös tuo 38-Raamatunkäännös lähetyskäskystä, poikkeava muista. Lähetystyöhön ei koskaan mennä ensin kastamaan, vaan Julistamaan evankeliumia. Lähetyskäsky on Bibliassa kolmiosainen, ja se sisältää myös lapsikasteen:
19. Menkäät siis ja opettakaat (a) kaikkea kansaa, ja
kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen,
20. Ja opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä, maailman loppuun asti. Amen!
P. Matteuksen Evankeliumin loppu.Olet näköjään maallikko, kun et tiedä ja tunne Raamatun alkuperäiskirjoituksia.
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?formname=search&formrnd=1136541831071&search=&rng=0&submit1=Hae&ref=apt.8:37&ctx=0&mod1=FinRaam&mod2=&mod3= pysy totuudessa kirjoitti:
Olet näköjään maallikko, kun et tiedä ja tunne Raamatun alkuperäiskirjoituksia.
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?formname=search&formrnd=1136541831071&search=&rng=0&submit1=Hae&ref=apt.8:37&ctx=0&mod1=FinRaam&mod2=&mod3=mutta, osaan kyllä nähdä, mitä tehdään ensin, eli ensin mennään julistamaan pakanamaihin, sitten kastetaan. Sitäpaitsi, minulla on teologisia ystäviä, jotka osaavat alkukieltä.
- Minäuskon
kuulo kirjoitti:
"Niin eli miten lasten kohdalla asia toimii koska lapset eivät usko. Varsinkaan sylivauvat koska eivät ole koskaan kuulleet Jumalasta."
"Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä (alkukielessä MICROS)=, jotka USKOVAT minuun,"
Ovatko lapset syntyneet maailmnaan lihasta vai Pyhästä Hengestä?
Mikään liha eikä lihasta syntynyt ei peri Jumalan valtakuntaa- ei edes ihmiskunnan enemmistö - lapset.
Uudestisyntymisen, eli Pyhästä Hengestä syntymisen välttämättömyydestä ei ole suljettu pois edes ihmiskunnan enemmistöä- LAPSIA.
Järjellä syntyy vain järkeisoppeja.
Jäki vastustaa aina uskoa.MITÄ UUDESTISYNTYMINEN ON
Uudestisyntyminen on sydämen muutos, uuden sydämen saaminen.
Sydämestä tulevat pahat ajatukset, Matt. 15:18,19. Paha sydän tuo esiin pahaa, Matt. 12:33-35. Sydän on ihmisen ajatusten ja tekojen perimmäinen vaikutin. "Ihmisen hengellinen muutos tapahtuu sydämessä. se on perimmäisen vaikuttimen radikaali muutos". (Finney).
Uudestisyntyminen on Jumalan teko, ei meidän omien ponnistelujemme tulos, Joh. 1:13. Se tapahtuu vain Kristuksen yhteydessä, 2 Kor. 5:17, Ef. 2:10.
Uudestisyntyminen on sitä, että Jeesus kohtaa syntisen ihmisen, antaa häneen oman Henkensä ja uudenlaatuisen iankaikkisen elämän, muuttaa hänen syntisen luontonsa ja tekee hänet osalliseksi jumalallisesta luonnosta, Joh. 3:1-16, Room. 8:8-11, 2 Piet. 1:3,4.
4. KUINKA UUDESTISYNTYMINEN TAPAHTUU?
1) Jumalan Sanan vaikutuksesta, kun se otetaan uskolla vastaan, 1 Piet. 1:23, Jaak. 1:18.
2) Jumalan tahdon voimasta, Joh. 1:13, Jaak. 1:18.
Jumala tahtoo uudestisynnyttää kaikki ihmiset, 1 Tim. 2:4, 2 Piet. 3:9. Hänen tahtonsa lakkaa vaikuttamasta, kun ihminen vastustavalla asenteellaan tekee Jumalan suunnitelman kohdallaan turhaksi, Luuk. 7:30, 2 Kor. 6:1.
3) Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen voimasta, Joh. 3:14-16, 1 Piet. 1:3, Ef. 1:19,20.
4) Jumalan Pyhän Hengen vaikutuksesta, Joh. 3:5,6; 1:15, Tiit. 3:5, Ef. 1:13,14, Room. 8:9-16.
5) Vastaanottavan ihmisen itsensä aktivoituessa, 1Piet. 1:22, 1 Joh. 3:3, Joh. 3:3-7,16, Room. 10:6-17, Ef. 5:14.
5. UUDESTISYNTYMISEN HEDELMÄ
Uudestisyntyminen alkaa tuottaa hedelmää ihmisen elämässä.
Turvaudut siihen, että Jeesuksen veri puhdistaa sinut kaikesta synnistä, 1 Joh. 1:7-9.
Et enää viihdy synnin teillä etkä halua jäädä lankeemuksiisi, vaan nouset jälleen kilvoittelemaan, 1 Joh. 2:15-17; 3:4-10.
Sydämeesi asumaan tullut Pyhä Henki todistaa Raamatun sanaan pohjautuen, että olet Jumalan lapsi, 1 Joh. 4:13, Room. 8:14-16, 1 Joh. 5:7,8.
Tunnustat suullasi Jeesuksen Jeesuksen Herraksi, 1 Joh. 4:15, Room. 10:9,10, Matt. 10:32,33.
Uskot Raamatun sana ja ja Raamatusta tulee elämäsi ohjaaja ja auktoriteetti, Room. 4:3, 1 Joh. 2:3-5. Siksi haluat tutkia Raamattua.
Haluat seurustella Herrasi kanssa henkilökohtaisessa rukouselämässä, Matt. 23:14, Joh. 4:23,24, Apt. 9:11, Room. 8:26-34.
Saat rakkauden lähimmäisiäsi, toisia uskovia ja seurakuntaa kohtaan, 1 Joh. 2:9-11
Haluat muuttua enemmän Jeesuksen kaltaiseksi, 2 Kor. 3:18, Room. 12:1-2, Tiit. 2:11-14.
Miten k-mies käsität uudestisyntymisen? Tuossa oli määritteet eihän tuollainen muutos tapahtu hetkessä varsinkaan kasteessa jossa ihminen ei vielä tiedä synnistä sun muusta. - on tätä
Minäuskon kirjoitti:
MITÄ UUDESTISYNTYMINEN ON
Uudestisyntyminen on sydämen muutos, uuden sydämen saaminen.
Sydämestä tulevat pahat ajatukset, Matt. 15:18,19. Paha sydän tuo esiin pahaa, Matt. 12:33-35. Sydän on ihmisen ajatusten ja tekojen perimmäinen vaikutin. "Ihmisen hengellinen muutos tapahtuu sydämessä. se on perimmäisen vaikuttimen radikaali muutos". (Finney).
Uudestisyntyminen on Jumalan teko, ei meidän omien ponnistelujemme tulos, Joh. 1:13. Se tapahtuu vain Kristuksen yhteydessä, 2 Kor. 5:17, Ef. 2:10.
Uudestisyntyminen on sitä, että Jeesus kohtaa syntisen ihmisen, antaa häneen oman Henkensä ja uudenlaatuisen iankaikkisen elämän, muuttaa hänen syntisen luontonsa ja tekee hänet osalliseksi jumalallisesta luonnosta, Joh. 3:1-16, Room. 8:8-11, 2 Piet. 1:3,4.
4. KUINKA UUDESTISYNTYMINEN TAPAHTUU?
1) Jumalan Sanan vaikutuksesta, kun se otetaan uskolla vastaan, 1 Piet. 1:23, Jaak. 1:18.
2) Jumalan tahdon voimasta, Joh. 1:13, Jaak. 1:18.
Jumala tahtoo uudestisynnyttää kaikki ihmiset, 1 Tim. 2:4, 2 Piet. 3:9. Hänen tahtonsa lakkaa vaikuttamasta, kun ihminen vastustavalla asenteellaan tekee Jumalan suunnitelman kohdallaan turhaksi, Luuk. 7:30, 2 Kor. 6:1.
3) Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen voimasta, Joh. 3:14-16, 1 Piet. 1:3, Ef. 1:19,20.
4) Jumalan Pyhän Hengen vaikutuksesta, Joh. 3:5,6; 1:15, Tiit. 3:5, Ef. 1:13,14, Room. 8:9-16.
5) Vastaanottavan ihmisen itsensä aktivoituessa, 1Piet. 1:22, 1 Joh. 3:3, Joh. 3:3-7,16, Room. 10:6-17, Ef. 5:14.
5. UUDESTISYNTYMISEN HEDELMÄ
Uudestisyntyminen alkaa tuottaa hedelmää ihmisen elämässä.
Turvaudut siihen, että Jeesuksen veri puhdistaa sinut kaikesta synnistä, 1 Joh. 1:7-9.
Et enää viihdy synnin teillä etkä halua jäädä lankeemuksiisi, vaan nouset jälleen kilvoittelemaan, 1 Joh. 2:15-17; 3:4-10.
Sydämeesi asumaan tullut Pyhä Henki todistaa Raamatun sanaan pohjautuen, että olet Jumalan lapsi, 1 Joh. 4:13, Room. 8:14-16, 1 Joh. 5:7,8.
Tunnustat suullasi Jeesuksen Jeesuksen Herraksi, 1 Joh. 4:15, Room. 10:9,10, Matt. 10:32,33.
Uskot Raamatun sana ja ja Raamatusta tulee elämäsi ohjaaja ja auktoriteetti, Room. 4:3, 1 Joh. 2:3-5. Siksi haluat tutkia Raamattua.
Haluat seurustella Herrasi kanssa henkilökohtaisessa rukouselämässä, Matt. 23:14, Joh. 4:23,24, Apt. 9:11, Room. 8:26-34.
Saat rakkauden lähimmäisiäsi, toisia uskovia ja seurakuntaa kohtaan, 1 Joh. 2:9-11
Haluat muuttua enemmän Jeesuksen kaltaiseksi, 2 Kor. 3:18, Room. 12:1-2, Tiit. 2:11-14.
Miten k-mies käsität uudestisyntymisen? Tuossa oli määritteet eihän tuollainen muutos tapahtu hetkessä varsinkaan kasteessa jossa ihminen ei vielä tiedä synnistä sun muusta.kasteessa vanha ihminen haudataan ja tilalle nousee uusi Pyhästä Hengestä.
"Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
4. Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman."
"ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
12. ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista."
LUETUN YMMÄRTÄMISEN KOE:
1.Missä vanhan ihmisen hautaaminen tapahtuu?
2. Missä herää uusi tilalle?
-- kun noihin vastaat, niin kerropa sitten missä sanotaan etä nuo tapahtuu mielenmuutoksessa? - kasteta
weha kirjoitti:
mutta, osaan kyllä nähdä, mitä tehdään ensin, eli ensin mennään julistamaan pakanamaihin, sitten kastetaan. Sitäpaitsi, minulla on teologisia ystäviä, jotka osaavat alkukieltä.
Ei toki pakanamailla kasteta lapsia ennen aikuisia.
Ei täällä Suomessakaan .
MUTTA kun pakanamailla perheenpää tulee uskoon, niin hänen lapsensa myöskin kastetaan perheenpään kanssa yhdessä. kasteta kirjoitti:
Ei toki pakanamailla kasteta lapsia ennen aikuisia.
Ei täällä Suomessakaan .
MUTTA kun pakanamailla perheenpää tulee uskoon, niin hänen lapsensa myöskin kastetaan perheenpään kanssa yhdessä.ja Biblia on tässä oikeassa.
- transsi ja ekstaasi
Minäuskon kirjoitti:
MITÄ UUDESTISYNTYMINEN ON
Uudestisyntyminen on sydämen muutos, uuden sydämen saaminen.
Sydämestä tulevat pahat ajatukset, Matt. 15:18,19. Paha sydän tuo esiin pahaa, Matt. 12:33-35. Sydän on ihmisen ajatusten ja tekojen perimmäinen vaikutin. "Ihmisen hengellinen muutos tapahtuu sydämessä. se on perimmäisen vaikuttimen radikaali muutos". (Finney).
Uudestisyntyminen on Jumalan teko, ei meidän omien ponnistelujemme tulos, Joh. 1:13. Se tapahtuu vain Kristuksen yhteydessä, 2 Kor. 5:17, Ef. 2:10.
Uudestisyntyminen on sitä, että Jeesus kohtaa syntisen ihmisen, antaa häneen oman Henkensä ja uudenlaatuisen iankaikkisen elämän, muuttaa hänen syntisen luontonsa ja tekee hänet osalliseksi jumalallisesta luonnosta, Joh. 3:1-16, Room. 8:8-11, 2 Piet. 1:3,4.
4. KUINKA UUDESTISYNTYMINEN TAPAHTUU?
1) Jumalan Sanan vaikutuksesta, kun se otetaan uskolla vastaan, 1 Piet. 1:23, Jaak. 1:18.
2) Jumalan tahdon voimasta, Joh. 1:13, Jaak. 1:18.
Jumala tahtoo uudestisynnyttää kaikki ihmiset, 1 Tim. 2:4, 2 Piet. 3:9. Hänen tahtonsa lakkaa vaikuttamasta, kun ihminen vastustavalla asenteellaan tekee Jumalan suunnitelman kohdallaan turhaksi, Luuk. 7:30, 2 Kor. 6:1.
3) Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen voimasta, Joh. 3:14-16, 1 Piet. 1:3, Ef. 1:19,20.
4) Jumalan Pyhän Hengen vaikutuksesta, Joh. 3:5,6; 1:15, Tiit. 3:5, Ef. 1:13,14, Room. 8:9-16.
5) Vastaanottavan ihmisen itsensä aktivoituessa, 1Piet. 1:22, 1 Joh. 3:3, Joh. 3:3-7,16, Room. 10:6-17, Ef. 5:14.
5. UUDESTISYNTYMISEN HEDELMÄ
Uudestisyntyminen alkaa tuottaa hedelmää ihmisen elämässä.
Turvaudut siihen, että Jeesuksen veri puhdistaa sinut kaikesta synnistä, 1 Joh. 1:7-9.
Et enää viihdy synnin teillä etkä halua jäädä lankeemuksiisi, vaan nouset jälleen kilvoittelemaan, 1 Joh. 2:15-17; 3:4-10.
Sydämeesi asumaan tullut Pyhä Henki todistaa Raamatun sanaan pohjautuen, että olet Jumalan lapsi, 1 Joh. 4:13, Room. 8:14-16, 1 Joh. 5:7,8.
Tunnustat suullasi Jeesuksen Jeesuksen Herraksi, 1 Joh. 4:15, Room. 10:9,10, Matt. 10:32,33.
Uskot Raamatun sana ja ja Raamatusta tulee elämäsi ohjaaja ja auktoriteetti, Room. 4:3, 1 Joh. 2:3-5. Siksi haluat tutkia Raamattua.
Haluat seurustella Herrasi kanssa henkilökohtaisessa rukouselämässä, Matt. 23:14, Joh. 4:23,24, Apt. 9:11, Room. 8:26-34.
Saat rakkauden lähimmäisiäsi, toisia uskovia ja seurakuntaa kohtaan, 1 Joh. 2:9-11
Haluat muuttua enemmän Jeesuksen kaltaiseksi, 2 Kor. 3:18, Room. 12:1-2, Tiit. 2:11-14.
Miten k-mies käsität uudestisyntymisen? Tuossa oli määritteet eihän tuollainen muutos tapahtu hetkessä varsinkaan kasteessa jossa ihminen ei vielä tiedä synnistä sun muusta.Eihän ne hurmoskokemukset, kaatamiset ja muut pumpuliin tipahtamiset ja sähkövirran tuntemukset elimistön läpi, mitä lahkot tarjoaa ja mitkä muuttavat ihmisen mieltä ja mielikuvia ole mitään Raamatun tarkoittamaa Jumalan tekemää uudestisyntymistä vedestä ja Hengestä kasteessa,vaan nehän ovat ihan puhdasta okkultiikkaa ja valkean saatanan juonia saada ihmisiä seuraajikseen ja riivaavien henkien kantajiksi.
on tätä kirjoitti:
kasteessa vanha ihminen haudataan ja tilalle nousee uusi Pyhästä Hengestä.
"Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
4. Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman."
"ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
12. ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista."
LUETUN YMMÄRTÄMISEN KOE:
1.Missä vanhan ihmisen hautaaminen tapahtuu?
2. Missä herää uusi tilalle?
-- kun noihin vastaat, niin kerropa sitten missä sanotaan etä nuo tapahtuu mielenmuutoksessa?se hautaaminen on vaan hengellistä.Uudesti meitä ei tarvitse kastaa.
Room.6-Luvun erityinen, voimakas sanoma on opetus pyhityksestä. Valaistaessaan kristityn vaellusta Paavali yhdisti siihen kasteen velvoittavan merkityksen. Kasteen kautta kristitty on haudattu Kristuksen kanssa kuolemaan. Kun olemme osalliset yhdenkaltaiseen kuolemaan, nousemme kuolleista kuten Kristus (Room.6:4-5). Jumala herätti meidät uuteen elämään omistaessamme Kristuksen kuoleman ja elämän uskon kautta (Room.6:4; Kol.2:12). Kaste opettaa ja muistuttaa Jumalan lapsia, että heidät on liitetty Kristuksen kanssa hänen yhtäläiseen kuolemaansa ja elämäänsä, omistaessamme hänen kuolemansa ja elämänsä uskon kautta. Kristuksen sovituskuolema on kertakaikkinen kuolema synnille, mutta hänen elämänsä on elämää Jumalalle (Room.6:10). Näin tulee uskon kautta tietää,, että Jumalan lapset ovat kuolleet synnille, mutta elävät Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme (Room.6:11).
Jeesus sanoi: ”Se uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen” (Mark.16:16). Tässä Yhteydessä on vielä todettava, että kasteen halveksiminen ja hylkääminen kadottaa (Augistinus ja Luther).
Luther kirjoittaa samassa Hengessä katekismuksessa: Mitä merkitsee tällainen kastaminen? Se merkitsee, että vanhaihminen meissä on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja kaikkien syntien ja himojen kanssa kuoletettava ja että sijaan on noustava uusi ihminen, joka elää vanhurskaudessa ja puhtaudessa iankaikkisesti Jumalan edessä.
Näin kaste kantaa pelastettua, kuten vesi kantoi ihmisiä Noan arkissa ensimmäisen maailman aikana.
Koska lapset ovat syntyessään Jumalan lapsia, sillä Vapahtajamme syntyi ihmiseksi ja lunasti meidät. Hänen lunastustyönsä perusteella, lapset ovat autuaita (Room.5:18).
Miksi lapset kastetaan, kun he kerran ovat autuaita? Koska kasteen sakramentti, on hyvän omantunnon liitto (1.Piet.3:21). Lapset kastetaan, että he säilyisivät autuaina ja siten tässä liitossa.
Hyvää omaatuntoa säilytetään sitten Jumalan valtakunnan hoidossa. Sieltä ihminen löytää myös elämän veden, josta ulkoinen kasteen vesi todistaa. Sen avulla säilyy sydän puhtaana, ja sen voimalla painetaan alas turmeltuneesta ihmisestä eli vanhasta ihmisestä synnin voimat.
Kun ihminen joutuu sielunvihollisen pettämänä epäuskoon, hän rikkoo puoleltaan kasteen armoliiton Jumalan kanssa. Jumalan puolelta tämä liitto pysyy kuitenkin voimassa, niin että kun epäuskoinen ihminen saa parannuksen armon, hän saa palata jälleen hyvän omantunnon liittoon.Häntä ei tarvitse kastaa uudestaan, sillä parannus on kasteseen palaamista.
Jumala toivoo, että me säilyisimme kasteen armoliitossa. koko elämämme ajan.transsi ja ekstaasi kirjoitti:
Eihän ne hurmoskokemukset, kaatamiset ja muut pumpuliin tipahtamiset ja sähkövirran tuntemukset elimistön läpi, mitä lahkot tarjoaa ja mitkä muuttavat ihmisen mieltä ja mielikuvia ole mitään Raamatun tarkoittamaa Jumalan tekemää uudestisyntymistä vedestä ja Hengestä kasteessa,vaan nehän ovat ihan puhdasta okkultiikkaa ja valkean saatanan juonia saada ihmisiä seuraajikseen ja riivaavien henkien kantajiksi.
Helluntalaisuus-palstalla hyvä kirjoitus tästä aiheesta:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000217&posting=22000000013047857- Minäuskon
on tätä kirjoitti:
kasteessa vanha ihminen haudataan ja tilalle nousee uusi Pyhästä Hengestä.
"Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
4. Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman."
"ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
12. ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista."
LUETUN YMMÄRTÄMISEN KOE:
1.Missä vanhan ihmisen hautaaminen tapahtuu?
2. Missä herää uusi tilalle?
-- kun noihin vastaat, niin kerropa sitten missä sanotaan etä nuo tapahtuu mielenmuutoksessa?Uudesti syntyminen on juuri tuota mitä tuossa lueteltiin. Sellaistakin väitettä on kuulunut että kaikki tuo tapahtuu kasteessa mutta kuten tuosta tekstistä voit huomata siihen liittyy paljon muutakin.
Pitää ottaa huomioon että tuo tekstin kappale on puhuttu uskovienkasteella kävijöille. Siihen aikaan oli käytössä uskovien kaste. Nuo henkilöt jotka kastettiin olivat ottaneet pelastuksen vastaan jo aikoja sitten.
6 Kun kerran olette ottaneet omaksenne Herran Kristuksen Jeesuksen.
Uudestisyntyminen on sydämen muutos, uuden sydämen saaminen. Sanomattakin selvää että se ei tapahdu hetkessä. Kun vain kastetaan.
Tapahtuuko kasteessa:
Turvaudut siihen, että Jeesuksen veri puhdistaa sinut kaikesta synnistä, 1 Joh. 1:7-9.
Ei tapahdu kastehetkellä vaatii sanan kuulemisen että tiedät Jeesuksesta ja sovituksesta.
Et enää viihdy synnin teillä etkä halua jäädä lankeemuksiisi, vaan nouset jälleen kilvoittelemaan, 1 Joh. 2:15-17; 3:4-10.
Ihminen ei lapsikasteen hetkellä tiedä synnistä mitään. Samalla tavalla lapsille pitää opettaa mikä on väärin. - kaatajat ja puhaltajat
Tapio522 kirjoitti:
Helluntalaisuus-palstalla hyvä kirjoitus tästä aiheesta:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000217&posting=22000000013047857Aikaisemmin okkultiset kaatumiset oli kuulemma jonkinlaisia pehmeitä pumpulikokemuksia, mutta ajat ovat kuulemma nyt koventuneet ja kaatavat henget ovat käyneet paljon agressiivisemmiksi. Ne oikein viskaavat ihmisen lattialle selälleen ja väkisin siinä pitävät pihdessään, kertovat niitä kokeneet.
Että kaikkea mahdollista se piru keksiikin ihmisten eksyttämiseksi? - Niket
weha kirjoitti:
Tunnen nämä henkilöt ja paljon on asiat kirkastuneetkin heille, mm.vanhurskautta koskevassa opinkohdassa. Ongelma on nyt siinä, että sijoitetaan lapsen usko kasteeseen ts. kaste antaisi uskon ja uudestisyntymisen. Näin ei kuitenkaan ole, vaan sakramentit nautitaan uskolla ja pienet lapset nimenomaan uskovat. Kirjoittaja itse viittasi tällaiseen kohtaan.
18. Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän.
- Se jolla on elämä ja vanhurskaus, on myös usko ja uudestisyntyminen. Yhden ihmisen kautta tuli yleinen synti ja yhden ihmisen kautta yleinen synti sovitettiin. Parannusta tehdään uskon ja ymmärryksen kautta omista tekosynneistä.
Uuden testamentin sanoma on ilmoitusta uskosta, jonka Jumala lukee vanhurskaudeksi. Markuksen evankeliumi tuo korostuksen uskosta: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi; mutta joka ei usko, se kadotetaan. (Mark.16:15-16).
Kaikki kansat syntyvät Herralle Siionissa (Ps 87). Valkopukuisten joukossa (IlmK) on joka kielestä ja kansasta ihmisiä, sillä Jumala korjaa omansa jo lapsuudenuskossa monista kansoista joille ei edes saarnata valtakunnan evankeliumia, heidän epäuskonsa tähden.
Koska pienet lapset kuuluvat Jumalan valtakuntaan (perheväkeen) ja Jeesus on myös heidän puolesta kuollut ja he uskovat, kuuluu heille myös kaste Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen:
Sillä hetkellä opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: "Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?"
Jeesus kutsui luokseen lapsen, asetti hänet heidän keskelleen ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: "ellette käänny ja tule niinkuin lapset, niin ette suinkaan tule sisälle Taivaan valtakuntaan" (Matt.18:1-14).
Raamattu puhuu hyvin kauniisti lapsen autuaallisesta tilasta: ” Sinä olet vetänyt minut ulos äitini kohdusta. Sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla. Sinun päälles (huomaasi) minä olen heitetty äitini kohdusta. Sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta” (ps.22:10-11).
”Minä tunsin sinun jo ennen kuin minä sinun valmistin äitis kohdussa, ja pyhitin sinun, ennen kuin sinä äidistäs synnytkään” (Jer.1:5).
-Jos joku on Jumalan oma ja pyhittämä, on hänelläkin Henki ja usko.
Noilla 2 Sam 12:23 jakeen sanoilla "Minä menen hänen tykönsä, mutta ei hän palaja minun tyköni" Noilla Davidin ympärileikkaamaton lapsi pääsi taivaaseen. Samalla David itse tunsi olevansa armahdettu noinkin suuresta rikoksesta kuin huoruudesta ja Urian murhaamisesta. Kertoo sovituksesta Vanhan Testamentin ajalla, sekä samalla sen, että kastamaton lapsi on autuas.
Kertomus Mooseksesta ja hänen vaimostaan Sipporasta, sekä heidän pojastaan (2.Moos.4:24-26) antaa puhuttelevan kuvan sakramentin hylkäämisestä. Jumala oli kutsunut Mooseksen Midianin maasta johdattamaan kansaansa Israelia Egyptin orjuudesta. Matkalla yöpaikassa tapahtui, että Herra hyökkäsi Mooseksen kimppuun ja tahtoi tappaa hänet. Silloin Sippora suoritti pojalleen ympärileikkauksen ja kosketti esinahalla Moosesta alhaalta sanoen: "Veriylkä ympärileikkauksen tähden". Tuomio ei kohdistunut lapseen, vaan sakramentin laiminlyöneeseen isään.Weha todistaa tässä kasteesta ja uskon kautta saatavasta Jumalan vanhurskaudesta oikein.
Jeesuskin sanoo:
"Niin hän kutsui tykönsä lapsen, asetti sen heidän keskellensä ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan.
Sentähden, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, se on suurin taivasten valtakunnassa.
Ja joka ottaa tykönsä yhden tämänkaltaisen lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut.
Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, JOTKA USKOVAT MINUUN, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.
Voi maailmaa viettelysten tähden! Viettelysten täytyy kyllä tulla; mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta viettelys tulee! (Matt.18:2-7)
Jeesus ottaa ensin yhden lapsen tykönsä ja sanoo meille "järkeville" aikuisille, että meidän tulee tulla tällaisen lapsen kaltaisiksi päästäksemme Jumalan valtakuntaan. Siis tuollaisen lapsen kaltaiseksi uskossa, ei fyysisen kokonsa puolesta tai muutoin.
Sitten Jeesus sanoo kaikista pienistä lapsista - ei vain muutamista lähellä olevista, sillä Hänen tykönäänhän oli vain yksi lapsi - että "jotka uskovat minuun...". Juuri tuon uskon vuoksi, jonka kautta perisynninkin Kristus on sovittanut, Hän varoittaa meitä aikuisia pahentamasta lapsia. Me olemme toki vialliset tähänkin eri muodoissaan ja tarvitsemmne Kristuksen armoa.
Eikö sinunkin rauhaasi kuulu ottaa vakavasti tämä Vapahtajan sana, vaikka tässä keskustelussa joutuisitkin "alakynteen" ? Vaikka emme ymmärrä Raamattua täydellisesti, eikö juuri tämä alistuminen uskossa Kristuksen sanan alle ole kuuliaisuutta ? Sellaisesta ihmisestä apostoli todistaa, että hän rakastaa Jumalaa: "Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat (1Joh5:3).
Selvästi näkee, että ihmistä sitoo väärin erilaisissa kysymyksissä se hengellinen yhteisö, johon hän kuuluu. Kastekysymyksessä ev.lut kirkossa ei uskalleta tunnustaa em. Jeesuksen sanaa, koska sehän romuttaisi opin kasteessa uudestisyntymisestä ja siinä saatavasta uskosta. Helluntailaisuudessa ja vastaavissa ei voida tunnustaa myöskään tuota pienen lapsen/ vauvan uskoa, sillä sehän mitätöisi vain aikuisena kastamisen opetuksen.
Jeesuksen Kristuksen seuraaminen merkitsee omakohtaista kiinnittymistä ja riippumista Hänessä ja sanassaan, ei ihmisten siitä poikkeavissa opetuksissa. Tämä tuo mukanaan lihan synnyttämän turvattomuuden tunteen. Jeesus kuitenkin sanoo: "En minä jätä teitä orvoiksi; minä tulen teidän tykönne.(Joh14:18)
"27. Rauhan minä jätän teille: minun rauhani - sen minä annan teille. En minä anna teille, niinkuin maailma antaa. Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä peljätkö. (Joh14:27). - Minäuskon
Niket kirjoitti:
Weha todistaa tässä kasteesta ja uskon kautta saatavasta Jumalan vanhurskaudesta oikein.
Jeesuskin sanoo:
"Niin hän kutsui tykönsä lapsen, asetti sen heidän keskellensä ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan.
Sentähden, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, se on suurin taivasten valtakunnassa.
Ja joka ottaa tykönsä yhden tämänkaltaisen lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut.
Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, JOTKA USKOVAT MINUUN, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.
Voi maailmaa viettelysten tähden! Viettelysten täytyy kyllä tulla; mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta viettelys tulee! (Matt.18:2-7)
Jeesus ottaa ensin yhden lapsen tykönsä ja sanoo meille "järkeville" aikuisille, että meidän tulee tulla tällaisen lapsen kaltaisiksi päästäksemme Jumalan valtakuntaan. Siis tuollaisen lapsen kaltaiseksi uskossa, ei fyysisen kokonsa puolesta tai muutoin.
Sitten Jeesus sanoo kaikista pienistä lapsista - ei vain muutamista lähellä olevista, sillä Hänen tykönäänhän oli vain yksi lapsi - että "jotka uskovat minuun...". Juuri tuon uskon vuoksi, jonka kautta perisynninkin Kristus on sovittanut, Hän varoittaa meitä aikuisia pahentamasta lapsia. Me olemme toki vialliset tähänkin eri muodoissaan ja tarvitsemmne Kristuksen armoa.
Eikö sinunkin rauhaasi kuulu ottaa vakavasti tämä Vapahtajan sana, vaikka tässä keskustelussa joutuisitkin "alakynteen" ? Vaikka emme ymmärrä Raamattua täydellisesti, eikö juuri tämä alistuminen uskossa Kristuksen sanan alle ole kuuliaisuutta ? Sellaisesta ihmisestä apostoli todistaa, että hän rakastaa Jumalaa: "Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat (1Joh5:3).
Selvästi näkee, että ihmistä sitoo väärin erilaisissa kysymyksissä se hengellinen yhteisö, johon hän kuuluu. Kastekysymyksessä ev.lut kirkossa ei uskalleta tunnustaa em. Jeesuksen sanaa, koska sehän romuttaisi opin kasteessa uudestisyntymisestä ja siinä saatavasta uskosta. Helluntailaisuudessa ja vastaavissa ei voida tunnustaa myöskään tuota pienen lapsen/ vauvan uskoa, sillä sehän mitätöisi vain aikuisena kastamisen opetuksen.
Jeesuksen Kristuksen seuraaminen merkitsee omakohtaista kiinnittymistä ja riippumista Hänessä ja sanassaan, ei ihmisten siitä poikkeavissa opetuksissa. Tämä tuo mukanaan lihan synnyttämän turvattomuuden tunteen. Jeesus kuitenkin sanoo: "En minä jätä teitä orvoiksi; minä tulen teidän tykönne.(Joh14:18)
"27. Rauhan minä jätän teille: minun rauhani - sen minä annan teille. En minä anna teille, niinkuin maailma antaa. Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä peljätkö. (Joh14:27).Olen miettinyt tuota kohtaa noista pienimmistä tarkoittaako se sylivauvoja vai muutaman vuoden ikäsiä. Jotka jo alkavat ymmärtämään uskoasioita kun vanhemmat kertovat. Kumminkin tuo kohta kertoo että lapset uskovat. Toiset kohdat taas kysyy että kuinka uskoa siihen josta ei ole kuullut. Lapsillehan pitää kertoa samalla tavalla Jumalasta. Jos lapsille on usko kasteessa tullut heidän pitäisi kysellä mitään koska uskovat. Mutta kumminkin kyselevät!?
Sitten jos lapset uskovat vaikka eivät ole koskaan kuulleet Jumalasta eivätkä tiedä uskovansa niin herää kysymys onko tarkoituksen mukaista kastaa koska raamatussa aina kastetta edelsi usko Jeesukseen. Tietoinen sellainen.
Joku jo kerkesi miettimään että missä vaiheessa ihminen sitten kuuluisi erottaa kirkosta? Nykyään lapsenakastetut lähtevät suurenevassa määrin kirkosta omille teilleen mutta kuuluvat edelleen kirkkoon. Syntiä tehdään katumatta ja antaahan raamattukin ohjeet siitä että joku järki pitäsi olla siinäki kuka kuuluu kirkkoon. En ole ikinä kuullut että ketään olisi luterilaisesta kirkosta erotettu...
Jumalan pyhän seurakunnan jäsenistä puolet on sellaisia jotka iloiten rikkovat kristusta vastaan ja siinä sivussa naureskelevat kaikille uskoville vaikka samalla tavalla ovat kastettuja. Herää kysymys sellaisen toiminna kristillisyydestä.
Tuossakin uskovien kaste osoittaa pätevyytensä kun vain ja ainoastaan Jeesuksen henkilökohtaisesti vastaan ottaneet kastetaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433474Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4032757Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan182718Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!821827- 871457
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541350- 881077
SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs711066- 80943
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.30868