Ostin vajaa vuosi sitten Peugeot 2,5 TD:n J5 korilla.
Ongelmani ovat vaihteiston rutinat:
Ylöspäin vaihtaessa;
Ykkönen menee päälle hyvin kakkosen kautta, mutta suoraan huonosti. Kakkonen taas heti liikkeelle lähtiessä hyvin, mutta jos nopeutta vähänkään enemmän, niin taas rusahtaen. Muut vaihteet menevät moitteetta.
Alaspäin vaihtaessa;
Viitoselta neloselle oikein hyvin, mutta neloselta kolmoselle taas rusahtaen. Kolmoselta kakkoselle olen joskus jopa onnistunut oikein pienellä nopeudella vaihtamaan ongelmitta, mutta muuten taas kerran rurahtaen.
On muuten rasittavaa ajella taajamassa, kun joutuu pykältämään pienemmälle ja pitää ajella madellen ollen tien tukkona.
Olen tullut siihen tulokseen, että ongelma voisi olla siirtäjässä. Niinkuin vaihde jäisi kahden vaihteen välille.
Voiko tällaisen ongelman poistaa jotenkin muuten, kuin ajamalla vanhuksen lähimpään satama-altaaseen pimeän tullen? Muuten hyväkuntoinen.
Peugeot J5 -89 ongelma(ko?)
20
11646
Vastaukset
- tehtävänsä
Lähtökohta on se, että tuollaisen kone kestää ainakin 300 tkm, mutta vaihdelaatikko vain puolet siitä kunnollaan.
Mielestäni oireet ovat selvät eli alempien vaihteiden sykronirenkaat ovat kuluneet loppuun.
Onko rattivaihde ja onko vivustossa löysää.
Kun remonttiin on selkeästi tarvetta, niin samala kannattaa hävittää siirtovivuista löysät pois ja tarkastaa/vaihtaa laakerit laatikosta.
Kustannuksista. Remonttiin kannattaa ryhtyä jos auto on koneen ja korin puolesta vielä käyttökunnossa. Merkkiliikkeen ryöstöhintoihin ei kuitenkaan kannata suostua tämän ikäisen auton kanssa, vaan hanki käytetty laatikko tai teetä omaan laatikkoon remontti jossakin pienpajassa tai vaihdelaatikkoihin. erikoistuneessa firmassa. - pösö
vika voi olla kytkimessä. jos kytkin kunnossa niin kannataa vaihtaa laatikko öljyt,laatikko on tarkka öljy laadusta,kannataa hakea merkkiliikkeestä shellin parasta vaihteistoöljyä.
kokeilu ei paljon maksa,tietenkin jos laatikko on jo kulunut "pilalle" ei hyvästäkään öljystä ole apua, kuin rempan jälkeen. - lahjomaton
En ole varma jos tämä auttaa mutta helppo tarkistaa...
Ota vararengas pois että pääset tutkimaan...
Katso vaihdelaatikon yläpuolelle ja tutki jos sen vaihdetangon "liitoskohta" vaihelaatikon yläpuolella on löystynyt liikaa!
Se on sellainen vaihteen siirtoakselin sivuilla olevat kaksi peltiliuskaa joiden läpi kulkevalla pultilla voit säätää tiukkuuden. SE EI SAA OLLA LIIAN TIUKALLA mutta liian löysällä väljyys estää vaihteen menemistä kokonaan päälle.
Silloin kun ohjaamossa oleva vaihdetango ajaessa liikkuu vapaasti eikä jumitu siihenkohtaa mihin sen vedät tai työnnät on sopiva välsyys. Liian tiukalla oleva rikkoo vaihdelaatikon nopeasti.
Siis se pultti mieluummin hiukan liian löysällä kuin liian tiukalla! - lahjomaton
PS
Voi olla ettei kaikissa malleissa ole samallainen kuin mitä olen nähnyt muissa autoissa... - renkaat
Synkroni renkaat on vainaat. J5lla voi ajella kyllä ilman kytkintäkin, kun pääsee liikkeelle. Oikeat kierrokset ylöspäin vaihtaessa, ja välikaasun kanssa alaspäin. Kerran ajelin auton näin kaupungin läpi kytkinremonttiin. Ja yks kesä saksasta tullessa kytkinpoljin lopsahti lattiaan, painelaakeri meni läpi asetelmasta. Sitten vaan 3n silmään ja startilla liikkeelle, tanskan ja ruotsin läpi tultiin, lauttaan meno oli vähän mielenkiitosta, muuten meni aika hyvin. kotiin päästyä kytkimen uusinta, ja taas mentiin.
- Karitsa Oulusta
Moottori ja vaihdelaatikko on perusteellisesti kunnostettu alle kaksi vuotta sitten. Nyt Ajettu 45000 km remontin jälkeen. Ei ole tietoa, onko välykset tarkistettu, luultavasti (toivottavasti). Huollo tehty säännöllisesti.
- höh
Kaksoispoljennan ja välikaasun käyttämisen opettelu vaihtaessa säästää synronirenkaita, ja vähentää rusahtelua. Jo rauhallinen vaihtaminen suuremmalle vaihteelle auttaa monasi suuremmalle vaihdettaessa. Kaksoispoljenta ja välikaasu pienemmälle vaihdettaessa.
- niinpä niin
höh kirjoitti:
Kaksoispoljennan ja välikaasun käyttämisen opettelu vaihtaessa säästää synronirenkaita, ja vähentää rusahtelua. Jo rauhallinen vaihtaminen suuremmalle vaihteelle auttaa monasi suuremmalle vaihdettaessa. Kaksoispoljenta ja välikaasu pienemmälle vaihdettaessa.
Joo, rikki saa sen mersunkin lootan, kun vaihdellaan rallimalliin.
- saulim1
Tietääkö kukaan ja varmaan tietää käykö ducaton vaihdelaatikko pösön vastaavaan malliin.Kysymys on vanhasta rattivaihteisesta vehkeestä.Eli peugeot j5 2,5 td
- Tietääpä hyvinkin
Laatikko on sama.
- Hanu
Kysyin samaa Italia motorista Tampereella. Siis sopiiko -89 Ducaton laatikko -92 J5:een. Sain tällaisen vastauksen.
Ei sovi, kytkinkoppa on erillainen, J5:ssa tulee nokka-akseli kopan läpi. - pitää olla piilossa
Hanu kirjoitti:
Kysyin samaa Italia motorista Tampereella. Siis sopiiko -89 Ducaton laatikko -92 J5:een. Sain tällaisen vastauksen.
Ei sovi, kytkinkoppa on erillainen, J5:ssa tulee nokka-akseli kopan läpi.risahan se on jos nokka aikseli läpi tulee?
- liimapimppi
Persustat minullakin rutisevat, lieneekö syynä löystynyt jännetuppi. Esinahka liikkuu hyvin eikä ole kiereä.
- On se Tahvo
Kato Tollo Tahvo kertookin siinä kokemustaan nahan liikuttelustaan.
- vaihteet
ASIAAA KERTOKAA PIAN!?.
- No mutta
reino, miksi sinulle pitää kertoa, et sinä reino kuitenkaan mistään mitään ymmärrä!
- On se Tahvo
No mutta kirjoitti:
reino, miksi sinulle pitää kertoa, et sinä reino kuitenkaan mistään mitään ymmärrä!
Ei Tollo Tahvo osaa mitään kertoa, muuta kuin Reinon kanssa vietetyistä lemmenöistä.
Oletko Tollo taas jo kännissä ??
- Tahvo vaan
Minulla onkin 3.0l ropottivaihtein Fiatti.
Ei vaihteet rohise. Käytiin Reinonkin kanssa Englannissa autollamme.
Niveleitä vaan menee useasti, mutta ei sen väliä ,kun pitää vaan niitä mukana reippaasti.
Kesällä ajoimme autollamme Kuopiosta , Iisalmeen asti ja takaisin,hyvin kulki ja kukku kaaramme.
Automme on sellainen oikein hieno pakettiauton hytillä. ja tietysti rumatikki pöhisee kivasti näin syksyllä höyryä. - Menkää hoitoon!!!!!!
Taas kyrpiäiset pilasi hyvin alkaneen juttuketjun vaihteistoasiasta.
- 4321
Pääasiassa synkronointi kuluu liian nopeast väärillä vaihteistoöljyillä.
Kokeile vaihtaa vaihteistoöljyt oikeanlaatuisiin ( ei mobil SHC ) hyvällä tuurilla voit viela pelastaa synkronoinnin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406653
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495739- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434490Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522966Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242402- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197