Jumala sanoo Sanassaan, että kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat kelvottomia (Room. 3:9-20).
Kukaan ei ole vanhurskas itsessään.
Siksi ainut mahdollisuus ihmiselle on ottaa vastaan Jumalan tarjoama vanhurskaus, jonka Kristus on meille hankkinut.
Laki ottaa pois ihmiseltä omat luulot ja kasvattaa (kurittaa) Kristukseen (Gal. 3:24).
Gal. 3:27 puhuu siitä, kuinka saastainen syntinen saa pukea päälleen uudet valkoiset vaatteet kasteessa (vrt. valkoinen kastepuku kastettavan yllä).
Näin ihmisestä tulee uusi luomus.
Sananlaskukin sanoo: ”Vaatteet tekevät miehen”.
Omien rääsyjen sijasta ihminen saa loistavan, puhtaan puvun. Näin peittyvät kaikki synnin epäpuhtaudet.
Olemme saaneet vastaanottaa peson, olemme vanhurskautetut (1. Kor, 6:11).
Kastettuina Jeesukseen uskovina, hänen ominaan (Gal. 3:29) meille kuuluu lupaus; saamme olla Kristuksen kanssaperillisiä.
Mitkä ihanat näkymät avautuvatkaan uskon silmälle: ”Kaikki on teidän” (1. Kor.3:21).
On siis kahdenlaisia ihmisiä.
On niitä, jotka itse laastaroivat haavansa ja paikkaavat pukunsa (omavanhurskaat) ja niitä, jotka tajuavat oman kurjan tilansa ja sen, ettei heillä ole muuta mahdollisuutta kuin etsiä lääkäriä , Vapahtajaa Jeesusta Kristusta.
---
Pohdittavaa:
Mitä kaste sinulle merkitsee?
Mitä tarkoitetaan vanhurskaus-sanalla?
Gal. 3:24-29; Uusi luomus
25
543
Vastaukset
- pois silmiltä
Nykymaailmassa on ihan turha selittää että kastamalla ihmiset liitetään taivaalliseen toivoon ja kaste automaattisesti kääntää ihmisen tekemään hengen tekoja. Merkityksen huomaa nykymaailmasta kun ihmisiä eroaa kirkosta suurenevassa määrin. Katso ympärillesi tapio äläkä paasaa ajattelematta...
- alk.raimo
ei suinkaan johdu kasteen väärinkäytöstä vaan antinomistisesta opetuksesta eli Jumalan Sanan miekka on pappien käytössä tylsistynyt...Jumalan Sana tosin on aina terävin kaksiteräisistä miekoista, mutta kun ei ole näkyä herätyksestä aletaankin julistamaan miellyttämisen evankeliumia ja niin ei kukaan tule synnintuntoon
saatika parannukseen..
Miksi sekotat Jumalan tekemän pelastuksen ihmisen
kasteeseen...ei kaste automaattisesti pelasta ennenkuin ihminen tekee parannuksen...pieniltä lapsilta ei Jumala vaadi parannusta, vaan heidät tulee kastaa, minkä jälkeen heille tulee opettaa
Jumalan käskyt, että synti virkoaisi ja ihminen tulisi tuntemaan pahuutensa, tulisi synnintuntoon, mikä on se ahdas portti, josta Jeesus puhui...synnintunnossa...hädässä ja katumuksessa...ja vain ahtaan portin kautta voi ihminen pelastua! Ota lasit
pois silmiltä:"Katso ympärillesi tapio äläkä paasaa ajattelematta..."
---
No..katastellaampa!
Raamattuttupiirissämme on eräs rouva, joka on ollut uskossa vuosikymmeniä; juossut kokouksesta toiseen ja tehnyt uskonratkaisuja.
Mutta nyt hänelle on kirkastunut yhä kirkkaammin, mitä on olla armosta pelastettu.
Pelastus tuleekin meidän osaksemme ilman mitään omia ansioita ja suorituksia.
Hänen aviomiehensäkin on usein todennut, että vaimossa on tapahtunut suuri muutos ja vapautuminen viime vuosina.
Kaikki ei ole kuitenkaan käynyt kivutta. Ensin on pitänyt tunnustaa oma syntisyys ja raadollisuus. Se on kova paikka itse kullekin.
Sitten vasta Kristus voi ottaa hoiviinsa sen, jonka laki on ensin tehnyt syntiseksi ja syylliseksi. Syyllisen Kristus päästää synneistä, jos tämä uskoo, mitä evankeliumi julistaa.
Tässä yhteydessä myös kasteasia on hänelle kirkastunut Jumalan teoksi, kun hän piti sitä aikaisemmin ns. ihmisen omana kuuliaisuuden askeleena.
Usein saamme piirissämme kuulla häneltä, kuinka kaikki nämä ovat Jumalan suuria ihmeitä ja lahjoja meille kaikille syntisille; usko, kaste ja myöskin ehtoollinen.
----
"On kasteessa siunaus pyhä, kun Herramme lahjoittaa sen.
Hän kansansa turvaksi yhä tuo armonsa runsauden.
Ja ehtoollisella hän suo omilleen taas voimaa ja lohtua kilvoitukseen.
Hän eksyneen etsii ja tallelle tuo ja sanallaan uudeksi luo."
(Virsi 178:4).- jo...
Tapio522 kirjoitti:
Ota lasit
pois silmiltä:"Katso ympärillesi tapio äläkä paasaa ajattelematta..."
---
No..katastellaampa!
Raamattuttupiirissämme on eräs rouva, joka on ollut uskossa vuosikymmeniä; juossut kokouksesta toiseen ja tehnyt uskonratkaisuja.
Mutta nyt hänelle on kirkastunut yhä kirkkaammin, mitä on olla armosta pelastettu.
Pelastus tuleekin meidän osaksemme ilman mitään omia ansioita ja suorituksia.
Hänen aviomiehensäkin on usein todennut, että vaimossa on tapahtunut suuri muutos ja vapautuminen viime vuosina.
Kaikki ei ole kuitenkaan käynyt kivutta. Ensin on pitänyt tunnustaa oma syntisyys ja raadollisuus. Se on kova paikka itse kullekin.
Sitten vasta Kristus voi ottaa hoiviinsa sen, jonka laki on ensin tehnyt syntiseksi ja syylliseksi. Syyllisen Kristus päästää synneistä, jos tämä uskoo, mitä evankeliumi julistaa.
Tässä yhteydessä myös kasteasia on hänelle kirkastunut Jumalan teoksi, kun hän piti sitä aikaisemmin ns. ihmisen omana kuuliaisuuden askeleena.
Usein saamme piirissämme kuulla häneltä, kuinka kaikki nämä ovat Jumalan suuria ihmeitä ja lahjoja meille kaikille syntisille; usko, kaste ja myöskin ehtoollinen.
----
"On kasteessa siunaus pyhä, kun Herramme lahjoittaa sen.
Hän kansansa turvaksi yhä tuo armonsa runsauden.
Ja ehtoollisella hän suo omilleen taas voimaa ja lohtua kilvoitukseen.
Hän eksyneen etsii ja tallelle tuo ja sanallaan uudeksi luo."
(Virsi 178:4).Ensin on pitänyt tunnustaa oma syntisyys ja raadollisuus. Se on kova paikka itse kullekin.
Sitten vasta Kristus voi ottaa hoiviinsa sen, jonka laki on ensin tehnyt syntiseksi ja syylliseksi. Syyllisen Kristus päästää synneistä, jos tämä uskoo, mitä evankeliumi julistaa.
Niin eli lapsikasteessa liioitellaan pelastusta.
Pelastus tulee ilman noita asioita...
Lapsillekkin pitää kertoa uskonasiat ja evankeliumi. Sitten uskovien kasteelle.
Lain saarnaus myös heille.
Nyt kaste sovittaa synnit ilman katumista kääntymistä pois niistä. Kun eihän sylivauva sellaiseen pysty. - TaistoRa.
Tapio522 kirjoitti:
Ota lasit
pois silmiltä:"Katso ympärillesi tapio äläkä paasaa ajattelematta..."
---
No..katastellaampa!
Raamattuttupiirissämme on eräs rouva, joka on ollut uskossa vuosikymmeniä; juossut kokouksesta toiseen ja tehnyt uskonratkaisuja.
Mutta nyt hänelle on kirkastunut yhä kirkkaammin, mitä on olla armosta pelastettu.
Pelastus tuleekin meidän osaksemme ilman mitään omia ansioita ja suorituksia.
Hänen aviomiehensäkin on usein todennut, että vaimossa on tapahtunut suuri muutos ja vapautuminen viime vuosina.
Kaikki ei ole kuitenkaan käynyt kivutta. Ensin on pitänyt tunnustaa oma syntisyys ja raadollisuus. Se on kova paikka itse kullekin.
Sitten vasta Kristus voi ottaa hoiviinsa sen, jonka laki on ensin tehnyt syntiseksi ja syylliseksi. Syyllisen Kristus päästää synneistä, jos tämä uskoo, mitä evankeliumi julistaa.
Tässä yhteydessä myös kasteasia on hänelle kirkastunut Jumalan teoksi, kun hän piti sitä aikaisemmin ns. ihmisen omana kuuliaisuuden askeleena.
Usein saamme piirissämme kuulla häneltä, kuinka kaikki nämä ovat Jumalan suuria ihmeitä ja lahjoja meille kaikille syntisille; usko, kaste ja myöskin ehtoollinen.
----
"On kasteessa siunaus pyhä, kun Herramme lahjoittaa sen.
Hän kansansa turvaksi yhä tuo armonsa runsauden.
Ja ehtoollisella hän suo omilleen taas voimaa ja lohtua kilvoitukseen.
Hän eksyneen etsii ja tallelle tuo ja sanallaan uudeksi luo."
(Virsi 178:4).>>Kirjoitat-
>>Raamattuttupiirissämme on eräs rouva, joka on ollut uskossa vuosikymmeniä; juossut kokouksesta toiseen ja tehnyt uskonratkaisuja.
Mutta nyt hänelle on kirkastunut yhä kirkkaammin, mitä on olla armosta pelastettu.
Pelastus tuleekin meidän osaksemme ilman mitään omia ansioita ja suorituksia.
>>Ef. 2:8 "Sillä armosta te olette pelastetut -
(U S K O N K A U T T A), ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja"!>Kirjoitat rouvasta edelleen-
>>Kaikki ei ole kuitenkaan käynyt kivutta. Ensin on pitänyt tunnustaa oma syntisyys ja raadollisuus. Se on kova paikka itse kullekin.
Sitten vasta Kristus voi ottaa hoiviinsa sen, jonka laki on ensin tehnyt syntiseksi ja syylliseksi. Syyllisen Kristus päästää synneistä, jos tämä uskoo, mitä evankeliumi julistaa.>Room. 6:4
"Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.>Matt. 3:15
"Jeesus vastasi ja sanoi hänelle:
"Salli nyt; sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus". Silloin hän salli sen hänelle"! - Voisiko
TaistoRa. kirjoitti:
>>Kirjoitat-
>>Raamattuttupiirissämme on eräs rouva, joka on ollut uskossa vuosikymmeniä; juossut kokouksesta toiseen ja tehnyt uskonratkaisuja.
Mutta nyt hänelle on kirkastunut yhä kirkkaammin, mitä on olla armosta pelastettu.
Pelastus tuleekin meidän osaksemme ilman mitään omia ansioita ja suorituksia.
>>Ef. 2:8 "Sillä armosta te olette pelastetut -
(U S K O N K A U T T A), ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja"!>Kirjoitat rouvasta edelleen-
>>Kaikki ei ole kuitenkaan käynyt kivutta. Ensin on pitänyt tunnustaa oma syntisyys ja raadollisuus. Se on kova paikka itse kullekin.
Sitten vasta Kristus voi ottaa hoiviinsa sen, jonka laki on ensin tehnyt syntiseksi ja syylliseksi. Syyllisen Kristus päästää synneistä, jos tämä uskoo, mitä evankeliumi julistaa.>Room. 6:4
"Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.>Matt. 3:15
"Jeesus vastasi ja sanoi hänelle:
"Salli nyt; sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus". Silloin hän salli sen hänelle"!paremmin sanoa. Kuulit totuuden tapio miksi vielä väittäisit lapsikastetta oikeaksi...
"Ota lasit
pois silmiltä...";
Onko sinulle kaste lakia vai evankeliumia?
(Perstelut Raamatun Sanalla)?TaistoRa. kirjoitti:
>>Kirjoitat-
>>Raamattuttupiirissämme on eräs rouva, joka on ollut uskossa vuosikymmeniä; juossut kokouksesta toiseen ja tehnyt uskonratkaisuja.
Mutta nyt hänelle on kirkastunut yhä kirkkaammin, mitä on olla armosta pelastettu.
Pelastus tuleekin meidän osaksemme ilman mitään omia ansioita ja suorituksia.
>>Ef. 2:8 "Sillä armosta te olette pelastetut -
(U S K O N K A U T T A), ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja"!>Kirjoitat rouvasta edelleen-
>>Kaikki ei ole kuitenkaan käynyt kivutta. Ensin on pitänyt tunnustaa oma syntisyys ja raadollisuus. Se on kova paikka itse kullekin.
Sitten vasta Kristus voi ottaa hoiviinsa sen, jonka laki on ensin tehnyt syntiseksi ja syylliseksi. Syyllisen Kristus päästää synneistä, jos tämä uskoo, mitä evankeliumi julistaa.>Room. 6:4
"Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.>Matt. 3:15
"Jeesus vastasi ja sanoi hänelle:
"Salli nyt; sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus". Silloin hän salli sen hänelle"!TaistoRa:lle kysymyksiä:
---Onko sinulle kaste lakia vai evankeliumia?
(Taisit kyllä jo todeta, ettei kumpaakaan).
Eikö "kuuliaisuuden askel" ole lakia (oma teko)?
---Kun otat vastaan kasteen (Apt. 2:.38), niin mitä sinä siinä saat?
---Miten SANA vaikuttaa kasteessasi?
---Missä iässä lapsi voi uskoa ja ottaa siten vastaan kasteen? (Tähänkin perustelut Raamatun Sanalla)
Sanot: "kaste on ulkoinen "kuva" sille mitä jo uskon kautta sisimmässämme ollaan koettu"!
---Laittaisitko muutaman Raamatun paikan perusteluiksi!- silleen
Tapio522 kirjoitti:
TaistoRa:lle kysymyksiä:
---Onko sinulle kaste lakia vai evankeliumia?
(Taisit kyllä jo todeta, ettei kumpaakaan).
Eikö "kuuliaisuuden askel" ole lakia (oma teko)?
---Kun otat vastaan kasteen (Apt. 2:.38), niin mitä sinä siinä saat?
---Miten SANA vaikuttaa kasteessasi?
---Missä iässä lapsi voi uskoa ja ottaa siten vastaan kasteen? (Tähänkin perustelut Raamatun Sanalla)
Sanot: "kaste on ulkoinen "kuva" sille mitä jo uskon kautta sisimmässämme ollaan koettu"!
---Laittaisitko muutaman Raamatun paikan perusteluiksi!että Kääntykää ja OTTAKAA itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.
Lue itse OTTAKAA. Joskus väitit että se on omavanhurkauden teko ottaa itse kaste mutta tuossakin näet että ihmiset itse ottivat kasteen.
Mitä sinä sitten siinä saat? Ei automaattisesti mitään. Kastetta edelsi kääntyminen pois pahuudesta. Jos teet syntiä tahallasi et saa anteeksi vaikka kävisit kasteella 30 kertaa.
Toiseksi kastetta edelsi usko sovitukseen. Eli syntejä ei saa anteeksi jos ei usko vaikka olisi kastettu. - TaistoRa.
Tapio522 kirjoitti:
TaistoRa:lle kysymyksiä:
---Onko sinulle kaste lakia vai evankeliumia?
(Taisit kyllä jo todeta, ettei kumpaakaan).
Eikö "kuuliaisuuden askel" ole lakia (oma teko)?
---Kun otat vastaan kasteen (Apt. 2:.38), niin mitä sinä siinä saat?
---Miten SANA vaikuttaa kasteessasi?
---Missä iässä lapsi voi uskoa ja ottaa siten vastaan kasteen? (Tähänkin perustelut Raamatun Sanalla)
Sanot: "kaste on ulkoinen "kuva" sille mitä jo uskon kautta sisimmässämme ollaan koettu"!
---Laittaisitko muutaman Raamatun paikan perusteluiksi!>>Kirjoitat-
>>TaistoRa:lle kysymyksiä:
---Onko sinulle kaste lakia vai evankeliumia?>Kirjoitat-
>>---Kun otat vastaan kasteen (Apt. 2:.38), niin mitä sinä siinä saat? TaistoRa. kirjoitti:
>>Kirjoitat-
>>TaistoRa:lle kysymyksiä:
---Onko sinulle kaste lakia vai evankeliumia?>Kirjoitat-
>>---Kun otat vastaan kasteen (Apt. 2:.38), niin mitä sinä siinä saat?>>Kirjoitin (TApio522)-
>>---Missä iässä lapsi voi uskoa ja ottaa siten vastaan kasteen? (Tähänkin perustelut Raamatun Sanalla)TaistoRa. kirjoitti:
>>Kirjoitat-
>>Raamattuttupiirissämme on eräs rouva, joka on ollut uskossa vuosikymmeniä; juossut kokouksesta toiseen ja tehnyt uskonratkaisuja.
Mutta nyt hänelle on kirkastunut yhä kirkkaammin, mitä on olla armosta pelastettu.
Pelastus tuleekin meidän osaksemme ilman mitään omia ansioita ja suorituksia.
>>Ef. 2:8 "Sillä armosta te olette pelastetut -
(U S K O N K A U T T A), ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja"!>Kirjoitat rouvasta edelleen-
>>Kaikki ei ole kuitenkaan käynyt kivutta. Ensin on pitänyt tunnustaa oma syntisyys ja raadollisuus. Se on kova paikka itse kullekin.
Sitten vasta Kristus voi ottaa hoiviinsa sen, jonka laki on ensin tehnyt syntiseksi ja syylliseksi. Syyllisen Kristus päästää synneistä, jos tämä uskoo, mitä evankeliumi julistaa.>Room. 6:4
"Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.>Matt. 3:15
"Jeesus vastasi ja sanoi hänelle:
"Salli nyt; sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus". Silloin hän salli sen hänelle"!TaistoRa: "Virret ja viisut ovat kauniita, mutta useimmiten ne ovat vain tunteitten sanelemia joilla ei ole todellisen Raamatun sanan kanssa mitään tekemistä"!
---Totean tähän, kuten totesin Kastevirsiä-topic`ssakin:
"Tyhjästä on paha nyhjästä"!
(Helluntalaisilta löytyy vähän kasteen hengellistä sisältöä käsitteleviä virsiä,tai löytyneekö ollenkaan. Katso kastevirsiä-ketjua!).Tapio522 kirjoitti:
TaistoRa: "Virret ja viisut ovat kauniita, mutta useimmiten ne ovat vain tunteitten sanelemia joilla ei ole todellisen Raamatun sanan kanssa mitään tekemistä"!
---Totean tähän, kuten totesin Kastevirsiä-topic`ssakin:
"Tyhjästä on paha nyhjästä"!
(Helluntalaisilta löytyy vähän kasteen hengellistä sisältöä käsitteleviä virsiä,tai löytyneekö ollenkaan. Katso kastevirsiä-ketjua!).- tässä näin
Tapio522 kirjoitti:
>>Kirjoitin (TApio522)-
>>---Missä iässä lapsi voi uskoa ja ottaa siten vastaan kasteen? (Tähänkin perustelut Raamatun Sanalla)Mutta kuinka he voivat huutaa avukseen sitä, johon eivät usko? Kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Kuinka he voivat kuulla, ellei kukaan julista?
Ei voi uskoa jos ei ole kuullut.
mark 9:42 ei kerro onko noille lapsille kerrottu Jumalasta. Joten tuota kohtaa ei voida käyttää todisteena suuntaan tai toiseen.
mark 10:15 lapsi ottaa vastaan asian kirkkain silmin kun kerrot.
mark 9:36-37
Eihän nuo kohdat suoranaisesti viittaa suuntaan eikä toiseen...
Miksi kehitysmaa ei ole täynnä uskiksia jos kerta lapset uskovat? Ei heille ole kerrottu Jumalasta mutta silti heidän pitäsi uskoa??? - TaistoRa.
Tapio522 kirjoitti:
>>Kirjoitin (TApio522)-
>>---Missä iässä lapsi voi uskoa ja ottaa siten vastaan kasteen? (Tähänkin perustelut Raamatun Sanalla)Kuten olen usein jo täällä asiaa selvittänyt, niin sanon sen nyt vielä kerran!
"LAPSET" voivat uskoa Jeesukseen!
Mutta sylivauvat eivät voi uskoa!!! Näin se menee!
Sinä olet kovasti tinkaamassa jotain jaetta tuohon lasten ikäkysymykseen, mutta et itse ole koskaan laittanut Raamatun jaetta missä selkeästi vauvat ovat tulleet uskoon ja sitten kastettu! Tai päinvastoin! ;)
Onhan päivänselvää se ettei sylivauvat voi mitenkään ymmärtää niinkin apstraktia asiaa kuin "Jeesukseen uskominen" ja senjälkeen pyhittyminen ja uskossa vaeltaminen!
Ymmärsitkö nyt siis tuon termin oikein?
Puheena on siis - "sylivauvat"!
Eräs tuntemani pastori, oli 10 vuotias lapsi tullessaan uskoon ja senjälkeen hänet uskovana kastettiin ja nyt hän tässäkuussa täyttää jo 60 vuotta ja on edelleenkin uskossa!
Eräs toinen uskonveli oli 8 vuotias tullessaan uskoon ja kastettiin uskoontulemisen jälkeen ja nyt tänäpäivänä hän on jo 50 vuotias!
Tunnen muitakin vastaavia tapauksia!
Kyllä siis lapsi voi uskoa! Hänen vain täytyy olla iältään jotain aivan muuta kuin vauvaikäinen!
Raamattu selkeästi tuo esiin sen ajatuksen tuohon uskon ja kasteen kysymykseen, että ->
"ne jotka uskoivat" - "ottivat kasteen"!
Raamatussa siis ketään ei Jeesuksen kuoleman jälkeen viety kasteelle jotta he olisivat tulleet uskoviksi, vaan aivan toisinpäin! Ensin ihmisille mentiin saarnaamaan evankeliumin sanomaa Jeesuksesta ja Jumalan valtakunnasta niinkuin Jeesus käskyn antoi ja jotka sen sitten uskoivat, he ottivat kasteen!
Näin se ystävä hyvä menee! Usko jo!
Siunausta! ;) Tapio522 kirjoitti:
TaistoRa:lle kysymyksiä:
---Onko sinulle kaste lakia vai evankeliumia?
(Taisit kyllä jo todeta, ettei kumpaakaan).
Eikö "kuuliaisuuden askel" ole lakia (oma teko)?
---Kun otat vastaan kasteen (Apt. 2:.38), niin mitä sinä siinä saat?
---Miten SANA vaikuttaa kasteessasi?
---Missä iässä lapsi voi uskoa ja ottaa siten vastaan kasteen? (Tähänkin perustelut Raamatun Sanalla)
Sanot: "kaste on ulkoinen "kuva" sille mitä jo uskon kautta sisimmässämme ollaan koettu"!
---Laittaisitko muutaman Raamatun paikan perusteluiksi!Kun TaistoRa ei pysty esittämään perusteluita Raamatusta seuraavaan kysymykseeni, niin kysynpä muilta:
"Missä iässä lapsi voi uskoa ja ottaa siten vastaan kasteen"?
(Perustelut Raamatun Sanalla, parikin kohtaa riittää)- mitään
Tapio522 kirjoitti:
Kun TaistoRa ei pysty esittämään perusteluita Raamatusta seuraavaan kysymykseeni, niin kysynpä muilta:
"Missä iässä lapsi voi uskoa ja ottaa siten vastaan kasteen"?
(Perustelut Raamatun Sanalla, parikin kohtaa riittää)tiettyä ikää. Ihmiset ovat yksilöitä ja se on tapauskohtainen. Mutta seurakunnissa jossa uskovienkaste on käytössä niin ikä on siinä 15 vuoden pintaan...
TaistoRa. kirjoitti:
Kuten olen usein jo täällä asiaa selvittänyt, niin sanon sen nyt vielä kerran!
"LAPSET" voivat uskoa Jeesukseen!
Mutta sylivauvat eivät voi uskoa!!! Näin se menee!
Sinä olet kovasti tinkaamassa jotain jaetta tuohon lasten ikäkysymykseen, mutta et itse ole koskaan laittanut Raamatun jaetta missä selkeästi vauvat ovat tulleet uskoon ja sitten kastettu! Tai päinvastoin! ;)
Onhan päivänselvää se ettei sylivauvat voi mitenkään ymmärtää niinkin apstraktia asiaa kuin "Jeesukseen uskominen" ja senjälkeen pyhittyminen ja uskossa vaeltaminen!
Ymmärsitkö nyt siis tuon termin oikein?
Puheena on siis - "sylivauvat"!
Eräs tuntemani pastori, oli 10 vuotias lapsi tullessaan uskoon ja senjälkeen hänet uskovana kastettiin ja nyt hän tässäkuussa täyttää jo 60 vuotta ja on edelleenkin uskossa!
Eräs toinen uskonveli oli 8 vuotias tullessaan uskoon ja kastettiin uskoontulemisen jälkeen ja nyt tänäpäivänä hän on jo 50 vuotias!
Tunnen muitakin vastaavia tapauksia!
Kyllä siis lapsi voi uskoa! Hänen vain täytyy olla iältään jotain aivan muuta kuin vauvaikäinen!
Raamattu selkeästi tuo esiin sen ajatuksen tuohon uskon ja kasteen kysymykseen, että ->
"ne jotka uskoivat" - "ottivat kasteen"!
Raamatussa siis ketään ei Jeesuksen kuoleman jälkeen viety kasteelle jotta he olisivat tulleet uskoviksi, vaan aivan toisinpäin! Ensin ihmisille mentiin saarnaamaan evankeliumin sanomaa Jeesuksesta ja Jumalan valtakunnasta niinkuin Jeesus käskyn antoi ja jotka sen sitten uskoivat, he ottivat kasteen!
Näin se ystävä hyvä menee! Usko jo!
Siunausta! ;)TaistoRa: "Onhan päivänselvää se ettei sylivauvat voi mitenkään ymmärtää niinkin apstraktia asiaa kuin "Jeesukseen uskominen" ja senjälkeen pyhittyminen ja uskossa vaeltaminen"!
Eiköhän tämä ole järkeisoppia ja sinun omia järjen päätelmiäsi, ilman että perustelet väitteitäsi Raamatulla.
Uskohan on Jumalan teko ja lahja, jonka lapsikin voi ottaa vastaan (Mark. 10:15,16).
Jeesus sanoi sylissään (Mark. 9:36,37) olevasta lapsesta: "yksi näistä pienistä, joka uskoo,..." (Mark. 9:42).
Sinä taas sanot, ettei sylilapsi voi uskoa.
Kumpaako nyt pitäisi uskoa; sinuako vai Jeesuksen omia sanoja?
Ei estellä lapsia tulemasta Jeesuksen tykö (Mark. 10:14)ja ottamasta kastetta syntien anteeksisaamiseksi ja näin saamaan Pyhän Hengen lahjaa (Apt. 2:38).
Heillekin tämäm lupaus on annettu (Apt. 2:39).mitään kirjoitti:
tiettyä ikää. Ihmiset ovat yksilöitä ja se on tapauskohtainen. Mutta seurakunnissa jossa uskovienkaste on käytössä niin ikä on siinä 15 vuoden pintaan...
Sanot: "Ei ole mitään tiettyä ikää. Ihmiset ovat yksilöitä ja se on tapauskohtainen".
---
Koska Jeesus ei asettanut mitään ikärajoituksia uskon (ja kasteen) lahjan vastaanottamiseksi, niin ei aseteta mekään.
Jeesus siunasi lapsia, joita vanhemmat toivat hänen tykönsä, (Mark. 10:13-16).
Valikoiko Jeesus lapset sen mukaan, kuka ymmärsi ja oli tarpeeksi kypsä ja varttunut vastaanottamaan siunauksen (=Jumalan valtakunnan)?
Minun ymmärtääkseni ei valikoinut, vaan otti tykönsä kaikki hänen tykönsä tuodut lapset ikään ja ymmärrykseen katsomatta.
Vai mitä sinä ajattelet, toimiko Jeesus "yksilö- ja tapauskohtaisesti" Hänen luokseen tuotujen lasten suhteen?- selvittää
Tapio522 kirjoitti:
Sanot: "Ei ole mitään tiettyä ikää. Ihmiset ovat yksilöitä ja se on tapauskohtainen".
---
Koska Jeesus ei asettanut mitään ikärajoituksia uskon (ja kasteen) lahjan vastaanottamiseksi, niin ei aseteta mekään.
Jeesus siunasi lapsia, joita vanhemmat toivat hänen tykönsä, (Mark. 10:13-16).
Valikoiko Jeesus lapset sen mukaan, kuka ymmärsi ja oli tarpeeksi kypsä ja varttunut vastaanottamaan siunauksen (=Jumalan valtakunnan)?
Minun ymmärtääkseni ei valikoinut, vaan otti tykönsä kaikki hänen tykönsä tuodut lapset ikään ja ymmärrykseen katsomatta.
Vai mitä sinä ajattelet, toimiko Jeesus "yksilö- ja tapauskohtaisesti" Hänen luokseen tuotujen lasten suhteen?Ei ole ikä rajoituksia. Vain usko ennen kastetta.
Eihän uskonlahjan vastaan ottamiselle ole mitään rajoituksia muuta kuin se että ei voi uskoa jos ei ole kuullut. Pitää olla kuullut Jumalasta että voit uskoa. Uskon lahja ei tule kasteessa raamatun mukaan.
Siunaus=Jumalanvaltakunta. Ei tuolle yhtälölle ole perusteita. Tapio522 kirjoitti:
Ota lasit
pois silmiltä:"Katso ympärillesi tapio äläkä paasaa ajattelematta..."
---
No..katastellaampa!
Raamattuttupiirissämme on eräs rouva, joka on ollut uskossa vuosikymmeniä; juossut kokouksesta toiseen ja tehnyt uskonratkaisuja.
Mutta nyt hänelle on kirkastunut yhä kirkkaammin, mitä on olla armosta pelastettu.
Pelastus tuleekin meidän osaksemme ilman mitään omia ansioita ja suorituksia.
Hänen aviomiehensäkin on usein todennut, että vaimossa on tapahtunut suuri muutos ja vapautuminen viime vuosina.
Kaikki ei ole kuitenkaan käynyt kivutta. Ensin on pitänyt tunnustaa oma syntisyys ja raadollisuus. Se on kova paikka itse kullekin.
Sitten vasta Kristus voi ottaa hoiviinsa sen, jonka laki on ensin tehnyt syntiseksi ja syylliseksi. Syyllisen Kristus päästää synneistä, jos tämä uskoo, mitä evankeliumi julistaa.
Tässä yhteydessä myös kasteasia on hänelle kirkastunut Jumalan teoksi, kun hän piti sitä aikaisemmin ns. ihmisen omana kuuliaisuuden askeleena.
Usein saamme piirissämme kuulla häneltä, kuinka kaikki nämä ovat Jumalan suuria ihmeitä ja lahjoja meille kaikille syntisille; usko, kaste ja myöskin ehtoollinen.
----
"On kasteessa siunaus pyhä, kun Herramme lahjoittaa sen.
Hän kansansa turvaksi yhä tuo armonsa runsauden.
Ja ehtoollisella hän suo omilleen taas voimaa ja lohtua kilvoitukseen.
Hän eksyneen etsii ja tallelle tuo ja sanallaan uudeksi luo."
(Virsi 178:4).Kerroin edellä rouvasta, jolle on kirkastunut kaste armonvälineeksi, jota ei tarvitse uusia.
Hän on vuosia sitten käynyt uudella kasteella.
Nyt hän ajattelee, että se oli turhaa; yksi kaste riittää, eikä sitä tarvitse uusia (Ef. 4:5).(Raamattupiirissämme on useita muitakin, joille on käynyt samoin.)
Hän oikein odottaa, että kirkossamme jumalanpalveluksessa lausuttaisiin Nikean uskontunnustus, jossa sanotaan: "...me tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksisaamiseksi,..." (Apt. 2:38).
Ennen hän oli kokenut tämän kohdan kiusallisena "harhaoppina" ja oli hyvin varma ns. uskovien kasteen raamatullisuudesta.
Näin Jumala tekee työtään Sanansa ja Pyhän Henkensä kautta.
Meille kuuluu varoitus:
"...joka luulee seisovansa, katsokoon, ettei lankea" (opillisesti); 1. Kor. 10:12.
Tutkikaamme siis tarkoin, mitä Raamattu opettaa kasteesta!
- viisastua
Raamatusta ei löydy kirkollista lahkokirkon lapsikasteluharhaoppia, mutta mistä se löytyy?
Tähän saamme vastauksen professori R. M. Petersenin
teoksesta "Tanskan pakanuuden ajan historia", sivulta
336:
"Myös pakanuuden aikana oli useitten vanhempien
kansanheimojen tapana heti syntymän jälkeen valaa
lapsi vedellä eli kuten sitä nimitettiin kastella
sitä, jolla se ikäänkuin vihittiin elämälle, otettiin
sukuunsa ja pyhitettiin paikkakunnan
suojelusjumalille. Tähän rituaaliin liittyi myös nimen
antaminen."
Islannin historian kirjoittaja, Jansson toteaa
"Islannin kulta-aika"-teoksessa sivulla 365:
"Heti syntymän jälkeen valeltiin vettä lapsen ylitse
ja sille annettiin nimi. Loitsurunoista selviää, että
vanhimpana aikana lapsen isä valoi lasta vedellä
jaantoi sille nimen."
Ja kun nyt tekee yhteenvedon kaikesta siitä, mitä
lähinnä teologit ja papisto koettavat ohi Raamatun
sisällyttää kasteeseen, ja lukee edellä olevat
tiedemiesten lausunnot pakanallisista toimituksista,
niin ei voi olla havaitsematta, mikä läheinen yhteys
on lapsikasteella ja pakanallisilla menoilla. Niissä
on silmiinpistävä yhdenmukaisuus. Veden
pirskotus/valelu/kasteluriitti vauvojen päälle on
pakanallinen pakanoiden pakanariitti.
Vastoin epäraamatullista lapsikastekäytäntöä on
ev.lut.kirkossa ollut toki Raamatun mukaista
lapsikasteluopin epäraamatulliseksi osoittamistakin.
Arkkipiispa (ev.lut.kirkossa) Aleksi Lehtonen korosti
"Kirkon pyhät toimitukset"-kirjassaan (sivulla 93):
"Lapsikastetta ei missään Uuden Testamentin kohdassa
mainita. Suoranaisia todistuksia siitä, että
lapsikaste olisi ollut käytännössä alkuseurakunnassa,
puuttuu."
Rovasti (ev.lut.kirkossa) Urho Muroma toteaa "Herää
Valvomaan" -lehdessä tammikuussa 1932:
"Helvettiä lapsikasteopilla täytetään! ... Raamatussa
ei kerrota mitään lapsikasteesta; siis Raamattuun
vedoten emme voi siitä asiasta sanoa mitään."
Arkkipiispa (ev.lut.kirkossa) Erkki Kaila toteaa
"Roomalaiskirje"-kirjassaan (sivulla 81):
"Kun muistamme, että alkukristillinen kaste tapahtui
upottamalla, niin ymmärrämme, että se jo
ulkonaisestikuvasi kuolemista."
Piispa (ev.lut.kirkossa) E. Gulin toteaa teoksessaan
"Raamatullinen Tietokirja" (osa II palsta 123):
"UT:n aikana kastamistapana oli upottaa kastettava
kokonaan virtaavaan veteen, mikä vertauskuvana ilmensi
vanhan ihmisen hukuttamista ja uuden sijalle
tulemista."
Kohdassa "KASTE" piispa Gulin korostaa:
"Uusi Testamentti ei missään erityisesti esitä
kastetun lapsia. Voipa vielä Paavalin tulkita
nimenomaan siten, ettei hän tunne lapsikasteen
käyttöä."
Kirkkoisä Tertullianus tunnetaan mitä kiivaimmaksi
lapsikasteen vastustajaksi. Jos lapsikaste olisi ollut
yleinen apostoleilta peritty kastekäytäntö, kuinka
sitä vielä kaksisataa vuotta myöhemmin olisi
vastustettu?
Raamatusta ei sitä löydy eikä Raamatulla voi puolustaa
LAPSIKASTETTA!
Ja jos Luther ei sano saaneensa lapsikastetta
Jumalalta, vaan paavilta! (Galatalaiskirjeen Selitys
sivu 100), niin miksi vielä sinä tahtoisit eksyttää
harhaisten ev.lut.piispojen johdolla ihmisiä
pakanalliseen lapsikasteoppiin ja järjestelmään?
Tämä kysymys on oikeutettu! Kysymys tulee esittää
Suomen ev.lut.papeille ja teologeille ja muille
järjestelmän mukaisesti epäraamatullista lapsikastetta
käyttäville, koska he ovat hirvittävässä vastuussa
Jumalan ja ihmisten edessä viimeisellä tuomiolla!
Kumpi saa nyt ratkaista suhteesi kastekysymykseen,
Raamattu vai ihmismielipiteet?
On lisäksi väitetty, että Uuden testamentin
alkukielessä ei ole ollenkaan muotoa 'kastattaa
itsensä', vaan verbi on aina passiivissa. Esimerkiksi
jakeessa Mark. 16:16 kastaa-verbi on passiivissa.
Alkukielessä uskoa-sana ja kastaa-sana ovat
aoristissa, ja Mark. 16:16 pitää tarkasti ottaen
suomentaa alkukielestä:
"Joka tuli uskoon ja kastettiin, se pelastuu."
Se, joka ei siis usko, tuomitaan kadotukseen. Herra
Jeesus Kristus ei ole siis käskenyt kastaa niitä,
jotka eivät usko Häneen.
Tästä apostoli Paavali piti kiinni. "Minä kiitän
Jumalaa, etten ole kastanut teistä ketään (huom!
pakanallisia pakanaperinteitä noudattava kirkko
kiittelee pakanaperinteitä noudattavien pappiensa
kanssa aivan päinvastaisesta!) muita kuin Krispuksen
ja Gaiuksen, niin ettei kukaan saata sanoa, että te
olette minun nimeeni kastetut. Kastoinhan tosin
Stefanaankin perhekunnan; sitten en tiedä, olenko
ketään muuta kastanut. Sillä Kristus ei lähettänyt
minua kastamaan, (huom! pakanallisia pakanaperinteitä
noudattava kirkko sanoo aivan päinvastaista!) vaan
evankeliumia julistamaan - ei puheen viisaudella,
ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi." 1 Kor.
1:14-17.
On kuitenkin muistettava, että kreikan kielessä on
aktiivin ja passiivin lisäksi mediumimuoto. Siinä
subjekti on myös verbin välittömänä objektina. Esim.
pesen (aktiivi), minua pestään (passiivi), peseydyn
(mediumi). Kastaa-verbin mediumimuoto merkitsee:
'kastattaudun, annan kastaa itseni'. Tämä on yleinen
muoto Uudessa testamentissa ja esiintyy esimerkiksi
jakeessa Apt. 22:16.
On huomattava, että tässä oleva teksti ei ole missään
määrin parjaavaa, vaan otteeltaan kyseessä olevaan
Raamatun SANAN vastaiseen lapsikasteharhaoppiin
yksinomaan ja rehellisesti Raamatun SANAN VALOSSA
toteava.- valoon
Viekää kiiruusti lapsenne oikeaan kirkkoon kasteelle saamaan Pyhän Hengen lahjaa.
- sarvet päässä
mutta ei lainkaan armoa. Lain kautta tulee synnintunto! Sinulla ei sitä ole ja et elä armosta ja mitä Urho Muromaan tulee, hän ei koskaan mennyt upotuskasteelle vaan luotti ensimmäiseen kasteeseensa, jonka oli saanut pienenä lapsena valelemalla!
Vaatteiden riisuminen ja toiseen pukeutuminen kuvaa täydellistä siirtymistä vanhasta uuteen, mikä tapahtuu siis kasteessa.
Ilmaisu ”kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet” voimallisesti vakuuttaa, että uskova saa kasteessaan uuden minuuden.
Jumala itse tunnustaa uskon kautta kastetun ihmisen lapsekseen (Gal. 3:26), joka on isänsä kuva.
Jo Vanhassa Testamentissa voimme nähdä esikuvan "Kristuksen päällepukemisesta";
"Ja Herra Jumala teki Aadamille ja hänen vaimollensa puvut nahasta ja puki ne heidän yllensä" (1.Moos.3:21".
Pukemalla Aadamin ja Eevan eläimen nahasta tehtyyn pukuun Jumala viittasi siihen, että hän oli kerran valmistava ihmisille vanhurskauden ”puvun” Kristuksen, ”Jumalan Karitsan” kuoleman kautta.
(Olemmehan Kristuksen Jeesuksen kuolemaan kastetut, Room. 6:3).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj262558- 1431931
- 661837
Onkohan tämä jotain elämää suurempaa
Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m351463KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.561406Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r771259Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa
että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet601236- 1171184
Voi kun pian voisi varmuudella sanoa
mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(591122Jos olisin
Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p571117