kOKEMUKSIA ESPANJASSA

TYÖSKELYSTÄ

Kertokaa kokemuksia Espanjassa työskentelystä?
Missä olit?
Mitä työtä teit?
Palkkaus?
Asunto,vuokra?

Kiitos etukäteen.

128

57609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Työn haku?

      En saanut työtä vaikka kolmen kuukauden jaksoissa hain!

      1. Torrevieja
      2. En saanut työtä. Rasittavin tehtävä kuitata kerran kuukaudessa edellisen kuukauden päivärahat.
      3. Suomalainen työttömyyskorvaus
      4. Oma asunto. Hoitovastike noin 440 E/ vuosi

      Paikalliset yrityksetkin tekevät osan arkipäivän töistään kuititta. Saati sitten vieraat.

      • jos lähden

        Hankin työpaikan jo Suomesta ja mielellään suomalaisen työnantajan.
        Haluaisin vaan kuulla kokemuksia maassa asumisesta ym.


      • menee
        jos lähden kirjoitti:

        Hankin työpaikan jo Suomesta ja mielellään suomalaisen työnantajan.
        Haluaisin vaan kuulla kokemuksia maassa asumisesta ym.

        Asun fuengirolassa, malagassa. Olen ollut nyt viisi vuotta ja tänne jään....ainakin tähän maahan! ensimmäisen puolen vuoden aikana kävin kielikurssia malagassa ja samalla olin viikonlopputöissä suomalaisessa ravintolassa. Aika vaikeaa on töitä löytää jos ei puhu kieltä! Suomalaisena taas, joka puhuu espanjaa, saa melkein mitä työtä tahansa. Suomalainen kun puhuu yleensä myös englantia ja ruotsia. Kielitaidolla pääsee pitkälle...alan kokemustakaan ei aina tarvita, riippuen työstä tietenkin.

        Kielikurssin jälkeen sain töitä hotellin respasta ja siellä oli puhuttava kaikkia kieliä mitä osasi ja työasiat hoidettiin espanjaksi. Kielitaito karttui. Hain töitä eräältä paikalliselta klinikalta ja pääsin sinne sihteeriksi. Ja taas kielitaito karttui. Työkaveritkin kun olivat espanjalaisia.

        Tällä hetkellä teen itsenäisesti töitä yrittäjänä.

        Älä suostu mihin tahansa työsopimukseen!!! On yleistä, että tehdään sopimus vain parille tunnille päivä ja todellisuus onkin sitten vaikka kymmenen! Sosiaalimaksut ovat täällä kalliit työnantajalle. Älä anna ihmisten vedättää itseäsi nenästä! Lähes samat lait ovat täälläkin työntekijän takana kuin suomessa. Maalaisjärkeä!

        Älä suostu tekemään ilman sopimusta töitä! Jos esim. tulet raskaaksi tai jäät työttömäksi, et saa mitään avustuksia tuolloin! Muutenkin ovat pienet.

        Suomalaiset työnantajatkin edellyttävät yleensä espanjankielentaitoa. Erilaisia siivoustöitä kyllä on tarjolla kieltä taitamattomillekin.

        Töitä saa kun jaksaa nähdä vaivaa ja alkaa nollasta nousemaan ylöspäin. Kranttu ei pidä olla tai jää näkemään nälkää!


      • ja....
        menee kirjoitti:

        Asun fuengirolassa, malagassa. Olen ollut nyt viisi vuotta ja tänne jään....ainakin tähän maahan! ensimmäisen puolen vuoden aikana kävin kielikurssia malagassa ja samalla olin viikonlopputöissä suomalaisessa ravintolassa. Aika vaikeaa on töitä löytää jos ei puhu kieltä! Suomalaisena taas, joka puhuu espanjaa, saa melkein mitä työtä tahansa. Suomalainen kun puhuu yleensä myös englantia ja ruotsia. Kielitaidolla pääsee pitkälle...alan kokemustakaan ei aina tarvita, riippuen työstä tietenkin.

        Kielikurssin jälkeen sain töitä hotellin respasta ja siellä oli puhuttava kaikkia kieliä mitä osasi ja työasiat hoidettiin espanjaksi. Kielitaito karttui. Hain töitä eräältä paikalliselta klinikalta ja pääsin sinne sihteeriksi. Ja taas kielitaito karttui. Työkaveritkin kun olivat espanjalaisia.

        Tällä hetkellä teen itsenäisesti töitä yrittäjänä.

        Älä suostu mihin tahansa työsopimukseen!!! On yleistä, että tehdään sopimus vain parille tunnille päivä ja todellisuus onkin sitten vaikka kymmenen! Sosiaalimaksut ovat täällä kalliit työnantajalle. Älä anna ihmisten vedättää itseäsi nenästä! Lähes samat lait ovat täälläkin työntekijän takana kuin suomessa. Maalaisjärkeä!

        Älä suostu tekemään ilman sopimusta töitä! Jos esim. tulet raskaaksi tai jäät työttömäksi, et saa mitään avustuksia tuolloin! Muutenkin ovat pienet.

        Suomalaiset työnantajatkin edellyttävät yleensä espanjankielentaitoa. Erilaisia siivoustöitä kyllä on tarjolla kieltä taitamattomillekin.

        Töitä saa kun jaksaa nähdä vaivaa ja alkaa nollasta nousemaan ylöspäin. Kranttu ei pidä olla tai jää näkemään nälkää!

        työviikot ovat kuusipäiväisiä yleisesti ottaen ja palkka noin 800-1200e/kk


      • kastannukset
        ja.... kirjoitti:

        työviikot ovat kuusipäiväisiä yleisesti ottaen ja palkka noin 800-1200e/kk

        Tuolla summalla 800-1200e/kk,mitä töitä ja mitkä viikotunnit?Summa tarkoittaa varmaan bruttoa?olen kuullut että palkat on pienet,ja ihmettelen miten ihmiset elää sillä?
        Jos saa vaikka ton 800e,niin mitä siitä jää käteen?? Tuntuu hurjalta maksella sillä asunto ja muut,onko hintataso siellä oikeasti sillä tasolla että pärjää?


      • tinna44
        kastannukset kirjoitti:

        Tuolla summalla 800-1200e/kk,mitä töitä ja mitkä viikotunnit?Summa tarkoittaa varmaan bruttoa?olen kuullut että palkat on pienet,ja ihmettelen miten ihmiset elää sillä?
        Jos saa vaikka ton 800e,niin mitä siitä jää käteen?? Tuntuu hurjalta maksella sillä asunto ja muut,onko hintataso siellä oikeasti sillä tasolla että pärjää?

        Hola,Minmkä alan yrittäjänä toimit?
        Tuo palkka tosiaan ihmetyttää,"kielilisineen"
        tiedän että kielitaidoton saa tuon saman palkan?


      • Työn haku?
        ja.... kirjoitti:

        työviikot ovat kuusipäiväisiä yleisesti ottaen ja palkka noin 800-1200e/kk

        Vertaappa siellä nostettavissa olevaan, meikäläiseen työttömyyskorvaukeen!
        Kannattaako jyyrätä töissä kun saman tai enemmänkin saa päivärahoja?
        Ainahan voi täydentää pimeillä hommilla!


      • palkka
        Työn haku? kirjoitti:

        Vertaappa siellä nostettavissa olevaan, meikäläiseen työttömyyskorvaukeen!
        Kannattaako jyyrätä töissä kun saman tai enemmänkin saa päivärahoja?
        Ainahan voi täydentää pimeillä hommilla!

        on keskivertopalkka keskivertotyöstä. Eli esimerkiksi baarit, ravintolat, hotelllit...jne. Pankissa esim voi saada hieman enemmän täydellä sopimuksella, vkl vapaa, mutta siellä tarvitaan jo täydellistä espanjan taitoa. Mitään kielilisiä ei ole. Tai varmasti joissain virastoissa yms. voi ollakin. Perustyöstä niitä ei saa. Tuntimäärät vaihtelevat 8-10h päivässä ja yleensä kuusi päivää viikossa. Summa on brutto.

        Vuorkrat ovat kallistuneet ja riippuvat kovasti kaupungista ja alueesta. Ylipäänsä yhdellä makuuhuoneella kuukaudessa 450-650e noin pyöreästi. Ruoka kaupassa on hieman edullisempaa kuin suomessa, baareissa (jos ei mene turistirysiin) drinkit maksavat noin 3e. Vaatteita löytää myös edullisesti jos ei ole tarvetta ostaa merkkiä.

        Espanjassa asuminen ei ole rikastumista. Tämä on elämäntapa! Kaikki menee kädestä suuhun ja sillä ei ole merkitystä. Omistamme asunnon ja meillä on kaksi vuotias tytär. Yksityinen tarha maksaa 295e/kk ja kunnallinen noin 100e. Työskentelen kauneusalalla.

        Elämä on rennompaa. Ei pingoteta. Aurinko paistaa ja mahdollisuudet ovat rajattomat! Tämä on yksi suurimmista syistä asumiseen täällä. Jos rahaa haluaa niin kannattaa mennä vaikka norjaan tai sitten jäädä Suomeen. Toki on aloja ja työpaikkoja, missä tienataan enemmän. Mutta esim. poliisi (nacional...espanjassa neljä erilaista) tienaa noin 1800e/kk, joistakin töistä saavat lisiä, mutta palkka on huono. Toiset poliisit noin 200-2500e/kk. Silti eletään ja ihmisiä on kymmenen kertaa enemmän kuin Suomessa. Kaikkeen, mitä tarvitsee ja vähän ylimääräiseenkin on varaa. Kummasti se vaan riittää!

        Tervetuloa!


      • moka
        palkka kirjoitti:

        on keskivertopalkka keskivertotyöstä. Eli esimerkiksi baarit, ravintolat, hotelllit...jne. Pankissa esim voi saada hieman enemmän täydellä sopimuksella, vkl vapaa, mutta siellä tarvitaan jo täydellistä espanjan taitoa. Mitään kielilisiä ei ole. Tai varmasti joissain virastoissa yms. voi ollakin. Perustyöstä niitä ei saa. Tuntimäärät vaihtelevat 8-10h päivässä ja yleensä kuusi päivää viikossa. Summa on brutto.

        Vuorkrat ovat kallistuneet ja riippuvat kovasti kaupungista ja alueesta. Ylipäänsä yhdellä makuuhuoneella kuukaudessa 450-650e noin pyöreästi. Ruoka kaupassa on hieman edullisempaa kuin suomessa, baareissa (jos ei mene turistirysiin) drinkit maksavat noin 3e. Vaatteita löytää myös edullisesti jos ei ole tarvetta ostaa merkkiä.

        Espanjassa asuminen ei ole rikastumista. Tämä on elämäntapa! Kaikki menee kädestä suuhun ja sillä ei ole merkitystä. Omistamme asunnon ja meillä on kaksi vuotias tytär. Yksityinen tarha maksaa 295e/kk ja kunnallinen noin 100e. Työskentelen kauneusalalla.

        Elämä on rennompaa. Ei pingoteta. Aurinko paistaa ja mahdollisuudet ovat rajattomat! Tämä on yksi suurimmista syistä asumiseen täällä. Jos rahaa haluaa niin kannattaa mennä vaikka norjaan tai sitten jäädä Suomeen. Toki on aloja ja työpaikkoja, missä tienataan enemmän. Mutta esim. poliisi (nacional...espanjassa neljä erilaista) tienaa noin 1800e/kk, joistakin töistä saavat lisiä, mutta palkka on huono. Toiset poliisit noin 200-2500e/kk. Silti eletään ja ihmisiä on kymmenen kertaa enemmän kuin Suomessa. Kaikkeen, mitä tarvitsee ja vähän ylimääräiseenkin on varaa. Kummasti se vaan riittää!

        Tervetuloa!

        (tuo poliisin yleispalkkahan on toki 2000-2500e/kk)


      • tiivistäen
        moka kirjoitti:

        (tuo poliisin yleispalkkahan on toki 2000-2500e/kk)

        Raha ei saa olla elämän ainoa asia ja ilon aihe!


      • rikastu
        tiivistäen kirjoitti:

        Raha ei saa olla elämän ainoa asia ja ilon aihe!

        Onhan Espanjassa verotus sentään eri luokkaa kun Suomessa ja juuri lämpö ja se elämäntyyli minua innostaakin.Mutta toki se raha täytyy elämiseen riittää,varsinkin kun sitä työkokemusta ja koulutusta on hankittu jonkin verran.
        Ja ne pimeät työthän on Espanjassa ihan arkipäivää.Kyllä todellakin tekisi mieli ottaa ekaksi vuodeksi virka-tai vuorotteluvapaata,kaapata lapsi kainaloon ja lähteä pois täältä sateesta ja pakkasesta.


      • näin...
        rikastu kirjoitti:

        Onhan Espanjassa verotus sentään eri luokkaa kun Suomessa ja juuri lämpö ja se elämäntyyli minua innostaakin.Mutta toki se raha täytyy elämiseen riittää,varsinkin kun sitä työkokemusta ja koulutusta on hankittu jonkin verran.
        Ja ne pimeät työthän on Espanjassa ihan arkipäivää.Kyllä todellakin tekisi mieli ottaa ekaksi vuodeksi virka-tai vuorotteluvapaata,kaapata lapsi kainaloon ja lähteä pois täältä sateesta ja pakkasesta.

        Elämiseen riittää ja sehän on pääasia! Täällä on elämä mukavaa....toki arki on arki vaikka karibiallakin. Tietyt työt on aina tehtävä, mutta ympäristö tekee ihmeitä omalle mielelle!
        olemme tykänneet kovasti ja tänne aiomme jäädä. Nyt helmikuussa tulemme Suomeen lomalle. Pääsee tyttökin vähän mäkeä laskemaan. Kaipaan vuodenaikoja kyllä, mutta en halua esim syksyn ja talven, pimeän, kestävän niin kauan kuin se kestää Suomessa. Välillä vieraillaan siellä ja se riittää taas vaikka puoleksi vuodeksi. Sosiaalinen piiri koostuu toki myös suomalaisista, mutta myös paikallisista ja muun maalaisista. "on mistä valita" toisin sanoen. Ei siis tarvitse junnailla esim suomibaareissa ja siinä yhteisössä jos ei halua. Ihmiset ovat mukavia ja puheliaita ja varsinkin lapsen kanssa ohikulkijatkin tulevat tutuiksi!

        Olen sitä mieltä, että jos yhtään on ajatuksena kiinnostava maa, niin sen kuin kokeilet! Ainahan sitä takaisin pääsee jos siltä tuntuu. Lentomatka kun on reippaat neljä tuntia. Nopeempi kuin autolla Espoosta Jyväskylään....pistää miettimään. ja sitä paitsi Sterlin lentoyhtiö alkaa myymään matkoja joka päivä 90e siivu....että näin.

        Nyt on sunnuntai. Tammikuun puoliväli ja ulkona on lähes 20 astetta. Kesä ei ole...toppatakki päällä, sillä kosteus tekee ilmasta kipakan silti...ei ole loskaa, ei jäätä....mahtavaa!


      • niin...
        Työn haku? kirjoitti:

        Vertaappa siellä nostettavissa olevaan, meikäläiseen työttömyyskorvaukeen!
        Kannattaako jyyrätä töissä kun saman tai enemmänkin saa päivärahoja?
        Ainahan voi täydentää pimeillä hommilla!

        istu pimeässä suomessa tekemättä mitään ja tienaat rahaa! onhan suomessa oikeasti todella hienot tuet ja avustukset. täällä kuitenkin saat iloisen ympäristön, kielitaidon, meren, auringon, yms yms samalla kertaa....ja eihän työnteko nyt ole mikään rangaistus kenellekään! jos niin on niin ehkä olet ollut väärässä paikassa töissä....vaihda...tekee ihmeitä!


      • maanantaina
        näin... kirjoitti:

        Elämiseen riittää ja sehän on pääasia! Täällä on elämä mukavaa....toki arki on arki vaikka karibiallakin. Tietyt työt on aina tehtävä, mutta ympäristö tekee ihmeitä omalle mielelle!
        olemme tykänneet kovasti ja tänne aiomme jäädä. Nyt helmikuussa tulemme Suomeen lomalle. Pääsee tyttökin vähän mäkeä laskemaan. Kaipaan vuodenaikoja kyllä, mutta en halua esim syksyn ja talven, pimeän, kestävän niin kauan kuin se kestää Suomessa. Välillä vieraillaan siellä ja se riittää taas vaikka puoleksi vuodeksi. Sosiaalinen piiri koostuu toki myös suomalaisista, mutta myös paikallisista ja muun maalaisista. "on mistä valita" toisin sanoen. Ei siis tarvitse junnailla esim suomibaareissa ja siinä yhteisössä jos ei halua. Ihmiset ovat mukavia ja puheliaita ja varsinkin lapsen kanssa ohikulkijatkin tulevat tutuiksi!

        Olen sitä mieltä, että jos yhtään on ajatuksena kiinnostava maa, niin sen kuin kokeilet! Ainahan sitä takaisin pääsee jos siltä tuntuu. Lentomatka kun on reippaat neljä tuntia. Nopeempi kuin autolla Espoosta Jyväskylään....pistää miettimään. ja sitä paitsi Sterlin lentoyhtiö alkaa myymään matkoja joka päivä 90e siivu....että näin.

        Nyt on sunnuntai. Tammikuun puoliväli ja ulkona on lähes 20 astetta. Kesä ei ole...toppatakki päällä, sillä kosteus tekee ilmasta kipakan silti...ei ole loskaa, ei jäätä....mahtavaa!

        Teneriffalta tultiin maanantaina,kaksi viikkoa vietettiin Cruz``issa ja olisin valmis lähtemään takaisin vaikka heti,toki Suomi on ihan kiva maa,
        mutta se ihmisten välittömyys espanjassa, aito kiinnostus
        on sitä "minua".

        Hauskaa alkuvuotta sinulle ja perheellesi,kiitos
        mielenkiintoisista viesteistä.

        Kirjoittele lisää,se "lämmittää"täällä tällä kertaa loskassa.


      • varmasti
        maanantaina kirjoitti:

        Teneriffalta tultiin maanantaina,kaksi viikkoa vietettiin Cruz``issa ja olisin valmis lähtemään takaisin vaikka heti,toki Suomi on ihan kiva maa,
        mutta se ihmisten välittömyys espanjassa, aito kiinnostus
        on sitä "minua".

        Hauskaa alkuvuotta sinulle ja perheellesi,kiitos
        mielenkiintoisista viesteistä.

        Kirjoittele lisää,se "lämmittää"täällä tällä kertaa loskassa.

        Perästä tullaan,sen olen itselleni luvannut ja olen sellainen ihminen,teen sen minkä päätän.

        Minulla on Tenskulla jo paljon ystäviä,joten
        siellä odotellaan.


      • ei ole minulle...
        maanantaina kirjoitti:

        Teneriffalta tultiin maanantaina,kaksi viikkoa vietettiin Cruz``issa ja olisin valmis lähtemään takaisin vaikka heti,toki Suomi on ihan kiva maa,
        mutta se ihmisten välittömyys espanjassa, aito kiinnostus
        on sitä "minua".

        Hauskaa alkuvuotta sinulle ja perheellesi,kiitos
        mielenkiintoisista viesteistä.

        Kirjoittele lisää,se "lämmittää"täällä tällä kertaa loskassa.

        mä en jotenkin ole teneriffasta niin lämmennyt. Toki kaunita on ja ihmiset ihania...saari vaan tuntuu jotenkin liian rajoittavalta jotenkin...päivässä voi kiertää ympäri.

        Tänään oltiin just syömässä suomen sukulaisten kanssa paikallisessa kalaravintolassa ja ihmettelivät ihastuneena sitä meteliä ja puheen sorinaa ympärillä. tykkäsivät. Suomessa mä nykyään kiinnitän huomiota esim ostoskeskuksessa kun musiikki kuuluu rauhallisena taustalla, kengät kopisee ja ihmiset lähes kuiskailevat toisilleen. tulee nykyään ehkä vaivautunutkin olo sellaisesta. Toki välillä jokainen kaipaa rauhaa, mutta sitä saa ja löytää tarvittaessa.


      • vielä, että
        ei ole minulle... kirjoitti:

        mä en jotenkin ole teneriffasta niin lämmennyt. Toki kaunita on ja ihmiset ihania...saari vaan tuntuu jotenkin liian rajoittavalta jotenkin...päivässä voi kiertää ympäri.

        Tänään oltiin just syömässä suomen sukulaisten kanssa paikallisessa kalaravintolassa ja ihmettelivät ihastuneena sitä meteliä ja puheen sorinaa ympärillä. tykkäsivät. Suomessa mä nykyään kiinnitän huomiota esim ostoskeskuksessa kun musiikki kuuluu rauhallisena taustalla, kengät kopisee ja ihmiset lähes kuiskailevat toisilleen. tulee nykyään ehkä vaivautunutkin olo sellaisesta. Toki välillä jokainen kaipaa rauhaa, mutta sitä saa ja löytää tarvittaessa.

        että itsekin pidämme tenerifasta kyllä lomanviettopaikkana. Mieheni surffaa, joten sekin on yksi suuri syy siellä vierailulle. Pysyvänä asuinpaikkana ehkä tuntuisi liian "ahtaalta"...en tiedä. Katsellaan katsellaan. Nyt ollaan Malagassa ja joskun ehkä sitten jossain muualla. Maasta pidän kovasti!


      • Malaga ehkä
        vielä, että kirjoitti:

        että itsekin pidämme tenerifasta kyllä lomanviettopaikkana. Mieheni surffaa, joten sekin on yksi suuri syy siellä vierailulle. Pysyvänä asuinpaikkana ehkä tuntuisi liian "ahtaalta"...en tiedä. Katsellaan katsellaan. Nyt ollaan Malagassa ja joskun ehkä sitten jossain muualla. Maasta pidän kovasti!

        Tietyssä mieleeä olet oikeassa,Teneriffa aika pieni paikka,varsinkin työpaikkojen suhteen.
        Tenskulla olen viettänyt 3viikkoa viime vuoden aikana,ystäviä saanut kovasti.Tensku on vaan ollut niin päivänselvä paikka,koska tytön kummitäti asuu siellä.
        Alaani vastaavaa työtä löytyy kyllä paremmin
        mantereelta ja ehkä hintatasokin hiukan eri kun saarella.
        Kaunis paikkahan Tensku on,Teidelle voisin jäädä
        vaikka lomailemaan,heh,sattui vaan olemaan niin ihanan lämmin päivä siellä.
        Työrupeamani kestää täällä kesäkuun alkuun,kesä
        aikaa etsiä ja ihmetellä.
        Koska muuten Sterc alkaa ne halpalennot?

        Kiinnostaa myös sinun työsi ja oliko paperisotaa
        alkaa oma yritys?


      • Työn haku?
        niin... kirjoitti:

        istu pimeässä suomessa tekemättä mitään ja tienaat rahaa! onhan suomessa oikeasti todella hienot tuet ja avustukset. täällä kuitenkin saat iloisen ympäristön, kielitaidon, meren, auringon, yms yms samalla kertaa....ja eihän työnteko nyt ole mikään rangaistus kenellekään! jos niin on niin ehkä olet ollut väärässä paikassa töissä....vaihda...tekee ihmeitä!

        Kuules kun olen siellä iloisessa ympäristössä, auringossa, asunto on keskellä kaupunkia ja rannassa.
        Nostan korvaukseni siellä. Ainoa ikävä puoli on 3kk:n kertarajoitus. Välillä täytyy pimeässä Suomessa olla vähintään kuukaus töissä, että voi uusia rupeaman.
        En kaipaa työtä: jos jostain syystä aika kävisi pitkäksi niin jotain tietysti tekisin.

        Asunnon hankimme 20-vuotta sitten joten hieman on saattanut paikallinen murrekin tarttua.

        Käymme vaimon kanssa välillä Atlantin risteilyllä ja Madeiralla mutta tulemme kyllä kevätkuukausiksi sinne. Ennen juhannusta Suomeen!

        Kyllä tämä työnteon voittaa. Eikä työttömyys estä seurustelua paikallisten kanssa. Tosin enemmän tulee oltua tekemisissä svedujen ja norjalaisten kanssa. Talossamme asustelee myös jokunen belgialainen, islantilainen ja kaksi suomalaista.

        Mutta, työn iloa sinulle!


      • Minulle kylläkään ei sovi
        Työn haku? kirjoitti:

        Kuules kun olen siellä iloisessa ympäristössä, auringossa, asunto on keskellä kaupunkia ja rannassa.
        Nostan korvaukseni siellä. Ainoa ikävä puoli on 3kk:n kertarajoitus. Välillä täytyy pimeässä Suomessa olla vähintään kuukaus töissä, että voi uusia rupeaman.
        En kaipaa työtä: jos jostain syystä aika kävisi pitkäksi niin jotain tietysti tekisin.

        Asunnon hankimme 20-vuotta sitten joten hieman on saattanut paikallinen murrekin tarttua.

        Käymme vaimon kanssa välillä Atlantin risteilyllä ja Madeiralla mutta tulemme kyllä kevätkuukausiksi sinne. Ennen juhannusta Suomeen!

        Kyllä tämä työnteon voittaa. Eikä työttömyys estä seurustelua paikallisten kanssa. Tosin enemmän tulee oltua tekemisissä svedujen ja norjalaisten kanssa. Talossamme asustelee myös jokunen belgialainen, islantilainen ja kaksi suomalaista.

        Mutta, työn iloa sinulle!

        Onnittelut sinulle sinne aurinko rannalle,olet löytänyt sinulle sopivan elämäntavan.
        Minulle se jouten olo ei kylläkään sovi,toki lomaa on välillä kiva pitää.
        Minä olen niin energinen tapaus,että tykkään työnteosta ja haluan työstäni myös korvauksen.

        Ilmeisesti olet vaimosi kanssa jo työtä ehtinyt
        tekemään,noista vuosista vaan päättelin.

        Malagassako vaikutatte,olisi kiva kuulla "elostanne" siellä!

        terv.Täältä lumisesta Suomesta!


      • työnhakuun!
        Työn haku? kirjoitti:

        Kuules kun olen siellä iloisessa ympäristössä, auringossa, asunto on keskellä kaupunkia ja rannassa.
        Nostan korvaukseni siellä. Ainoa ikävä puoli on 3kk:n kertarajoitus. Välillä täytyy pimeässä Suomessa olla vähintään kuukaus töissä, että voi uusia rupeaman.
        En kaipaa työtä: jos jostain syystä aika kävisi pitkäksi niin jotain tietysti tekisin.

        Asunnon hankimme 20-vuotta sitten joten hieman on saattanut paikallinen murrekin tarttua.

        Käymme vaimon kanssa välillä Atlantin risteilyllä ja Madeiralla mutta tulemme kyllä kevätkuukausiksi sinne. Ennen juhannusta Suomeen!

        Kyllä tämä työnteon voittaa. Eikä työttömyys estä seurustelua paikallisten kanssa. Tosin enemmän tulee oltua tekemisissä svedujen ja norjalaisten kanssa. Talossamme asustelee myös jokunen belgialainen, islantilainen ja kaksi suomalaista.

        Mutta, työn iloa sinulle!

        Just!
        No itsekin asun espanjassa. Oma asunto, lapsi paikallisessa päiväkldissa, vakityöt molemmilla, paljon eri maalaisia ystäviä! ...voi olla, että sinutkin olen tavannut, tiedä häntä!

        Jos tuo mainitsemasi korvaus on työttömyyskorvausta niin huih! Silloin voisit hakea myös työtä niin kuin kyseisen korvauksen saaminen edellyttää. Tai taidat olla helpon elämän havittelija....mistä sitä tietää. Mielestäni korvaukset kuuluvat niitä tarvitseville, eikä ihmisille, jotka vain haluavat lypsää valtiota ja elellä herroiksi! Kukin tietenkin valintansa tekee ei siinä mitään.

        Aika hyvin näyttää teillä taloudellisesti menevän, jotta tarvitseeko niitä tukia edes...herää kysymys!

        hay algunas cosas en la vida y entre de la gente q no puedo entender. Se combra un peaso de casa y la vida luxus con el dinero del otro...Hay q pensar lo de mas y pa quien lo hace falta mas....Pues, en todos modos! Feliz ano nuevo y q te paseis bien con el dinero del cobierno finlandes!


      • ??!
        työnhakuun! kirjoitti:

        Just!
        No itsekin asun espanjassa. Oma asunto, lapsi paikallisessa päiväkldissa, vakityöt molemmilla, paljon eri maalaisia ystäviä! ...voi olla, että sinutkin olen tavannut, tiedä häntä!

        Jos tuo mainitsemasi korvaus on työttömyyskorvausta niin huih! Silloin voisit hakea myös työtä niin kuin kyseisen korvauksen saaminen edellyttää. Tai taidat olla helpon elämän havittelija....mistä sitä tietää. Mielestäni korvaukset kuuluvat niitä tarvitseville, eikä ihmisille, jotka vain haluavat lypsää valtiota ja elellä herroiksi! Kukin tietenkin valintansa tekee ei siinä mitään.

        Aika hyvin näyttää teillä taloudellisesti menevän, jotta tarvitseeko niitä tukia edes...herää kysymys!

        hay algunas cosas en la vida y entre de la gente q no puedo entender. Se combra un peaso de casa y la vida luxus con el dinero del otro...Hay q pensar lo de mas y pa quien lo hace falta mas....Pues, en todos modos! Feliz ano nuevo y q te paseis bien con el dinero del cobierno finlandes!

        Samaa minäkin jäin miettimään,aika mukavaaa elämää työttömyyskorvauksella,vai pimeä työkö
        elättää teidät,kerro ihmeessä salaisuus?


      • Työn haku?
        työnhakuun! kirjoitti:

        Just!
        No itsekin asun espanjassa. Oma asunto, lapsi paikallisessa päiväkldissa, vakityöt molemmilla, paljon eri maalaisia ystäviä! ...voi olla, että sinutkin olen tavannut, tiedä häntä!

        Jos tuo mainitsemasi korvaus on työttömyyskorvausta niin huih! Silloin voisit hakea myös työtä niin kuin kyseisen korvauksen saaminen edellyttää. Tai taidat olla helpon elämän havittelija....mistä sitä tietää. Mielestäni korvaukset kuuluvat niitä tarvitseville, eikä ihmisille, jotka vain haluavat lypsää valtiota ja elellä herroiksi! Kukin tietenkin valintansa tekee ei siinä mitään.

        Aika hyvin näyttää teillä taloudellisesti menevän, jotta tarvitseeko niitä tukia edes...herää kysymys!

        hay algunas cosas en la vida y entre de la gente q no puedo entender. Se combra un peaso de casa y la vida luxus con el dinero del otro...Hay q pensar lo de mas y pa quien lo hace falta mas....Pues, en todos modos! Feliz ano nuevo y q te paseis bien con el dinero del cobierno finlandes!

        Tietenkin olen työnhakijana! Kertaakaan ei ole ehdotettu mitään.

        Onneksi korvaus ei ole tarveharkintainen.
        Vaimon netto on noin 700E/kk. Eipä hurraamista!

        Eikä kyse ole vauraasta luxuselämästä. Jos osa-aikainen marketin kassa ja metallimies ovat ilman perintöjä ja lottovoittoja järjestäneet 53/48 vuotiaina elämänsä siihen malliin, että voivat tehdä valintoja niin eipä siinä ole syytä sosiaaliseen paheksuntaan. Nyt olemme jo vanhempia.
        Korvaukset nostan puhtaalla omallatunnolla. Maksoin pahimmoillaan veroa 47,5%!
        Maksamme verot edelleen Suomeen, Espanjan kunnallisveron lisäksi.

        Tukiahan me emme saa. Ainoastaan työttömyyskorvauksen johon oikeus täytyy 3kk:n välein uusia Suomessa vähintään kuukauden työrupeamalla.

        Sinulla tuntuu olevan sosiaalinen, humaani ajatusmaailma. Hyvä, etteivät kaikki ole yhtä karusti ajattelevia kuin minä! Vilpittömästi!

        Kiitoksia toivotuksesta! Samaa myös sinulle ja perheellesi!


      • millaisia töitä
        Työn haku? kirjoitti:

        Vertaappa siellä nostettavissa olevaan, meikäläiseen työttömyyskorvaukeen!
        Kannattaako jyyrätä töissä kun saman tai enemmänkin saa päivärahoja?
        Ainahan voi täydentää pimeillä hommilla!

        Mitä hommia espanjassa on tarjolla pimeenä,
        paljonko saat käteen?
        Missä päin espanjaa vaikutat?


      • ja pimeetä
        millaisia töitä kirjoitti:

        Mitä hommia espanjassa on tarjolla pimeenä,
        paljonko saat käteen?
        Missä päin espanjaa vaikutat?

        toi pimeän työn käsite on espanjassa hieman erilainen kuin suomessa. syynä siihen on erisuuret sosiaalimaksut, jonka vuoksi monet työnantajat, useasti paikalliset, tekevät työsopimuksen vain muutamalle tunnille ja loppu tulee käteen ilman että sitä iloitetaan mihinkään. Ongelmana on myös työntekijöiden vaihtuvuus...on pari kuukautta maassa olevia kokeilijoita. Heille ei välttämättä "kannata" tehdä mitään sopimuksia vaan palkka maksetaan käteen ja monesti tässä tapauksessa jokaisen päivän jälkeen.

        Pimeetä työtä on ehkä myös erilaiset auttamiset ja tulkkaukset, siivoukset, asioiden hoito....tarkoitan, että minäkin olen enemmän kuin useasti (liian usein, en jaksa enää) tulkannut ihmisiä esim. terveyskeskuksessa tai paperiasioiden hoidossa pientä korvausta vastaan. Tätä en tietenkään mihinkään ilmoita. Korvaus vaan on niin mitätön oman ajan käyttämisestä, että sitä en enää jaksa tehdä. En ole mikään hyvä henki. Ihmiset vain aina olettavat, että kieltä puhuvat haluavat auttaa ja jne. Lopetin tosiaan nuo toisten asioiden hoitelut....omiakin on muutamia.

        Malagassa oleilee meidän perhe.

        Ja mitä tuohon tukikeskusteluun tulee, niin olen minäkin mielestäni oikeutettu saamaan äitiyspäivärahoja ja kodinhoidontukia ihan siinä, missä muutkin pientenlasten äidit suomessa. Olen aikanani siellä hyvän uranalun luonut...en vain silloin sattunut olemaan/tulemaan raskaaksi. Tuet ja minkäänlainen kiinnostus loppui heti, kun muutin tähän maahan...siis suomen puolelta.

        Kelalla muuten aina kerrotaan, että tänne muuttava lapsiperhe liittyy muuttaessaan paikallisen avustuksen piirin. sitä vain kun ei ole! Lapsilisä on 100e kuukaudessa työssäkäyvälle äidille, kunnes lapsi täyttää kolme vuotta. Täytyy olla täys työsopimus jne jne. Perheavustusta saa anoessaan, mutta siihenkin vaikuttaa paikallinen työkokemus. Se on maksimissaan 360e/kk ja esim minä aikoinani sain sitä 150e johtuen silloisesta huonosta sopimuksesta. Tämän anominen myös nollaa työhistorian, eli tarvittaessa et välttämättä saa työttömyyskorvausta.

        Espanjassa on vanha pitkä historia siitä, että perheet asuvat lähekkäin ja vanhempien ollessa töissä isovanhemmat hoitavat lapsia. Nyt hekään eivät oikein jaksa...tai siis ajat muuttuu, mutta tuet eivät tule samaa tahtia mukana. Vaikea tilanne myös monelle paikalliselle.

        Mielestäni vain on niin, että ei ole olemassa ilmaista rahaa ja koko ikäni työelämässä olleena karvani nousevat pystyyn puheista "elän auringon alla tekemättä mitään ja suomi maksaa" hah
        Kateutta ei ole, sillä voisinhan minäkin vaikka kelalle tai työkkäriin selitellä mitä tahansa, jotta tuet juoksisivat. helppoa se on. en vain jaksaisi säätää niin paljon.

        Kuten jo aikaisemmin sanoin, että elämässä on muutakin suurta ajateltavaa kuin helppo raha ja hyvät kulissit.


      • Työn haku?
        millaisia töitä kirjoitti:

        Mitä hommia espanjassa on tarjolla pimeenä,
        paljonko saat käteen?
        Missä päin espanjaa vaikutat?

        Yllä oleva on hyvä selvitys asioista.
        Lisäksi edes espanjalaiset pienyritykset eivät tee kaikkia töitään kuittia vastaan.
        Esimerkiksi teetätin parvekerempan. Vanha markiisi ja ruosteiset rojut pois. Tilalle marmoritaso, uusi Al-kaide ja Al-pokaiset liukulasit.
        Yritin tinkiä hintaa kuitittomana. Heppu nauroi ja sanoi laskeneensa sen jo sellaisena.
        Ukot kävivät arkena, päiväsaikaan, firman autolla tekemässä homman pimeänä.

        En ryhdy tönvälittäjäksi ja korvaukset ovat täysin tapaus- ja henkilökohtaisia.
        Omalla kohdallani täytyisi makuuhuoneiden ja keittiön lahot puupokaikkunat vaihtaa Al-pokaisiin liukulaseihin.
        Samoin olohuoneen parvekelasiseinä vastaavan rakenteen systeemiin.
        Täysi kylppäriremontti on tekemättä.
        Olen odotellut taloyhtiön putkiremonttia. Talo vuodelta 1960.
        Piikattava putket esiin. Amme pois. Uudet kalusteet ml. lavuaari sekoittajineen. Seinien uudelleenkaakelointi ja muuta pientä.
        Sähköjen uudelleenkaapelointi koko huusholliin jne.
        Suurimman osan pystyisin tietysti tekemään itsekin mutta kun ei ole viitseliäisyyttä.

        Edellä luetellut työt ovat sellaisia, että joku ne tekee, yksityinen tai yritys, mutta pimeänä.


      • jonkun joka
        Työn haku? kirjoitti:

        Yllä oleva on hyvä selvitys asioista.
        Lisäksi edes espanjalaiset pienyritykset eivät tee kaikkia töitään kuittia vastaan.
        Esimerkiksi teetätin parvekerempan. Vanha markiisi ja ruosteiset rojut pois. Tilalle marmoritaso, uusi Al-kaide ja Al-pokaiset liukulasit.
        Yritin tinkiä hintaa kuitittomana. Heppu nauroi ja sanoi laskeneensa sen jo sellaisena.
        Ukot kävivät arkena, päiväsaikaan, firman autolla tekemässä homman pimeänä.

        En ryhdy tönvälittäjäksi ja korvaukset ovat täysin tapaus- ja henkilökohtaisia.
        Omalla kohdallani täytyisi makuuhuoneiden ja keittiön lahot puupokaikkunat vaihtaa Al-pokaisiin liukulaseihin.
        Samoin olohuoneen parvekelasiseinä vastaavan rakenteen systeemiin.
        Täysi kylppäriremontti on tekemättä.
        Olen odotellut taloyhtiön putkiremonttia. Talo vuodelta 1960.
        Piikattava putket esiin. Amme pois. Uudet kalusteet ml. lavuaari sekoittajineen. Seinien uudelleenkaakelointi ja muuta pientä.
        Sähköjen uudelleenkaapelointi koko huusholliin jne.
        Suurimman osan pystyisin tietysti tekemään itsekin mutta kun ei ole viitseliäisyyttä.

        Edellä luetellut työt ovat sellaisia, että joku ne tekee, yksityinen tai yritys, mutta pimeänä.

        minulla on hoitoalan koulutus,myös erityislapset
        kuuluvat alaani,jos tiedät paikoista,kerro ihmeessä.Olisin valmis aloittamaan kesän alussa
        tai syksyllä!
        Liikunta on myös vahva alueeni.

        terv.pakkasen keskeltä


      • Keskustelu foomumista
        Työn haku? kirjoitti:

        Yllä oleva on hyvä selvitys asioista.
        Lisäksi edes espanjalaiset pienyritykset eivät tee kaikkia töitään kuittia vastaan.
        Esimerkiksi teetätin parvekerempan. Vanha markiisi ja ruosteiset rojut pois. Tilalle marmoritaso, uusi Al-kaide ja Al-pokaiset liukulasit.
        Yritin tinkiä hintaa kuitittomana. Heppu nauroi ja sanoi laskeneensa sen jo sellaisena.
        Ukot kävivät arkena, päiväsaikaan, firman autolla tekemässä homman pimeänä.

        En ryhdy tönvälittäjäksi ja korvaukset ovat täysin tapaus- ja henkilökohtaisia.
        Omalla kohdallani täytyisi makuuhuoneiden ja keittiön lahot puupokaikkunat vaihtaa Al-pokaisiin liukulaseihin.
        Samoin olohuoneen parvekelasiseinä vastaavan rakenteen systeemiin.
        Täysi kylppäriremontti on tekemättä.
        Olen odotellut taloyhtiön putkiremonttia. Talo vuodelta 1960.
        Piikattava putket esiin. Amme pois. Uudet kalusteet ml. lavuaari sekoittajineen. Seinien uudelleenkaakelointi ja muuta pientä.
        Sähköjen uudelleenkaapelointi koko huusholliin jne.
        Suurimman osan pystyisin tietysti tekemään itsekin mutta kun ei ole viitseliäisyyttä.

        Edellä luetellut työt ovat sellaisia, että joku ne tekee, yksityinen tai yritys, mutta pimeänä.

        Tosi kiva lukea näitä juttuja,jatkakaa ihmeessä.

        Aion espanjaan,kun opiskeluni päätökseen.

        Kerrotko mitä työtä suomalaiset siellä yleensä tekee?

        Entä millainen on suomalainen koulu siellä?


      • jfeiofje
        palkka kirjoitti:

        on keskivertopalkka keskivertotyöstä. Eli esimerkiksi baarit, ravintolat, hotelllit...jne. Pankissa esim voi saada hieman enemmän täydellä sopimuksella, vkl vapaa, mutta siellä tarvitaan jo täydellistä espanjan taitoa. Mitään kielilisiä ei ole. Tai varmasti joissain virastoissa yms. voi ollakin. Perustyöstä niitä ei saa. Tuntimäärät vaihtelevat 8-10h päivässä ja yleensä kuusi päivää viikossa. Summa on brutto.

        Vuorkrat ovat kallistuneet ja riippuvat kovasti kaupungista ja alueesta. Ylipäänsä yhdellä makuuhuoneella kuukaudessa 450-650e noin pyöreästi. Ruoka kaupassa on hieman edullisempaa kuin suomessa, baareissa (jos ei mene turistirysiin) drinkit maksavat noin 3e. Vaatteita löytää myös edullisesti jos ei ole tarvetta ostaa merkkiä.

        Espanjassa asuminen ei ole rikastumista. Tämä on elämäntapa! Kaikki menee kädestä suuhun ja sillä ei ole merkitystä. Omistamme asunnon ja meillä on kaksi vuotias tytär. Yksityinen tarha maksaa 295e/kk ja kunnallinen noin 100e. Työskentelen kauneusalalla.

        Elämä on rennompaa. Ei pingoteta. Aurinko paistaa ja mahdollisuudet ovat rajattomat! Tämä on yksi suurimmista syistä asumiseen täällä. Jos rahaa haluaa niin kannattaa mennä vaikka norjaan tai sitten jäädä Suomeen. Toki on aloja ja työpaikkoja, missä tienataan enemmän. Mutta esim. poliisi (nacional...espanjassa neljä erilaista) tienaa noin 1800e/kk, joistakin töistä saavat lisiä, mutta palkka on huono. Toiset poliisit noin 200-2500e/kk. Silti eletään ja ihmisiä on kymmenen kertaa enemmän kuin Suomessa. Kaikkeen, mitä tarvitsee ja vähän ylimääräiseenkin on varaa. Kummasti se vaan riittää!

        Tervetuloa!

        Siis ihmiset tekee kymmenen tuntia päivässä kuutena päivänä viikossa, mutta on rentoa, eikä pingoteta? Toi kuulostaa mahdottomalta yhtälöltä. Mielestäni kuusipäiväinen työviikko ei kuulosta rennolta mistään näkökulmasta. Itse asiassa 60 tuntia viikossa minimi elintasolla kuulostaa hyvin stressaavalta. Toisaalta kun työaika on puolitoistakertainen Suomeen verrattuna, niin jää vähemmän aikaa tuhlata matalaa palkkaansa.


      • Suomessakin tehdään
        jfeiofje kirjoitti:

        Siis ihmiset tekee kymmenen tuntia päivässä kuutena päivänä viikossa, mutta on rentoa, eikä pingoteta? Toi kuulostaa mahdottomalta yhtälöltä. Mielestäni kuusipäiväinen työviikko ei kuulosta rennolta mistään näkökulmasta. Itse asiassa 60 tuntia viikossa minimi elintasolla kuulostaa hyvin stressaavalta. Toisaalta kun työaika on puolitoistakertainen Suomeen verrattuna, niin jää vähemmän aikaa tuhlata matalaa palkkaansa.

        Sitä kyllä suomessakin 10tuntiset työpäivät
        tulee äkkiä täyteen,ihmiset on kireitä ja tressaantuneita,verot syö puolet palkasta.
        Vertaa sitä espanjalaiseen elämänmenoon,on siesta
        keskipäivällä,syödään ulkona tai ystävien kanssa(lapset aina mukana)aurinkoenergiaa saat ympäri
        vuoden,naapureita tervehditään ja kysytään vointia,lapsista tykätään,ei kytätä.
        Tätä voisi jatkaa loputtomiin......
        Masennus ja Diapamit tuntemettomia.....
        Elämä on jotakin muuta kun materian keräämistä!


      • koulu...
        Keskustelu foomumista kirjoitti:

        Tosi kiva lukea näitä juttuja,jatkakaa ihmeessä.

        Aion espanjaan,kun opiskeluni päätökseen.

        Kerrotko mitä työtä suomalaiset siellä yleensä tekee?

        Entä millainen on suomalainen koulu siellä?

        joo...se on suomalainen...kallis...pieni rakennus, liian pieni, paikallisista lehdistä saa lukea kaikenlaisia ongelmia opettajien kesken jne...Ei ole minua säväyttänyt. Pienet piirit niillä. Kaikkein kamalinta mielestäni on, että suomalaisella koululla ei ole mitään yhteistyötä paikallisten koulujen kanssa. ei yhtäkään ystävyysottelua esim jalkapallossa tai missään. ja kun täällä on paikallinen pyhä niin he eivät sitä kunnioita, vaan pitävät normaalin koulupäivän...ei ihme, että välillä tulee kränää paikallisten erit. nuorten kesken.

        tytärtäni en sinne laittaisi. parempi vaihtoehto on joko paikallinen koulu tai sitten kansainvälinen. saa erilaisen kasvatuksenkin ja kielitaidon. toki jos olette tulossa vain hetkeksi...vuodeksi...suomalainen koulu saattaa olla hyvä vaihtoehto, mutta miksi ei tässäkin tapauksessa laittaisi lasta paikalliseen kouluun. olisi taas yhtä suurta kokemusta rikkaampi.

        ja tuosta kalleudesta! tuntuu jotenkin ihmeelliseltä, että rahaa ei kuulema ole, vaikka yksi oppilas maksaa noin 200e/kk ja sen lisäksi saavat suomen valtiolta tukea..koulu siis saa. Mihin raha menee maassa, missä eläminen on halvempaa kuin suomessa?

        muutenkin välillä tuntuu, että menttaliteetti on että suomalainen ryöstää suomalaiselta. kaikki tuntuu olevan kalliimpaa suomalaisissa yrityksissä...tavarat ja palvelut. ihmeellistä!
        tämä on yksi syy siihen, että kierrän kaukaa!

        oma mielipiteeni vain.


      • Oman lapsenikin osalta
        koulu... kirjoitti:

        joo...se on suomalainen...kallis...pieni rakennus, liian pieni, paikallisista lehdistä saa lukea kaikenlaisia ongelmia opettajien kesken jne...Ei ole minua säväyttänyt. Pienet piirit niillä. Kaikkein kamalinta mielestäni on, että suomalaisella koululla ei ole mitään yhteistyötä paikallisten koulujen kanssa. ei yhtäkään ystävyysottelua esim jalkapallossa tai missään. ja kun täällä on paikallinen pyhä niin he eivät sitä kunnioita, vaan pitävät normaalin koulupäivän...ei ihme, että välillä tulee kränää paikallisten erit. nuorten kesken.

        tytärtäni en sinne laittaisi. parempi vaihtoehto on joko paikallinen koulu tai sitten kansainvälinen. saa erilaisen kasvatuksenkin ja kielitaidon. toki jos olette tulossa vain hetkeksi...vuodeksi...suomalainen koulu saattaa olla hyvä vaihtoehto, mutta miksi ei tässäkin tapauksessa laittaisi lasta paikalliseen kouluun. olisi taas yhtä suurta kokemusta rikkaampi.

        ja tuosta kalleudesta! tuntuu jotenkin ihmeelliseltä, että rahaa ei kuulema ole, vaikka yksi oppilas maksaa noin 200e/kk ja sen lisäksi saavat suomen valtiolta tukea..koulu siis saa. Mihin raha menee maassa, missä eläminen on halvempaa kuin suomessa?

        muutenkin välillä tuntuu, että menttaliteetti on että suomalainen ryöstää suomalaiselta. kaikki tuntuu olevan kalliimpaa suomalaisissa yrityksissä...tavarat ja palvelut. ihmeellistä!
        tämä on yksi syy siihen, että kierrän kaukaa!

        oma mielipiteeni vain.

        Kylläkin ajattelin itselleni omana työpaikkana,
        yksi muista mahdollisuuksista,myös hoitoalan kuolutus minulta löytyy.Mutta tuo tieto oman 10v lapseni kannalta arvokasta tietoa.
        Todella kallis koulu onkin,täällä esim.Steinerkoulu,(yksityinen sekin)kuukausi
        maksu on tietääkseni noin 100eur.


      • koulusta vielä
        Oman lapsenikin osalta kirjoitti:

        Kylläkin ajattelin itselleni omana työpaikkana,
        yksi muista mahdollisuuksista,myös hoitoalan kuolutus minulta löytyy.Mutta tuo tieto oman 10v lapseni kannalta arvokasta tietoa.
        Todella kallis koulu onkin,täällä esim.Steinerkoulu,(yksityinen sekin)kuukausi
        maksu on tietääkseni noin 100eur.

        Sun kannatta tarkistaa nuo antamani lukemat vielä. Toi on todellakin vain oma mielipiteeni koko laitoksesta, eikä sinänsä vedenpitävä. Ja työpaikkana tietenkin voi olla eri homma...

        Hoitoalalta tulee mieleen vanhoille suunnattu hoitokoti Girasol tuossa Los Pacosissa. Sieltä kannattaa kysäistä. Ei välttämättä vaadi ainakaan heti alkuun täydellistä espanjan taitoa...


      • yritys
        Malaga ehkä kirjoitti:

        Tietyssä mieleeä olet oikeassa,Teneriffa aika pieni paikka,varsinkin työpaikkojen suhteen.
        Tenskulla olen viettänyt 3viikkoa viime vuoden aikana,ystäviä saanut kovasti.Tensku on vaan ollut niin päivänselvä paikka,koska tytön kummitäti asuu siellä.
        Alaani vastaavaa työtä löytyy kyllä paremmin
        mantereelta ja ehkä hintatasokin hiukan eri kun saarella.
        Kaunis paikkahan Tensku on,Teidelle voisin jäädä
        vaikka lomailemaan,heh,sattui vaan olemaan niin ihanan lämmin päivä siellä.
        Työrupeamani kestää täällä kesäkuun alkuun,kesä
        aikaa etsiä ja ihmetellä.
        Koska muuten Sterc alkaa ne halpalennot?

        Kiinnostaa myös sinun työsi ja oliko paperisotaa
        alkaa oma yritys?

        on sinänsä aika yksinkertainen perustaa. Toimin autonomona eli ns toiminimellä, niin kuin suurinosa tässä maassa. Sen saa käytännössä, kun maksaa n.240e kuukaudessa (kattaa sosiaalimaksut, koko perheen, asioidenhoitokuluja jne.) yksi hyvä vaihtoehto toiselle työskentelylle.

        Mun mielestä srerling aloittaa nyt alkukeväästä....helmi-maaliskuussa....muistelisin niin!


      • jfalefjie
        Suomessakin tehdään kirjoitti:

        Sitä kyllä suomessakin 10tuntiset työpäivät
        tulee äkkiä täyteen,ihmiset on kireitä ja tressaantuneita,verot syö puolet palkasta.
        Vertaa sitä espanjalaiseen elämänmenoon,on siesta
        keskipäivällä,syödään ulkona tai ystävien kanssa(lapset aina mukana)aurinkoenergiaa saat ympäri
        vuoden,naapureita tervehditään ja kysytään vointia,lapsista tykätään,ei kytätä.
        Tätä voisi jatkaa loputtomiin......
        Masennus ja Diapamit tuntemettomia.....
        Elämä on jotakin muuta kun materian keräämistä!

        Uskon, että arvomaailma Espanjassa on vähemmän materialistinen kuin Suomessa. Protestantit ovat aina olleet vähän tosikkoja rahan ja monen muunkin asian suhteen. Kuitenkin työskentely kuutena päivänä viikossa kuulostaa juuri materian keräämisen täyttämältä elämältä. Suomessa sentään on kaksi päivää viikossa, jolloin saa tehdä jotakin muuta. On totta että Suomessakin työpäivät joillakin aloilla venyvät yli kahdeksan tunnin, mutta kyllä siitä yleensä saa myös kohtuullisen kompensaation. Kohtuullinen palkka ja viisipäiväinen työviikko eivät mielestäni ole materiaalin keräämistä, vaan mahdollisuus allokoida elämässään resursseja muuhunkin kuin välttämättömään hengissä pysymiseen. Olisi hirveä ajatella tekevänsä kuusi päivää viikossa töitä vain maksaakseen vuokran, ruuan ja vaatteet.


      • fjeaofi
        yritys kirjoitti:

        on sinänsä aika yksinkertainen perustaa. Toimin autonomona eli ns toiminimellä, niin kuin suurinosa tässä maassa. Sen saa käytännössä, kun maksaa n.240e kuukaudessa (kattaa sosiaalimaksut, koko perheen, asioidenhoitokuluja jne.) yksi hyvä vaihtoehto toiselle työskentelylle.

        Mun mielestä srerling aloittaa nyt alkukeväästä....helmi-maaliskuussa....muistelisin niin!

        Löytyykö yleensä virastoista ketään englannin taitoista? Meinaan, jos perustaa yrityksen lähinnä palvelemaan ulkomaalaisia (esim. suomalaisia), niin pärjääkö osaamatta lainkaan espanjaa. Tietenkin joissakin tilanteissa voi käyttää tulkkeja, mutta tuskin koko liiketoimintaa voi tulkkien varaan rakentaa. Olen ajatellut, että jotkut turistit varmaan toivovat muitakin palveluita, kuin ravintoloita, omalla kielellään, ja asuuhan siellä monia suomalaisia eläkeläisiä, jotka ehkä mielummin ostaisivat palvelut äidinkielellään. Suomessa on tullut kerättyä sen verran pääomaa "materian perässä juostessa", että sen puolesta voisi hyvinkin aloittaa pienen yrityksen etelän auringossa.


      • johtuvat pienestä kohderyhm...
        koulu... kirjoitti:

        joo...se on suomalainen...kallis...pieni rakennus, liian pieni, paikallisista lehdistä saa lukea kaikenlaisia ongelmia opettajien kesken jne...Ei ole minua säväyttänyt. Pienet piirit niillä. Kaikkein kamalinta mielestäni on, että suomalaisella koululla ei ole mitään yhteistyötä paikallisten koulujen kanssa. ei yhtäkään ystävyysottelua esim jalkapallossa tai missään. ja kun täällä on paikallinen pyhä niin he eivät sitä kunnioita, vaan pitävät normaalin koulupäivän...ei ihme, että välillä tulee kränää paikallisten erit. nuorten kesken.

        tytärtäni en sinne laittaisi. parempi vaihtoehto on joko paikallinen koulu tai sitten kansainvälinen. saa erilaisen kasvatuksenkin ja kielitaidon. toki jos olette tulossa vain hetkeksi...vuodeksi...suomalainen koulu saattaa olla hyvä vaihtoehto, mutta miksi ei tässäkin tapauksessa laittaisi lasta paikalliseen kouluun. olisi taas yhtä suurta kokemusta rikkaampi.

        ja tuosta kalleudesta! tuntuu jotenkin ihmeelliseltä, että rahaa ei kuulema ole, vaikka yksi oppilas maksaa noin 200e/kk ja sen lisäksi saavat suomen valtiolta tukea..koulu siis saa. Mihin raha menee maassa, missä eläminen on halvempaa kuin suomessa?

        muutenkin välillä tuntuu, että menttaliteetti on että suomalainen ryöstää suomalaiselta. kaikki tuntuu olevan kalliimpaa suomalaisissa yrityksissä...tavarat ja palvelut. ihmeellistä!
        tämä on yksi syy siihen, että kierrän kaukaa!

        oma mielipiteeni vain.

        Luultavasti suomalaisen yrittäjän täytyy elättää itsensä ja perheensä pienemmällä asiakaskunnalla kuin paikallisen. Pienempi asiakaskunta tuo pienemmän liikevaihdon, jolloin yrittäjän täytyy nostaa katetta (eli hintoja) saadakseen toiminnan edes kannattavaksi. Espanjalaisille suomalaisuus ei tuo mitään lisäarvoa, joten he luonnollisesti eivät yleensä asioi suomalaisten tai muiden ulkomaalaisten omistamissa yrityksissä. Mikäli yrittäminen Espanjassa olisi suomalaisille kultakaivos, niin eiköhän kilpailu huolehtisi hintojen laskusta ajan myötä automaattisesti. Sun pitää ajatella, että äidinkielinen asiointi on palvelu, josta asiakas joutuu maksamaan. Mikäli osaat itse Espanjaa, niin et tietenkään tarvitse palvelua ja siitä on tarpeetonta maksaa. Sen sijaan asioit espanjalaisten omistamissa yrityksissä, jotka palvelevat suurempaa ja vähemmän valikoitua kohderyhmää alemmalla hintatasolla.


      • ei kannata
        fjeaofi kirjoitti:

        Löytyykö yleensä virastoista ketään englannin taitoista? Meinaan, jos perustaa yrityksen lähinnä palvelemaan ulkomaalaisia (esim. suomalaisia), niin pärjääkö osaamatta lainkaan espanjaa. Tietenkin joissakin tilanteissa voi käyttää tulkkeja, mutta tuskin koko liiketoimintaa voi tulkkien varaan rakentaa. Olen ajatellut, että jotkut turistit varmaan toivovat muitakin palveluita, kuin ravintoloita, omalla kielellään, ja asuuhan siellä monia suomalaisia eläkeläisiä, jotka ehkä mielummin ostaisivat palvelut äidinkielellään. Suomessa on tullut kerättyä sen verran pääomaa "materian perässä juostessa", että sen puolesta voisi hyvinkin aloittaa pienen yrityksen etelän auringossa.

        Valitettavasi hyvä ideasi on toteutunut jo toistakymmentä vuotta sitten! Espanjassa on tällä hetkellä lähes kaikki palvelut tarjolla suomen kielellä. Ensimmäinen baari aloitti reilut kymmenen vuotta sitten...suomalaiset kiinnostuivat maasta ja esimmäiset eläkeläiset valtasivat mantereen los pacosin alueen. Kieltä kaikki eivät vieläkään ole valitettavasti vaivautuneet opettelemaan....uudet asukkaatkaan sitä vielä eivät hallitse....suomalainen siis ostaa haluamansa palvelun suomella mieluummin kuin maksaa tulkkipalvelusta.....

        Esimerkkejä suomalaisista palveluista espanjassa: baarit, ravintolat, lääkärit ja erikoislääkärit, videovuokraamo, hammaslääkärit, eläinlääkäri, kampaamot ja kauneushoitolat, kirkko, seurakuntatoiminta, päiväkoti, koulu, kioski, lehdet, myös kotimaiset lehdet, ystävät, lakimiehet, asioidenhoitajat, kääntäjät, tulkit, matkatoimistot, kauppa, liikuntayrittäjät, vanhainkoti, autovukraamot, nettikahvilat, toimittajat, rakentajat ja rakennusfirmat, remonttireiskat ja putkimiehet, ja lista jatkuu....

        Ainoa, mitä mieheni kanssa tässä sohvalla näin äkkisältään keksittiin on hautaustoimisto! Sitä ei ole.

        toisinsanoen, suomalaisia on espanjassa paljon ja osanneet vallata/vaatia itselleen palveluita omalla kielellään. toisaalta aika ihaltavaa "kaappausta".Olemme laumasieluja ja elämä täällä on mukavaa.


      • edelliseen vielä...
        ei kannata kirjoitti:

        Valitettavasi hyvä ideasi on toteutunut jo toistakymmentä vuotta sitten! Espanjassa on tällä hetkellä lähes kaikki palvelut tarjolla suomen kielellä. Ensimmäinen baari aloitti reilut kymmenen vuotta sitten...suomalaiset kiinnostuivat maasta ja esimmäiset eläkeläiset valtasivat mantereen los pacosin alueen. Kieltä kaikki eivät vieläkään ole valitettavasti vaivautuneet opettelemaan....uudet asukkaatkaan sitä vielä eivät hallitse....suomalainen siis ostaa haluamansa palvelun suomella mieluummin kuin maksaa tulkkipalvelusta.....

        Esimerkkejä suomalaisista palveluista espanjassa: baarit, ravintolat, lääkärit ja erikoislääkärit, videovuokraamo, hammaslääkärit, eläinlääkäri, kampaamot ja kauneushoitolat, kirkko, seurakuntatoiminta, päiväkoti, koulu, kioski, lehdet, myös kotimaiset lehdet, ystävät, lakimiehet, asioidenhoitajat, kääntäjät, tulkit, matkatoimistot, kauppa, liikuntayrittäjät, vanhainkoti, autovukraamot, nettikahvilat, toimittajat, rakentajat ja rakennusfirmat, remonttireiskat ja putkimiehet, ja lista jatkuu....

        Ainoa, mitä mieheni kanssa tässä sohvalla näin äkkisältään keksittiin on hautaustoimisto! Sitä ei ole.

        toisinsanoen, suomalaisia on espanjassa paljon ja osanneet vallata/vaatia itselleen palveluita omalla kielellään. toisaalta aika ihaltavaa "kaappausta".Olemme laumasieluja ja elämä täällä on mukavaa.

        kyllä sitä espanjaa on osattava kaikesta tuosta äsken luettelemastani listasta!!!! Mielestäni aivan ehdotonta. Ei tosiaankaan olisi hauskaa jättää elämäänsä vain tulkkien varaan. Ihmisten kanssa on näet hauska keskustellakin ja tajuta jos aletaan vedättämään.


      • hautaustoimisto sitten
        ei kannata kirjoitti:

        Valitettavasi hyvä ideasi on toteutunut jo toistakymmentä vuotta sitten! Espanjassa on tällä hetkellä lähes kaikki palvelut tarjolla suomen kielellä. Ensimmäinen baari aloitti reilut kymmenen vuotta sitten...suomalaiset kiinnostuivat maasta ja esimmäiset eläkeläiset valtasivat mantereen los pacosin alueen. Kieltä kaikki eivät vieläkään ole valitettavasti vaivautuneet opettelemaan....uudet asukkaatkaan sitä vielä eivät hallitse....suomalainen siis ostaa haluamansa palvelun suomella mieluummin kuin maksaa tulkkipalvelusta.....

        Esimerkkejä suomalaisista palveluista espanjassa: baarit, ravintolat, lääkärit ja erikoislääkärit, videovuokraamo, hammaslääkärit, eläinlääkäri, kampaamot ja kauneushoitolat, kirkko, seurakuntatoiminta, päiväkoti, koulu, kioski, lehdet, myös kotimaiset lehdet, ystävät, lakimiehet, asioidenhoitajat, kääntäjät, tulkit, matkatoimistot, kauppa, liikuntayrittäjät, vanhainkoti, autovukraamot, nettikahvilat, toimittajat, rakentajat ja rakennusfirmat, remonttireiskat ja putkimiehet, ja lista jatkuu....

        Ainoa, mitä mieheni kanssa tässä sohvalla näin äkkisältään keksittiin on hautaustoimisto! Sitä ei ole.

        toisinsanoen, suomalaisia on espanjassa paljon ja osanneet vallata/vaatia itselleen palveluita omalla kielellään. toisaalta aika ihaltavaa "kaappausta".Olemme laumasieluja ja elämä täällä on mukavaa.

        Hienoa, mutta varsinainen kysymykseni oli, osaako kukaan paikallisissa virastoissa englantia, mikäli espanjaa taitamaton haluaisi perustaa suomenkielisen hautaustoimiston. Luultavasti EU:n seurauksena ainakin osa lomakkeista on saatavilla englanninkielisenä, mikäli osaa pyytää.


      • vaan
        fjeaofi kirjoitti:

        Löytyykö yleensä virastoista ketään englannin taitoista? Meinaan, jos perustaa yrityksen lähinnä palvelemaan ulkomaalaisia (esim. suomalaisia), niin pärjääkö osaamatta lainkaan espanjaa. Tietenkin joissakin tilanteissa voi käyttää tulkkeja, mutta tuskin koko liiketoimintaa voi tulkkien varaan rakentaa. Olen ajatellut, että jotkut turistit varmaan toivovat muitakin palveluita, kuin ravintoloita, omalla kielellään, ja asuuhan siellä monia suomalaisia eläkeläisiä, jotka ehkä mielummin ostaisivat palvelut äidinkielellään. Suomessa on tullut kerättyä sen verran pääomaa "materian perässä juostessa", että sen puolesta voisi hyvinkin aloittaa pienen yrityksen etelän auringossa.

        pisti silmääni tuossa, että perustaisit espanjaan firman palvelemaan espanjassa asuvia suomalaisia itse osamaatta espanjaa. Tuntuu oudolta ajatukselta, että ihan ummikkona onnistuisi, mutta kaikessahan on riskinsä. Onnea!


      • palautteesta
        vaan kirjoitti:

        pisti silmääni tuossa, että perustaisit espanjaan firman palvelemaan espanjassa asuvia suomalaisia itse osamaatta espanjaa. Tuntuu oudolta ajatukselta, että ihan ummikkona onnistuisi, mutta kaikessahan on riskinsä. Onnea!

        Tuskin mä oikeasti lähden Espanjaa yrittämään tai edes asumaan. Toisaalta, mun mielestä ei pitäisi olla mitään perusteltua estettä palvella suomalaisia suomen kielellä Espanjassa yrittäjänä osaamatta espanjaa. Ainoa mikä tuli etukäteen mieleeni, oli viranomaisten vanhanaikainen asenne tai huono kielitaito, joka estää hoitamasta asioita virastossa englannilla tai vaikkapa ranskalla. Mutta keskustelun edetessä huomasin, että viranomaisia enenmmän paikallisten suomalaisten asenne näytää olevan peräisin kenraali Francon ajalta. Riippuen toki yrittäjän liikeideasta vuotuinen pakollinen kommunikaatio viranomaisten kanssa yrityksen parustamisen jälkeen saattaa jäädä vähäisimmillään lähinnä veroilmoitukseen. Siitähän viranomaiset lähinnä ovat kiinnostuneita ympäri maailman. Senkin saattaa teettää tilitoimistolla, josta kenties löytyy yksi englannin kieltä osaava maksavaa asiakasta palvelemaan.


      • vieläkö toimii?
        koulu... kirjoitti:

        joo...se on suomalainen...kallis...pieni rakennus, liian pieni, paikallisista lehdistä saa lukea kaikenlaisia ongelmia opettajien kesken jne...Ei ole minua säväyttänyt. Pienet piirit niillä. Kaikkein kamalinta mielestäni on, että suomalaisella koululla ei ole mitään yhteistyötä paikallisten koulujen kanssa. ei yhtäkään ystävyysottelua esim jalkapallossa tai missään. ja kun täällä on paikallinen pyhä niin he eivät sitä kunnioita, vaan pitävät normaalin koulupäivän...ei ihme, että välillä tulee kränää paikallisten erit. nuorten kesken.

        tytärtäni en sinne laittaisi. parempi vaihtoehto on joko paikallinen koulu tai sitten kansainvälinen. saa erilaisen kasvatuksenkin ja kielitaidon. toki jos olette tulossa vain hetkeksi...vuodeksi...suomalainen koulu saattaa olla hyvä vaihtoehto, mutta miksi ei tässäkin tapauksessa laittaisi lasta paikalliseen kouluun. olisi taas yhtä suurta kokemusta rikkaampi.

        ja tuosta kalleudesta! tuntuu jotenkin ihmeelliseltä, että rahaa ei kuulema ole, vaikka yksi oppilas maksaa noin 200e/kk ja sen lisäksi saavat suomen valtiolta tukea..koulu siis saa. Mihin raha menee maassa, missä eläminen on halvempaa kuin suomessa?

        muutenkin välillä tuntuu, että menttaliteetti on että suomalainen ryöstää suomalaiselta. kaikki tuntuu olevan kalliimpaa suomalaisissa yrityksissä...tavarat ja palvelut. ihmeellistä!
        tämä on yksi syy siihen, että kierrän kaukaa!

        oma mielipiteeni vain.

        Olen yrittänyt poimia tietoa Teneriffan kouluista,onko joku asiasta tietoinen "kuulolla"?


      • jana
        kastannukset kirjoitti:

        Tuolla summalla 800-1200e/kk,mitä töitä ja mitkä viikotunnit?Summa tarkoittaa varmaan bruttoa?olen kuullut että palkat on pienet,ja ihmettelen miten ihmiset elää sillä?
        Jos saa vaikka ton 800e,niin mitä siitä jää käteen?? Tuntuu hurjalta maksella sillä asunto ja muut,onko hintataso siellä oikeasti sillä tasolla että pärjää?

        me asutaan tenerifalla ja mun mies käy töissä yksin, elättää koko perheen ja saa 1000€ kk, meillä on pieni tyttö niin olen hänen kanssaan kotona. Ja todella hyvin pärjätään, suomessa kun asuttiin meillä oli aina tosi tiukkaa vaikka tulot oli tuplat ja kelakin vielä auttoi rahallisesti. Täällä eläminen on todella halpaa, kun rahaa osaa käyttää:)


      • ei suomalainen enää
        kastannukset kirjoitti:

        Tuolla summalla 800-1200e/kk,mitä töitä ja mitkä viikotunnit?Summa tarkoittaa varmaan bruttoa?olen kuullut että palkat on pienet,ja ihmettelen miten ihmiset elää sillä?
        Jos saa vaikka ton 800e,niin mitä siitä jää käteen?? Tuntuu hurjalta maksella sillä asunto ja muut,onko hintataso siellä oikeasti sillä tasolla että pärjää?

        Kokemusta omaava pariskunta elelimme 300e/kk eikä nälkä tullu. Eikä tarttennu miettii mitä suuhunsa pisti ja tupakatkin viellä siihen päälle. Huom meistä vain toinen kävi töissä vuokrakin vain vaivaiset 300e .Espanjalaiset ovat hienoo kansaa ja huomaavaisii ihmisiä, aina kohdattaessa sanovat holaa ja hymyilevät. Suomalaisen erottaa heti joko se on kännissä tai murjottaa jossain kapakan nurkassa ja mumisee jotain.Asuntona meillä oli hienokaksio johonkuului uima allas tenniskentät. suomessa joutuu jostain fakin liiteristä maksaa ylihinnoiteltuu hintaa, ja toikin asunto oli sentää 60 neliöinen. suomessa joutuis maksaa jotain 700-1000e/kk plus sähköt toho päälle SUOMI KALLISMAA ENTINEN ISÄNMAA PÄÄTTÄJÄT MYYNEETMAANSA


      • mina chilena ;D
        työnhakuun! kirjoitti:

        Just!
        No itsekin asun espanjassa. Oma asunto, lapsi paikallisessa päiväkldissa, vakityöt molemmilla, paljon eri maalaisia ystäviä! ...voi olla, että sinutkin olen tavannut, tiedä häntä!

        Jos tuo mainitsemasi korvaus on työttömyyskorvausta niin huih! Silloin voisit hakea myös työtä niin kuin kyseisen korvauksen saaminen edellyttää. Tai taidat olla helpon elämän havittelija....mistä sitä tietää. Mielestäni korvaukset kuuluvat niitä tarvitseville, eikä ihmisille, jotka vain haluavat lypsää valtiota ja elellä herroiksi! Kukin tietenkin valintansa tekee ei siinä mitään.

        Aika hyvin näyttää teillä taloudellisesti menevän, jotta tarvitseeko niitä tukia edes...herää kysymys!

        hay algunas cosas en la vida y entre de la gente q no puedo entender. Se combra un peaso de casa y la vida luxus con el dinero del otro...Hay q pensar lo de mas y pa quien lo hace falta mas....Pues, en todos modos! Feliz ano nuevo y q te paseis bien con el dinero del cobierno finlandes!

        tas de españa o de chile si hablai asi como un chileno? xD igual te falta algunas cositas pa q escribai perfecto pero jaajja igual ta bien po ;D


      • Hennajohanna
        menee kirjoitti:

        Asun fuengirolassa, malagassa. Olen ollut nyt viisi vuotta ja tänne jään....ainakin tähän maahan! ensimmäisen puolen vuoden aikana kävin kielikurssia malagassa ja samalla olin viikonlopputöissä suomalaisessa ravintolassa. Aika vaikeaa on töitä löytää jos ei puhu kieltä! Suomalaisena taas, joka puhuu espanjaa, saa melkein mitä työtä tahansa. Suomalainen kun puhuu yleensä myös englantia ja ruotsia. Kielitaidolla pääsee pitkälle...alan kokemustakaan ei aina tarvita, riippuen työstä tietenkin.

        Kielikurssin jälkeen sain töitä hotellin respasta ja siellä oli puhuttava kaikkia kieliä mitä osasi ja työasiat hoidettiin espanjaksi. Kielitaito karttui. Hain töitä eräältä paikalliselta klinikalta ja pääsin sinne sihteeriksi. Ja taas kielitaito karttui. Työkaveritkin kun olivat espanjalaisia.

        Tällä hetkellä teen itsenäisesti töitä yrittäjänä.

        Älä suostu mihin tahansa työsopimukseen!!! On yleistä, että tehdään sopimus vain parille tunnille päivä ja todellisuus onkin sitten vaikka kymmenen! Sosiaalimaksut ovat täällä kalliit työnantajalle. Älä anna ihmisten vedättää itseäsi nenästä! Lähes samat lait ovat täälläkin työntekijän takana kuin suomessa. Maalaisjärkeä!

        Älä suostu tekemään ilman sopimusta töitä! Jos esim. tulet raskaaksi tai jäät työttömäksi, et saa mitään avustuksia tuolloin! Muutenkin ovat pienet.

        Suomalaiset työnantajatkin edellyttävät yleensä espanjankielentaitoa. Erilaisia siivoustöitä kyllä on tarjolla kieltä taitamattomillekin.

        Töitä saa kun jaksaa nähdä vaivaa ja alkaa nollasta nousemaan ylöspäin. Kranttu ei pidä olla tai jää näkemään nälkää!

        hei, haluaisin vähän lisä tietoa. miten pääsyit lähtemään suomesta? onko pakko olla joku koulutus käytynä että pääsee? miten toimit? hommasitko ensin työpaikan vai asunnon? vai miten nämä nyt toimii olleskaan, tarkotuksena olisi lähteä elämään tätä elämää kun se kerta on suotu muuallekko tänne suomeen. voisitko kertoa mahdollisimman tarkasti miten toimit?


      • minä
        mina chilena ;D kirjoitti:

        tas de españa o de chile si hablai asi como un chileno? xD igual te falta algunas cositas pa q escribai perfecto pero jaajja igual ta bien po ;D

        de finlandia ;)


      • Pysy Suomessa
        jos lähden kirjoitti:

        Hankin työpaikan jo Suomesta ja mielellään suomalaisen työnantajan.
        Haluaisin vaan kuulla kokemuksia maassa asumisesta ym.

        Jos menet, niin varaudu siihen, että työpäivät ovat pitkät, palkka noin puolet Suomen palkasta ja vuokra vähintäin Suomen pääkaupunkiseudun veroista.

        Vaikka saisitkin työnantajasi allekirjoittamaan jonkinlaisen "työsopimuksen", voi hyvinkin olla, että et saa palkkaasi ajallaa, tai et ollenkaan.

        Espanja on täynnä Suomesta tulleita nuoria, jotka hamuavat töitä. 118finder on siirtymässä sinne ja tarjoavat puhelinmyyntityötä, muutakin puhelinmyyntityötä tarjotaan, mutta varaudu sitten siihen, että et saa muuta kuin takuupalkan.

        Turha on ajatella, että menet jonnekin harjoittelijana näyttämään, mihin kykenet, sillä harjoittelujakson jälkeen (joka ei ole maksanut työnantajalle lähestulkoon mitään) hän ottaa seuraavan harjoittelijan työhön.

        Palkat jäävät maksamatta ja maksamattomuus selitetään yksinkertaisesti sanomalla että "kyllä mää olisin maksanut mutta kun ei ole rahaa".

        Joten: ÄLÄ MENE.


      • Nähty on
        ei suomalainen enää kirjoitti:

        Kokemusta omaava pariskunta elelimme 300e/kk eikä nälkä tullu. Eikä tarttennu miettii mitä suuhunsa pisti ja tupakatkin viellä siihen päälle. Huom meistä vain toinen kävi töissä vuokrakin vain vaivaiset 300e .Espanjalaiset ovat hienoo kansaa ja huomaavaisii ihmisiä, aina kohdattaessa sanovat holaa ja hymyilevät. Suomalaisen erottaa heti joko se on kännissä tai murjottaa jossain kapakan nurkassa ja mumisee jotain.Asuntona meillä oli hienokaksio johonkuului uima allas tenniskentät. suomessa joutuu jostain fakin liiteristä maksaa ylihinnoiteltuu hintaa, ja toikin asunto oli sentää 60 neliöinen. suomessa joutuis maksaa jotain 700-1000e/kk plus sähköt toho päälle SUOMI KALLISMAA ENTINEN ISÄNMAA PÄÄTTÄJÄT MYYNEETMAANSA

        No espanjalaiset ei nyt kyllä niin hienoa kansaa ole, huijareita, aika aggressiivisia etc. Ja mitä tulee vuokramarkkinoihin, niin espanjalaiset vuokra-asunnot on likaisia, huonosti varustettuja, joka paikka roikkuu ja on rikki ja korjaukset tulee .. manjana.
        Halpaahan täällä on ruoka ja vaatteet ,mutta byrokratiakin aivan mahdoton.
        Luonto ja ilmastointi on ok. Mutta kansasata en pidä, vaikka " hola" kuulee koko ajan.


      • näin se on
        Nähty on kirjoitti:

        No espanjalaiset ei nyt kyllä niin hienoa kansaa ole, huijareita, aika aggressiivisia etc. Ja mitä tulee vuokramarkkinoihin, niin espanjalaiset vuokra-asunnot on likaisia, huonosti varustettuja, joka paikka roikkuu ja on rikki ja korjaukset tulee .. manjana.
        Halpaahan täällä on ruoka ja vaatteet ,mutta byrokratiakin aivan mahdoton.
        Luonto ja ilmastointi on ok. Mutta kansasata en pidä, vaikka " hola" kuulee koko ajan.

        Sama juttu, nähty on, näin on näreet


    • puh lehtimyyjiä

      tiedättekö ketään puhelin lehtimyynnissä olevia
      suomalaisia espanjassa?
      miten he tienaa,entä työ siellä,mikä paras firma?

      • että...

        tällä hetkellä taitaa olla yksi ainoista niitä 118-nettipalveluita myymä firma. En muista nimeä valitettavasti, mutta myyvät puhelimitse yrityksille 118-numeropalveluita internettiin.


      • firma
        että... kirjoitti:

        tällä hetkellä taitaa olla yksi ainoista niitä 118-nettipalveluita myymä firma. En muista nimeä valitettavasti, mutta myyvät puhelimitse yrityksille 118-numeropalveluita internettiin.

        kaveri on duunissa maximedia nimisessä firmassa fuengirolassa. ainaski sillä on työsopimus ja tykkää olla.


      • Anonyymi

        Puhelinmyyntiä Malagassa Suomen jalometallikierrätys


    • yo.

      Mina asun Madridissa, olen asunut taalla 8 vuotta, opiskelin paikallisessa yliopistossa, toita on riittanyt, jne...

      Olen seurannut noita keskusteluja, Malagassahan on paljon pohjoismaalaisia, taalla Madridissa ei niinkaan, ei ole suomalaista koulua, vain ruotsalainen.
      Itse olen matkailualalla tehnyt toita, ja palkat on todella huonoja, lentokentalla lahtoselvityksessa n.1000 euroa bruttoa kaikkine ilta ym lisineen, matkatoimistoissa n. 800 euroa, parhaiten tienaa lentoemantana n.2000-2500 euroa riippuen lentoyhtiosta. Suomalaiset saa helposti toita esim Spanairilta Kanarialla jos puhuu suomea ja ruotsia. Espanjaa on tietenkin osattava. Huonolla espanjalla saa parhaiten toita baareista. Ja suhteilla on suuri merkitys tyonsaamisessa!!
      Rahaa ei siis juurikaan jaa yli taalla, valilla masennus iskee kun muistelee Suomen sosiaaliturvaa ym, mutta kun Suomessa on lomalla, masennus iskee siellakin ja on ikava takaisin "rentoon" Espanjaan. Rentoa on siis joka suhteessa, asiat ei aina suju ihan niin ajassa ja hyvin kun Suomessa, mutta relax, siihen tottuu!

      Tervetuloa, mutta avoimella mielella ja ilman vertailuja, taalla ei pienesta niuhoteta!!

      • Vuokrat?

        Olen opiskelija,lähdössä kesätöihin Fuengirolaan.
        Mitkä ovat vuokrat siellä,kaksio,iso yksiö?


      • kumpi parempi
        Vuokrat? kirjoitti:

        Olen opiskelija,lähdössä kesätöihin Fuengirolaan.
        Mitkä ovat vuokrat siellä,kaksio,iso yksiö?

        Kumpi parempi vaihtoehto,työnsaanti,asunto ym.


      • onko tuttu?
        Vuokrat? kirjoitti:

        Olen opiskelija,lähdössä kesätöihin Fuengirolaan.
        Mitkä ovat vuokrat siellä,kaksio,iso yksiö?

        Onko kyseinen firma tuttu siellä asuille?
        Kertokaas hiukan?


      • löytyy kyllä
        Vuokrat? kirjoitti:

        Olen opiskelija,lähdössä kesätöihin Fuengirolaan.
        Mitkä ovat vuokrat siellä,kaksio,iso yksiö?

        yksiöt eli studiot ovat hinnoissa 450e ja siitä ylöspäin. Yhdellä makkarilla vuokra on noin 500-600e. Tämä on lyhytaikaisista asunnoista eli talviajalle vuokrattuna. Kesäkuusta syyskuuhun vuokrat saattavat olla tuplat tai jopa nelinkertaiset! jos olet kauemmin niin kannattaa etsiä kokovuotisella sopparilla niin hinta on sama ympäri vuoden. sopimukset tehdään aina vain 11kk eteenpäin ja uusitaan sitten. Tämä on yleinen käytöntö, sillä espanjan laki sanoo yli vuoden sopimuksilla asuvilla olevan 5 vuoden irtisanomisaika...molemminpuolin siis....tästä syystä ennen vuoden loppua tehdään uusi sopimus.

        Kannattaa miettiä kimppa-asumista, jos eikoo oleskella vain muutaman kuukauden ja nimenomaan kesällä!


      • CarloS
        löytyy kyllä kirjoitti:

        yksiöt eli studiot ovat hinnoissa 450e ja siitä ylöspäin. Yhdellä makkarilla vuokra on noin 500-600e. Tämä on lyhytaikaisista asunnoista eli talviajalle vuokrattuna. Kesäkuusta syyskuuhun vuokrat saattavat olla tuplat tai jopa nelinkertaiset! jos olet kauemmin niin kannattaa etsiä kokovuotisella sopparilla niin hinta on sama ympäri vuoden. sopimukset tehdään aina vain 11kk eteenpäin ja uusitaan sitten. Tämä on yleinen käytöntö, sillä espanjan laki sanoo yli vuoden sopimuksilla asuvilla olevan 5 vuoden irtisanomisaika...molemminpuolin siis....tästä syystä ennen vuoden loppua tehdään uusi sopimus.

        Kannattaa miettiä kimppa-asumista, jos eikoo oleskella vain muutaman kuukauden ja nimenomaan kesällä!

        Naytatko lain missa maaritellaan mulle viiden vuoden irtisanomiasika kun olen asunut yli vuoden tassa samassa asunnossa...

        Ei kannattaisi tanne tulla mitaan jarjettomia kirjoittelemaan.


      • etsin sulle...
        CarloS kirjoitti:

        Naytatko lain missa maaritellaan mulle viiden vuoden irtisanomiasika kun olen asunut yli vuoden tassa samassa asunnossa...

        Ei kannattaisi tanne tulla mitaan jarjettomia kirjoittelemaan.

        Asia on todellakin näin, että jos olet allekirjoittanut vuokrasopimuksen määrittelemättömälle ajalle, siis vakituinen, eikä sitä kerran vuodessa uusita, sinua ei siitä saada kirveelläkään pois. On kirjoitettu suomalainenkin opas asumisesta espanjassa, missä puhutaan samasta asiasta. Enetin sivuilta löytyy...mutta etsin sulle ihan pykälätkin, kunhan kerkiän.

        Totuushan on, että jos parin vuoden päästä jätät vuokrat maksamatta, omistajien sukulaiset ja kaimat alkavat rampata ovesi takana ilta toisensa jälkeen vaatimassa rahoja...ei siis kannata....Laki toimii myös toisinpäin toki...


      • jotain..
        CarloS kirjoitti:

        Naytatko lain missa maaritellaan mulle viiden vuoden irtisanomiasika kun olen asunut yli vuoden tassa samassa asunnossa...

        Ei kannattaisi tanne tulla mitaan jarjettomia kirjoittelemaan.

        ...eli kaikki loppupeleissä aina riippuu sopimuksen luonteesta ja siinä määritellyistä asioista. jos esim. irtisanomisaikaa ei ole erikseen ilmoitettu.....lue:

        http://www.eurosur.org/CONSUVEC/contenidos/Consejos/vivienda/alquiler/alquiler.htm


      • lisää
        CarloS kirjoitti:

        Naytatko lain missa maaritellaan mulle viiden vuoden irtisanomiasika kun olen asunut yli vuoden tassa samassa asunnossa...

        Ei kannattaisi tanne tulla mitaan jarjettomia kirjoittelemaan.

        http://www.el-mundo.es/sudinero/noticias/act-43-2.html

        eli jos sulla on pitkä vuokrasopimus, ei vuokranantaja voi heittää sua pihalle ensimmäisen viiden vuoden aikana...jos näin tapahtuu, hänen on vuokrattava lain mukaan asunto takaisin vuokralaiselle ja maksaa joku hyvitys.....vuokrasopimus uusitaan aina vuoden välein ja usein siihen tulee jotain pieniä muutoksia. Tää kaikkihan nyt on kyse ääripäistä. Ei täällä ongelmia vuokranantajien kanssa ole tullut.


      • samaa
        lisää kirjoitti:

        http://www.el-mundo.es/sudinero/noticias/act-43-2.html

        eli jos sulla on pitkä vuokrasopimus, ei vuokranantaja voi heittää sua pihalle ensimmäisen viiden vuoden aikana...jos näin tapahtuu, hänen on vuokrattava lain mukaan asunto takaisin vuokralaiselle ja maksaa joku hyvitys.....vuokrasopimus uusitaan aina vuoden välein ja usein siihen tulee jotain pieniä muutoksia. Tää kaikkihan nyt on kyse ääripäistä. Ei täällä ongelmia vuokranantajien kanssa ole tullut.

        olen tosiaan kuullut samaa vuokrasopimuksista. Eli jos sinulla on pitkäaikainen vuokrasopimus, sitä ei voida lopettaa ensimmäisen viiden vuoden aikana ilman pätevää syytä. Syyksi ei kelpaa, että vuokranantaja haluaa asunnon vaikka omaan käyttöönsä jos siis on tehty pitkäaikainen sopimus. Toki molempien osapuolten yhteisellä sopimuksella tämäkin on mahdollista.

        Pätevä syy sopimuksen purkuunhan on esim. vuokran maksamatta jättäminen, vuokraehtojen täyttämättä jättäminen, asunnon tuhoaminen jne. Yleensähän ihminen asuu siististi ja tässä maassa tämän takia pitkät vuokrasopimukset ovat kiven alla. Niitä ei haluta oikein tehdä.


      • Vuokrat? kirjoitti:

        Olen opiskelija,lähdössä kesätöihin Fuengirolaan.
        Mitkä ovat vuokrat siellä,kaksio,iso yksiö?

        Olemme ystävän kanssa muuttamassa myös espanjaan töihin kesäksi.... voisi vaikka suunnitella kimppakämppää niin tulisi halvemmaksi... yksi kaveri on jo valmiiksi muuttanut espanjaan!!! hänen kauttaan olisi sitten hyvä alkaa asuntoo etsimään.


    • kun...

      Tämä on espanja! Toki virastoissa osataan ainakin auttavasti englantia, mutta kaikki viralliset paperit ja lomakkeet ovat kyllä espanjaksi. Maassa maan tavalla! Mene vaikka työväenopistoon ja opetele ainakin alkeet ja sitten harjoitat kieltä täällä puhumalla. Ei todellakaan kannata olla vieraassa maassa ummikkona!!!! Kai kaikki sen nyt ymmärtää hyvänen aika!

      • tarkoitettu

        edellinen on tarkoitettu uudelle hautaustoimistoyrittäjälle...


      • MITÄ TEET
        tarkoitettu kirjoitti:

        edellinen on tarkoitettu uudelle hautaustoimistoyrittäjälle...

        Mitä teet espanjassa?
        Missä olet töissä?
        Mikä paikkakunta?
        Paljonko palkka?


      • jaksaisit
        MITÄ TEET kirjoitti:

        Mitä teet espanjassa?
        Missä olet töissä?
        Mikä paikkakunta?
        Paljonko palkka?

        lukea viestiketjun läpi niin löydät kyllä vastaukset juuri noihin kysymyksiisi!


      • Tuskin tuleva hautausurakoi...

        Itse asiassa EU:n myötä tietyt lomakkeet, ainakin työntekoon ja terveydenhoitoon liittyvät, on yhtenäistetty. Tämä tarkoittaa sitä, että samojen lomakkeiden tulisi olla käytössä kautta EU:n. Luonnollisesti selitystekstit ovat milloin milläkin kielellä, mutta samat kentät samoissa paikoissa kaikissa maissa. Pyrkimys on luonnollisesti helpottaa työvoiman vapaata liikkuvuutta yli kielimuurien ja erityisesti valtioiden rajojen, jonka EU on ottanut yhdeksi päätavoitteistaan.


      • minä en silti
        Tuskin tuleva hautausurakoi... kirjoitti:

        Itse asiassa EU:n myötä tietyt lomakkeet, ainakin työntekoon ja terveydenhoitoon liittyvät, on yhtenäistetty. Tämä tarkoittaa sitä, että samojen lomakkeiden tulisi olla käytössä kautta EU:n. Luonnollisesti selitystekstit ovat milloin milläkin kielellä, mutta samat kentät samoissa paikoissa kaikissa maissa. Pyrkimys on luonnollisesti helpottaa työvoiman vapaata liikkuvuutta yli kielimuurien ja erityisesti valtioiden rajojen, jonka EU on ottanut yhdeksi päätavoitteistaan.

        lähtisi toiseen maahan perustamaan yritystä ilman että osaisin paikallista kieltä. Kyllä siinä aika ulkopuolinen tunne tulee ja sormi menee helposti suuhun. Onhan sun tarvis olla yhteydessä paikallisiin tahoihin ja ihmisiinkin vai meinaatko, että pelkkä kaavakkeen täyttö riittää ja asiat hoituu....auts. Ja tässä maassa uudet lait ja kehoitukset kulkevat yleisesti melko hitaasti...kaikkea ei todellakaan ole käännetty, eikä asiat aina toimi pykälien mukaan vaikka eu kuinka määräisi....uusi tupakkalakikin astui voimaan tämän vuoden alussa....sitä on toisaalta pakko noudattaa, sillä tupakkaa ei saa enää myydä missään paitsi tupakkakaupassa tai muutamissa baareissa (siis ei huoltoasemilla, kaupoissa, kioskeissa...) Kyllä sitä kielitaitoa vaan tarvitaan usko pois.


      • on syntynyt pessimistiksi
        minä en silti kirjoitti:

        lähtisi toiseen maahan perustamaan yritystä ilman että osaisin paikallista kieltä. Kyllä siinä aika ulkopuolinen tunne tulee ja sormi menee helposti suuhun. Onhan sun tarvis olla yhteydessä paikallisiin tahoihin ja ihmisiinkin vai meinaatko, että pelkkä kaavakkeen täyttö riittää ja asiat hoituu....auts. Ja tässä maassa uudet lait ja kehoitukset kulkevat yleisesti melko hitaasti...kaikkea ei todellakaan ole käännetty, eikä asiat aina toimi pykälien mukaan vaikka eu kuinka määräisi....uusi tupakkalakikin astui voimaan tämän vuoden alussa....sitä on toisaalta pakko noudattaa, sillä tupakkaa ei saa enää myydä missään paitsi tupakkakaupassa tai muutamissa baareissa (siis ei huoltoasemilla, kaupoissa, kioskeissa...) Kyllä sitä kielitaitoa vaan tarvitaan usko pois.

        Olet varmasti oikeassa. Toisaalta muutamassa paikassa käyneenä en lakkaa ihailemasta kiinalaisia, vietnamilaisia ja mitä niitä onkaan, jotka rohkeasti laittavat firman pystyyn maassa kuin maassa riippumatta puuttuvasta kielitaidosta tai muista käytännön rajoituksista. Ilmeisesti eivät murehdi etukäteen, vaan selvittelevät ongelmansa sitä mukaan, kuin niitä vastaan tulee.

        Vaikkapa San Franciscossa on mahdottomasti kiinalaisia, joista monet puhuvat niin huonosti englantia, etteivät juuri lainkaan. Toimettomana ei kuitankaan näytä olevan kukaan, vaan kaikki duunaavat jotain. Useimmat näyttävät myyvän toisilleen kaikkea mahdollista, mitä valkoinen mies ei rahan arvoiseksi tunnista alkuunkaan. Kauppa käy kiinaksi ja tarvittaessa korttelin englannin taitoinen haetaan avuksi.


      • kokeilemaan
        on syntynyt pessimistiksi kirjoitti:

        Olet varmasti oikeassa. Toisaalta muutamassa paikassa käyneenä en lakkaa ihailemasta kiinalaisia, vietnamilaisia ja mitä niitä onkaan, jotka rohkeasti laittavat firman pystyyn maassa kuin maassa riippumatta puuttuvasta kielitaidosta tai muista käytännön rajoituksista. Ilmeisesti eivät murehdi etukäteen, vaan selvittelevät ongelmansa sitä mukaan, kuin niitä vastaan tulee.

        Vaikkapa San Franciscossa on mahdottomasti kiinalaisia, joista monet puhuvat niin huonosti englantia, etteivät juuri lainkaan. Toimettomana ei kuitankaan näytä olevan kukaan, vaan kaikki duunaavat jotain. Useimmat näyttävät myyvän toisilleen kaikkea mahdollista, mitä valkoinen mies ei rahan arvoiseksi tunnista alkuunkaan. Kauppa käy kiinaksi ja tarvittaessa korttelin englannin taitoinen haetaan avuksi.

        äläkä siellä itseäsi puolustele! Toki tänne voi ja pystyy perustamaan vaikka mitä ilmankin kielitaitoa. Meitä on sitten monia tulkkaajia sinun apunasi gestorian jonossa paperiasioiden hoidossa...minä otan noin 20e tunnilta asiasta riippuen!


      • pahoitteluni
        kokeilemaan kirjoitti:

        äläkä siellä itseäsi puolustele! Toki tänne voi ja pystyy perustamaan vaikka mitä ilmankin kielitaitoa. Meitä on sitten monia tulkkaajia sinun apunasi gestorian jonossa paperiasioiden hoidossa...minä otan noin 20e tunnilta asiasta riippuen!

        Loukkasinko sinua? Olen pahoillani, jos käytökselläni sain sinut ottamaan hyökkäävän asenteen. Tarkoitukseni ei suinkaan ollut provosoida ketään menettämään malttiaan. Varsinkaan rennossa Espanjassa, jossa ihmiset ottavat asiat niin paljon rauhallisemmin kuin kylmässä Suomessa. Toisaalta on oikeastaan aika ironista, että Espanjan rennosta elämäntavasta nauttivien näyttää olevan vaikeinta pitää päänsä kylmänä tässä keskustelussa. Ironia, esityisesti tahattoman koomisen käytöksen aiheuttama, on aina omiaan piristämään päivää. Ainakin sait leveän hymyn minun huulilleni vastauksellasi. Kiitos siitä ystäväni! Tosin Espanjassakin taitaa nyt olla talvi, joten siksi toki rennot ihmiset varmaan hermostuvat helpommin kuin normaalisti.


      • i-d-i-...
        kokeilemaan kirjoitti:

        äläkä siellä itseäsi puolustele! Toki tänne voi ja pystyy perustamaan vaikka mitä ilmankin kielitaitoa. Meitä on sitten monia tulkkaajia sinun apunasi gestorian jonossa paperiasioiden hoidossa...minä otan noin 20e tunnilta asiasta riippuen!

        Näin se nyt taitaa olla että suomalaisia siellä en kaipaa... köyhä köyhän haukut saa...


    • uusi kokemus

      Olen lähdössä siskoni kanssa Barcelonaan kesäksi. Tarkoitus on hommata kämppä ennen sinne menoa ja työt vasta paikan päältä. Onko kellään kokemuksia/ tietoa samasta paikasta/samanlaisesta reissusta?

      • Espanja

        Löytyykö kokemusta lehtimyynnistä Espanjassa?
        Minkälaista palkkaa ootte nostanu?

        nim.Opintovelka maksuun.


      • yleensä

        maksetaan kuuken kuukauden vuokratakuut etukäteen ja vielä ekan kuun vuokra sekä vesi ja sähkö erikseen. Kk vuokra on noin 600e pyöreästi. Ala kasata alkupääomaa!


      • todellakaan
        Espanja kirjoitti:

        Löytyykö kokemusta lehtimyynnistä Espanjassa?
        Minkälaista palkkaa ootte nostanu?

        nim.Opintovelka maksuun.

        rikastu!


      • Missä firmassa olit
        todellakaan kirjoitti:

        rikastu!

        Kerro missä firmassa olit,keskipalkka,paikkakunta.
        Kertoisit hiukan työstä käytännössä?

        t,opikelija


      • yo.

        Kylla voi menna paikan paalta toita etsimaan, kimppakampassa huoneen voi vuokrata 250-400 eurolla, ja omien kokemuksieni mukaan pitaa maksaa vuokratakuuta 1-3kk etukateen, ei 6kk!!!! Helpoimmin toita saa baareista ja erilaisia myyntitoita, jos osaa espanjaa tai katalaania siis.


      • ...
        Espanja kirjoitti:

        Löytyykö kokemusta lehtimyynnistä Espanjassa?
        Minkälaista palkkaa ootte nostanu?

        nim.Opintovelka maksuun.

        Juuri lehtimyynnista en tieda mutta on paljon muita myyntitoita, esim luottokortteja, sateliittikanavia, matkoja, jne... ja jos myyt paljon, voit tienata paljon (espanjalaisittain paljon siis), ehka 2000-2500 euroa... Lehdissa on ilmoituksia joka sunnuntai (el pais, el mundo, jne...)


      • Onko suomalaisia?
        ... kirjoitti:

        Juuri lehtimyynnista en tieda mutta on paljon muita myyntitoita, esim luottokortteja, sateliittikanavia, matkoja, jne... ja jos myyt paljon, voit tienata paljon (espanjalaisittain paljon siis), ehka 2000-2500 euroa... Lehdissa on ilmoituksia joka sunnuntai (el pais, el mundo, jne...)

        Espanjankielen taitoni ei riitä,perusjutut vasta hallinnassa?Suosituksia otan vastaan!


      • koko ketju
        Missä firmassa olit kirjoitti:

        Kerro missä firmassa olit,keskipalkka,paikkakunta.
        Kertoisit hiukan työstä käytännössä?

        t,opikelija

        sieltä löytyy kaikki tiedot!


      • lisää
        Onko suomalaisia? kirjoitti:

        Espanjankielen taitoni ei riitä,perusjutut vasta hallinnassa?Suosituksia otan vastaan!

        jos haluat kunnon työn täällä! ällöttää että helposti jasuomen kielellä pitäis kaikki saada. En este pais se hablan espanol!!


      • ällöttäviä?
        lisää kirjoitti:

        jos haluat kunnon työn täällä! ällöttää että helposti jasuomen kielellä pitäis kaikki saada. En este pais se hablan espanol!!

        Onko siis ällöttävää olla osaamatta espanjaa, vai osata pelkästään espanjaa kykenemättä kommunikoimaan ulkomaalaisten kanssa? Miksi espanjan osaamattomuuden pitäisi ällöttää enemmän, kuin tosiasian, että Suomessa voi saada hyvän työn osaamatta suomea tai ruotsia. Itse asiassa Suomen suurimman yrityksen virallinen työkieli on englanti ja sen Suomessa sijaitsevista tuotekehittäjistä monet eivät osaa lainkaan suomea. Itse en näe siinä mitään allöttävää. Tekeekö espanjalaisten kielitaidottomuutena ilmenevä sivistymättämyys asiasta jotenkin olennaisesti ällöttävämmän. Siinä tapauksessa mielestäni ongelma on espanjalaisissa eikä keskimäärin useampaa kieltä taitavissa suomalaisissa. Kenties ainoastaan pienten kansakuntien velvollisuus on sietää kieltä taitamattomia vieraita työmarkkinoillaan?


      • miten se nyt menikään
        lisää kirjoitti:

        jos haluat kunnon työn täällä! ällöttää että helposti jasuomen kielellä pitäis kaikki saada. En este pais se hablan espanol!!

        Mun mielestä sun viesti on järkyttävän rasistinen henkilöltä, joka ilmeisesti asuu itse ulkomailla. Toki "Suomi suomalaisille", "Espanja espanjalaisille" ja erityisesti "Australia australialaisille", kuten valkoihoiset mielenosoittajat taannoin niin osuvasti iskulauseissaan totesivat pahoinpidellessään "huonosti englantia puhuvia" lähimmäisiään, joiden vanhemmat ovat saapuneet maahan siirtolaisiksi jopa sata vuotta pahoinpitelijöiden omia vanhempia myöhemmin. Mielestäni ilmiön surullisuutta ei voi enää osuvammin kiteyttää, kuin ystävämme mielenosoittajat.

        Mutta asiaan. Itselläni on ollut vuosien varrella 5-10 espanjalaista työtoveria. Koskaan en ole kuitenkaan tehnyt töitä tai asunut Espanjassa. Kaikki ovat olleet sovelluskehittäjiä Suomessa Nokialla. Kukaan heistä ei puhunut sanaakaan suomea (ainakaan minun kuullen). Ihan mukavia tyyppijä ja hyvin tultiin toimeen englannilla. Luonnollisesti kaikki suomalaiset puhuivat heidän kanssaan englantia, eikä seurauksena ollut suuria traumoja kenellekään. Espanjalaiset eivät vaikuttaneet erityisen ällöttäviltä. Miksi olisivat, sillä hehän osasivat espanjaa. ;) Joka tapauksessa on hyvä, ettei töissä kukaan jakanut mielipiteitäsi tai ainakaan sanonut sitä vieraillemme ääneen, sillä espanjalaiset olisivat saaneet aika huonon kuvan Suomesta. Sä tiedät, mitä mä tarkoitan.


      • kiva
        ällöttäviä? kirjoitti:

        Onko siis ällöttävää olla osaamatta espanjaa, vai osata pelkästään espanjaa kykenemättä kommunikoimaan ulkomaalaisten kanssa? Miksi espanjan osaamattomuuden pitäisi ällöttää enemmän, kuin tosiasian, että Suomessa voi saada hyvän työn osaamatta suomea tai ruotsia. Itse asiassa Suomen suurimman yrityksen virallinen työkieli on englanti ja sen Suomessa sijaitsevista tuotekehittäjistä monet eivät osaa lainkaan suomea. Itse en näe siinä mitään allöttävää. Tekeekö espanjalaisten kielitaidottomuutena ilmenevä sivistymättämyys asiasta jotenkin olennaisesti ällöttävämmän. Siinä tapauksessa mielestäni ongelma on espanjalaisissa eikä keskimäärin useampaa kieltä taitavissa suomalaisissa. Kenties ainoastaan pienten kansakuntien velvollisuus on sietää kieltä taitamattomia vieraita työmarkkinoillaan?

        että ymmärsit hieman väärin, mutta...tarkoitin, että "ällöttävää" on, että tullaan maahan, eikä opetella kieltä silti olettaen, että saa samanlaiset työpaikat kuin suomessa jne....näitä on tässä maassa. Ja kun sinäkin ikäänkuin tinkasit, että eihän vaan tartte opetella.....hassua...


      • juuri
        yo. kirjoitti:

        Kylla voi menna paikan paalta toita etsimaan, kimppakampassa huoneen voi vuokrata 250-400 eurolla, ja omien kokemuksieni mukaan pitaa maksaa vuokratakuuta 1-3kk etukateen, ei 6kk!!!! Helpoimmin toita saa baareista ja erilaisia myyntitoita, jos osaa espanjaa tai katalaania siis.

        viime viikolla neljä päivää kämppää etsien ja kaikilla oli sama tuomio...6kk takuut! Olin ihmeissäni, sillä muualla espanjassa tätä ei ole ollut....kamala rahanmeno heti alkuun...lainaahan sitä pitää mennä kyselemään. kimppaa en enää haluaisi kirveelläkään...


      • töitä saa myös ilman espanj...
        kiva kirjoitti:

        että ymmärsit hieman väärin, mutta...tarkoitin, että "ällöttävää" on, että tullaan maahan, eikä opetella kieltä silti olettaen, että saa samanlaiset työpaikat kuin suomessa jne....näitä on tässä maassa. Ja kun sinäkin ikäänkuin tinkasit, että eihän vaan tartte opetella.....hassua...

        Suomalaisia pidetään hyvinä työntekijöinä,
        mukavasti saa töitä ilman espanjankielen taitoa,
        siellä voi sitten opiskella kielen.
        Työ ei nyt ihan koulutustaan vastaavaa ole,
        mutta tuskin sinne kukaan rikastumaan lähtee,'
        eikä sitä suomessakaan rikastu,verot syö kaiken.


      • Espanjassa
        juuri kirjoitti:

        viime viikolla neljä päivää kämppää etsien ja kaikilla oli sama tuomio...6kk takuut! Olin ihmeissäni, sillä muualla espanjassa tätä ei ole ollut....kamala rahanmeno heti alkuun...lainaahan sitä pitää mennä kyselemään. kimppaa en enää haluaisi kirveelläkään...

        Mitä työtä teette?


      • kuin suomessakin
        Espanjassa kirjoitti:

        Mitä työtä teette?

        aloja on monia: pankissa, koulussa, baareissa, ravintoloissa, oma yritys, puhelinmyyntiä, hotellialaa, eläinten hoitoa, lastenhoitoa....Samat mahdollisuudet kuin suomessakin. Helpompi toisaalta päästä töihin kuin suomessa. Tarkoitan, että ei aina tarvitse alan koulutusta etukäteen eikä mitään kattavaa työkokemusta. Täällä pätee ihmisen oma persoona ja kielitaito!


      • myös
        kuin suomessakin kirjoitti:

        aloja on monia: pankissa, koulussa, baareissa, ravintoloissa, oma yritys, puhelinmyyntiä, hotellialaa, eläinten hoitoa, lastenhoitoa....Samat mahdollisuudet kuin suomessakin. Helpompi toisaalta päästä töihin kuin suomessa. Tarkoitan, että ei aina tarvitse alan koulutusta etukäteen eikä mitään kattavaa työkokemusta. Täällä pätee ihmisen oma persoona ja kielitaito!

        lääkäreitä, sairaanhoitajia sekä lentäjiä, stuertteja....lista on pitkä.


      • näkyvät maan taloudessa
        kiva kirjoitti:

        että ymmärsit hieman väärin, mutta...tarkoitin, että "ällöttävää" on, että tullaan maahan, eikä opetella kieltä silti olettaen, että saa samanlaiset työpaikat kuin suomessa jne....näitä on tässä maassa. Ja kun sinäkin ikäänkuin tinkasit, että eihän vaan tartte opetella.....hassua...

        Luulen ettei useimmilla Suomessa väliaikaisesti työskentelevilla ulkomaalaisilla ole tarkoitusta opetella suomea ainakaan siinä laajuudessa, että tulisivat oikeasti sillä toimeen työelämässä. Toivottavasti hyvin harva suomalainen pitää asennetta kohtuuttomana saati ällöttävänä, sillä ulkomaalaisten panos on merkittävä suomalaiselle tuotekehitykselle. Kenen etua oikeastaan edes ajaisi edellyttää ulkomaalaisilta suomen taitoa, koska suomalainen, ilmeisesti espanjalaista huomattavasti korkeatasoisempi, koulutusjärjestelmä antaa heille mahdollisuuden kommunikoida suomalaisessa työyhteisössä myös muilla kielillä? Kyllä töissä voi käydä ja veroja maksaa osaamatta kieltäkin. On hyvä, jos Suomeen saadaan lahjakkaita ihmisiä ulkomailta rakentamaan hyvinviontia, kun niin kovin monilla suomenkielisillä on muuta tekemistä. Mielestäni täällä kuullun perusteella kieltä osaamattomien ulkomaalaisten asema Espanjassa kuvastaa espanjalaisten takapajuista ja nurkkakuntaista asennetta, jonka ikävä kyllä monet maassa asuvat suomalaisetkin näittävät omaksuneet. Toisaalta on luonnollisesti maallemme hyväksi, mikäli ulkomaalaisilta työntekijöiltä suomen kielen taitoa vaativät kiihkoilijat viettävät aikansa Espanjassa ja jättävät Suomen kielipolitiikan määrittelyn vapaamielisempien ja suvaitsevaisempien ihmisten harteille.

        Keskustelun jälkeen on minulle helpompi ymmärtää, että Seat, joka on 50 miljoonaisen kansakunnan ainoa ulkomailla tunnettu teollinen tuote, on alunperin italialaisten ja nykyään saksalaisten suunnittelema. Miten espanjalaiset uskovat 30-lukulaisella kielipolitiikallaan saavansa maahansa kansainvälistä osaamista? Ilmeisesti eivät mitenkään, sillä meidän on syytä muistaa, että espanjalaiset yhdessä portugalilaisten kanssa näyttävät mallia Länsi-Euroopan alhaisimman elintason saavuttamisessa.


      • Carlos
        näkyvät maan taloudessa kirjoitti:

        Luulen ettei useimmilla Suomessa väliaikaisesti työskentelevilla ulkomaalaisilla ole tarkoitusta opetella suomea ainakaan siinä laajuudessa, että tulisivat oikeasti sillä toimeen työelämässä. Toivottavasti hyvin harva suomalainen pitää asennetta kohtuuttomana saati ällöttävänä, sillä ulkomaalaisten panos on merkittävä suomalaiselle tuotekehitykselle. Kenen etua oikeastaan edes ajaisi edellyttää ulkomaalaisilta suomen taitoa, koska suomalainen, ilmeisesti espanjalaista huomattavasti korkeatasoisempi, koulutusjärjestelmä antaa heille mahdollisuuden kommunikoida suomalaisessa työyhteisössä myös muilla kielillä? Kyllä töissä voi käydä ja veroja maksaa osaamatta kieltäkin. On hyvä, jos Suomeen saadaan lahjakkaita ihmisiä ulkomailta rakentamaan hyvinviontia, kun niin kovin monilla suomenkielisillä on muuta tekemistä. Mielestäni täällä kuullun perusteella kieltä osaamattomien ulkomaalaisten asema Espanjassa kuvastaa espanjalaisten takapajuista ja nurkkakuntaista asennetta, jonka ikävä kyllä monet maassa asuvat suomalaisetkin näittävät omaksuneet. Toisaalta on luonnollisesti maallemme hyväksi, mikäli ulkomaalaisilta työntekijöiltä suomen kielen taitoa vaativät kiihkoilijat viettävät aikansa Espanjassa ja jättävät Suomen kielipolitiikan määrittelyn vapaamielisempien ja suvaitsevaisempien ihmisten harteille.

        Keskustelun jälkeen on minulle helpompi ymmärtää, että Seat, joka on 50 miljoonaisen kansakunnan ainoa ulkomailla tunnettu teollinen tuote, on alunperin italialaisten ja nykyään saksalaisten suunnittelema. Miten espanjalaiset uskovat 30-lukulaisella kielipolitiikallaan saavansa maahansa kansainvälistä osaamista? Ilmeisesti eivät mitenkään, sillä meidän on syytä muistaa, että espanjalaiset yhdessä portugalilaisten kanssa näyttävät mallia Länsi-Euroopan alhaisimman elintason saavuttamisessa.

        Naulankantaan,
        eika se Seat soin ole tunnettu kuin euroopassa.
        Montako Seattia olet nahnyt etela- ta pohjoisamerikassa ? Aasissa ?

        Eli olen samaa usein tanne kirjoitellut, maa jolla on 50 miljonaa asukkia, ei saa aikaan mitaan kansainvalisesti tunnettua. Aika uskomatonta.

        Ei tosin niin uskomatonta kun taalla asuu ja nakee miten maa toimii. Nytkun EU tuet loppuu, saa nahda miten kay maan talaoudelle kun vientitoiminta on aika heikkoa. Appelsiineilla ja viinillako nama meinaa taloutensa pystyssa pitaa.

        Muina edes vahan tunnettuina merkkeina sanottakoon vaikka Zara, hyva esimerkki firmasta joka ei luo mitaan uutta, kopioi muiden ja teettaa niista halvat kopiot.
        Telefonica, entinen valtion monopoli joka on lypsanyt ihmisilta viimeisetkin pennit ostaa operaattoreita maailmalta kuin sienia sateella, milla rahalla ? No niilta mitka on monopolin aikana kansalaisilta varastettu, nykyisin yhtio tosin on yksityinen. Tosin taisi siina muutama poliitikko vahan yksityistamisen aikana rikastua...

        Tiesitko etta EU:n tuesta ICT alalle espanjassa rahat menee suurimmaksi osaksi Telefonicalle, siis teleoperaattorille !
        Sivisityneissa maissa nuo rathat kanavoidaan vientivetoisille yrityksille kauppataseen nostamiseksi.

        Sama homma paikallisen Nesteen kanssa, nimi taalla on Repsol ja EU tuotekehitystuki uusien polttoaineiden kehitykseen on kasittamaton varsinkin kuin yrityksella ei ole toimintaa kuin kotimaassaan.

        Espanjassa on euroopan paras tie ja rautatieverkko, tottakai kun EU on sen tanne rakentanut. Paikallisten virannomaisten jarjestelemat tarjouspyynnot urakoista ei vaan taida olla saatavilla. Urakat voittaneet yritykset tilittivat rahat valista poliitikoille jotta urakat niista varmistuisi oikeille firmoille. Mita sita EU rahaa saastelemaan.

        Naita esimerkkeja loytyy loputtomiin... Yhteenvetona voi sanoa etta euroopan kehittymattomin maa ainakin ihmisten asenteiden perusteella. Taallakun business perustuu aina kuppaamiseen, valistavetoon tai kopioimiseen.

        Vai miten selitatte sen etta keskipalkka on luokkaa 1200 EUR kuussa ja iso osa ihmisista tienaa minimipalkan 800 EUR kuussa. Naista huolimatta ostettavat asunnot on hinnaltaan 250 000 EUR alkaen. Sita ei noilla liksoilla lyhennella muutakuin suhteellisen suurilla pimeilla tuloilla. Eli vanhemmat on onnistunut asemansa takia kuppaamaan muutaman sata tuhatta sukanvarteen matkan varrella ja silla sitten ostetaan upea asunto nuorelle parille.

        Pahinta tassa maassa on ihmiset, jotka on aarimmaisen ylpeita itsestaan. Luulevat olevansa muiden ylapuolella vaikka paassa ei leikkaa kuin tylsa veitsi. Oikeiden toiden tekeminen naiden kanssa on taysin mahdotonta.
        1. Oma-aloitteisuus on taysi nolla.
        2. Innovatiivisuus taysi nolla

        Ainoa mihin espanjalaiset pystyy on linjatyo jatkuvan valvonnan alaisena. Tosin senkin tekevat nyt jo ita-eurooppalaiset paremmin ja halvemmalla, siita esimerkkina esim. Seat siirtaa 2/3 toiminnastaan ita-eurooppaan.

        Tarkeinta on nayttaa isorikkaalta, saalittavinta on se etta suurimmalla osalla rahat riittaa vaan siihen ulkokuoreen, tiedan monta tapausta joissa maksetaan taloyhtioille hoitovastikkeesta puolet, siis puolet !! Tarkoittaa sita etta hlu maksaa on, mutta millas maksat jos tililla ei ole rahaa kuin siihen puolikkaaseen.


      • Suomalaisia siellä?
        myös kirjoitti:

        lääkäreitä, sairaanhoitajia sekä lentäjiä, stuertteja....lista on pitkä.

        Mitä työtä teette siellä?
        Asunnot,vuokrat?
        Kertokaas!


      • Rede123
        ... kirjoitti:

        Juuri lehtimyynnista en tieda mutta on paljon muita myyntitoita, esim luottokortteja, sateliittikanavia, matkoja, jne... ja jos myyt paljon, voit tienata paljon (espanjalaisittain paljon siis), ehka 2000-2500 euroa... Lehdissa on ilmoituksia joka sunnuntai (el pais, el mundo, jne...)

        Lehtimyynti siksi että sillä voit saada jo suomessakin tuntuvaa palkkaa, itse olen lähdössä espanjaan kesänlopulla juurikin lehtiä myymään, suomessa tienaan noin 3500-5500€/kk joten espanjassa on hyvät mahdollisuudet 10000€/kk palkkaus on nimittäin lähes puolta parempi kuin tässä suomalaisessa firmassa.


      • mujer
        Rede123 kirjoitti:

        Lehtimyynti siksi että sillä voit saada jo suomessakin tuntuvaa palkkaa, itse olen lähdössä espanjaan kesänlopulla juurikin lehtiä myymään, suomessa tienaan noin 3500-5500€/kk joten espanjassa on hyvät mahdollisuudet 10000€/kk palkkaus on nimittäin lähes puolta parempi kuin tässä suomalaisessa firmassa.

        mihinkäs firmaan meinaat mennä ja tienata tuommoiset summat???vähän realitteejä kehiin,suomessa tuntuvasti paremmat palkat kun täällä.hyvällä myyjällä keskimääräinen palkka max.2000eur.


      • en siivoa
        töitä saa myös ilman espanj... kirjoitti:

        Suomalaisia pidetään hyvinä työntekijöinä,
        mukavasti saa töitä ilman espanjankielen taitoa,
        siellä voi sitten opiskella kielen.
        Työ ei nyt ihan koulutustaan vastaavaa ole,
        mutta tuskin sinne kukaan rikastumaan lähtee,'
        eikä sitä suomessakaan rikastu,verot syö kaiken.

        Ei pidä paikkansa. Jos et osaa espanjaa tai englantia, niin olet kyllä tosi pahassa liemessä. Pimeitä siivouskeikkoja voi tehdä, mutta elääkö sillä?


    • Otop

      Voisiko joku ystävällinen kirjoitella vastauksia...? Eli, haluaisin lähteä syys-lokakuussa jonnekkin päin Kanariansaaria baarimikoksi talven ajaksi.Osaamista löytyy myös karaoken puolelta. Eli kyselisin kokemuksia, vinkkejä, varoituksia, kaikkea aiheeseen liittyvää ja erityisesti (suomalaisten) baarien yhteystietoja/nettisivuja yms. Kaikenlainen apu olisi erittäin tervetullutta! Kiitos jo etukäteen!

      • löytyy

        www.enetti.com www.espanja.com


      • HALUKKAITA
        löytyy kirjoitti:

        www.enetti.com www.espanja.com

        Hei,olisko muita innokkaita lähdössä Gran Canarialle töihin?
        Täällä lähdössä ihan aikuinen nainen.


      • Canaria
        HALUKKAITA kirjoitti:

        Hei,olisko muita innokkaita lähdössä Gran Canarialle töihin?
        Täällä lähdössä ihan aikuinen nainen.

        Täällä olisi yksi 21-vuotias baarimikko pohjoisesta halukas lähtemään Kanarialle töihin! Minkälaista työtä Sinä tavoittelet?


      • työpaikka Malagassa
        Canaria kirjoitti:

        Täällä olisi yksi 21-vuotias baarimikko pohjoisesta halukas lähtemään Kanarialle töihin! Minkälaista työtä Sinä tavoittelet?

        Minulla jo töitä Malagan suunnalla ja ilmeisesti myös asunto,selviää parin viikon sisällä.
        Jos ole lähdössä sinne suuntaan,pystyisin ehkä järkkään sinulle huoneen?(kohtuu hintaisen)


    • lisää

      tämä on mielenkiintoinen keskustelu!

      • tietää?

        Mistä asiasta hakuat lisää tietoa,jo aika kattava tietopaketti.
        Minua kiinnostaa tietää,onko kesäksi Benalmadenaan lähtiöitä muita?


      • costalle!
        tietää? kirjoitti:

        Mistä asiasta hakuat lisää tietoa,jo aika kattava tietopaketti.
        Minua kiinnostaa tietää,onko kesäksi Benalmadenaan lähtiöitä muita?

        hyvö paikka kesän viettoon! torressa paremmat shoppailut, mutta benalissa kaikki rannat ja yöelämä lähellä! bienvenidos!


      • wakies
        costalle! kirjoitti:

        hyvö paikka kesän viettoon! torressa paremmat shoppailut, mutta benalissa kaikki rannat ja yöelämä lähellä! bienvenidos!

        parhaillani täyttelemässä hakemusta allille,jotta pääsisi töihin espanjaan costa del solille, benalmadenasta on olllut juuri puhe.Alkaa jo matkakuume nousta, vaikka lähtöön reilut 4 kuukautta,ihana päästä taas palaamaan espanjaan(vaihtarina barcelonan vieressä 2004-2005). Tulee varmasti mieleen painuva kesä:)mutta varmasti rankkaa ja kovaa duunia. normaalisti inhoan ylikaiken turistikohteita,mutta onhan se ihan eri asia mennä sellaiseen töihin. noh vaikka duuni rankkaa,ni aina mukavaa että voi rentoutua beachillä:)


    • mina espanjassa

      olen itse nyt tyoskennellyt espanjan aurinkorannikolla 7 kk englantilaisen tyonantajan alaisena ja kokemukseni on ollut erittain positiivinen.Palkkaus ei ole todella samaa luokkaa kun suomessa(minulla tp 6e/h)tosin tyoskentelen 6 pv/vkossa ja ravintola alalla eli tipit(mitka taalla kuuluu kulttuuriin)ovat verotonta tuloa ja sesonkoaikana niita saattaa saada erittainkin hyvin kuukaudessa.Vuokrs ja hinta taso on samaa kun meilla koti suomessa.Mutta mikali jaksaa etsia halpaa asuntoa ja kykenee liikkumaan pidemmaltakin niin saattaa loytaa halvallakin asunnon.Ja tarkkana saa olla kaiken suhteen silla taalla asuu koko "maapallo"ja minkamaalaisen kanssa ikina tyoskenteleekin niin aina joku yryttaa savustaa ja pitaa jotain huonossa maineessa(varsinkin os on eun kansalainen)

    • Jutta81

      Olin aurinkorannikolla töissä puhelinmyynnissä Nikolex oy/matami magazines -yrityksessä. Palkkani oli noin 200 euroa kuussa, millä ei mitenkään olisi pysynyt hengissä. Vuokrataso on sama kuin pääkaupunkiseudulla, yksiön vuokra 460 euroa. Kannattaa välttää yritystä.

      • Tenerife

        Tenskulaiset kertokkaas mitä työtä teette,vuokra ???????


      • koorapu
        Tenerife kirjoitti:

        Tenskulaiset kertokkaas mitä työtä teette,vuokra ???????

        ETSIN KÄMPPIKSIÄ FUENGIROLAAN ASUMAAN KESÄKSI JA TOIVON YHTEYDENOTTOA TOSI NOPEASTI! olen katsellut asuntoja ja löytänytkin tosi unelma-asunnon, johon kaipaisin kämppiksiä. näin saataisiin vuokra TODELLA alhaiseksi!

        mailia saa laittaa: [email protected]


    • junnukkakfkf

      Isot Autovuokraamot: palkkaa 1200-1400kk. HIrveetä myyntitykistystä - koko ajan pitää olla tuputtamassa isompaa autoa asiakkaalle vaikka ei ne edes tarvi. Jatkuvaa painostusta, myy myy! myyntiä lisää ! jatkuvaa valvontaa ja painostusta jos et saa upgreidattua isompia autoja jatkuvasti. Luvataan bonuksia jos saat myytyä asiakkaille isompia autoja kuin mitä ovat varanneet. Bonukset jos niitä saat ovat kuitenkin naurettavan pieniä. Hiljaisina aikoina ok, ei hirveen stressaavaa vaikka se jatkuva isomman auton pakkotuputus vituttaa.

      Huolintafirmat: kova stressi kovasti töitä. Paska palkka suomeen verrattuna n. 1000-1200/kk. Ylitöt pitäis tehdä ilmaiseksi. Ihmetellään kun suomalaiset on niin oma-aloitteisia. Jos bonuksia luvataan ne voidaan ottaa pois koska vain laskusuhdateen tms syyn takia jolloin tekemäsi ylitöt on hukattua aikaa.

      Puhelinmyynti/asiakaspalvelu : Kovaa työtä mitäs kuvittelit? palkka pieni 1000-1400/kk. Työajat OK ei ylitöitä.

      Espanjassa et tule toimistotöissä rikastumaan etkä paikallisilla palkoilla jos kaupungissa asut pysty ikinä maksamaan asuntolainaa jos et sitten tule lottovoiton tms rahan turvin elämää aloittamaan täällä (kuten mie, ostin asunnon kun möin vanhan suomessa).

      Työnhakuun auttaa moni nettiportaali. Jos et ole paikalla jo valmiina haastatteluissa käymään en usko että saat töitä suomesta käsin hakemalla.

      Ruoka on Espanjassa halpaa vuokrat ei. Paras tilanne sinkulle on yrittää löytää kämppäkaveri.

      Lomia on kivasti espanjassa jos satut pääsemään ESPANJALAISEEN firmaan töihin. Jos kyseessä joku jenkkifirma et välttämättä pääse lomille vaikka paikalliset firmat on kiinni samaan aikaan. Kyseessä ollen varsinkin paikalliset lomat kun eri kaupungeilla on omia lompviä.

      • muumuumuumuu

        Missä olit?
        Mitä työtä teit?
        Palkkaus?
        Asunto,vuokra?

        Fuengirola, K1-Mediasolutions
        Puhelinmyynti
        n.700/kk (hyvällä säkällä, monia kusetettiin palkoissa)
        Kimppakämppä, muutama satanen kulut kulutuksen mukaan

        Paska firma, olis voinu jäädä väliinkin, mutta kokemushan se on tuokin


      • puhelinmyyjä
        muumuumuumuu kirjoitti:

        Missä olit?
        Mitä työtä teit?
        Palkkaus?
        Asunto,vuokra?

        Fuengirola, K1-Mediasolutions
        Puhelinmyynti
        n.700/kk (hyvällä säkällä, monia kusetettiin palkoissa)
        Kimppakämppä, muutama satanen kulut kulutuksen mukaan

        Paska firma, olis voinu jäädä väliinkin, mutta kokemushan se on tuokin

        Hei
        >>>
        >>> Olen ollut 9kk töissä jo Espanjan Fuengirolassa Salestinilla
        >>> puhelinmyyjänä. On ollut oiken mukavaa ja hauskaa työtä! Työajat
        >>> ovat hyvät eli normaali 6h päivässä ja voi vaihella ilta-tai
        >>> aamuvuorossa.
        >>> Palkkauskin on riittävä eli tulee joka kk takuupalkka ja komissiot
        >>> sitten
        >>> oman työpanoksen mukaan. Mitä ahkerampi on sitä enemmän palkkaa!
        >>> Suosittelen kovasti tänne tulemista. Saa hienon kokemuksen Espanjasta
        >>> ja
        >>> tänne tulo on turvallista. Salestin auttaa myös asunnon hankkimisessa
        >>> joten ei tarvitse siitäkään olla huolissaan!
        >eli kannattaa laittaa hakemus www.salestin.com!


    • ex työntekijä

      Työt tehdään ilman sopimuksia ja lopputilin saaminen erittäin herkässä.
      palkka 7 euroa tunnille.

      Ainoa kiva kaveri ko. firmassa on "VELKKU".

    • EI ESPANJAAN

      ÄLKÄÄ MENKÖ RETKUU,HYVISTÄ PALKOISTA JNE.
      TOTUUS ON SE,ETTÄ PALKKA SAATTAA OLLA 5 EUROA VIIKOSSA,KUTEN SAIN ERÄÄLLÄ FUENGIROLASSA OLEVAN PUHELINMYYNTI FIRMAN PALKKALISTALLA OLLESSANI,JA KOSKAAN EN SITÄ PALKKAA TODELLISUUDESSA SAANUT KÄTEENI,VAAN JOUDUIN SOITTAMAAN SUOMEEN 150 PUHELUA PÄIVÄSSÄ.

      OLIN KO. FIRMASSA TÖISSÄ VAIN 4 PÄIVÄÄ JA LOPETIN....

      ESPANJASSA AINAKIN SUOMALAISET YRITYKSET HUIJAAVAT KOVILLA PALKOILLA JNE.
      TODELLISUUDESSA OLET SEN JÄLKEEN VANKINA KO. MAASSA,KUN SINULLA EI OLE RAHAA PALATA TAKAISIN SUOMEEN.

      EN SUOSITTELE ESPANJASSA TYÖSKENTELYÄ.

      OLEN OLLUT SIELLÄ TÖISSÄ PUHELINMYYNNISSÄ JA AUTOVUOKRAAMOLLA.

      JOS MEMET ESPANJAAN,MENE KÄYMÄÄN VAAN TURISTIMATKALLA,ÄLÄ MENE TÖIHIN,KOSKA NE LUPAUKSET,ETTÄ SAAT KUUN TAIVAALTA OVAT PERÄTTÖMIÄ.....

      • Gregor 145

        Tuo pieni eläkeläisten täyttämä rupunen turistikylä ei tosiaan tarjoa kovinkaan kummoisia työmahdollisuuksia.

        Jos kielitaitoa ei ole niin ainoa mahdollisuus on kysellä paikallisilta suomiyrittäjiltä töitä ja nehän ajattelee vain omaa napaansa. Työsopimukset... haahaa... palkat maksetaan jos jaksetaan... armotonta kusetusta.

        No entäpä nämä monet puhelinmyynti firmat. Ne on toinen toistaan pahempia, K1 / Salestin / Soittokielto, Argenta, Nikolex ja monet muut. Samaa paskaa kaikki, monessa on samat herrat taustalla kahmimassa voitot.

        Opettele siis Espanjaa sekä Englantia edes hiukan niin on suuremmat mahdollisuudet saada töitä. Tosin Espanjassa on paljon työttömiä niin ei ole helppoa löytää töitä.

        Käy ensin turistina pyörähtämässä ja haistelemassa ja unohtaa ainakin nuo puhelinmyyntityöt niissä vaan hajoo pää.


      • rmt.
        Gregor 145 kirjoitti:

        Tuo pieni eläkeläisten täyttämä rupunen turistikylä ei tosiaan tarjoa kovinkaan kummoisia työmahdollisuuksia.

        Jos kielitaitoa ei ole niin ainoa mahdollisuus on kysellä paikallisilta suomiyrittäjiltä töitä ja nehän ajattelee vain omaa napaansa. Työsopimukset... haahaa... palkat maksetaan jos jaksetaan... armotonta kusetusta.

        No entäpä nämä monet puhelinmyynti firmat. Ne on toinen toistaan pahempia, K1 / Salestin / Soittokielto, Argenta, Nikolex ja monet muut. Samaa paskaa kaikki, monessa on samat herrat taustalla kahmimassa voitot.

        Opettele siis Espanjaa sekä Englantia edes hiukan niin on suuremmat mahdollisuudet saada töitä. Tosin Espanjassa on paljon työttömiä niin ei ole helppoa löytää töitä.

        Käy ensin turistina pyörähtämässä ja haistelemassa ja unohtaa ainakin nuo puhelinmyyntityöt niissä vaan hajoo pää.

        onko kukaan lähdössä ensi kesänä espanjaan töihin? itse olisin kiinnostunut lähtemään ja olisi mukava kuulla muiden suunnitelmia ja ehkä jopa miettiä kimppakämppää :)


      • helou19
        rmt. kirjoitti:

        onko kukaan lähdössä ensi kesänä espanjaan töihin? itse olisin kiinnostunut lähtemään ja olisi mukava kuulla muiden suunnitelmia ja ehkä jopa miettiä kimppakämppää :)

        Itse olen ainakin miettinyt lähtöä töihin ulkomaille kesällä 2011 (oikeastaan kesälomani alkaa jo toukokuun alussa opiskelujen loputtua) ja Espanja olisi yksi kiva vaihtoehto..Olen myös miettinyt vapaaehtoistöihin lähtemistä esim. Tansaniaan, mutta en tiedä kaatuvatkohan suunnitelmani rahanpuutteeseen:/ Siksi Euroopassa matkailu olisi halvempi vaihtoehto..ja ainakin saisi palkkaa toisin kuin vapaaehtoistyössä..


      • Hilla24
        helou19 kirjoitti:

        Itse olen ainakin miettinyt lähtöä töihin ulkomaille kesällä 2011 (oikeastaan kesälomani alkaa jo toukokuun alussa opiskelujen loputtua) ja Espanja olisi yksi kiva vaihtoehto..Olen myös miettinyt vapaaehtoistöihin lähtemistä esim. Tansaniaan, mutta en tiedä kaatuvatkohan suunnitelmani rahanpuutteeseen:/ Siksi Euroopassa matkailu olisi halvempi vaihtoehto..ja ainakin saisi palkkaa toisin kuin vapaaehtoistyössä..

        Hei!

        Olen ollut itse puolen vuoden ajan Espanjassa töissä suomalaisessa puhelinmyyntifirmassa. Asuin kimppakämpässä Malagan keskustassa, ja kävin töissä Fuengirolassa junalla. Vaikka Fuengirolassa oli paljon suomalaisia ja työskentelin suomalaisessa yhteisössä, vapaa-ajalla elin kansainvälisessä ilmapiirissä ja tutustuin oikeaan espanjalaiseen kulttuuriin.

        En ollut koskaan aikaisemmin tehnyt puhelinmyyntityötä, ja ensimmäiset pari viikkoa olivat tuskaa. Päätin, että en luovuta, sillä en halunnut heti palata takaisin Suomeen. Monet luovuttavat jo parin päivän tai jopa tunnin jälkeen. Pikkuhiljaa työ alkoi maistua eikä se tuntunut enää niin vaikealta ja raskaalta. Työ on kuitenkin sellaista, jota en olisi itse jaksanut tehdä tuon kauempaa - Oma asenne ratkaisee! Moni työntekijä sinne on lopulta jäänyt moneksi vuodeksi. Aurinkorannikolla liikkuu paljon huhua eri yrityksistä, mutta itse en koskaan jäänyt ilman palkkaa tms.

        Tuo puoli vuotta oli ehdottomasti yksi elämäni parhaista kokemuksista!


      • e--s
        Hilla24 kirjoitti:

        Hei!

        Olen ollut itse puolen vuoden ajan Espanjassa töissä suomalaisessa puhelinmyyntifirmassa. Asuin kimppakämpässä Malagan keskustassa, ja kävin töissä Fuengirolassa junalla. Vaikka Fuengirolassa oli paljon suomalaisia ja työskentelin suomalaisessa yhteisössä, vapaa-ajalla elin kansainvälisessä ilmapiirissä ja tutustuin oikeaan espanjalaiseen kulttuuriin.

        En ollut koskaan aikaisemmin tehnyt puhelinmyyntityötä, ja ensimmäiset pari viikkoa olivat tuskaa. Päätin, että en luovuta, sillä en halunnut heti palata takaisin Suomeen. Monet luovuttavat jo parin päivän tai jopa tunnin jälkeen. Pikkuhiljaa työ alkoi maistua eikä se tuntunut enää niin vaikealta ja raskaalta. Työ on kuitenkin sellaista, jota en olisi itse jaksanut tehdä tuon kauempaa - Oma asenne ratkaisee! Moni työntekijä sinne on lopulta jäänyt moneksi vuodeksi. Aurinkorannikolla liikkuu paljon huhua eri yrityksistä, mutta itse en koskaan jäänyt ilman palkkaa tms.

        Tuo puoli vuotta oli ehdottomasti yksi elämäni parhaista kokemuksista!

        Moikka!
        Mieli halajaa kesäksi espanjan lämpöön töitä tekemään. Oon pian 23 vuotias tyttö ja olisi mukava tutustua etukäteen muihin, joilla on myös suunnitelmissa lähteä espanjaan kesällä. Olisi myös kiva kuulla kokemuksista espanjassa työskentelystä ja saada vinkkejä suomalaisista työnantajista siellä.

        Mailia voi laittaa tulemaan:
        [email protected]

        t.riikka


      • jiujiujiutsus
        e--s kirjoitti:

        Moikka!
        Mieli halajaa kesäksi espanjan lämpöön töitä tekemään. Oon pian 23 vuotias tyttö ja olisi mukava tutustua etukäteen muihin, joilla on myös suunnitelmissa lähteä espanjaan kesällä. Olisi myös kiva kuulla kokemuksista espanjassa työskentelystä ja saada vinkkejä suomalaisista työnantajista siellä.

        Mailia voi laittaa tulemaan:
        [email protected]

        t.riikka

        siitä vaan espanjaan töihin jos ei kiinnosta miten sua kohdellaan, maksetaanko palkat jne.

        puhelinmyynti ja vastaavat soittelufirmat kannattaa kiertää kaukaa, niissä kustaan linssiin ja lujaa.


      • ketutus
        jiujiujiutsus kirjoitti:

        siitä vaan espanjaan töihin jos ei kiinnosta miten sua kohdellaan, maksetaanko palkat jne.

        puhelinmyynti ja vastaavat soittelufirmat kannattaa kiertää kaukaa, niissä kustaan linssiin ja lujaa.

        vetäkee lapasee


    • Ei ymmärrä..

      Vanha ketju, mutta paljon tuntuu olevan Espanjaan haluavia edelleen, niin pakko kommentoida...

      Ihan ekana, miksi joku haluaa Espanjaan töihin, jos ei osaa Espanjaa?!?! Ihan sama, kun olisi lähdössä töihin vaikka Englantin osaamatta englantia. Toki Espanjassa on paljon suomalaisia ja siten työpaikkoja, joissa pärjää pelkällä suomenkilellä, mutta silti edelleen olet Espanjassa ja suurin osa ihmisistä on espnajalaisia.

      Monilla tuntuu olevan se käsitys, että palkat ovat huonot ja palkkoja ei välttämättä makseta yms. kaikenlaista huijausta. Näin on usein ulkomaalaisten firmojen kohdalla ja myös esim. baarityössä. Mutta Espanjassakin on ihan työlainsäädäntö ja suurimmassa osassa työpaikoista tarkat pelisäännöt. Onhan Espanja myös EU-maa.

      Palkkataso ja elintason kustannukset vaihtelevat suuresti sen mukaan missä päin Espanjaa on töissä.
      Itse olen ollut töissä mm. 900 euron kuukausipalkalla, josta 300 euroa meni kimppakämppään. Loput jäi elämiseen ja riitti ihan mukavasti, koska esim. ruoka on melko halpaa.
      Olen ollut myös sairaanhoitajan hommissa ja palkka oli 2000 euroa kuussa. Eli koulutusta vaativista töistä maksetaan Espanjassakin ihan hyvin.
      Nämä molemmat työt siis Espanjalaisilla työnantajilla ja itse puhun Espanjaan. Koskaan ei ollut ongelmia palkanmaksussa, työajoissa tms. (Sairaanhoitajan työaika 35 tuntia/viikko).

      Jos on valmis lähtemään Espanjaan asti töihin, niin miksi ihmeessä ei voisi opetella kieltä?
      Harmittaa, kun niin moni lähtee Espanjaan kielitaidottomana ja ajautuu töihin joihinkin ulkomaalaisiin kusetusfirmoihin ja sitten haukutaan Espanjaa..
      Espanja on oikeasti ihana maa, ihanat ihmiset ja kulttuuri ja kielen opettelemalla siellä voi oikeasti tehdä töitä ja elää hyvin.
      Tosin nythän sielläkin on kriisi ja suui työttömyys, mutta etsivä löytää..

      Taitaa olla Aurinkorannikon turisirysät suurin syy tähän hinkuun lähteä Espanjaan osaamatta kieltä. Jostain syystä esim. Italiaan ja Ranskaan ei ole ollenkaan niin paljon tällaisia lähtijöitä "Voinko löytää töitä suomenkielellä Italiasta?".
      Suomea valitettavasti puhutaan vain Suomessa ja jos lähdet johokin muuhun maahan niin sitten opettelet sen kielen. Miksi tämä on niin vaikea asia ymmärtää??

    • Nuorinainen-91

      Minä "asuin" Espanjassa kaksi kuukautta viime syksynä. Ihan lomailu ja seikkailu mielessä. Espanjaa olin vähän lukenut aiemmin lukiossa ja muutamalla iltakurssilla, mutta en olisi sitä voinut osaamiseksi sanoa. Kahden kuukauden espanjassa olon jälkeen voisin sanoa osaavani nyt auttavaa Espanjaa. Aion ensi kesänä muuttaa Espanjaan heti työpaikan saatuani. Olenkin saanut jo kahdesta Suomalaisesta firmasta tarjouksen ja pakko sanoa, että suomalaiseen paikkaan aion ensiksi mennä töihin ja opiskella espanjankieltä rauhassa siinä sivussa. Eihän sitä muuten opi kuin Espanjaan muuttamalla! Minusta on ihan hyvä mennä ensin suomalaiseen firmaan töihin kunhan selvittää firman taustat tai hommaa töitä tuttujensa kautta. Minä onneksi sain paljon uusia tuttuja jo kahden kuukauden reissun jälkeen, jotka nyt auttavat minua luotettavan työpaikan saannissa. Kielen opittuani pääsen toivottavasti muuallekin töihin kuin suomalaisiin firmoihin!!

    • suomeksi

      Ei aina tarvitse kieltäkään taitaa. Täällä ainakin voi puhua supi suomia. http://fixille.fi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1776
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1484
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1164
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1163
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1151
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1116
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1111
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1084
    Aihe