mikä mato alapäässäni?

Mimmu

Eilen illalla tuossa puoli 12 illalla, alkoi häpyhuulista kutittamaan hirveästi, ja kokeilin sormella rapsuttaa kutinan pois. Kun nostin käteni ylös, sormeni päässä oli n 3mm pituinen ohut vaalea mato, joka luikerteli hetken. Sitten siitä alkoi tulla valkoista nauhaa, ja se kuoli.

Millaisia kihomadot ovat? Vai voiko tuo olla jokin muu mato? En viitisisi turhaan mennä, ja ostaa sitten pyrviniä lääkkeeksi kihomatojen häätöön..

18

61129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dadada

      tais olla. hyi hemmetti. Ei kai muut madot alapäässä elä? Lapamadot tunkee suusta ulos jos tunkevat?

      • savolainen.

        jos on kihomatoja voiko uida ?


    • Mutta ota heti

      yhteyttä lääkäriin.

    • asiallinen_tuntija
      • hm3

        kyllä oli ilettävä kun itseltä löytyi, aikuinen kun olen,kihomato. Lapsiakin meillä on, mutta eivät ole valittaneet, en tutkinut heitä. Syötiin heti koko perhe Vermox-kuuri ja kauhea siivous, kaikki desinfiointi aineella pinnat ja lasten lelut ja sauna myös.Sekä kaikki lakanat 95 pesuun ja petivaatteet ulos pakkasenn päiväksi. Ei auttanut vaikka paria päivää aikaisemmin olin tehnyt viikko siivouksen.
        Ei pitäis siivouksen puutteesta ollut tullut kun joka viikko teen kunnon viikkosiivouksen ja joka toinen viikko vaihdan lakanat ja tuuletan petivaatteet. Kihomadot voi saada kuulemma vaikka kasviksista! Ja minä kyllä syön niitä, vaikkakin pesen kunnolla, mutta pitää vissiin alkaa kiehuvalla vedellä pesemään ne.
        Ja koulussahan ne jyllää vähän väliä, meilläkin on 3 koululaista.


      • muuten
        hm3 kirjoitti:

        kyllä oli ilettävä kun itseltä löytyi, aikuinen kun olen,kihomato. Lapsiakin meillä on, mutta eivät ole valittaneet, en tutkinut heitä. Syötiin heti koko perhe Vermox-kuuri ja kauhea siivous, kaikki desinfiointi aineella pinnat ja lasten lelut ja sauna myös.Sekä kaikki lakanat 95 pesuun ja petivaatteet ulos pakkasenn päiväksi. Ei auttanut vaikka paria päivää aikaisemmin olin tehnyt viikko siivouksen.
        Ei pitäis siivouksen puutteesta ollut tullut kun joka viikko teen kunnon viikkosiivouksen ja joka toinen viikko vaihdan lakanat ja tuuletan petivaatteet. Kihomadot voi saada kuulemma vaikka kasviksista! Ja minä kyllä syön niitä, vaikkakin pesen kunnolla, mutta pitää vissiin alkaa kiehuvalla vedellä pesemään ne.
        Ja koulussahan ne jyllää vähän väliä, meilläkin on 3 koululaista.

        Kukaan teistä päässyt madoista eroon? Ajatella, että tartuntatautiliiton sivuilla sanotaan, että madot ovat usein aikuisilla oireettomia. Toiset siis voivat kantaa niitä vuosikausia eivätkä tiedä asiasta mitään ja sen lisäksi levittävät niitä muillekin! Ja lisäksi lasten, erit. pienten on vaikea kertoa oireistaan tai edes havaita itse niitä!

        Oli aika inhottavaa lukea kertomus kuinka mato löytyi etupäästä! En ole itselläni tavannut matoja muuten kuin kuolleena ulosteessa. Millaisina ne ovat ilmenneet teidän ulosteessa? Ovatko ulosteen seassa(että näkyy vähän valkoista) vai siinä päällä?
        Nyt kyllä joka kerta päivälläkin kun vähän kutittaa alapäästä, on päässä ajatus että sielläkö ne nyt ryömii?! Muistaakseni luin jostain että liikkuvat vain ilta/yöstä kun ruumiinlämpö laskee?

        Pakko muuten korjata edellistä että olen lukenut lääkärisivustolta etteivät kihomadot tartu pesemättömistä vihanneksista tms. Ne leviävät vain ihmisestä ihmiseen.

        Tuli vaan mieleen että mahtaa lapsiperheillä matojen poishäätö olla vaikeaa (kun lapsien on vaikeampi muistaa esim. miten pestää kunnolla kädet tai ei sormia suuhun/peffaan jne.?) kun kahdelle, erit. hygieniselle aikuisillekin se on vaikeaa?

        Oliko muilla Vermoxin seurauksena mahakipuilua yms. sivuoireita? Tietääkö kukaan kauan Vermoxin vaikutusaika kestää elimistössä?


      • konsteja kokeillut
        muuten kirjoitti:

        Kukaan teistä päässyt madoista eroon? Ajatella, että tartuntatautiliiton sivuilla sanotaan, että madot ovat usein aikuisilla oireettomia. Toiset siis voivat kantaa niitä vuosikausia eivätkä tiedä asiasta mitään ja sen lisäksi levittävät niitä muillekin! Ja lisäksi lasten, erit. pienten on vaikea kertoa oireistaan tai edes havaita itse niitä!

        Oli aika inhottavaa lukea kertomus kuinka mato löytyi etupäästä! En ole itselläni tavannut matoja muuten kuin kuolleena ulosteessa. Millaisina ne ovat ilmenneet teidän ulosteessa? Ovatko ulosteen seassa(että näkyy vähän valkoista) vai siinä päällä?
        Nyt kyllä joka kerta päivälläkin kun vähän kutittaa alapäästä, on päässä ajatus että sielläkö ne nyt ryömii?! Muistaakseni luin jostain että liikkuvat vain ilta/yöstä kun ruumiinlämpö laskee?

        Pakko muuten korjata edellistä että olen lukenut lääkärisivustolta etteivät kihomadot tartu pesemättömistä vihanneksista tms. Ne leviävät vain ihmisestä ihmiseen.

        Tuli vaan mieleen että mahtaa lapsiperheillä matojen poishäätö olla vaikeaa (kun lapsien on vaikeampi muistaa esim. miten pestää kunnolla kädet tai ei sormia suuhun/peffaan jne.?) kun kahdelle, erit. hygieniselle aikuisillekin se on vaikeaa?

        Oliko muilla Vermoxin seurauksena mahakipuilua yms. sivuoireita? Tietääkö kukaan kauan Vermoxin vaikutusaika kestää elimistössä?

        Vermoxikaan kun ei meinaa tepsiä kuin hetken, eli sitkeessä tuntuu olevan vaikka hygienia puoli pitäisi olla täälläkin kunnossa. Lääkäri epäili suolistossani olevan vastustuskyvyn puute kun meinaavat uusiutua, siksi olenkin syönyt luontaiskaupan antimia suoliston vastustuskykyä lisätäkseni, aika näyttää auttaako sekään. Ihmettelen perheellisenä ettei lapset ja puoliso ole saaneet oireita, varmuuden vuoksi hekin söivät pyrviinikuurin ja itse olen vetänyt kaksi pyrviinikuuria sekä vermoxkuurin.


      • 908
        muuten kirjoitti:

        Kukaan teistä päässyt madoista eroon? Ajatella, että tartuntatautiliiton sivuilla sanotaan, että madot ovat usein aikuisilla oireettomia. Toiset siis voivat kantaa niitä vuosikausia eivätkä tiedä asiasta mitään ja sen lisäksi levittävät niitä muillekin! Ja lisäksi lasten, erit. pienten on vaikea kertoa oireistaan tai edes havaita itse niitä!

        Oli aika inhottavaa lukea kertomus kuinka mato löytyi etupäästä! En ole itselläni tavannut matoja muuten kuin kuolleena ulosteessa. Millaisina ne ovat ilmenneet teidän ulosteessa? Ovatko ulosteen seassa(että näkyy vähän valkoista) vai siinä päällä?
        Nyt kyllä joka kerta päivälläkin kun vähän kutittaa alapäästä, on päässä ajatus että sielläkö ne nyt ryömii?! Muistaakseni luin jostain että liikkuvat vain ilta/yöstä kun ruumiinlämpö laskee?

        Pakko muuten korjata edellistä että olen lukenut lääkärisivustolta etteivät kihomadot tartu pesemättömistä vihanneksista tms. Ne leviävät vain ihmisestä ihmiseen.

        Tuli vaan mieleen että mahtaa lapsiperheillä matojen poishäätö olla vaikeaa (kun lapsien on vaikeampi muistaa esim. miten pestää kunnolla kädet tai ei sormia suuhun/peffaan jne.?) kun kahdelle, erit. hygieniselle aikuisillekin se on vaikeaa?

        Oliko muilla Vermoxin seurauksena mahakipuilua yms. sivuoireita? Tietääkö kukaan kauan Vermoxin vaikutusaika kestää elimistössä?

        Minä näin ihan ihka elävänä ulosteessa ja siellä se kiemurteli!


      • Matoja suolessa
        908 kirjoitti:

        Minä näin ihan ihka elävänä ulosteessa ja siellä se kiemurteli!

        Viimeksi arvioin ulosteen pinnalla olleen yli 50 kpl matoa, siis elävää. Tämä siis tartunnan aikaan luonnollisesti, eikä normaalisti. ;)


      • Kihosatiainen
        908 kirjoitti:

        Minä näin ihan ihka elävänä ulosteessa ja siellä se kiemurteli!

        Aika veitikka tuo kihis :)


      • elinikäinenkö
        konsteja kokeillut kirjoitti:

        Vermoxikaan kun ei meinaa tepsiä kuin hetken, eli sitkeessä tuntuu olevan vaikka hygienia puoli pitäisi olla täälläkin kunnossa. Lääkäri epäili suolistossani olevan vastustuskyvyn puute kun meinaavat uusiutua, siksi olenkin syönyt luontaiskaupan antimia suoliston vastustuskykyä lisätäkseni, aika näyttää auttaako sekään. Ihmettelen perheellisenä ettei lapset ja puoliso ole saaneet oireita, varmuuden vuoksi hekin söivät pyrviinikuurin ja itse olen vetänyt kaksi pyrviinikuuria sekä vermoxkuurin.

        Mulla on ollut jo 2vuotta kihomatoja. Oon syönyt vaihtelevasti Pyrvin ja Vermox kuureja. Siivonnut sormet ruvella ja järki lähtee. Kummastakaan ei apua kuin hetkeksi. Muulla perheellä ei oireita (3lasta ja 2 aikuista). Luin jostakin, että glukoosin syöntiä hyvä välttää kuurin aikana. Toi multa on vielä kokeilematta. Öisin nukun silkkiteippi takapuolessa, ettei tarvitsis jokapäivä lakanoita vaihtaa. Muu perhe syö kuurin aikaajoin, vaikkei oireita olekkaan. Hygieniasta kyllä huolehditaan ehkä liiaksikin. Lääkärit eivät meinaa uskoa,että aina vaan on tartunta.
        Kaksikertaa oon antanut näytteen, mutta tulos negatiivinen. Sanoin että seuraavaksi tuon alushousut näytteeksi. Auttakaa please, onko jollain vielä hyviä vinkkejä?


      • tartunta...
        elinikäinenkö kirjoitti:

        Mulla on ollut jo 2vuotta kihomatoja. Oon syönyt vaihtelevasti Pyrvin ja Vermox kuureja. Siivonnut sormet ruvella ja järki lähtee. Kummastakaan ei apua kuin hetkeksi. Muulla perheellä ei oireita (3lasta ja 2 aikuista). Luin jostakin, että glukoosin syöntiä hyvä välttää kuurin aikana. Toi multa on vielä kokeilematta. Öisin nukun silkkiteippi takapuolessa, ettei tarvitsis jokapäivä lakanoita vaihtaa. Muu perhe syö kuurin aikaajoin, vaikkei oireita olekkaan. Hygieniasta kyllä huolehditaan ehkä liiaksikin. Lääkärit eivät meinaa uskoa,että aina vaan on tartunta.
        Kaksikertaa oon antanut näytteen, mutta tulos negatiivinen. Sanoin että seuraavaksi tuon alushousut näytteeksi. Auttakaa please, onko jollain vielä hyviä vinkkejä?

        Onko sinulla siis jotain todisteita, että sinulla varmasti on edelleen matoja vaikka näytteet negatiivisia? (muuta kuin kutina...) Täällä lapsen kanssa kärsitään kolmatta kuukautta kihomadoista, kolme Pyrvin-kuuria takana. Ei jaksa enää uskoa että minkään sortin siivoukset tai mikään määrä kuureja auttaisi...


      • ikuisestikko
        tartunta... kirjoitti:

        Onko sinulla siis jotain todisteita, että sinulla varmasti on edelleen matoja vaikka näytteet negatiivisia? (muuta kuin kutina...) Täällä lapsen kanssa kärsitään kolmatta kuukautta kihomadoista, kolme Pyrvin-kuuria takana. Ei jaksa enää uskoa että minkään sortin siivoukset tai mikään määrä kuureja auttaisi...

        Kyllä on todisteita. Laita lapselle tummat alushousut jalkaa. Päivän tai yön aikana ilmestyy valkoista putua


      • --.-
        elinikäinenkö kirjoitti:

        Mulla on ollut jo 2vuotta kihomatoja. Oon syönyt vaihtelevasti Pyrvin ja Vermox kuureja. Siivonnut sormet ruvella ja järki lähtee. Kummastakaan ei apua kuin hetkeksi. Muulla perheellä ei oireita (3lasta ja 2 aikuista). Luin jostakin, että glukoosin syöntiä hyvä välttää kuurin aikana. Toi multa on vielä kokeilematta. Öisin nukun silkkiteippi takapuolessa, ettei tarvitsis jokapäivä lakanoita vaihtaa. Muu perhe syö kuurin aikaajoin, vaikkei oireita olekkaan. Hygieniasta kyllä huolehditaan ehkä liiaksikin. Lääkärit eivät meinaa uskoa,että aina vaan on tartunta.
        Kaksikertaa oon antanut näytteen, mutta tulos negatiivinen. Sanoin että seuraavaksi tuon alushousut näytteeksi. Auttakaa please, onko jollain vielä hyviä vinkkejä?

        että aikuisella ihmisella voi olla myös peräpukama tms ongelmia, ne voivat myös aiheuttaa kutinaa ja sen tunteen kuin olisi kihomatoja...alkuperäinen viesti on jo vanha, mutta ajattelin kommentoida, jos joku tähän ketjuun törmää haulla.


      • loppui
        --.- kirjoitti:

        että aikuisella ihmisella voi olla myös peräpukama tms ongelmia, ne voivat myös aiheuttaa kutinaa ja sen tunteen kuin olisi kihomatoja...alkuperäinen viesti on jo vanha, mutta ajattelin kommentoida, jos joku tähän ketjuun törmää haulla.

        Tilanne helpotti säännöllisellä vermox kuurilla. Söin useamman kk:n ajan, sitten loppuivat. Hyvä huomio tuo pukamat, ei kuitenkaan ollut niitä tässä tapauksessa. Vaiva ollut nyt poissa reilun 6kk. Ihanaa!


      • kmkmsdf
        Kihosatiainen kirjoitti:

        Aika veitikka tuo kihis :)

        tiedoksi vain että ottakaa huomioon että lapamato 3 eri tyyppiä on myös valkoinen ja se kapea malli spagetin näköistä, eli ...kannattaa tosiaan lähetää aiankin 3 kertaa ulostenäyte, se on normaalikäytäntö, jotta saadaan munista tai madosta varmuus mitä lajia. ja vielä vinkki että ulostelääke saattaa varmistaa matojen ulostulon, jotkut paastoavat hetken ja sit ulostelääke. lääkäriltä kannattaa kysyä. tositapaus potials kertomus duodecim sivuilta kertoo potilaasta joka sai 3 kertaa vastauksen ei madon munia, b 12 oli lahainen, 20 v päästä ulostuslääkkeellä hän soitti lääkärille ja sanoi että suoli tulee ulon, se oli lapamato joka sieltä ulokkeineen tipahteli...ja 20 v päästä diagnoosi varmistui vasta...eli eli... syy pitää aina selvittää vaikka se veisi aikaa ja vaivaa...


      • Kihomadot
        Matoja suolessa kirjoitti:

        Viimeksi arvioin ulosteen pinnalla olleen yli 50 kpl matoa, siis elävää. Tämä siis tartunnan aikaan luonnollisesti, eikä normaalisti. ;)

        Minä näin vain yhden pinnalla kiemurtelevan madon, onko minulla siis tartuntaa? Tarvitseeko huolestua yhdestä?


    • Matojaollutmeilläkin

      jos siellä mato näkyi niin niitä kyllä on enemmänkin

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1476
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1235
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1233
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe