Määräaikaisen työsopimuksen irtisanominen

Kysymys2

Mitä seuraa jos itse irtisanon määräaikaisen työsopimuksen ? Entä voinko määräaik. työsopimuksen aikana ottaa kuukauden palkatonta lomaa? Voisiko joku auttaa.

48

62060

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toope

Karenssi iskeee

• annukka

mä irtisanoin itteni josta seuras 2 viikon irtisanomisaika. jos jäät työttömäksi ni karenssia tulee. kuukauden palkattomasta en tiiä, muutamia päiviä olen kyllä saanut.

• joo

Itsekin olen miettinyt määräaikaisen työsopparin irtisanomista. Mutta käsittääkseni jossain lakipykälässä sanotaan että työnantaja voi vaatia korvausta sopimuksen rikkomisesta. Eli kuukauden tai kahden palkka tms. Toki työnantajan kanssa voidaan sopia että homma hoidetaan siististi. Osaako joku asiasta tietävä kertoa vähän faktaa?

• kaalepintorjuntayksikkö

Kyllä työnantaja voi vaatia paljon enemmän kuin tuon.

Loppuajan palkka esim. plus tuotannolliset menetykset plus uuden työntekijän hankintaan liittyvät kulut. Noin esimerkiksi.

Määräaikainen on määräaikainen.

Ja mulkku työnantaja tulee aina kalliiksi.

• runawayboy

jäätkö työttömäksi vai onko sulla uus työpaikka. Jos nykyinen työnantajasi on tosipaskis ja siksi haluat sanoutua irti kehottaisin menemään työvoimaneuvojasi puheille ensimmäiseksi. Mikäli tämä k.o työnantaja on "maineessa" työkkärissä saatat saada lopettaa työsuhteen ilman sanktioita. Mikäli ei ole iskee karenssi.

Jos sulla taas on uus työ minne menet niin sanoudut vaan irti. Käsittääkseni määräaikaisessa työsopimuksessa työntekijällä ei ole irtisanomisaikaa laisinkaan, voi olla vanha tieto. Kannattaa kuitenkin hoitaa homma fiksusti ja huomioida myös työnantajan toiveet vaikka laki ei siihen velvoittaisikaan. Koskaan et tiedä milloin olet jälleen sen firman palkanmaksun tarpeessa.

• Runawayboy reg.

Työsopimuslaki 26.1.2001/55
      Yleiset irtisanomisajat:
      3§ Jollei muusta sovita, työnantajan noudatettavat irtisanomisajat työsuhteen jatkuttua keskeytyksettä ovat:

1) 14 päivää, jos työsuhde on jatkunut enintään yhden vuoden;
      2) yksi kuukausi, jos työsuhde on jatkunut yli vuoden mutta enintään neljä vuotta.

4§ Irtisanomisajan noudattamatta jättäminen.
      Työntekijä, joka ei ole noudattanut irtisanomisaikaa, on velvollinen suorittamaan työnantajalle kertakaikkisena korvauksena irtisanomisajan palkkaa vastaavan määrän.

Lähde: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055

Kait sulla on työsopimus! Pyydä työtodistus työsuhteen päätyttyä. Sinulla on siihen oikeus ja tarvitset sitä myöhemmin elämässä.

Palkattomasta vapaasta sovitaan työnantajan kanssa. Työnantaja kuitenkin päättää asian.

Ei määräaikaisessa työsuhteessa voida noudattaa erilaisia irtisanomiskäytäntöjä kuin muissakaan työsuhteissa.

• kaalepille kuonoon

Määräaikainen on määräaikainen, ei siis irtisanomisia tai -sanoutumisia.

• sarkola

Määräaikaisessa työsopimuksessa ei ole irtisanomismahdollisuutta, jos irtisanoudut, työnantajalla on mahdollisuus hakea oikeusteitse korvausta. Sopimuksen voi päättää tai purkaa neuvottelemalla työnantajan kanssa, jos pääset sopimukseen on työnanatjalla edelleen mahollisuus hakea korvausta ellette sovi yksilitteisesti asiasta. Seuraamisaika työsuhdeturvaan liittyvissä asioissa on kaksi vuotta.
      Jos työsuhde päättyy ilman hyväksyttävää perustetta, joudut 3 kk karenssiin päivärahojen saannissa.
      Keskeytyksestä voit sopia työnantajan kanssa, mutta työnantajalla ei ole velvoitetta antaa palkatonta vapaata.
      Etkö ole liiton jäsen, käy katsomassa jhl.fi sivuja, kannattaisi liittyä.

Terveisin. Hannu M

• pätkä

totta, määräaikaista sopparia ei ole mahdollista irtisanoa.

• gsdrtsdrt
        pätkä kirjoitti:

totta, määräaikaista sopparia ei ole mahdollista irtisanoa.

Kyllähän sen määräaikaisen työsuhteen voi päättää, kun neuvottelee hieman työnantajan kanssa. Voi esim. tehdä uuden työsopimuksen, johon kirjataan työsuhteen päättymispäiväksi se päivämäärä jolloin "irtisanoudut". Tällöin vältyt karenssilta - jos työnantaja suostuu tekemään uuden sopimuksen. Mutta kyllähän asiat on aina neuvoteltavissa, jos osaa esittää pätevän syyn.

Kyllä niistä määräaikaisista paikoista pääsee irti, kun lähtee vaan hevon kuuseen. Ei nämä asiat yleensäkään mene käytännössä niin kuin laissa lukee. Ja tuskin yksikään firma lähtee tavan duunarin takia oikeuteen asti korvauksia hakemaan. Sen kun vaan jättää menemättä töihin ja etsii uutta duunia, niin minkäpä se työnantaja sille mahtaa.

• kokemusta on
        gsdrtsdrt kirjoitti:

Kyllähän sen määräaikaisen työsuhteen voi päättää, kun neuvottelee hieman työnantajan kanssa. Voi esim. tehdä uuden työsopimuksen, johon kirjataan työsuhteen päättymispäiväksi se päivämäärä jolloin "irtisanoudut". Tällöin vältyt karenssilta - jos työnantaja suostuu tekemään uuden sopimuksen. Mutta kyllähän asiat on aina neuvoteltavissa, jos osaa esittää pätevän syyn.

Kyllä niistä määräaikaisista paikoista pääsee irti, kun lähtee vaan hevon kuuseen. Ei nämä asiat yleensäkään mene käytännössä niin kuin laissa lukee. Ja tuskin yksikään firma lähtee tavan duunarin takia oikeuteen asti korvauksia hakemaan. Sen kun vaan jättää menemättä töihin ja etsii uutta duunia, niin minkäpä se työnantaja sille mahtaa.

Kyllä määräaikaisen työsuhteen voi irtisanoa, jos sinulla on työsopimuksessa kohta "irtisanomisehto"

Tarkoittaa käytännössä sitä, että siellä lukee että työsuhde on irtisanottavissa työsopimuslain mukaisesti. Muutoin irtisanomisoikeutta ei ole. Ainoastaan työsuhteen voi silloin purkaa ja siihen tulee olla hyvät perustelut.

• runawayboy

Missä laissa tai säädöksessä lukee että määräaikaisessa työsuhteessa ei ole irtisanomismahdollisuutta?

Lähteitä kaipaan, linkki tms kiitos.

• Tykittäjä
        runawayboy kirjoitti:

Missä laissa tai säädöksessä lukee että määräaikaisessa työsuhteessa ei ole irtisanomismahdollisuutta?

Lähteitä kaipaan, linkki tms kiitos.

http://www.erto.fi/tyosuhdeneuvonta/tyosuhdeopas/tyosopimuksen_paattyminen/

Saas nähdä mitenkä käy, jos pääsen koulutukseen tai uuteen työpaikkaan,mielessä kävi se kahden viikon irtisanomisehdon kirjaaminen työsopimukseen.

Työnantaja kyllä sanoi että se passaa,mutta sanomisethan ei aina välttämättä paljon paina,joten kannattaa kirjauttaa se irtisanomisaika siihen määräaikaiseen soppariinkin.

• runawayboy
        Tykittäjä kirjoitti:

http://www.erto.fi/tyosuhdeneuvonta/tyosuhdeopas/tyosopimuksen_paattyminen/

Saas nähdä mitenkä käy, jos pääsen koulutukseen tai uuteen työpaikkaan,mielessä kävi se kahden viikon irtisanomisehdon kirjaaminen työsopimukseen.

Työnantaja kyllä sanoi että se passaa,mutta sanomisethan ei aina välttämättä paljon paina,joten kannattaa kirjauttaa se irtisanomisaika siihen määräaikaiseen soppariinkin.

Kiitos linkistä "Tykittäjä".

Kunnollisen työsopimuksen teon merkitys korostuu todellakin tällaisissa asioissa.

Vaikka periaatteessa suullinen sopimus sitoo siinä missä kirjallinenkin, niin siitä on riitatilanteessa paha antaa kopiota todisteeksi.

• kokem

• Jep jep
        kokemusta on kirjoitti:

Kyllä määräaikaisen työsuhteen voi irtisanoa, jos sinulla on työsopimuksessa kohta "irtisanomisehto"

Tarkoittaa käytännössä sitä, että siellä lukee että työsuhde on irtisanottavissa työsopimuslain mukaisesti. Muutoin irtisanomisoikeutta ei ole. Ainoastaan työsuhteen voi silloin purkaa ja siihen tulee olla hyvät perustelut.

Irtisanomisehto on yksinkertaisesti laiton tuossa tapauksessa.

• blondi-72hki

itse vuosia sitten irtisanoin itseni ilman ongelmia määräaikaisesta työsuhteesta.

• julia

Määräaikaista sopimusta ei voi lopettaa kesken, koska se on sovittu molemmin puolin määrä ajaksi... Eli jos työnantaja on kuttumainen se voi vaatia sinulta rahaa, en muista summia. Mutta harvoin kai ne niin ilkeitä on, mutta kysy suoraan työnantajaltasi mitä se on mieltä....

• Soppareita täyttävä

Määräaikaisen työsopimuksen irtisanominen riippuu myös siitä onko sinulle laitettu kirjalliseen työsopimukseen koeaika. Jos olet kunnan palveluksessa niin tämä kohta sopparissa on merkitty ja päivämäärä milloin se loppuu. Koeaikana, niin työntekijällä kuin työnantajalla on oikeus sanoa työsuhde irti ilman irtisanomisaikaa. Kunnalla käytetään koeaikana puolta alle 8 kk:n työsuhteessa. Ehdottomasti kirjallinen työsopimus AINA, ja sinun saatava siitä kopio allekirjoitusten jälkeen.
      AINA kannattaa kuulua johonkin liittoon.

• tietoa

Irtisanouduin määräaikaisesta työsopimuksesta,mutta se onnistui vain, koska osasin perustella asiani hyvin(minulle oli tarjolla vakituinen paikka toisaalla, jota silloisessa työpaikassani ei ollut mahdollisuus tarjota).Pääsin uuteen työhöni sillä ehdolla,että pomo löysi tilalleni sopivan työntekijän tekemään määräaikaisuuden loppuun.Jos irtisanoudut itse, tulee 3kk karenssi, mikäli et saa toista työtä.palkattomasta sun pitää sopia pomosi kanssa, itsehän sitä et voi päättää. Määräaikaisessa työsopimuksessa ei ole irtisanoutumisaikaa määritelty, koska sitä ei ole olemassakaan.

• "Kari Karenssi"

"Kari Karenssi" hoitelee sut. Jos joudut työttömäksi sinut merkitään "Koulutukseen" ettet pahenna tilastoja. Nyt kun täytyy vallanpitäjien esittää työllisyyden parantuneen.

Voi olla, että KK likv... siis "aktivoi" sut. Nämä nykyjohdon sanavalinnat on kun suoraan jostain George Orwellista. "Aktivointi"??? voi sun sentään ...

• Jampor

Voi sanoutua irti jos sopimuksessa on maininta koeajasta, niinku niissä yleensä tapaa olla. Kysy työnantajalta että voidaanko työsuhde lopettaa ja kun/mikäli ei voida niin pikimmiten vaan lääkärin puheille. Itse tein näin aikoinaan ja lääkärikin totes sen asian niin, että se on terveysriski jos työssä ollessa v.tuttaa niin paljon että syke on 120 ja pipo kiristää päätä. Mikäli työ ei oikeasti ole simputusta niin voisithan yhtähyvin olla työsuhteen ajan töissä ja jäädä sen jälkeen vähin äänin pois.

• Ei irtisanoutumisoikeutta
        Jampor kirjoitti:

Voi sanoutua irti jos sopimuksessa on maininta koeajasta, niinku niissä yleensä tapaa olla. Kysy työnantajalta että voidaanko työsuhde lopettaa ja kun/mikäli ei voida niin pikimmiten vaan lääkärin puheille. Itse tein näin aikoinaan ja lääkärikin totes sen asian niin, että se on terveysriski jos työssä ollessa v.tuttaa niin paljon että syke on 120 ja pipo kiristää päätä. Mikäli työ ei oikeasti ole simputusta niin voisithan yhtähyvin olla työsuhteen ajan töissä ja jäädä sen jälkeen vähin äänin pois.

Pääsääntö työsopimuslain mukaan on, ettei määräaikaista työsopimusta voi irtisanoa kesken määräajan. Jos sopimuksessa on koeaika, niin tänä aikana voi työsuhteen päättää molemmin puolin ilman irtisanomisaikaa, jos ei työsopimuksesta muuta ilmene.

Yleensä kai on kuitenkin niin, että harvempi työnantaja pitää työntekijää väkisten, vaan asiat ovat sovittavissa työnantajan kanssa. Esim. valtiolla käytetään paljon määräaikaisia sopimuksia, minullakin on ollut sellainen useasti. Työnantaja on noudattanut sitä, ettei potkaise työntekijää ulos kesken määräajan, mutta minulle ei ole koskaan asetettu esteitä lopettaa määräaikainen työ irtisanomisajan kuluttua. Tämä on käsittääkseni valtiolla yleinen käytäntö.

Jos lähdet kesken sopimuksen työpaikastasi ilman, että jatkat välittömästi toisessa paikassa, seuraa vääjäämättä kolmen kuukauden karenssi.

• saat karenssin
        Jampor kirjoitti:

Huomaa, että orjana ollessasi et ole työsuhteessa oikeasti. Näin ollen työterveyslaki ei koske sinua. Et ole myöskään työtön. Olet orja.

• työnantaja
        saat karenssin kirjoitti:

Huomaa, että orjana ollessasi et ole työsuhteessa oikeasti. Näin ollen työterveyslaki ei koske sinua. Et ole myöskään työtön. Olet orja.

irtisanomaan määräaikainen työsuhteesi , tuotannollisiin syihin vedoten. Selviät ilman karenssia. Toivottavasti sinulla on kuitenkin välit kunnossa työnantajasi kanssa :)

• Jep jep
        työnantaja kirjoitti:

irtisanomaan määräaikainen työsuhteesi , tuotannollisiin syihin vedoten. Selviät ilman karenssia. Toivottavasti sinulla on kuitenkin välit kunnossa työnantajasi kanssa :)

Jos työnantaja irtisanoo määräaikaisen, palkanmaksuvelvollisuus pysyy.

Lisäksi korvaukset mahdollisista haitoista.

• Noin*
        työnantaja kirjoitti:

Ei noin, jos työsopimuksessa ei ole erikseen mainintaa irtisanomisajasta.

Voipi pyytää työnantajaa laatimaan uuden työsopimuksen, mihin otetaan mukaan irtisanomisaika, jos sitä ei aikaisemmassa sopimuksessa ole.

• Työmarkkinatukimies

Kehotan olemaan irtisanomatta itseäsi.

Minulle kelpaisi kyllä määräaikainenkin työ.

Jos irtisanot itsesi, on aivan oiken että saat pitkän karenssin.

• VK

Olen määräaikainen työntekijä ja kyseessä on tuntiperusteinen työsopimus. Työsopimuksessa lukee, että irtisanomisaika on työsopimuslain mukainen. Kysymys kuuluu: Jos haluan nyt vaihtaa työpaikkaa, niin mikä on irtisanomisaika? Samana päivänä, 2 viikkoa . . ?
        Olen ollut kyseisessä yrityksessä n.3 kuukautta.

• Irtisanomisajat
        VK kirjoitti:

Olen määräaikainen työntekijä ja kyseessä on tuntiperusteinen työsopimus. Työsopimuksessa lukee, että irtisanomisaika on työsopimuslain mukainen. Kysymys kuuluu: Jos haluan nyt vaihtaa työpaikkaa, niin mikä on irtisanomisaika? Samana päivänä, 2 viikkoa . . ?

Tuossapa työsopimuslain ao. pykälä:

Yleiset irtisanomisajat

Jollei muusta sovita, työnantajan noudatettavat irtisanomisajat työsuhteen jatkuttua keskeytyksettä ovat:

2) yksi kuukausi, jos työsuhde on jatkunut yli vuoden mutta enintään neljä vuotta;

3) kaksi kuukautta, jos työsuhde on jatkunut yli neljä mutta enintään kahdeksan vuotta;

4) neljä kuukautta, jos työsuhde on jatkunut yli kahdeksan mutta enintään 12 vuotta;

5) kuusi kuukautta, jos työsuhde on jatkunut yli 12 vuotta.

Jollei muusta sovita, työntekijän noudatettavat irtisanomisajat työsuhteen jatkuttua keskeytyksettä ovat:

1) 14 päivää, jos työsuhde on jatkunut enintään viisi vuotta;

2) yksi kuukausi, jos työsuhde on jatkunut yli viisi vuotta.

• Jep jep
        VK kirjoitti:

Määräaikainen päättyy sopimukseen merkittynä päivänä.

Irtisanomisaikaa ei ole.

Voit toki kysyä, onko työnantaja valmis purkamaan sopimuksen, mikä taas on eri juttu.

• Jep jep
        Irtisanomisajat kirjoitti:

Tuossapa työsopimuslain ao. pykälä:

Yleiset irtisanomisajat

Jollei muusta sovita, työnantajan noudatettavat irtisanomisajat työsuhteen jatkuttua keskeytyksettä ovat:

2) yksi kuukausi, jos työsuhde on jatkunut yli vuoden mutta enintään neljä vuotta;

3) kaksi kuukautta, jos työsuhde on jatkunut yli neljä mutta enintään kahdeksan vuotta;

4) neljä kuukautta, jos työsuhde on jatkunut yli kahdeksan mutta enintään 12 vuotta;

5) kuusi kuukautta, jos työsuhde on jatkunut yli 12 vuotta.

Jollei muusta sovita, työntekijän noudatettavat irtisanomisajat työsuhteen jatkuttua keskeytyksettä ovat:

1) 14 päivää, jos työsuhde on jatkunut enintään viisi vuotta;

2) yksi kuukausi, jos työsuhde on jatkunut yli viisi vuotta.

6 luku
        Yleiset säännökset työsopimuksen päättämisestä
        1 §
        Määräaikaiset sopimukset

«Määräaikainen» työsopimus päättyy ilman irtisanomista määräajan päättyessä tai sovitun työn valmistuessa.

• Sopimukseen'
        Jep jep kirjoitti:

6 luku
        Yleiset säännökset työsopimuksen päättämisestä
        1 §
        Määräaikaiset sopimukset

«Määräaikainen» työsopimus päättyy ilman irtisanomista määräajan päättyessä tai sovitun työn valmistuessa.

Määräaikaiseen sopimukseen voidaan ihan laillisesti liittää irtisanomisaika.

Tuo sinun pykäläsi päätee, jos sopimuksessa ei ole erikseen mainittu irtisanomisaikaa, jolloin sellaista ei ole.

• Työsopimukseen
        Jep jep kirjoitti:

Määräaikainen päättyy sopimukseen merkittynä päivänä.

Irtisanomisaikaa ei ole.

Voit toki kysyä, onko työnantaja valmis purkamaan sopimuksen, mikä taas on eri juttu.

Jos määräaikaiseen työsopimuksessa on erikseen mainittu irtisanomisaika, niin se pätee. Ihan laillisesti.

Jos määräaikaisessa työsopimuksessa ei ole mainittu irtisanomisaikaa, niin sitten määräaikainen työsuhde päättyy vasta määräajan päätyttyä eikä kumpikaan osapuoli pääse siitä irti muuten kuin yhteisesti sopimalla.

Itse olen ollut valtiolla monestikin määraikaisessa työsuhteessa. Siellä on ollut tapana, että jos työntekijä on halunnut irtautua määräaikaisesta työsuhteesta aikaisemmin kuin määajan loputtua, se on ollut ihan ok.

• Vk
        Työsopimukseen kirjoitti:

Jos määräaikaiseen työsopimuksessa on erikseen mainittu irtisanomisaika, niin se pätee. Ihan laillisesti.

Jos määräaikaisessa työsopimuksessa ei ole mainittu irtisanomisaikaa, niin sitten määräaikainen työsuhde päättyy vasta määräajan päätyttyä eikä kumpikaan osapuoli pääse siitä irti muuten kuin yhteisesti sopimalla.

Itse olen ollut valtiolla monestikin määraikaisessa työsuhteessa. Siellä on ollut tapana, että jos työntekijä on halunnut irtautua määräaikaisesta työsuhteesta aikaisemmin kuin määajan loputtua, se on ollut ihan ok.

Kiitokset kaikille vastauksista. Työsopimuksen voimassaolo kohdassa lukee: toistaiseksi. Joten käytännössä voin vaikkapa heti huomenna irtisanoa itseni, jos mieli vaan tekee, koska olen ollut kyseisessä paikassa vaan 3 kuukautta töissä sekä mikäli se sopii työnantajalle.

• Höpölöö
        Vk kirjoitti:

Kiitokset kaikille vastauksista. Työsopimuksen voimassaolo kohdassa lukee: toistaiseksi. Joten käytännössä voin vaikkapa heti huomenna irtisanoa itseni, jos mieli vaan tekee, koska olen ollut kyseisessä paikassa vaan 3 kuukautta töissä sekä mikäli se sopii työnantajalle.

Olen töissä muualla kuin asuinpaikkakunnallani. Työmatkaa kertyy 150km / suunta, eli sen 300 km /päivä. Minulla on määräaikainen sopimus, kesään 2010 asti. Nyt olen kuitenkin ajatellut hakea töitä kotikylästäni. Työnantaja sanoi, että jos lähden niin perii minulta kahden kuukauden palkan. Voiko hän vain jättää maksamatta lomarahat yms. vai tarvitseeko oikeuden päätöksen rahojen perusteluun?
        Voinko perustella lopettamistani sillä, että työnantaja ei noudata työehtosopimusta. Taukoja ei ole, ruokatauon saa kyllä pitää, mutta ruokailu tapahtuu työpisteessä, eli jos asiakas tulee tai puhelin soi, ruokailu keskeytyy. Teen sekä ilta että aamuvuoroa, useamman kerran viikossa on niin, että pääsen töistä 23:00, ja takaisin töissä pitää olla jo 7:30.
        ovatko nämä riittäviä syitä lopettamiseen? Asiasta on keskusteltu, mutta pomo ei meinaa tehdä muutosta, naureskelee lähinnä.

• Työsopimus'
        Höpölöö kirjoitti:

Olen töissä muualla kuin asuinpaikkakunnallani. Työmatkaa kertyy 150km / suunta, eli sen 300 km /päivä. Minulla on määräaikainen sopimus, kesään 2010 asti. Nyt olen kuitenkin ajatellut hakea töitä kotikylästäni. Työnantaja sanoi, että jos lähden niin perii minulta kahden kuukauden palkan. Voiko hän vain jättää maksamatta lomarahat yms. vai tarvitseeko oikeuden päätöksen rahojen perusteluun?
        Voinko perustella lopettamistani sillä, että työnantaja ei noudata työehtosopimusta. Taukoja ei ole, ruokatauon saa kyllä pitää, mutta ruokailu tapahtuu työpisteessä, eli jos asiakas tulee tai puhelin soi, ruokailu keskeytyy. Teen sekä ilta että aamuvuoroa, useamman kerran viikossa on niin, että pääsen töistä 23:00, ja takaisin töissä pitää olla jo 7:30.
        ovatko nämä riittäviä syitä lopettamiseen? Asiasta on keskusteltu, mutta pomo ei meinaa tehdä muutosta, naureskelee lähinnä.

...Työnantaja sanoi, että jos lähden niin perii minulta kahden kuukauden palkan. Voiko hän vain jättää maksamatta lomarahat yms. vai tarvitseeko oikeuden päätöksen rahojen perusteluun?...

Tuossa taitaa käräjäoikeus astua kuvaan mukaan. Ts. työantaja voi periä vahingonkorvausta sinulta käräjäoikeusteitse ja sinä puolestasi voit perätä maksamattomia lomarahoja yms. käräjäoikeusteitse. Tuollaisessa tilanteessa sinä taidat olla heikoilla. Pahimmassa tapauksessa työnantaja voisi periä sinulta palkan suuruisen summan määräaikaisuuden loppuun asti, mutta tuo jäisi oikeuden päätettäväksi enkä usko, että juttu noin menisi, vaan ratkaisua kohtuullistettaisiin. Mutta lomarahat ainakin taitaisit menettää, arvelen ma.

Tässä lakia:

***Työsopimuslaki:

Työntekijän, joka tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo tai laiminlyö työsopimuksesta tai tästä laista johtuvia velvollisuuksia tai aiheuttaa työssään työnantajalle vahinkoa, on korvattava työnantajalle aiheuttamansa vahinko vahingonkorvauslain (412/1974) 4 luvun 1 §:ssä säädettyjen perusteiden mukaan.

Ja tuossa vahingonkorvauslain em. pykälä:

Työntekijän ja virkamiehen korvausvastuu
        1 §

Vahingosta, jonka työntekijä työssään virheellään tai laiminlyönnillään aiheuttaa, hän on velvollinen korvaamaan määrän, joka harkitaan kohtuulliseksi ottamalla huomioon vahingon suuruus, teon laatu, vahingon aiheuttajan asema, vahingon kärsineen tarve sekä muut olosuhteet. Jos työntekijän viaksi jää vain lievä tuottamus, ei vahingonkorvausta ole tuomittava. Laki on sama, jos vahingon aiheuttaa 3 luvun 1 §:n 1 momentissa tarkoitettu itsenäinen yrittäjä. Jos oppilaitoksen oppilas aiheuttaa opetukseen liittyvässä työssä vahingon, vastaa hän vahingosta tässä pykälässä säädettyjen perusteiden mukaisesti. Sama koskee hoitolaitoksessa hoidettavana olevan hoitoon liittyvässä työssä tai vangin vankityössä aiheuttaman vahingon korvaamista. (13.12.1991/1423)

Jos vahinko on aiheutettu tahallisesti, on täysi korvaus tuomittava, jollei erityisistä syistä harkita kohtuulliseksi alentaa korvausta.***

Työantajasi olisi siis päästämässä sinut helpolla, jos kahden kuukauden palkan menetyksellä sinut päästäisi. Jotta perintä olisi mahdollista, työantajasi tarvitsisi asiaan oikeuden päätöksen, jos et vapaaehtoisesti maksaisi. Mikä sitten olisi oikeudenpäätös, sitähän ei koskaan tiedä. Oikeudenkäyntikulut taitaisi vain sinun maksettavaksi tulla, ellei niitä kohtuullistettaisi esim. siten, että molemmat vastaavat omistaan.

...Voinko perustella lopettamistani sillä, että työnantaja ei noudata työehtosopimusta. Taukoja ei ole, ruokatauon saa kyllä pitää, mutta ruokailu tapahtuu työpisteessä, eli jos asiakas tulee tai puhelin soi, ruokailu keskeytyy....

Tuossa voisi täyttyä työsuhteen purkuperuste, mikä tarkoittaisi työsuhteen välitöntä päättymistä ja on ainut määräaikaisen työsuhteen päättämistapa, ellei sitten työsopimuksessa ole erikseen sovittu irtisanomisajasta. Tuohon tarvitset kuitenkin mielestäni apuja joko liitolta, jos sellaiseen kuulut, tai sitten työsuojelupiiristä, jonka yhteystiedot löydät tuolta: http://www.tyosuojelu.fi/fi/yhteystiedot/

...naureskelee lähinnä....

Voisiko pomosi pelleillä vain kanssasi eikä tosipaikan tullen lähtisi peräämään korvauksia käräjiltä? Olisiko tuossa kuitenkin jonkinlaista keskustelun varaa? Vaikkapa liiton tai työsuojelupiirin avustuksella?

• höpölöö
        Työsopimus' kirjoitti:

...Työnantaja sanoi, että jos lähden niin perii minulta kahden kuukauden palkan. Voiko hän vain jättää maksamatta lomarahat yms. vai tarvitseeko oikeuden päätöksen rahojen perusteluun?...

Tuossa taitaa käräjäoikeus astua kuvaan mukaan. Ts. työantaja voi periä vahingonkorvausta sinulta käräjäoikeusteitse ja sinä puolestasi voit perätä maksamattomia lomarahoja yms. käräjäoikeusteitse. Tuollaisessa tilanteessa sinä taidat olla heikoilla. Pahimmassa tapauksessa työnantaja voisi periä sinulta palkan suuruisen summan määräaikaisuuden loppuun asti, mutta tuo jäisi oikeuden päätettäväksi enkä usko, että juttu noin menisi, vaan ratkaisua kohtuullistettaisiin. Mutta lomarahat ainakin taitaisit menettää, arvelen ma.

Tässä lakia:

***Työsopimuslaki:

Työntekijän, joka tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo tai laiminlyö työsopimuksesta tai tästä laista johtuvia velvollisuuksia tai aiheuttaa työssään työnantajalle vahinkoa, on korvattava työnantajalle aiheuttamansa vahinko vahingonkorvauslain (412/1974) 4 luvun 1 §:ssä säädettyjen perusteiden mukaan.

Ja tuossa vahingonkorvauslain em. pykälä:

Työntekijän ja virkamiehen korvausvastuu
        1 §

Vahingosta, jonka työntekijä työssään virheellään tai laiminlyönnillään aiheuttaa, hän on velvollinen korvaamaan määrän, joka harkitaan kohtuulliseksi ottamalla huomioon vahingon suuruus, teon laatu, vahingon aiheuttajan asema, vahingon kärsineen tarve sekä muut olosuhteet. Jos työntekijän viaksi jää vain lievä tuottamus, ei vahingonkorvausta ole tuomittava. Laki on sama, jos vahingon aiheuttaa 3 luvun 1 §:n 1 momentissa tarkoitettu itsenäinen yrittäjä. Jos oppilaitoksen oppilas aiheuttaa opetukseen liittyvässä työssä vahingon, vastaa hän vahingosta tässä pykälässä säädettyjen perusteiden mukaisesti. Sama koskee hoitolaitoksessa hoidettavana olevan hoitoon liittyvässä työssä tai vangin vankityössä aiheuttaman vahingon korvaamista. (13.12.1991/1423)

Jos vahinko on aiheutettu tahallisesti, on täysi korvaus tuomittava, jollei erityisistä syistä harkita kohtuulliseksi alentaa korvausta.***

Työantajasi olisi siis päästämässä sinut helpolla, jos kahden kuukauden palkan menetyksellä sinut päästäisi. Jotta perintä olisi mahdollista, työantajasi tarvitsisi asiaan oikeuden päätöksen, jos et vapaaehtoisesti maksaisi. Mikä sitten olisi oikeudenpäätös, sitähän ei koskaan tiedä. Oikeudenkäyntikulut taitaisi vain sinun maksettavaksi tulla, ellei niitä kohtuullistettaisi esim. siten, että molemmat vastaavat omistaan.

...Voinko perustella lopettamistani sillä, että työnantaja ei noudata työehtosopimusta. Taukoja ei ole, ruokatauon saa kyllä pitää, mutta ruokailu tapahtuu työpisteessä, eli jos asiakas tulee tai puhelin soi, ruokailu keskeytyy....

Tuossa voisi täyttyä työsuhteen purkuperuste, mikä tarkoittaisi työsuhteen välitöntä päättymistä ja on ainut määräaikaisen työsuhteen päättämistapa, ellei sitten työsopimuksessa ole erikseen sovittu irtisanomisajasta. Tuohon tarvitset kuitenkin mielestäni apuja joko liitolta, jos sellaiseen kuulut, tai sitten työsuojelupiiristä, jonka yhteystiedot löydät tuolta: http://www.tyosuojelu.fi/fi/yhteystiedot/

...naureskelee lähinnä....

Voisiko pomosi pelleillä vain kanssasi eikä tosipaikan tullen lähtisi peräämään korvauksia käräjiltä? Olisiko tuossa kuitenkin jonkinlaista keskustelun varaa? Vaikkapa liiton tai työsuojelupiirin avustuksella?

Uskoa korviani, kun pomo alkoi ensimmäisenä uhkailla, että jään ilman lomarahoja yms. Muuten meillä ollut todella hyvät välit, on ollut mukava ja reilu pomo. Rasittaa vain pirusti tämä kulkeminen ja vuorotyö! Sanoinkin pomolle, että mitään pahaa en heille halua, enkä jätä heitä pahaan jamaan.
        Vähän epäilen, että lähteekö perimään rahoja. Luulen, että pitää minua niin "kilttinä" työntekijänä, että uhkailemalla meinaa saada minut jäämään.. Mutta enpäs jää.
        Täytyy alkaa selvittämään työsuojelupiirin kanssa asioita, mitenkä nyt kannattaa toimia.

• ohikulkija.
        höpölöö kirjoitti:

Uskoa korviani, kun pomo alkoi ensimmäisenä uhkailla, että jään ilman lomarahoja yms. Muuten meillä ollut todella hyvät välit, on ollut mukava ja reilu pomo. Rasittaa vain pirusti tämä kulkeminen ja vuorotyö! Sanoinkin pomolle, että mitään pahaa en heille halua, enkä jätä heitä pahaan jamaan.
        Vähän epäilen, että lähteekö perimään rahoja. Luulen, että pitää minua niin "kilttinä" työntekijänä, että uhkailemalla meinaa saada minut jäämään.. Mutta enpäs jää.
        Täytyy alkaa selvittämään työsuojelupiirin kanssa asioita, mitenkä nyt kannattaa toimia.

Pari juttua kertoisin sinulle.

Työsopimusmuodot:
        -Toistaiseksi voimassa oleva (irtisanomisaika)
        -Määräaikainen (ei irtisanomisaikaa!)
        - Ns. sekamuotoinen (määräaikainen, jossaon irtisanomisaika)

Jos sinulla on määräaikainen sopimus niin mikä on määräaikaisuuden peruste? Sain käsityksen, että sinulla on pitkä määräaikainen sopimus, mutta onko peruste niin pitävä, että se pätee käräjäoikeudessa?

- Työnantaja ei saa periä noin 2viikon palkkaa vastaavaa summaa suoraan työntekijän lopputilistä (Parin viikon palkka on yleisesti ottaen käytetty summa)!
        - Työnantaja voi saada oikeutuksen 2vk:n suuruiseen korvaukseen vasta käräjäoikeudesta!

• ap
        ohikulkija. kirjoitti:

Pari juttua kertoisin sinulle.

Työsopimusmuodot:
        -Toistaiseksi voimassa oleva (irtisanomisaika)
        -Määräaikainen (ei irtisanomisaikaa!)
        - Ns. sekamuotoinen (määräaikainen, jossaon irtisanomisaika)

Jos sinulla on määräaikainen sopimus niin mikä on määräaikaisuuden peruste? Sain käsityksen, että sinulla on pitkä määräaikainen sopimus, mutta onko peruste niin pitävä, että se pätee käräjäoikeudessa?

- Työnantaja ei saa periä noin 2viikon palkkaa vastaavaa summaa suoraan työntekijän lopputilistä (Parin viikon palkka on yleisesti ottaen käytetty summa)!
        - Työnantaja voi saada oikeutuksen 2vk:n suuruiseen korvaukseen vasta käräjäoikeudesta!

On määräaikainen, ilman irtisanomisaikaa. Eka määräaikanen kirjotettu viime syksynä / loppukesästä, nyt keväällä taas määräaikainen ensi kesään asti. Olen oppisopimuksella, voisiko tämä vaikuttaa siihen että on määräaikainen?

• ********''
        ap kirjoitti:

On määräaikainen, ilman irtisanomisaikaa. Eka määräaikanen kirjotettu viime syksynä / loppukesästä, nyt keväällä taas määräaikainen ensi kesään asti. Olen oppisopimuksella, voisiko tämä vaikuttaa siihen että on määräaikainen?

Nuo oppisopimuspaikathan taitavat aina olla määräaikaisia. Minun käsittääkseni vakityösuhteessa oleva ei voi edes olla oppisopimussuhteessa.

• voi olla
        ********'' kirjoitti:

Nuo oppisopimuspaikathan taitavat aina olla määräaikaisia. Minun käsittääkseni vakityösuhteessa oleva ei voi edes olla oppisopimussuhteessa.

myös toistaiseksi voimassa olevassa (vaki) työsuhteessa. Oppisopimuksen ajaksi vain tehdään määräaikainen sopimus vakisopimuksen päälle, työsuhteen ehdot säilyvät ennallaan. Määräaikaisuus turvaa oppisopimusta. Koska määräaikaista työsopimusta ei voi purkaa kuin erittäin pätevästä syystä, oppisopimussuhteessa olevat lähtevät firmasta yleensä viimeisenä, jos tulee irtisanomisia.

Ja tosiaan: määräaikaista työsuhdetta ei voi irtisanoa puolin eikä toisin. Sopimus voidaan kyllä purkaa pätevistä syistä. Sopimuksen purku ja irtisanominen ovat eri asioita.

• täälläpäin
        voi olla kirjoitti:

myös toistaiseksi voimassa olevassa (vaki) työsuhteessa. Oppisopimuksen ajaksi vain tehdään määräaikainen sopimus vakisopimuksen päälle, työsuhteen ehdot säilyvät ennallaan. Määräaikaisuus turvaa oppisopimusta. Koska määräaikaista työsopimusta ei voi purkaa kuin erittäin pätevästä syystä, oppisopimussuhteessa olevat lähtevät firmasta yleensä viimeisenä, jos tulee irtisanomisia.

Ja tosiaan: määräaikaista työsuhdetta ei voi irtisanoa puolin eikä toisin. Sopimus voidaan kyllä purkaa pätevistä syistä. Sopimuksen purku ja irtisanominen ovat eri asioita.

Tänään yritin sanoa alle vuoden kestäneen työsopimukseni irti koulupaikan takia , mutta pomon vastaus oli, että jos nyt lähdet menetät lomapäivärahasi ja toinen vaihtoehto on jäädä sopimuspäivään asti..mitä helvettiä????

täälläpäin kirjoitti:

Tänään yritin sanoa alle vuoden kestäneen työsopimukseni irti koulupaikan takia , mutta pomon vastaus oli, että jos nyt lähdet menetät lomapäivärahasi ja toinen vaihtoehto on jäädä sopimuspäivään asti..mitä helvettiä????

Sinulla on ilmeisesti määräaikainen sopimus, jossa ei ole erikseen sovittu irtisanomisaikaa. Olet siis sidottu sopimukseen, ellei työantaja suostu sopuratkaisuun ja vaikuttaa siltä, ettei suostu. Tai haluaa vain rahastaa sinua.

Jos irtisanomisaikaa ei noudata, joutuu työantajan suuntaan korvausvelvolliseksi irtisanomisajan palkka vastaavalla määrin.

Työantajasi ilmeisesti rinnastaa tilanteen tuohon ja yrittää siksi pidättää lomakorvausrahasi. Periaatteessahan sinulla syntyy korvausvelvollisuus määräaikaisuuden loppuun asti. En kuitenkaan usko, että tuossa tilanteessa työantaja voi noin vain määritellä korvausvelvollisuutta, vaan asia pitäisi ratkaisuttaa käräjillä. Tuskin hän sitä lähtee tekemään.

Tuossa asiassa kuitenkin kannattaisi pirautella työsuojelupiiriin ja vähän kysellä asioita. Yhteystiedot löydät tuolta: http://www.tyosuojelu.fi/fi/yhteystiedot/

• määräaikainen
        ********* kirjoitti:

Sinulla on ilmeisesti määräaikainen sopimus, jossa ei ole erikseen sovittu irtisanomisaikaa. Olet siis sidottu sopimukseen, ellei työantaja suostu sopuratkaisuun ja vaikuttaa siltä, ettei suostu. Tai haluaa vain rahastaa sinua.

Jos irtisanomisaikaa ei noudata, joutuu työantajan suuntaan korvausvelvolliseksi irtisanomisajan palkka vastaavalla määrin.

Työantajasi ilmeisesti rinnastaa tilanteen tuohon ja yrittää siksi pidättää lomakorvausrahasi. Periaatteessahan sinulla syntyy korvausvelvollisuus määräaikaisuuden loppuun asti. En kuitenkaan usko, että tuossa tilanteessa työantaja voi noin vain määritellä korvausvelvollisuutta, vaan asia pitäisi ratkaisuttaa käräjillä. Tuskin hän sitä lähtee tekemään.

Tuossa asiassa kuitenkin kannattaisi pirautella työsuojelupiiriin ja vähän kysellä asioita. Yhteystiedot löydät tuolta: http://www.tyosuojelu.fi/fi/yhteystiedot/

Olen järkyttynyt.

Olen kunnan määrä-aikainen työntekijä, harvinaisella alalla, missä nyt laskusuhdanteessa työntekijöiden määrää lisätään.

Jo työhaastattelussa minulla annettiin ymmärtää, että jos teen työni kohtuullisesti, heillä on tapana palkata parempaan asemaan ko. määrä-aikaisesta asemasta.

Koko puoli vuotta, mitä olen ko. työtä tehnyt, olen kuullut epävirallisia puheita siitä, että saisin vakipestin paremmalla vakansiilla. Tästä syystä olen tehnyt työni mielestäni erittäin tunnollisesti, erittäin joustavasti, ja myös asioita mitkä eivät sinänsä työhöni kuuluisi.

Yksikön pomo jäi eläkkeelle muutama viikko sitten, ja kun jäähyväisksi halasin häntä, hän sanoi jotain "sinullekkin on täällä paikka, mutta parempi etten siitä nyt vielä kerro mitään". Käsitin että on sovittu minun palkkaamisestani tavoittelemaani tehtävään.

Tänään meillä oli kuukausikokous, missä odotin virallista vahvistusta asialle. Olin täysin tyrmistynyt, kun ilmoitettiin, että ko. tehtävä asetetaan avoimeen hakuun.

Menee pää sekaisin kun miettii mitä oikein on tapahtunut. Onko joku johtoryhmästä yllättäen estänyt minun palkkaamiseni? Syistä, jotka voin kuvitella, ja jotka ovat täydellisen epäoikeudenmukaisia.

Epäilen myös itseäni: Olenko tulkinnut nyt jotenkin väärin asian? Jos tarkoitus olikin, että kokemukseni ja tietoni ko. tehtävästä olisivat niin hyviä verrattuna muihin hakijoihin, että olisin hyvin vahvoilla ko. tehtävään. Mutta, ei päähäni tuo mahdu - kai he olisivat täyttäneet ko. tehtävän "sisäisellä haulla", jos noin olisi. Eli tulkintani on, että epävirallisista jatkuvista lupauksista huolimatta, he eivät / joku johtoryhmästä (tai vaikkapa heidän pomo, jonka olen kerran tavannut) ei nimenomaan halua minua ko. tehtävään.

Määrä-aikainen työsuhteeni päättyy tämän (syyskuu) lopussa.

Luuletteko että olisi helppoa huomenna mennä töihin, ja jatkaa niiden ihmisten palvelemista, jotka ovat epäviralliset lupauksensa pettäneet, ja jotka eivät halua minusta työkaveriansa?

Harkitsen sitä että huomenna ilmoitan työpaikalle, että minua ei siellä enään nähdä.

Olin ennen tätä pestiä pitkä-aikaistyötön, ja joka tapauksessa minulle on sinänsä ihan se ja sama miten karenssit ym. menee, toimeentulotuki on laissa säädetty.

• Näreet lienevät näin

Käsittääkseni kunnan ja valtion avoimet työpaikat pitää lain mukaan joka tapauksessa laittaa julkiseen hakuun.

Sinun tehtävänä on nyt laatia oma hakemuksesi ko. virkaan/toimeen. Kunnan/Valtion tulee lain mukaan valita tehtävään pätevin työnhakija. Mikään ei kaiketi estä työnantajaa sanomasta muille hakijoille, että 'ette tulleet valituksi', ellei sitten joku muista hakijoista kyseenalaista hakuprosessin lopputulosta.

Joka tapauksessa suoraan ilman julkista hakua ei kuntatyönantaja voi nimittää ketään ko. vakanssiin.

• Näreistä vielä...

Eli työnantajasi joko pitää lupauksensa ja palkkaa sinut ko. toimeen, tai sitten ei. Sen jälkeen voit antaa "oman, uuden luottoluokituksesi työnantajasi sanalle".

Itselläni kävi niin, että olin osa-aikaisessa vakituisessa työsuhteessa iltasiivoojana päiväopiskeluistani johtuen eräässä suuressa siivouspalveluja tarjoavassa firmassa. Tuona keväänä olin valmistumassa ja kesällä menossa naimisiin, ja työnantajani sitten lupasi minulle valmistuttuani kokopäivätöitä. Sitten valmistujaispäivänä sain s-postia, että tuo kokopäivätyö ei onnistukaan.

Tietenkin sitten otin vastaan kokopäivätyötä toiselta työnantajalta, kun häät maksavat eikä edellisessä työsuhteessa olisi enää ollut kertakaikkiaan varaa olla. Tilalleni saivat hädissään sitten jonkun tuftaa tekevät tumpelon, ja tuolloinen työnantajani menetti yhden asiakkaan.

Mutta tuo määräaikainen soppari on paha työntekijän kannalta. Ensin pitäisi voida osoittaa, että työn tarve on tosiasiassa jatkuva, jolloin työsuhdetta voidaan pitää vakituisena, jolloin tuo irtisanoutuminen olisi sitten mahdollinen työsopimuslain puitteissa (itselläni on nyt kolmas keskeytymätön määräaikaissoppari menossa, ja pyrkinen piakkoin liiton avustuksella vakinaistamaan työsuhteeni, jotta siitä paremman duunin kohdalle sattuessa sitten voin irtisanoutua).

• Fc Tuska

Täällä puhutaan , että työnanataja voi olla ilkeä , jos perää oikeuksiaan. Entäs kun työntekijä perää oikeuksiaan, niin se ei vissii oo ilkeetä vaan oikeutettua ? Määräaikainen työsopimus on määräaikainen ja piste

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      215
      2856
    2. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      129
      2780
    3. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      79
      1796
    4. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      237
      1352
    5. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      67
      1351
    6. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      47
      1108
    7. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      99
      1011
    8. Helena Koivun rikosrekisteri

Kasvaa. Tällä kertaa murtautuminen...😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      109
      876
    9. Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."

Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka
      Tv-sarjat
      6
      843
    10. Sä tiedät rakas

Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      46
      833
    Aihe