Hullua tuo auton pito kulujen takia! Olipa auto uusi tai vanha, aina menee euroja kasapäin. Vakuutukset, huollot, bensat, pesut, vuosiverot, välirahat, huh! Kenellä oikeasti on varaa pitää autoa niin, ettei muu kulutus kärsi? Kuka voi tunnustaa avoimesti sen, että
-syö halpaa tarjousruokaa
-tinkii vaatteista tyylin ja merkin kustannuksella
-käy harvemmin ulkomailla
-ei raaski käydä leffoissa ja teatterissa
-ei raaski viedä puolisoa hienoon ravintolaan syömään
-tinkii asunnon sisutamisesta
-tinkii silmälasien vaihtovälistä
-tinkii hammaslääkärissä käynnistä
Itse tunnustan olevani juuri tuollainen tinkijä, joka järästi pitää uutta autoa ja tinkii muusta. Sairasta!
Kenellä OIKEASTI varaa
21
2004
Vastaukset
- ainakaan
Autot ostan aina uutena käteisellä enkä vielä sen takia ole mistään muusta joutunut tinkaamaan.
- Rahoja
Saa mukaan helvettiin.
- Jaska
En tingi mistään edellä mainituista ja silti vaihdan auton uuteen kolmen vuoden välein. No sen verran myönnän, että hammaslääkärissä en kovin usein käy, mutta siihen löytyy muita syitä kuin rahapula.
Olen toki suhteellisen hyvätuloinen, mutta vaimo puolestaan on pienituloinen, joten yhdessä olemme perheenä keskituloisia.
Uudella autolla ajaminen ei loppujen lopuksi ole kovinkaan paljon kalliimpaa kuin vähän vanhemmalla. Korjauskuluja ei nimittäin ole ollenkaan, pääomakulut minulla 300 euroa/kk.
Veikkaisin, että kymppitonnin hintaisella, muutaman vuoden vanhalla autolla arvo laskee 100 euroa/kk, korjauskulut vievät ainakin toisen satasen. Siihen korkeintaan yksi satanen lisää, niin voi ajella uudella autolla.- linjoilla
Uuden autoni kulut ovat vuodessa
-vakuutukset 400€
-huollot 100€
-arvonalennus jää nähtäväksi mutta koska autoni on käytettynäkin ilmeisesti kaikkein halutuin uskoisin että neljässä vuodessa arvo laskisi n.23000.- ->15000.- vaihdettaessa uuteen. Siis n.2000€/vuosi
Kuukausikuluiksi siis tulisi reilu pari sataa euroa bensat. Renkaat yleensä kestävät sen max. 60tkm minkä ajan ennen vaihtoa. - Jacko
meillä on perheessä 12 vuotta vanha auto sekä uusi (no nyt kaksi vuotta vanha). Olen sitä huvikseni laskenut useammankin kerran ja sillä vanhalla ajaminen on ylivertaisen paljon halvempaa. Korjauskulut vuodessa ovat olleet 0-200 euroa. Ajokilometrit ovat molemmissa noin 25 tkm / vuosi.
Varmaan tuo uusi jää ensimmäiseksi ja viimeiseksi uudeksi meidän kohdalla.
Alkuperäisen kysyjän seikoista "tingin" teatterista käynnistä. Paljon pitäisi maksaa, että lähtisin teatteriin. - Jaska
Jacko kirjoitti:
meillä on perheessä 12 vuotta vanha auto sekä uusi (no nyt kaksi vuotta vanha). Olen sitä huvikseni laskenut useammankin kerran ja sillä vanhalla ajaminen on ylivertaisen paljon halvempaa. Korjauskulut vuodessa ovat olleet 0-200 euroa. Ajokilometrit ovat molemmissa noin 25 tkm / vuosi.
Alkuperäisen kysyjän seikoista "tingin" teatterista käynnistä. Paljon pitäisi maksaa, että lähtisin teatteriin.Sinun 12 vuotta vanha auto on ehkä poikkeuksellisen hyvä yksilö, kun korjauskulut ovat noin pienet. Kyllä ne tuon ikäisellä tyypillisesti ovat paljon suuremmat varsinkin, kun kilometrejä tulee suhteellisen paljon.
Epäilen vahvasti, että nuo sinun alhaiset lukemat johtuvat siitä, että teet korjaukset itse, onko näin ? Minulla ei ole minkäänlaista mielenkiintoa auton roplaamiseen, joten joutuisin teettämään kaikki korjaukset korjaamolla. Siksi uusi auto on minulle paljon parempi vaihtoehto. Ei ehkä halvempi, mutta vaivattomampi.
Lisäksi minun mielestä 12 vuotta vanha auto ei missään nimessä ole realistinen vaihtoehto uudelle. Varmaasti useimmat miettivät valintaa 3-5 vuotta vanhan ja uuden välillä. Noin vanha auto on jo menettänyt suurimman osan arvostaan ja sillä ajetut kilometrit ovat halpoja niin kauan kuin auto kestää. Mukavuus- ja turvallisuustaso ovat kuitenkin kaukana uudesta. - Juippi
Jacko kirjoitti:
Alkuperäisen kysyjän seikoista "tingin" teatterista käynnistä. Paljon pitäisi maksaa, että lähtisin teatteriin.Jos korjauskuluihin lasketaan myös renkaat, niin eikö pelkästään niihin saa uppoamaan toistasataa vuodessa? Poikkeuksena ehkä pinnatuilla 155-13 ekoturboilla ajaminen, mutta jos nyt puhutaan ihan oikeista, kohtuullisilla ominaisuuksilla varustetuista (varsinkin talvi- ) renkaista.
Alkuperäiseen kysymykseen sen verran, että auton vuoksi ei ole juuri tarvinnut tinkiä mistään niin kauan kun on pitänyt kohtuuden mukana kuvioissa, tosin auto(t)kaan ei ole uusi(a). Asuminen on sitten toinen juttu, kyllä kaiken tulevan saisi menemään kun vain nostaisi asuntolainan kuukausierää tarpeeksi ylös.
- Jarski
Maalla kun asuu, niin auto on välttämätön. En vaihda autoa kovin usein. Edellinen auotoni, -92 Astra toimi loppuun asti hienosti tekniikaltaan, mutta ruostevaurioiden korjauksiin meni omistusaikana suurehko summa. Ja pääoma hupeni olemattomiin.
Nyt ajan kolme vuotta vanhalla autolla, joka rahavarojen vähyydestä johtuen piti ostaa lainarahaa käyttäen. Onneksi korot ovat pienet.
Mutta kyllä se niin on, ettei rahat meinaa oikein mihinkään ylimääräiseen riittää. Vaimo opiskelee, eikä täten tienaa yhtään mitään. Omakotitalosta on vielä lainaa. Taloon rakennettiin myös vähän lisää tilaa muutama vuosi sitten. Kaikkia em. maksellaan vielä jonkin aikaa pankille. Mutta pärjäillään:
En osta vaatteita ennen kuin on aivan pakko, tai löydän jostain alennusmyynnistä jotain halvalla.
Ulkomailla ei ole käyty koskaan eikä lomailtu muutenkaan kotia kauempana. Hineossa ravintolassa ei ole käyty ainakaan viiteen vuoteen. Shellin baarissa joskus tulee poikettua lounastamaan. Huonekaluja ei sänkyä lukuun ottamatta ole ostettu. Muiden vanhoilla tullaan ihan hyvin toimeen.
Aina tulee jotain pakollista menoa silloin, kun näyttää, että jotain rahaa jäisi vähän yli. Viimeksi hajosi pesukone.
Kaikkiin lainojen lyhennyksiin menee tilistäni jotain 600,- eur. Päälle sitten tulee sähkölaskut, ruoka, bensa yms. pakolliset kuviot. Eli ei palkasta paljon paskaakaan jää huvituksiin. Mutta toisaalta minun ei kannattaisi valittaa sillä kuuntelin eilen radiota ja siinä joku ihminen kertoi maksavansa 750,- eur pelkkää asumisvuokraa/ kk. Tuohon nähden minulla menee hyvin. Tonttiakin on hehtaarin verran ja kaikki tulee joskus omaksi.
Mutta monen monta kertaa olen miettinyt, että miten ihmisillä on varaa rakentaa 200 m2 taloja. Tunnen muutamia varsin nuoria ihmisiä, jotka hankkivat noita 150 - 200 000 eur taloja. Ajetaan uudehkolla Audilla/BMW:llä. Ehkä olen jäänyt jostain tiedosta paitsi, mutta kysyn vaan, että mistä se raha tulee?
Itse käyn normaalissa päivätyössä ja saan ihan kohtuullista palkkaa mielestäni. Brutto jossakin 2100 euron tienoilla. Rahaa ei jää, mutta toisaalta ei meiltä mitään puutukaan. Mutta aika tarkalla talous koko ajan pyörii. Odotan innolla, että vaimo saa joskus opinnot suoritettua ja pääsisi tienaamaan. Tulojen tuplaus tuntuisi jo varsin mukavalta. Silloin voisi saada joskus jotain jäämään säästöön ja ostaa vaikka sen uuden auton käteisellä :-) Näillä näkymin joskus eläkepappana... - tingi
mistään, vaan ostan sitä mitä HALUAN.. bensaan menee fyrkkaa, mutta julkisiin en lähde maksoipahan besa vaikka 5e litra! KÖYHÄT KYYKKYYN!!!!!!!
- Jarski
Teoriassa ihan helppoa ostaa vaan kaikki mitä mieleen tulee käteisellä.
Mutta mistä se kaikki raha tulee? - ainakin
Jarski kirjoitti:
Teoriassa ihan helppoa ostaa vaan kaikki mitä mieleen tulee käteisellä.
Mutta mistä se kaikki raha tulee?nostan pankista rahani ja eikös niitä setelipainossa paineta?
- on kaks
autoo.Toinen on ostettu velaksi, toinen on maksettu käteisellä.
Ulkona käydään syömässä kun tulee sellainen olo (harvemmin viitsitään lähtee kun on 3 lasta),
elokuvissa / teattereissa ei käydä (ei haluja mennä sellaiseen tungokseen), asuntoo ei tarvii sisustaa ku on vuokralla, ulkomaille ei muutenkaan toivoa päästä...,hammaslääkärissä en käy (vaimo kylläkin käy, eli ei ole tuo rahasta kiinni), ite ja lapsemme käyttää/ostetaan merkkivaatteet eli ei tingitä noissa (vaimo ei tahdo tuhlata vaatteisiin , paitti lapsien vaatteet saa olla kunnolliset ja hyvät)...
Tulikohan tuossa nyt kaikki?No toivottavasti...:D - Driven
- En juokse tarjousten perään ruokakaupoissa enkä valitse ruokaa raaka-aineiden hinnan perusteella.
- Viimeksi ostamani vaate oli takki, merkki oli Hugo Boss.
- 2-3 kertaa vuodessa käyn omakustanteisesti ulkomailla.
- Leffassa käyn ehkä 2krt/kk, teatterissa ehkä 5-10krt/vuodessa.
- Täytyyhän sitä vähän välin viedä daami syömään hienosti.
- Viimeisin kalustehankinta tapahtui Artekissa.
- Ei ole silmälaseja.
- Käyn jos on tarvis. Viimeksi yksityisellä.
Noista en myöskään suostu tinkimään. Ennemmin vaihdan halvempaan autoon.- Jaska
Ei taida olla lapsia. Suurin rahareikä puuttuu ja ehkäpä jotain muutakin sen myötä. Vanhemmuus kasvattaa.
- Driven
Jaska kirjoitti:
Ei taida olla lapsia. Suurin rahareikä puuttuu ja ehkäpä jotain muutakin sen myötä. Vanhemmuus kasvattaa.
Mitenköhän tuo liittyy asiaan? Haiskahti vähän kateudelle tuo kommentti...
- +++++++ + ?
- syön halpaa ruokaa, sillä ruoka on nykysuomessa lähes rikollisen halpaa
- tingin vaatteista merkin kustannuksella, sillä en osta vaatteita merkin perusteella
- käyn noin kerran vuodessa ulkomailla
- en juurikaan käy leffoissa ja teatterissa
- ei raaski viedä puolisoa hienoon ravintolaan syömään kuin ehkä pari kertaa vuodesssa
- minulla ei ole silmälaseja
- käyn hammaslääkärissä joka toinen vuosi. Ikää on 37 ja paikkoja kaksi. - lefa
Uusia autoja myydään uskomattoman paljon, joten kyllä ihmisillä rahaa tuntuu olevan. Tuskin kaikki kuitenkaan sitä käteisellä maksavat, ja näiden ihmisten kohdalla voisi kuvitella jonkunlaista tinkimistä muusta kulutuksesta. Turha kuitenkaan yleistää mitään. Jos on hommannut kalliin auton, niin kai siihen sitten on varaa. Onhan siinä se hyvä puoli, ettei sitten rahaa liikene kaikenlaiseen turhaan hömpötykseen kuten alkoholiin yms. Kysehän on loppujen lopuksi siitä, mitä kukakin arvostaa. Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla tulee mainiosti toimeen ilman omaa henkilöautoa.
- eukko
terveisin samanlainen tinkjä. Ja sitten pitää vielä antaa muhkeat viikkorahat vanhimmalle mukulalle.
-syön edullista/ tarjousruokaa
-vaatteita ei osteta/kirppikseltä/halpakaupoista
-en käy ulkomailla
-en käy leffoissa ja teatterissa
-mies ei vie ravintolaan syömään, joskus haetaan pikaruokalasta kebab tai hampurilainen
-asutaan vuokralla
-toivoen en tarvitse silmälaseja koskaan
-tingimme hammaslääkärissä käynnistä ja jonotamme puoli vuotta päästäksemme kunnalliseen palveluun (Tampere)
-jne jne halpaa, edullista, tai jätetään ostamatta...
- auton kustannukset yli 200 euroa/kk, vaikka vähän ajoa (tarpeelliset) - se nähdään
Kunhan toi autovero korvataan sillä 1000 euron vuosittaisilla käyttömaksuilla niin sitten nähdään kenellä on oikeesti varaa autoiluun
- tonza.
Itse olen opiskelija ja käyn silloin tällöin vähän duunissa (niin paljon, että saan silti tukia) ja helposti on varaa ylläpitää ja vaihtaa muutaman vuoden välein uuteen tai noh todellisuudessa vähän käytettyyn.
Tällä hetkellä menossa on Golf Gti -99.
Helposti on silti varaa ryypätä viikonloput ja välillä viikolla, ruokaan menee muutama euro päivässä (valmisruokaa, tai koulun opiskelijahintaruokaa). En jaksa tehdä itse.
Leffoissa en käy, koska omistan suht. hyvän kotiteatterin ja leffat saa mestoilta ennen suomen ensi-iltaa.
Asunnon sisustamisessa ei joudu tinkimään. Kaikki on juuri sitä mitä haluaakin niiden olevan.
Ulkomailla käyn yleensä joka talvi.
Hammaslääkäri maksaa 22€, ei mielestäni mikään hirveän kallis?
Vaatteissa tinkisin jos olisi mahdollista mutta, kun jotkin asiallisen näköiset lenkkaritkin maksaa 80€ ja talvitakki 200€, housut 100€ jne. Mielelläni maksaisin vähemmän mutta tarjonta aika vähäistä jos kuitenkin haluaa tyylikkäitä.
Opintolainalla voikin sitten halutessaan käydä vaikka etelässä.
En ymmärrä miten normaalisti työssä käyvällä ei olisi muka varaa?- b. virtanen
...lehmätkin lentää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan
Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html1764987Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?
Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,184366Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa
Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/593769993097Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa
Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana2512933Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien1432872- 522501
- 271919
- 221737
- 341733
- 651699