Hei minua on jo pitkään huolestuttanut tuo elohopeamäärä jota kannan suussani, olen jo yli 50 ja hamppaitani paikkattiin ahkerasti 60-80 luvulla amalgaamilla. Osa on vaihtunut mutta jäljellä on kai 7 isoa mälliä. Mitkä ovat myrkytysoireet, minulla on joskus migreenintapaista pääsärkyä, joskus puutumistunnetta käsissä, mutta voivathan johtua muustakin. Pitäisikö kaikki amalgaamit vaihtaa kerrallaan vai pikkuhiljaa? Paljonko keraamiset paikat maksavat, olen ymmärtänyt ettei muovipaikat oikein kestä kun on tosi isoja poskihammaspaikkoja?
Amalgaamin myrkytysoireita
42
11258
Vastaukset
- Paikkafilosoofi
Hei, edelleen on paljon hammaslääkäreitä, lääkäreitä jne. terveysalan asiantuntijoita, jotka eivät ota vakavasti amalgaamipaikkojen elohopeaa ja sen vaikutusta elimistöön. Kyse voi olla moninaisesta vaikutuksesta (sähkökemialllisista ilmiöistä, allergiasta, myrkytyksestä,ylipäätään vaikutuksista kehon immunologiaan)
Suomen hammaspotilasyhdistys ry. on sellainen taho, josta voisit asiasta tiedustella. Tällä hetkellä en tiedä, mikä heillä on aktiivisuuden aste, mutta se selvinnee, kun etsit tietoa vaikka netistä tai kirjallisuudesta.
Suomi 24 keskustelussa terveys-osiossa (hammaslääkäri ym.) on muistaakseni myös pieni pätkä aiheeseen liittyvää keskustelua, myös hyviä linkkejä. Voit kokeilla itse hakusanalla "amalgaami" tai jos osaat kieliä "amalgam", "kviksilver", "mercury ( tai silver) teeth fillings" (ruotsiksi, englanniksi)
Aiheesta löytyy myös nykyisin paljon kirjallisuutta. Ainakin Suomen biohammaslääketieteen yhdistyksen hammaslääkärijäsenet ovat perehtyneitä amalgaamin poistyöstöön. Muovia käyttäviä hammaslääkäreitä on jo paljon, kaikki eivät kuitenkaan ole sinänsä perehtyneet amalgaamiproblematiikkaan. Hammaslääkäreillä ja lääkäriellä on myös eri mielipiteitä siitä mihin tahtiin kannattaa paikat poistaa - tai kannattaako laisinkaan. Itse veikkaisin, että rauhallinen tahti saattaa olla paras (ainakin taloutta ajatellen),olipa tahti mikä hyvänsä, niin kannattaa huolehtia, että se tehdään riittävällä vitamiini- ja hivenaine suojauksella sekä teknisesti operaation aikana ettei ylimääräistä elohopeaa pääse elimistöön.
Lopuksi pari kirjavinkkiä:
1)Amalgaami ja terveys. (Suomen hammaspotilasyhdistys).
2)Amalgaamisairaudet ja antioksindanttihoito (Jaakkola & Grans)
Uudempaakin tietoa varamaan löytyy. Lycka till!- turpasuutari
Epäilenpä suuresti; taitaa olla taas kyseessä Aku Ankkan kuuluisaksi tekemä tiede nimeltä " höpsismi".
- turpasuutarina
turpasuutari kirjoitti:
Epäilenpä suuresti; taitaa olla taas kyseessä Aku Ankkan kuuluisaksi tekemä tiede nimeltä " höpsismi".
Tottakai aliarvioit amalgaamin haittavaikutukset, kun turpasuutari olet ja kenties et osaa tehdä kunnon muovipaikkoja, jotka kestäisivät. toinen syy, haluat lypsää ja nopeasti rahat asiakkaalta seuraava sisään menetelmällä. kunnon, kestävän muovipaikan tekohan vaatii AIKAA JA OSAAMISTA!
- turpasuutari
turpasuutarina kirjoitti:
Tottakai aliarvioit amalgaamin haittavaikutukset, kun turpasuutari olet ja kenties et osaa tehdä kunnon muovipaikkoja, jotka kestäisivät. toinen syy, haluat lypsää ja nopeasti rahat asiakkaalta seuraava sisään menetelmällä. kunnon, kestävän muovipaikan tekohan vaatii AIKAA JA OSAAMISTA!
Mullapa ei ole mitään syytä tehdä huonoa tai liian nopeeta työtä, päinvastoin !
Olen ensinnäkin töissä kuukausipalkalla terveyskeskuksessa paikkakunnalla, jossa ei ole yksityisiä, ja huono työnjälki tulisi joka tapauksessa takaisin mun korjattavaksi.
Toiseksi: myönnän kyllä olevani omituinen mutta teen tätä työtä ihmisten auttamiseksi, enkä rikastuakseni. - jalo aate
turpasuutari kirjoitti:
Mullapa ei ole mitään syytä tehdä huonoa tai liian nopeeta työtä, päinvastoin !
Olen ensinnäkin töissä kuukausipalkalla terveyskeskuksessa paikkakunnalla, jossa ei ole yksityisiä, ja huono työnjälki tulisi joka tapauksessa takaisin mun korjattavaksi.
Toiseksi: myönnän kyllä olevani omituinen mutta teen tätä työtä ihmisten auttamiseksi, enkä rikastuakseni....>>> mutta teen tätä työtä ihmisten auttamiseksi,.......
Jos sinulla kerran on näin jalo aate tässä työssäsi, et kai rupea sitä kyseenalaistamaan näillä "höpsismi" havainnoillasi? - turpasuutari
jalo aate kirjoitti:
...>>> mutta teen tätä työtä ihmisten auttamiseksi,.......
Jos sinulla kerran on näin jalo aate tässä työssäsi, et kai rupea sitä kyseenalaistamaan näillä "höpsismi" havainnoillasi?Myönnän: meni aika korkealentoiseksi. Häpeän!
Silti; luulin tosiaan tähän ammattiin lähtiessäni auttavani ihmisiä.
No totuushan on , että ihmisluonteeseen kuuluu totuuden väistely ja kaikkeen " höpsismiin " uskominen.
On tosiaan paljon mukavanpaa uskoa siihen mikä tuntuu sopivalta, ja kieltää järjellinen katsantokanta. - Jalo aate
turpasuutari kirjoitti:
Myönnän: meni aika korkealentoiseksi. Häpeän!
No totuushan on , että ihmisluonteeseen kuuluu totuuden väistely ja kaikkeen " höpsismiin " uskominen.
On tosiaan paljon mukavanpaa uskoa siihen mikä tuntuu sopivalta, ja kieltää järjellinen katsantokanta....>>> On tosiaan paljon mukavampaa uskoa siihen mikä tuntuu sopivalta, ja kieltää järjellinen katsantokanta.
Mitä haluat tällä niin potilaillesi, kuin muillekin potilaille, ja kansalaisille kertoa, ja viestittää, jotka kipujensa, ja vaivojensa takia joutuvat etsimään ongelmiinsa apua?
Ensiksi suurin toivein ns. ASIANTUNTIJALTA.
Jos sieltä apua ei löytynytkään, sekään kun ei ole ollenkaan mahdotonta, sitten jostain muualta? - ihan varmasti
turpasuutari kirjoitti:
Myönnän: meni aika korkealentoiseksi. Häpeän!
On tosiaan paljon mukavanpaa uskoa siihen mikä tuntuu sopivalta, ja kieltää järjellinen katsantokanta.Minä ainakin juoksen amalgaamitohtoria karkuun ja lujaa!!!
- Anonyymi
turpasuutari kirjoitti:
Tuplasuutari on selvästi out of order-tyyppi. Tyyppi, joka ei tiedä eikä ymmärrä asiaa. Hän on itse pihalla asiasta. Ei tiedä tai ei halua tietää, koska aihe ei ole häntä vaivannut ainakaan, että olisi huomannut mitään ongelmia itsessään.
Ongelmat ovat usein piileviä ja tulevat esille vasta kun asia on jo vakava.
Itse sain helpotuksen amalgaamien poiston jälkeen ja olen sen jälkeen 25 vuotta elänyt vaivoja vailla.
Minulle se oli aivan selkeä myrkytys, kokee sen ulkopuokinen vaikka Aku Ankkana tai Roope-setänä niin hällä väliä.
- Hg-stä
Etkö ole kysynyt hammaslääkäriltäsi?
Sehän on se oikea henkilö kertomaan hammas-, ja paikka-asioista! - hyviä
totta on, että muovipaikat eivät kestä. vanhetessaan muovipaikat "kutistuvat" ja tällöin lohkeavat helposti. amalgaami puolestaan laajenee vanhetessaan ja pysyy hyvin.
potilaille ei suositella amalgaamipaikkojen vaihtamista muoviin "ihan huvin vuoksi", sillä amalgaamipaikat ovat oikeasti hyviä. ja moni hammaslääkäri ei suostu ottamaan omaan suuhunsa muovia, vaan nimenomaan amalgaamia, koska se kestää.
mutta jos sinulla kerta on oireita, niin kannattaa jutella hammaslääkärin kanssa!- Kysyn vaan
On totta, että näiden amalgaamipaikkojen erinomaisuudesta kerrotaan jatkuvasti.
Joskus tuodaan muitakin näkemyksiä, myös kokemuksiakin esille.
Nehän eivät sitten kuitenkaan tunnu olevan sitä vakavasti otettavaa, ja tietoon perustuvaa asiaa.
Kysynkin amalgaamipaikassa olevan elohopean käyttäytymisestä, esim. lämpötilojen vaihtelujen yhteydessä.
Lämpömittarissahan elohopea ympäristön lämmetessä laajenee, kylmetessä vastaavasti supistuu!
Amalgaamipaikiassahan tätä ainetta on yli puolet, joten oletettavasti sillä on merkityksensä myös hampaassa olevan amalgaamipaikan käyttäytymisessä!
"Elääkö" hampaassa oleva amalgaamipaikka samalla tavalla?
Kuumaa syödessä, juodessa laajenee, kun taas kylmien aineiden kyseessä ollen kutistuu?
Kuinka on? - kysymyksiä
Kysyn vaan kirjoitti:
Nehän eivät sitten kuitenkaan tunnu olevan sitä vakavasti otettavaa, ja tietoon perustuvaa asiaa.
Kysynkin amalgaamipaikassa olevan elohopean käyttäytymisestä, esim. lämpötilojen vaihtelujen yhteydessä.
Lämpömittarissahan elohopea ympäristön lämmetessä laajenee, kylmetessä vastaavasti supistuu!
Amalgaamipaikiassahan tätä ainetta on yli puolet, joten oletettavasti sillä on merkityksensä myös hampaassa olevan amalgaamipaikan käyttäytymisessä!
Kuumaa syödessä, juodessa laajenee, kun taas kylmien aineiden kyseessä ollen kutistuu?
Kuinka on?empä ole kuullut puhuttavan, että elohopea "eläisi" hampaassa. ja ihan niinkin voisi kuvitella, että tuskin amalgaamia edes käytettäisi paikka-aineena, jos siitä olisi niin kauheasti haittaa tai jos elohopea "eläisi" hampaassa.
eiväthän lämpötilat suussa niin kauheasti vaihtele. vaikka joisit esim. jääkylmää vettä tai kuumaa kahvia, niin kylmyys/kuumuus on suussa vain hetken, kuten varmaan pystyt huomaamaan. tuskin tässä hetkessä elohopea alkaa mitenkään "elämään". ihan sama jos mittaat lämpötilaasi elohopeamittarilla, ko. mittariahan täytyy pitää kainalossa/suussa kymmenenkin minuuttia ennen kuin näet realistisen tuloksen.
suomalaiset tuntuvat hätkähtävän ja pelkäävän ihan liian herkästi, monessakin eri asiassa. ihan sama näissä amalgaamipaikoissakin: moni luulee, että elohopeaa "purkautuu" paikasta, vaikka tosiasia on, että elohopeaa purkautuu melkeimpä ainoastaan vain silloin, kun paikkaa tehdään tai sitä puretaan. - vastauksia odotellaan
kysymyksiä kirjoitti:
empä ole kuullut puhuttavan, että elohopea "eläisi" hampaassa. ja ihan niinkin voisi kuvitella, että tuskin amalgaamia edes käytettäisi paikka-aineena, jos siitä olisi niin kauheasti haittaa tai jos elohopea "eläisi" hampaassa.
eiväthän lämpötilat suussa niin kauheasti vaihtele. vaikka joisit esim. jääkylmää vettä tai kuumaa kahvia, niin kylmyys/kuumuus on suussa vain hetken, kuten varmaan pystyt huomaamaan. tuskin tässä hetkessä elohopea alkaa mitenkään "elämään". ihan sama jos mittaat lämpötilaasi elohopeamittarilla, ko. mittariahan täytyy pitää kainalossa/suussa kymmenenkin minuuttia ennen kuin näet realistisen tuloksen.
suomalaiset tuntuvat hätkähtävän ja pelkäävän ihan liian herkästi, monessakin eri asiassa. ihan sama näissä amalgaamipaikoissakin: moni luulee, että elohopeaa "purkautuu" paikasta, vaikka tosiasia on, että elohopeaa purkautuu melkeimpä ainoastaan vain silloin, kun paikkaa tehdään tai sitä puretaan....> moni luulee, että elohopeaa "purkautuu" paikasta, vaikka tosiasia on, että elohopeaa purkautuu melkeinpä ainoastaan......
Mikä sen paikan suurimman osan muodostavasta elohopeasta, pitää niin "kasassa", että sitä ei vuoda, liukene, haihdu sen ympäristöön? - ihmisiä,
minulla on amalgaamipaikkoja, eikä ole tullut mieleenkään vaihtaa niitä pois.
Eri asia on, jos on allerginen amalgaamille, ja senhän saa testattua! - vastauksia
vastauksia odotellaan kirjoitti:
...> moni luulee, että elohopeaa "purkautuu" paikasta, vaikka tosiasia on, että elohopeaa purkautuu melkeinpä ainoastaan......
Mikä sen paikan suurimman osan muodostavasta elohopeasta, pitää niin "kasassa", että sitä ei vuoda, liukene, haihdu sen ympäristöön?en nyt muista mikä se toinen aine elohopean lisäksi on, mutta siis elohopea ja tämä toinen ainehan kovettuvat hampaaseen, niin eihän kiinteästä paikasta irtoa mitään. ihan sama kun puretaan amalgaamia, niin sehän pitää purkaa samanlaisella poralla, kuin millä porataan hammastakin. että ihan kovaa ja kiinteää paikkaa se amalgaami on, ei siitä mitään irtoa.
ihan sama kun tehdään muovipaikkaa, kun ensin löysää muovia viedään hampaaseen ja kun hammaslääkäri on muovia muotoillut ja painellut hampaaseen, niin muovi kovetetaan sillä sinisellä valolla. paikasta pitää saada kova.
niin pitäähän amalgaaminkin olla kovaa. ja kun on kovaa ja tiivistä, niin ei siitä irtoa tai vuoda mitään. - alalla, alalla
ihmisiä, kirjoitti:
Eri asia on, jos on allerginen amalgaamille, ja senhän saa testattua!Joo, minunkin hammaslääkärillä on suu täynnä amalgaamia. Nyt hän alkaa laittaa niitä taas potilaillekinsa. Kysyi viimeksi saako laittaa seuraavalla kerralla amalgaamipaikan. Jaa-a meni jauhot suuhun sillä mun entinen hammaslekuri saneerasi mun amalgaamit veks!
- se on
vastauksia kirjoitti:
en nyt muista mikä se toinen aine elohopean lisäksi on, mutta siis elohopea ja tämä toinen ainehan kovettuvat hampaaseen, niin eihän kiinteästä paikasta irtoa mitään. ihan sama kun puretaan amalgaamia, niin sehän pitää purkaa samanlaisella poralla, kuin millä porataan hammastakin. että ihan kovaa ja kiinteää paikkaa se amalgaami on, ei siitä mitään irtoa.
ihan sama kun tehdään muovipaikkaa, kun ensin löysää muovia viedään hampaaseen ja kun hammaslääkäri on muovia muotoillut ja painellut hampaaseen, niin muovi kovetetaan sillä sinisellä valolla. paikasta pitää saada kova.
niin pitäähän amalgaaminkin olla kovaa. ja kun on kovaa ja tiivistä, niin ei siitä irtoa tai vuoda mitään.Elohopea ei ole mitenkään vapaana amalgaamissa, vaan amalgaami on lejeerinki. Sen muu metalliosa on pääasiassa hopeaa, vähän myös kuparia ja muuta (?). Amalgaamin kovettuessa elohopea sitoutuu näihin muihin metalleihin.
Amalgaamipaikka kyllä hieman "elää" hampaassa. Se ei valitettavasti tue hammasta, jolloin lohkeamisia sattuu, sekä omassa hampaanosassa, että paikassakin. Mutta eipä tue yhdistelmämuovikaan. Ainoastaan keraaminen täyte voi tukea omaa hammaskudosta. Parasta amalgaamisssa ehkä on se, että sen kuluvuus purennassa on lähellä oman hampaan kulumista, sekä sen helppo käsiteltävyys (kovettuu kosteissakin olosuhteissa).
Amalgaamia on käytetty iät ja ajat ja aika ajoin sen terveysvaikutuksia on epäilty. Milloin on puhuttu sen aiheuttavan sähkövirtoja; viimeksi on ollut eniten esillä tuo elohopeapitoisuus.
Todennäköistä on, että osa ihmisistä on erityisen herkkiä tällaisille ja saa oireita, mutta hyvin harvinaista on todellinen amalgaamiallergia.
Nykyisin kaikki hammaslääkärit käyttävät pääasiallisesti muovipaikkoja, mutta biohammaslääkärit ovat tehneet siitä taiteenlajin: amalgaamipaikan poistosta eri maksu, vitamiinit yms päälle. Uskoo ken haluaa.
Luin joskus seuraavaa: vety H on räjähtävä kaasu, happi O aktivoi palamista, niinpä H2O on erityisen vaarallinen yhdistelmä!
Natrium Na on syövyttävä emäs, kloori Cl on taistelukaasu, joten NaCl on siis erityisen vaarallista nautittavaksi (ja mehän tiedämme, että se on!).... - Hg-suu
alalla, alalla kirjoitti:
Joo, minunkin hammaslääkärillä on suu täynnä amalgaamia. Nyt hän alkaa laittaa niitä taas potilaillekinsa. Kysyi viimeksi saako laittaa seuraavalla kerralla amalgaamipaikan. Jaa-a meni jauhot suuhun sillä mun entinen hammaslekuri saneerasi mun amalgaamit veks!
Tämäpä voi tuntua hassulta, mutta minulla on ajatuksena ainakin päästä eroon amalgaamista ennen kuin kuolla kupsahdan, etten ole sitten turhaanlisäämässä ympäristömyrkkyä. Suomessa krematoriot eivät mitenkään poista elohopeaa savuistaan ja jos maahan joutuu niin sieltäkin leviää aikoinaan.Olenkin itse ajatellut että vaihdan paikat kun tulevat huonoiksi ja lähinnä keraamisiin. Uusia amalgaameja en suostu ottamaan.
- mistä tykkää
alalla, alalla kirjoitti:
Joo, minunkin hammaslääkärillä on suu täynnä amalgaamia. Nyt hän alkaa laittaa niitä taas potilaillekinsa. Kysyi viimeksi saako laittaa seuraavalla kerralla amalgaamipaikan. Jaa-a meni jauhot suuhun sillä mun entinen hammaslekuri saneerasi mun amalgaamit veks!
monet hammaslääkärit ihan oikeasti tykkäävät amalgaamista, koska se on hyvä paikkamateriaali. siinä huomaat: tämä lekuri haluaa laittaa amalgaamia, kun taas edellinen halusi sinun pääsevän niistä eroon =)
voithan kieltäytyä amalgaamista. ei kukaan hammaslääkäri laita pakolla sinulle amalgaamia!! - amalgaamihammas
mistä tykkää kirjoitti:
monet hammaslääkärit ihan oikeasti tykkäävät amalgaamista, koska se on hyvä paikkamateriaali. siinä huomaat: tämä lekuri haluaa laittaa amalgaamia, kun taas edellinen halusi sinun pääsevän niistä eroon =)
voithan kieltäytyä amalgaamista. ei kukaan hammaslääkäri laita pakolla sinulle amalgaamia!!Itse olin menossa paikkauttamaan hammasta. Sanoin jo ennen tuoliin istumista, että en halua sitten amalgaamia. Hammaslääkäri oli myös paikalla ja kuuli tuon, mutta hoitaja ?!? puuttui asiaan ja sanoi tiukkaan sävyyn, hammaslääkäri päättää, että mitä paikka-ainetta laitetaan!!!
Lähtiessä oli amalgaamipaikka suussa. Voiko tallaisesta "mielivaltaisesta teosta" valittaa mihinkään? Tuntuu vaan, etten ole näköjään tarpeeksi uskottava, että minun toiveitani edes kuunneltaisi. - lekuri
Muovipaikat kutistuu 1-2% kuivuessaan, tällä ei siis ole mitään tekemistä vanhenemisen kanssa. Muovipaikat ovat ongelmallisia muutenkin; saumakohdat falskaavat helposti, jolloin paikan alle pääsee pöpöjä, se onkin sitten aika varmasti juurihoidon paikka. Toinen ongelma muovipaikkojen kanssa on niiden joustamattomuus, jonka takia ne helposti jäävät korottamaan. Tämä taas aiheuttaa päänsärkyä ja purentavikaa sekä tietenkin hyppäämistä jälkikäteen hammaslääkärissä. Muovi ei myöskään materiaalina ole niin kestävä kuin amalgaami, muovipaikkoja joudutaan uusimaan jopa 5v:n välein.
Toisaalta on faktaa, että monet ihmiset ovat allergisia amalgaamille, silloin on suositeltavaa siirtyä muoviin. Jos terveyshaittoja ei ole, niin huvin vuoksi amalgaameja ei kannata suusta pois repiä. - jane
Kysyn vaan kirjoitti:
Kuinka on?Ei elä, on erilaisessa olomuodossa!!
- Vaan kuinka
lekuri kirjoitti:
Muovipaikat kutistuu 1-2% kuivuessaan, tällä ei siis ole mitään tekemistä vanhenemisen kanssa. Muovipaikat ovat ongelmallisia muutenkin; saumakohdat falskaavat helposti, jolloin paikan alle pääsee pöpöjä, se onkin sitten aika varmasti juurihoidon paikka. Toinen ongelma muovipaikkojen kanssa on niiden joustamattomuus, jonka takia ne helposti jäävät korottamaan. Tämä taas aiheuttaa päänsärkyä ja purentavikaa sekä tietenkin hyppäämistä jälkikäteen hammaslääkärissä. Muovi ei myöskään materiaalina ole niin kestävä kuin amalgaami, muovipaikkoja joudutaan uusimaan jopa 5v:n välein.
Toisaalta on faktaa, että monet ihmiset ovat allergisia amalgaamille, silloin on suositeltavaa siirtyä muoviin. Jos terveyshaittoja ei ole, niin huvin vuoksi amalgaameja ei kannata suusta pois repiä....> Toinen ongelma muovipaikkojen kanssa on niiden joustamattomuus, jonka takia ne helposti jäävät korottamaan.
Mitä "lekuri" tällä tahtoo kertoa?
Onko hyvä paikka-aine sellaista, että se purenta vaiheessa joustaa, ja myötäilee, jolloin se ei korota, eikä sitten aiheuta niitä mainitsemiasi ongelmia päänsärkyä, purentavikaa sekä tietenkin hyppäämistä hammaslääkärissä jälkikäteen.
Eikö sen paikan rakentajalla ole mitään osuutta paikan korottamiseen ja muutenkin sopivuuteen? - Justiina
amalgaamihammas kirjoitti:
Itse olin menossa paikkauttamaan hammasta. Sanoin jo ennen tuoliin istumista, että en halua sitten amalgaamia. Hammaslääkäri oli myös paikalla ja kuuli tuon, mutta hoitaja ?!? puuttui asiaan ja sanoi tiukkaan sävyyn, hammaslääkäri päättää, että mitä paikka-ainetta laitetaan!!!
Lähtiessä oli amalgaamipaikka suussa. Voiko tallaisesta "mielivaltaisesta teosta" valittaa mihinkään? Tuntuu vaan, etten ole näköjään tarpeeksi uskottava, että minun toiveitani edes kuunneltaisi.Oletan, että kävit kunnallisessa hammashoidossa? Julkisen terveydenhoidon ja yksityisen osalta kun pätevät erilaiset valittamiskanavat.
Kunnissa on käsittääkseni nykyisin sellainen kuin potilasasiamies, jolta voit kysyä kohtelusta - nähdäkseni lakia potilaan oikeuksista on asiassasi poljettu selvästi.
Olen kuullut vastaavista tapauksista ennenkin. Paras välttää tuota h-lääkäriä seuraavalla kerralla. Hammaspotilaan täytyy ilmaista todella ponnekkaasti tahtonsa, ja jättää hoito sikseen, jos h-lääkäri toteaa, että vain amalgaamia harkitaan. Mikäli yhteisymmärrystä ei löydy, pitäisi voida vaihtaa hammaslääkäriä.
Ikävää, että käytännössä monet h-lääkärit käyttävät omaa asiantuntija-asemaansa varsin häikäilemättä hyväksi. Menestystä asian selvittämiseen!
Katso linkistä yleistä tietoa asiasta.
http://www.stm.fi/Resource.phx/vastt/tervh/thpot/index.htx - MUOVIPAIKKOJA SUUSSA
lekuri kirjoitti:
Toisaalta on faktaa, että monet ihmiset ovat allergisia amalgaamille, silloin on suositeltavaa siirtyä muoviin. Jos terveyshaittoja ei ole, niin huvin vuoksi amalgaameja ei kannata suusta pois repiä.>>>>>>>Muovipaikat ovat ongelmallisia muutenkin; saumakohdat falskaavat helposti, jolloin paikan alle pääsee pöpöjä, se onkin sitten aika varmasti juurihoidon paikka.
Onpa tässä muutaman muovipaikan sauma auennut, muttei sentään juurihoitoa ole lähellekään tarvinnut!
>>>>>>>Muovi ei myöskään materiaalina ole niin kestävä kuin amalgaami, muovipaikkoja joudutaan uusimaan jopa 5v:n välein.
Vanhimmat muovipaikat suussani ovat vuodelta 1991. Eipä ole tarvinnut uusia, eikä korjailla, joten kestää! - Mutta jos
lekuri kirjoitti:
Toisaalta on faktaa, että monet ihmiset ovat allergisia amalgaamille, silloin on suositeltavaa siirtyä muoviin. Jos terveyshaittoja ei ole, niin huvin vuoksi amalgaameja ei kannata suusta pois repiä....>>>Toisaalta on faktaa, että monet ihmiset on allergisia amalgaamille, silloin on suositeltavaa siirtyä muoviin.
Entäs jos potilas rupeaa tuntemaan oireita, joita kerrotaan olevan ELOHOPEAMYRKYTYKSESSÄ?
Mitä silloin tehdään? - Missä mättää
Justiina kirjoitti:
Oletan, että kävit kunnallisessa hammashoidossa? Julkisen terveydenhoidon ja yksityisen osalta kun pätevät erilaiset valittamiskanavat.
Kunnissa on käsittääkseni nykyisin sellainen kuin potilasasiamies, jolta voit kysyä kohtelusta - nähdäkseni lakia potilaan oikeuksista on asiassasi poljettu selvästi.
Olen kuullut vastaavista tapauksista ennenkin. Paras välttää tuota h-lääkäriä seuraavalla kerralla. Hammaspotilaan täytyy ilmaista todella ponnekkaasti tahtonsa, ja jättää hoito sikseen, jos h-lääkäri toteaa, että vain amalgaamia harkitaan. Mikäli yhteisymmärrystä ei löydy, pitäisi voida vaihtaa hammaslääkäriä.
Ikävää, että käytännössä monet h-lääkärit käyttävät omaa asiantuntija-asemaansa varsin häikäilemättä hyväksi. Menestystä asian selvittämiseen!
Katso linkistä yleistä tietoa asiasta.
http://www.stm.fi/Resource.phx/vastt/tervh/thpot/index.htxOnhan näitä lakeja, pykäliä, ja kaikenlaisia ohjeitakin vaikka kuinka paljon, ohjaamassa ns. asiantuntijan toimintaa.
Voisi kuvitella, että päämäärät ovat selvillä kummallakin osapuolella näissä terveydenhoitoon kuuluvissa, liittyvissä asioissa, jo ilman mitään erillisiä ohjeita ja lakejakin!
Kuten kuitenkin joudumme havaitsemaan, että edes näiden ohjeiden myötävaikutuksellakaan on kovin vaikeaa saada hoitoja asianmukaisiksi!
Missä mättää??? - Nämä
vastauksia kirjoitti:
en nyt muista mikä se toinen aine elohopean lisäksi on, mutta siis elohopea ja tämä toinen ainehan kovettuvat hampaaseen, niin eihän kiinteästä paikasta irtoa mitään. ihan sama kun puretaan amalgaamia, niin sehän pitää purkaa samanlaisella poralla, kuin millä porataan hammastakin. että ihan kovaa ja kiinteää paikkaa se amalgaami on, ei siitä mitään irtoa.
niin pitäähän amalgaaminkin olla kovaa. ja kun on kovaa ja tiivistä, niin ei siitä irtoa tai vuoda mitään.esittämäsi näkemykset elohopean haitallisten vaikutusten estämisestä, tuskin läpäisevät kovinkaan kriittistä tarkastelua!
- haitallisista
Nämä kirjoitti:
esittämäsi näkemykset elohopean haitallisten vaikutusten estämisestä, tuskin läpäisevät kovinkaan kriittistä tarkastelua!
vaikutuksista yleisterveyteen ei myöskään ole saatu tieteelliset kriteerit täyttävää näyttöä! Internetistä löytyy vaikka mitä, kaikkea ei todellakaan kannata ottaa todesta. Subjektiiviset kokemukset ja kritiikitön lähteiden käyttö ovat näiden "julkaisuiden" parhaat annit.
- Ei vakuuta!
jane kirjoitti:
Ei elä, on erilaisessa olomuodossa!!
>>>> Ei elä, on erilaisessa olomuodossa!!
Onko se todistelu näin yksinkertaista ja helppoa?
Eikös siihen tarvita myös mm. niitä aina peräänkuulutettuja, tietelliset kriteerit täyttäviä tutkimuksiakin!
Mistäs ne löytyvät? - Terveellisyys
haitallisista kirjoitti:
vaikutuksista yleisterveyteen ei myöskään ole saatu tieteelliset kriteerit täyttävää näyttöä! Internetistä löytyy vaikka mitä, kaikkea ei todellakaan kannata ottaa todesta. Subjektiiviset kokemukset ja kritiikitön lähteiden käyttö ovat näiden "julkaisuiden" parhaat annit.
Kaikestahan voidaan ruveta jankuttamaan, vaikka maailman tappiin, jos haluja riittää, eikä faktat ole merkitseviä, vain päämäärän ollessa tavoiteltu!
- Hg-suu
Mutta jos kirjoitti:
...>>>Toisaalta on faktaa, että monet ihmiset on allergisia amalgaamille, silloin on suositeltavaa siirtyä muoviin.
Entäs jos potilas rupeaa tuntemaan oireita, joita kerrotaan olevan ELOHOPEAMYRKYTYKSESSÄ?
Mitä silloin tehdään?että oireet juuri johtuvat elohopeasta. Kaipahan voisi mennä ottamaan hiusnäyte ja suorittamaanelohopea-analyysi, mutta se varmaan maksaa, eikä siinä Kela tai muu taida tulla vastaan. Toivottavasti ei oireet ole sentään niin vahvoja kuin noilla japanilaisilla kalastajilla (joita aina otetaan esille esimerkkeinä myrkytyksestä). Omalta osaltani olen päättänyt että pikkuhiljaa vaihdan keraamisiin- eikö kellään ole kokemusta niistä. Täällä puhutaan vain muovista ja amalgaamista?
- ?????
Hg-suu kirjoitti:
että oireet juuri johtuvat elohopeasta. Kaipahan voisi mennä ottamaan hiusnäyte ja suorittamaanelohopea-analyysi, mutta se varmaan maksaa, eikä siinä Kela tai muu taida tulla vastaan. Toivottavasti ei oireet ole sentään niin vahvoja kuin noilla japanilaisilla kalastajilla (joita aina otetaan esille esimerkkeinä myrkytyksestä). Omalta osaltani olen päättänyt että pikkuhiljaa vaihdan keraamisiin- eikö kellään ole kokemusta niistä. Täällä puhutaan vain muovista ja amalgaamista?
Minkälaisia ne oireet, niillä japanilaisilla kalastajilla sitten ovat?
- Mietiskelijä
ihmisiä, kirjoitti:
Eri asia on, jos on allerginen amalgaamille, ja senhän saa testattua!> minulla on amalgaamipaikkoja, eikä ole tullut mieleenkään vaihtaa niitä pois.
Mitäs niitä pois vaihtamaan, JOS ne eivät aiheuta mitään ongelmia, vaivoja ja sairauksia.
Niin, ja pitäähän sitä käyttää, ja myydäkkin, kun sitä kerran tehdäänkin! - Hg suu
????? kirjoitti:
Minkälaisia ne oireet, niillä japanilaisilla kalastajilla sitten ovat?
Japanissa Kiushun saarella olevassa Minamatan lahdessa ilmeni vuosina 1953–1960 kalojen ja simpukoiden kuolemia. Vuonna 1956 todettiin ihmisten sairastuneen keskushermostoa tuhoavaan tautiin syötyään orgaanisia elohopeayhdisteitä sisältäviä kaloja ja simpukoita. Samantapaisia oireita todettiin myös merilinnuilla ja kissoilla. Saastumiseen olivat syynä kemiallisia yhdisteitä valmistaneen Chisso-yhtymän jätevedet. Saastepäästöt loppuivat vasta 1969 muutetun lainsäädännön jälkeen. Vuoden 1992 alkuun mennessä oli virallisesti myönnetty 2252 sairaustapausta, joista 1228 oli johtanut kuolemaan. Sairaustapauksia on mahdollisesti ollut yli 10 000. Irakissa todettiin vuonna 1971 elohopeayhdisteillä peitatun siemenviljan käytöstä ravinnoksi aiheutunut myrkytyskatastrofi, jossa 459 ihmistä kuoli ja tuhannet saivat pysyviä hermostovaurioita. Suomessa on annettu suosituksia kalojen käytön rajoittamiseksi ravintona paperiteollisuuden päästöistä aiheutuneiden elohopeapitoisuuksien vuoksi.
Tämä ote on kirjoituksesta elohopea lääketieteessä löytyy linkistä http://www.saunalahti.fi/arnoldus/mercuriu.html
En kylläkään väitä että amalgaamista saisi tällaisia vaikutuksia. Metyylielohopea joka oli niissä kaloissa on hyvin myrkyllista, amalgaami sen sijaan on lejeerinki jossa elohopea on metallisena. Mutta ympäristöongelma ainakin. - Mistäs
Hg-suu kirjoitti:
että oireet juuri johtuvat elohopeasta. Kaipahan voisi mennä ottamaan hiusnäyte ja suorittamaanelohopea-analyysi, mutta se varmaan maksaa, eikä siinä Kela tai muu taida tulla vastaan. Toivottavasti ei oireet ole sentään niin vahvoja kuin noilla japanilaisilla kalastajilla (joita aina otetaan esille esimerkkeinä myrkytyksestä). Omalta osaltani olen päättänyt että pikkuhiljaa vaihdan keraamisiin- eikö kellään ole kokemusta niistä. Täällä puhutaan vain muovista ja amalgaamista?
se lääkäri selittelisi, todistelisi tällaisten niin fyysisten, kuin psyykkistenkin oireiden, ja vaivojen johtuvan, tulevan?
- Filosoofi
Kysyn vaan kirjoitti:
Kuinka on?ja haihtuu (kaasuuntuu) jo huoneen / suun lämpötilassa, puhumattakaan kuumista juomista ja saunomisesta. Suusta on suora yhteys nenävärkin hermojen kautta aivoihin. Sillä viisii ihminen viisastuu.
- veera numminen
lekuri kirjoitti:
Toisaalta on faktaa, että monet ihmiset ovat allergisia amalgaamille, silloin on suositeltavaa siirtyä muoviin. Jos terveyshaittoja ei ole, niin huvin vuoksi amalgaameja ei kannata suusta pois repiä.minulla muovipaikat pysyneet jo 27 vuotta olen yksi suomenhammaspotilas yhdistyksen perustajista
- Mistäs mitä milloin
Mistäs kirjoitti:
se lääkäri selittelisi, todistelisi tällaisten niin fyysisten, kuin psyykkistenkin oireiden, ja vaivojen johtuvan, tulevan?
Mistäs oireet tulevat ja johtuvat?
http://www.netikka.net/carina/uhka.php - Anonyymi
vastauksia kirjoitti:
niin pitäähän amalgaaminkin olla kovaa. ja kun on kovaa ja tiivistä, niin ei siitä irtoa tai vuoda mitään.Pönttö! Tottakai porattaessa ja hiottaessa aina irtoaa ja höyrystyy metalleja ja kemikaaleja. Vähällä älylläkin varustettu tämän asian tiedostaa ja varoo. Itsellä oli happinaamari, ilman sitä oireet olivat tosi rajut oksenteluun ja huimaukseen asti.
Kokee niin tietää. Oppii niin osaa. - Anonyymi
Mistäs mitä milloin kirjoitti:
Mistäs oireet tulevat ja johtuvat?
http://www.netikka.net/carina/uhka.phpJa mihinkä tuonkin linkin sisältö on häipynyt?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimedia: Räsänen vei Lindtmanilta pääministerin paikan
Lisäksi suomalaiset ovat innostuneet tuhlaaman, koska kuluttavat inflaation verran enemmän rahaa. Eikö porvarimedialla572804Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana
Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "362419SE TAPAHTUI - Pekka Aittakumpu: Avioero
Perussuomalaisten kansanedusta Pekka Aittakumpu käy parhaillaan avioero prosessia. Aittakumpu on siviiliammatiltaan past941960Anita ei saanut Heikkiä pihalle
Kemijärven kaupunginvaltuusto ei tehnyt tietoisesti laitonta päätöstä. Heikki johtaa kaupunginhallitusta yhäkin.851305Martina Aitolehden rinnalla nähty Matias Petäistö yllättää - Uusi aluevaltaus TV:ssä!
Matias Petäistö on tuttu Erikoisjoukot-realityn tiukkana kouluttajana. Hän on myös tuttu näky Martina Aitolehden parina,301139Emotionalisuuden puute.
Joillain ihmisillä ei vain ole sitä "jotain". Heille kaikki täytyisi "vääntää" rautalangasta. Mutta heistä ei vaan o155841Sait mut mies heikoksi
Yllätti tämä asia nyt kyllä. Olet ollut mielessä koko ajan. Ei riitä pelkkä kevät nyt syyksi. Veit jalat alta. Pannaan m80764Ei ole vaikea päättää kumpi
Hän on vaimomateriaalia. Sinä olet vain tuollainen pieni kiusankappale.. Revi siitä.52696Ymmärrätkö jo nyt, että
Vetäytyminen ei kannattanut? Asioista pitäis puhua rauhassa hyvässä hengessä eikä lakasta maton alle. Yhdeltä ihanalt44682- 43665