Valdolaiset lestadiolaisten

edeltäjiä?

Valdolaiset saarnasivat syntein anteeksiantoa joskus 1000-luvun italiassa. Heitä on vieläkin? Ovatko he samaa porukkaa kuin vanh.lestadiolaiset? Tai miksi ei olla samaa joukkoa, jos olivat edeltäjiämme. Myös bööminveljet, hussilaiset, yms pietistit ja lukijalaiset ovat olleet lestadiolaisten edeltäjiä. Miksi enää ei olla samaa joukkoa mm.näiden valdolaisten kanssa?

18

3976

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ne.....

      hyväksyvät television omistamisen

      • kaikessa

        kun ne ovatkin fiksumpia kuin lestadiolaiset eivätkä ole niin lakiuskoisia vaan oikeesti uskovaisa


    • Informaatikko

      Tässä Valdolaisista:
      Valdolaisuus
      Kataarien kaltainen elinvoimainen joukkoliike oli myös Lyonissa syntynyt valdolaisuus, jonka syntyyn liittyy Petrus Valduksen nimi. Valdolaisten ainoana auktoriteettina oli Raamattu ja sieltä erityisesti vuorisaarna. Se oli Kristuksen laki, jonka käskyä lähteä maailmasta ja elää köyhyydessä
      ja laupeudessa tuli ehdottomasti noudattaa. Kataarien tavoin hylättiin sota, verenvuodatus ja valan vannominen. Valdolaiset suhtautuivat välinpitämättömästi jumalanpalvelusmenoihin, kirkoilla ja alttareilla ei ollut sijaa todellisessa kirkossa. Katolisen kirkon sakramentteja ei hylätty, mutta ne olivat pätemättömiä, koska niitä hoitivat syntiset papit.

      He olivat omineet itselleen avaintenvallan: vain heillä oli oikeus antaa syntejä anteeksi.

      Valdolaiset taistelivat jatkuvasti kataareja vastaan. Heiltä he kuitenkin omaksuivat uskovaisten jaon ”täydellisiin” ja ”uskovaisiin”. Niiden tehtäväjako oli sama kuin kataareilla. Valdolaiset eivät muodostaneet varsinaista kirkkokuntaa, vaan se oli vain uskonnollinen yhdyskunta, jolla oli omat riippumattomat johtajansa.

      Valdolaisetkin julistettiin kerettiläisinä pannaan. Siitä huolimatta liike levisi voimakkaasti ja nopeasti Etelä-Ranskaan, Pohjois-Italiaan, Etelä-Saksaan, Böömiin, Määriin, Puolaan ja Unkariin. 1200 -luvulla valdolaisia alettiin polttaa roviolla, useissa maissa heidät tuhottiin melkein kokonaan. Italiassa valdolaiskirkko elää vieläkin.

      Valdolaislinkkejä:
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Valdolaiset
      http://koti.mbnet.fi/harvest/Valdolaiset.html

      Valdolaiskirkon sivut (englanniksi osittain)
      http://www.chiesavaldese.org/indexen.html

      • Hynde

        Lutherin kommentti
        "Emme tiedä mitä Valdolaiset todella ajattelivat"


      • sitten
        Hynde kirjoitti:

        Lutherin kommentti
        "Emme tiedä mitä Valdolaiset todella ajattelivat"

        kertoa miksi sanotaan, että valdolaiset olivat uskovaisten yksi aiempi joukko. Heillähän oli ja on kait edelleen avainten valta. Heitä on nykyään pieni kirkkokunta Italiassa. Nykyisestä valdolaisuudesta ei löydy tietoja ainakaan netin kautta helposti. Ovatko he kuten vl uskoiset? Sittenhän on ainakin kaksi joukkoa mitkä pelastuu? Jos ollaan samaa joukkoa, niin miksi ei olla tekemisissä toistemme kanssa?


      • joukkoa?

        Entäpä jos tämä valdolaisten joukko on se mikä pelastuu? Aina kun tälläkin sivulla kirjoitetaan, että vain yksi joukko pelastuu. Valdolaiset saarnasivat jo tuhat vuotta sitten syntejä anteeksi ja saarnaavat vieläkin? Voiko näin ollen sanoa, että vl joukko pelastuu ja ei valdolaiset? Nykyisin on sitten ainakin kaksi joukkoa, mitkä pelastuu jos syntejen anteeksisaarnaamisella asia ratkeaa ja valdolaisilla oli jo tuhat vuotta sitten avainten valta ja on vieläkin kai.


      • Terre

        ette ole omineet itsellenne avaintenvaltaa?


      • Jupi
        Hynde kirjoitti:

        Lutherin kommentti
        "Emme tiedä mitä Valdolaiset todella ajattelivat"

        Vl-saarnamies saarnasi Radio Pookissa, että Lutherille antoi synnit anteeksi valdolainen saarnamies.


      • Hynde
        sitten kirjoitti:

        kertoa miksi sanotaan, että valdolaiset olivat uskovaisten yksi aiempi joukko. Heillähän oli ja on kait edelleen avainten valta. Heitä on nykyään pieni kirkkokunta Italiassa. Nykyisestä valdolaisuudesta ei löydy tietoja ainakaan netin kautta helposti. Ovatko he kuten vl uskoiset? Sittenhän on ainakin kaksi joukkoa mitkä pelastuu? Jos ollaan samaa joukkoa, niin miksi ei olla tekemisissä toistemme kanssa?

        1500.l
        Osa valdolaisista muutti ja liittyi hussilaisiin ja sitä myöten lutherilaisiin.

        osa liityi toiseen puolueeseen kalvinisteihin. Tätä haaraa ovat ymmärtääkseni nykyiset valdolaiset. Eli eivät ole kuten Vl uskoiset.

        kysymykseesi vastaan kuten luther en tiedä mitä valdolaiset todellla ajttelivat.


      • Hynde
        Jupi kirjoitti:

        Vl-saarnamies saarnasi Radio Pookissa, että Lutherille antoi synnit anteeksi valdolainen saarnamies.

        Augustinolais munkki staupiz. Tuota esittämääsi tarinaa en ole kuullut.


      • on edelleen
        Hynde kirjoitti:

        1500.l
        Osa valdolaisista muutti ja liittyi hussilaisiin ja sitä myöten lutherilaisiin.

        osa liityi toiseen puolueeseen kalvinisteihin. Tätä haaraa ovat ymmärtääkseni nykyiset valdolaiset. Eli eivät ole kuten Vl uskoiset.

        kysymykseesi vastaan kuten luther en tiedä mitä valdolaiset todellla ajttelivat.

        heitä on edelleen 30 000 italiassa. Varmasti puhadasta valdolaisuutta on vieläkin ja olisivatko he luopuneet avaimistaan noin vain? Luterilaisiahan lestadiolaisetkin ovat ja periaatteessa ei siis voida sanoa, että ainoa pelastuva joukko on vanhoillislestadiolaiset, koska avaimet ovat olleet valdolaisilla ja ovat varmaan vieläkin heilläkin. Jeesus jätti kaikille jotka Häneen uskovat avaimet, ei siis ole mahdollista että lupa antaa synnit anteeksi olisi vain vanhoillislestadiolaisten tapa, sillä vieläkin nykyinen valdolaisten joukko saattaa olla se oikea. Jos nyt yksi ja ainoa oikea joukko joillakin on oltava.


      • löytyy
        Hynde kirjoitti:

        1500.l
        Osa valdolaisista muutti ja liittyi hussilaisiin ja sitä myöten lutherilaisiin.

        osa liityi toiseen puolueeseen kalvinisteihin. Tätä haaraa ovat ymmärtääkseni nykyiset valdolaiset. Eli eivät ole kuten Vl uskoiset.

        kysymykseesi vastaan kuten luther en tiedä mitä valdolaiset todellla ajttelivat.

        tietoa valdolaisista, jotka pakenivat ja joita tuhottiin, mutta he ovat säilyneet olemassa halki vuosisatojen vainojen. Heitä on vainottu ja kiusattu, ovat pieni joukko joka on uljaasti selviytynyt vuosisatojen ajan. Ainakaan kaikki eivät ole liittyneet mihinkään muuhun herätysoppiin ja näin ollen voidaan siis sanoa, että heilläkin on oikea oppi, koska heillä on ollut lupa antaa synnit anteeksi ja on vieläkin lupa siihen. Lestadiolaisuus varmasti on saanut alkunsa heidän kauttaan, mutta miksi lestadiolaiset eivät enää ole heidän kanssaan tekemisissä ja miksi lestadiolaiset väittävät saaneensa avaimet heiltä on arvoitus, ehkä siksi kun muita oikeita ei voi olla olemassa lestadiolaisten mielestä? Jeesukselta ei siis avaimia lestadiolaisuus saanut vaan valdolaisten kautta?


      • Jupi
        Hynde kirjoitti:

        Augustinolais munkki staupiz. Tuota esittämääsi tarinaa en ole kuullut.

        Minä olen kuullut.


      • Hynde
        löytyy kirjoitti:

        tietoa valdolaisista, jotka pakenivat ja joita tuhottiin, mutta he ovat säilyneet olemassa halki vuosisatojen vainojen. Heitä on vainottu ja kiusattu, ovat pieni joukko joka on uljaasti selviytynyt vuosisatojen ajan. Ainakaan kaikki eivät ole liittyneet mihinkään muuhun herätysoppiin ja näin ollen voidaan siis sanoa, että heilläkin on oikea oppi, koska heillä on ollut lupa antaa synnit anteeksi ja on vieläkin lupa siihen. Lestadiolaisuus varmasti on saanut alkunsa heidän kauttaan, mutta miksi lestadiolaiset eivät enää ole heidän kanssaan tekemisissä ja miksi lestadiolaiset väittävät saaneensa avaimet heiltä on arvoitus, ehkä siksi kun muita oikeita ei voi olla olemassa lestadiolaisten mielestä? Jeesukselta ei siis avaimia lestadiolaisuus saanut vaan valdolaisten kautta?

        ...rinnalle väärään oppiin uskonpuhdistuksessa.


      • yksi kirjoitelma
        Hynde kirjoitti:

        ...rinnalle väärään oppiin uskonpuhdistuksessa.

        ainakaan yksi kirjoitus netissä ei kerro mitään tästä asiasta, että olisivat liittyneet. Mutta saathan sinä Hynde ajatella että he ovat epäuskoisia.


      • ajatteli
        Hynde kirjoitti:

        Lutherin kommentti
        "Emme tiedä mitä Valdolaiset todella ajattelivat"

        kuka ajatteli ja mitä??

        onko ajatukset jossain sähkömagneettisella levyllä tiedossa??

        kuka tietää mitä Lestadius todella ajatteli

        Kaikki ihmiset omistavat anteeksiannon avaimet!!


      • yksi kirjoitelma kirjoitti:

        ainakaan yksi kirjoitus netissä ei kerro mitään tästä asiasta, että olisivat liittyneet. Mutta saathan sinä Hynde ajatella että he ovat epäuskoisia.

        olivat synergistejä, eli lähinnä "viidettä herätysliikettä" kirkossamme. Tämä poikkeaa ratkaisevasti VL-uskosta. Tätä mm. Luther rankasti arvosteli, kun nämä kielsivät pienten lasten uskon.


      • Hynde
        weha kirjoitti:

        olivat synergistejä, eli lähinnä "viidettä herätysliikettä" kirkossamme. Tämä poikkeaa ratkaisevasti VL-uskosta. Tätä mm. Luther rankasti arvosteli, kun nämä kielsivät pienten lasten uskon.

        Enemmistö Valdolaisista oli niitä kalvinisteja.
        Jos vähän lukee valdolaisista niin kuva on tuo kalvinistinen.

        Valdolaiset saattavat olla elävän uskon eriseura niin että siinä on jossain vaiheessa ollut uskovaisia. Tuosta varhaisesta valdolaisuudesta Luther juuri tuumaa ettemme tiedä mitä valdolaiset todella ajattelivat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      726
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      707
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      279
      686
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      614
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      583
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe