Päiväkotiapulaisen työstä kokemuksia?

*Heidi*

Olisko täällä ketään kellä olis kokemusta päiväkotiapulaisen työstä? Olen menossa työkokeiluun päiväkotiin ja olisi kiva jos joku voisi kertoa kokemuksiaan päiväkoti työstä ja juuri tästä päiväkotiapulaisen työstä, mitä työtehtäviä jne???

KIITOS!

16

8908

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse asiassa,

      voisit tulla katopa meille au pairiksi joksikin aikaa, miltäs tällai kuulostais?

    • työ on

      siivousta. vain ja ainoastaan. jos yrität jotain muuta tehdä, tulee hierarkiassa seuraava kertomaan miten ei kuulu toimenkuvaasi. apulaisena et osaa esimerkiksi erottaa sukan värejä toisistaan vaan hierarkiassa seuraava varmistaa, että väri on kohdallaan. haastattelussa voidaan kertoa työn olevan esimerkiksi lapsiryhmässä avustamista, mutta sitä se ei ole. se on siivousta. kokemuksella.

      • *Heidi*

        ...arvelinkin... noh mulla on vaan kuukauden sopimus et eiköhän se nyt mee vaikka päällään seisten...


    • Ani

      Siinäpä noita.

    • ei enää koskaan!

      En tiedä kuinka työnkuva on muuttunut, ihmettelen noita aiempia vastauksia.
      Ollessani päiväkotiapulaisena (ei laitosapulainen) tein ihan kaikkea. Ulkoilin lasten kanssa, nukutin, olin opettajan sijaisena, siivosin, autoin keittiössä...
      Eli siis pienimmällä palkalla tein eniten töitä.
      Sama juttu oli laitosapulaisenakin. Ja kasvatusvastuusta puhuttiin koko ajan, mutta silti jouduin olemaan yksin lasten kanssa usein.
      Tosin johtajattaren ja muiden kasvatusvastuullisten näkemyksen mukaan lapset olivat silloin yksin. Eihän kouluttamaton ollut mitään.
      Suoraan sanon että orjatyötä, jossa tekemääsi työtä ei arvosteta, mutta silti saat tehdä tosiaan eniten työtä.
      Päiväkodin hierarkia on kuluttavaa, kuten työ itsessäänkin. Kaukana siitä mitä aikoinani kuvittelin. Aika harva päiväkodin työntekijä haluaa omaa lastaan laittaa päiväkotiin.
      Onneksi olen onnistunut järjestämään omien lasteni hoidon toisin, sillä pk.ssa olo on myös lapselle raskasta.

      • miriam

        itse olen juuri parhaillaankin vielä muutaman päivän päiväkodissa, ja ihan hyvin on kaikki sujunut. kyllähän siihen siivoskelua kuuluu, mutta niin kyllä ne muutkin työntekijät sielä siivoilee. lasten kanssa olen myös paljon. pelaan niiden kanssa, luen satuja ja autan pukemaan ja riisumaan, vahdin ulkona. lapsiin kun ehtii tutustua niin on ihan mukavaa. rennosti vaan ja hyvin menee. kaikkia kauhutarinoita ei aina kannata uskoa, ja pitää muistaa että päiväkoteja (ja niiden työntekijöitä) on erilaisia.
        tsemppiä!


    • oli kyllä

      järjestelin ja kuivasin vaatteet, puin ja riisuin lapsia, vessatin, nukutin, tiskasin, luuttusin, pesin pöydät, siivosin lelut, vahdin leikkejä. harvemmin sain olla ulkona, minun piti sillä aikaa hoitaa juosten hommia kun muut meni ottamaan raikasta ilmaa..

      kun työntekijöitä oli pois hoidin keittiötä, siivosin enemmän, puin yksin lapset kun oikea työntekijä odotti ulkona..

      harvemmin kerkesin askarrella ja esim pitää lapsia sylissä ja lukea niille. päiväkahvinkin saatoin juoda kuin vesilasin että oikeat kerkesi palavereihin ym..

      no jos ei osaa mitään pääsee varmaan helpommalla.
      mutta tosiasiahan on että päiväkodit ei pyörisi ilman harjoitttelijoita ja työllistettyjä. kun edellinen työllistettykin lähtee otetaan uusi tilalle.

      • ei enää koskaan

        Mielenkiinnosta jäin seuraamaan tätä keskustelua, koska tosiaan ihmetytti tuo, että työ olisi pelkkää siivousta. Sama kokemus tästä työstä siis on sinullakin. Kaikkea on tehtävä.
        Ja todella jonkun työntekijän poissaolo kaatui eniten apulaisen niskaan, sillä eivätpä muiden tryöt juuri siitä lisääntyneet. Paitsi se ns. vastuu....


      • *Heidi*
        ei enää koskaan kirjoitti:

        Mielenkiinnosta jäin seuraamaan tätä keskustelua, koska tosiaan ihmetytti tuo, että työ olisi pelkkää siivousta. Sama kokemus tästä työstä siis on sinullakin. Kaikkea on tehtävä.
        Ja todella jonkun työntekijän poissaolo kaatui eniten apulaisen niskaan, sillä eivätpä muiden tryöt juuri siitä lisääntyneet. Paitsi se ns. vastuu....

        Noh kai se olis pitänyt arvata, ettei se sit niin hohdokasta hommaa olekaan. Vaan mun yksi kaveri kyllä kertoi että kun se oli ollu päiväkotiapulaisena, oli se ollu mukuloiden kanssa pihalla, lukenu niille jne. Kai se on aika paljon kiinni päiväkodistakin...


      • raija.... ..

        viesti ketju mutta.. sijaisena hetken aikaa ja koira maisempaa työtä en kyllä tiiä:-/.Tämmöstä on ko ajattelee et hei voin ottaa tommosen työn sama sille, mitä tekee kun töitä saa näin huonoina aikoina, mutta enää en ota mitä tahaan...tää opetti!!siis työ ei ollut mukavaa vaikka rakastan tehdä töitä lasten kanssa.

        Sua pomottaa kaikki ja yks anoo toista, toinen toista..kytätään miten teet ja missä ja..uutta kehitellään lisää ..vaikka sovitut työt on tiedossa, hyvänen aika alalla ollut yli20v muissakin hoidollisissa jne kasvatus tehtävissä.Välillä oli tunne että muako tässä kytätään mun töitä..organisoidaan..tee sitä tee tätä koko työaika pitää mennä koko ajan.

        Ennen kun tein hoitajan työtä autoin pk.apulaista en aliarvioinut sitä neuvoin kysyttäessä jne.Hän oli mun työkaveri herrajumala sentään.Nyt hierarkiassa on tapahtunut liikaa paluuta vanhaan aikaan..
        Ennen tässä välissä pk.apulainen pelas/luki, lastenkin kanssa vietti aikaa..nyt ei ihakuin saa..*sä et oo kasvatusvastuullinen sä et saa et saaaa.....sit aikuisten sotkut siivottava se veetuttaa liikaa koska palvelijanhan ne taitaa tarvita.Kyllä aputyöläiset pitäs poistaa, tehkööt ite.Mennään me muut kouluttautuun kuka minnekkin ..Ajatella et ihminen on viihterä se menee vaikka raksalle jos pyydetään ammatti taustasta huolimatta:-).Työ kun työ mutta ,raja työssä jaksamiseen sitä seurattava jotain työtä vaan ei jaksa, jos siitä puuttuu kunniotus ja mielenkiinto menee...


    • hierarkia,

      sitä varmemmin siivoat vain ja ainoastaan.

    • tiku

      Asia riippuu varmasti ihan päiväkodista, mut yleisesti ottaen se on vaan sitä apulaisena olemista, sehän on ihan selvä, et siinä joutuu enemmän tai vähemmän pompoteltavaksi... Ite oon puolen vuoden työllistämistuella päiväkotiapulaisena, ja voin sanoo, et ei hirveen hohdokasta hommaa ole... Sitä tuntee olonsa välillä todella ulkopuoliseks, ku tuntuu siltä et mulla ei nyt hirveesti oo väliä. Heillä on ne omat juttunsa eikä niitä sovi pelkälle apulaiselle kertoo. Välistä tuntuu pahalta, mut pakko jaksaa. Onneks penskojen kans on ihan eri juttu, ne ei kato ootko sä lastentarhanopettaja vai "pelkkä" apulainen=) Onneks saa niitten lastenki kans olla suht paljon.

      Mut välillä on kuitenki sellasia hauskoja hetkiä, tuntuu et välillä osaavat arvostaa sitä mitä se apulainen on heidän hyväkseen tehny. Mut ei niitä sellasia hetkiä kyl turhan paljon ole... Mut niin kai se on, sitä on vaan jaksettava vaikka välillä ottais päästä. Onneks ei ole "enää" ku puolet työjaksosta jäljellä, sit voi vaihtaa maisemaa. Ja nytpähän tiedän, et päiväkoti ei oo mun paikka=)

      • palkallinenpäikkäri

        Hei!

        Riippuu kamalasti päiväkodista jossa työskentelee, mitä työn kuvaan kuuluu. Itse saan tehdä kaikkea mutta jos meinaan saada rauhassa siivottua niin ulos en kyllä ikinä lähde, ihan vain omien työtehtävieni takia.

        Etelässä käsittääkseni on ihan normaalia että palkattua päiväkotiapulaista ei talossa ole vaan hommat hoidetaan juurikin kaikenmaailman harjottelijoilla yms.

        Itse täytyy kyllä sanoa että ihan palkkani (brutto noin 1500e/kk)edestä ja pikkusen enemmänkin teen töitä ja laiskottelemaan ei ehdi. Vastuullisiahan me päikkärit emme lapsista ole joten oikeastaan meidät lasketaan hyvinkin monessa asiassa/sta pois ja koulutuksiakaan meille ei järjestetä.

        Nämä seikat eivät minua haittaa silti. Minulle ei kerrota lasten/ vanhempien asioita enkä niitä myöskään urki kuten joillakin on tapana. Työ on raskasta useasti, minulle kun kuuluu kaikki mahdollinen ja ryhmärakenteesta johtuen, olen myös hoitamassa lapsia todella paljon, en siis yksinkertaisesti voi keskittyä vain siivoamiseen.

        Hoidan kattaukset ja tiskit 3 kertaa päivässä, hoidan myös kaikki siivoukset ylläpitosiivouksesta peruspesuihin. Vaatteita pitää huoltaa jonkin verran etenkin kuravaatteita ja omat luututkin pitää pyykkituvalla käydä pesemässä plus kaikki liinavaatteet ja ruokalaput.

        Apuna pitää olla ruokailussa, wc-käynneissä, vaipan vaihdoissa, nenien niistämisissä, kekkereiden järjestämisessä, yleisen siistin käytöksen valvomisessa eli siis ihan kaikessa.

        Olenpa minä koonnut jopa pyllynpesualtaan joka tuotiin meille atomeina ja pannut palohälyttimenkin kattoon jne, tuon tuostakin pitää olla jotain huonekalua fiksaamassa tai kokoamassa eli aikasta melkonen monitoimihenkilö olen siellä.

        Työn arvostus lähtee ensisijaisesti itsestäni, olen nopea ja tehokas ja tiedän että osaan hommani, suosittelen samaa asennetta myös muille =). Toki työtoverit voivat asenoitua omalla tavallaan työhöni ja asemaani mutta onnekseni minulla on mukava porukka jotka tietää työpanokseni arvon.

        Noh, jokatapauksessa en aio tätä hommaa tehdä loputtomiin vaan menen kouluun ja hankin lto:n paperit. Tuo 1500 euron bruttopalkka ei loppuelämää houkuttele. Lastentarhan opettajana olo ei silti estä minua tulevassa työssäni tarttumasta esim luutuun mikäli minulla siihen aikaa on, toki toivon että jos päikkäreitä vielä on olemassa ja minullakin sellainen työtoverinani olisi hän olisi säpäkkä ja neuvokas, sillä meitä on moneen junaan, työntekijöitä meinaan.


    • _nenna_

      Päiväkodistahan kaikki riippuu, jossain on paskamaista ja jossain ihanaa.
      Minä olen onneksi osunut hyvään paikkaan, tokihan sielläkin puhutaan sontaa toisten selän takana mutta hyvin siellä kuitenkin kaikki loppujen lopuksi toimeen tulee :)
      Työtehtäviini kuuluu ruokailujen järjestäminen (kattaus, ruuan esillepano, välipalan teko, ja lopuksi siivous), pyykkääminen, lattioiden imurointi ja pesu, lasten pukemisessa auttaminen ja nukuttaminen sekä roskien vienti. Saatan joskus joutua myös vaipan vaihtamaan, askartelemaan esim. joulukoristeita tai ompelemaan verhoja yms.
      Joskus saattaa tulla semmonen hetki ettei ole kauheasti tekemistä mutta silloin kerkeää hyvin hörppästä vaikka kahvit :)
      Kannattaa ensin tehdä lyhyt sopimus että jos siellä onkin kamalaa ja sitten jatkaa sopimusta jos viihdyt hyvin :)

    • Anonyymi

      Päiväkotiapulainen on juoksupoikana. Palkka on mitätön mutta hommaa saa tehä niska limassa. Sanoin itseni irti koska väsyin olemaan orjana mutta silti annetaan kuva että "vähän auttelen". Helvetillinen työ, johon en ikinä enää halua palata. En suosittele kenellekään joka arvostaa itseään ja hyvinvointiaan. Toivottavasti päiväkodeissa on eroja, ehkä kohdalleni sattui vain mätä omena. Kunnallisella puolella tilanne on varmaan toinen (toivottavasti).

    • Anonyymi

      hei nimiä etsin töitä päiväkötiapulainen siivous minulla on kokemusta jos tarvitse henkillö

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2031
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1932
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      146
      1523
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1173
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe