Aivot pilalla?

Kärsijä-

Minulla on tällainen tarina. Joskus nuorempana 16-19 vuotiaana tuli käytettyä kannabista silloin tällöin. Kunnes eräs kerta erehdyin koittamaan "ekstaasia" heittomerkit siksi koska siitähän ei tiedä mitä se oli. Ekstaasin käytimme nuuskaamalla. Illan muistan vieläkin kuin eilisen. Noin puoli tuntia nuuskaamisesta alkoi olo muuttua kuumaksi, tuli iho kihelmöiväksi, pisuhätä kun tuli menin vessaan ja en saanut millään virtsattua kunnes pitkän yrittämisen jälkeen onnistuin, takaraivosta rupesi lähtemään sellasia "sähköisiä sykäyksiä selkärankaa pitkin sormiin ja varpaisiin, iho oli kananlihalla, suu kuivu kiinni, siis todellakin niin kiinni ettei sitä saanut auki muutakuin kielellä avaamalla, silmiä kirveli, oloni muuttui niin karmeaksi että lähdin kotiin kyseisestä paikasta ja kotona oireet jatkuivat muistaakseni muutaman viikon kunnes lopulta "katosivat" ja alkoivat esiintymään lievempinä. Tapahtuneesta on yli 4 vuotta aikaa ja tämä kerta säikäytti minut niin että lopetin "väärässä seurassa" liikkumisen.
Joka tapauksessa asialla oli tällainen huonopuoli. Kyseisenä iltana kun tätä ekstaasia käytimme (minun ensimmäinen ja viimeinen kerta), alkoi minulla todella oudot oireet mitkä todella vieläkin jatkuvat. Eli oireina on, silmien punoitus/kuivuminen, silmät ovat aina iltaisin "tummat" ja tuijottavat, suun kuivuminen, hampaiden narskuttelu/yhteen pureminen, leukojen jännittäminen niin että ne puutuvat (tämä tapahtuu ilman että ajattelen sitä edes itse), vaikeaa unettomuutta, päänsärkyjä, ajatuskatkoksia, muistivaikeuksia, sormien/varpaiden palelua, huimausta, voimakasta väsymystä, kasvojenalueen ihon punoitusta, erilaisia jännitystiloja esim. kaupassa alkaa samantien kun astun sisään niin naamaa kuumottaa ja kasvot todellakin muuttuvat äkkiä punaisiksi, ja mielihäiriöitä, toisinaan tunne olevani skitsofreeninen ja mielessä pyörii väkivalta ja toisten satuttaminen/tappaminen, hämärässä näyttää kuin olisi lumisade telkkarista silmien edessä himmeänä, toisinaan tuntuu takaraivon alueella jossain siltä kuin sielä olisi joku "kipinöivä alue pään sisällä", välillä iltasin tuntuu siltä että nyt "napsahtaa päästä joku ja menen tekemään jotain todella kauheaa itselle ja muille".
Se miten olen näin kauan kestänyt on se että oireet välillä katoavat melkein kokonaan, useimmiten pahenevat mitä pidempään olen ollut hereillä, masennuslääkkeitä olen syönyt muutaman jakson yhteensä 13kk ajan. Terveyskeskuslääkärillä olen käynyt ja joissain tutkimuksissa joskus, niissä ei selvinnyt mitään. Pitäisikö minun mennä neurologille yksityiselle "tiedän että pitäisi" ja kertoa sille tämä tarina? Olin niin helvetin tyhmä että joskus kun menin sinne terveyskeskuslääkärille niin jätin kertomatta mistä nämä oireet alko ja sielä kävin joku 4kk tämän kyseisen illan jälkeen.
PS: Tiedän olleeni todella tyhmä, mutta pitääkö minun nyt nuoruuden virheen takia kärsiä loppuelämäni? Mielessäni on pyörinyt itseni lopettaminen. Ja joka päivä ajattelen asiaa ja sitä miten yksi virhe voi tuhota koko elämän. Eniten harmittaa se että olen koittanut voittaa oireet ja elänyt jo pidempään terveellisesti, en polta, juo paljon, ja urheilen säännöllisesti syön suhteellisen terveellisesti.

5

1008

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Entinen ekstaasin käyttäjä

Olen aikanaan käyttänyt ekstaasia (MDMA) kymmeniä kertoja, pillereinä ja myös puhtaana MDMA-jauheena. Yleensä nautin sen nielemällä, mutta joskus myös nuuskaamalla. Tuntemuksesi eivät viittaa kyseiseen aineeseen. Suosittelen kuitenkin hakeutumista neurologin vastaanotolle, mikäli oireita on jatkunut noinkin pitkään ja asia vaivaa jatkuvasti mieltä. Muista myös kertoa lääkärille, että oireesi ilmaantuivat huumeiden käytön jälkeen. Voi kyllä olla tietysti mahdollista, että kuulut harvinaiseen ihmisinryhmään, joka on yliherkkä ekstaasille.

Lisätietoja ekstaasin vaikutuksista.
      http://www.erowid.org/chemicals/mdma/mdma_effects.shtml
      http://soul.fiveam.org/~robsku/dihkal/ekstaasi.html

Ps. Pysykää kaukana huumeista, niillä voi helposti tuhota terveytensä.

• Hoitoalalla

Nuo kaikki oireet eivät minkään lääketieteen tiedossa olevan tiedon valossa voi olla seurausta tuosta yhdestä ainoasta kerrasta, jos aine olisi ollut kovasti epäpuhdasta niin et varmasti olisi voinut olla sitä tuntematta jo nauttimisen jälkeen. Olisit suurella todennäköisyydellä ollut jo hengetön...

Neurologilla (tai ylipäätään ainakin lääkärillä) käyntiä suosittelen kyllä itsekin, jos tosiaan fyysisiä ja aitoja on edes osa noista tuntemuksistasi. Mutta silti kaikista suurimpana todennäköisyytenä pidän jo ihan koulukirjaesimerkin mukaan pitäisin, että tuosta tapauksesta on nyt jäänyt sinulle niin tajuton trauma, että psyyke tekee melkoisia tepposia. Et ole yksi ja ainut tapaus todellakaan jolle noin käy.

Ja ihan pienenä mainintana: entäpäs muut jotka ottivat samaa ainetta? Tuliko kenellekään muulle mitään, jos ei edes heti tuoreeltaan niin kovin epäpuhdasta itse aine ei ainakaan ole voinut olla. Vähän sellaisia on/off-aineita eli jos jotain laukeaa tai on epäpuhdasta niin sen kyllä tuntee nopeasti. Ei jätä kertakäytöllä tuollaisia oireita.

Mutta korostan jo toiste, että johtui mistä vain niin jo oman mielenrauhan takia käy lääkärissä juttelemassa. Uskoisin kyllä, että samansuuntaisia kuin tässä mainitsin, sinulle puhuu jo lääkärikin.

• Kärsijä-

Olenkin monesti ajatellut että näistä oireista ei juuri mikään ole "fyysinen oire" vaan aivojeni aiheuttamia. Tätä olen miettinyt esim siksi että välillä oireita ei melkein edes ole. Ja sitten kun ne pyörii mielessä niin ne ikäänkuin voimistuu.

• Kärsijä-

Muille ei tullut tällaista. Ainoastaan yksi aineen käyttäjistä joutui muutaman kuukauden päästä mielisairaalaan. Ja itsekkin tunsin välillä että tulen todella hulluksi.

• Anonyymi
        Kärsijä- kirjoitti:

Olenkin monesti ajatellut että näistä oireista ei juuri mikään ole "fyysinen oire" vaan aivojeni aiheuttamia. Tätä olen miettinyt esim siksi että välillä oireita ei melkein edes ole. Ja sitten kun ne pyörii mielessä niin ne ikäänkuin voimistuu.

Mitä masennuslääkettä söit?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      7
      2498
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1698
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      37
      1442
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      164
      1272
    5. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      120
      1266
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      143
      1219
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      148
      1191
    8. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1165
    9. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1091
    10. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      979
    Aihe