voiko akvaarioon laskea kylmää vettä letkusta vedenvaihdon yhteydessä jos lämmitin on koko ajan päällä? pesukoneen hanasta tulee vain kylmää ja letku ei sovi tavallisiin hanoihin.
veden lisääminen akvaarioon
15
3667
Vastaukset
- aqua2002
Oletko etsinyt sopivaa välikappaletta?
Voihan sitä laittaa, kunhan vain ei lämpötila laske liiaksi.. Kalatkin voivat tulla sairaaksi, jos joutuvat "palelemaan". Eli ongelmia varmasti tulee, koska vaihdat vettä kuitenkin vähintään 25% ja jos korvaat sen jääkylmällä vedellä, tippuu lämpötila liiaksi. (Ainakin luulisin, en ole kokeillut :)
Itse olen teipannut kevyesti letkun kiinni, kunnes lopulta keksi irroittaa suihkun ja sujauttaa sen suihkun letkun tämän toisen letkun sisään.
Mutta... Kaupasta pitäisi löytyä noita kappaleita, jotka sopivat hanaan. - vicky
Riippuu tietenkin lämpötilaerosta, mikä syntyy vanhan veden ja sen veden välillä, mitä lasket (iso ero jos lasket 30°C kiekkoaltaaseen tai johonkin muuhun 22°C altaaseen esim. 18°C vettä) ja lämmittimien tehosta, kuinka nopeasti vesi lämpiää takaisin "normaaliin". Itse ole laskenut muihin paitsi kiekkoaltaisiin suht viileää vettä, koska muuten lämmin vesi loppuu talosta.
- Harri
Itse lasken KYLMÄÄ vettä ämpäriin, lämmitän veden lämmittimellä, lisään "pakolliset" lisukkeet ( vedenparannusaine jne ), ripeä sekoitus ja ei kun ämpäri akvaariota ylemmäs ja vedet lapolla akvaarioon. Aikaahan tämä vie, mutta kelpaapa fisujen sitten porskutella. Äkilliset ja jyrkät lämpötilan laskut kun eivät ole fisuille hyväksi -tai niin ainakin uskotaan.
Toisaalta tämän päivän muotivillitys on avantouinti, ihmisille tosin. Haittoja ei kai ( muka?? ) tunnetakaan, sen sijaan avantouinti vilkastuttaa verenkiertoa, jnejnejne. Vaikka ihmiset ja kalat ovat erilaisia, kaipa jokaisella elävällä otuksella jonkinlainen aineenvaihdunta on ja toisinaan aineenvaihdunta pitäisi saada kiihtymään. Kalojen "avantouinnin" mahdolliset hyödyt riippuvat tietenkin tavasta, miten koko operaatio suoritetaan, eli paljonko kaloja säikytellään koko vedenvaihto-operaation aikana ( pohjahiekan imurointi, kasvien karsiminen jne ). Voi olla, että kylmä suihku säikyttelyn päälle koituu heikoimpien kalavanhuksien kohtaloksi, tosin niin heikot fisut kuolisivat kai muutenkin piakkoin.
Lämmintä kraanavettä en halua laskea akvaarioon, koska kylmä vesi on paljon puhtaampaa. Kuumaan kraanaveteen on liuennut talon kuin talon putkistoista ties mitä sontaa, joka sitten kertyy akvaarioon ja sitä kautta kai kaloihinkin, tosin mahdollisista haittavaikutuksista ei taida olla näyttöä?? Mutta koska sisäilmasta niin paljon puhutaan, täytyy muistaa, että fisut eivät voi tuulettaa ja/tai käydä ulkona, siksi niille tulisi tarjota parasta mahdollista saatavilla olevaa vettä.
Myönnän akvaarion letkulla täyttämisen edut. En ihmettele, että jotkut sitä harrastavat. Tuskinpa itsekään malttaisin pipertää tavalla, jonka kuvailin, jos vettä vaihtuisi viikoittain esim. 100 litraa.- jarvij
Minä käytän vedenvaihtoon kahta letkua, joista toisen kiinnitän pikaliittimellä käsisuihkun letkun tilalle. Siihenkin olen vaihtanut pikaliittimen.
Vedenparannusainetta en ole koskaan käyttänyt ja kokemustakin minulla on vasta noin 58 vuotta
http://www.akvaariotieto.info/suomi/index.html - Harri
jarvij kirjoitti:
Minä käytän vedenvaihtoon kahta letkua, joista toisen kiinnitän pikaliittimellä käsisuihkun letkun tilalle. Siihenkin olen vaihtanut pikaliittimen.
Vedenparannusainetta en ole koskaan käyttänyt ja kokemustakin minulla on vasta noin 58 vuotta
http://www.akvaariotieto.info/suomi/index.htmlHyvä myyntimies osaa tietenkin luoda kuluttajalle ostamisen tarpeen. Kraanavedessähän on klooria, joka tulee sitoa, koska vakuuttavan oloisessa vedenparannusaine-brosyyrissä sanotaan niin. Eri asia taas on se, paljonko klooria on jäljellä 25-asteisessa vedessä, vaikka kylmästä kraanavedestä saattaisi vielä tunnistaa kloorin hajun. Eli kraanavedestä akvaarioon päässyt kloori häipyy tarpeeksi hyvin joka tapauksessa.
Saatan siis olla mainospropagandan uhri, tosin enpä taida olla ainoa... Onko vedenparannusaineiden tehosta tai tehottomuudesta olemassa numeerista dataa?
Pointtisi kuuman kraanaveden käytöstä tulikin selväksi. - aqua2002
Harri kirjoitti:
Hyvä myyntimies osaa tietenkin luoda kuluttajalle ostamisen tarpeen. Kraanavedessähän on klooria, joka tulee sitoa, koska vakuuttavan oloisessa vedenparannusaine-brosyyrissä sanotaan niin. Eri asia taas on se, paljonko klooria on jäljellä 25-asteisessa vedessä, vaikka kylmästä kraanavedestä saattaisi vielä tunnistaa kloorin hajun. Eli kraanavedestä akvaarioon päässyt kloori häipyy tarpeeksi hyvin joka tapauksessa.
Saatan siis olla mainospropagandan uhri, tosin enpä taida olla ainoa... Onko vedenparannusaineiden tehosta tai tehottomuudesta olemassa numeerista dataa?
Pointtisi kuuman kraanaveden käytöstä tulikin selväksi."Kraanavedessähän on klooria, joka tulee sitoa, koska vakuuttavan oloisessa vedenparannusaine-brosyyrissä sanotaan niin."
Mutta oletko koskaan miettinyt sitä, että täällä Suomessa meillä on joksiinkin erilaista vettä kuin Keski-Euroopassa tai Amerikassa. Monissa paikoissa vesi ei edes kelpaa juomavedeksi.
Minä en myöskään käytä vedenparannusainetta muuta kuin karanteeniakvaariossa, jotta vähentäisi kalojen stressin minimiin.
Juuri kloorin määrä asettaa edellytykset vedenparannusaineen käytölle. Helsingissa klooria on hyvin vähän, joka Hgin Veden mukaan tippuu noin kolmannekseen loppukäyttäjälle. En ole mitannut, pitääkö paikkaansa. Siis muistaakseni 0,1mg/l olisi klooria (sidottua) vedessä.
Minulla ei ainakaan ole mahdollisuuksia seisottaa n 350 litraa viikottain vettä, vaan letkusta viemäriin ja takaisin hanasta akvaarioon. Kalat ovat hengissä pysyneet. Yhdessä akvaariossa lasken sen kuitenkin suodattimen läpi, jotta paineistus vähenisi.
Suomen oloissa ei vedenparannusaineta varmaankaan ole käytettävä samaa määrää, joka annostusohjeessa lukee.
Maahantuojalta kannattaisi tiedustella em. asioita. Heillähän se velvollisuus on neuvoa, miten tuotetta käytetään, jos eivät tiedä, ottavat selville. Yksinkertaista!? - antti
aqua2002 kirjoitti:
"Kraanavedessähän on klooria, joka tulee sitoa, koska vakuuttavan oloisessa vedenparannusaine-brosyyrissä sanotaan niin."
Mutta oletko koskaan miettinyt sitä, että täällä Suomessa meillä on joksiinkin erilaista vettä kuin Keski-Euroopassa tai Amerikassa. Monissa paikoissa vesi ei edes kelpaa juomavedeksi.
Minä en myöskään käytä vedenparannusainetta muuta kuin karanteeniakvaariossa, jotta vähentäisi kalojen stressin minimiin.
Juuri kloorin määrä asettaa edellytykset vedenparannusaineen käytölle. Helsingissa klooria on hyvin vähän, joka Hgin Veden mukaan tippuu noin kolmannekseen loppukäyttäjälle. En ole mitannut, pitääkö paikkaansa. Siis muistaakseni 0,1mg/l olisi klooria (sidottua) vedessä.
Minulla ei ainakaan ole mahdollisuuksia seisottaa n 350 litraa viikottain vettä, vaan letkusta viemäriin ja takaisin hanasta akvaarioon. Kalat ovat hengissä pysyneet. Yhdessä akvaariossa lasken sen kuitenkin suodattimen läpi, jotta paineistus vähenisi.
Suomen oloissa ei vedenparannusaineta varmaankaan ole käytettävä samaa määrää, joka annostusohjeessa lukee.
Maahantuojalta kannattaisi tiedustella em. asioita. Heillähän se velvollisuus on neuvoa, miten tuotetta käytetään, jos eivät tiedä, ottavat selville. Yksinkertaista!?Itse uskon myöskin, että ainakaan yhtä paljoa ei tarvitse vedenparannusainetta käyttää, kuin ohjeessa sanotaan.
Tämä stressin poistaminen vedenparannusaineella...
onko tämä seurausta nimenomaan kloorin poistamisesta, vai jostain muusta myös?
Mainosteksti kehuu myös aineen kirkastavan veden suurinpiirtein superkirkkaaksi. Tässä mitään perää?
Asun suht pienellä paikkakunnalla, jonka vettä on kehuttu akvaarioon sopivaksi. Uskaltaisikohan jättää aineen kokonaan pois?
Akvaarioliikkeen tädit näyttävät kuitenkin mäjäyttävän aimo annoksen kyseistä eliksiiriä kuljetuspusseihin. - Harri
aqua2002 kirjoitti:
"Kraanavedessähän on klooria, joka tulee sitoa, koska vakuuttavan oloisessa vedenparannusaine-brosyyrissä sanotaan niin."
Maahantuojalta kannattaisi tiedustella em. asioita. Heillähän se velvollisuus on neuvoa, miten tuotetta käytetään, jos eivät tiedä, ottavat selville. Yksinkertaista!?Nojoo, kaikesta päätellen meillä fisujen oloissa ei pitäisi olla valittamista. Meillä vettä vaihdetaan
- Mutu
antti kirjoitti:
Itse uskon myöskin, että ainakaan yhtä paljoa ei tarvitse vedenparannusainetta käyttää, kuin ohjeessa sanotaan.
Mainosteksti kehuu myös aineen kirkastavan veden suurinpiirtein superkirkkaaksi. Tässä mitään perää?
Asun suht pienellä paikkakunnalla, jonka vettä on kehuttu akvaarioon sopivaksi. Uskaltaisikohan jättää aineen kokonaan pois?
Akvaarioliikkeen tädit näyttävät kuitenkin mäjäyttävän aimo annoksen kyseistä eliksiiriä kuljetuspusseihin.N. 30 vuotta akvaarioita harrastaneena en käytä vedenvaihdon yhteydessä mitään vedenparannus aineita. Alkuun käyttelin aineita ohjeiden mukaan, mutta totesin kokeiltuani, että kaloissa ja kasveissa ei tapahtunut mitään muutoksia, kun jätin aineet pois.
Jos ja kun paikkakunnan veden sanotaan vesilaitokselta olevan akvaarioon sopivaa kloorin puolesta, niin voit lisätä vettä altaaseen ilman kloorin poistoaineita. Aika harvalla paikkakunnalla nykyään edes klooria käytetään.
Nykyään lasken vajaan neljänsadan litran altaaseeni kerran viikossa tai kahdessa n. kolmanneksen tuoretta vettä suoraan hanasta suurin piirtein saman lämpöidenä (kädellä arvioiden) kuin altaan entinen vesi oli. Ainoia aine, jota käytän on kasvilannoite. Ja sitäkin vain silloin kun kasvit näyttävät voivan huonosti. Käytännössä kasvitkin kasvavat liiankin hyvin ilman mitään aineita kunhan vaan valoa on riittävästi. Lannoitteen lisäys näyttää hyödyttävän eniten leviä. Just yksi kaverini kyseli neuvoja leväongelmiinsa. Kehotin jättämään ohjeitten mukaisen lannoitteitten lisäyksen pois ja levät katosivat muutamassa viikossa. Akvaarioliikkeessä kehottivat lisäämään lannoitetta entistä enemmän, kun kuulemma altaan ravinnetasapaino oli epätasapainossa... bisnes on bisnestä. - jarvij
antti kirjoitti:
Itse uskon myöskin, että ainakaan yhtä paljoa ei tarvitse vedenparannusainetta käyttää, kuin ohjeessa sanotaan.
Akvaarioliikkeen tädit näyttävät kuitenkin mäjäyttävän aimo annoksen kyseistä eliksiiriä kuljetuspusseihin.Hei!
Olen kirjoittanut sivun vedenparannusaineen tekemisestä itse.
http://www.akvaariotieto.info/suomi/ohjeita/vedenp.php
Olen luetellut mainoksissa esitellyt vedenparannusaineiden tehtävät sekä kemikaalit, joiden avulla ne on yleisesti toteutettu.
Vedenparannusaineisiin uskovat voivat valmistaa oman vedenparannusaineensa, sen mukaan millaisia vaikutuksia siiihen halutaan.
natriumtiosulfaatti, kolloidit ja B-vitamiinit sekä ripaus mystiikkaa. - aqua2002
Harri kirjoitti:
Nojoo, kaikesta päätellen meillä fisujen oloissa ei pitäisi olla valittamista. Meillä vettä vaihdetaan
" Kukapa kehtaisi tunnustaa, että työnantajan edustama tuote on turha?? "
Ei se "turha" ole, mutta ei ohjeellista määrää ainakaan kannata lirauttaa veteen. Riittäisi melkeinpä, jos maahantuoja, esim. Amazon kysyisi Tetra Verlagetilta, kuinka paljon purkki sisältää natriumtiosulfaattia: Tällöin jokainen pystyisi laskemaan itse määrän, jonka tarvitsee neutraloimaan kloorin. Sen jälkeen voisikin miettiä, kumpi tulee halvemmaksi: ostaa kallista mömmöä vai apteekista natriumtiosulfaattia.
Toisaalta kuluttujansuojalain mukaan purkeissa tulee olla käyttöohjeet. No, onhan niissä - mutta ei varmasti aivan sopiva Suomen vesioloihin.
" Olen kaatanut ko. ainetta akvaarioon vuosikymmeniä, koskaan kyseenalaistamatta myyjien ym. asiantuntijoiden neuvoja. "
Ethän muuten kaada sitä sinne akvaarioon, vaan siihen korvausveteen (sinne saaviin)? - Harri
aqua2002 kirjoitti:
" Kukapa kehtaisi tunnustaa, että työnantajan edustama tuote on turha?? "
Ei se "turha" ole, mutta ei ohjeellista määrää ainakaan kannata lirauttaa veteen. Riittäisi melkeinpä, jos maahantuoja, esim. Amazon kysyisi Tetra Verlagetilta, kuinka paljon purkki sisältää natriumtiosulfaattia: Tällöin jokainen pystyisi laskemaan itse määrän, jonka tarvitsee neutraloimaan kloorin. Sen jälkeen voisikin miettiä, kumpi tulee halvemmaksi: ostaa kallista mömmöä vai apteekista natriumtiosulfaattia.
Toisaalta kuluttujansuojalain mukaan purkeissa tulee olla käyttöohjeet. No, onhan niissä - mutta ei varmasti aivan sopiva Suomen vesioloihin.
" Olen kaatanut ko. ainetta akvaarioon vuosikymmeniä, koskaan kyseenalaistamatta myyjien ym. asiantuntijoiden neuvoja. "
Ethän muuten kaada sitä sinne akvaarioon, vaan siihen korvausveteen (sinne saaviin)?Kun kerran saaviin mahtuu vettä, mahtuu sinne mömmötkin.
Minun tapauksessani on samantekevää, vaihtaako veden ämpärin vai letkun avulla, vaihtuva vesimäärä on verraten pieni. Riippuuhan se täyttötavan valinta huushollista ( akvaarion/akvaarioiden sijainti ) ja siellä vallitsevasta yleisestä hälinästä muutenkin. Mitäs sitten, jos letku joskus sittenkin jää syystä tai toisesta valvomatta hetkeksi ja juuri silloin sattuu se paljonpelätty vahinko... Tokihan ämpärinkin saa nurin, mutta huomattavan työlästä puuhaa se on kissalle tai kissankokoisille otuksille eikä ämpäriä tarvitse jättää siten, että siihen kompastuu vrt. letku.
Mitenkäs muuten veden happamuus? Kraanavesihän on lievästi emäksistä. Moniko suosittelee turveuutetta makean veden kaloille pH:n säätötarkoituksiin? Itse olen sitäkin kaadellut -saaviin kautta akvaarioon siis, turhaanko taas? Löytyykö mielekkäämpiä konsteja? - aqua2002
Harri kirjoitti:
Kun kerran saaviin mahtuu vettä, mahtuu sinne mömmötkin.
Minun tapauksessani on samantekevää, vaihtaako veden ämpärin vai letkun avulla, vaihtuva vesimäärä on verraten pieni. Riippuuhan se täyttötavan valinta huushollista ( akvaarion/akvaarioiden sijainti ) ja siellä vallitsevasta yleisestä hälinästä muutenkin. Mitäs sitten, jos letku joskus sittenkin jää syystä tai toisesta valvomatta hetkeksi ja juuri silloin sattuu se paljonpelätty vahinko... Tokihan ämpärinkin saa nurin, mutta huomattavan työlästä puuhaa se on kissalle tai kissankokoisille otuksille eikä ämpäriä tarvitse jättää siten, että siihen kompastuu vrt. letku.
Mitenkäs muuten veden happamuus? Kraanavesihän on lievästi emäksistä. Moniko suosittelee turveuutetta makean veden kaloille pH:n säätötarkoituksiin? Itse olen sitäkin kaadellut -saaviin kautta akvaarioon siis, turhaanko taas? Löytyykö mielekkäämpiä konsteja?"Mitäs sitten, jos letku joskus sittenkin jää syystä tai toisesta valvomatta hetkeksi ja juuri silloin sattuu se paljonpelätty vahinko..."
Ei jää, kun vahtii :) Tosin pari kertaa tippunut letku pois akvaariosta...
"Mitenkäs muuten veden happamuus? Kraanavesihän on lievästi emäksistä."
Sen ei pitäisi paljon muuttua, jos akvaariovesi on riittävästi puskuroitunut.
"Moniko suosittelee turveuutetta makean veden kaloille pH:n säätötarkoituksiin?"
Turvetuutetta ns. "mustanveden kaloille". Turvetuute on verrattain kallista ja itse saisin kaataa ½-1plo kerralla, joten käytän _lannoittamatonta_ turvetta tai turvesuodatusta.
"Itse olen sitäkin kaadellut -saaviin kautta akvaarioon siis, turhaanko taas? Löytyykö mielekkäämpiä konsteja? "
Ei sekään turhaa ole. Turveuute on kasveille kaloille hyväksi, ehkäisee myös jossain määrin leviä. Halvemmaksi kyllä tulee ostaa 3e:n _lannoittamaton_ turvesäkki 65 litraa. Ja laittaa saaviin turvetta ja kiehuvaa vettä sekaan. Hämmentää ja antaa seisoa päivän-pari. Kaataa harsojen läpi, jotta roskat lähtee pois. Värjää tosin vettä hiukan kellertäväksi, mutta niinhän se monissa paikoin luonnossakin on. Itse tehty turvevesi ei tosin ole yhtä tujua kuin turveuute, mutta huomattavasti halvempaa..
- Kreivi nolla
Kaapista kun löytyy lämpömittari, mutta ei valtavaa vesi sankkoa niin olen hoitanut veden lisäämisen seuraavasti
mittaan käsisuihkusta tulevan veden sopivan lämpöiseksi(ehkä pari astetta matalaman mitä kavaariossa)ja laitan sen sitten 25 l saavii.
Sitten laitan lapon saavista => akvaarioon siirtämään vettä.
hankin tuossa Etolasta 5 metriä silikooni letkua
eikä tullut kalliiksi(5-8 euron luokkaa) ja sopivan tehoinen on ollut. Saavi tosin on oltava akvaariota korkeammalla.- Sateenkaari
Olisit Etolassa käydessä hankkinut hienoon putkeen liitttimen joka menee suoraan käsisuihkun tilalle, säästyt sankoon laskemiselta ja nostelulta... (käsisuihkun liitos on kuulemma aina vakio) Ja saahan sen lämmön mitattua ennenkuin vääntä veden menemään letkuun.
Meilläkin vesi kulkee nätisti letkulla akvaariosta suihkun kaivoon ja takaisin käsisuihkun liitoksesta altaaseen. Halpa hermojenhelpottaja, mietin tässä olisiko päässä enää karvoja jos täyttäisin 540 -litraista kantamalla vettä sangoilla samaan tapaan kuin 128 -litraista aikoinaan... Huhhuh, pelkkä ajatus...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t563857- 332261
- 402144
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin171731Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401562Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251492- 801457
- 1411186
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221153Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901125