Onko teillä kokemuksia munasarjakystista? Jouduin sairaalaan kovien alavatsakipujen vuoksi ja syyksi epäiltiin puhjennutta munasarjakystaa. Kyselin hoitoa, ei kuulemma ole. Puhjetessa sattuu niin sikana, että ihan pelkään jo kipuja. Miten teitä on hoidettu?
Munasarjakystan puhkeaminen
17
54239
Vastaukset
- Inkku
ei niille tosiaankaan voi kait tehdä mitään jos ne on kerennyt puhjeta!mutta jos se ei puhkee ja on kooltaan suuri n.4-5 cm turvaudutaan mahdollisesti leikkaukseen,ainakin minulle niin tehtiin aikanaan kun oli useampaan otteeseen niitä,sit laitettiin sellainen suoja-aine ettei niitä tulis niin helposti.Se on tosiaankin kivulloinen jos kasvaa isoksi ja jos se puhkee itsestään.Jotkut ovat vain herkempiä niitä saamaan.Näin minulle on sanottu!Tähystysleikkauksella otetaan pois.Ei ole iso homma eikä toipuminen siitä vaikea,eikä juuri kivuliaskaan.Näin ainakin minulla,kärsin niistä vuosia,mutta nyt niitä ei enään ole tullut.
- syö kipulääkettä
Kipulääke helpottaa ja kipu loppuu aikanaan. Mulla kipuilu kesti toista viikkoa. Puhjennyt kysta oli noin kanamunan kokoinen.
- nainen 46 vee
syö kipulääkettä kirjoitti:
Kipulääke helpottaa ja kipu loppuu aikanaan. Mulla kipuilu kesti toista viikkoa. Puhjennyt kysta oli noin kanamunan kokoinen.
Ihan keljuinta on se, ettei tiedä onko kivun syynä kysta vai umppari. Mulla on umppari vielä tallella ja kysta samalla puolella. Noin 5 cm halkasijaltaan. Jotkut sanoo, että näistä voi tulla pahanlaatuisia kasvaimia ja jotkut väittää että ei... Kääks
- nainen 23v
juu.. minulta reilu kaksi vuotta sitten leikattiin (isosti, alavatsan kautta) eptävallisen suuri veritäytteinen kysta joka oli kooltaan yli 10cm läpimitaltaan (tätä ei havaittu ollenkaan aiemmin), samalla leikattin vasemman puolen munasarjani kokonaan pois torsioitumisen vuoksi.
menin lääkäriin alunperin 40 kuumeen vuoksi joka oli kestänyt 4 päivää ilman muita oireita paitsi jo parisen kuukautta kestäneet kovat vatsakivut(joita minulla aina ollut lapsuuden suolisto leikkausten takia)
sitten kerroin myös vatsakivuista ja sain ajan gynelle. tuolloin tulehdusarvoni olivat korkealla. olin ollut jo 3kertaan parin kuukauden sisällä sairaalassa mutta tosin aivan väärissä hoidoissa ja eri syiden ja niiden epäilyjen vuoksi.
mahani pullotti hurjana jota ihmettelinki. sitten vihdoin pääsin gyneen jonne menin itkun kanssa ja siellä ensin epäiltiin keskenmenoa/ kohdun ulkopuolista raskautta. sittenpä jouduinkn heti seuraavana päivänä leikkaukseen.Kysta puhkesikin leikkauksen yhteydessä.
kaikkea tätä edelsi useat hiivatulehdukset ja pahat, äkilliset veriset virtsatie tulehdukset jotka kaikki loppui kun kysta poistettiin.
sain uusia kipuja jo kk sisällä, enkä kiinnittänyt niihin huomiota ennenkuin nyt 1,5 vuoden perästä tilasin taas ajan gyneen kaiken varalle kun alkoi menkatkin käyttätyä oudosti.
ja taas oli lisää patteja jotka useiden tutkimusten ja mietintöjen jälkeen päätettiin puhkaista koska leikkausta ei mielell tehdä kun on jäljellä vain yksi munasarja ja olen niin nuorikin. Se puhkominen (3kpl kystia) se vasta oli niin kivuliasta että ei siitä itkemättä selvinnyt.. oli kuin olis puukkoa saanu joka suunnasta.
nyt on jälleen pari kk tuon jälkeen ilmaantunut lisää 5 kpl rypäs joista yksi on veritäytteinen ja ns. seurannassa oleva että kasvaako se ja mitä sille tehdään.. tietenkin pidetään myös muita silmällä.
onneksi on enää pari viikoa taas kontrolliin-toivon että en taas joutuisi leikkaukseen.
Kystat on ihnhottavia kun niiitä sit alkaa tulla helposti lisää. minun kohdalla on arvoitu syyksi että kuukautisten yhteydessä jollain
tapaa munasolu ei irtoa kunnolla vaan se jää jonnekin matkan varrelle ja kiinittyy sinne ja useinmiten sit saa aikaan jonkinlaisen tulehdustilan joka lähtee patteja kasvattamaan.
jotain piti vielä sanomani mutta tuli katkos..
(yleensähän ne puhkeaakin itsestään.)
että tällainen tarina minulla. - nainen 23v ( nyt 25v)
nainen 23v kirjoitti:
juu.. minulta reilu kaksi vuotta sitten leikattiin (isosti, alavatsan kautta) eptävallisen suuri veritäytteinen kysta joka oli kooltaan yli 10cm läpimitaltaan (tätä ei havaittu ollenkaan aiemmin), samalla leikattin vasemman puolen munasarjani kokonaan pois torsioitumisen vuoksi.
menin lääkäriin alunperin 40 kuumeen vuoksi joka oli kestänyt 4 päivää ilman muita oireita paitsi jo parisen kuukautta kestäneet kovat vatsakivut(joita minulla aina ollut lapsuuden suolisto leikkausten takia)
sitten kerroin myös vatsakivuista ja sain ajan gynelle. tuolloin tulehdusarvoni olivat korkealla. olin ollut jo 3kertaan parin kuukauden sisällä sairaalassa mutta tosin aivan väärissä hoidoissa ja eri syiden ja niiden epäilyjen vuoksi.
mahani pullotti hurjana jota ihmettelinki. sitten vihdoin pääsin gyneen jonne menin itkun kanssa ja siellä ensin epäiltiin keskenmenoa/ kohdun ulkopuolista raskautta. sittenpä jouduinkn heti seuraavana päivänä leikkaukseen.Kysta puhkesikin leikkauksen yhteydessä.
kaikkea tätä edelsi useat hiivatulehdukset ja pahat, äkilliset veriset virtsatie tulehdukset jotka kaikki loppui kun kysta poistettiin.
sain uusia kipuja jo kk sisällä, enkä kiinnittänyt niihin huomiota ennenkuin nyt 1,5 vuoden perästä tilasin taas ajan gyneen kaiken varalle kun alkoi menkatkin käyttätyä oudosti.
ja taas oli lisää patteja jotka useiden tutkimusten ja mietintöjen jälkeen päätettiin puhkaista koska leikkausta ei mielell tehdä kun on jäljellä vain yksi munasarja ja olen niin nuorikin. Se puhkominen (3kpl kystia) se vasta oli niin kivuliasta että ei siitä itkemättä selvinnyt.. oli kuin olis puukkoa saanu joka suunnasta.
nyt on jälleen pari kk tuon jälkeen ilmaantunut lisää 5 kpl rypäs joista yksi on veritäytteinen ja ns. seurannassa oleva että kasvaako se ja mitä sille tehdään.. tietenkin pidetään myös muita silmällä.
onneksi on enää pari viikoa taas kontrolliin-toivon että en taas joutuisi leikkaukseen.
Kystat on ihnhottavia kun niiitä sit alkaa tulla helposti lisää. minun kohdalla on arvoitu syyksi että kuukautisten yhteydessä jollain
tapaa munasolu ei irtoa kunnolla vaan se jää jonnekin matkan varrelle ja kiinittyy sinne ja useinmiten sit saa aikaan jonkinlaisen tulehdustilan joka lähtee patteja kasvattamaan.
jotain piti vielä sanomani mutta tuli katkos..
(yleensähän ne puhkeaakin itsestään.)
että tällainen tarina minulla.... nyt on veripatti taas jälleen kasvanut vain.. nyt patti on jo mun nyrkin kokonen.. oliko kokoluokkaa 6cm x 10cm jos en iha väärin muista, mutta kuitenki mun oman luuvitosen kokonen molluska.
kävin muutama vko sitten taas kontrolissa ja kasvanu oli joo.. minusta on tyhmää ettei asialle tehdä mitään! sen kun vaan ihmetellään ja odotetaan ihmettä. kaikki nää vuodet tässä oon kestäny jokapäiväistä kipua, välillä niin kovia et itku tulee ja ei voi liikkuu milliäkään.
tässä sit ihmetellessä todettiin keväällä ( 6kk sit) että se ainoona olevan munasarjan munanjohdin on tukossa/-tuletunu ja täynnä nestettä. sillekää ei mitää lähdetä tekemään.
ja jos lapsia edes millon alan suunnitella/ haaveilla niin ei tuu lasta ei paskaa ilman lääkärien apua ( keinohedelmöitys?! )
että tooooosi kiva. monet kerrat olen nyrkkiä pöytään lyöny ja ollut tyyliin kirjottamassa valtakirjaa että annan luvan leikata OMALLA VASTUULLA. sithän hitto syön loppuelämäni hormooneja ja kärsin KAUHEISTA vaihevuosista
- hitto vie ku ne taitaa olla jo =D aina hiki ja kuuma ja kaikkee.. XD
( oon syöny reilut 6kk Primolutia)
nappia vaan mukaan annetaan aina entistä vahvempia ja päähä taputuksia et kyllä se siitä. aaarrgghh!
jos tilanne pahenee, on miulla vuodepaikka osastolle aina avoin et sit kun vaan soitan jos oikeen koskee jne eikä mikää auta niin sit saan tipan kautta lääkkeitä ja näin mutta hitto vie kun tekisivät jotain ku kerran tietävät mikä kivun aiheuttaa. tässä taas kun odotellaaan 6kk niin kohta ehtii tuoki munasarja kiepsauttaa itsenä varren ympärille patin painosta ja mitähä sit tehhään.. hmmm
se tässä viel on erityisen kipeää että mun "menkat" vuotaa vain päivän ja sit ei mitää enää näykkään koska vuodan ns. takaperoisesti takaspäin sisälleni, sinne pattiin. ja sekös koskee!! oikeen tunnen kun millon se kasvaa ja se syke minkä pystyy tuntemaan.. yööööhhh
miun mahaan vaan kun ei kukaan yksinkertaisesti halua lähteä seikkaileen kun se on niin vaikea leikattava kiinnikeisyyden vuoksi. ymmärrän mie sen joo, mut eikös heille palkkka siitä makseta et hoietaa ihmiset kuntoon! on alkanu tuntua et noinko pitää kohta yksityiselle raahutua kun eihän tästä mitään tuu.. ei ei ei
joka kerta kun mahaan koskee sillai oikeen raivona niin joka kerta pelkään et nytkö se puhkeaa! sanoin mie et mitähä tulee tapahtuun kun tän hetkinen patti on paljon pienempi kun se eka, joka oireili vasta iha viimemetreillää ja tää patti nyt jo väliin koskee samaan tyyliiin. et ei hyvältä vaikuta ei.
hölömöö leikkii tälläi ihmisten terveydellä..
nooo, ehkä tää tästä.
--------------------------------------------------- - pieni ihminen
nainen 46 vee kirjoitti:
Ihan keljuinta on se, ettei tiedä onko kivun syynä kysta vai umppari. Mulla on umppari vielä tallella ja kysta samalla puolella. Noin 5 cm halkasijaltaan. Jotkut sanoo, että näistä voi tulla pahanlaatuisia kasvaimia ja jotkut väittää että ei... Kääks
mulla myös todella todella kipeä munasarjakysta oikealla puolella. Myös ummpari on tallella, mutta luulisin kyseessä olevan kystan. Se on nin kipeä, että synnytyssalissa olen moista tuskaa kokenut. Pitäisköhän se jo leikkuuttaa...
- hei pini ihminen
pieni ihminen kirjoitti:
mulla myös todella todella kipeä munasarjakysta oikealla puolella. Myös ummpari on tallella, mutta luulisin kyseessä olevan kystan. Se on nin kipeä, että synnytyssalissa olen moista tuskaa kokenut. Pitäisköhän se jo leikkuuttaa...
hei pini ihmnen olin samassa oiressa ja synytys salissa tapahtuin ihan sama mitä tapahtui
sinulle kanata leikkata pois olen leikkanut pois vuona 27.03.2009
- murmeli
todettiin kysta toisessa munasarjassa pari vuotta sitten. Ennen sitä kystasta ei ollut tietoakaan, alkoi vain kovat vatsakivut ja eikun päivystykseen. Löytyi suklaakysta, noin 10cm halkaisijaltaan joka oli puhjennut ja ruennut vuotamaan vatsalaukkuun. Ystäväni joutui leikkaukseen, samalla jouduttiin poistamaan toinen munasarja kokonaan koska löytyi muistaakseni lisää pieniä kystia. Samalla todettiin endometrioosi. Nyt käy ajoittain kontrolleissa.
- 35v
Mulla puhkes munasarjakysta joskus viimevuoden loppupuolella. Ensin tuli aivankuin normaalintuntoinen kuukautiskipu, tosin 2vk etuajassa, sitten yhtäkkiä, WC:ssä käydessä tuli sellainen kipu, että meinasi taju lähteä ja verta tuli niin, että ei meinannut loppua näkyä. Kipu kesti muutaman päivän ja vuotoja kesti n. 5pv ja vuoti kokoajan kamalasti. Lääkärissä kävin tottakai, mutta käskivät vain syömään särkylääkkeitä ja seuraamaan... Sitten viimein pääsin vastaanotolle ja lääkäri totesi, että todennäköisesti munasarjakysta on puhjennut -> ultraäänikuvaukseen -> kaikki kunnossa. Sanoi, että nämä on ihan normaaleja ja uusi tapaus on ihan yhtä todennäköinen, kuin ensimmäinenkin, eli ei välttämättä koskaan. Nyt kaikki ok.
- 33 v
Hei kohtalotoverit!
Tulin juuri lääkäriaseman gyniksestä, joka ultralla totesi kipujeni syyksi oikeanpuoleiseksi munasarjakystaksi. Niitä on ollut minulla ennenkin, muttei näin suurta. Aina ovat tulleet ja menneet enkä ole niitä itse edes huomannut. Nyt kyllä huomaa, kun kyseessä on 6.5 cm läpimittainen pallukka. Olen jo ihan helisemässä, kun sattuu reiteen, kylkeen, alavatsaan. Menkat jäivät myös pois ja sain Terolut-kuurin joka tuottaa sitten menkat aikanaan. Lääkärisetä sanoi, että voin olla huoletta, kystat ovat aivan normaaleja ja yleensä tulevat ja menevät. Antoi kuvat mukaan vietäväksi omalle gynelle eli tarkastetaan tilanne sitten aikanaan. Onneksi lähisuvussa on kätilö, joka sanoi, että syö särkylääkettä ja varotti myös kystan puhkeamisesta, josta edellinen 35v juuri kertoo...huiii! Sanoi myös, että tämän kanssa voi sitten lähteä sairaalan päivystykseen, jos kipujen kanssa ei voi elää. Täytyy toivoa, että tämä tapaus tekee niin kuin muutkin, eli tulee ja menee - ilman mitään puhkeamisia...Tsemppiä kaikille ja muistetaan, että mikään vaarallinen ei ole kyseessä, kiusallinen ja kivulias kyllä. - 33v
33 v kirjoitti:
Hei kohtalotoverit!
Tulin juuri lääkäriaseman gyniksestä, joka ultralla totesi kipujeni syyksi oikeanpuoleiseksi munasarjakystaksi. Niitä on ollut minulla ennenkin, muttei näin suurta. Aina ovat tulleet ja menneet enkä ole niitä itse edes huomannut. Nyt kyllä huomaa, kun kyseessä on 6.5 cm läpimittainen pallukka. Olen jo ihan helisemässä, kun sattuu reiteen, kylkeen, alavatsaan. Menkat jäivät myös pois ja sain Terolut-kuurin joka tuottaa sitten menkat aikanaan. Lääkärisetä sanoi, että voin olla huoletta, kystat ovat aivan normaaleja ja yleensä tulevat ja menevät. Antoi kuvat mukaan vietäväksi omalle gynelle eli tarkastetaan tilanne sitten aikanaan. Onneksi lähisuvussa on kätilö, joka sanoi, että syö särkylääkettä ja varotti myös kystan puhkeamisesta, josta edellinen 35v juuri kertoo...huiii! Sanoi myös, että tämän kanssa voi sitten lähteä sairaalan päivystykseen, jos kipujen kanssa ei voi elää. Täytyy toivoa, että tämä tapaus tekee niin kuin muutkin, eli tulee ja menee - ilman mitään puhkeamisia...Tsemppiä kaikille ja muistetaan, että mikään vaarallinen ei ole kyseessä, kiusallinen ja kivulias kyllä.Kivut lisääntyivät ja menin päivystävään sairaalaan. Siellä katsottiin, että kysta on paras leikata ja odotan leikkausta kiireellisessä jonossa. Ensi viikolla pitäisi tulla kirje kotiin, jossa kerrotaan leikkausaika. Kovasti on välillä kipuja ja lähinnä säteilykipua ihan jalkapohjaan saakka. Lääkärin mukaan se johtuu kystan suuresta koosta. Vain jos tulee kovaa äkillistä kylkikipua joka jää juimimaan pitkään pitää lähteä päivystykseen, sillä silloin kysta on kiertymässä munasarjan ympäri. Elelen särkylääkkeillä ja sairasloman voimin, toivottavasti kysta ei kierry eikä puhkea ennen leikkausta. Tsemppiä kaikille - koitetaan jaksaa!!!
- kasvain
mulla oli munasarjakysta, molemmissa munasarjoissa. Niitä sitten leikattiinkin, tai tyhjennettiin toinen...
10 v myöhemmin tuli munasarjasyöpä. Nyt leikattu ja sytostaattihoito ollut. Pitäkää peukkuja että olen parantunut!
Hyvä että ootte aktiivisia teidän kystien kanssa, älkääpä pitkään poteko mitään pattejanne.- inkku
Niinkuin aikaisemminkin kirjoitin,minulla on ollut kans kystia useampaan otteeseen,onneksi ei kuitenkaan syöpää ole todettu.Nyt pääsen kohtuleikkaukseen kevään aikana,mutta munasarjat jäävät.
Sitä ihmettelen kun minulle silloin aikanaan sanoi Gynekossa eräs Lääkäri että jos kystat kasvavat läpimitaltaan yli 4-5 senttisiksi,ne leikataan/tyhjennetään jos ovat oikein kivuliaita.Niin minulle myös tehtiin.Onneksi olen säästynyt niiltä nyt jo jonkun vuoden,silloin viimeisen kerran kun poistettiin suuri kysta,sinne laitettiin tosiaan joku suoja-aine,joka estäisi niitä tulemasta uudelleen.
Ainakin toistaiseksi aine on ilmeisesti tehonnut ja se on hyvä.Mutta tosiaan ei ole edes iso operaatio jos ne joudutaan poistamaan.Kivulias se kyllä TODELLA on.jaksamista kaikille jotka samoista vaivoista kärsivät!! - nainen24v
inkku kirjoitti:
Niinkuin aikaisemminkin kirjoitin,minulla on ollut kans kystia useampaan otteeseen,onneksi ei kuitenkaan syöpää ole todettu.Nyt pääsen kohtuleikkaukseen kevään aikana,mutta munasarjat jäävät.
Sitä ihmettelen kun minulle silloin aikanaan sanoi Gynekossa eräs Lääkäri että jos kystat kasvavat läpimitaltaan yli 4-5 senttisiksi,ne leikataan/tyhjennetään jos ovat oikein kivuliaita.Niin minulle myös tehtiin.Onneksi olen säästynyt niiltä nyt jo jonkun vuoden,silloin viimeisen kerran kun poistettiin suuri kysta,sinne laitettiin tosiaan joku suoja-aine,joka estäisi niitä tulemasta uudelleen.
Ainakin toistaiseksi aine on ilmeisesti tehonnut ja se on hyvä.Mutta tosiaan ei ole edes iso operaatio jos ne joudutaan poistamaan.Kivulias se kyllä TODELLA on.jaksamista kaikille jotka samoista vaivoista kärsivät!!hei!
minulla on ollut jo usean kuukauden ajan kipuja vasemmalla alavatsalla. nivusessa tuntuu patti, joka tutkittiin. epäiltiin tyräksi, mutta sitä se ei ollut. nyt minua mietityttää, että jos tuo patti liittyykin epäsäännöllisiin kuukautisiin ja vaikeuksiin saada lapsi...
onko kellään tuntunut tuo kysta ulospäin?
- likka^^
Moikka. Oon 15 vuotias tyttö, ja mulla on vasemmassa munararjassa kysta. Ja mulla puhkee toi kysta suunnileen 2 tai 3 kk sisällä. Riippuu aina. Se kipu mitä siiitä lähtee, on todella kova.. Joskus oon joutunukkin sairaalaan. Mulla on ollu tää kasvain kohta vuoden. (syksyllä tulee täyteen..) Ja oon käyny vatsaultrassa jossa se todetttiin, sain lähetteen naisten poliklinikalle, mut se oli sillon hävinny..
Sillonku tää kysta puhkee, nii se voi tapahtuu kivuttomasti, tai sitte ne kivut on oikeesti h*lvetin kovat. Yleensä kävely auttaa mulla. Se niinku ns. laukaisee sen kivun. Tai sitten napsin 500- buranoita ja lepään, ja laitan vatsan päälle jotain lämmintä. Joskus itken kyyryssä jossain lattialla ku ei pääse mihinkä menemään..
Haluisin että tää leikataan, koska oon aika paljon kiinnostunut lääketieteestä, ja ihan odotin että tää leikataan, mut ei, ja se oli mulle aika kova pettymys. Ei tästä oo mulle haittaa (ehkä joskus henkisesti painaa mieltä), mut mielenkiinnosta olisin halunnut mennä leikkaukseen.
Mutta, ei tuohon kystan puhkeamiseen oo oikeastaan mitään oikeeeta lääkettä, tai sitä lievittävää lääkettä. Pitää vaan kestää. Ja voi olla että mulla on korkee kipu kynnys... Ja se kipuhan riippuu ihan siitä, että kuinka iso se kysta on.. mulla isoin on ollu jotain 7cm pitkä, 6cm syvä, ja 4.5 levee.. mutta, tsemppiä siulle :) - --
mulla on hoidettu e-pillereiilä... Niillä ilmeisesti ehkästään tällasten suurien kystien syntymistä.
- 19v nainen
mulla todettiin kysta vasemmassa munasarjassa, kävin pari viikkoa sitten päivystyksessä alavatsa kipujen takia, mut sillon ei lääkäri löytänyt mitään tavallista poikkeavaa, mutta tänään kävin ultaäänessä ja kuvassa näkyi n. 4-6 sentin kysta. pelottaa nyt, että kuinka kauan se on mulla ja mitä se puhkeaminen aiheuttaa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481538Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 221050
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 87955
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70769