selkä/munuais kivut

jape

Mieleeni juolahti nyt ennen armeijaan lähtöä eräs asia. Noin vuosi sitten tammi-helmikuussa lapsetti hirveästi ja meninpäs
hyppäämään semmoiselta kaiteelta suoraan lumipenkkaan. Volttihan se oli tehtävä, tottakai. Olen aika painava, noin 100 kg
mutta luulin ettei käy mitään kun piti olla paljon lunta alla. No lunta oli 30cm ja tulin ilmassa noin metrin alaspäin
voltilla suoraan jäätyneelle törmälle perseelleni ja siitä alamäkeen pää edellä. Ilmat pihalle ja kipua mahaan ja selkään.
Hetki meni ennen kun pääsin pois penkasta ja kotiin. No 3-4 päivää oli maha/selkä todella kipeä, ilmeisesti
jonkinlainen lihasrevähdys tms. ei pystynyt aluksi kunnolla nousemaan ylös mutta liikkuminen onnistui jotenkin.
Kipu tuntui selässä oikean munuaisen kohdallaja mahassa jossakin palleanalapuolella. Ajattelin että kyllä tuollaisesta
tärskystä munuaisetkin tärähtää ja siinä mietittiin kaikenmaailman
pernan pereämiä sun muita mutta lääkäriin en mennnyt, en tiedä miksi.

   No parin viikon päästä pystyin liikkumaan hyvin mutta aina aamulla sängystä noustessa kunnon pisto selkään. Kun joku 5-6 vikkoa
hypystä mennyt kipu oli enää hyvin pieni.

   No sitten viime kesänä, yritin hypätä semmoisen kaivon yli tasajalkaa ja onnistuin mutta tulin täysin suorin jaloin maahan ja
töksähdin ja meinasin kaatua. Samanlainen kipu kuin ekalla hypyllä mutta lievempi ja ilmat ei lähteny. Selvisin siitä suunnilleen heti.
Mutta sitten kun olin lenkillä ehkäpä viikon päästä selkä puutui siitä munuaisen kohdalla ja tuntui kuin lämmintä vettä
olisi valunut selkää pitkin. Sain myöhemmin selville että tämä meinaisi jotain hermon puristumista tai muuta. Tätä ei ole ilmaantunut kuin pienimuotoisena
esim selkä suorana pianoa soittaessa, tämän jälkeen. Koulun terveystarkastuksessa ryhti oli normaali.

   Ja nyt vielä tänäkin päivänä huomaan semmoista ei kipua mutta tuntemuksia tuolla
oikean munuaisen kohdalla jossakin tietyssä asennossa ollessani. Kysymys ajankohtainen siksi että meinaan yrittää
laskuvarjojääkäriksi ja se hieman mietityttää että jos selkään olisi jäänyt jotain vikaa, niin voisi kai pahimmillaan
käydä aika pahasti laskuvarjo hypyssä alas tulessa.

   Olisiko siis mahdollista että jotain selässä vielä vikana olisi ja että se ei olisi viastaan enempää merkkejä antanut? Onko turvallista hakea
laskuvarjojääkäriksi vai pitäisikö tutkituttaa itsensä ensin? Ja missä? Magneettikuva? Röntgen? Kiropraktikko? Pystyn nykyisin liikkumaan erittäin hyvin siis mitään vaivoja ei ole. Olenko siis vainoharhainen?

2

6442

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • renni

      lääkäriin äläkä täällä kysele.
      Lääkäri tutkii selkäsi ja tarvittaessä tekee lähetteen röntgeniin mahdollisten selän nikama-ym. luuvaurioiden poissulkemiseksi. Myös munuaiset voi katsoa ultraäänellä mahdollisten repeämien poissulkemiseksi.
      Todennäköisesti selkäsi on vain nitkahtanut, mutta ammattihaaveesi vuoksi parempi tutkituttaa ajoissa kuin sitetn opiskellessa siitä kärsiä. Jos munuaisesi olisi revennyt, olisit todennäköisesti joutunut sairaalaan jo ajat sitten ja virtsannut verta.
      ei kannata hyppiä ja pomppia miten sattuu ja mihin sattuu, esim. pyörälläkaatuneiden munuaisrepeämä ei ole mikään harvinaisuus ja siinä on hengenlähtö lähellä.

    • retkis

      pitäskö sun vaan lopettaa hyppiminen?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1479
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      462
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe