sonjalle

Miffy

Kerrohan, mikä sun tavoitteesi on tässä keskustelussa ja päihdepolitiikassa yleensä. Nyt ilman dissausta ja vittuilua.

Mihin sä pyrit näillä keskusteluilla, miten asiat olisivat hyvin, mihin suuntaan haluat ihmisten mielipiteitä muuttaa?

Tämän miettiminen on asiallisen keskustelun lähtökohta, ja se kannattaisi muutenkin tehdä ainakin itselleen selväksi. Vastaisitko?

30

716

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sonja

      Kun tuossa kesän korvalla pistäydyin lukaisemaan keskustelua tällä foorumilla ja ensimmäisenä silmiini osui jonkun valitus siitä, että huumeiden vastustajat heti alakynteen joutuessaan alkavat mennä "henkilökohtaisuuksiin" ja "haukkumisiin", aloin hiukan enemmänkin seurata, mitä täällä kirjoitellaan.

      Hämmästyksekseni juuri ne, jotka huumeiden vastustajia moittivat henkilökohtaisuuksiin menosta ja asiattomuuksista, olivatkin ensimmäisinä tiukan paikan tullen käyttämässä alatyyliä ja heittelemässä kummallisia tulkintoja erilaisista tutkimustuloksista, jotka heidän mielestään tekivät kannabiksen täysin vaarattomaksi aineeksi, joka tulisi pikimiten vapauttaa yleiseen käyttöön.

      Olen sen verran elämää ja myös sen nurjaa puolta nähnyt ja opiskellut (huom! en ole sairaanhoitoalan opiskelija), että tiedän mitä huumeet (nii in HUUMEET, kannabis mukaan lukien) ihmisessä saavat aikaan ja mitä vaikutuksia niiden käytöllä on paitsi käyttäjään itseensä myös hänen läheisiinsä, joka täällä totaalisesti kielletään. Huumeiden käyttö on jokaisen henkilökohtainen asia, pauhataan, se on yksilön vapautta,,,,, Kun vaippaikäinen lapsi löydetään sekopäisten huumeiden käyttäjien kämpästä hoitamattomana, sekin on käyttäjien oma henkilökohtainen asia,,, Kun tämä lapsi joudutaan ottamaan huostaan, sekin on hänen äitinsä henkilökohtainen asia ja vapaus käyttää huumeita menee ohitse tämän lapsen oikeuksien,,,, Yhteiskunta vain maksaa ne laskut,,, ja niin monella tavalla, ettet Miffy taida edes käsittää,,,,

      Täällä annettu propaganda huumeiden haitattomuudesta ja suoranainen kannustus kokeilemaan varsinkin kannabista mitä ihmeellisimmin keinoin oli niin järkyttävää luettavaa, että minun oli pakko osallistua tähän hurmoshenkiseen keskusteluun ja edes yrittää tuoda toista näkökulmaa esiin. Siinä ehkä tärkein motiivini roikkua tässä keskustelussa. En halua SKY:n propagandan olevan sitä ainutta autuaaksi tekevää. SKY:n antama informaatio on niin selkeästi sensuroitua, että jonkun on ihan pakko avata teidän silmiänne näkemään myös toisenlaista tietoa.

      Toisekseen olen ehdottomasti kannabiksen vapauttamista vastaan ja olen myös monella tavalla perustellut kantani joten en enää siihen lähde. Toteanhan vain, että suurin osa meistä veronmaksajista on samaa mieltä kanssani ja vaikka alkoholin ja tupakan haittoja ei käy kieltäminen, en halua enää yhtään uutta laillista huumetta maahamme. Piste...........

      (ps. käytän muuten pilkkuja ja pisteitä ihan niin kuin haluan,,,,...... Ei täällä muutkaan niin tarkkoja ole kieliopillisista seikoista saati sitten muista!)

      • Miffy

        Paljon puhuit mutta vähän sanoit, joten toistan:

        Mikä on päämääräsi?
        Miksi haluat tilanteen olevan sellainen kuin haluat, mihin haluat pyrkiä?

        Tällä kertaa ihan vain asiaa ilman noita "te teettä sitä ja tätä" ja "ettet Miffy taida edes käsittää"

        Minun päämääräni: kannabiksen täysimittainen laillistaminen ja muiden huumeiden käytön depenalisointi.

        Miksi: jotta kannabiskauppa (joka eri arvioiden mukaan kattaa n. 80-90 prosenttia huumekaupasta) saataisiin pois rikollisilta. Siinä vaiheessa kun kannabis laillistetaan, minä lähden mukaan kertomaan sen haitoista.

        Haluaisin sitten kyllä mahdollisimman tiukan ikärajavalvonnan, jotta alaikäisten käsiin kulkeutuisi mahdollisimman vähän mitään päihteitä. Myös alkoholin ja tupakan kohdalla, tällä hetkellä valvonta on suorastaan surkeaa.
        Keskiolut ja niedot viinit pois ruokakaupoista, samoin tupakka! On ihan hullua pitää niitä siellä kaiken kansan ostettavana, oikein tyrkyllä. Jos kaikki viinat, kaljat sun muut laitettaisiin alkoon ja tupakat saman tyyliseen jakeluun, johan vähenisi käyttö kun ei olisi niin älyttömän helppo kauppareissulla napata mukaan askia tai sixpäkkiä.

        Samanlaiseen jakeluun kannabis: TIUKAT ikärajat, kovat sakot niiden rikkomisesta ja alaikäisille diilaamisesta. Totta kai kannabis olisi ja on tälläkin hetkellä kansanterveydellinen ongelma, mutta mielummin se kuin rikosoikeudellinen ongelma.

        Laittomuudessa on sekin haitta, että terveyshaittojen lisäksi saa vielä yhteiskunnalta paskaa päälle, sakkoja, linnaa, potkut töistä ja jos rikosrekisterissä on merkintä vaikka hallussapidosta, niin esim. päiväkotiin ei palkata. KUKAAN ei tule kyselemään päiväkotiin tai kouluun töihin hakevalta, juoko tämä viinaa viikonloppuisin.

        Missään nimessä en halua vapautusta vaan VALVONTAA.


      • sonjalle

        mikä muuten olet ammatiltasi? veikkaisin että päihde- tai terveydenhuollon ammattilainen, ihan noin kirjoittelustasi päätellen. ihan uteliaisuudesta kysyn...


      • Jasu
        Miffy kirjoitti:

        Paljon puhuit mutta vähän sanoit, joten toistan:

        Mikä on päämääräsi?
        Miksi haluat tilanteen olevan sellainen kuin haluat, mihin haluat pyrkiä?

        Tällä kertaa ihan vain asiaa ilman noita "te teettä sitä ja tätä" ja "ettet Miffy taida edes käsittää"

        Minun päämääräni: kannabiksen täysimittainen laillistaminen ja muiden huumeiden käytön depenalisointi.

        Miksi: jotta kannabiskauppa (joka eri arvioiden mukaan kattaa n. 80-90 prosenttia huumekaupasta) saataisiin pois rikollisilta. Siinä vaiheessa kun kannabis laillistetaan, minä lähden mukaan kertomaan sen haitoista.

        Haluaisin sitten kyllä mahdollisimman tiukan ikärajavalvonnan, jotta alaikäisten käsiin kulkeutuisi mahdollisimman vähän mitään päihteitä. Myös alkoholin ja tupakan kohdalla, tällä hetkellä valvonta on suorastaan surkeaa.
        Keskiolut ja niedot viinit pois ruokakaupoista, samoin tupakka! On ihan hullua pitää niitä siellä kaiken kansan ostettavana, oikein tyrkyllä. Jos kaikki viinat, kaljat sun muut laitettaisiin alkoon ja tupakat saman tyyliseen jakeluun, johan vähenisi käyttö kun ei olisi niin älyttömän helppo kauppareissulla napata mukaan askia tai sixpäkkiä.

        Samanlaiseen jakeluun kannabis: TIUKAT ikärajat, kovat sakot niiden rikkomisesta ja alaikäisille diilaamisesta. Totta kai kannabis olisi ja on tälläkin hetkellä kansanterveydellinen ongelma, mutta mielummin se kuin rikosoikeudellinen ongelma.

        Laittomuudessa on sekin haitta, että terveyshaittojen lisäksi saa vielä yhteiskunnalta paskaa päälle, sakkoja, linnaa, potkut töistä ja jos rikosrekisterissä on merkintä vaikka hallussapidosta, niin esim. päiväkotiin ei palkata. KUKAAN ei tule kyselemään päiväkotiin tai kouluun töihin hakevalta, juoko tämä viinaa viikonloppuisin.

        Missään nimessä en halua vapautusta vaan VALVONTAA.

        sonja taisi vastata siihen kysymykseen (vaikken ymmärrä miksi tuo vaivautui), mutta asiaankuuluvaan tyyliin vastaus ei kelvannut Miffylle. Se ei ollut kiva siispä sitä ei ollut.

        Nyt Miffy sitten kertoo millainen sonjan vastauksen olisi pitänyt olla. sonjan pitäisi halata Miffyä ja sanoa että juuuuh.

        Ai että sinä kuljet riemurinnoin kaupittelemassa kannabista milloin kaikille ja milloin erityisesti mielenterveysongelmaisille "lääkkeenä", ja sitten kun koko paska on saatu valutettua kaikkien niskaan niin sitten Miffy-tyttönen ottaa harteilleen valkean kaavun ja käy varoittelemaan lapsukaisia kannabiksen vaaroista.

        Jeesus perkele millaista niljakasta läyryämistä ja onaniaa.


      • Miffy
        Jasu kirjoitti:

        sonja taisi vastata siihen kysymykseen (vaikken ymmärrä miksi tuo vaivautui), mutta asiaankuuluvaan tyyliin vastaus ei kelvannut Miffylle. Se ei ollut kiva siispä sitä ei ollut.

        Nyt Miffy sitten kertoo millainen sonjan vastauksen olisi pitänyt olla. sonjan pitäisi halata Miffyä ja sanoa että juuuuh.

        Ai että sinä kuljet riemurinnoin kaupittelemassa kannabista milloin kaikille ja milloin erityisesti mielenterveysongelmaisille "lääkkeenä", ja sitten kun koko paska on saatu valutettua kaikkien niskaan niin sitten Miffy-tyttönen ottaa harteilleen valkean kaavun ja käy varoittelemaan lapsukaisia kannabiksen vaaroista.

        Jeesus perkele millaista niljakasta läyryämistä ja onaniaa.

        Toivoisin että sä voisit sulkea suusi, koska sieltä ei tule mitään aiheeseen liittyvää, ainoastaan vittuilua.

        Mä kysyin ihan mielenkiinnosta, ja siksi että haluaisin lopettaa tämän puolin ja toisin vittuilun. Mä haluaisin ihan tosi jutella fiksusti, mutta en sun kanssa koska kaikista täällä keskustelevista sä olet ainoa jolla ei ole mitään potentiaalia siihen.

        Sonja taisi ottaa mun kysymyksen jonkun sortin pään aukomisena, mutta se ei ollut mun tarkoitus. En vaan saanut vastausta siihen mitä kysyin, joten kerroin tämän oman taustani ja mielipiteeni.

        >

        Hoh hoh. Kun minä sanon että se yksi ihminen on kenties saanut avun kannabiksesta, niin sinä kuulet että kannabis on mahtava ja täydellinen ja kaikille sopiva masennuslääke. Mene itseesi.

        Kannabiksella on haittoja, mutta se laittomuus on turha ja ylimääräinen haitta.

        Ja sä olet tällä palstalla täysin turha, Sonjalla on vielä toivoa jos hän lakkaa pitämästä "laillistajia" vihollisina.

        >

        Se oli oma vastaukseni. Jos sonjalla on edes hitunen järkeä päässä, hän kyllä käsittää että se todella oli oma vastaukseni eikä jotain mitä oletan hänen sanovan.

        Ja niinkun jo sanoin, sonja vastasi paljon agressiivisemmin kuin olin toivonut.


      • Miffy

        Mietin tuossa sitä, aiheuttaisiko kannabiksen laillistaminen käytön räjähdysmäisen leviämisen.

        Tupakointihan oli aikoinaan lähinnä vanhojen ukkojen ja joidenkin harvojen nuorempien harrastus. En muista vuosilukua, mutta jossain vaiheessa camel perusti laajan, nimenomaan nuorisolle suunnatun mainoskampanjan. Tuon kampanjan aikana tupakointi yli kymmenkertaistui, ja siinä vaiheessa kun mainostaminen kiellettiin, tilanne oli jo riistäytynyt käsistä. Nyt sitten yritetään paikkailla vahinkoja.

        Alkoholikieltolakikin sai aikaan vahinkoa, muutti juomatapoja ei-toivottuun suuntaan. Ennen kieltoa suomalaisten juominen oli suurin piirtein kontrollissa, mutta kielto sai aikaan "pakko juoda niin paljon kuin on niin kauan kuin on"-mentaliteetin. Toistaiseksi pilven poltto on suhteellisen pienen porukan harrastus, mutta jos se leviää kieltolain aikana, haitat ovat todnnäköisesti suurempia kuin jos käyttö leviäisi sallittuna aikana.

        Mahdollinen laillistaminen pitäisi toteuttaa siten, että samaan aikaan valistusta ja valvontaa tehostettaisiin. Laillistaisi vaikka ensin käytön, mutta kaikki häiriköt (myös juopot) korjattaisiin talteen. Kiristettäisiin asenteita myös alkoholia kohtaan. Valistuksessa sanottaisiin selvästi, että käyttö on sallittua ainoastaan yli 18-vuotiaille, ja niillekin vain siksi, että oman terveytensä pilaamista ei voi kieltää. Kaikista alaikäisistä hamputtelijoista (ja dokaajista) jotka vahingossakin jäävät kiinni, ilmoitettaisiin vanhemmille. Esim. puistossa polttelevilta tai kännääviltä tsekattaisiin paperit aina jos poliisi sattuisi paikalle.

        Tällaisessa tilanteessa alaikäiset ehkä jaksaisivat odottaa sitä maagista 18 vuoden ikää ennen kuin kokeilevat. Joka tapauksessa on niitä jotka kokeilevat, sitä ei voi mikään lainsäädäntö estää, mutta jos nuo lapsoset tietäisivät että muutaman vuoden päästä se on laillista ja alaikäisenä käytöstä seuraa kovat sanktiot, he _ehkä_ jaksaisivat odottaa. Tuossa ajassa järki ehtisi kasvaa, ja ehkä tuota kokeilun tarvetta ei sitten enää olisi.

        Totta kai edelleen olisi alaikäisiä kokeilijoita, mutta tämä kyllä takuulla hillitsisi niiden määrää. Jos alaikäinen tietää, että polttelu ei tule yhtään sen laillisemmaksi odottamalla, hänen on ihan samantekevää kokeilla jo ennen täysi-ikäisyyttä, ehkä jopa parempi (lyhyellä tähtäimellä), koska alaikäinen ei joudu samalla tavalla rikosoikeudelliseen vastuuseen.

        Haittojen vähentämispolitiikka on nimensä mukaisesti haittojen VÄHENTÄMISTÄ, tämä voisi olla yksi keino. Kommenttia?


      • välikommentoija!
        Jasu kirjoitti:

        sonja taisi vastata siihen kysymykseen (vaikken ymmärrä miksi tuo vaivautui), mutta asiaankuuluvaan tyyliin vastaus ei kelvannut Miffylle. Se ei ollut kiva siispä sitä ei ollut.

        Nyt Miffy sitten kertoo millainen sonjan vastauksen olisi pitänyt olla. sonjan pitäisi halata Miffyä ja sanoa että juuuuh.

        Ai että sinä kuljet riemurinnoin kaupittelemassa kannabista milloin kaikille ja milloin erityisesti mielenterveysongelmaisille "lääkkeenä", ja sitten kun koko paska on saatu valutettua kaikkien niskaan niin sitten Miffy-tyttönen ottaa harteilleen valkean kaavun ja käy varoittelemaan lapsukaisia kannabiksen vaaroista.

        Jeesus perkele millaista niljakasta läyryämistä ja onaniaa.

        tämä kovasti kannapiksen puolustaja tyttönen tuolla äiditkin palstoilla vauhkoamassa.luin vain kuinka (yritetään syyllistää vanhempia,jos he tuomitsevat lastensa päihteet)jokseenkin sairasta!Huumeestahan nyt kuitenkin on kyse!Hyvä sonja ja jasu jatkakaa,olettehan selvästi voitolla ja viisaampia!


      • Miffy
        välikommentoija! kirjoitti:

        tämä kovasti kannapiksen puolustaja tyttönen tuolla äiditkin palstoilla vauhkoamassa.luin vain kuinka (yritetään syyllistää vanhempia,jos he tuomitsevat lastensa päihteet)jokseenkin sairasta!Huumeestahan nyt kuitenkin on kyse!Hyvä sonja ja jasu jatkakaa,olettehan selvästi voitolla ja viisaampia!

        Olen tuolla em. palstalla yrittänyt saada tyypit tajuamaan etten halua syyllistää vanhempia. Vituttaa vaan kun porukka on välillä niin umpimielistä ettei voi edes lukea ajatuksella.

        Sanoin: älkää tuomitko lapsianne, ja antakaa nuorellekin oma yksityisyytensä.

        Oletko kenties juuri niitä äitejä, jotka esim. perättömän huhun kuultuaan penkovat lapsensa tavarat läpikotaisin? Omani oli sellainen.

        Jos yritän saada vanhempia suhtautumaan lapsensa päihteilyn ilmituloon rauhallisesti ja ei-hysteerisesti, niin olen taas huumeenpuolustaja. Näinkö?

        Ja mitä tuon jasun viisauteen tulee... ;)

        Huumeesta on kyse alkoholinkin kanssa.

        Ymmärrän äärimmäisen hyvin, että päihderiippuvuus on sairaus joka satuttaa koko perhettä. Mutta ymmärrätkö sinä, ettei satunnainen pilven poltto ole sama asia? Ymmärrätkö, että lukemalla tuon satunnaisen pilvenpolttajan päiväkirjat, penkomalla tavarat, pitämällä luentoja ja jäädyttämällä viikkorahat et saa mitään hyvää aikaan? Todennäköisesti lapsi tuossa tilanteessa menettää luottamuksensa vanhempiinsa.

        Ja mitä tulee siihen kun kehoitan miettimään syytä käytölle; en yritä saada vanhempia etsimään syitä itsestään, mutta jos taustalla on vaikka paha masennus tai esim. seksuaalista väkivaltaa, joka on sitten johtanut lohdun etsimiseen päihteistä, mitä sä saavutat sillä että puutut pelkkään käyttöön ja pistät kaiken kannabiksen syyksi?

        Mieti nyt hetki ihan rauhassa.


      • jryi
        välikommentoija! kirjoitti:

        tämä kovasti kannapiksen puolustaja tyttönen tuolla äiditkin palstoilla vauhkoamassa.luin vain kuinka (yritetään syyllistää vanhempia,jos he tuomitsevat lastensa päihteet)jokseenkin sairasta!Huumeestahan nyt kuitenkin on kyse!Hyvä sonja ja jasu jatkakaa,olettehan selvästi voitolla ja viisaampia!

        Hienoa.

        Odottaisinkin juuri tuollaisella kielitaidolla varustetun ihmisen pitävän Jasun kommentointia viisaana. Valitettavastihan puolet ihmisistä on keskimääräistä tyhmempiä, joten kai teitäkin sitten riittää.


      • ?
        Miffy kirjoitti:

        Olen tuolla em. palstalla yrittänyt saada tyypit tajuamaan etten halua syyllistää vanhempia. Vituttaa vaan kun porukka on välillä niin umpimielistä ettei voi edes lukea ajatuksella.

        Sanoin: älkää tuomitko lapsianne, ja antakaa nuorellekin oma yksityisyytensä.

        Oletko kenties juuri niitä äitejä, jotka esim. perättömän huhun kuultuaan penkovat lapsensa tavarat läpikotaisin? Omani oli sellainen.

        Jos yritän saada vanhempia suhtautumaan lapsensa päihteilyn ilmituloon rauhallisesti ja ei-hysteerisesti, niin olen taas huumeenpuolustaja. Näinkö?

        Ja mitä tuon jasun viisauteen tulee... ;)

        Huumeesta on kyse alkoholinkin kanssa.

        Ymmärrän äärimmäisen hyvin, että päihderiippuvuus on sairaus joka satuttaa koko perhettä. Mutta ymmärrätkö sinä, ettei satunnainen pilven poltto ole sama asia? Ymmärrätkö, että lukemalla tuon satunnaisen pilvenpolttajan päiväkirjat, penkomalla tavarat, pitämällä luentoja ja jäädyttämällä viikkorahat et saa mitään hyvää aikaan? Todennäköisesti lapsi tuossa tilanteessa menettää luottamuksensa vanhempiinsa.

        Ja mitä tulee siihen kun kehoitan miettimään syytä käytölle; en yritä saada vanhempia etsimään syitä itsestään, mutta jos taustalla on vaikka paha masennus tai esim. seksuaalista väkivaltaa, joka on sitten johtanut lohdun etsimiseen päihteistä, mitä sä saavutat sillä että puutut pelkkään käyttöön ja pistät kaiken kannabiksen syyksi?

        Mieti nyt hetki ihan rauhassa.

        lapsi rukkaa puuttumalla hänen yksityisyyteensä,ja päihteiden käyttöön!Ehdottomasti kyllä!
        Loukkaako päihde lapsi vanhempiaan?ehdottomasti kyllä!
        ai pitäisi luottaa?ehdottomasti ei!
        Sinun vanhemmillasi taisi olla syytäkin vähän kaivella tekemisiäsi?


      • heh
        jryi kirjoitti:

        Hienoa.

        Odottaisinkin juuri tuollaisella kielitaidolla varustetun ihmisen pitävän Jasun kommentointia viisaana. Valitettavastihan puolet ihmisistä on keskimääräistä tyhmempiä, joten kai teitäkin sitten riittää.

        Että löytyikin itse täydellisyys.


      • Miffy
        ? kirjoitti:

        lapsi rukkaa puuttumalla hänen yksityisyyteensä,ja päihteiden käyttöön!Ehdottomasti kyllä!
        Loukkaako päihde lapsi vanhempiaan?ehdottomasti kyllä!
        ai pitäisi luottaa?ehdottomasti ei!
        Sinun vanhemmillasi taisi olla syytäkin vähän kaivella tekemisiäsi?

        ...vähän outo?
        Miten oli mun äidilläni syytä kaivella tavaroitani kun hän oli kuullut perättömän juorun?

        Toivon todella ettet ole äiti, tai säälin lapsiasi kovasti.


      • Miffy

        Tiedätkös, ei se minua häiritse että sinä sanot "huumeet, mukaan lukien kannabis", vaan se, että tarkoitat samalla "pois lukien alkoholi".


      • sonja
        Miffy kirjoitti:

        Tiedätkös, ei se minua häiritse että sinä sanot "huumeet, mukaan lukien kannabis", vaan se, että tarkoitat samalla "pois lukien alkoholi".

        "Ja mitä tulee siihen kun kehoitan miettimään syytä käytölle; en yritä saada vanhempia etsimään syitä itsestään, mutta jos taustalla on vaikka paha masennus tai esim. seksuaalista väkivaltaa, joka on sitten johtanut lohdun etsimiseen päihteistä, mitä sä saavutat sillä että puutut pelkkään käyttöön ja pistät kaiken kannabiksen syyksi?"

        Tuossa puhuit asiaa!
        Jos huumeiden käytön taustalla on vaikkapa paha masennus, ei kannabiksen laillistaminen muuta tätä syytä mihinkään, eikä mitenkään auta tätä masentunutta ihmistä. Yhteiskunnan voimavaroja tulisi entistä enemmän suunnata sen jäsenien mielenterveyden hoitoon ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Tällä tavalla saavutamme paljon enemmän hyötyä kuin vapauttamalla kannabiksen. Kannabiksen vapautuksella itse asiassa saavutetaan paljon herkemmin mielenterveydellisiä ja sosiaalisia haittoja, kun sen käyttö väistämättä leviäisi ja lisääntyisi.

        Alkoholista:
        Itse olet ensimmäisenä ollut huomauttamassa että hUUmeet! Itse en ole päihteistä koskaan lukenut pois alkoholia enkä vähätellyt alkoholin haittoja. Tällä hetkellä alkoholi aiheuttaa Suomessa suurimman päihdeongelman. Sen haittoja ei kuitenkaan yhtään vähennä uuden laillisen huumeen tuominen mukaan markkinoille. Päinvastoin, saamme tämän uuden huumeen haitat entisten haittojen lisäksi kannettavaksemme.

        Äideistä ja isistä:
        Vanhemmat ne tuppaavat olemaan huolissaan lapsistaan ja haluavat yleensä rakkailleen parhaat mahdolliset lähtökohdat. Huumeiden käytön hyväksyminen ei tue tätä tavoitetta, ei millään muotoa.

        Rakastava äiti tai isä saatuaan "nimettömän ilmiannon" ei voi muuta kuin tehdä asialle jotain. Muuten hän on välinpitämätön tai muuten kykenemätön kasvattamaan lastaan.
        Ole onnellinen, että äitisi on rakastanut sinua niinkin paljon, että on "penkonut tavaroitasi" kuultuaan huhun päihteiden käytöstäsi. Hän osoitti, että välittää todella sinusta. Ehkä se oli ainoa asia, jonka hän siinä järkytyksessä osasi tehdä. Me äidit emme aina osaa suhtautua "järkevästi" lapsiemme toilailuihin, useimmiten ensimmäinen reaktio lähtee tunnepohjalta.

        Käytöstavoista:
        Muutenkin tällä palstalla voisi jättää rauhaan ainakin huumeongelmaisten lasten vanhemmat. Heillä on varmasti muutenkin riittävästi kestämistä taistelussa lapsensa puolesta.


      • sonja
        Miffy kirjoitti:

        Toivoisin että sä voisit sulkea suusi, koska sieltä ei tule mitään aiheeseen liittyvää, ainoastaan vittuilua.

        Mä kysyin ihan mielenkiinnosta, ja siksi että haluaisin lopettaa tämän puolin ja toisin vittuilun. Mä haluaisin ihan tosi jutella fiksusti, mutta en sun kanssa koska kaikista täällä keskustelevista sä olet ainoa jolla ei ole mitään potentiaalia siihen.

        Sonja taisi ottaa mun kysymyksen jonkun sortin pään aukomisena, mutta se ei ollut mun tarkoitus. En vaan saanut vastausta siihen mitä kysyin, joten kerroin tämän oman taustani ja mielipiteeni.

        >

        Hoh hoh. Kun minä sanon että se yksi ihminen on kenties saanut avun kannabiksesta, niin sinä kuulet että kannabis on mahtava ja täydellinen ja kaikille sopiva masennuslääke. Mene itseesi.

        Kannabiksella on haittoja, mutta se laittomuus on turha ja ylimääräinen haitta.

        Ja sä olet tällä palstalla täysin turha, Sonjalla on vielä toivoa jos hän lakkaa pitämästä "laillistajia" vihollisina.

        >

        Se oli oma vastaukseni. Jos sonjalla on edes hitunen järkeä päässä, hän kyllä käsittää että se todella oli oma vastaukseni eikä jotain mitä oletan hänen sanovan.

        Ja niinkun jo sanoin, sonja vastasi paljon agressiivisemmin kuin olin toivonut.

        "Toivoisin että sä voisit sulkea suusi, koska sieltä ei tule mitään aiheeseen liittyvää, ainoastaan vittuilua."

        Oletko Miffy palstapoliisi? Vai millä oikeudella käsket jonkun sulkemaan suunsa täällä? Luulisin kaikilla olevan yhtäläisen oikeuden ilmaista mielipiteensä.

        Jasun kommentit ovat liittyneet aiheeseen, toisin kuin joidenkin muiden, jotka lähtevät aina heikoille jäätyään ruotimaan toisen persoonallisuutta ja henkilöä. Jos jää väittelyssä häviölle, ei se tee vastapuolta idiootiksi vaan voittajaksi. Nöyrtyminen ja väärässä olemisen myöntäminen on oppimisen paikka. Eikä se edes tee kipeää.

        ". Kun minä sanon että se yksi ihminen on kenties saanut avun kannabiksesta, niin sinä kuulet että kannabis on mahtava ja täydellinen ja kaikille sopiva masennuslääke. Mene itseesi."

        Mitähän Jasu sinun sanomisistasi on tämän asian kohdalla ymmärtänyt väärin? Itse ymmärsin sanomasi tasan samanlaisena kuin Jasu. Tuo tekopyhyys, jolla muutat sanomaasi kun et pysty lausumaasi todistamaan, on ärsyttävää. Joko pysyt sanojesi takana tai myönnät virheesi, mutta nuo lausumien muuttelu ja "en minä sitä tarkoittanut"-jutut eivät ole kypsän ihmisen toimintaa.

        Kaiken kaikkiaan tuo muutaman ihmisen solvaaminen ja "me ei enää leikitä sun kaa"-mentaliteetti ei kovin korkealle profiloi teidän "liikettänne".

        "Kannabiksella on haittoja, mutta se laittomuus on turha ja ylimääräinen haitta."

        Ylinopeudella on haittoja, mutta sen laittomuus on turha ja ylimääräinen haitta. On yksilönvapauden rajoittamista vaatia ajamaan 60km/tunnissa kun on kiire.


        "Ja sä olet tällä palstalla täysin turha, Sonjalla on vielä toivoa jos hän lakkaa pitämästä "laillistajia" vihollisina. "

        Miffy? Kuka sinä olet määrittelemään, kuka täällä palstalla on turha.
        Minun toivoni on kyllä mennyt, sillä mitä kauemmin olen täällä "laillistajien" kanssa keskustellut, sitä ala-arvoisempi kuva heistä ja heidän argumenteistaan laillistamisen puolesta on minulle tullut.

        Onneksi näin, sillä noilla keinoilla ette ikinä tule saamaan kannabista lailliseksi Suomessa.


      • sonja
        sonjalle kirjoitti:

        mikä muuten olet ammatiltasi? veikkaisin että päihde- tai terveydenhuollon ammattilainen, ihan noin kirjoittelustasi päätellen. ihan uteliaisuudesta kysyn...

        lääkäriksi.(vuodesta 1987)


      • Jasu
        Miffy kirjoitti:

        Toivoisin että sä voisit sulkea suusi, koska sieltä ei tule mitään aiheeseen liittyvää, ainoastaan vittuilua.

        Mä kysyin ihan mielenkiinnosta, ja siksi että haluaisin lopettaa tämän puolin ja toisin vittuilun. Mä haluaisin ihan tosi jutella fiksusti, mutta en sun kanssa koska kaikista täällä keskustelevista sä olet ainoa jolla ei ole mitään potentiaalia siihen.

        Sonja taisi ottaa mun kysymyksen jonkun sortin pään aukomisena, mutta se ei ollut mun tarkoitus. En vaan saanut vastausta siihen mitä kysyin, joten kerroin tämän oman taustani ja mielipiteeni.

        >

        Hoh hoh. Kun minä sanon että se yksi ihminen on kenties saanut avun kannabiksesta, niin sinä kuulet että kannabis on mahtava ja täydellinen ja kaikille sopiva masennuslääke. Mene itseesi.

        Kannabiksella on haittoja, mutta se laittomuus on turha ja ylimääräinen haitta.

        Ja sä olet tällä palstalla täysin turha, Sonjalla on vielä toivoa jos hän lakkaa pitämästä "laillistajia" vihollisina.

        >

        Se oli oma vastaukseni. Jos sonjalla on edes hitunen järkeä päässä, hän kyllä käsittää että se todella oli oma vastaukseni eikä jotain mitä oletan hänen sanovan.

        Ja niinkun jo sanoin, sonja vastasi paljon agressiivisemmin kuin olin toivonut.

        Joo, Jasu ei silitä Miffyä. Jasu on hyvin tuhma setä.

        Koskahan sinulta tulisi joskus jotain aiheeseen liittyvää niin että vastaisit vielä sanomisistasi?

        Koskahan sinä kestäisit vähän vastalauselmia ettet kävisi vittuilemaan. Minä olen kuules ollut hyvin kiltti setä, mutta sinulta on tullut perkeleistä lähtien kaikenlaista ja nyt huudellaan että suu kiinni. Mikäs perkuleen mielipidepoliisi sinä olet?

        Sinä olet täällä mainostanut ja markkinoinut kannabista kaikille sopivana ja vaarattomana. Jossain välissä kerroit kuinka onnellinen olit saatuasi kaksi tuttavaasi kokeilemaan sitä. Jos olet muuttanut mielesi niin hyvä sano se. Mutta älä selitä puheitasi mustasta valkeaksi.

        Vastaa puheistasi,

        Minun kanssani on hyvin helppoa puhua fiksusti ja asiallisesti. Pitää vain olla itse fiksu ja asiallinen. Eri mieltäkin saa olla kunhan perustelee asiansa kunnolla ja pitäytyy perusteissaan todenmukaisuuteen ja pitävään pohjaan. Ei pidä ottaa nokkiinsa jos peruste kaadetaan. Silloin on oppimisen aika. Minulta saa aina sitä mitä tilaa. Koeta tilata jotain fiksua fiksusti niin vot, täältä pesee.


      • Jasu
        sonja kirjoitti:

        "Ja mitä tulee siihen kun kehoitan miettimään syytä käytölle; en yritä saada vanhempia etsimään syitä itsestään, mutta jos taustalla on vaikka paha masennus tai esim. seksuaalista väkivaltaa, joka on sitten johtanut lohdun etsimiseen päihteistä, mitä sä saavutat sillä että puutut pelkkään käyttöön ja pistät kaiken kannabiksen syyksi?"

        Tuossa puhuit asiaa!
        Jos huumeiden käytön taustalla on vaikkapa paha masennus, ei kannabiksen laillistaminen muuta tätä syytä mihinkään, eikä mitenkään auta tätä masentunutta ihmistä. Yhteiskunnan voimavaroja tulisi entistä enemmän suunnata sen jäsenien mielenterveyden hoitoon ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Tällä tavalla saavutamme paljon enemmän hyötyä kuin vapauttamalla kannabiksen. Kannabiksen vapautuksella itse asiassa saavutetaan paljon herkemmin mielenterveydellisiä ja sosiaalisia haittoja, kun sen käyttö väistämättä leviäisi ja lisääntyisi.

        Alkoholista:
        Itse olet ensimmäisenä ollut huomauttamassa että hUUmeet! Itse en ole päihteistä koskaan lukenut pois alkoholia enkä vähätellyt alkoholin haittoja. Tällä hetkellä alkoholi aiheuttaa Suomessa suurimman päihdeongelman. Sen haittoja ei kuitenkaan yhtään vähennä uuden laillisen huumeen tuominen mukaan markkinoille. Päinvastoin, saamme tämän uuden huumeen haitat entisten haittojen lisäksi kannettavaksemme.

        Äideistä ja isistä:
        Vanhemmat ne tuppaavat olemaan huolissaan lapsistaan ja haluavat yleensä rakkailleen parhaat mahdolliset lähtökohdat. Huumeiden käytön hyväksyminen ei tue tätä tavoitetta, ei millään muotoa.

        Rakastava äiti tai isä saatuaan "nimettömän ilmiannon" ei voi muuta kuin tehdä asialle jotain. Muuten hän on välinpitämätön tai muuten kykenemätön kasvattamaan lastaan.
        Ole onnellinen, että äitisi on rakastanut sinua niinkin paljon, että on "penkonut tavaroitasi" kuultuaan huhun päihteiden käytöstäsi. Hän osoitti, että välittää todella sinusta. Ehkä se oli ainoa asia, jonka hän siinä järkytyksessä osasi tehdä. Me äidit emme aina osaa suhtautua "järkevästi" lapsiemme toilailuihin, useimmiten ensimmäinen reaktio lähtee tunnepohjalta.

        Käytöstavoista:
        Muutenkin tällä palstalla voisi jättää rauhaan ainakin huumeongelmaisten lasten vanhemmat. Heillä on varmasti muutenkin riittävästi kestämistä taistelussa lapsensa puolesta.

        Näinhän se on. Kenellä on lapsi tietää että omaansa saa ja pitää puolustaa. Ja lapsi ei ole likikään aina itse se joka tietää mikä on hyvä. Ja jos lapsella on vaikea paikka, niin se avunhuuto on monta kertaa epäselvä, se voi olla juuri se viinanjuonti tai muu päihde.

        Kuinkahan moni laillistamisen kannattajista sitten joskus jos heille lapsi tulee tahtoisi että se oma lapsi tarttuisi siihen kannabispiipuun? Tokko monikaan jos yksikään.


      • Miffy
        sonja kirjoitti:

        "Ja mitä tulee siihen kun kehoitan miettimään syytä käytölle; en yritä saada vanhempia etsimään syitä itsestään, mutta jos taustalla on vaikka paha masennus tai esim. seksuaalista väkivaltaa, joka on sitten johtanut lohdun etsimiseen päihteistä, mitä sä saavutat sillä että puutut pelkkään käyttöön ja pistät kaiken kannabiksen syyksi?"

        Tuossa puhuit asiaa!
        Jos huumeiden käytön taustalla on vaikkapa paha masennus, ei kannabiksen laillistaminen muuta tätä syytä mihinkään, eikä mitenkään auta tätä masentunutta ihmistä. Yhteiskunnan voimavaroja tulisi entistä enemmän suunnata sen jäsenien mielenterveyden hoitoon ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Tällä tavalla saavutamme paljon enemmän hyötyä kuin vapauttamalla kannabiksen. Kannabiksen vapautuksella itse asiassa saavutetaan paljon herkemmin mielenterveydellisiä ja sosiaalisia haittoja, kun sen käyttö väistämättä leviäisi ja lisääntyisi.

        Alkoholista:
        Itse olet ensimmäisenä ollut huomauttamassa että hUUmeet! Itse en ole päihteistä koskaan lukenut pois alkoholia enkä vähätellyt alkoholin haittoja. Tällä hetkellä alkoholi aiheuttaa Suomessa suurimman päihdeongelman. Sen haittoja ei kuitenkaan yhtään vähennä uuden laillisen huumeen tuominen mukaan markkinoille. Päinvastoin, saamme tämän uuden huumeen haitat entisten haittojen lisäksi kannettavaksemme.

        Äideistä ja isistä:
        Vanhemmat ne tuppaavat olemaan huolissaan lapsistaan ja haluavat yleensä rakkailleen parhaat mahdolliset lähtökohdat. Huumeiden käytön hyväksyminen ei tue tätä tavoitetta, ei millään muotoa.

        Rakastava äiti tai isä saatuaan "nimettömän ilmiannon" ei voi muuta kuin tehdä asialle jotain. Muuten hän on välinpitämätön tai muuten kykenemätön kasvattamaan lastaan.
        Ole onnellinen, että äitisi on rakastanut sinua niinkin paljon, että on "penkonut tavaroitasi" kuultuaan huhun päihteiden käytöstäsi. Hän osoitti, että välittää todella sinusta. Ehkä se oli ainoa asia, jonka hän siinä järkytyksessä osasi tehdä. Me äidit emme aina osaa suhtautua "järkevästi" lapsiemme toilailuihin, useimmiten ensimmäinen reaktio lähtee tunnepohjalta.

        Käytöstavoista:
        Muutenkin tällä palstalla voisi jättää rauhaan ainakin huumeongelmaisten lasten vanhemmat. Heillä on varmasti muutenkin riittävästi kestämistä taistelussa lapsensa puolesta.

        että voimme olla myös samaa mieltä.

        Tuolla äidit ja isät- foorumilla kävin sanomassa että ONGELMAkäytön syy ei ole yleensä itse aine vaan syy voipi hyvinkin löytyä jostain muualta. Sitten sain niskaani hirveän ryöpyn kaikkea "onko muka vanhemmat syyllisiä kaikkeen"- paskaa.

        En halua aiheuttaa lisää tuskaa ongelmakäyttäjien vanhemmille, haluaisin heitä ihan vilpittömästi auttaa ja tukea.

        Meillä on siis yhteinen tavoite: vähentää haittoja. Me nyt vain katsomme asiaa eri puolilta, ja uskomme eri keinojen toimivuuteen.

        Oletko samaa mieltä?

        Ja nyt kun tässä on asiallisuuden poikanen saatu alkuun, haluan pyytää kaikkea lapsellista pään aukomistani anteeksi.

        >

        Tässä olet kyllä ihan oikeassa. Mun äiti on yleensäkin kauhean helposti järkyttyvää sorttia, enkä mä ole koskaan oikein uskaltanut sille kertoa elämästäni kun se aina saa hepulin.
        Mun isä taas on sellainen viilipytty... Soitin sille silloin niissä pirilaskuissa, eikä se tuominnut mua mitenkään. Se on sellainen joka on osannut pitää keskusteluyhteyden auki, eikä panikoi turhasta vaan osaa laittaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin. Tätä olen yrittänyt selventää niille äideille ja muille tuolla äitien palstalla, mutta sen takia mut on leimattu siellä huumehörhöksi.

        Ja äiti olen itsekin, teini-iän ongelmat päihteineen tosin vasta edessäpäin... Meidän ipana on vasta vajaan vuoden vanha.


      • Miffy
        Jasu kirjoitti:

        Näinhän se on. Kenellä on lapsi tietää että omaansa saa ja pitää puolustaa. Ja lapsi ei ole likikään aina itse se joka tietää mikä on hyvä. Ja jos lapsella on vaikea paikka, niin se avunhuuto on monta kertaa epäselvä, se voi olla juuri se viinanjuonti tai muu päihde.

        Kuinkahan moni laillistamisen kannattajista sitten joskus jos heille lapsi tulee tahtoisi että se oma lapsi tarttuisi siihen kannabispiipuun? Tokko monikaan jos yksikään.

        että lapseni ei haluaisi koskaan käyttää mitään päihdettä.

        Siinä tapauksessa että hän niin tekisi, toivoisin että se päihde olisi (ainakin käyttö) laillista, niin ettei hän terveyshaittojen lisäksi saisi lain puolesta vaikeuksia.

        Tiedän että jos hän jotain haluaa kokeilla niin laittomuus ei silloin ole este aineen saamiselle; laittomien päihteiden, lähinnä kannabiksen ja ekstaasin, ostaminen ja löytäminen on ihan naurettavan helppoa jos niitä vaan haluaa saada.

        Olisi parempi että sitä myyntiä voitaisiin valvoa, en todellakaan toivo että jos mun lapset haluaa teini-iässä välttämättä vaikka polttaa pilveä että ne ostaisivat joltakin rikolliselta diileriltä, ehkä hankkisivat huumevelkoja ja heiltä katkottaisiin sormet.

        Mielummin otan vastaan ne pelkät aineesta johtuvat haitat ja pidän keskusteluyhteyden auki. Teen selväksi että vaikka lapsi olisi käyttänyt mitä ainetta vaan, hän voi sen mulle tunnustaa ja jos on ongelmia, mä autan enkä rankaise. Samalla kerron ettei päihteiden käyttö ole mitenkään hyvä juttu, kerron niiden haitat vähättelemättä tai liioittelematta.

        Ja sama juttu viinan sekä tupakan kanssa. En käsitä vanhempia jotka käyvät itse hakemassa jälkikasvulleen alkosta perjantaipullon, eikö olisi parempi selittää miksi kehittyvän nuoren kannattaisi odottaa siihen 18 vuoteen saakka? Ja jos mukula kaikesta huolimatta juo itsensä känniin, niin päästää kotiin ja puhua asiasta, tehdä selväksi että kotiin on aina lupa tulla eikä tarvitse vanhempien pelossa jäädä ties kenen luokse yötä?

        Joo tulipas taas pitkä juttu...


      • narkkarin äitinä*
        Miffy kirjoitti:

        että voimme olla myös samaa mieltä.

        Tuolla äidit ja isät- foorumilla kävin sanomassa että ONGELMAkäytön syy ei ole yleensä itse aine vaan syy voipi hyvinkin löytyä jostain muualta. Sitten sain niskaani hirveän ryöpyn kaikkea "onko muka vanhemmat syyllisiä kaikkeen"- paskaa.

        En halua aiheuttaa lisää tuskaa ongelmakäyttäjien vanhemmille, haluaisin heitä ihan vilpittömästi auttaa ja tukea.

        Meillä on siis yhteinen tavoite: vähentää haittoja. Me nyt vain katsomme asiaa eri puolilta, ja uskomme eri keinojen toimivuuteen.

        Oletko samaa mieltä?

        Ja nyt kun tässä on asiallisuuden poikanen saatu alkuun, haluan pyytää kaikkea lapsellista pään aukomistani anteeksi.

        >

        Tässä olet kyllä ihan oikeassa. Mun äiti on yleensäkin kauhean helposti järkyttyvää sorttia, enkä mä ole koskaan oikein uskaltanut sille kertoa elämästäni kun se aina saa hepulin.
        Mun isä taas on sellainen viilipytty... Soitin sille silloin niissä pirilaskuissa, eikä se tuominnut mua mitenkään. Se on sellainen joka on osannut pitää keskusteluyhteyden auki, eikä panikoi turhasta vaan osaa laittaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin. Tätä olen yrittänyt selventää niille äideille ja muille tuolla äitien palstalla, mutta sen takia mut on leimattu siellä huumehörhöksi.

        Ja äiti olen itsekin, teini-iän ongelmat päihteineen tosin vasta edessäpäin... Meidän ipana on vasta vajaan vuoden vanha.

        Oikeastaan et voi tietää miten asian kohtaisit,jollet äitinä ole sitä kokenut!Puhe yhteyden auki pitäminen.....Narkkari teinin kanssa ei ole ihan yksinkertaista.Harvoin se kertominen on suhteesta kiinni,vanhempien taidosta kuunnella.Oikeastaan väittäisin että narkkarin lapset kyllä kertovat ja puhuvat.No kysymys,nuori kertoo ottaneensa päihteitä,mitä mielestäsi vanhempien tulisi tehdä?kuunnella ja ymmärtää?Kuinka voisin hyväksyä?En voi pitää kyllä kodin oviakaan narkkarille avoinna,mutta auttavan käden voin ojentaa,ja hoitoon ohjata.Silti kodin ovet pysyvät ikäväkyllä kiinni jos huumeissa ollaan,minun sydän itkee ikävästä ja pelosta,ei ole tunteista kiinni.Mutta minulla ei ole oikeutta antaa sen narkkarin pilata muiden lasten elämää kotona,tässä vain muutama sana ihan siitä elämästä kun eletään narkkari nuoren kanssa.


      • sonja
        narkkarin äitinä* kirjoitti:

        Oikeastaan et voi tietää miten asian kohtaisit,jollet äitinä ole sitä kokenut!Puhe yhteyden auki pitäminen.....Narkkari teinin kanssa ei ole ihan yksinkertaista.Harvoin se kertominen on suhteesta kiinni,vanhempien taidosta kuunnella.Oikeastaan väittäisin että narkkarin lapset kyllä kertovat ja puhuvat.No kysymys,nuori kertoo ottaneensa päihteitä,mitä mielestäsi vanhempien tulisi tehdä?kuunnella ja ymmärtää?Kuinka voisin hyväksyä?En voi pitää kyllä kodin oviakaan narkkarille avoinna,mutta auttavan käden voin ojentaa,ja hoitoon ohjata.Silti kodin ovet pysyvät ikäväkyllä kiinni jos huumeissa ollaan,minun sydän itkee ikävästä ja pelosta,ei ole tunteista kiinni.Mutta minulla ei ole oikeutta antaa sen narkkarin pilata muiden lasten elämää kotona,tässä vain muutama sana ihan siitä elämästä kun eletään narkkari nuoren kanssa.

        Joskus on niin vaikea ymmärtää nuorena ja "kaikkitietävänä", että elämä ja maailma ei ole niin yksinkertaista. Jotkut Miffyn lausahduksista ovat anteeksiantamattomia ja niitä ei voi nuoruuden haihattelun piikkiinkään laittaa. Jotkut hänen lausahduksistaan ovat selkeästi tarkoitettukin ilkeiksi. Välillä vain en voi olla kummastelematta ja hämmästelemättä hänen motiivejaan toimia noin kylmästi ja toisen tunteista piittaamatta.

        En voi muuta kuin ihailla sinua äitinä, että olet löytänyt sen voiman jostain ja kykenet muita lapsiasi suojellaksesi toimimaan noin. Käsittääkseni ei muunlaista keinoa ole; toisaalta auttaa huumenuorta löytämään apua ja hoitoa toisaalta suojelemaan hänen lähimmäisiään huumeiden aiheuttamilta vammoilta. Voin ymmärtää tuskaasi kun joudut sulkemaan kotisi oven lapseltasi, mutta kuten sanoit, jossain vaiheessa ei enää ymmärrys riitä ja on vain toimittava niin oikein kun katsoo siinä tilanteessa oikein olevan. Vaikka sydän verta vuotaen. Äitinä ei voi mahdollistaa nuoren huumeiden käytön jatkumista.

        Voimia sinulle "narkkarin äiti"


      • Miffy
        narkkarin äitinä* kirjoitti:

        Oikeastaan et voi tietää miten asian kohtaisit,jollet äitinä ole sitä kokenut!Puhe yhteyden auki pitäminen.....Narkkari teinin kanssa ei ole ihan yksinkertaista.Harvoin se kertominen on suhteesta kiinni,vanhempien taidosta kuunnella.Oikeastaan väittäisin että narkkarin lapset kyllä kertovat ja puhuvat.No kysymys,nuori kertoo ottaneensa päihteitä,mitä mielestäsi vanhempien tulisi tehdä?kuunnella ja ymmärtää?Kuinka voisin hyväksyä?En voi pitää kyllä kodin oviakaan narkkarille avoinna,mutta auttavan käden voin ojentaa,ja hoitoon ohjata.Silti kodin ovet pysyvät ikäväkyllä kiinni jos huumeissa ollaan,minun sydän itkee ikävästä ja pelosta,ei ole tunteista kiinni.Mutta minulla ei ole oikeutta antaa sen narkkarin pilata muiden lasten elämää kotona,tässä vain muutama sana ihan siitä elämästä kun eletään narkkari nuoren kanssa.

        Tämä ongelma tässä keskustelussa on nyt se, kun sekoitetaan ihan eri luokan ongelmat keskenään.

        Minä puhuin lähinnä kokeilijoista yms. ei-narkkareista. Kun lapsi on fyysisesti riippuvainen se on tietenkin vähän eri asia, mutta näillä kirjoituksillani haluaisin auttaa vanhempia lähinnä ehkäisemään lapsen riippuvuutta, ja ymmärtämään ettei muutama pilvenpolttokerta anna aihetta leimata lasta "huumenuoreksi".

        Kuten sanoin, ongelmaa voi mitata vaikka sillä 1-100 asteikolla.


      • Miffy
        sonja kirjoitti:

        Joskus on niin vaikea ymmärtää nuorena ja "kaikkitietävänä", että elämä ja maailma ei ole niin yksinkertaista. Jotkut Miffyn lausahduksista ovat anteeksiantamattomia ja niitä ei voi nuoruuden haihattelun piikkiinkään laittaa. Jotkut hänen lausahduksistaan ovat selkeästi tarkoitettukin ilkeiksi. Välillä vain en voi olla kummastelematta ja hämmästelemättä hänen motiivejaan toimia noin kylmästi ja toisen tunteista piittaamatta.

        En voi muuta kuin ihailla sinua äitinä, että olet löytänyt sen voiman jostain ja kykenet muita lapsiasi suojellaksesi toimimaan noin. Käsittääkseni ei muunlaista keinoa ole; toisaalta auttaa huumenuorta löytämään apua ja hoitoa toisaalta suojelemaan hänen lähimmäisiään huumeiden aiheuttamilta vammoilta. Voin ymmärtää tuskaasi kun joudut sulkemaan kotisi oven lapseltasi, mutta kuten sanoit, jossain vaiheessa ei enää ymmärrys riitä ja on vain toimittava niin oikein kun katsoo siinä tilanteessa oikein olevan. Vaikka sydän verta vuotaen. Äitinä ei voi mahdollistaa nuoren huumeiden käytön jatkumista.

        Voimia sinulle "narkkarin äiti"

        Haluat ihan väkisin pitää mua vihollisena. Taitaa olla ihan turha yrittää sovintoa ja sellaista "yritetään yhdessä löytää paras ratkaisu"-linjaa.

        Maailma ei ole mustavalkoinen, mä ymmärrän sen, joskus vaan kun tarpeeksi typerän kommentin kuulee niin ei huvita vastata kovin ystävällisesti. Eikä sellaiselle ihmiselle joka sanoo ensin ilkeästi mulle.

        Mä en toimi muiden tunteista piittaamatta... Mä vaan sanon takaisin niille jotka mua loukkaavat. Tuossa jo aikaisemmin pyysin ilkeilyjäni antaaksi mutta nyt tulet sanomaan että mä olen puhunut jotain anteeksiantamatonta.

        Hyvä on, huku suohosi. En enää edes yritä.


      • Miffy
        narkkarin äitinä* kirjoitti:

        Oikeastaan et voi tietää miten asian kohtaisit,jollet äitinä ole sitä kokenut!Puhe yhteyden auki pitäminen.....Narkkari teinin kanssa ei ole ihan yksinkertaista.Harvoin se kertominen on suhteesta kiinni,vanhempien taidosta kuunnella.Oikeastaan väittäisin että narkkarin lapset kyllä kertovat ja puhuvat.No kysymys,nuori kertoo ottaneensa päihteitä,mitä mielestäsi vanhempien tulisi tehdä?kuunnella ja ymmärtää?Kuinka voisin hyväksyä?En voi pitää kyllä kodin oviakaan narkkarille avoinna,mutta auttavan käden voin ojentaa,ja hoitoon ohjata.Silti kodin ovet pysyvät ikäväkyllä kiinni jos huumeissa ollaan,minun sydän itkee ikävästä ja pelosta,ei ole tunteista kiinni.Mutta minulla ei ole oikeutta antaa sen narkkarin pilata muiden lasten elämää kotona,tässä vain muutama sana ihan siitä elämästä kun eletään narkkari nuoren kanssa.

        Jotain tämän tapaista olen yrittänyt selittää:

        http://www.turunsanomat.fi/arkisto/20020901/ko/157053.htm


      • äiti
        Miffy kirjoitti:

        Tämä ongelma tässä keskustelussa on nyt se, kun sekoitetaan ihan eri luokan ongelmat keskenään.

        Minä puhuin lähinnä kokeilijoista yms. ei-narkkareista. Kun lapsi on fyysisesti riippuvainen se on tietenkin vähän eri asia, mutta näillä kirjoituksillani haluaisin auttaa vanhempia lähinnä ehkäisemään lapsen riippuvuutta, ja ymmärtämään ettei muutama pilvenpolttokerta anna aihetta leimata lasta "huumenuoreksi".

        Kuten sanoin, ongelmaa voi mitata vaikka sillä 1-100 asteikolla.

        Sekoitetaan eri luokat keskenään?kuin?
        Ja muutamiin kokeiluihin ei pidä sinänsä tarttua?Juuri tähän alku ongelmaan tulisikin tarttua,tilanteessa jossa ollaankin sitten tosi käyttäjiä,on jo vaikeampu puuttua!Arvanet kumpi silloin voittaa....Rakkaus?keskustelu?huumeet?
        Vastauksen luultavasti tiedätkin!


      • narkkarin äiti
        sonja kirjoitti:

        Joskus on niin vaikea ymmärtää nuorena ja "kaikkitietävänä", että elämä ja maailma ei ole niin yksinkertaista. Jotkut Miffyn lausahduksista ovat anteeksiantamattomia ja niitä ei voi nuoruuden haihattelun piikkiinkään laittaa. Jotkut hänen lausahduksistaan ovat selkeästi tarkoitettukin ilkeiksi. Välillä vain en voi olla kummastelematta ja hämmästelemättä hänen motiivejaan toimia noin kylmästi ja toisen tunteista piittaamatta.

        En voi muuta kuin ihailla sinua äitinä, että olet löytänyt sen voiman jostain ja kykenet muita lapsiasi suojellaksesi toimimaan noin. Käsittääkseni ei muunlaista keinoa ole; toisaalta auttaa huumenuorta löytämään apua ja hoitoa toisaalta suojelemaan hänen lähimmäisiään huumeiden aiheuttamilta vammoilta. Voin ymmärtää tuskaasi kun joudut sulkemaan kotisi oven lapseltasi, mutta kuten sanoit, jossain vaiheessa ei enää ymmärrys riitä ja on vain toimittava niin oikein kun katsoo siinä tilanteessa oikein olevan. Vaikka sydän verta vuotaen. Äitinä ei voi mahdollistaa nuoren huumeiden käytön jatkumista.

        Voimia sinulle "narkkarin äiti"

        Voimien toivotuksesta.Näitä tarvitaan!
        On hyvä että tällä palstalla ei ihan vapaana pääse huumeita puolustelemaan.Toivonkin että kaltaisiasi tulisi enemmänkin tuomaan tätä ainutta ja oikeata tietoa kamasta!Hyvän asian puolella olet/olette!


      • narkkarin äiti
        sonja kirjoitti:

        Joskus on niin vaikea ymmärtää nuorena ja "kaikkitietävänä", että elämä ja maailma ei ole niin yksinkertaista. Jotkut Miffyn lausahduksista ovat anteeksiantamattomia ja niitä ei voi nuoruuden haihattelun piikkiinkään laittaa. Jotkut hänen lausahduksistaan ovat selkeästi tarkoitettukin ilkeiksi. Välillä vain en voi olla kummastelematta ja hämmästelemättä hänen motiivejaan toimia noin kylmästi ja toisen tunteista piittaamatta.

        En voi muuta kuin ihailla sinua äitinä, että olet löytänyt sen voiman jostain ja kykenet muita lapsiasi suojellaksesi toimimaan noin. Käsittääkseni ei muunlaista keinoa ole; toisaalta auttaa huumenuorta löytämään apua ja hoitoa toisaalta suojelemaan hänen lähimmäisiään huumeiden aiheuttamilta vammoilta. Voin ymmärtää tuskaasi kun joudut sulkemaan kotisi oven lapseltasi, mutta kuten sanoit, jossain vaiheessa ei enää ymmärrys riitä ja on vain toimittava niin oikein kun katsoo siinä tilanteessa oikein olevan. Vaikka sydän verta vuotaen. Äitinä ei voi mahdollistaa nuoren huumeiden käytön jatkumista.

        Voimia sinulle "narkkarin äiti"

        Olin tietenkin tarkoittanut kirjoitukseni kiitos!


      • äiti minäkin
        narkkarin äitinä* kirjoitti:

        Oikeastaan et voi tietää miten asian kohtaisit,jollet äitinä ole sitä kokenut!Puhe yhteyden auki pitäminen.....Narkkari teinin kanssa ei ole ihan yksinkertaista.Harvoin se kertominen on suhteesta kiinni,vanhempien taidosta kuunnella.Oikeastaan väittäisin että narkkarin lapset kyllä kertovat ja puhuvat.No kysymys,nuori kertoo ottaneensa päihteitä,mitä mielestäsi vanhempien tulisi tehdä?kuunnella ja ymmärtää?Kuinka voisin hyväksyä?En voi pitää kyllä kodin oviakaan narkkarille avoinna,mutta auttavan käden voin ojentaa,ja hoitoon ohjata.Silti kodin ovet pysyvät ikäväkyllä kiinni jos huumeissa ollaan,minun sydän itkee ikävästä ja pelosta,ei ole tunteista kiinni.Mutta minulla ei ole oikeutta antaa sen narkkarin pilata muiden lasten elämää kotona,tässä vain muutama sana ihan siitä elämästä kun eletään narkkari nuoren kanssa.

        Minä tiedän minkälaista on elää huumenuoren kanssa. Minä en halua yleensä sanoa huumenuori kun se kumminkin on minun oma lapsi.

        Minä ymmärsin tuon kun Miffy sanoi että lapsi saa tulla kotiin silleen että on parempi kun lapsi uskaltaa tulla kotiin vaikka olis jotain huumetta ottanut kuin että se jää johonkin huume kämppään yöksi sellaisten tyyppien kanssa jotka on itekkin ottanu huumeita. Kyllä minä olisin halunnut että minun poika olisi tullut kotiin eikä jäänyt ties mihin mutta se ei halunnut omien sanojen mukaan minua järkyttää niin se ei tullut kotiin. Minä siinä odotin ja itkin kun se ei vastannut edes kännykkään. Jos se olis aatullut että minä en pelästy liikaa se olis voinut tulla kotiin ja sanoa että äiti hei, mulla on ongelma, minä käytän huumeita.


      • Anonyymi
        Jasu kirjoitti:

        sonja taisi vastata siihen kysymykseen (vaikken ymmärrä miksi tuo vaivautui), mutta asiaankuuluvaan tyyliin vastaus ei kelvannut Miffylle. Se ei ollut kiva siispä sitä ei ollut.

        Nyt Miffy sitten kertoo millainen sonjan vastauksen olisi pitänyt olla. sonjan pitäisi halata Miffyä ja sanoa että juuuuh.

        Ai että sinä kuljet riemurinnoin kaupittelemassa kannabista milloin kaikille ja milloin erityisesti mielenterveysongelmaisille "lääkkeenä", ja sitten kun koko paska on saatu valutettua kaikkien niskaan niin sitten Miffy-tyttönen ottaa harteilleen valkean kaavun ja käy varoittelemaan lapsukaisia kannabiksen vaaroista.

        Jeesus perkele millaista niljakasta läyryämistä ja onaniaa.

        Kannabis on muita päihteitä vaarattomampaa, kertoo laaja EU-selvitys.

        Huumeen vaarallisuus: Vaarallisimpia ovat ekstaasi ja kokaiini, joita seuraavat alkoholi ja heroiini. Vähiten vaarallinen huume on kannabis.

        Riippuvuus: Pahinta riippuvuutta aiheuttaa tupakka, seuraavina tulevat heroiini, kokaiini ja alkoholi. Kannabis on tutkimusten mukaan vähiten riippuvuutta aiheuttava päihde.

        https://www.emcdda.europa.eu/publications/monographs/cannabis-volume1_en
        https://www.emcdda.europa.eu/publications/monographs/cannabis-volume2_en

        https://www.duodecimlehti.fi/duo80438
        "Tupakanpoltto ja alkoholin liikakäyttö ovat terveyden kannalta huomattavasti vaarallisempia kuin kannabiksen jatkuvakin suurkäyttö."


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      113
      8690
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2605
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2346
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1986
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1734
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1534
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1487
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      7
      1219
    Aihe