Koulunkäyntiavustajan palkka

Sanna-Maarit

Hei!

Alan opiskelemaan ensi viikolla oppisopimuksella koulunkäyntiavustajaksi.
Palkkani ei ole vielä tiedossa, kun en ole kirjoittanut työsopimusta, saan tietää sen ensi viikolla, mutta kertokaa te muut rehellisesti paljonko on brutto kuussa ja montako tuntia teette, kukaan ei koskaan sano suoraan.

Eli paljonko saatte palkkaa, ja missäpäin suomea?

Itse olen hämeessä.

28

47004

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riippuu

Kokopäiväinen (lähes 40h/viikko) KKA ilman ikälisiä tienaa semmoiset 1400-1500 €/kk. Pätevyydellä ei ole suurta vaikutusta palkkaan, ehkä semmoiset 50€/kk.

Yleensä avustajat tekevät kuitenkin lyhyempää työviikkoa, ja palkka tulee sen mukaan.

• Tietoinen.

Itse olen opson käynyt ja voin sanoa omasta tiedosta/kokemuksesta seuraavaa.

Kuntien ja kaupunkien oppisopimukset, kuten itselläsikin on kyseessä, menevät aika poikkeuksetta seuraavan kaavan mukaan:

Palkka on 85% alimmasta taulukkopalkasta ja työaika samassa suhteessa. Karkeasti ottaen siis olet töissä 6,5 tuntia päivässä JA palkka sitten saman suhteen mukaan. Palkka suurinpiirtein mitä itse tiedän, ajaa taulukkopalkkana verojen jälkeen n. 1 000 euroon kuussa. Ei paljoa päälle. Vahvasti uskoisin tuon systeemin mukaan menevän itselläsikin. Juuri tuosta "kasivitosesta" ei poiketa missään julkisen sektorin opso-paikoissa.

Ne ajat jolloin olet ns. lähiopetuksessa eli koulun penkillä (jolla systeemillä uskon vahvasti hommasi menevän), eli viikon tai kaksi muutaman kuukauden välein, ovat sitten yleensä aina palkatonta. Noilta päiviltä saa sitten ns. koulutuskorvauksen joka esim. itsellä oli huikea 14e/päivä 5 e matkakorvas/vrk. Toisinsanoen siis aina kun välillä oli 5 päivää opetusta koulussaistuen niin siltä ajalta sai 90e. Eli aina niinä kuukausina kun olet koulutuksessa, saat niiltä viikoilta palkan kuin olet töissä ja muilta tuon koulutuskorvauksen.

Jos lähiopetusjaksot on jaettu niin, että ollaan kovin tiheään ja muutama viikko kerrallaan, voi mennä sitten jotenkin muuten tuo korvaussysteemi, eikä todella vain n. 100e/vko joka on aika perus jokapuolella....

Uskoisin, että aika moni kohta tuossa tulee koskemaan itseäsi suoraan.

• alkup.

kiitos kovasti tiedoista.

en vielä tiedä kuinka tiivistä opiskelu tulee olemaan, mutta eiköhän se selviä:)

Riittää minulle hyvin jos saan 1000,- kuussa.

Muidenkin mielipiteitä voin kyllä yhä lukea, tattis:)

• juuri opiskeleva

Hei

Lueskelin täällä tätä ja huomasin, että korvauksista puuttui lapsikototus. Eli, jos sinulla on alaikäisiä huollettavia saat ns. perhekorotusta koulupäiviltä 16€/opiskelupäivä. Nämä koulutuskorvaus päivärahat ovat verovapaita, joten ne tulevat suoraan käteen.

• koulunkäyntiavustaja

Meillä oli niin, että 40 opintoviikkoa ja Ammattitutkinto todistus(todistukset 3kpl) kouraan.
        4 normaalia työpäivää(38.25h) oppisopimuskoulussa ja keskiviikot koulutuksessa välillä piti tehdä ne näytöt toisilla kouluilla täydet tunnit ja normaali palkka - 15% epäpätevyys vähennys.

• Vähällä pärjää

Olen oppisopimuksella koulunkäyntiavustajana. Minulla on tunteja 29 viikossa ja tuntipalkkani on 7€ tunti. Kokonaisuudessaan palkka on siis reilu 850€/kk. Siitä veroja joku olikohan 11-13% niin käteen tuli tässäkin kuussa rapeat 711€. Siinä repimistä, mutta en valita, sillä kiinteät menot mulla on alle kolmesataa kuussa (vuokra laskut) ja loppu jää elämiseen. En omista autoa tai muitakaan hienouksia, telkkarin ja läppärin ainoastaan. Ihan hyvinhän näillä porskuttaa, eipä tarvitse pelätä olevansa se röyhkeä riistäjäkapitalisti, joka raiskaa luonnon ja vie ruuan toisten suusta suurella kuluttamisellaan. Kesällä elelen ansiosidonnaisella päivärahalla ja reissaan kavereiden kanssa pitkin Eurooppaa.

• vuosien kokemus plus koulutus

Koulunkäyntiavustajan palkka on n. 1488 euroa kuussa miinus verot, jos työnantajan vaatimuksena on alan koulutus.
        Jos taas koulutusta ei vaadita on kyseessä kouluavustaja ja palkka reilut 800 kuussa.
        Ottakaa selvää ennen kuin haette työtä tai teette sopimuksen hautaanko paikkaan koulunkäyntiavustajaa vai kouluttamatonta kouluavustajaa, joksi käy kuka vain ilman koulutusta

• kirjoitus

Kiva välillä lukea tekstiä, jossa ei ruikuteta, vaikka aihetta olisi, vaan ollaan tyytyväisiä ja sujut elämän kanssa.
        Terveisin ambulanssikuski. työaika n250h/kk varallaolot päälle.
        Siis palkkaa tulee, mutta lapset huutaa ovella: isi, kuka toi täti on.

• rokki
        kirjoitus kirjoitti:

Kiva välillä lukea tekstiä, jossa ei ruikuteta, vaikka aihetta olisi, vaan ollaan tyytyväisiä ja sujut elämän kanssa.

Itsekkin olisin halukas hakeutumaan alalle.Olen mies henkilö ja ikää on päälle 30-vuotta.Olen tehnyt vaikka ja mitä työkseni.Kävin kokeilemassa koulunkäyntiavustajan työtä ja täytyy sanoa että siinä olisi minulle aivan passeli homma.Ei toista samanlaista päivää ollut.

• Jephjeph
        kirjoitus kirjoitti:

täyspelle sinä olet. Jos teet 250h/kk varalla olot päälle niin lasketaas.

((30x24)-250)/30 = 15,66666

Eli sulla on joka päivä 30 vapaa-aikaa noin 15,6 tuntia. Eli viikonloput ja kaikki. Sitten kun tuohon lasketaan tuo sinun vitun typerä lapinlisä päälle, eli varallaolo, niin päästään varmaan sun mielestä korkeintaan 10h omaan aikaan 30 päivässä.

Mene Kaaleppi selittää noita vitun typeriä juttujasi muualle.
        Sillä itse tunnen parikin ambulanssikuskia. Ja ne nauroi tolle sun vitun dorkalle jutulle,

• zeus89

Hyvin sanottu!

• hoitsu-83

onko täällä ketään sellaista joka olisi pätevä ja tekisi 25 tuntia viikossa töitä?
      Millainen palkka on? epäpätevänä mulla on n.991€. nouseeko se siitä ollenkaan?

• Valmistun 05/09

Peruspalkka 1.9.2008 alkaen 1616,73 €
        Pätevyys: Ammatillinen perustutkinto tai alan aikaisempi kouluasteinen ammatillinen tutkinto taikka ammattitutkinto tai erikoisammattitutkinto.
        Jos viikkotuntimäärä on täydet 38,15 min, mikä kyllä valitettavan harvoin täyttyy.

• Suunnitteilla oppisopimus
        Valmistun 05/09 kirjoitti:

Peruspalkka 1.9.2008 alkaen 1616,73 €
        Pätevyys: Ammatillinen perustutkinto tai alan aikaisempi kouluasteinen ammatillinen tutkinto taikka ammattitutkinto tai erikoisammattitutkinto.
        Jos viikkotuntimäärä on täydet 38,15 min, mikä kyllä valitettavan harvoin täyttyy.

Opiskelet siis kka:ksi oppisopimuksella, mikä on työaikasi ja oletko ylä- vai ala-asteen puolella?
        Itsellä on myös suunnitelmissa aloittaa opiskelu just oppisopimuksella.

• valmistun 05/09
        Suunnitteilla oppisopimus kirjoitti:

Opiskelet siis kka:ksi oppisopimuksella, mikä on työaikasi ja oletko ylä- vai ala-asteen puolella?
        Itsellä on myös suunnitelmissa aloittaa opiskelu just oppisopimuksella.

Olen ala-asteella, tai siis alakoulussa kuten nykyisin tavataan sanoa.. :)
        Juu, eli oppisopimuksella opiskelen. Työtunteja minulla tulee päivässä 7-8, johtuen siitä, että toimin samaisessa koulussa myös iltapäiväkerho-ohjaajana.
        Valmistumiseeni saakka olen 6,5 tunnin palkkatuella, joka juurikin nousi 1210 euroon kuussa. Tuon 6,5 tunnin lisäksi maksetaan lisätyötunteja, jos sattuu olemaan pidempi päivä. Siitä huolimatta kaikkien vähennysten yms muiden jalkeen tilille tuli tiistainakin vain rapiat 800e, eli ei paljon juhlita.
        Toki jos oppisopimuksella opiskelee, on se kuitenkin kaikesta huolimatta paljon kannattavampaa kuin, että opiskelisi päätoimisesti. Silloin ei käteen jää käytännössä katsoen mitään, koska et ole oikeutettu edes opintotukeen.
        Onnea valitsemallesi tielle. Todella suosittelen. KKA:n työ on kaikessa haastavuudessaankin erittäin palkitsevaa.. :)

• onnimanninpenni

minulla 7h/pv = 1420e käteen mahdolliset lisät/ylityöt. olen ns. "epäpätevä", mutta aika helkkarin tyytyväinen.

• KKA-06

Itse uusin työsopimuksen tammikuussa 2009. Kokopäivätyön palkka olisi meilläpäin 1659,63 egeä - verot. Itsellä 6h/pv, 30 h/vko elikkä 78,43% kokopäivätyöstä. Käteen jää kiitos pienen veroprossan n. 1050 e.
        Mitään ylityölisiä ei meillä makseta. Kertyneet, ylimääräiset tunnit merkataan ylös ja käytetään koululaisten lomien aikana, jos ei tarpeeksi lomapäiviä ole muuten kertynyt. Eipä niitä ylimääräisiä juurikaan kerry, luokkaretkeltä ja joulujuhlista etupäässä.
        Varmasti käytäntö on erilainen eri paikkakunnilla. Itse asun pienessä ja köyhässä kunnassa Pohjanmaalla...
        Palkkaus on kehno, mutta eihän tätä työtä palkan takia tehdäkään, eihän:)?!

• mieeeeeeeee
        KKA-06 kirjoitti:

Itse uusin työsopimuksen tammikuussa 2009. Kokopäivätyön palkka olisi meilläpäin 1659,63 egeä - verot. Itsellä 6h/pv, 30 h/vko elikkä 78,43% kokopäivätyöstä. Käteen jää kiitos pienen veroprossan n. 1050 e.
        Mitään ylityölisiä ei meillä makseta. Kertyneet, ylimääräiset tunnit merkataan ylös ja käytetään koululaisten lomien aikana, jos ei tarpeeksi lomapäiviä ole muuten kertynyt. Eipä niitä ylimääräisiä juurikaan kerry, luokkaretkeltä ja joulujuhlista etupäässä.
        Varmasti käytäntö on erilainen eri paikkakunnilla. Itse asun pienessä ja köyhässä kunnassa Pohjanmaalla...
        Palkkaus on kehno, mutta eihän tätä työtä palkan takia tehdäkään, eihän:)?!

Missä kunnassa on tuo 1659 palkka? Kun on eri hintaisia kuntia ja miten kokemuslisät?

• olen kiinnostunut
        mieeeeeeeee kirjoitti:

Missä kunnassa on tuo 1659 palkka? Kun on eri hintaisia kuntia ja miten kokemuslisät?

koulunkäyntiavustajan ammatista. Pieneen palkkaan olen jo hoitajan työssä tottunut, mutta mistä palkkataulukosta kka:n palkka katsotaan? Eikö se pitäisi olla tietty minimipalkka kaikissa kunnissa?

• siellä on
        olen kiinnostunut kirjoitti:

koulunkäyntiavustajan ammatista. Pieneen palkkaan olen jo hoitajan työssä tottunut, mutta mistä palkkataulukosta kka:n palkka katsotaan? Eikö se pitäisi olla tietty minimipalkka kaikissa kunnissa?

siis KVTES kirjan sivulta 164. Peruspalkka on kaikissa kunnissa sama. Ja jos ei tee 38 tuntia 15 min viikossa, niin palkan saa laskettuan silleen, että jakaa kokoajan kk-palkan ensin 38,25:llä ja sitten kertoo sen viikkotuntimäärällään. Tuntipalkan saa, kun jakaa täyden kuukausipalkan 163:lla.

KVTES:n löytää netistä www.kuntatyonantajat. fi -> sopimuksket -> KVTES

• mikä duuni!

itse en kyllä häiriintyneitä nykypentuja katselisi vasta kun minulle maksetaan vähintää 5k€ kuussa!

• Hiihaa

Avustajaa tarvitsevat esim. neurologisesti poikkeavat (ts. autismin kirjon lapset asperger, adhd, add, tourette), cp-vammaiset, aisti- ja hahmotushäiriöiset, näkö- ja kuulovammaiset... Jos olet onnellinen siitä, ettet itse ole syntynyt sellaiseksi, niin älä kuitenkaan nimittele heitä noin halveksivasti "häiriintyneiksi nykypennuiksi" (noita kyseisiä poikkeuskia on muuten ollut aina olemassa): se se vasta on häiriintynyttä käytöstä. Ihan oikeasti.

• riiti
        Hiihaa kirjoitti:

Avustajaa tarvitsevat esim. neurologisesti poikkeavat (ts. autismin kirjon lapset asperger, adhd, add, tourette), cp-vammaiset, aisti- ja hahmotushäiriöiset, näkö- ja kuulovammaiset... Jos olet onnellinen siitä, ettet itse ole syntynyt sellaiseksi, niin älä kuitenkaan nimittele heitä noin halveksivasti "häiriintyneiksi nykypennuiksi" (noita kyseisiä poikkeuskia on muuten ollut aina olemassa): se se vasta on häiriintynyttä käytöstä. Ihan oikeasti.

Koulunkäyntiavustajan palkka 1850€ kuussa miinus verot ja olen tyytyväinen vaikka sais olla parempikin kun tavallaan koen että teen hoitajan työtä kun kyseessä kehitysvammaiset lapset joilla paljon erilaisia sairauksia yms. Mutta työ on kivaa, niin myös työkaverit , työajat, lomat yms.. :)

• Tulen heti töihin
        riiti kirjoitti:

Koulunkäyntiavustajan palkka 1850€ kuussa miinus verot ja olen tyytyväinen vaikka sais olla parempikin kun tavallaan koen että teen hoitajan työtä kun kyseessä kehitysvammaiset lapset joilla paljon erilaisia sairauksia yms. Mutta työ on kivaa, niin myös työkaverit , työajat, lomat yms.. :)

missä tällaista palkkaa maksetaan?

• koulunkäyntiavustaja
        Tulen heti töihin kirjoitti:

missä tällaista palkkaa maksetaan?

Mun kuukausipalkka on 1843,23. Mutta saan siitä 62,74%, koska mulla on 24 viikkotuntia. Olen yläkoulussa erityisluokalla. Uudellamaalla työskentelen. Onneksi koulunkäyntiavustajia on alettu arvostamaan. Niin ja olen epäpätevä.

• LuLu-00
        koulunkäyntiavustaja kirjoitti:

Mun kuukausipalkka on 1843,23. Mutta saan siitä 62,74%, koska mulla on 24 viikkotuntia. Olen yläkoulussa erityisluokalla. Uudellamaalla työskentelen. Onneksi koulunkäyntiavustajia on alettu arvostamaan. Niin ja olen epäpätevä.

Kertokaas joku joka on jossain lahden peruskouluissa toiminut koulunkäyntiavustajana?paljonko palkkaa lahden kaupunki maksaa?
        ite suunnittelen just parhaillaan oppisopimuksella kka:si jonnekkin lahden ala-asteelle...
        kertokaas pliis :)

• alsdfjl
        LuLu-00 kirjoitti:

Kertokaas joku joka on jossain lahden peruskouluissa toiminut koulunkäyntiavustajana?paljonko palkkaa lahden kaupunki maksaa?
        ite suunnittelen just parhaillaan oppisopimuksella kka:si jonnekkin lahden ala-asteelle...

itse olen pohjanmaalla pätevänä kka na, palkka ennen 85% 6,5 tunnin päivillä eli tasan 1500e/kk. Nyt taas 8 tunnin päivillä palkka tasan 1800e/kk

• Kiih
        LuLu-00 kirjoitti:

Lahdessa KKA:n palkka on 1765,46€. Mutta täysiä tunteja on vaikea saada, ja itsekin teen 30 viikkotuntia, jolloin palkka on 1384,65€ miinus verot.. Eli tonnin verran jääpi käteen..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3130
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2894
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2326
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1316
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1083
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe