Vesikeskus vs ilmalämmitys

pohdiskelija.

Paljon keskustellaan vesikeskus- tai ilmalämmityksen paremmuudesta. Jos ajatellaan paljon puhuttua kosteuden poistoa, eikös puhaltimella varustettu ilmalämmitys poista kosteutta aivan eri tavoin kuin vesikeskuslämmitys?
Luulisi ilmalämmityksen puoltavan paikkaansa ainakin tuolta osin?
Mitäs sanotte?

19

7598

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksiselitteisesti

olisi, jos se ilmalämmitys ottaisi lämmitettävän ilman ulkoa. Mutta kun se kierrättää samaa ilmaa sisällä aivan kuin vesilämmityskin.

• ............

Ei pidä paikkaansa, ainakin minun asuntoautossa on raitis-ilma-aukko Truman vieressä josta sisään tullut ilma lämpiää jos Truma on päällä sähkö- tai kaasu lämmityksen aikana.

• pohdiskelija

Minulla on Trumatic 6000 ja siinä ilmanotto on nimenomaan ulkoa!
        Siksipä olen tätä kovasti miettinyt, on henkeen ja vereen nestekierron kannattajia sekä sitten ilmakierron kannattajia, joihin itse kuulun...

• mieltynyt
        pohdiskelija kirjoitti:

Siksipä olen tätä kovasti miettinyt, on henkeen ja vereen nestekierron kannattajia sekä sitten ilmakierron kannattajia, joihin itse kuulun...

Juu, nyt on käytössä ensimmäinen ja viimeinen vesilämppäriauto. Ilmalämppäri on nopeampi, tehokkaampi jne .Toimii , ainakin pistelämppärinä niin kauan kun kaasua piisaa.
        Kokemusta molemmista, kesällä ja talvella.

• Jäätelöauto
        pohdiskelija kirjoitti:

Minulla on Trumatic C6002 (combipannu) ja se ottaa myös ilmaa ulkoa, mutta vain polttimen paloilman!!!!! Uskokaa nyt!
        Kaikki nestekaasulla toimivat lämmittimet ottavat paloilman ulkoa ja työntävät pakokaasut pihalle myös.
        Se varsinainen autoa / vaunua lämmittävä ilma kiertää pelkästään siellä sisätilassa.

• höh
        Jäätelöauto kirjoitti:

Minulla on Trumatic C6002 (combipannu) ja se ottaa myös ilmaa ulkoa, mutta vain polttimen paloilman!!!!! Uskokaa nyt!
        Kaikki nestekaasulla toimivat lämmittimet ottavat paloilman ulkoa ja työntävät pakokaasut pihalle myös.
        Se varsinainen autoa / vaunua lämmittävä ilma kiertää pelkästään siellä sisätilassa.

Jos väitteesi pitäisi paikkansa olisi vaunu kuin pullo "suljettu tila". Sinnehän tukehtuisi hapen puutteeseen jonkin ajan kuluttua. Siksihän juuri AINA painotetaan, ETTEI ILMANVAIHTO AUKKOJA JA VENTTIILEJÄ SAA TUKKIA. Yleisin tuloilman aukon paikka on jääkaapin alla. Muitakin voi olla lisäksi. Kattoluukun kehyksissä on poistoaukot (yhdessä tai useammassa). Auton ja vaunun ilmankierto on suunniteltu niin, että ilmalämmittimen puhaltimen ollessa suurimmallakin nopeudella ilma vaihtuu oikein. Eikä pääse pelkästään kiertämään kehää sisätiloissa.

• kuivaaon

Kyllä ilmalämmitys ainakin kuivaa paikat, kosteusmittarista helppo tarkastaa.

• .......

Kieltämätämättä ilmalämmitys kuivaa nopeammin monestakin syystä.

Ensinäkin se on paljon nopeampi lämpiämään etenki talviaikaan on tunneissa mitavia eroja. Ja juuri nopeudenkin vuoksi se aloittaa välittömästi viemään kosteutta #ulos# ja kuivaa paikat.

Toiseksi, paitsi että nestekeskuslämmitys on hidas lämipämään niin se #ei pistä alusta alkaen ilmaa kiertämään# vaan kuivattaa kosteuden paikoilleenkin.

Siis kun ilmalämmitteisen puhallin on päällä, niin se saa aikaan voimakasta lämpimän ilman virtauksia jotka "ottaa" kosteuden mukaan ja tuuletuksen myötä kosteus poistuu kattoluukuista pihalle. Sen vuoksi onkin hyvä, että aina kun pistää ilmalämmityksen päälle niin laittaa heti aluksi, vaikkapa 5-10 minuutiksi puhaltimen täysille jos asuntoautossa/vaunussa on kosteutta.

Jokaisella tulisi olla, vaikkapa vain ihan yksinkertainen kosteus mittari aina käytössä vuodet ympäriinsä jotta voi seurata tuuletuksen tehoa ja kosteuden tasoa. Etenki talvella jos saa vieraita niin jo pelkästään ihmisten hengitykset kostuttavat nopeasti sisätiloja arvaamattoman paljon jos tuuletus on liian pienellä vaikkapa hieman lunta kattoluukun säleikössä.
      Talvikäytössä on mielestäni hyvä pitää vaatteiden pikakuivausta jollakin tavoin yllä. Minun pienessä ei ole muuta hyvää vaatteiden kuivaus mahdollisuutta kuin suihkutila mutta sinne suuntaankin lämmittimen tehon maksimilla sulkemalla lämminilmaaukoja muualta vähemmän tärkeimmistä kohteista joksikin aikaa...

• tom

kummastakin, ensin 12 vuotta trumaa, sitten 2 vuotta primusta nyt truma. Vesikeskuslämmityksen aikana lämmön tunne, ikkunan vieressä, sohvaryhmässä istuessa tuntui tasaisemmalta, mutta vastapainona primuksen poksahdus käynnistyessään, ja muitakin harmeja epämääräisen toimivuuden kanssa. Trumahan on näiltä osiltaan varmempi lämmön lähde.

• Jesse.Jeesiö

Lämmityslaiteen kiistellyt paremmuudet johtuvat, käyttötarkoituksen erilaisuudesta. Kuitenkin pääasiallinen tarve on saada riittävästi lämpöä ja ilmankosteuden kohtuullistaminen. Paljon kosteutta tuottavista harrastuksista olevalle, kuivaava ilmakiertolämmitys on paikallaan, kun taas kosteutta tuottamaton matkailijan tarkoitukseen sopii parhaiten nestekiertolämmitin. Ilmankosteuden pitäisi olla alle 50 % mutta kuitenkin yli 40 % Ilmakiertolämmitys kuivaa useasti liikaa ilmaa, ilmankosteutta voi lisätä vaikka märällä pyyheliinalla, jonka asettaa sopivaan paikkaan kuivumaan, jolloin ilmankosteus saadaan normalisoitua. Liiallinen kosteus saadaan poistettua, yksinkertaisesti tuulettamalla riittävästi.

• ............

Kosteutta on helppo lisätä jos ilma kuivaa liikaa. Pieni kattila hellalle tai vaikkapa vaan vedellä täytetty vesimuki lämmittimen läheisyyteen.
        Minulla on kumminkin aina se kuva, että jos ilma on liian kuivaa niin silloin ilmanvaihto ei ole riittävä. Käytän kosteusmittaria jolla seuraa tilannetta ja ei ole ollut ongelmia.

• kesällä kulkija

Vesikeskuslämmitys oli yli 10v ja nyt ilmalämppäri muutaman vuoden. Vesilämpö oli tasaisen lämmin eikä pannu poksahdellut enää muutostöiden jälkeen.

Ilmalämpö on nopeammin kylmastä lämpenevä, mutta ei sillä saa tasalämpöä tekemälläkään. Ja se jatkuva pörinä puhaltimesta häiritsee kun se ei taukoile koskaan. Ns. lämmityksien välillä se jatkaa puhallusta ja jos sen puhalluksen laittaa kovin pienelle (aut.asennossa) niin se ei jaksa tuupata lämpöä kuin muutamista kohdista. Ulkolämpö nollan pinnassa on puhalluksen oltava jokseenkin täysillä ja tauon aikana se puhaltaa pikkuisen hiljemmin.

Seuraava vaunu on taatusti vesilämppärillä. Ei ne ilmavehkeet mitään häiriöttömiä ole, aika epävarmoja toiminnaltaan.

• No truma

Puhut asiaa,ei enää ikinä mitään ihmeen tukankuivaaja vaunuun,lämmityslaite se vaunussa pitää olla.

• jooo.....
        No truma kirjoitti:

Puhut asiaa,ei enää ikinä mitään ihmeen tukankuivaaja vaunuun,lämmityslaite se vaunussa pitää olla.

Vesipoika eli nurkkiin kusija lämmitys on hyvä. Yhden vaunun varkain vuotanu vei mut ei vie toista.

• Ei huolla
        jooo..... kirjoitti:

Vesipoika eli nurkkiin kusija lämmitys on hyvä. Yhden vaunun varkain vuotanu vei mut ei vie toista.

Ja tarkista säännöllisesti niin voi sattua kaikenlaista. Huolimaton tavaroiden käyttäminen vahingoittaa tavaroita.

• naapurinikin
        No truma kirjoitti:

Noin mun naapuri sanoi 1980-luvun lopulla ja kun solikan perä lahos nestelämmitys järjestelmän vuodosta niin muutta ääni kellossa. Joskus vielä muistelee et ku piti maksaa niin paljon oppimisesta.
        Jostakin lujin, että on ihan turhaa hankkia nestekeskuslämmitteistä ainakaan kolmen vuodenajan käytöön ja se pitää paikkansa ja on kyseenalaista jos edes talvikäyttöönkään kannattee ottaa tuollaista riskiä.

• pohdiskelija

Se paras sitten onkaan? Mulla on 30v kokemus karavaanaritouhuista ja aina vuoteen 2002 asti on ollut nestekiertolämmitys. Oli primusta, Aldea painokiertoisena (ilman kiertopumppua = "lotkotin"), ym. Nyt 3 viimeistä matkailuvärkkiä on ollut truma 6 tonnisia.
      Truman ehdottomia plussia on nopeus ja juuri kuivaava ominaisuus. Ja ainakin minulla ne ovat olleet idioottivarmoja.
      Äänekäs....joo, no, kyllä se nestekiertonenkin "nurkissa paukkuu". Kyllä minäkin sain yhden vaunun tuhottua putkistossa olleen vuodon vuoksi...
      Varmaankin molemmilla ominaisuuksia joita itse kukin arvostaa tarpeittensa mukaan.
      Minä pidän Trumaticista!

• isoharmaa

Se on vähän niin, että toinen tykkää vaaleesta ja toinen tummasta sekä lompakosta. Kummassakaan vesi ei jäädy lasissa pöydällä. Itse jos joutuisi valitsemaan samanlaisessa kulkuneuvossa säästäisinn n.1500 € jonka ilmalämmistys on halvempi. Tässä iässä jättää kyllä leireilyn vähemmälle yli 10 asteen pakkasessa.

• yksiselitteisesti

näiden eri lämmitysmuotojen hyvyys riippuu suunnattomasti siitä, miten lämmönjakojärjestelmä on rakennettu. Ei ole väliä mikä lämmön tuo, jos esimerkiksi alkovissa ei patjan alla ole lämmitysputkistoa. Kun sattuu olemaan autoja kummallakin lämmitystavalla ilman alkovin lämmitystä. Ja sama asia koskee muitakin paikkoja.
      Eikä tuon kuustonnisen truman alla ole pohjassa reikää. On vaan putki, joka menee ulkoseinään. Ja siinä on ulommassa putkessa sisäänmenevä "poltettava" ilma ja sisäputkessa "pakoputki".
      Että sillälailla.
      PS. Nyt niitä lämppäreitä tarvitaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      30
      2836
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      143
      2696
    3. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      137
      2227
    4. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      116
      2153
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      13
      1910
    6. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      178
      1450
    7. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      31
      1246
    8. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      95
      1214
    9. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      89
      1182
    10. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      38
      1138
    Aihe