Minimi tuntipalkka?

Janiaks

Mikä on kesätyöläisen opiskelijan minimipalkka tunnille, joka työnantajan on maksettava? Ajattelin, että töitä kysellessä ei sitten tule lupauduttua ihan ilmaiseksi mitään tekemään. Vai onko edes mitään lakisääteistä rajaa?

15

29167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minkä alan

      töitä teet.. Alan tessistä löytyy kyllä minimipalkka, korjatkaa jos olen väärässä.. :)

      • jos kyseinen

        ala ei kuulu mihinkään tessiin niin ei myöskään ole minimi palkkaa,eli pitää itse neuvotella tai tyytyä osaansa.


      • sehän
        jos kyseinen kirjoitti:

        ala ei kuulu mihinkään tessiin niin ei myöskään ole minimi palkkaa,eli pitää itse neuvotella tai tyytyä osaansa.

        kuullostaa hassulta.. saisko udella minkä tyyppisestä työstä on kyse?


    • Janiaks

      Kuulostaa orjatyöltä, kun ei kerran välttämättä ole määrättyä palkkaa. :)
      Mikä tuo TES on?
      Tarvitseeko kuulua ammattiliittoon (kesätyöstä kyse), että saa tuon minimi palkan, jos ammattiryhmällä on tuo TES?
      Minun työni olisi lähinnä pienessä putiikissa kassalla oloa. Ei alkoholijuomia tms. vaan lähinnä lahjatavaroita.
      Kiitos noista tiedoista. :)

      • iwwduunari

        1) kaupan alan ammattiliitto on yleensä PAM joka on tehnyt työnantajan kanssa työehtosopimuksen (TES).

        2) Toi sopimus on todennäköisesti yleissitova, eli koskee kaikkia alan työnantajia, silloinkin kun työntekijä ei kuulu liittoon.

        3) Siitä ei kannata kauheasti huolestua jos työnantajan tarjoamassa sopimuksessa palkka on alle minimin. Tollainen sopimus ei nimittäin päde, ja minimipalkkaa voi tarvittaessa perätä vaikka jälkeenpäin (palkkasaatavia voi yleensä kai periä viisi vuottakin taaksepäin)

        4) Vaikka alalla ei olisi työehtosopimusta tai se olisi yleissitova niin ihan mitä tahansa ei voi maksaa. Työsuojelupiirin näkemys on kai se että minimipalkka olisi vähintään n. 5,5 euroa, kts.
        http://www.tyosuojelu.fi/fi/palkanmaksu

        Kaiken maailman harjoittelu- yms. pykälillä totakin voidaan kyllä ehkä kiertää.

        Yleissitovat työehtosopimukset löytyy muuten finlexista jos jaksaa lukea.


      • ex varastomyyjä
        iwwduunari kirjoitti:

        1) kaupan alan ammattiliitto on yleensä PAM joka on tehnyt työnantajan kanssa työehtosopimuksen (TES).

        2) Toi sopimus on todennäköisesti yleissitova, eli koskee kaikkia alan työnantajia, silloinkin kun työntekijä ei kuulu liittoon.

        3) Siitä ei kannata kauheasti huolestua jos työnantajan tarjoamassa sopimuksessa palkka on alle minimin. Tollainen sopimus ei nimittäin päde, ja minimipalkkaa voi tarvittaessa perätä vaikka jälkeenpäin (palkkasaatavia voi yleensä kai periä viisi vuottakin taaksepäin)

        4) Vaikka alalla ei olisi työehtosopimusta tai se olisi yleissitova niin ihan mitä tahansa ei voi maksaa. Työsuojelupiirin näkemys on kai se että minimipalkka olisi vähintään n. 5,5 euroa, kts.
        http://www.tyosuojelu.fi/fi/palkanmaksu

        Kaiken maailman harjoittelu- yms. pykälillä totakin voidaan kyllä ehkä kiertää.

        Yleissitovat työehtosopimukset löytyy muuten finlexista jos jaksaa lukea.

        Joo. Edellinen viesti onkin täyttä asiaa. Kaupanalan alin palkka on jotain 6,5 euroa about, mutta joitain pykäliä hyväksikäyttäen voidaan maksaa vähemmänkin, kuten juurikin harjoittelijana pitäminen yms.

        Itse onlin yhteensä 8kk rautakaupassa "harjoittelijana" ennenkuin tajusin lähteä pois.
        Tienasin mahtavat 5,17 euroa tunnissa ja vuoden töissä oltuani olisi palkka noussut max 7 euroon.

        Tämä oli siis muutama vuosi sitten, joten palkat ovat luultavast vähän nousseet siitä.


      • ***
        ex varastomyyjä kirjoitti:

        Joo. Edellinen viesti onkin täyttä asiaa. Kaupanalan alin palkka on jotain 6,5 euroa about, mutta joitain pykäliä hyväksikäyttäen voidaan maksaa vähemmänkin, kuten juurikin harjoittelijana pitäminen yms.

        Itse onlin yhteensä 8kk rautakaupassa "harjoittelijana" ennenkuin tajusin lähteä pois.
        Tienasin mahtavat 5,17 euroa tunnissa ja vuoden töissä oltuani olisi palkka noussut max 7 euroon.

        Tämä oli siis muutama vuosi sitten, joten palkat ovat luultavast vähän nousseet siitä.

        hej. kyselisin että mikä mahtaisi olla minimi palkkani kun olen KESÄTÖISSÄ ns. pienessä puutarhuri yrityksessä?
        kun sanoivat että minun täytyisi ehdottaa itse jotain summia! enkä oikein yhtään tiedä! :D


    • foo

      No alle 5€/h ei kannata harkita - 15-17 vuotiaana pitäisi saada se 6-7€/h vaikka siivoojana tai varastoduunarina suht' helposti.
      Yli 18v en itse ottaisi alle 7€/h duunia.

      • jermu

        mä en liikahdakkaan alle 9e/h palkalla.


      • jepjepp
        jermu kirjoitti:

        mä en liikahdakkaan alle 9e/h palkalla.

        taitaa tämä jermu olla pullamössökansaa, vai?


      • kesätyöläinen 16v
        jepjepp kirjoitti:

        taitaa tämä jermu olla pullamössökansaa, vai?

        olen menossa 15.6 kesätöihin renkomäen abc:lle, mikäköhän on minimituntipalkka jonka he saavat maksaa minulle? lupasivat 2 viikon hommasta 7h/päivä n.310e ja laskeskelin että tuntipalkaksi ei tule kuin 4,4e onko liian vähän?


      • ...
        kesätyöläinen 16v kirjoitti:

        olen menossa 15.6 kesätöihin renkomäen abc:lle, mikäköhän on minimituntipalkka jonka he saavat maksaa minulle? lupasivat 2 viikon hommasta 7h/päivä n.310e ja laskeskelin että tuntipalkaksi ei tule kuin 4,4e onko liian vähän?

        Kai olet tehnyt kirjallisen työsopimuksen. Siitä se palkka selviää.

        http://www.pam.fi/duuniopas/palkka/

        Tes http://www.finlex.fi/data/tes/stes343-PT50Kaupan0710.pdf, jonka lopussa on palkkaliite


      • ottaaselvää
        jepjepp kirjoitti:

        taitaa tämä jermu olla pullamössökansaa, vai?

        Ainakin minulla on TES, ja oman työn ja kokemuksen mukaan palkkaluokka 4- sanelee pitkälle pomon aivoituksista huolimatta vakituisessa työsuhteessa.
        ei puhettakaan ihan mistään 5 tai 9 alkuisesta-
        tasokorotuskin tupsahtaa joten? Pim pim pimmeenä saa teettää jos takalisto kestää silloin kun kiinni jää mutta minä en liikahda alle oman palkkaluokan hinnan- en, kun niitä ei oikein hyvin moni tee mitä teen, täälläpäin ainakaan.
        Vuorot sitäsuntuota- eli tilauksen mukaista sekavuoroa.


    • Puoli ilmaiseksiko

      Itse aloitin muutama päivä sitten kesätyöt mansikkamaalla ja mua on vähän alkanut mietityttää, että mua taidetaan kusettaa ja kunnolla. Palkka tulee sen mukaan, paljonko marjoja poimii. Tänään tein vähän päälle 4 tunnin päivän ja laskeskelin, että tienasin yhteensä suunnilleen 15 €, ehkä vähän päälle, mikä on aika vähän tunnissa. Eikä todellakaan ole mistään laiskuudesta kyse, selkä vääränä tein töitä, enkä pitänyt kuin yhden vessatauon.

      Ei se marjojen poiminta ole mitään nopeaa hommaa. Pitää olla tarkkana, että ei vahingossa ota marjoja, jotka ovat vähääkään raakoja ja pitää varoa, ettei irrota kartteja ja pitää tarkkaan mennä puskat läpi. Ja joissakin penkkiriveissä ei tosiaan sitä marjaa häävin ole ja silti rivi pitää mennä läpi, vaikka palkkaa siitä ei juuri tule. Ei ole nopeaa hommaa, eikä kovin mukavaakaan, kun aamulla on viileää ja märkää ja aamupäivällä aurinko porottaa kuumasti ja selkään ja jalkoihinhan se työasento ottaa. Lisäksi kiusana hyttyset ja paarmat.

      Ei sillä, etten säätä ja öttiäisiä kestäisi ja selkäkin on näin nuorella vielä hyvä. Minulla on korkea työmoraali ja haluan tehdä töitä, mutta en puoli-ilmaiseksi! Onko kenelläkään tietoa, mikä pitäisi olla mansikanpoimijan minimipalkka? Kusetetaanko minua?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1847
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1543
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe