Oulun laulunopettajat?

xxxxman

Ketä olisi Oulussa hyviä opettajia tenorille? Jurveliini ainakin yks? opettaako Raimo Niemikorpi nykyään? eikö se Raimo ole Jurveliinin oppilaita ollut? antakaa vinkkiä ;)

mutta tidoksi että huutajaksi en ala eli opetuksen pitäisi olla italialais tyylistä!

21

8101

Vastaukset 21

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yoha

Raimo on Jurvelinin oppilaita ja opettaa edelleen Oulun konservatoriolla. Hyvä vaihtoehto tenorille ja miksei muillekin äänialoille. Jurvelin itse on vähentänyt reilusti uusien oppilaiden sisäänottoa ja haluaa varmasti kuulla ääntä, ennen kuin sanoo mitään (esim. jollain kursilla).

Vladimir Nedvizhai on myöskin tenori, joka opettaa vaatimasi italialaisen koulukunnan mukaisesti. Hän on niinikään konservatorion opettaja.

Nuoremman polven tenoreita on Velimatti Rautakoski, joka hänkin en entinen Niemikorven ja nykyinen Jurvelinin oppilas. Juhani Alakärppä on baritoni, mutta hänellä ylä-äänet toimivat erinomaisesti, joten hän pystyisi toimimaan tenoreillekin esimerkkinä. Alakärppä opiskelee laulunopettajaksi Oulun ammattikorkeassa.

• sopraano

jos et halua oppia huutamaan niin älä ainakaan Jurveliinille mene!Kuuntele miten opettaja itse laulaa, niin ehkä löydät sopivan. Valitettavasti suomessa ei oikein hyvää tenori opettajaa ole.

• yoha

"jos et halua oppia huutamaan niin älä ainakaan Jurveliinille mene!"

Mihin tuollaisen väitteen perustat?

• sopraano
        yoha kirjoitti:

"jos et halua oppia huutamaan niin älä ainakaan Jurveliinille mene!"

Mihin tuollaisen väitteen perustat?

Siihen että Jurvelin laulaa huutamalla samoin hänen oppilaat.

• kiki
        sopraano kirjoitti:

Jurvelin ja hänen oppilaansa huutavat. Eikä "tuesta" ole tietoakaan. En kyllä suosittelisi kenellekkään.

• yoha
        sopraano kirjoitti:

Kiitos vaan palautteesta, olen itsekin Jurvelinin oppilas. Meillä täytyy olla tyystin erilainen käsitys laulamisesta, sillä Jurvelinin opeista on huutaminen kaukana. Hänen parhaat oppilaansa kestävät vertailun kenen tahansa kanssa laulutekniikassa.

Sen myönnän, että hänen oppilaistaan muutamat kansalliselle huipulle tai ainakin kansalliseen tietoisuuteen päässeistä eivät edusta mitenkään kunniakkaasti Eskon koulukuntaa ja sortuvat huutamiseen.

Ja kritiikistä tuennan suhteen sanon sen, ettei kukaan Suomessa, ei kukaan osaa sitä paremmin opettaa kuin Esko.

Ehkä näitä väärinkäsityksiä ovat aiheuttaneet ne, jotka ovat keskeneräisinä lähteneet Eskon koulusta ja alkaneet tehdä uraa raakileina. Ei ihme, jos siinä maine mustaantuu.

• Niemikorvella
        yoha kirjoitti:

Kiitos vaan palautteesta, olen itsekin Jurvelinin oppilas. Meillä täytyy olla tyystin erilainen käsitys laulamisesta, sillä Jurvelinin opeista on huutaminen kaukana. Hänen parhaat oppilaansa kestävät vertailun kenen tahansa kanssa laulutekniikassa.

Sen myönnän, että hänen oppilaistaan muutamat kansalliselle huipulle tai ainakin kansalliseen tietoisuuteen päässeistä eivät edusta mitenkään kunniakkaasti Eskon koulukuntaa ja sortuvat huutamiseen.

Ja kritiikistä tuennan suhteen sanon sen, ettei kukaan Suomessa, ei kukaan osaa sitä paremmin opettaa kuin Esko.

Ehkä näitä väärinkäsityksiä ovat aiheuttaneet ne, jotka ovat keskeneräisinä lähteneet Eskon koulusta ja alkaneet tehdä uraa raakileina. Ei ihme, jos siinä maine mustaantuu.

sama opetus metodi kuin Jurvelinilla? eiko se ole italialais tyylistä opetusta?

• yoha
        Niemikorvella kirjoitti:

sama opetus metodi kuin Jurvelinilla? eiko se ole italialais tyylistä opetusta?

On metodeissakin paljon samaa, kummallakin on ihanteena italialaistyyppinen äänenmuodostus. Hienonhienoja löytyy sitten, kun pidemmälle mennään esim. pianissimon sointivaatimuksissa.

Pääpaino on Niemikorvella tuennan aktivoimisessa ja sen tiedostamisessa aivan alusta saakka. Jurvelin korostaa heti kokonaissuoritusta, johon liittyy tuenta merkittävänä osana. Näin karrikoiden.

• kiki
        yoha kirjoitti:

On metodeissakin paljon samaa, kummallakin on ihanteena italialaistyyppinen äänenmuodostus. Hienonhienoja löytyy sitten, kun pidemmälle mennään esim. pianissimon sointivaatimuksissa.

Pääpaino on Niemikorvella tuennan aktivoimisessa ja sen tiedostamisessa aivan alusta saakka. Jurvelin korostaa heti kokonaissuoritusta, johon liittyy tuenta merkittävänä osana. Näin karrikoiden.

Onko jurveliin muuttanut opetusmenetelmää? Olen nimittäin ollut laulukursseilla jossa jurveliini on opettanut. Eikä tuesta ole puhuttu pätkääkään. Vaan ääni on pelkästään yritetty työntää maskiin.Ja ylä-ääänet on puskerrt huutamalla.

Olen kuunnellut tunteja paljonkin näillä kursseilla,Joten tiedän mistä puhun.

Olen myös kuullut paljon Jurveliinin oppilaita ja myös Jurveliinia Ja huutoa on ollut.Eikä tuesta tietoakaan...

• yoha
        kiki kirjoitti:

Onko jurveliin muuttanut opetusmenetelmää? Olen nimittäin ollut laulukursseilla jossa jurveliini on opettanut. Eikä tuesta ole puhuttu pätkääkään. Vaan ääni on pelkästään yritetty työntää maskiin.Ja ylä-ääänet on puskerrt huutamalla.

Olen kuunnellut tunteja paljonkin näillä kursseilla,Joten tiedän mistä puhun.

Olen myös kuullut paljon Jurveliinin oppilaita ja myös Jurveliinia Ja huutoa on ollut.Eikä tuesta tietoakaan...

En ymmärrä mistä puhut. En ole Eskon opissa mitään tuollaista oppia saanut. Ehkä sinun käsityksesi laulamisesta on tyystin erilainen.

• kiki
        yoha kirjoitti:

En ymmärrä mistä puhut. En ole Eskon opissa mitään tuollaista oppia saanut. Ehkä sinun käsityksesi laulamisesta on tyystin erilainen.

Minun käsitys laulamisesta vaan Jurveliinin. minulla on täysin eri tapa laulaa laulan kropalla eli tuetulla äänellä. eli on ns. pohjat ja laulaminen on tavallaan pitkitettyä puhetta ääni tulee kuin itsestään sitä ei tarvitse tehdä, eikä puskea väkisin.Ääni on tavallaan kun pyramidi pohja leveä ja tukeva ja korkeat äänet tulevat automaattisesti, ilman puristusta ja pakoittamista. mitä yiemmäs mennään sitäenemmän pitää olla kropassa "vetoa" alaspäin.

Vähän huono sepustus mutta en osaa paremminkaan asiaa selittää näin kitjoittaen. Olisi kiva kuulla miten sinua on opetettu tuottamaan ääntä?

• yoha
        kiki kirjoitti:

Minun käsitys laulamisesta vaan Jurveliinin. minulla on täysin eri tapa laulaa laulan kropalla eli tuetulla äänellä. eli on ns. pohjat ja laulaminen on tavallaan pitkitettyä puhetta ääni tulee kuin itsestään sitä ei tarvitse tehdä, eikä puskea väkisin.Ääni on tavallaan kun pyramidi pohja leveä ja tukeva ja korkeat äänet tulevat automaattisesti, ilman puristusta ja pakoittamista. mitä yiemmäs mennään sitäenemmän pitää olla kropassa "vetoa" alaspäin.

Vähän huono sepustus mutta en osaa paremminkaan asiaa selittää näin kitjoittaen. Olisi kiva kuulla miten sinua on opetettu tuottamaan ääntä?

Juuri noinhan minullekin opetetaan. Lisäisin tuohon tuennan alaspäinsuuntautumiseen vielä sen, että se suuntautuu samalla myös sivuille, eteen- ja taaksepäin. Eli ikäänkuin rantapalloa painettaisiin veteen, niin paine leviää alaspäin ja myös sen sivuille ympäriinsä.

Mutta puskemisesta ei Eskon tunnilla ole opetettu koskaan. Maskissa äänen täytyy toki soida, että äänen kirkkaus ja soinnin tasalaatuisuus säilyy, ja korkeammalle mennessä äänen täytyy kaventua, jotta sama sointi säilyy ja ylä-äänet eivät rasittaisi kurkkua.

Mutta noilla sanoilla, millä itsekin kuvailit äänen tuottoa, kuvailisin minäkin, enkä näe siinä mitään ristiriitaa Jurvelinin opetukseen.

• yoha
        kiki kirjoitti:

Ja kyllä Eskon tunnilla ääntä käytetään, sitä en kiellä, mutta siinä on vissi ero kun sen tekee joku aloittelija verrattuna ammattilaiseen. Aloittelija voi sortuakin huutamiseen ja jos olet silloin sattunut olemaan paikalla, niin varmasti väärinkäsityksiä syntyy. Mutta ei Esko sitä opeta eikä siihen varsinkaan pyritä.

• kiki
        yoha kirjoitti:

Ja kyllä Eskon tunnilla ääntä käytetään, sitä en kiellä, mutta siinä on vissi ero kun sen tekee joku aloittelija verrattuna ammattilaiseen. Aloittelija voi sortuakin huutamiseen ja jos olet silloin sattunut olemaan paikalla, niin varmasti väärinkäsityksiä syntyy. Mutta ei Esko sitä opeta eikä siihen varsinkaan pyritä.

ei lienee aloittelija? Suurinosa näistä oppilaista oli joko tehnyt tai tekemässä diplomia! Eivät alottelijoita.Mutta tuesta ei puhuttu mitään... Jos Jurvelin opettaa noin kun sanot niin hyvä on. Ihmettelempä vaan kun kuuntelee sen oppilaita niin tuesta ei ole tietoakaan.Miksi Jurvelin sitten itse laulaa ilman tukea?

Tietysti on sekin että pystyykö oppilas omaksumaan opettajan opin...

Sitäpaitsi tunnen kurkku lääkärin joka kertoi että sibasta käy jatkuvasti laulajia hoidattamassa äänihuuli kyhmyjä jotka tulee väärästä tavasta laulaa.

Myös puheteapeutit kertovat samaa. Nämä ongelmat ovat juuri seurauksia väärästä laulutekniikasta.

Minulla on omakohtainen kokemus mitä väärä opetus saa aikaan. Meenasi mennä ääni kesäkirssilla, kun olin parivuotta laulaneena sinisilmäinen ja yritin laulaa opettajan toiveen mukaan. Onneksi tajusin että nyt mennän metsään.

Kun totesin opettajalle että kurkku on käheä ja kipeä tämä sanoi että se on ihan normaalia niin kaikilla laulajilla on. Opettaja opettaa sibassa.

• yoha
        kiki kirjoitti:

ei lienee aloittelija? Suurinosa näistä oppilaista oli joko tehnyt tai tekemässä diplomia! Eivät alottelijoita.Mutta tuesta ei puhuttu mitään... Jos Jurvelin opettaa noin kun sanot niin hyvä on. Ihmettelempä vaan kun kuuntelee sen oppilaita niin tuesta ei ole tietoakaan.Miksi Jurvelin sitten itse laulaa ilman tukea?

Tietysti on sekin että pystyykö oppilas omaksumaan opettajan opin...

Sitäpaitsi tunnen kurkku lääkärin joka kertoi että sibasta käy jatkuvasti laulajia hoidattamassa äänihuuli kyhmyjä jotka tulee väärästä tavasta laulaa.

Myös puheteapeutit kertovat samaa. Nämä ongelmat ovat juuri seurauksia väärästä laulutekniikasta.

Minulla on omakohtainen kokemus mitä väärä opetus saa aikaan. Meenasi mennä ääni kesäkirssilla, kun olin parivuotta laulaneena sinisilmäinen ja yritin laulaa opettajan toiveen mukaan. Onneksi tajusin että nyt mennän metsään.

Kun totesin opettajalle että kurkku on käheä ja kipeä tämä sanoi että se on ihan normaalia niin kaikilla laulajilla on. Opettaja opettaa sibassa.

"Jos Jurvelin opettaa noin kun sanot niin hyvä on. Ihmettelempä vaan kun kuuntelee sen oppilaita niin tuesta ei ole tietoakaan.Miksi Jurvelin sitten itse laulaa ilman tukea?"

En voi allekirjoittaa tuota. Eskon opetus perustuu nimenomaan hyvin koulutetulle tuennalle. Olin eilen laulutunnilla Eskon kotona ja hän pienen höynäämisen jälkeen innostui tunnin päätteeksi laulamaan "E lucevan le stelle" - aarian, kun sattui olemaan pianisti paikalla. Sellaisia ylä-ääniä ei kuule vieläkään keneltäkään nykytenorilta, vaikka ikää miehellä on jo 71 vuotta. Jos siinä ei ole tuenta mukana, niin niitä ääniä ei tule, saati enää kukaan pysty siinä iässä laulamaan soivalla äänellä.

Ehkei Esko käytä juurikaan sanaa "tuki", mutta nimenomaan hän sitä opettaa puhuessaan hengityksestä ja demonstroidessaan laulutapaa.

• kiki
        yoha kirjoitti:

"Jos Jurvelin opettaa noin kun sanot niin hyvä on. Ihmettelempä vaan kun kuuntelee sen oppilaita niin tuesta ei ole tietoakaan.Miksi Jurvelin sitten itse laulaa ilman tukea?"

En voi allekirjoittaa tuota. Eskon opetus perustuu nimenomaan hyvin koulutetulle tuennalle. Olin eilen laulutunnilla Eskon kotona ja hän pienen höynäämisen jälkeen innostui tunnin päätteeksi laulamaan "E lucevan le stelle" - aarian, kun sattui olemaan pianisti paikalla. Sellaisia ylä-ääniä ei kuule vieläkään keneltäkään nykytenorilta, vaikka ikää miehellä on jo 71 vuotta. Jos siinä ei ole tuenta mukana, niin niitä ääniä ei tule, saati enää kukaan pysty siinä iässä laulamaan soivalla äänellä.

Ehkei Esko käytä juurikaan sanaa "tuki", mutta nimenomaan hän sitä opettaa puhuessaan hengityksestä ja demonstroidessaan laulutapaa.

Mutta olen edelleen sitä mieltä että Jurveliin huutaa, eikä laula kropallaan.Kuulin häntä konsertissa parivuotta sitten ja tuesta ei ollut tietoakaan ja ylä äänet olivat kireitä. Enkä ollut ainoa tätä mieltä oleva.

Kuulin myös hänen oppilaansa joulukonsertin (tenori)ja huutoa ilman tukea oli myös tämä (osa yleisöstä poistui kesken esityksen). Laulaja oli diploomin tehnyt. Tämä ongelma on muillakin opettajilla tuesta=hengitysyhteydestä puhutaan, muttei itse lauleta oikein.

Jos kuuntelit Mirjam helin kilpailut, niin sekä miesten että naisten voittaja lauloi niinkuin minun mielestä pitää.Kukaan muu ei laulanut näin. Jussi Björling on myös hyvä esimerkki miten lauletaan koko kropalla,samoin montserrat caballe.

• sopraano
        kiki kirjoitti:

Mutta olen edelleen sitä mieltä että Jurveliin huutaa, eikä laula kropallaan.Kuulin häntä konsertissa parivuotta sitten ja tuesta ei ollut tietoakaan ja ylä äänet olivat kireitä. Enkä ollut ainoa tätä mieltä oleva.

Kuulin myös hänen oppilaansa joulukonsertin (tenori)ja huutoa ilman tukea oli myös tämä (osa yleisöstä poistui kesken esityksen). Laulaja oli diploomin tehnyt. Tämä ongelma on muillakin opettajilla tuesta=hengitysyhteydestä puhutaan, muttei itse lauleta oikein.

Jos kuuntelit Mirjam helin kilpailut, niin sekä miesten että naisten voittaja lauloi niinkuin minun mielestä pitää.Kukaan muu ei laulanut näin. Jussi Björling on myös hyvä esimerkki miten lauletaan koko kropalla,samoin montserrat caballe.

Olen samaa mieltä,että Jurveliin ja oppilaansa joita minä olen kuullut, huutavat. Olen myös ollut kesäkurssila Jurveliinilla ja siellä painotettiin äänen soimista maskissa. Tuki käsitteen opin vasta Hannele Valtasaarelta.

• yoha
        kiki kirjoitti:

Olkaa sopraanon kanssa sitten tuota mieltä, mutta muistakaa, että on olemassa toinen täysin vastakkainen mielipide kyseisen opettajan osaamisesta ja opettamisesta, vieläpä vallitsevana.

Olen itse hänen leirissään ja olen myös sitä mieltä, ettei siinä opissa ole mitään puutetta tuennan opetuksessa, ei hän ole jättänyt yhdelläkään tunnilla siitä puhumatta. Toinen tärkeä asia on äänen soiminen maskissa, mutta paljon pienemmässä määrin.

• yleisossä
        yoha kirjoitti:

Olkaa sopraanon kanssa sitten tuota mieltä, mutta muistakaa, että on olemassa toinen täysin vastakkainen mielipide kyseisen opettajan osaamisesta ja opettamisesta, vieläpä vallitsevana.

Olen itse hänen leirissään ja olen myös sitä mieltä, ettei siinä opissa ole mitään puutetta tuennan opetuksessa, ei hän ole jättänyt yhdelläkään tunnilla siitä puhumatta. Toinen tärkeä asia on äänen soiminen maskissa, mutta paljon pienemmässä määrin.

sopraanon ja kikin kanssa samaamieltä. Mutta olen vain tälläinen tavallinen musiikin suurkuuntelija en ammattilainen. Mutta makuja on monenlaisia.

• Entinen oppilas
        yleisossä kirjoitti:

sopraanon ja kikin kanssa samaamieltä. Mutta olen vain tälläinen tavallinen musiikin suurkuuntelija en ammattilainen. Mutta makuja on monenlaisia.

Itse olen Eskon tuntenut lapsuudestani lähtien. Hänellä on syntymälahjana kaunis ääni. Hän on myös hyvin taiteellinen esittäjä. Hänen sanomisiaan täytyy oppia lukemaan ns. rivien välistä koska hän on hyvin hienotunteinen. Ensimmäinen ajatukseni on tällä huutamisesta syyttäjälle että ehkä et omaa lahjoja?
        Laulunopetus on kaupallista toimintaa eikä maksavalle oppilaalle anneta niin vain lähtöpasseja vaikka lahjoja ei olisikaan. Tenoreita kun ei kasva puussa eikä musiikin parissa muuten tulla kuin siihen synnytään. Vanhempia ja isovanhempia et voi valita eli sinulla on se ääni mikä on.
        Laulamisella maskissa ei Esko tarkoita sitä että huudat. Ilmeisesti laulat kurkkuäänellä ja puristat äänihuulia ja niskalihaksia joka on lähes kaikkien aloittelevien vika, eli lauletaan komeasti ns. tehdyllä äänellä.
        Ääni jos on maskissa, on vapautunutta ja voit laulaa kurkun rasittumatta lähes määrättömästi äänen sortumatta ja saat äänen taipumaan mitä hienompiin koloratuuri kuvioihin.
        Minulle Esko sanoi että ääni soi hienosti maskissa ja sitä ovat sanoneet muutkin vaikka laulajaksi en ole koskaan päättänyt ryhtyäkään. Esiintymisiä työtä on sitä vastoin riittänyt muutenkin.
        Turha on Eskoa mollata jos ei ymmärrä. Lahjattomuus korvataan huutamalla.

• Anonyymi00021
      UUSI

Olen tuntenut Esko Jurveliinin ja saanut olla hänen oppilaansa. Nyt voin todeta mitkä eväät hän on antanut tenori äänelleni. Esko Jurvelin oli ihminen joka osasi ohjata ja auttaa oikeaan suuntaan laulajat jotka tekivät hänen neuvojensa mukaan. Kaikki kunnia hänelle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra on mukana Suomen huutokauppakeisari -sarjassa

Suomen huutokauppakeisari on tavallisten suomalaisten ohjelma. Sarjan suosiosta kertoo se, että nyt alkaa jo 19. kausi t
      Maailman menoa
      71
      930
    2. Kuuleppas

ensimmäiset naissuhteet toimii miehelle eräänlaisena oppikouluna, mutta hän ei välttämättä itse ymmärrä oppineensa mitää
      Ikävä
      227
      823
    3. Paljonko on etäisyytesi kiinnostavaan naiseen km?

Kaipailen tärkeää miestä ja pohdin hänen ajatuksiaan... ❤️
      Ikävä
      71
      781
    4. Mitä näät

Siinä miehessä?
      Ikävä
      49
      664
    5. On meillä harvinaisen törkeä valtuuston puheenjohtaja

Ja tyhmä! Kannattaisi googlettaa "julkisuuslaki" ja nojata siihen vasta sitten. Samalla voisi googlettaa muiden kuntien
      Kemijärvi
      59
      578
    6. Mikko Leppilampi loi TTK:ssa ankaran tavan - Jatkaako Veronica Verho haastavaa perinnettä?

Suorien lähetysten juontaminen vaatii rautaista ammattitaitoa ja kovaa työtä. Tanssii Tähtien Kanssa -ohjelmassa on näh
      Kotimaiset julkkisjuorut
      28
      538
    7. Olet mieleni päällä edelleen, J

En voi sille mitään. Ja olen yrittänyt voida, monen monta kertaa. Miten jäinkin näin kiinni sinuun... 😞
      Ikävä
      29
      530
    8. Olet aika julma minua kohtaan

Antaisit vähän armoa.
      Ikävä
      46
      517
    9. Oletko miettinyt

Mikä minusta tekee sinulle niin erityisen? Onko se samanlaiset lapsuusmaisemat? Työpaikan liian pitkät katseet? Selvittä
      Ikävä
      29
      499
    10. Olisitko valmis

Siihen?
      Ikävä
      35
      489
    Aihe