Ap. t. 22:13 tuli minun tyköni, astui eteeni ja sanoi minulle: 'Saul, veljeni, saa näkösi jälleen.' Ja sillä hetkellä minä sain näköni ja katsoin häneen.
Ap. t. 22:14 Niin hän sanoi: 'Meidän isiemme Jumala on valinnut sinut tuntemaan hänen tahtonsa ja näkemään Vanhurskaan ja kuulemaan hänen suunsa äänen;
Ap. t. 22:15 sillä sinä olet oleva hänen todistajansa kaikkien ihmisten edessä, sen todistaja, mitä olet nähnyt ja kuullut.
*) Ap. t. 22:16 Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'
Tähän asti ovat muutamat väittäneet Sauluksen saaneen syntinsä anteeksi Ananiaan kättenpäällepanemisen kautta.
Se ei ole kuitenkaan totta, sillä tuossa edellä on Sauluksen oma kertomus sen hetken tapahtumista!
Ja kuinka ollakaan kohtaamme heti perään toisen traditioon liittyvän väärän opin.
Meille sanotaan ettei Kasteessa ole syntien anteeksiantamusta. Saulus todistaa yhdessä Pietarin kanssa tässäkin, että näin Kasteessa tapahtuu. Ja sen kautta Sauluskin syntinsä todellisuudessa sai anteeksi.
Minkähän vuoksi tämäkin on niin tarkoin varjeltu Jumalan sanan paikka? Mitäs luulette?
Mitä Ananies sanoi Saulukselle?
10
710
Vastaukset
- Copy/paste
Minkä vuoksi vain harvat ihmiset esikoislestadiolaisuudessa (enentyen tosin, kiitos Herralle) nöyrtyvät tutkimaan Jumalan sanaa avoimin ja vastaanottavaisin mielin ja sydämin, rukouksen kanssa. Lutherin opetuksista saamyäs hengellistä ravintoa. Kaikki on motattu yhteen sapluunaan 1800 luvun puolivälissä vallinneen uskonkäsityksen mukaan. Ja siihen sapluunaan yritetään sitten sovittaa koko Pyhä Jumalan Sana. Jumalan sana on elävä ja voimallinen. Jumala kirkastaa Pyhän Henkensä kautta anovalle ja tarvitsevalle säätyyn ja sukupuoleen katsomatta. Profetiat pitäsi tukia seurakunnassa nöyrin mielin, eikä torjua tutkimatta, vain jonkun tietyn tarkkaan valitun selitysmallin voimassa pitämiseksi.
- L. Lapinlahti
Tähän oli syynä historiallinen tilanne.
Ihmiset eivät uskoneet.
Laestadius oli herätyssaarnaaja. Hän alkoi korostaa heräämisen ja ratkaisun merkitystä.
Siihen tähtäsi hänellä kaikki.
Toisaalta, hän ei arvostellut sinänsä kirkkoa, vaan kirkon opettajia.
Hän sanoi olevansa "vakaumuksesta valtiokirkon kannalla".
Kuinka moni näistä tänne kirjoittavista kavereista lähtisi julkisesti puolustamaan metodistipappia tai babtistisaarnaajaa??
Nyt on lähdetty mustaamaan kirkkoa summissa.
Onko se Jumalan tahto?
Kun siellä on myös Jumalan työtä, aivan taatusti.
Minä ainakin tunnen monta kristittyä pappia.
Mustamaalaus on johdettua, tarkoituksellista ja sillä on tietty tavoite. Se on tuttua politiikasta. Voimme kutsua sitä arvonkieltämiseksi. Psykologinen kikka.
Kun lähetysmies saattoi vielä 10 vuotta sitten lausua saarnassaan "Kristitty veljemme, sitten erään Inkerkin kirkon johtomiehen nimi", kukaan palliaan arvostava lähetysmies ei tee sitä vahingossakaan tänään. Ei sellaista voi tehdä julkisesti. Ei tehnyt sekään lähetysmies enää parin kolmen vuoden päästä, kun ymmärsi mistä puhaltaa.
Kun tällaisessa hengessä elää, on sävähdyttävää lukea Martti Lutherista sanat:
"Kuningasten edessä minä todistan sinun laistasi, enkä häpee" L. Lapinlahti kirjoitti:
Tähän oli syynä historiallinen tilanne.
Ihmiset eivät uskoneet.
Laestadius oli herätyssaarnaaja. Hän alkoi korostaa heräämisen ja ratkaisun merkitystä.
Siihen tähtäsi hänellä kaikki.
Toisaalta, hän ei arvostellut sinänsä kirkkoa, vaan kirkon opettajia.
Hän sanoi olevansa "vakaumuksesta valtiokirkon kannalla".
Kuinka moni näistä tänne kirjoittavista kavereista lähtisi julkisesti puolustamaan metodistipappia tai babtistisaarnaajaa??
Nyt on lähdetty mustaamaan kirkkoa summissa.
Onko se Jumalan tahto?
Kun siellä on myös Jumalan työtä, aivan taatusti.
Minä ainakin tunnen monta kristittyä pappia.
Mustamaalaus on johdettua, tarkoituksellista ja sillä on tietty tavoite. Se on tuttua politiikasta. Voimme kutsua sitä arvonkieltämiseksi. Psykologinen kikka.
Kun lähetysmies saattoi vielä 10 vuotta sitten lausua saarnassaan "Kristitty veljemme, sitten erään Inkerkin kirkon johtomiehen nimi", kukaan palliaan arvostava lähetysmies ei tee sitä vahingossakaan tänään. Ei sellaista voi tehdä julkisesti. Ei tehnyt sekään lähetysmies enää parin kolmen vuoden päästä, kun ymmärsi mistä puhaltaa.
Kun tällaisessa hengessä elää, on sävähdyttävää lukea Martti Lutherista sanat:
"Kuningasten edessä minä todistan sinun laistasi, enkä häpee"17. Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.
18. Ja hänen silmistänsä putosivat kohta niinkuin suomukset, ja hän sai sillä hetkellä näkönsä jällensä, nousi ja kastettiin.
19. Ja kuin hän otti ruokaa, niin hän vahvistui. Ja Saulus oli muutamat päivät opetuslasten kanssa, jotka olivat Damaskussa,
20. Ja saarnasi kohta synagogassa Kristuksesta, että hän on Jumalan Poika.
Teksti on selvä. Täytettiin Pyhällä Hengellä ja suomukset tippuivat- Nousi ja kastettiin.- Copy/paste
weha kirjoitti:
17. Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.
18. Ja hänen silmistänsä putosivat kohta niinkuin suomukset, ja hän sai sillä hetkellä näkönsä jällensä, nousi ja kastettiin.
19. Ja kuin hän otti ruokaa, niin hän vahvistui. Ja Saulus oli muutamat päivät opetuslasten kanssa, jotka olivat Damaskussa,
20. Ja saarnasi kohta synagogassa Kristuksesta, että hän on Jumalan Poika.
Teksti on selvä. Täytettiin Pyhällä Hengellä ja suomukset tippuivat- Nousi ja kastettiin.v. -92 kR
Ap. t. 22:13 Hän tuli luokseni ja sanoi: 'Saul, veljeni, palautukoon näkösi!' Samassa näköni palasi ja näin hänet.
Ap. t. 22:14 Hän sanoi: 'Isiemme Jumala on valinnut sinut tuntemaan tahtonsa, näkemään Vanhurskaan ja kuulemaan hänen oman äänensä.
Ap. t. 22:15 Sinusta tulee hänen todistajansa, sinä kerrot kaikille ihmisille, mitä olet nähnyt ja kuullut.
Ap. t. 22:16 Älä vitkastele. Huuda avuksi hänen nimeään, nouse ja anna kastaa itsesi, anna pestä syntisi pois.'
v.1776 kR
Ap. t. 22:14 Niin hän sanoi: meidän isäimme Jumala on sinun valmistanut, että sinun pitää tunteman hänen tahtonsa, ja näkemän vanhurskaan, ja kuuleman ääntä hänen suustansa.
Ap. t. 22:15 Sillä sinun pitää oleman hänen todistajansa kaikkein ihmisten edessä niistä, joita sinä nähnyt ja kuullut olet.
Ap. t. 22:16 Ja mitäs nyt viivyttelet?
- Nouse ja anna sinus kastettaa
- ja pestä pois sinun syntis,
- ja huuda avuksi Herran nimeä. Copy/paste kirjoitti:
v. -92 kR
Ap. t. 22:13 Hän tuli luokseni ja sanoi: 'Saul, veljeni, palautukoon näkösi!' Samassa näköni palasi ja näin hänet.
Ap. t. 22:14 Hän sanoi: 'Isiemme Jumala on valinnut sinut tuntemaan tahtonsa, näkemään Vanhurskaan ja kuulemaan hänen oman äänensä.
Ap. t. 22:15 Sinusta tulee hänen todistajansa, sinä kerrot kaikille ihmisille, mitä olet nähnyt ja kuullut.
Ap. t. 22:16 Älä vitkastele. Huuda avuksi hänen nimeään, nouse ja anna kastaa itsesi, anna pestä syntisi pois.'
v.1776 kR
Ap. t. 22:14 Niin hän sanoi: meidän isäimme Jumala on sinun valmistanut, että sinun pitää tunteman hänen tahtonsa, ja näkemän vanhurskaan, ja kuuleman ääntä hänen suustansa.
Ap. t. 22:15 Sillä sinun pitää oleman hänen todistajansa kaikkein ihmisten edessä niistä, joita sinä nähnyt ja kuullut olet.
Ap. t. 22:16 Ja mitäs nyt viivyttelet?
- Nouse ja anna sinus kastettaa
- ja pestä pois sinun syntis,
- ja huuda avuksi Herran nimeä.Mikä oli kasteen merkitys tässä? Tämän mukaan näyttäisi sille, että Paavali sai Pyhän Hengen, eli uudestisyntyi ennen kastetta. Kaste on Pyhän Hengen merkki ja sinetti, uskon vahvistus. Näin täytynee tämän mukaan olla…
Uudestisynnyttääkö kaste?
apt.22:16. Ja mitäs nyt viivyttelet? Nouse ja anna sinus kastettaa ja pestä pois sinun syntis, ja huuda avuksi Herran nimeä.
Tapahtumahan oli seuraava: apt.9:17. Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.
Aivan samoin:
1.Kor.4:15. 15. Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä. Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi.
Paavali oli siis synnyttänyt korintialaiset, evankeliumin sanalla...sillä hän oli kastanut vain muutaman korintossa:
1.Kor.1:14. Minä kiitän Jumalaa, etten minä ole yhtään teistä kastanut, vaan Krispuksen ja Gajuksen:
15. Ettei kenkään saa sanoa, että minä minun nimeeni ketään kastin.
16. Minä kastin myös Stephanaan perheen; sitte en minä tiedä, jos minä jonkun muun kastanut olen.
17. Sillä ei Kristus minua lähettänyt kastamaan, vaan evankeliumia saarnaamaan, ei sanan viisaudella, ettei Kristuksen risti turhaan menisi.
18. Sillä se puhe rististä on niille hulluus, jotka kadotetaan; mutta meille, jotka autuaaksi tulemme, on se Jumalan voima.- ÖÖÖÖÖÖÖÖÖ
weha kirjoitti:
Mikä oli kasteen merkitys tässä? Tämän mukaan näyttäisi sille, että Paavali sai Pyhän Hengen, eli uudestisyntyi ennen kastetta. Kaste on Pyhän Hengen merkki ja sinetti, uskon vahvistus. Näin täytynee tämän mukaan olla…
Uudestisynnyttääkö kaste?
apt.22:16. Ja mitäs nyt viivyttelet? Nouse ja anna sinus kastettaa ja pestä pois sinun syntis, ja huuda avuksi Herran nimeä.
Tapahtumahan oli seuraava: apt.9:17. Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.
Aivan samoin:
1.Kor.4:15. 15. Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä. Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi.
Paavali oli siis synnyttänyt korintialaiset, evankeliumin sanalla...sillä hän oli kastanut vain muutaman korintossa:
1.Kor.1:14. Minä kiitän Jumalaa, etten minä ole yhtään teistä kastanut, vaan Krispuksen ja Gajuksen:
15. Ettei kenkään saa sanoa, että minä minun nimeeni ketään kastin.
16. Minä kastin myös Stephanaan perheen; sitte en minä tiedä, jos minä jonkun muun kastanut olen.
17. Sillä ei Kristus minua lähettänyt kastamaan, vaan evankeliumia saarnaamaan, ei sanan viisaudella, ettei Kristuksen risti turhaan menisi.
18. Sillä se puhe rististä on niille hulluus, jotka kadotetaan; mutta meille, jotka autuaaksi tulemme, on se Jumalan voima.Tässä ei ole ollut teemana, uudestisynnyttääkö kaste.
Siihenhän on Raamatussa paljon muutakin tekstiä.
Huomataan myös se, mitä Paavali itse sanoo Galatalaiskirjeessä. - Majonees
ÖÖÖÖÖÖÖÖÖ kirjoitti:
Tässä ei ole ollut teemana, uudestisynnyttääkö kaste.
Huomataan myös se, mitä Paavali itse sanoo Galatalaiskirjeessä.... nimenomaan siitä että hänen itsensä todistuksen mukaisesti Saulus ei saanut syntejään anteeksi Ananiaan kättenpäällepanemisen kautta, vaikka näin tarkoitushakuisesti väitetään.
Suomukset kyllä putosivat silmistä. Ymmärrän tämän niin, että "hyvä ristitty" huomasikin olevansa todellisauudessa Kristuksen vainooja.
Tätä samaa herätystä toivoisi niin monille
"hyville ristityille", jotka vikoilevat toisten synneissä, ja näkevät omat kielteiset puolensa toisissa, pilkaten ja tuomiten heitä avoimesti ja häpeämättä, ja pilkkaamalla heidän uskoaan Kristuksen sovitustyöhön. He eivät sokeudessaan huomioon sitä, että heidän tuomitsemansa ihmiset on Kristuksen uhrilla sovitettu ja hänen verensä kautta Jumalalle lunastettu. Tämä on tyypillisten lestadiolaisten kammottavin synti ja vika, tämä Sauluksen synti.
Toisen ihmisen omalla suullaan tunnustaman uskon kieltäjä ja halveksija, on aina Kristuksen vainooja. - samalla
Majonees kirjoitti:
... nimenomaan siitä että hänen itsensä todistuksen mukaisesti Saulus ei saanut syntejään anteeksi Ananiaan kättenpäällepanemisen kautta, vaikka näin tarkoitushakuisesti väitetään.
Suomukset kyllä putosivat silmistä. Ymmärrän tämän niin, että "hyvä ristitty" huomasikin olevansa todellisauudessa Kristuksen vainooja.
Tätä samaa herätystä toivoisi niin monille
"hyville ristityille", jotka vikoilevat toisten synneissä, ja näkevät omat kielteiset puolensa toisissa, pilkaten ja tuomiten heitä avoimesti ja häpeämättä, ja pilkkaamalla heidän uskoaan Kristuksen sovitustyöhön. He eivät sokeudessaan huomioon sitä, että heidän tuomitsemansa ihmiset on Kristuksen uhrilla sovitettu ja hänen verensä kautta Jumalalle lunastettu. Tämä on tyypillisten lestadiolaisten kammottavin synti ja vika, tämä Sauluksen synti.
Toisen ihmisen omalla suullaan tunnustaman uskon kieltäjä ja halveksija, on aina Kristuksen vainooja.tavoin kun korintossa: "Evankeliumia julistamalla".
8. Miksi ei siis paljoa enemmin sillä viralla, joka hengen antaa, pitäisi kirkkaus oleman? - sielläkin:
ÖÖÖÖÖÖÖÖÖ kirjoitti:
Tässä ei ole ollut teemana, uudestisynnyttääkö kaste.
Huomataan myös se, mitä Paavali itse sanoo Galatalaiskirjeessä.Kirkkopostillassa Luther opettaa: Kuinka tullaan Jumalan lapseksi? "Kaikki te jotka olette Kristuksen päällenne pukeneet". Kristus on Jumalan lapsi; sen joka pukeutuu Jumalan lapseen, täytyy myöskin olla Jumalan lapsi.- - Mitä merkitsee Kristuksen pukeutuminen?
Myös Galatalaiskirjeen selityksessä Luther analysoi näitä kolmen luvun jakeita:
"Koska usko on itse siunaus, itse perintö, joka aabrahamille luvattiin hänen siemenessään Kristuksessa, niin senvuoksi Kristukseen uskovalla on tämä perintö. Mutta jos hänellä on perintö, ei hän ole enää kasvattajan alainen, vaan hän on vapaa, hän on Herra ja perillinen. Mutta kenellekkään muulle ei anneta perintöä kuin lapsille. Siitä seuraa se, että se, joka uskoo Kristukseen, on Jumala lapsi. Tässä merkityksessä sanotaan JOh.1:12: "Hän antoi voiman tulla Jumala lapsiksi, niille jotka uskovat hänen nimeensä"
Apostoli selittää, että he ovat Jumalan lapsia uskoessaan Kristukseen. Kaste- hän sanoo,- Saa aikaan , että te olette pukeneet päällenne Kristuksen. Mutta Kristuksen päällepukeminen on samaa kuin pukea päälle vanhurskaus, totuus ja kaikki armo, sekä koko lain täyttäminen. Sen vuoksi Kristuksessa teillä on kaikki siunaus ja Aabrahamin perintö. Mutta jos te olette pukeneet päällenne Kristuksen, niin te olette, koska Kristus on Jumalan Poika, tämän saman päällepukemisen tähden Jumalan lapsia. Tätä samaa sanontaa apostoli käyttää Room.13.14 sanoessaan: "Vaan pukekaa päällenne Herra Jeesus Kristus". Ja, Ef.4, 24: "Pukekaa päällenne uusi ihminen, joka Jumaln mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen". "Totuudem" hän sano- Sillä pelkkä laki pukee päälleen ulkokullatun pyhyyden ja vanhurskauden. -- Sinä et ole- apostoli sanoo-Vanhurskas sen vuoksi että olet juutalainen ja noudatat lakia, vaan sen vuoksi, että uskot Kristukseen ja olet Kristuksen päällesi pukenut.
Galatalaiskirjeen selitys noudattaa uskon merkitystä kuin kirkkopostillan vastaava kohta. Siitä tulee samalla tavoin selkeästi esille kasteen armomerkitys, pyhitys ja kasteen siunaus vanhurskauden sinettinä. - Syntisäkki Surkea
sielläkin: kirjoitti:
Kirkkopostillassa Luther opettaa: Kuinka tullaan Jumalan lapseksi? "Kaikki te jotka olette Kristuksen päällenne pukeneet". Kristus on Jumalan lapsi; sen joka pukeutuu Jumalan lapseen, täytyy myöskin olla Jumalan lapsi.- - Mitä merkitsee Kristuksen pukeutuminen?
Myös Galatalaiskirjeen selityksessä Luther analysoi näitä kolmen luvun jakeita:
"Koska usko on itse siunaus, itse perintö, joka aabrahamille luvattiin hänen siemenessään Kristuksessa, niin senvuoksi Kristukseen uskovalla on tämä perintö. Mutta jos hänellä on perintö, ei hän ole enää kasvattajan alainen, vaan hän on vapaa, hän on Herra ja perillinen. Mutta kenellekkään muulle ei anneta perintöä kuin lapsille. Siitä seuraa se, että se, joka uskoo Kristukseen, on Jumala lapsi. Tässä merkityksessä sanotaan JOh.1:12: "Hän antoi voiman tulla Jumala lapsiksi, niille jotka uskovat hänen nimeensä"
Apostoli selittää, että he ovat Jumalan lapsia uskoessaan Kristukseen. Kaste- hän sanoo,- Saa aikaan , että te olette pukeneet päällenne Kristuksen. Mutta Kristuksen päällepukeminen on samaa kuin pukea päälle vanhurskaus, totuus ja kaikki armo, sekä koko lain täyttäminen. Sen vuoksi Kristuksessa teillä on kaikki siunaus ja Aabrahamin perintö. Mutta jos te olette pukeneet päällenne Kristuksen, niin te olette, koska Kristus on Jumalan Poika, tämän saman päällepukemisen tähden Jumalan lapsia. Tätä samaa sanontaa apostoli käyttää Room.13.14 sanoessaan: "Vaan pukekaa päällenne Herra Jeesus Kristus". Ja, Ef.4, 24: "Pukekaa päällenne uusi ihminen, joka Jumaln mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen". "Totuudem" hän sano- Sillä pelkkä laki pukee päälleen ulkokullatun pyhyyden ja vanhurskauden. -- Sinä et ole- apostoli sanoo-Vanhurskas sen vuoksi että olet juutalainen ja noudatat lakia, vaan sen vuoksi, että uskot Kristukseen ja olet Kristuksen päällesi pukenut.
Galatalaiskirjeen selitys noudattaa uskon merkitystä kuin kirkkopostillan vastaava kohta. Siitä tulee samalla tavoin selkeästi esille kasteen armomerkitys, pyhitys ja kasteen siunaus vanhurskauden sinettinä.Kiitos Jumalalle, että hän on meille kirkastanut Poikansa.
Kiitos sinulle ystävä, leivän murtamisesta tänä sunnuntaina. Kiitos
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä433743- 362474
Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?342021- 221757
- 171689
- 231598
Ihmetteletkö, mihin sinussa ihastuin?
Pikkuhiljaa huomasin, että olet ainutlaatuinen luonne, plussana tietysti ulkoiset avut. Toista ei taida löytyä koko maai1001592- 241457
Mitä yhteistä on sulla ja kaivatulla?
Onko teillä samantyyppinen olemus tai luonne? Vai muistuttaako vartalonne toisiaan? Tai kasvot? Entä pukeutuminen? Onko991446- 221409