Rauhaa Herrassa Jeesuksessa kaikille Jumalan lapsille kaikissa piireissä
Joh 13:34-35.
Edellä on ollut varsin ikäväsävyistä hyökkäystä, jossa en julista syyllisiä tai syytä muutoinkaan, mutta pytäisin tässä nyt että kun on noita propagandasivuja, sekä äänitteitä huomioimaan seuraavaa;
"Adventti" tarkoittaa Jeesuksen paluuta, ja sehän on ydinasia jokaisessa kristillisessä piirissä, tai ainakin pitäisi olla lopuna aikana?
Joten "Adventismi" tai Adventtikirkko ei ole sen rumempi sana.
Martti Luther taisi olla ensimmäisiä adventisteja.
- Propaganda tehdään määrätyllä asenteella johon sisältyy ennakkoluuloa, väärinymmärrystä, tekstin irroittamisia asiyhteydestään, ja tulkintaa oman tavoitteen mukaisesti huomioimatta kokonaisuutta,
ja usein aimo annos joskus katkeruutta ja turhautumista, sekä vihaakin valhetta.
Pyytäisin nyt että pitkien rimpsujen kopioimisen sijaan otettaisiin nyt lyhyesti 1-3 kysymystä kerrallaan, ja katsotaan sitten mistä on kysymys ja mikä on oikea selitys kysymykseen?
Jookosta ???
Ei kukaan jaksa lukea montaa sivua kopioitua tekstiä, ja ryhtyä siitä jokaista kysymystä selittämään.
Ehdotan että kaikki pysyvät Jeesuksen seuraajille kuuluvassa rakkaudessa, ja halussa selvittää ennakkoluulottomasti mikä on totuus.
Jumalan siunausta
jari laurila
Syytökset adventtioppia vastaan
76
2682
Vastaukset
- Nimetön
On pystyisinkö käymään adventtikirkossa kasteella siten että minun ei tarvisi liittyä kirkkoon. Älysin että lapsikaste saati sitten vihmontana ei ole raamatullinen ja nyt aion käydä uskovienkasteella upottamalla. Toiseksi en halua että minut kastetaan Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen vaan Jeesuksen Kristuksen nimeen niin kuin apostolien aikana. 4 kohtaa kertoo siitä. Yksi kohta puhuu kasteesta Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Onkohan mahdollista että tuo on lisätty jälkikäteen raamattuun? Äkkiä apostolit unohtivat kenen nimeen kastetaan.- eepu*
Raamatullisesta kasteasiasta kiinnostuneille lisää:
http://www.radikaali.net/yhteiso/keskustelualue.html?a=6&v=3545 - eepu*
”Minä sanon totuuden Kristuksessa, en valhettele - sen todistaa minulle omatuntoni Pyhässä Hengessä –” "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.”
"Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa." Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?" Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.”
”Te niskurit ja ympärileikkaamattomat sydämeltä ja korvilta, aina te vastustatte Pyhää Henkeä – ”
Sillä tämä on varmaa Vapahtajan SANAA:
"Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja SAARNATKAA EVANKELIUMIA kaikille luoduille.
Joka USKOO ja KASTETAAN, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. (Mark.16:15, 16)
Eli; SAARNATKAA EVANKELIUMIA ja Joka USKOO ja KASTETAAN, se pelastuu!!
…. Niinpä tahallinen uskonmukaisen upotuskasteen hylkääminen johtaa pelastuksen menettämiseen!!
*
Ystävällisesti Siunausterveisin Totuuden etsijöille :)
minulle niin Rakkaassa
Voittoisassa ja Voimallisessa
JAH SHUAN (Ilm.14:1) MESSIAAN Armollisessa ja Pyhässä Nimessä
י ה וֹ שׁ ﬠ
eepu
*
Jk.:
Ystäväiseni, Oletko vielä uudesti syntynyt Jumalasta?
”Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.”(Joh.3:7)
”Lapsukaiset, älköön kukaan saako teitä eksyttää. Se, joka vanhurskauden tekee, on vanhurskas, niinkuin hän on vanhurskas. Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti. Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot.
Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt.” (1.Joh.7-9)
USKONMUKAISEN UPOTUSKASTEEN (ks.Apt.2:38) kautta se on mahdollista,
"Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.”!!
Sillä ilman Pyhän Hengen pyhitystä ei kukaan ole näkevä Herraa! ” ….sillä nyt, kun olette synnistä vapautetut ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, on teidän hedelmänne pyhitys, ja sen loppu on iankaikkinen elämä.” (Room.6:22)
*
Ystäväiseni, antakaa pelastaa itsenne ja sitten Anokaa (toki Apt.2:37, 38; 8:36, 37, 38; Luuk.7:29 jälkeen sitä) VIISAUTTA ja YMMÄRRYSTÄ niin sitä annetaan (ks.Apt.1:5; Luuk.3:16) ...
"Ylhäällä missä kasvaa Öljypuu"! :) (katso mm. Jaak.1:5) Ystäväiseni käänny lähimmän lähiseurakuntamme puoleen, ja kysy mitä sinun asiallesi voitaisiin tehdä?! Katso; ( http://www.adventtikirkko.great.fi/ )
Katso myös: ( http://kotisivu.mtv3.fi/james/vii1-10.html )
*
MARANATA! Rauhaa ystäväveli
Minäkin ajattelin että otan nyt varmuuden vuoksi vielä upotuskasteen, kun ei täyttä ymmärrystä silloin ollut asiassa, mutta se on seurakuntaan otto samalla.
Voisit kysyä asiaa Timo Flinkiltä (tietää tämän paremmin) kun kirjoittaa, voisiko kastaa ilman seurakuntaan ottoa, En oikein usko siihen.
Ei Raamattuun lisätty ole mitään kännöstyössä, vaikka sanojen ja asian kääntämisestä ollaan ei mieltä joskus.
Löydät kasteopetusta ja Raamatun käännöksistä opetusta
http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli
Huomioi myös kurssit ja kirjallisuus.
Jumalan siunausta
jari laurilaeepu* kirjoitti:
Raamatullisesta kasteasiasta kiinnostuneille lisää:
http://www.radikaali.net/yhteiso/keskustelualue.html?a=6&v=3545Terve ja rauhaa
Osasto: "kaste ja kirkolliset toimitukset"
Jumalan siunausta
jari laurila- Timo Flink
Sanat "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" ovat alkukielisissä käsikirjoituksissa. Ei ole yhtään käsikirjoitusta, jossa teksti olisi toisenlainen. On vain yksi "noin-areiolainen" kirkkoisä, jonka teksti on toisenlainen.
Sanat eivät edes ole kastekaava. Kreikankielessä ne tarkoittavat valtuutusta (kreikan eis-prepositiolauseke), jolloin on aivan sama sanotaanko:
Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen (Matt. 28:19)
Jeesuksen Kristuksen nimeen (Ap.t. 2:38, 10:48)
Herran Jeesuksen nimeen (Ap.t.8:16, 19:5)
Kaikissa tapauksissa ihminen sitoutuu saman Jumalan pelastettavaksi.
Adventtikirkko ei kaste ihmisiä, jos he eivät liity seurakuntaan, koska UT ei sellaista käytäntöä tunne.
Timo Flink - Ei yhtään todistetta
Timo Flink kirjoitti:
Sanat "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" ovat alkukielisissä käsikirjoituksissa. Ei ole yhtään käsikirjoitusta, jossa teksti olisi toisenlainen. On vain yksi "noin-areiolainen" kirkkoisä, jonka teksti on toisenlainen.
Sanat eivät edes ole kastekaava. Kreikankielessä ne tarkoittavat valtuutusta (kreikan eis-prepositiolauseke), jolloin on aivan sama sanotaanko:
Adventtikirkko ei kaste ihmisiä, jos he eivät liity seurakuntaan, koska UT ei sellaista käytäntöä tunne.
Timo Flink....että olisi kastettu jonkin paikkakunnan seurakuntaan.
Perusteet olivat täysin toiset.
Matt.28:19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20. ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.
Missään ei kastettu muuta kuin Jeesuksen opetuslapsiksi.
Te teette kyllä sikäli oikein että teidän kasteenne on selkeästi teihin kirkkokuntana kastamista jota Raamattu taas ei tunne.
Kasteen ottaminen teiltä olisi siten Raamatun opin vastaista kaikinpuolin.
Pitäkää tapanne.Olisi hyvä että opettaisittekin vain samoilla perusteilla omianne ettekä meitä muita täälläolevia.
Johan se sanotaan kastekäskyssäkin epäsuorasti.
Etiopian hoviherraa ei kastettu mihinkään mainittuun seurakuntaan eikä sellaista käskyä ja ohjetta ole koskaan annettu.
Apostolien teot:
8:27 Ja hän nousi ja lähti. Ja katso, siellä kulki etiopialainen mies, Etiopian kuningattaren Kandaken hoviherra, mahtava mies ja koko hänen aarteistonsa hoitaja; hän oli tullut Jerusalemiin rukoilemaan
8:34 Ja hoviherra kysyi Filippukselta sanoen: "Minä pyydän sinua: sano, kenestä profeetta puhuu näin, itsestäänkö vai jostakin toisesta?"
8:36 Ja kulkiessaan tietä he tulivat veden ääreen; ja hoviherra sanoi: "Katso, tässä on vettä. Mikä estää kastamasta minua?"
8:38 Ja hän käski pysäyttää vaunut, ja he astuivat kumpikin veteen, sekä Filippus että hoviherra, ja Filippus kastoi hänet.
8:39 Ja kun he olivat astuneet ylös vedestä, tempasi Herran Henki Filippuksen pois, eikä hoviherra häntä enää nähnyt. Ja hän jatkoi matkaansa iloiten.
Kastamisen jälkeen hoviherra tuskin tapasi Filippusta sen koommin vaan palasi kotimaahansa. - ja toimivaksi jäseneksi
Ei yhtään todistetta kirjoitti:
....että olisi kastettu jonkin paikkakunnan seurakuntaan.
Matt.28:19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20. ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.
Te teette kyllä sikäli oikein että teidän kasteenne on selkeästi teihin kirkkokuntana kastamista jota Raamattu taas ei tunne.
Pitäkää tapanne.Olisi hyvä että opettaisittekin vain samoilla perusteilla omianne ettekä meitä muita täälläolevia.
Etiopian hoviherraa ei kastettu mihinkään mainittuun seurakuntaan eikä sellaista käskyä ja ohjetta ole koskaan annettu.
Apostolien teot:
8:27 Ja hän nousi ja lähti. Ja katso, siellä kulki etiopialainen mies, Etiopian kuningattaren Kandaken hoviherra, mahtava mies ja koko hänen aarteistonsa hoitaja; hän oli tullut Jerusalemiin rukoilemaan
8:34 Ja hoviherra kysyi Filippukselta sanoen: "Minä pyydän sinua: sano, kenestä profeetta puhuu näin, itsestäänkö vai jostakin toisesta?"
8:36 Ja kulkiessaan tietä he tulivat veden ääreen; ja hoviherra sanoi: "Katso, tässä on vettä. Mikä estää kastamasta minua?"
8:38 Ja hän käski pysäyttää vaunut, ja he astuivat kumpikin veteen, sekä Filippus että hoviherra, ja Filippus kastoi hänet.
8:39 Ja kun he olivat astuneet ylös vedestä, tempasi Herran Henki Filippuksen pois, eikä hoviherra häntä enää nähnyt. Ja hän jatkoi matkaansa iloiten.
Kastamisen jälkeen hoviherra tuskin tapasi Filippusta sen koommin vaan palasi kotimaahansa.jonka työn perusteella alkoi Etiopian kirkko, joka vasta valkoisen miehen sinne tullessa luopui pakon edessä sapatista.
- ktdraser
ja toimivaksi jäseneksi kirjoitti:
jonka työn perusteella alkoi Etiopian kirkko, joka vasta valkoisen miehen sinne tullessa luopui pakon edessä sapatista.
Noin voi väittää tuulesta temmatulla ajatuksella.
Mitään Raamatun todisteita sinulla ei ole esittää.
Kommentti oli sitä paitsi Flinkin väitteeseen että kasteessa lupauduttiin tiettyyn seurakuntaryhmittymään eli lahkoon, joka opettaa tietyllä, muista poikeavalla tavalla. - kolme enkeliä
Ei yhtään todistetta kirjoitti:
....että olisi kastettu jonkin paikkakunnan seurakuntaan.
Apostolien teot:
Kastamisen jälkeen hoviherra tuskin tapasi Filippusta sen koommin vaan palasi kotimaahansa.Mitenhän nuo Ilmestyskirjan mainitsemat seurakunnat olisivat syntyneet jos ne eivät olisi rakentuneet kastetuista?
Roomalaiset, galatalaiset, tessalonikilaiset, kolossalaiset olivat kai seurakuntia. Apostolien perustamia ja jäsenet kastettuja uskovia. Ei kai niitä ihmisiä kasteta oman onnensa nojaan?
Luterilaislla kastetaan vauvatkin, jotta saadaan jäseniä pakolla, mutta se on sitten toinen juttu se. - Timo Flink
ktdraser kirjoitti:
Kommentti oli sitä paitsi Flinkin väitteeseen että kasteessa lupauduttiin tiettyyn seurakuntaryhmittymään eli lahkoon, joka opettaa tietyllä, muista poikeavalla tavalla.Siinä vaiheessa kun Filippos kyseisen hovikerran kastoi, oli vain yksi seurakunta (tai kirkko, jos sitä sanaa haluaa käyttää). Mutta kasteessa ihminen liitetään seurakunnan jäseneksi.
Ap.t. 2:41 "Ne, jotka ottivat hänen sanomansa vastaan, kastettiin, ja uskovien joukkoon tuli sinä päivänä lisää noin kolmetuhatta henkeä."
Kuten tekstistä voi lukea, kastetut liittyivät uskovien joukkoon. Ei heitä vain kastettu ja jätetty oman onnensa nojaan.
Raamatun ulkopuolisista, historiallisista lähteistä tiedämme, että kyseinen hoviherra vaikutti seurakunnan syntymiseen kotimaassaan.
Timo Flink - ei tarvetta
Timo Flink kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun Filippos kyseisen hovikerran kastoi, oli vain yksi seurakunta (tai kirkko, jos sitä sanaa haluaa käyttää). Mutta kasteessa ihminen liitetään seurakunnan jäseneksi.
Ap.t. 2:41 "Ne, jotka ottivat hänen sanomansa vastaan, kastettiin, ja uskovien joukkoon tuli sinä päivänä lisää noin kolmetuhatta henkeä."
Kuten tekstistä voi lukea, kastetut liittyivät uskovien joukkoon. Ei heitä vain kastettu ja jätetty oman onnensa nojaan.
Raamatun ulkopuolisista, historiallisista lähteistä tiedämme, että kyseinen hoviherra vaikutti seurakunnan syntymiseen kotimaassaan.
Timo Flink====Raamatun ulkopuolisista, historiallisista lähteistä tiedämme, että kyseinen hoviherra vaikutti seurakunnan syntymiseen kotimaassaan. ===0
Kuten esimerkiksi adventistien profeetta?
Joten teidän tarkoittamaanne merkitystä ei tuolloin ollut vaikka sinä yritit niin väittää? - Timo Flink
ei tarvetta kirjoitti:
====Raamatun ulkopuolisista, historiallisista lähteistä tiedämme, että kyseinen hoviherra vaikutti seurakunnan syntymiseen kotimaassaan. ===0
Kuten esimerkiksi adventistien profeetta?
Joten teidän tarkoittamaanne merkitystä ei tuolloin ollut vaikka sinä yritit niin väittää?Yksi lähde on 300-luvulla kirjoitettu Eusebiuksen kirkkohistoria. Eusebius oli Kesarean piispa.
Timo Flink - eepu*
Timo Flink kirjoitti:
Timo FlinkMatteuksen 28:19 On ilmeinen Väärennös, sillä, olettaa sopii, että sen kohdalla on tullut joko tulkinta-, käännös-, tai jokin muu virhe, koska se on jäänyt yksin?!!
Ajatellaanpas tilannetta myös siten, ettei meillä olisikaan tuota kyseistä Matteuksen 28. luvun ja 19:ta jakeen tekstiä (mikä selkeyttää tätä asiaa huomattavasti), millaiset "kaste-kaavasanat", meillä silloin olisi käytössä?? Eikö totta, että silloin kastaminen tapahtuisi vain ja ainoastaan; --- JAH SHUAN MESSIAAN Nimeen! -- Aamen! --- JAH SHUAN Nimeen sisältyy JUMALAN OMA NIMI!!!
Vaikka me lukisimme Raamatun kannesta kanteen, ei meille muuta Lunastajan nimeä ole annettu! (ks. Apt. 4:12) "Minä olen tullut Isäni nimessä"!
*
Toiseksi:
Miksi kaikki muut apostolit olisivat kirjoittaneet tämän asian toisin, jos Matteuksen ko. kirjoitus oli Vapahtajan antama sana? Ei kai muut apostolit ole väärässä, kun he ovat toisin kirjoittaneet, eikö apostolien enemmistön kanta tässä asiassa olisikaan pätevä ja oikea??
Sillä, Huom! Sanotaanhan, että Raamattu itse selittää itseään ja että jokin asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan nojalla, jotta se olisi pätevä! Olisikohan Matteuksen 28:19 kohdalla tullut siis; tulkinta-, käännös-, vai jokin muu virhe, koska se on jäänyt yksin?!!
*
Kolmanneksi:
Kun Raamatussa mainitaan Pyhällä Hengellä kastamisesta, niin ei koskaan sanota, että teidät kastetaan Pyhän Hengen nimeen, vaan teidät kastetaan Pyhällä Hengellä Ylhäältä (so. Jumalan tahdon mukaan!). (ks.Apt.1:5, 11:16; Matt 3:11; Mark 1:8.)
*
Neljänneksi:
Monet arvostetut tutkijat pitävät tämän muutoksen syynä Nikean kirkolliskokousta:
*Sillä; kun Nikean kirkolliskokous vuonna 325 poisti VAPAHTAJAN NIMEN (so. JAHSHUA MESSIAS) Uuden Testamentin "kastekäskystä" (ks. Matt.28:19) ja laittoi sen tilalle kolme arvo-asemaa (Isä, Poika, Pyhä Henki), --- tekivät he silloin maailmankaikkeuden suurimman rikoksen!
Koska Ilmestyskirjaan on kirjoitettu liiankin selvästi, että "joka ottaa jotakin pois tämän kirjan sanoista, tai lisää jotakin niihin, niin hänen osansa Elämän Puuhun otetaan häneltä pois."
On siis vaarallista jatkaa tuon rikoksen levittämistä, sillä ne ovat Hänen sanansa, jotka kerran tuomitsevat meidät: "Paitsi MINUA, EI OLE KETÄÄN TOISTA!"
*
Viidenneksi:
Totuuden tämän raamatullisen kasteen muuttamisesta on eräs Paavi Johannes itsekin sanonut seuraavasti: "Ne, jotka kastetaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kuuluvat katoliseen kirkkoon, tiesivätpä he siitä tai eivät".
Eräässä vanhassa brasilialaisessa Raamatussa on selitys: "Kirjoitusten mukaan alkuseurakunnassa kastettiin vain Vapahtajan (JAH SHUAN MESSIAAN) nimeen,
mutta me, roomalaiskatolinen kirkko, muutimme tämän Nikean kirkolliskokouksessa v. 325. Siitä päivästä alkaen olemme käyttäneet kastekaavaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ".
*
Kuudenneksi:
On vain yhden muotoinen Oikea uskonmukainen upotuskaste (Johanneksen kaste):
VAPAHTAJA itsekin kastatti uskoon tulleita ihmisiä Johanneksen kasteella Nimeensä:
”Ja kaikki kansa, joka häntä (VAPAHTAJAA) kuuli, publikaanitkin, tunnustivat Jumalan vanhurskaaksi ja ANTOIVAT KASTAA ITSENSÄ JOHANNEKSEN KASTEELLA." (Ks. Luuk.7:29; 3:16; Apt.1:5).
”Jeesus teki opetuslapsiksi ja kastoi useampia kuin Johannes - vaikka Jeesus ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa – ”(ks.Joh.4.Luku) … ja näin me upotuskasteen kautta me teemme iankaikkisen Liittosuhteen Jumalan kanssa, ja siitä merkkinä me saamme Pyhän Hengen Lahjan ja Voiman elää syntiä tekemättä!!! (Ks.Room.6.Luku)
”Mutta fariseukset ja lainoppineet (niin kuin tänä päivänä luterilaiset tekevät) tekivät turhaksi Jumalan aivoituksen heitä kohtaan eivätkä ottaneet Johannekselta kastetta.” (Ks.Luuk.7:30)
*
Seitsemänneksi:
Paavali sanoo: "sillä kaikki, mikä ei ole USKOSTA, on SYNTIÄ." .. Sillä; ”… Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat”.
.. niinpä vauva-valelu kasteena On SYNTIÄ, koska se EI TAPAHDU kastettavan omassa USKOSSA" … se on silloin ihmisteko, se on -- Jumalan tahdon vastainen valheellinen kastetoimitus!!! " ..vauva-valelua ei voi Raamatulla puolustaa, se on ihmisten (roomalaiskatolisenkirkon) laatima HARHAOPPI!! jos siis olet vauvana saanut kasteen nimellä kulkevan vauva-valelun, niin valitettavasti se ei täytä kasteelle asetettuja normeja/ehtoja korkeintaan sillä on siunausarvo, …Kasteen antamiseen/ottamiseen vaaditaan aina kastettavan OMAA USKOA! .. mutta (vauvojen) siunaamiseen ei! Tärkeintä on siis ottaa omakohtaisesti se Oikea uskonmukainen upotuskaste Herramme ja Vapahtajamme Nimeen!
*
Kahdeksanneksi:
Jokaisella ihmisellä täytyy olla/on vapaatahto; muuten ei Jumala kutsuisi ihmistä pelastukseen eikä silloin Evankeliumin saarnoja tarvittaisi!
Mutta ”Vapahtaja sanoo: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko (Evankeliumia ja kaste-saarnaa), se tuomitaan kadotukseen." (Ks.Joh.3:14-18; Room. 6:22, 23; Mark.16:15, 16)
*
Yhdeksänneksi:
--- mutta minä kirjoitan teille; Tuokaa toki lapsenne Jumalan Armollisten käsien alle siunattavaksi ( mutta ei kastettavaksi)! sillä näinhän jo Vapahtajakin teki, lukekaa ymmärryksellä Raamatunsanaa;
Raamattu kertoo, mitä tapahtui kun äidit toivat näitä lapsia Vapahtajan luo, siitä tapahtumasta seuraavasti:
"Silloin tuotiin Hänen tykönsä lapsia, että Hän panisi kätensä heidän päälleen ja rukoilisi; ….. mutta opetuslapset nuhtelivat tuojia.
[..sillä tapaus oli uusi ja outo]
Niin Vapahtaja sanoi: --- "Antakaa lasten olla, älkääkä estäkö heitä tulemasta Minun tyköni, sillä senkaltaisten on taivastenvaltakunta". Ja Hän pani kätensä heidän päälleen ja SIUNASI heitä (Matt.19:13-15; Mar.10:14-16; Luuk.18:15, 16).
Vapahtaja ei vienyt heitä kasteelle. -- Kasteesta Ei siis tässäkään puhuta heidän kohdallaan mitään, vaan --SIUNAUKSESTA ja RUKOUKSESTA -- heidän puolestaan! .. ja se riittää, aikuistuttuaan hekin sitten aikanaan itse päättävät uskon mukaisesta kasteestaan! (Ks. Apt.2:38; 8:37, 38; Luuk.7:29; 3:16; Apt.1:5)!
Vapahtajakaan ei siis osoittanut kastevettä heille”!! … vaan; ”Ja hän otti heitä syliinsä, pani kätensä heidän päällensä ja siunasi heitä.” (Ks Mar.10:16). … ja aikuistuttua ottakoon hekin itse kukin upotuskasteen Herramme ja vapahtajamme nimeen!
*
Kymmenenneksi:
Paavali sanoo: ”Sillä tämä on Jumalan tahto, teidän pyhityksenne, … nyt, kun olette synnistä vapautetut ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, on teidän hedelmänne pyhitys, ja sen loppu on iankaikkinen elämä. Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa;”
-- Joten Tahallinen uskonmukaisen upotuskasteen hylkääminen johtaa pelastuksen menettämiseen!!
*
minulle niin Rakkaassa
י ה וֹ שׁ ﬠ
eepu
*
Jk.:
”Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.”(Joh.3:7)
”Lapsukaiset, älköön kukaan saako teitä eksyttää. Se, joka vanhurskauden tekee, on vanhurskas, niinkuin hän on vanhurskas. Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti. Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot.
Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt.” (1.Joh.7-9)
"Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.”!!
Sillä ilman Pyhän Hengen pyhitystä ei kukaan ole näkevä Herraa! ” ….sillä nyt, kun olette synnistä vapautetut ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, on teidän hedelmänne pyhitys, ja sen loppu on iankaikkinen elämä.” (Room.6:22)
Ystäväiseni, Käykää tekin upotuskasteelle saamaan Viisauden ja Ymmärryksen Henki, sillä Jumala ON Rakkaus, tee siis sinäkin älkää viivytelkö enää rohkea USKONRATKAISU Jumalan KUTSUUN; Sillä tämä On se Ainut ja Oikea Tie PELASTUKSEEN ja Jumalan tahdonmukaiseen VANHURSKAUDENPUKUUN:
*Joh.3:16; Apt.2:38; 8:36, 37, 38 ja Room. 6.Luku*, sillä vain tämä Tie, On se kertakaikkinen, se Oikea IANKAIKKINEN ELÄMÄNTIE, astu ja kastu siihen! ... aloita uusi ja voimallinen Elämä yhdessä Vapahtajamme kanssa! :)
Ystäväiseni, antakaa pelastaa itsenne ja sitten Anokaa (toki Apt.2:37, 38; 8:36, 37, 38; Luuk.7:29 jälkeen sitä) VIISAUTTA ja YMMÄRRYSTÄ niin sitä annetaan (ks.Apt.1:5; Luuk.3:16) ...
"Ylhäällä missä kasvaa Öljypuu"! :) (katso mm. Jaak.1:5) Ystäväiseni käänny lähimmän lähiseurakuntamme puoleen, ja kysy mitä sinun asiallesi voitaisiin tehdä?! Katso; ( http://www.adventtikirkko.great.fi/ )
*
MARANATA!
*
Vapahtajan nimiasiasta Katso lisää; MESSIAS VAPAHTAJAMME OIKEA NIMI
( http://www.radikaali.net/yhteiso/keskustelualue.html?a=6&v=397 )
( http://www.uq.net.au/~zzrlakes/index.html ) - eepu*
Minä voisin kastaa ilman liittymispakkoa!
- Timo Flink
eepu* kirjoitti:
Matteuksen 28:19 On ilmeinen Väärennös, sillä, olettaa sopii, että sen kohdalla on tullut joko tulkinta-, käännös-, tai jokin muu virhe, koska se on jäänyt yksin?!!
Ajatellaanpas tilannetta myös siten, ettei meillä olisikaan tuota kyseistä Matteuksen 28. luvun ja 19:ta jakeen tekstiä (mikä selkeyttää tätä asiaa huomattavasti), millaiset "kaste-kaavasanat", meillä silloin olisi käytössä?? Eikö totta, että silloin kastaminen tapahtuisi vain ja ainoastaan; --- JAH SHUAN MESSIAAN Nimeen! -- Aamen! --- JAH SHUAN Nimeen sisältyy JUMALAN OMA NIMI!!!
Vaikka me lukisimme Raamatun kannesta kanteen, ei meille muuta Lunastajan nimeä ole annettu! (ks. Apt. 4:12) "Minä olen tullut Isäni nimessä"!
*
Toiseksi:
Miksi kaikki muut apostolit olisivat kirjoittaneet tämän asian toisin, jos Matteuksen ko. kirjoitus oli Vapahtajan antama sana? Ei kai muut apostolit ole väärässä, kun he ovat toisin kirjoittaneet, eikö apostolien enemmistön kanta tässä asiassa olisikaan pätevä ja oikea??
Sillä, Huom! Sanotaanhan, että Raamattu itse selittää itseään ja että jokin asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan nojalla, jotta se olisi pätevä! Olisikohan Matteuksen 28:19 kohdalla tullut siis; tulkinta-, käännös-, vai jokin muu virhe, koska se on jäänyt yksin?!!
*
Kolmanneksi:
Kun Raamatussa mainitaan Pyhällä Hengellä kastamisesta, niin ei koskaan sanota, että teidät kastetaan Pyhän Hengen nimeen, vaan teidät kastetaan Pyhällä Hengellä Ylhäältä (so. Jumalan tahdon mukaan!). (ks.Apt.1:5, 11:16; Matt 3:11; Mark 1:8.)
*
Neljänneksi:
Monet arvostetut tutkijat pitävät tämän muutoksen syynä Nikean kirkolliskokousta:
*Sillä; kun Nikean kirkolliskokous vuonna 325 poisti VAPAHTAJAN NIMEN (so. JAHSHUA MESSIAS) Uuden Testamentin "kastekäskystä" (ks. Matt.28:19) ja laittoi sen tilalle kolme arvo-asemaa (Isä, Poika, Pyhä Henki), --- tekivät he silloin maailmankaikkeuden suurimman rikoksen!
Koska Ilmestyskirjaan on kirjoitettu liiankin selvästi, että "joka ottaa jotakin pois tämän kirjan sanoista, tai lisää jotakin niihin, niin hänen osansa Elämän Puuhun otetaan häneltä pois."
On siis vaarallista jatkaa tuon rikoksen levittämistä, sillä ne ovat Hänen sanansa, jotka kerran tuomitsevat meidät: "Paitsi MINUA, EI OLE KETÄÄN TOISTA!"
*
Viidenneksi:
Totuuden tämän raamatullisen kasteen muuttamisesta on eräs Paavi Johannes itsekin sanonut seuraavasti: "Ne, jotka kastetaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kuuluvat katoliseen kirkkoon, tiesivätpä he siitä tai eivät".
Eräässä vanhassa brasilialaisessa Raamatussa on selitys: "Kirjoitusten mukaan alkuseurakunnassa kastettiin vain Vapahtajan (JAH SHUAN MESSIAAN) nimeen,
mutta me, roomalaiskatolinen kirkko, muutimme tämän Nikean kirkolliskokouksessa v. 325. Siitä päivästä alkaen olemme käyttäneet kastekaavaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ".
*
Kuudenneksi:
On vain yhden muotoinen Oikea uskonmukainen upotuskaste (Johanneksen kaste):
VAPAHTAJA itsekin kastatti uskoon tulleita ihmisiä Johanneksen kasteella Nimeensä:
”Ja kaikki kansa, joka häntä (VAPAHTAJAA) kuuli, publikaanitkin, tunnustivat Jumalan vanhurskaaksi ja ANTOIVAT KASTAA ITSENSÄ JOHANNEKSEN KASTEELLA." (Ks. Luuk.7:29; 3:16; Apt.1:5).
”Jeesus teki opetuslapsiksi ja kastoi useampia kuin Johannes - vaikka Jeesus ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa – ”(ks.Joh.4.Luku) … ja näin me upotuskasteen kautta me teemme iankaikkisen Liittosuhteen Jumalan kanssa, ja siitä merkkinä me saamme Pyhän Hengen Lahjan ja Voiman elää syntiä tekemättä!!! (Ks.Room.6.Luku)
”Mutta fariseukset ja lainoppineet (niin kuin tänä päivänä luterilaiset tekevät) tekivät turhaksi Jumalan aivoituksen heitä kohtaan eivätkä ottaneet Johannekselta kastetta.” (Ks.Luuk.7:30)
*
Seitsemänneksi:
Paavali sanoo: "sillä kaikki, mikä ei ole USKOSTA, on SYNTIÄ." .. Sillä; ”… Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat”.
.. niinpä vauva-valelu kasteena On SYNTIÄ, koska se EI TAPAHDU kastettavan omassa USKOSSA" … se on silloin ihmisteko, se on -- Jumalan tahdon vastainen valheellinen kastetoimitus!!! " ..vauva-valelua ei voi Raamatulla puolustaa, se on ihmisten (roomalaiskatolisenkirkon) laatima HARHAOPPI!! jos siis olet vauvana saanut kasteen nimellä kulkevan vauva-valelun, niin valitettavasti se ei täytä kasteelle asetettuja normeja/ehtoja korkeintaan sillä on siunausarvo, …Kasteen antamiseen/ottamiseen vaaditaan aina kastettavan OMAA USKOA! .. mutta (vauvojen) siunaamiseen ei! Tärkeintä on siis ottaa omakohtaisesti se Oikea uskonmukainen upotuskaste Herramme ja Vapahtajamme Nimeen!
*
Kahdeksanneksi:
Jokaisella ihmisellä täytyy olla/on vapaatahto; muuten ei Jumala kutsuisi ihmistä pelastukseen eikä silloin Evankeliumin saarnoja tarvittaisi!
Mutta ”Vapahtaja sanoo: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko (Evankeliumia ja kaste-saarnaa), se tuomitaan kadotukseen." (Ks.Joh.3:14-18; Room. 6:22, 23; Mark.16:15, 16)
*
Yhdeksänneksi:
--- mutta minä kirjoitan teille; Tuokaa toki lapsenne Jumalan Armollisten käsien alle siunattavaksi ( mutta ei kastettavaksi)! sillä näinhän jo Vapahtajakin teki, lukekaa ymmärryksellä Raamatunsanaa;
Raamattu kertoo, mitä tapahtui kun äidit toivat näitä lapsia Vapahtajan luo, siitä tapahtumasta seuraavasti:
"Silloin tuotiin Hänen tykönsä lapsia, että Hän panisi kätensä heidän päälleen ja rukoilisi; ….. mutta opetuslapset nuhtelivat tuojia.
[..sillä tapaus oli uusi ja outo]
Niin Vapahtaja sanoi: --- "Antakaa lasten olla, älkääkä estäkö heitä tulemasta Minun tyköni, sillä senkaltaisten on taivastenvaltakunta". Ja Hän pani kätensä heidän päälleen ja SIUNASI heitä (Matt.19:13-15; Mar.10:14-16; Luuk.18:15, 16).
Vapahtaja ei vienyt heitä kasteelle. -- Kasteesta Ei siis tässäkään puhuta heidän kohdallaan mitään, vaan --SIUNAUKSESTA ja RUKOUKSESTA -- heidän puolestaan! .. ja se riittää, aikuistuttuaan hekin sitten aikanaan itse päättävät uskon mukaisesta kasteestaan! (Ks. Apt.2:38; 8:37, 38; Luuk.7:29; 3:16; Apt.1:5)!
Vapahtajakaan ei siis osoittanut kastevettä heille”!! … vaan; ”Ja hän otti heitä syliinsä, pani kätensä heidän päällensä ja siunasi heitä.” (Ks Mar.10:16). … ja aikuistuttua ottakoon hekin itse kukin upotuskasteen Herramme ja vapahtajamme nimeen!
*
Kymmenenneksi:
Paavali sanoo: ”Sillä tämä on Jumalan tahto, teidän pyhityksenne, … nyt, kun olette synnistä vapautetut ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, on teidän hedelmänne pyhitys, ja sen loppu on iankaikkinen elämä. Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa;”
-- Joten Tahallinen uskonmukaisen upotuskasteen hylkääminen johtaa pelastuksen menettämiseen!!
*
minulle niin Rakkaassa
י ה וֹ שׁ ﬠ
eepu
*
Jk.:
Ystäväiseni, Käykää tekin upotuskasteelle saamaan Viisauden ja Ymmärryksen Henki, sillä Jumala ON Rakkaus, tee siis sinäkin älkää viivytelkö enää rohkea USKONRATKAISU Jumalan KUTSUUN; Sillä tämä On se Ainut ja Oikea Tie PELASTUKSEEN ja Jumalan tahdonmukaiseen VANHURSKAUDENPUKUUN:
*Joh.3:16; Apt.2:38; 8:36, 37, 38 ja Room. 6.Luku*, sillä vain tämä Tie, On se kertakaikkinen, se Oikea IANKAIKKINEN ELÄMÄNTIE, astu ja kastu siihen! ... aloita uusi ja voimallinen Elämä yhdessä Vapahtajamme kanssa! :)
*
MARANATA!
*
Vapahtajan nimiasiasta Katso lisää; MESSIAS VAPAHTAJAMME OIKEA NIMI
( http://www.radikaali.net/yhteiso/keskustelualue.html?a=6&v=397 )
( http://www.uq.net.au/~zzrlakes/index.html )Kaikki vanhimmatkin käsikirjoitukset sisältävät sanat "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen". Nikean kokous ei niitä sinne laittanut, koska meille on säilynyt kirkkoisien tekstejä, joissa lainataan Raamattua. Kleemens aleksandrialainen lainaa Matteuksen kastekäskyä Raamatun osoittamassa muodossa yli sata vuotta ennen Nikean kokousta (200-luvun alussa). Yhdessäkään käsikirjoituksessa, muinaisessa käännöksessä tai kirkkoisän lainauksessa Eusebiusta lukuunottamatta ei ole mitään muuta muotoa kuin se, joka meillä on Raamatussa. Nämä mainitsemasi "arvostetut tutkijat" spekuloivat koko ajatuksen tasan Eusebiuksen tekstin takia. Ja Eusebiuskin lainaa välillä Matteusta siinä muodossa, joka meillä on Raamatussa.
Paavin sanat voi jättää aivan huoletta omaan arvoonsa. Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kastaminen ei liitä henkilöä katoliseen kirkkoon ellei kastaja ole katolinen pappi ja vanhemmat vauvansa sinne liitävät.
En periaatteellisista syistä voi hyväksyä ajatustasi siitä, että Matt. 28:19 olisi väärennös.
Matt 28:19 loppuosa kreikaksi
EIS TO ONOMA TUU PATROS KAI TUU hYIUU KAI TUU hAGIUU PNEUMATOS
ja muinaisen latinankielisen käännöksen mukaan:
in nomine Patris et Filii et Spiritus Sancti.
Timo Flink - joo joo
Timo Flink kirjoitti:
Yksi lähde on 300-luvulla kirjoitettu Eusebiuksen kirkkohistoria. Eusebius oli Kesarean piispa.
Timo FlinkVakuuttavaa ,eikö olekin?
- eepu*
Timo Flink kirjoitti:
Kaikki vanhimmatkin käsikirjoitukset sisältävät sanat "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen". Nikean kokous ei niitä sinne laittanut, koska meille on säilynyt kirkkoisien tekstejä, joissa lainataan Raamattua. Kleemens aleksandrialainen lainaa Matteuksen kastekäskyä Raamatun osoittamassa muodossa yli sata vuotta ennen Nikean kokousta (200-luvun alussa). Yhdessäkään käsikirjoituksessa, muinaisessa käännöksessä tai kirkkoisän lainauksessa Eusebiusta lukuunottamatta ei ole mitään muuta muotoa kuin se, joka meillä on Raamatussa. Nämä mainitsemasi "arvostetut tutkijat" spekuloivat koko ajatuksen tasan Eusebiuksen tekstin takia. Ja Eusebiuskin lainaa välillä Matteusta siinä muodossa, joka meillä on Raamatussa.
Paavin sanat voi jättää aivan huoletta omaan arvoonsa. Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kastaminen ei liitä henkilöä katoliseen kirkkoon ellei kastaja ole katolinen pappi ja vanhemmat vauvansa sinne liitävät.
En periaatteellisista syistä voi hyväksyä ajatustasi siitä, että Matt. 28:19 olisi väärennös.
ja muinaisen latinankielisen käännöksen mukaan:
in nomine Patris et Filii et Spiritus Sancti.
Timo FlinkTimo sinä kirjoitit:
”Kaikki vanhimmatkin käsikirjoitukset sisältävät sanat "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen". Nikean kokous ei niitä sinne laittanut, koska meille on säilynyt kirkkoisien tekstejä, joissa lainataan Raamattua. Kleemens aleksandrialainen lainaa Matteuksen kastekäskyä Raamatun osoittamassa muodossa yli sata vuotta ennen Nikean kokousta (200-luvun alussa). Yhdessäkään käsikirjoituksessa, muinaisessa käännöksessä tai kirkkoisän lainauksessa Eusebiusta lukuunottamatta ei ole mitään muuta muotoa kuin se, joka meillä on Raamatussa. Nämä mainitsemasi "arvostetut tutkijat" spekuloivat koko ajatuksen tasan Eusebiuksen tekstin takia. Ja Eusebiuskin lainaa välillä Matteusta siinä muodossa, joka meillä on Raamatussa.”
*
eepu:
Roomalaiskatolisenkirkon halussa olleet/olevat käsikirjoitukset, joihin viittaat eivät kaikilta osin ole autenttisia, niinpä en luottaisi noihin mainitsemiisi käsikirjoituksiin! Siksi mieluummin etsisin tässä asiassa Oikeaa vastausta Raamatusta, vertailemalla Kirjoituksia keskenään toisiinsa!
Kirjoitin perusteluksi muun muassa:
Matteuksen 28:19 on ilmeinen Väärennös, -- sillä se on jäänyt YKSIN?!!
Vaikka me lukisimme Raamatun kannesta kanteen, ei meille muuta Lunastajan nimeä ole annettu! (ks. Apt. 4:12)
Ja niin kuin kirjoitin (aiemmin) nuo perusteluni ovat ne voimakkaammin tukemassa YHTEEN Nimeen; ”Vapahtaja/Jumalan Nimeen” tapahtuvaa kastetta kuin KOLMEEN arvoasemaan tapahtuvaa kastetta, joka ei edes ole nimi!
*
Timo sinä kirjoitit:
”Paavin sanat voi jättää aivan huoletta omaan arvoonsa. Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kastaminen ei liitä henkilöä katoliseen kirkkoon ellei kastaja ole katolinen pappi ja vanhemmat vauvansa sinne liitävät.
ja muinaisen latinankielisen käännöksen mukaan: in nomine Patris et Filii et Spiritus Sancti.”
*
eepu:
Opillisesti se on samoin tulkittava kuin Sapatin vaihtaminen ensimmäiselle päivälle, .. siis ihmisteko!! Ymmärrätkö?
*
minulle niin Rakkaassa
י ה וֹ שׁ ﬠ
eepu - Timo Flink
eepu* kirjoitti:
Timo sinä kirjoitit:
”Kaikki vanhimmatkin käsikirjoitukset sisältävät sanat "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen". Nikean kokous ei niitä sinne laittanut, koska meille on säilynyt kirkkoisien tekstejä, joissa lainataan Raamattua. Kleemens aleksandrialainen lainaa Matteuksen kastekäskyä Raamatun osoittamassa muodossa yli sata vuotta ennen Nikean kokousta (200-luvun alussa). Yhdessäkään käsikirjoituksessa, muinaisessa käännöksessä tai kirkkoisän lainauksessa Eusebiusta lukuunottamatta ei ole mitään muuta muotoa kuin se, joka meillä on Raamatussa. Nämä mainitsemasi "arvostetut tutkijat" spekuloivat koko ajatuksen tasan Eusebiuksen tekstin takia. Ja Eusebiuskin lainaa välillä Matteusta siinä muodossa, joka meillä on Raamatussa.”
*
eepu:
Roomalaiskatolisenkirkon halussa olleet/olevat käsikirjoitukset, joihin viittaat eivät kaikilta osin ole autenttisia, niinpä en luottaisi noihin mainitsemiisi käsikirjoituksiin! Siksi mieluummin etsisin tässä asiassa Oikeaa vastausta Raamatusta, vertailemalla Kirjoituksia keskenään toisiinsa!
Kirjoitin perusteluksi muun muassa:
Matteuksen 28:19 on ilmeinen Väärennös, -- sillä se on jäänyt YKSIN?!!
Vaikka me lukisimme Raamatun kannesta kanteen, ei meille muuta Lunastajan nimeä ole annettu! (ks. Apt. 4:12)
Ja niin kuin kirjoitin (aiemmin) nuo perusteluni ovat ne voimakkaammin tukemassa YHTEEN Nimeen; ”Vapahtaja/Jumalan Nimeen” tapahtuvaa kastetta kuin KOLMEEN arvoasemaan tapahtuvaa kastetta, joka ei edes ole nimi!
*
Timo sinä kirjoitit:
”Paavin sanat voi jättää aivan huoletta omaan arvoonsa. Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kastaminen ei liitä henkilöä katoliseen kirkkoon ellei kastaja ole katolinen pappi ja vanhemmat vauvansa sinne liitävät.
ja muinaisen latinankielisen käännöksen mukaan: in nomine Patris et Filii et Spiritus Sancti.”
*
eepu:
Opillisesti se on samoin tulkittava kuin Sapatin vaihtaminen ensimmäiselle päivälle, .. siis ihmisteko!! Ymmärrätkö?
*
minulle niin Rakkaassa
י ה וֹ שׁ ﬠ
eepu==>Roomalaiskatolisenkirkon halussa olleet/olevat käsikirjoitukset, joihin viittaat eivät kaikilta osin ole autenttisia, niinpä en luottaisi noihin mainitsemiisi käsikirjoituksiin! Siksi mieluummin etsisin tässä asiassa Oikeaa vastausta Raamatusta, vertailemalla Kirjoituksia keskenään toisiinsa!
- toimivaksi
ktdraser kirjoitti:
Kommentti oli sitä paitsi Flinkin väitteeseen että kasteessa lupauduttiin tiettyyn seurakuntaryhmittymään eli lahkoon, joka opettaa tietyllä, muista poikeavalla tavalla.Ambrosius:
(lainaus: Migne, Patrologia Latina, Vol. 17, s. 1131-1132)
Abessinia(= Etiopia) Vuosisadan jälkipuoliskolla pyhä Ambrosius Milanossa tiedotti virallisesti, että Abessinian piispa Musaeus oli "matkustellut lähes kaikkialla Seresin (Kiinassa) maassa. Enemmän kuin seitsemäntoista vuosisataa Abessinian kirkko oli pitänyt sapatin pyhänä päivänä neljännen käskyn mukaan.
ja toinen: Church History of Ethiopia, s. 87,88(=Abessinia) v. 1534 kun abassinialainen lähettiläs oli Lisboan hovissa ja todisti uskostaan.
"Ei sentähden, että olisimme juutalaisia, vaan kuuliaisina Kristukselle ja hänen pyhille apostoleilleen me pyhitämme sitä päivää" .(sapattia) - eepu*
Timo Flink kirjoitti:
==>Roomalaiskatolisenkirkon halussa olleet/olevat käsikirjoitukset, joihin viittaat eivät kaikilta osin ole autenttisia, niinpä en luottaisi noihin mainitsemiisi käsikirjoituksiin! Siksi mieluummin etsisin tässä asiassa Oikeaa vastausta Raamatusta, vertailemalla Kirjoituksia keskenään toisiinsa!
Raamatun "kolme todistajaa" sen todistaa meille! :)
Uskon tässä asiassa ennemmin apostolien enemmistöä, kuin yhtä kohtaa - "väärennöstä"!
.. jää siis miettimään sitä...äläkä intä! - Timo Flink
eepu* kirjoitti:
Raamatun "kolme todistajaa" sen todistaa meille! :)
Uskon tässä asiassa ennemmin apostolien enemmistöä, kuin yhtä kohtaa - "väärennöstä"!
.. jää siis miettimään sitä...äläkä intä!Eepu hyvä, Raamatussa ei ole väärennöstä. Ne erilaiset muodot ovat sama asia eri tavalla ilmaistuna. Suosittelen kreikan peruskursseja. Sinun näkemyksesi laittaa Raamatun Raamattua vastaan, ja juuri siksi en sitä voi hyväksyä. Sitä paitsi historiallisista lähteistä tiedämme, että alkuseurakunta kastoi Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja että sitä tarkoittavat myös ne Jeesuksen nimeen kastamiset Apostolien teoissa. Tällä ei ole mitään tekemistä Nikean konsiilin kanssa.
Timo Flink - eepu*
Timo Flink kirjoitti:
Eepu hyvä, Raamatussa ei ole väärennöstä. Ne erilaiset muodot ovat sama asia eri tavalla ilmaistuna. Suosittelen kreikan peruskursseja. Sinun näkemyksesi laittaa Raamatun Raamattua vastaan, ja juuri siksi en sitä voi hyväksyä. Sitä paitsi historiallisista lähteistä tiedämme, että alkuseurakunta kastoi Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja että sitä tarkoittavat myös ne Jeesuksen nimeen kastamiset Apostolien teoissa. Tällä ei ole mitään tekemistä Nikean konsiilin kanssa.
Timo FlinkMonet täällä kirjoittavat sinun "historian käsityksillä" vauva-valelun ynnä muun sellaisen asiaväärennöksen puolesta?!
Ei minusta osoita asian hartautta etsiä totuutta!
Niin kuin kirjoitin -- *mieti asiaa rukouksen ja Pyhän Hengen valossa*! … vai onko se sinulle vieras ”elementti”?
-- sillä; Raamatun "kolme todistajaa" sen todistaa meille! :)
… jää siis *miettimään* sitä...äläkä intä!
- - one way -
Rauhaa ja rakkautta
Koetko tämän Paavalin esittämän kysymyksen syytöksenä ja jos et koe niin mikä on vastauksesi?
Gal. 3:1-2
1 Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?
2 Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?
Gal. 4:10
Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista.
Siunausta
- one way -Ystävä kallis rauhaa Sinulle Herrassa
Ei ole syytös ollenkaan.
Kun Raamattua luetaan pitää aina ymmärtää mistä asiayhteydessä on kysymys, ja huomioida myös mitä muualla Raamatussa samasta asiasta opetetaan.
Raamattu selittää itse itsensä.
Gal on kyse siitä ettei lain teoista tule vanhurskaaksi, kun Kristus on ristiinnaulittu.
laki on voimassa ajan loppuun. 1 Joh: 2:3-4, Matt 5:17-18, Luuk 16:17, Jaak 2:10-12, ym. ym. Ilm 14:12.
Lue http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli
Osasto "Jumalan laki"
Gal 4:10, on kysymys paastoista etupäässä ja roomalaispakanallisten juhlien vaikutuksesta.
Oli paljon asetuskia paastopäivistä, sekä yms "sapateista" joiksi juhla-aikoja kutsuttiin.
Aivan vastaava voisi meillä olla vaikka "Pyhien miesten päivä" jota Juamla ei ole asettanut, ja sitä kutsuttaisiin "sapatiksi."
Viikottaisesta lepopäivästä ei ole kyse tässä, kuuluuhan se Jumalan lakiin joka on aina voimassa, vielä uudessa maassakin, vaikka siellä ei enää ole lain rikkomuksia. (Jes 66:22-23.
Katso myös osasto "Lepopäivä" hotellista.
Jumalan siunausta paljon
jari laurila- Daavid
jarlau kirjoitti:
Ystävä kallis rauhaa Sinulle Herrassa
Ei ole syytös ollenkaan.
Kun Raamattua luetaan pitää aina ymmärtää mistä asiayhteydessä on kysymys, ja huomioida myös mitä muualla Raamatussa samasta asiasta opetetaan.
Raamattu selittää itse itsensä.
Gal on kyse siitä ettei lain teoista tule vanhurskaaksi, kun Kristus on ristiinnaulittu.
laki on voimassa ajan loppuun. 1 Joh: 2:3-4, Matt 5:17-18, Luuk 16:17, Jaak 2:10-12, ym. ym. Ilm 14:12.
Lue http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli
Osasto "Jumalan laki"
Gal 4:10, on kysymys paastoista etupäässä ja roomalaispakanallisten juhlien vaikutuksesta.
Oli paljon asetuskia paastopäivistä, sekä yms "sapateista" joiksi juhla-aikoja kutsuttiin.
Aivan vastaava voisi meillä olla vaikka "Pyhien miesten päivä" jota Juamla ei ole asettanut, ja sitä kutsuttaisiin "sapatiksi."
Viikottaisesta lepopäivästä ei ole kyse tässä, kuuluuhan se Jumalan lakiin joka on aina voimassa, vielä uudessa maassakin, vaikka siellä ei enää ole lain rikkomuksia. (Jes 66:22-23.
Katso myös osasto "Lepopäivä" hotellista.
Jumalan siunausta paljon
jari laurila=====Gal on kyse siitä ettei lain teoista tule vanhurskaaksi, kun Kristus on ristiinnaulittu.
laki on voimassa ajan loppuun. 1 Joh: 2:3-4, Matt 5:17-18, Luuk 16:17, Jaak 2:10-12, ym. ym. Ilm 14:12.======
Galatalaiskirjeessä nuhdellaan juuri adventistien tapaisesta lakiuskosta.
Ei sinulta voi muuta odottaakaan kuin vängätä Raamatun sanaa vastaan omine selityksinesi.
Jos te uskotte omaan oppiinne niin tehkää niin.
Mutta vääryyden tarjoaminen muita varten on törkeää.
Miksi te opetatte muiden kirkkojen jäseniä.
Pysykää omassa seurassanne ja huolehtikaa omistanne.
Gal.2:15. Me olemme luonnostamme juutalaisia, emmekä pakanasyntisiä;
16. mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista.
17. Mutta jos meidät itsemmekin, pyrkiessämme vanhurskautumaan Kristuksessa, on havaittu syntisiksi, onko sitten Kristus synnin palvelija? Pois se!
18. Sillä jos minä uudestaan rakennan sen, minkä olen hajottanut maahan, osoitan minä olevani lain rikkoja.
Te olette rakentaneet oman oppijärjestelmänne joka ei perustu apostolien opetukseen.
Huomaatko itse että selität koko ajan lakiin päin kun Paavali opettaa poispäin lain juutalaisesta tapauskosta.
Teille lain noudattaminen on ulkonaisia tapoja ja rituaaleja.
Teidän tapojanne ei ollut edes Mooseksen laissa teidän tavallanne tehtyinä.
Eikä niitä myöskään noin opeteta kuin te teette apostolienkaan opetuksissa.
Olet järkähtämätön inttäjä selvissä asioissa mutta ei väittelemällä mikään muutu ikuiseksi totuudeksi kun sen pewrusteetkin puuttuvat.
Ei teillä ole mitään sellaista tapaa elää joka olisi oikeampaa kuin muidenkin tekemät asiat.
Te pyydystelette ihmisiä niistä jotka ovat muiden kautta jo uskovia ja teette siinä ehdottomasti vastoin Evankeliumin periaatteita.
====== Aivan vastaava voisi meillä olla vaikka "Pyhien miesten päivä" jota Juamla ei ole asettanut, ja sitä kutsuttaisiin "sapatiksi." ======
Ei ole määrätty mitään Uuden liiton Sapattia eikä pyhäpäiviä apostolien toimesta.
Lähdet tyhjästä olettamuksesta jolla ei ole mitään arvoa.
Jos joku säätää jonkun päivän juhlapäiväksi on se jotain muuta kuin apostolista käytäntöä.
Silti se ei välttämättä ole väärin.
Väärin on tehdä jostain määräyksestä kynnyskysymystä jolla ihmisiä hallitaan.
===Katso myös osasto "Lepopäivä" hotellista. ====
Katso sinä Luterilaiset tunnustuskirjat ja samoin muidenkin kirkkojen vastaavat.
Kun olet ne lukenut lue vaikka "Tuntematon sotilas".
Miksi ihmeessä ei Raamattu riitä vaan sinun aivoituksesi olisi luettava? Eihän niillä ole mitään todistusarvoa Raamatun rinnalla! Daavid kirjoitti:
=====Gal on kyse siitä ettei lain teoista tule vanhurskaaksi, kun Kristus on ristiinnaulittu.
laki on voimassa ajan loppuun. 1 Joh: 2:3-4, Matt 5:17-18, Luuk 16:17, Jaak 2:10-12, ym. ym. Ilm 14:12.======
Galatalaiskirjeessä nuhdellaan juuri adventistien tapaisesta lakiuskosta.
Ei sinulta voi muuta odottaakaan kuin vängätä Raamatun sanaa vastaan omine selityksinesi.
Jos te uskotte omaan oppiinne niin tehkää niin.
Mutta vääryyden tarjoaminen muita varten on törkeää.
Miksi te opetatte muiden kirkkojen jäseniä.
Pysykää omassa seurassanne ja huolehtikaa omistanne.
Gal.2:15. Me olemme luonnostamme juutalaisia, emmekä pakanasyntisiä;
16. mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista.
17. Mutta jos meidät itsemmekin, pyrkiessämme vanhurskautumaan Kristuksessa, on havaittu syntisiksi, onko sitten Kristus synnin palvelija? Pois se!
18. Sillä jos minä uudestaan rakennan sen, minkä olen hajottanut maahan, osoitan minä olevani lain rikkoja.
Te olette rakentaneet oman oppijärjestelmänne joka ei perustu apostolien opetukseen.
Huomaatko itse että selität koko ajan lakiin päin kun Paavali opettaa poispäin lain juutalaisesta tapauskosta.
Teille lain noudattaminen on ulkonaisia tapoja ja rituaaleja.
Teidän tapojanne ei ollut edes Mooseksen laissa teidän tavallanne tehtyinä.
Eikä niitä myöskään noin opeteta kuin te teette apostolienkaan opetuksissa.
Olet järkähtämätön inttäjä selvissä asioissa mutta ei väittelemällä mikään muutu ikuiseksi totuudeksi kun sen pewrusteetkin puuttuvat.
Ei teillä ole mitään sellaista tapaa elää joka olisi oikeampaa kuin muidenkin tekemät asiat.
Te pyydystelette ihmisiä niistä jotka ovat muiden kautta jo uskovia ja teette siinä ehdottomasti vastoin Evankeliumin periaatteita.
====== Aivan vastaava voisi meillä olla vaikka "Pyhien miesten päivä" jota Juamla ei ole asettanut, ja sitä kutsuttaisiin "sapatiksi." ======
Ei ole määrätty mitään Uuden liiton Sapattia eikä pyhäpäiviä apostolien toimesta.
Lähdet tyhjästä olettamuksesta jolla ei ole mitään arvoa.
Jos joku säätää jonkun päivän juhlapäiväksi on se jotain muuta kuin apostolista käytäntöä.
Silti se ei välttämättä ole väärin.
Väärin on tehdä jostain määräyksestä kynnyskysymystä jolla ihmisiä hallitaan.
===Katso myös osasto "Lepopäivä" hotellista. ====
Katso sinä Luterilaiset tunnustuskirjat ja samoin muidenkin kirkkojen vastaavat.
Kun olet ne lukenut lue vaikka "Tuntematon sotilas".
Miksi ihmeessä ei Raamattu riitä vaan sinun aivoituksesi olisi luettava? Eihän niillä ole mitään todistusarvoa Raamatun rinnalla!Rauhaa ja kiitos
"Lakiusko" tarkoittaa että ihminen luulee pelastuvainsa lain teoilla.
Me ymmärrämme lain noudattamisen olevan kuuliaisuutta.
Lue Raamatusta asia jos et meitä usko, tai lue
Lutherin galatalaiskirjeen selitys.
Lutherkin näki asian oikein.
Paavali opetti ehdottomasti noudattamaan lakia!;
Paavali toki taisteli faiseusten käskyjä vastaan Jeesuksen tavoin, ja niitäkn käskyjä kutsutiin laiksi.
Samoin Paavali puhui Jumalan laista (Room 7:22,25) ja Mooseksen laista samalla sanalla. (1 Kor 9:9)
Joskus Paavali tarkoitti lailla Mooseksen kirjoja tai koko vanhaa testamenttia! (Room 3:19,21, 1 Kor 14:21) Laiksi hän sanoi myös pakanoiden tajua oikeasta ja väärästä. (Room 2:14-15)
10 käskyn rikkominen sen sijaan on syntiä (1 Joh 2:1-5, 1 Kor 7:19, Room 7:12,14, 13:8-10, 8:4 1 Tim 1:8-10, 3:20, 3:31, Gal 3:24, 5:22-23,
Laki siis on kasvattajana Jeesukseen, Jeesuksen Pyhän Hengen ohessa, ja opettaa mikä on syntiä.
Minsuta kannatata lukea tämä asia Raamatusta.
Luther opetaa hyvin jos et meitä usko.
Laki kertoo mikä on Jumalan tahto. (Ilm 14:12, 12:17)
Kehotan tutkimaan nämä.
Jumalan siunausta
jari laurila- Timo Flink
Olen joskus kirjoittanut nettipastorina allaolevan vastauksen, kun asiaa kysyttiin kirkolta.
Timo Flink
----
Mihin aikamääreisiin viitataan Gal.4:10-11?
Paavali puhuu päivistä, kuukausista, juhla-ajoista ja määrävuosista. Tämä ei ole heprealainen kalenterimalli, jollainen löytyy esim. Kol. 2:16. Galatalaiskirjeessä ongelmana oli lakivanhurskaus, erityisesti ympärileikkaus (Gal. 5:4, 6:13). Luvussa 4 Paavali puhuu niille, jotka eivät aikaisemmin tunteneet Jumalaa (Gal. 4:8), siis pakanuudesta kääntyneille kristityille. Heitä yritettiin pakottaa ympärileikkaukseen tullakseen osalliseksi pelastuksesta (vrt. Ap.t. 15:1), jota Paavali vastusti. Hehän olivat jo pelastettuja uskosta Kristukseen. Ympärileikkausajattelu oli aikaansaada sen, että nämä pakanakristityt olivat aikeissa luisua takaisin aikaisempaan epäjumalanpalvontaansa (Gal. 4:9) eli maailman alkuvoimiin. Kreikan sana "stoikheia" (alkuvoimat) tarkoitti paitsi neljää "alkuainetta" (maa, vesi, tuli, ilma) myös ihmisten kohtaloita oletetusti ohjanneita henkiolentoja, astraalijumalia, joita pakanuudessa palvottiin. Niihin liittyi astrologia ja mystiset opit aikajaksoista ja eri päivien jumalista ja hyvistä ja huonoista enteistä sidottuna erilaisiin aikoihin. Esim. roomalaiset eivät tehneet työtä lauantaisin Jeesuksen elinaikana, koska he pitivät sitä epäonnen päivänä, Saturnus-jumalan tekosena. Toisaalta on huomattava, että Jeesuksen ajan juutalaisuuden käsitys Jumalan laista oli aivan pielessä. Se oli tullut keinoksi hankkia pelastus, mikä onkin pakanauskontojen perusajatus (ihminen pelastaa itsensä) sen sijaan, että se olisi ollut Jumalan tahdon mukaista elämää pelastetulle ihmiselle, joka eli jatkuvasti elävässä uskossa Jumalaan. Kyse ei siten Gal. 4:10-11:ssa ole sapatista, vaan pakanuuden aikamystiikasta, joka sai aiheen Jumalan lain vääristyneestä käsityksestä.
Lopuksi haluaisin vielä lisätä, että Jeesus on ensin pelastaja ja vasta sitten esimerkki. Me voimme olla kuuliaisia Jumalan tahdolle vain olemalla ensin pelastettuja. Ilman Jeesusta sapatti ei merkitse mitään. Ilman Jeesusta me emme edes voi tehdä mitään (Joh. 15:5). Pelastetulle ihmiselle sapatti sen sijaan on ilon ja riemun päivä yhdessä Jeesuksen kanssa (vrt. Jes. 58:13-14). - olet omituinen heppu
jarlau kirjoitti:
Rauhaa ja kiitos
"Lakiusko" tarkoittaa että ihminen luulee pelastuvainsa lain teoilla.
Me ymmärrämme lain noudattamisen olevan kuuliaisuutta.
Lue Raamatusta asia jos et meitä usko, tai lue
Lutherin galatalaiskirjeen selitys.
Lutherkin näki asian oikein.
Paavali opetti ehdottomasti noudattamaan lakia!;
Paavali toki taisteli faiseusten käskyjä vastaan Jeesuksen tavoin, ja niitäkn käskyjä kutsutiin laiksi.
Samoin Paavali puhui Jumalan laista (Room 7:22,25) ja Mooseksen laista samalla sanalla. (1 Kor 9:9)
Joskus Paavali tarkoitti lailla Mooseksen kirjoja tai koko vanhaa testamenttia! (Room 3:19,21, 1 Kor 14:21) Laiksi hän sanoi myös pakanoiden tajua oikeasta ja väärästä. (Room 2:14-15)
10 käskyn rikkominen sen sijaan on syntiä (1 Joh 2:1-5, 1 Kor 7:19, Room 7:12,14, 13:8-10, 8:4 1 Tim 1:8-10, 3:20, 3:31, Gal 3:24, 5:22-23,
Laki siis on kasvattajana Jeesukseen, Jeesuksen Pyhän Hengen ohessa, ja opettaa mikä on syntiä.
Minsuta kannatata lukea tämä asia Raamatusta.
Luther opetaa hyvin jos et meitä usko.
Laki kertoo mikä on Jumalan tahto. (Ilm 14:12, 12:17)
Kehotan tutkimaan nämä.
Jumalan siunausta
jari laurilaOnko se kuuliaisuutta jos ei tapa lähimmäistään?
Eihän tuskin kukaan perustele lain voimassaoloa vastaan siksi että saisi tappaa lähimmäisensä.
Vastustushan on teille kuuliaisuuden vannomista vastaan!
Te olette laatineet kymmenen käskyn ulkopuolelle joukon sääntöjä joita laista puhuttaessa tässä tarkoitetaan.
Kaikki mitä laki kieltää meiltä tekemästä lähimmäisiämme vastaan sisältyy kaksoiskäskyyn.
Se on Uudessa liitossa kerrottu.
Miksi sinä ohitat ne sanat?
Room.13:9 Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."
Siksi nämä mainitaan koska Mooseksen lakia ei uudessa liitossa ole.
Jos kymmenen käskyä olisivat voimassa Mooseksen lain mukaisesti, ei tätä mainittua kaksoiskäskyä olisi edes tarvittu.
Kaksoiskäsky on siksi, että pakanoillekin tuli vastaavaan päämäärään pyrkivä "laki" kuin Mooseksenkin liitossa oli.
Uuden liiton säännöissä ei ole eritelty asioita koska kymmenen käskyä ei kata kaikkia ihmisten vääryyksiä mutta kaksoiskäsky on kattavampi.
Eihän kymmenen käskyä kiellä vihaamasta vihollisia tai edes perheenjäseniä.
Kritusta ei palvella käsin tehdyissä kokoushuoneissa.
Mooseksen liiton Jumalaa palveltiin Jerusalemin temppelissä. - Timo Flink
olet omituinen heppu kirjoitti:
Onko se kuuliaisuutta jos ei tapa lähimmäistään?
Eihän tuskin kukaan perustele lain voimassaoloa vastaan siksi että saisi tappaa lähimmäisensä.
Te olette laatineet kymmenen käskyn ulkopuolelle joukon sääntöjä joita laista puhuttaessa tässä tarkoitetaan.
Kaikki mitä laki kieltää meiltä tekemästä lähimmäisiämme vastaan sisältyy kaksoiskäskyyn.
Room.13:9 Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."
Jos kymmenen käskyä olisivat voimassa Mooseksen lain mukaisesti, ei tätä mainittua kaksoiskäskyä olisi edes tarvittu.
Kaksoiskäsky on siksi, että pakanoillekin tuli vastaavaan päämäärään pyrkivä "laki" kuin Mooseksenkin liitossa oli.
Uuden liiton säännöissä ei ole eritelty asioita koska kymmenen käskyä ei kata kaikkia ihmisten vääryyksiä mutta kaksoiskäsky on kattavampi.
Mooseksen liiton Jumalaa palveltiin Jerusalemin temppelissä.1) Rakkauden kaksoiskäsky löytyy Vanhasta testamentista (5 Moos. 6:5, 3 Moos. 19:18).
2) Käsky "älä tapa" kieltää vihaamisen (1Joh. 3:15). Ei se tarkoita vain kirjaimellista tappamista, se kieltää kaikenlaisen elämän riistämisen kaikissa eri merkityksissään. Jo vihaaminen on tuon käskyn rikkomista.
3) Kymmenen käskyä on edelleen voimassa (Matt. 5:17-20). Lainaamasi Paavalin teksti (Room. 13:9) itsessään jo osoittaa sen. Jos rakkauden kaksoiskäsky on voimassa, niin silloin ovat siihet sisältyvät käskytkin voimassa. Tähän liittyen, sapatin viettäminen on Jumalan rakastamista.
4) Jos luulet, että 10 käskyä ei kata kaikkea, niin et ole ymmärtänyt niiden olemusta ja/tai tarkoitusta. Ne ovat kaiken kattavat. Kannattaa lukea Ps. 119 huolella läpi.
Timo Flink - - one way -
Timo Flink kirjoitti:
1) Rakkauden kaksoiskäsky löytyy Vanhasta testamentista (5 Moos. 6:5, 3 Moos. 19:18).
2) Käsky "älä tapa" kieltää vihaamisen (1Joh. 3:15). Ei se tarkoita vain kirjaimellista tappamista, se kieltää kaikenlaisen elämän riistämisen kaikissa eri merkityksissään. Jo vihaaminen on tuon käskyn rikkomista.
3) Kymmenen käskyä on edelleen voimassa (Matt. 5:17-20). Lainaamasi Paavalin teksti (Room. 13:9) itsessään jo osoittaa sen. Jos rakkauden kaksoiskäsky on voimassa, niin silloin ovat siihet sisältyvät käskytkin voimassa. Tähän liittyen, sapatin viettäminen on Jumalan rakastamista.
4) Jos luulet, että 10 käskyä ei kata kaikkea, niin et ole ymmärtänyt niiden olemusta ja/tai tarkoitusta. Ne ovat kaiken kattavat. Kannattaa lukea Ps. 119 huolella läpi.
Timo FlinkGal. 3:2
Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?
Ettekö ymmärrä Paavalin esittämää kysymystä? olet omituinen heppu kirjoitti:
Onko se kuuliaisuutta jos ei tapa lähimmäistään?
Mooseksen liiton Jumalaa palveltiin Jerusalemin temppelissä.Rauhaa ja kiitos
Me ei luulla mtiään, vaan tutkimme miten asia Raamatussa on ilmoitettu.
Jumalan siunausta
jari laurila
OVATKO JUMALAN KÄSKYT VOIMASSA UUDENKIN LIITON AIKANA?
Jos Jumalan laki olisi voitu poistaa, syntiä ei olisi enää olemassa ja Kristuksen uhrikuolema olisi ollut turha. Laki ilmaisee Jumalan luonteen pyhyyden vastakohtana ihmisen synnillisille taipumuksille, ja kun laki vastaanotetaan uskossa Kristukseen tulee laista myös kristitylle mieluisia asia.
- Sitähän Jumalan rakastaminen on että me pidämme Hänen käskynsä eivätkä ne ole raskaita noudattaa.? (1 Joh 5:3)
- Mutta laista ei häviä piirtoakaan, enemmin katoavat taivas ja maa.? (Luuk 16:17)
- Älkää luulko että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan, en minä ole tullut kumoamaan vaan toteuttamaan.? (Matt 5:17-20) (VKR ?täyttämään? =Jeesus antoi lain noudattamisesta esimerkin meille noudattamalla itse lakia, sekä vanhurskautti ihmisen uhrinsa kautta kadutuista lain rikkomuksista.)
- Herran laki on täydellinen, se virvoittaa sielun. Herran ohjeet ovat luotettavat, ne neuvovat taitamatonta? Ps 19:8
- Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme mitä laki sanoo.? (Room 3:31)
- Laki itse on silti pyhä, ja käsky on pyhä, oikea ja hyvä.? Room 7:12
- On yhdentekevää onko ihminen ympärileikattu vai ei; tärkeää on Jumalan käskyjen noudattaminen.? (1 Kor 7:19)
- Joka sanoo tuntevansa Hänet, mutta ei pidä Hänen käskyjänsä on valehtelija, eikä totuus ole hänessä. (1 Joh 2:3-5)
- Jos te rakastatte minua, te noudatatte minun käskyjäni.? (Joh 14:15, 21)
Kenenkään ei tarvitse noudattaa lakia omassa voimassaan. Jumala on luvannut uuden liiton aikana oman Henkensä voiman, että ihminen voisi elää Jumalan tahdon mukaan. (Hepr 8:8-10, Hes 36:26-27, Jer 31:31-34) Raamatun opetuksen mukaan uuden liiton Kristittynä olemisen ehtona ja edellytyksenä onkin Jumalan lain olemassaolo sydämen lihatauluissa mieluisena asiana. Näin Jumalan ja ihmisen tahdot yhtyvät pyhyydessä. (Ilm 14:12) Rakkaudesta Jumalaan ja kiitollisena pelastuksesta ihminen tahtoo olla Jumalalle kuuliainen (Room 6:15-18, Gal 5:22-25)
Lain tehtävänä on opettaa mikä on syntiä ja herättää synnin tuntoa, joka taas herättää tarpeen Kristuksen uhriveren sovitukseen. (Room 3:20, Room 7:7, 1 Joh 3:4 ) Seremonialait jotka kuuluivat vanhan liiton uhripalvelusjärjestelmään lakkasivat olemasta voimasta Jeesuksen kuollessa ristillä. (Ef 2:15, Hepr 7:11-28, 9:9-10)
Kristus oli ?lain loppu? (loppu kreikan telos =lopputulos ja päämäärä) näille vanhan liiton uhripalvelusasetuksille koska ne olivat vain vertauskuva taivaallisesta pappispalveluksesta ja Jeesuksen uhrista. (Hepr 8 luku) Laki ei tee ihmistä vanhurskaaksi, eikä pelasta, mutta voi tehdä pelastuksen mahdottomaksi, sillä tahallinen kapina lakia vastaan on syntiä joka ilman katumusta ja kääntymystä aiheuttaa kuolemantuomion. Raamattu ei tunne armoa joka kattaisi katumattomat ja kääntymättömät synnit. (Room 6:23, Luuk 10:25-28)
Laissa on 10 käskyä. Ei 9 käskyä. Jaak 2:10-12 opettaa että yhdenkin käskyn hylkääminen tarkoittaa koko lain hylkäämistä ja rikkomista. Laki ja evankeliumi ovat läheisessä yhteydessä toisiinsa. Kumpikaan ei kumoa toistaan, vaan saarnataan rinnakkain. Jumalan käskyt ovat rakkauden käskyt. Mikään hallitus ei voi pysyä pystyssä ilman lakeja. Rakkaus ja laki kuuluvat yhteen uskon kautta. (1 Tim 1:5) Käskyt opettavatkin miten ihmisen tulee rakastaa Jumalaa ja lähimmäisiään. ?Lain kuningaskäsky? (Matt 22:36-40) on yhteenveto Jumalan 10 käskyn siveyslaista. Kumpikaan ei kumoa toistaan. ?Lain kuningaskäsky? vahvistaa 10 käskyn lain ja onkin tiivistelmä kaikesta lain ja profeettojen opetuksesta.
Jeesus antoi meille esimerkin kuuliaisuudesta. Erehdymme kuitenkin elämämme aikana monin tavoin ja jokainen on syntiä tehnyt. Siksi tarvitsemme armoa jatkuvasti, mutta uuden liiton kristitty vihaa syntiä, eikä halua tehdä syntiä tahallaan. (Room 3:23, 1 Joh 2:1, Ef 1:7)- Timo Flink
- one way - kirjoitti:
Gal. 3:2
Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?
Ettekö ymmärrä Paavalin esittämää kysymystä?Gal. 3:2 puhuu vanhurskaaksi julistamisen perusteista, minä puhuin sitä seuraavasta kuuliaisuudesta eli eri asiasta.
Timo Flink - hessu hopo
Timo Flink kirjoitti:
Gal. 3:2 puhuu vanhurskaaksi julistamisen perusteista, minä puhuin sitä seuraavasta kuuliaisuudesta eli eri asiasta.
Timo FlinkSinä peräät vain sitä kuuliaisuutta joka tuo ihmiset adventtikirkon jäseniksi.
Kyllä sen ovat kolme enkeliä, kirjoitettu on , jarlau ja sinä tuoneet selvästi esiin.
Tehän niin rakastatte noita tulkintoja? - hese
Timo Flink kirjoitti:
1) Rakkauden kaksoiskäsky löytyy Vanhasta testamentista (5 Moos. 6:5, 3 Moos. 19:18).
Timo Flinkkattavuudesta "uutta" :"Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion'.
22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen " - hese
jarlau kirjoitti:
Rauhaa ja kiitos
Jumalan siunausta
jari laurila
Jos Jumalan laki olisi voitu poistaa, syntiä ei olisi enää olemassa ja Kristuksen uhrikuolema olisi ollut turha. Laki ilmaisee Jumalan luonteen pyhyyden vastakohtana ihmisen synnillisille taipumuksille, ja kun laki vastaanotetaan uskossa Kristukseen tulee laista myös kristitylle mieluisia asia.
- Sitähän Jumalan rakastaminen on että me pidämme Hänen käskynsä eivätkä ne ole raskaita noudattaa.? (1 Joh 5:3)
- Mutta laista ei häviä piirtoakaan, enemmin katoavat taivas ja maa.? (Luuk 16:17)
- Älkää luulko että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan, en minä ole tullut kumoamaan vaan toteuttamaan.? (Matt 5:17-20) (VKR ?täyttämään? =Jeesus antoi lain noudattamisesta esimerkin meille noudattamalla itse lakia, sekä vanhurskautti ihmisen uhrinsa kautta kadutuista lain rikkomuksista.)
- Herran laki on täydellinen, se virvoittaa sielun. Herran ohjeet ovat luotettavat, ne neuvovat taitamatonta? Ps 19:8
- Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme mitä laki sanoo.? (Room 3:31)
- On yhdentekevää onko ihminen ympärileikattu vai ei; tärkeää on Jumalan käskyjen noudattaminen.? (1 Kor 7:19)
- Joka sanoo tuntevansa Hänet, mutta ei pidä Hänen käskyjänsä on valehtelija, eikä totuus ole hänessä. (1 Joh 2:3-5)
Kenenkään ei tarvitse noudattaa lakia omassa voimassaan. Jumala on luvannut uuden liiton aikana oman Henkensä voiman, että ihminen voisi elää Jumalan tahdon mukaan. (Hepr 8:8-10, Hes 36:26-27, Jer 31:31-34) Raamatun opetuksen mukaan uuden liiton Kristittynä olemisen ehtona ja edellytyksenä onkin Jumalan lain olemassaolo sydämen lihatauluissa mieluisena asiana. Näin Jumalan ja ihmisen tahdot yhtyvät pyhyydessä. (Ilm 14:12) Rakkaudesta Jumalaan ja kiitollisena pelastuksesta ihminen tahtoo olla Jumalalle kuuliainen (Room 6:15-18, Gal 5:22-25)
Lain tehtävänä on opettaa mikä on syntiä ja herättää synnin tuntoa, joka taas herättää tarpeen Kristuksen uhriveren sovitukseen. (Room 3:20, Room 7:7, 1 Joh 3:4 ) Seremonialait jotka kuuluivat vanhan liiton uhripalvelusjärjestelmään lakkasivat olemasta voimasta Jeesuksen kuollessa ristillä. (Ef 2:15, Hepr 7:11-28, 9:9-10)
Kristus oli ?lain loppu? (loppu kreikan telos =lopputulos ja päämäärä) näille vanhan liiton uhripalvelusasetuksille koska ne olivat vain vertauskuva taivaallisesta pappispalveluksesta ja Jeesuksen uhrista. (Hepr 8 luku) Laki ei tee ihmistä vanhurskaaksi, eikä pelasta, mutta voi tehdä pelastuksen mahdottomaksi, sillä tahallinen kapina lakia vastaan on syntiä joka ilman katumusta ja kääntymystä aiheuttaa kuolemantuomion. Raamattu ei tunne armoa joka kattaisi katumattomat ja kääntymättömät synnit. (Room 6:23, Luuk 10:25-28)
Laissa on 10 käskyä. Ei 9 käskyä. Jaak 2:10-12 opettaa että yhdenkin käskyn hylkääminen tarkoittaa koko lain hylkäämistä ja rikkomista. Laki ja evankeliumi ovat läheisessä yhteydessä toisiinsa. Kumpikaan ei kumoa toistaan, vaan saarnataan rinnakkain. Jumalan käskyt ovat rakkauden käskyt. Mikään hallitus ei voi pysyä pystyssä ilman lakeja. Rakkaus ja laki kuuluvat yhteen uskon kautta. (1 Tim 1:5) Käskyt opettavatkin miten ihmisen tulee rakastaa Jumalaa ja lähimmäisiään. ?Lain kuningaskäsky? (Matt 22:36-40) on yhteenveto Jumalan 10 käskyn siveyslaista. Kumpikaan ei kumoa toistaan. ?Lain kuningaskäsky? vahvistaa 10 käskyn lain ja onkin tiivistelmä kaikesta lain ja profeettojen opetuksesta.
Jeesus antoi meille esimerkin kuuliaisuudesta. Erehdymme kuitenkin elämämme aikana monin tavoin ja jokainen on syntiä tehnyt. Siksi tarvitsemme armoa jatkuvasti, mutta uuden liiton kristitty vihaa syntiä, eikä halua tehdä syntiä tahallaan. (Room 3:23, 1 Joh 2:1, Ef 1:7)"Jos Jumalan laki olisi voitu poistaa, syntiä ei olisi enää olemassa ja Kristuksen uhrikuolema olisi ollut turha. "
Taisi Kristuksen uhrikuolema tuottaa tulosta:"...kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
7 sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.
Synti on edelleen ja siksi laki voimassa, mutta kuolleelle syntiä ei ole.Kirjoitit itse, että tuossa tapauksessa laki olisi voitu poistaa...no mutta jari,- siunausta. - altti alaruotu
jarlau kirjoitti:
Rauhaa ja kiitos
Jumalan siunausta
jari laurila
Jeesus antoi meille esimerkin kuuliaisuudesta. Erehdymme kuitenkin elämämme aikana monin tavoin ja jokainen on syntiä tehnyt. Siksi tarvitsemme armoa jatkuvasti, mutta uuden liiton kristitty vihaa syntiä, eikä halua tehdä syntiä tahallaan. (Room 3:23, 1 Joh 2:1, Ef 1:7)adventistit eivät sitä tee.
=======Me ei luulla mtiään, vaan tutkimme miten asia Raamatussa on ilmoitettu.
Jumalan siunausta
jari laurila
Jeesus antoi meille esimerkin kuuliaisuudesta. Erehdymme kuitenkin elämämme aikana monin tavoin ja jokainen on syntiä tehnyt. Siksi tarvitsemme armoa jatkuvasti, mutta uuden liiton kristitty vihaa syntiä, eikä halua tehdä syntiä tahallaan. (Room 3:23, 1 Joh 2:1, Ef 1:7)========
Matt.11:12. Mutta Johannes Kastajan päivistä tähän asti hyökätään taivasten valtakuntaa vastaan, ja hyökkääjät tempaavat sen itselleen.
13. Sillä kaikki profeetat ja laki ovat ennustaneet Johannekseen asti;
Matteuksen evankeliumi:
7:12 Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat.
22:40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."
Luukkaan evankeliumi:
16:16 Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti; siitä lähtien julistetaan Jumalan valtakuntaa, ja jokainen tunkeutuu sinne väkisin.
Roomalaiskirje:
3:21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,ennustaneet Johannekseen asti;
Joh.7:19 Eikö Mooses ole antanut teille lakia? Ja kukaan teistä ei lakia täytä. Miksi tavoittelette minua tappaaksenne?"
3.Mooseksen kirja:
20:24 Mutta minä sanon teille: Te saatte ottaa omaksenne heidän maansa, sillä minä annan sen teille omaksi, maan, joka vuotaa maitoa ja mettä. Minä olen Herra, teidän Jumalanne, joka olen teidät erottanut muista kansoista.
20:26 Olkaa siis minulle pyhät, sillä minä, Herra, olen pyhä, ja minä olen teidät erottanut muista kansoista olemaan minun omani.
Matteuksen evankeliumi:
5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
Matteuksen evankeliumi:
5:18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
Luukkaan evankeliumi:
16:17 Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää.
Jeesus ei tullut muuttamaan Jumalan Israelin kanssa tekemää liittoa. Siinä on koko Mooseksen laki liitossa mukana niinkuin sen Jumala Mooseksen kanssa teki.
Juutalaiset ovat olleet maailmassa tuon liiton ehtojen mukaisesti kärsivinä ja kiertolaisina todistuksena tuon profeettojen kautta ilmoitetun liiton mukaisesti. Sekin osoittaa että Jumala ei ole liittoaan lopettanut Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousuun.
Laki on siis niinkuin ennenkin juutalaisia varten. Ja pakanoilla asia lakiin nähden on siten kuin se oli Aabrahamin aikanakin.
Mooseksen kiviin kirjoitettu laki ei koske pakanoita. Pakanoita koskee samansisältöinen kaksoiskäsky jossa ei ole niitä säädöksiä joita juutalaisilla oli sapatinviettomääräyksineen ja säädettyine seuraamuksineen sen rikkomisesta.
Adventistit eivät noudata juutalaista lakia eivätkä he myöskään noudata Uutta liittoa eivätkä tunnusta Uuden liiton ehtoja.
Sen olet tuonut varsin selkeästi esiin.
Vanhasta Testamentista on turhaa tuoda mitään todisteita opillenne koska Jeesushan sanoi siitä että se ei ole voimassa meille.Profeettojen ohjeet päättyivät Johannekseen eikä niitä ole meille Jeesuksen jälkeen muut yrittäneet palauttaa kuin adventistit.
Kaikki kirjoittamasi viestit joita olen lukenut täällä ovat osoittaneet sinun vastustavan Uuden Testamentin kirjoituksia joten miksi piinaat meitä? - Ilmari
altti alaruotu kirjoitti:
adventistit eivät sitä tee.
=======Me ei luulla mtiään, vaan tutkimme miten asia Raamatussa on ilmoitettu.
Jumalan siunausta
jari laurila
Jeesus antoi meille esimerkin kuuliaisuudesta. Erehdymme kuitenkin elämämme aikana monin tavoin ja jokainen on syntiä tehnyt. Siksi tarvitsemme armoa jatkuvasti, mutta uuden liiton kristitty vihaa syntiä, eikä halua tehdä syntiä tahallaan. (Room 3:23, 1 Joh 2:1, Ef 1:7)========
Matt.11:12. Mutta Johannes Kastajan päivistä tähän asti hyökätään taivasten valtakuntaa vastaan, ja hyökkääjät tempaavat sen itselleen.
13. Sillä kaikki profeetat ja laki ovat ennustaneet Johannekseen asti;
Matteuksen evankeliumi:
7:12 Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat.
22:40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."
Luukkaan evankeliumi:
16:16 Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti; siitä lähtien julistetaan Jumalan valtakuntaa, ja jokainen tunkeutuu sinne väkisin.
Roomalaiskirje:
3:21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,ennustaneet Johannekseen asti;
Joh.7:19 Eikö Mooses ole antanut teille lakia? Ja kukaan teistä ei lakia täytä. Miksi tavoittelette minua tappaaksenne?"
3.Mooseksen kirja:
20:24 Mutta minä sanon teille: Te saatte ottaa omaksenne heidän maansa, sillä minä annan sen teille omaksi, maan, joka vuotaa maitoa ja mettä. Minä olen Herra, teidän Jumalanne, joka olen teidät erottanut muista kansoista.
20:26 Olkaa siis minulle pyhät, sillä minä, Herra, olen pyhä, ja minä olen teidät erottanut muista kansoista olemaan minun omani.
Matteuksen evankeliumi:
5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
Matteuksen evankeliumi:
5:18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
Luukkaan evankeliumi:
16:17 Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää.
Jeesus ei tullut muuttamaan Jumalan Israelin kanssa tekemää liittoa. Siinä on koko Mooseksen laki liitossa mukana niinkuin sen Jumala Mooseksen kanssa teki.
Juutalaiset ovat olleet maailmassa tuon liiton ehtojen mukaisesti kärsivinä ja kiertolaisina todistuksena tuon profeettojen kautta ilmoitetun liiton mukaisesti. Sekin osoittaa että Jumala ei ole liittoaan lopettanut Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousuun.
Laki on siis niinkuin ennenkin juutalaisia varten. Ja pakanoilla asia lakiin nähden on siten kuin se oli Aabrahamin aikanakin.
Mooseksen kiviin kirjoitettu laki ei koske pakanoita. Pakanoita koskee samansisältöinen kaksoiskäsky jossa ei ole niitä säädöksiä joita juutalaisilla oli sapatinviettomääräyksineen ja säädettyine seuraamuksineen sen rikkomisesta.
Adventistit eivät noudata juutalaista lakia eivätkä he myöskään noudata Uutta liittoa eivätkä tunnusta Uuden liiton ehtoja.
Sen olet tuonut varsin selkeästi esiin.
Vanhasta Testamentista on turhaa tuoda mitään todisteita opillenne koska Jeesushan sanoi siitä että se ei ole voimassa meille.Profeettojen ohjeet päättyivät Johannekseen eikä niitä ole meille Jeesuksen jälkeen muut yrittäneet palauttaa kuin adventistit.
Kaikki kirjoittamasi viestit joita olen lukenut täällä ovat osoittaneet sinun vastustavan Uuden Testamentin kirjoituksia joten miksi piinaat meitä?Adventistit ovat kaikessa kuuliaisia: kuinka on sinunlaitasi Adventti usko perustuu uskon kuuliaisuuteen. Ei Kirkko Herran Kuuliaisuuteen
Kerrot ihan päinvastaista en tunne muuta kansaa kuin Adventistit jokaka ovat uskon kuuliaisia Jeesukselle Ja uskovat vielä Jeesuksen Testamenttiinkin Shalom sinulle
Aivan oikea asenne. Itsekin, kun viime keväänä kävin täällä keskustelua adventismista, hermostuin muutaman kerran siitä 'yhteen ääneen huutamisesta' joka täällä vallitsi, ja sanoin pari kertaa adventisteille kovan sanan, jota nyt pahoittelen. Olin silloin suunnilleen ainoa luterilainen, joka keskustelin yhtä aikaa 4 - 5 adventistin kanssa, ja kovasti oltiin minuunkin lyömässä pedon merkkiä, mutta tietysti siinäkin tilanteessa pitäisi pysyä viileänä.
Koska tunnen edelleen tiettyä hengenheimolaisuutta adventistien suuntaan, pidän teitä aitoina veljinä ja sisarina Jeesuksessa. Te olette omantunnon ihmisiä. Teissä on paljon samaa kuin meidän viidesläisten lahkossa (kuten lakihenkisyys ;D). Ja eihän kirkkokunta, jonka tilat Luther-säätiökin on hyväksynyt kokoontumistiloikseen, voi olla kovin paha, heh heh.
Pääsääntöisesti adventistit näyttävät selvästi tajuavan evankeliumin ytimen, ja näyttää myös siltä, että Jumala on avannut teidän mielenne ymmärtämään Raamattua. Sellaista ymmärrystä ei voi olla uudestisyntymättömällä ihmisellä.
Sitten teidän opissanne on myös oman herätysliikkeenne perinteen tuomaa painolastia, jota pidän harhaoppina. Haluan koetella kaiken ja pitää sen, mikä hyvää on, joten olen siilannut opistanne akanat pois ja pitänyt siitä, mikä jää jäljelle. Jokainen uskova pitää mielellään kiinni oman hengellisen kotinsa opista, joten väittelystä ei ole paljon hyötyä. Uskovien pitäisi tehdä käännytystyötä ei-uskovien parissa, ei kalastella toisista seurakunnista. Keskustelua voidaan toki käydä, mutta se on kovin vaikeaa, jos kumpikin osapuoli puhuu toisensa ohi.Kiitos veli hyvä rakas paljon
Mukavaa luettavaa kirjoitit.
Kysele minulta mikä Sinua painaa "harhaoppina"
ihan 1-2 kysymystä kerrallaan.
Yritän käydä koneella 1-2 kertaa päivässä.
seisova pöytä on katettu 24 h /vrk.
Sieltä löytyy vastauksia yleisiin kysymyksiin myös
Jumalan siunausta
jari laurila- Ennakkoluuloja vastaan
Kun kerran käyt samassa talossa adventistien kanssa, pyydä heiltä Ellen White -seminaarin ja Pyhä Henki toimii-seminaarin CD:t. Vakuutan, ettei sinulle jää enää mitään epäilyksiä, miten ajattelemme. Uskon, että sieltä löytyy myöskin Dwight Nelsonin 24 osainen nettisarja. Saattaa löytyä myöskin austraalialainen sarja, jonka nimeä en muista. Niissäkin avataan sellaisia tiedostoja, joita et ole osannut ajatellakaan.
Uskalla tutustua asioihin ja esitä vasta sitten arvelusi, miten me uskomme ja mihin. - miksi ihmeessä
Ennakkoluuloja vastaan kirjoitti:
Kun kerran käyt samassa talossa adventistien kanssa, pyydä heiltä Ellen White -seminaarin ja Pyhä Henki toimii-seminaarin CD:t. Vakuutan, ettei sinulle jää enää mitään epäilyksiä, miten ajattelemme. Uskon, että sieltä löytyy myöskin Dwight Nelsonin 24 osainen nettisarja. Saattaa löytyä myöskin austraalialainen sarja, jonka nimeä en muista. Niissäkin avataan sellaisia tiedostoja, joita et ole osannut ajatellakaan.
Uskalla tutustua asioihin ja esitä vasta sitten arvelusi, miten me uskomme ja mihin.Mitä mieltä olet adventismista näyttää olevan adventtikirkon tärkein kysymys!
Miksi harhaoppiin pitäisi tutustua?
Eihän meitä kehoiteta Raamatussa tutustumaan mihinkään muuhun kuin Evankeliumin sanomaan!
Ette te niin tärkeitä ole niinkuin te annatte itsestänne ymmärtää. Ennakkoluuloja vastaan kirjoitti:
Uskalla tutustua asioihin ja esitä vasta sitten arvelusi, miten me uskomme ja mihin.En oikein tiedä, oletko sinä adventisti - vai entinen adventisti, joka haluaa esitellä jotain shokkimateriaalia. Tuolla korskeudella vaikutat entiseltä adventistilta.
Minä olen tutustunut adventismiin heidän omien kirjojensa kautta, keskustelemalla adventistien kanssa ja käymällä heidän tilaisuuksissaan. Jos näin saatu tieto on mielestäsi kaikki valhetta, niin se on voi voi. Ja CD :ltä minulla on tapana kuunnella vähän toisenlaista kamaa kuin puheita.jarlau kirjoitti:
Kiitos veli hyvä rakas paljon
Jumalan siunausta
jari laurilaVeliseni, en jaksa ryhtyä taas ruotimaan näitä loputtomia oppikysymyksiä. Kelailepa tätä palstaa viime keväälle, ja löydät sieltä esim. avaukseni 'Keskustellaanko sapatista?'. Siinä on jo ruodittu jonkun verran.
- Ennakkoluuloja vastaan
Basker kirjoitti:
En oikein tiedä, oletko sinä adventisti - vai entinen adventisti, joka haluaa esitellä jotain shokkimateriaalia. Tuolla korskeudella vaikutat entiseltä adventistilta.
Minä olen tutustunut adventismiin heidän omien kirjojensa kautta, keskustelemalla adventistien kanssa ja käymällä heidän tilaisuuksissaan. Jos näin saatu tieto on mielestäsi kaikki valhetta, niin se on voi voi. Ja CD :ltä minulla on tapana kuunnella vähän toisenlaista kamaa kuin puheita.Ehkä sanavalintani olivat huonoja, joten pyydän niitä anteeksi, kun kuulostan "korskealta". En mitenkään sitä tarkoittanut. Pääasiassa ajattelin, että sinun on helppo saada nuo dokumentit käsiisi ja katsoa, mitä ne sisältävät. Silloin monet ennakkoluulot katoavat, ja huomaat meidät ihmisiksi, eikä vain harhaanjohdetuiksi, kuten yleensä täällä väitetään. Näissä mainituissa d:ssa laajasti selitetään, miten me ajattelemme uskosta Raamattuun ja Ellen Whiten kirjoituksista seurakuntamme opettajana.
Uskon, että kaikki, mitä olet kokenut on ollut mielipidettäsi muodostavaa ja nimenomaan oikeaa asiaa. Läheltä seuraten asioihin muodostuu oikea kuva. Katsothan CD:ltä elokuviakin, miksi ei näitä. :o) Basker kirjoitti:
Veliseni, en jaksa ryhtyä taas ruotimaan näitä loputtomia oppikysymyksiä. Kelailepa tätä palstaa viime keväälle, ja löydät sieltä esim. avaukseni 'Keskustellaanko sapatista?'. Siinä on jo ruodittu jonkun verran.
Kiitos
Raamattuhotelli vastaa 24 vrk
Osasto "Lepopäivä"
Siunausta
jari laurila- ymmällä mielin
Ehkä sanavalintani olivat huonoja, joten pyydän niitä anteeksi, kun kuulostan "korskealta". En mitenkään sitä tarkoittanut. Pääasiassa ajattelin, että sinun on helppo saada nuo dokumentit käsiisi ja katsoa, mitä ne sisältävät. Silloin monet ennakkoluulot katoavat, ja huomaat meidät ihmisiksi, eikä vain harhaanjohdetuiksi, kuten yleensä täällä väitetään. Näissä mainituissa d:ssa laajasti selitetään, miten me ajattelemme uskosta Raamattuun ja Ellen Whiten kirjoituksista seurakuntamme opettajana.
Uskon, että kaikki, mitä olet kokenut on ollut mielipidettäsi muodostavaa ja nimenomaan oikeaa asiaa. Läheltä seuraten asioihin muodostuu oikea kuva. Katsothan CD:ltä elokuviakin, miksi ei näitä. :o)Miksi teillä on niin kova hinku esitellä itseänne?
Kristinuskohan perustuu Kristuksaen tuntemiseen eikä adventistien tuntemiseen.Eikö niin?
Kaikki teidän viestinne kuitenkin ovat puhetta mitä te olette.
Mehän olemme herätyskristillisyys palstalla. Vai olemmeko?
Jokainen teistä suosittelee kaikkea mikä puhuu teistä ihan niinkuin usko olisi adventistien vastaanottamista ja heihin uskomista.Mistä tämä johtuu?
Eikö se ole varsin erikoista?
Jarlau, Timo Flink, kolme enkelia, Aramitz ja nyt vielä sinäkin suosittelette ottamista selvää teistä.Eihän teistä puhuminen ole hengellinen aihe. Vai olenko niin paljon erehtynyt? - löytyi
jarlau kirjoitti:
Kiitos veli hyvä rakas paljon
Jumalan siunausta
jari laurila - Antiadventisti
ymmällä mielin kirjoitti:
Miksi teillä on niin kova hinku esitellä itseänne?
Kristinuskohan perustuu Kristuksaen tuntemiseen eikä adventistien tuntemiseen.Eikö niin?
Jokainen teistä suosittelee kaikkea mikä puhuu teistä ihan niinkuin usko olisi adventistien vastaanottamista ja heihin uskomista.Mistä tämä johtuu?
Jarlau, Timo Flink, kolme enkelia, Aramitz ja nyt vielä sinäkin suosittelette ottamista selvää teistä.Eihän teistä puhuminen ole hengellinen aihe. Vai olenko niin paljon erehtynyt?Pirskatin hyvin kirjoittelet!
- Ennakkoluuloja vastaan
Jarlau, Timo Flink, kolme enkelia, Aramitz ja nyt vielä sinäkin suosittelette ottamista selvää teistä.Eihän teistä puhuminen ole hengellinen aihe. Vai olenko niin paljon erehtynyt?Jospa täällä palstoilla ei niin paljon kirjoitettaisi "soopaa" meistä adventisteista, ei tällaisia kehoituksia tarvittaisi. Tutustumalla meihin paremmin, löytyy totuuskin, jopa meistä.
Tutustuminen ei todellakaan ole pakollista. Jokainen saa ihan rauhassa olla omillaan. Miten me voisimme pakkottaa, kun Jumalakin antaa vapauden tehdä oman mielensä mukaan. Mahdollisuuksia toistemme ymmärtämiseen kuitenkin on, sitä vain toin esille. - Timo Flink
Jarlau, Timo Flink, kolme enkelia, Aramitz ja nyt vielä sinäkin suosittelette ottamista selvää teistä.Eihän teistä puhuminen ole hengellinen aihe. Vai olenko niin paljon erehtynyt?Ainoa syy, miksi olen pyytänyt tutustumaan adventistiseen teologiaan on se, että täällä väitetään asioita, jotka eivät pidä paikkaansa.
Timo Flink - Adventtikirkossa?
Uskalla tutustua asioihin ja esitä vasta sitten arvelusi, miten me uskomme ja mihin.Vai oletko vain ventti...edes koossa?
Siinä haastetta?
Tunne itsesi...oletko uskossa? Vaikuttaako Henki sinussa? Vai oletko sapatti sapatin jälkeen yhä kuin kuollut...?
- nainen,
Tää ei nyt liity mitenkään advetismiin,
eikä liioin muuhunkaan seurakunnan yhteisöihin.
Kristuksen mieli puuttuu monissa uskovaisissa,
jotka ovat saaneet pelastuksen.
Monissa Jumalan seurakunnissa kuitenkin
riidellään ja ollaan eripuraisia.Uskovien
kesken anteeksiantamattomuutta ja katkeruutta.
Usein kerskaamme Raamatun tuntemuksellamme.
Paavalin kehoitukset yksimielisyydestä.
Fil.2:1-3
"Jos siis jotakin kehoitusta Kristuksessa,
jos jotakin rakkauden lohdutusta,jos jotakin
Hengen yhteyttä,jos jotakin sydämmellisyyttä
ja laupeutta,niin tehkää minun iloni täydelli-
seksi siten,että olette sopuisat ja yksimieli-
set,ettekä tee mitään itsekkyydestä tai turhan
kunnian pyynnöstä,vaan että nöyryydessä pidätte
toista parempana kuin itseänne."
Siunausta kaikille,murtumista sitä
ensirakkauden huumaa ja rakastumista
Jeesukseen uudelleen =)rauhaa siskoni Herrassa
Niinpä kuin sanot.
Rakastakaa ja rakastakaa, jos mielitään olla opetuslapsia ja kristittyjä.
Rakkaudessa
Jumalan siunausta paljon
jari laurila
- A. Erkkilö
Taas riidanhaastoaloitus sinulta tyyliin muut pahoja adventistit hyviä.
- murjaisit
"Pyytäisin nyt että pitkien rimpsujen kopioimisen sijaan otettaisiin nyt lyhyesti 1-3 kysymystä kerrallaan, ja katsotaan sitten mistä on kysymys ja mikä on oikea selitys kysymykseen?
Jookosta ??? "
Sinä et todellakaan näe omia pitkiä massapostituksiasi! - J.E. Peura
====Pyytäisin nyt että pitkien rimpsujen kopioimisen sijaan otettaisiin nyt lyhyesti 1-3 kysymystä kerrallaan, ja katsotaan sitten mistä on kysymys ja mikä on oikea selitys kysymykseen?====
Sinäkö pyydät?
Eikö ne ole muut jotka ovat pyytäneet, ettei keskusteltaisi kopioita käyttäen?
Omitko nyt tuonkin adventistien ehdotukseksi?
Adventistit ovat aina pyrkimässä piällysmiehiksi joka tilanteessa!Rauhaa ja kiitos
Käytän Raamattuopetuksiani vastauksina, mutta harvemmin nykysin ja viittaan sivuilleni josta voi tutkia.
Ei ole aikaa kirjoittaa jokaiselle erikseen.
Siunausta
jari laurila
Sanot: "Pyytäisin nyt että pitkien rimpsujen kopioimisen sijaan otettaisiin nyt lyhyesti 1-3 kysymystä kerrallaan, ja katsotaan sitten mistä on kysymys ja mikä on oikea selitys kysymykseen?
Jookosta ??? Ei kukaan jaksa lukea montaa sivua kopioitua tekstiä, ja ryhtyä siitä jokaista kysymystä selittämään. Pyytäisin nyt että pitkien rimpsujen kopioimisen sijaan otettaisiin nyt lyhyesti 1-3 kysymystä kerrallaan, ja katsotaan sitten mistä on kysymys ja mikä on oikea selitys kysymykseen? Jookosta ??? Ei kukaan jaksa lukea montaa sivua kopioitua tekstiä, ja ryhtyä siitä jokaista kysymystä selittämään."
Ja mitä siitä seuraakaan! Oma massapostituksesi ja tähän samaan ketjuun:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000013&posting=22000000013557346
Sanot: "Ehdotan että kaikki pysyvät Jeesuksen seuraajille kuuluvassa rakkaudessa, ja halussa selvittää ennakkoluulottomasti mikä on totuus."
Ja sinullehan ei kelpaa kukaan Jeesuksen seuraaja muuta kuin uhriksi, jota alat vetää manipulaatiosi, syyllistyksesi ja eksytyksesi kautta hotelliisi. Tekemään sinne hengellistä huoruutta, pois Jeesuksesta.Rauhaa ja kiitos
Tässä nyt tuli taas haukkua jos jonkinlaista ilman mitään Raamatullisia perusteluja.
Sitä kyllä osataan ja on palsta täynnä, mutta
Raamatun kanssa kun katsellaan, niin löytyy vastauksia jo sitten paremmin kun tietää mihin pitää vastata.
Jumalan siunausta
Jari laurila- - one way -
jarlau kirjoitti:
Rauhaa ja kiitos
Tässä nyt tuli taas haukkua jos jonkinlaista ilman mitään Raamatullisia perusteluja.
Raamatun kanssa kun katsellaan, niin löytyy vastauksia jo sitten paremmin kun tietää mihin pitää vastata.
Jumalan siunausta
Jari laurilaRaamattua on selitettävä Raamatulla (Uskon analogia)
Pyhä Raamattu on oma tulkkinsa. Toisin sanoen, jos Raamattua luettaessa nousee jokin ongelma, niin me emme lähde etsimään tulkintaa tälle asialle jostain muualta, vaan uskomme siihen, että koko Raamattu on samasta Jumalan Hengestä innoittunutta sanaa ja on sopusoinnussa itsensä kanssa. Tällä perusteella me voimme etsiä ongelmakohdalle selitystä muualta Raamatun sisäpuolelta. Raamattu on ristiriidaton ja erehtymätön ilmoitus, joka selittää itse itseään.
RAAMATTU ON JUMALAN SANAA IHMISELLE! - one way - kirjoitti:
Raamattua on selitettävä Raamatulla (Uskon analogia)
Pyhä Raamattu on oma tulkkinsa. Toisin sanoen, jos Raamattua luettaessa nousee jokin ongelma, niin me emme lähde etsimään tulkintaa tälle asialle jostain muualta, vaan uskomme siihen, että koko Raamattu on samasta Jumalan Hengestä innoittunutta sanaa ja on sopusoinnussa itsensä kanssa. Tällä perusteella me voimme etsiä ongelmakohdalle selitystä muualta Raamatun sisäpuolelta. Raamattu on ristiriidaton ja erehtymätön ilmoitus, joka selittää itse itseään.
RAAMATTU ON JUMALAN SANAA IHMISELLE!Rauhaa ja kiitos
Juuri näin!
Just näin kun sanot!
Kiitos paljon.
Jumalan siunausta
jari laurilajarlau kirjoitti:
Rauhaa ja kiitos
Jumalan siunausta
Jari laurilaTÄTÄ OLEN KYSYNYT JO YLI PUOLI VUOTTA SITTEN ETKÄ OLE VIELÄKÄÄN VASTANNUT MUUTA KUIN HAUKKUMALLA KYSYJÄÄ:
Tuolla aikaisemmassa keskustelussamme lainasin Ellen G. Whiten tekstejä omista näyistään, joissa hän väittää Jumalan hänelle näyttäneen, että synnit ovat taivaassa ja Jeesus puhdistaa niitä siellä ja lopullinen sovittaja onkin Saatana, joka joutuu kärsimään ihmisten synnit.
Tähän töksäytit: ”Ei varmasti Ellen opeta saatanan tekevän Herran työtä.” (jarlau 15.6.2005 klo 18.39)
Olin lainannut kirjaa, joka varmasti sinullakin on eli Suurta Taistelua (painos 1981, 692 sivuinen) ja kirjoittanut:
“Nähtiin myös, että syntiuhrin viitatessa Kristukseen todellisena uhrina ja ylimmäisen papin esittäessä Kristusta välittäjänä, syntikauris kuvasi saatanaa, synnin alkuunpanijaa, jonka päälle vilpittömästi katuvien synnit lopuksi pannaan. Kun ylimmäinen pappi syntiuhrin veren ansiolla poisti synnit pyhäköstä, hän asetti ne syntikauriin päälle. Kun Kristus pappispalveluksensa lopussa oman verensä ansiolla poistaa kansansa synnit taivaallisesta pyhäköstä, hän asettaa ne saatanan päälle, jonka tuomiota toimeenpantaessa täytyy kärsiä lopullinen rangaistus.” (White, Suuri Taistelu, 422) Johannes Kastaja huudahti nähdessään Jeesuksen: ”Katso, Jumalan karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!” (Joh.1:29). Miksei hän huudahtanut jatkoksi: ”ja katso tulee vielä Jumalan vuohipukki, joka lopullisesti ottaa pois ihmisten synnit.” Mutta kuten sanottu Jeesus huusi ”Se on täytetty” ristillä, joten kaikki synnin kulkeutumiset taivaaseen, taivaan puhdistukset ja saatanan sijaiskärsimykset ovat valetta ja Ellenin kautta toimineen väärän profetian hengen tuotetta.
Ellen siis opettaa Saatanan tekevän Herran työtä!
Vertaa Raamattu: ” joka itse kantoi meidän syntimme ruumiissansa ristinpuuhun, ” Piet. 2:24. Synnit eivät siis jatkaneet tai jatka taivaaseen eikä Jeesus puhdista niitä taivaassa, koska niitä ei siellä ole eikä näitä olemattomia taivaan syntejä laiteta Saatanan päälle kärsittäviksi.
Lisää Elleniä: "Niin kuin pappi, poistaessaan synnit pyhäköstä, pani ne syntikauriin päälle, niin Kristus on siirtävä kaikki synnit saatanalle, synnin alkuunpanijalle ja siihen yllyttäjälle. Syntikauris vietiin erämaahan, ja näin se kantoi Israelin synnit ´autioon seutuun´ 3 Moos. 16:22. Samoin Saatana, syypäänä kaikkiin niihin synteihin, joita hän on Jumalan kansan saattanut tekemään, on oleva tuhat vuotta sidottuna maan päälle, joka silloin on oleva autiona ja asumattomana, ja lopuksi hän on kärsivä synnin täydellisen rangaistuksen siinä tulessa, joka on hävittävä kaikki jumalattomat. Siten suuri pelastussuunnitelma toteutuu, synnin tullessa lopullisesti hävitetyksi ja kaikkien niiden tullessa pelastetuiksi, jotka ovat olleet valmiit hylkäämään pahan. (White, Suuri Taistelu, s. 478)
Ellen vielä jaksaa ylistää adventtikirkkoa kaikkien väärien oppien jälkeen: "Kaikista suurista uskonnollisista liikkeistä apostolien ajasta lähtien ei mikään ole ollut vapaampi inhimillisistä puutteellisuuksista ja Saatanan juonista kuin syksyn 1844 liike. Vielä nytkin, monen vuoden perästä tässä liikkeessä mukana olleet ja totuudessa lujina pysyneet tuntevat tuon siunauksellisen toiminnan pyhän vaikutuksen ja todistavat sen olleen Jumalasta." (White, Suuri Taistelu, 402)
Whitenhän mielestä Saatana olisi langettuaan voinut pelastaa vielä itsensä ja kanssaan langenneet enkelit:
"Jumala suuressa laupeudessaan kärsi kauan Luciferia. Häntä ei heti poistettu korkeasta asemastaan, kun hän alkoi olla tyytymätön, eikä vielä sittenkään, kun hän rupesi esittämään vääriä väitöksiään uskollisille enkeleille. Hänen sallittiin kauan olla taivaassa. Useita kertoja hänelle tarjottiin armahdusta sillä ehdolla, että hän katuisi ja olisi Jumalalle kuuliainen. Hänet koetettiin saada vakuuttuneeksi erehdyksestään, käyttämällä keinoja, joita vain ääretön rakkaus ja viisaus saattoi keksiä. Taivaassa ei koskaan ennen ollut ilmaantunut tyytymättömyyden henkeä. Lucifer ei alussa nähnyt, mihin hän oli menossa; hän ei ymmärtänyt tunteidensa todellista luonnetta. Mutta kun hänen tyytymättömyytensä osoitettiin aiheettomaksi, hän tuli vakuuttuneeksi siitä, että hän oli väärässä, että Jumalan vaatimukset olivat oikeat ja että hänen tulisi tämä tunnustaa koko taivaan edessä. Jos hän olisi tämän tehnyt, hän olisi voinut pelastaa itsensä ja paljon enkeleitä." (White, Suuri Taistelu, 487) Raamatussa ei tällaistakaan pötyä löydy.
Ja vielä Ellen: “Satan and his angels suffered long. Satan bore not only the weight and punishment of his own sins, but also of the sins of the redeemed host, which had been placed upon him; and he must also suffer for the ruin of souls which he had caused. Then I saw that Satan and all the wicked host were consumed, and the justice of God was satisfied; and all the angelic host, and all the redeemed saints, with a loud voice said, "Amen!" (Ellen WhitE, Early Writings, osa Spiritual Gifts, alaotsikko The Second Death)
Ellen siis kirjoitti noin. Kysynkin:
- joko uskot, että Ellen kirjoitti (kaiva oma kirjasi Suuri Taistelu ja lue)?
- uskotko, että Ellenin kirjoittama ja näyssä näkemä on totta?
- jos et usko, että Ellenin kirjoittama ja näkemä on totta, pidätkö vielä Elleniä profeettana?
- löydätkö Raamatusta tällaisen pelastussuunnitelman, jossa Saatana kärsii ihmisten synnin rangaistuksen? Minä en löydä!
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000013&posting=22000000009243534#22000000009243534uskova_1 kirjoitti:
TÄTÄ OLEN KYSYNYT JO YLI PUOLI VUOTTA SITTEN ETKÄ OLE VIELÄKÄÄN VASTANNUT MUUTA KUIN HAUKKUMALLA KYSYJÄÄ:
Tuolla aikaisemmassa keskustelussamme lainasin Ellen G. Whiten tekstejä omista näyistään, joissa hän väittää Jumalan hänelle näyttäneen, että synnit ovat taivaassa ja Jeesus puhdistaa niitä siellä ja lopullinen sovittaja onkin Saatana, joka joutuu kärsimään ihmisten synnit.
Tähän töksäytit: ”Ei varmasti Ellen opeta saatanan tekevän Herran työtä.” (jarlau 15.6.2005 klo 18.39)
Olin lainannut kirjaa, joka varmasti sinullakin on eli Suurta Taistelua (painos 1981, 692 sivuinen) ja kirjoittanut:
“Nähtiin myös, että syntiuhrin viitatessa Kristukseen todellisena uhrina ja ylimmäisen papin esittäessä Kristusta välittäjänä, syntikauris kuvasi saatanaa, synnin alkuunpanijaa, jonka päälle vilpittömästi katuvien synnit lopuksi pannaan. Kun ylimmäinen pappi syntiuhrin veren ansiolla poisti synnit pyhäköstä, hän asetti ne syntikauriin päälle. Kun Kristus pappispalveluksensa lopussa oman verensä ansiolla poistaa kansansa synnit taivaallisesta pyhäköstä, hän asettaa ne saatanan päälle, jonka tuomiota toimeenpantaessa täytyy kärsiä lopullinen rangaistus.” (White, Suuri Taistelu, 422) Johannes Kastaja huudahti nähdessään Jeesuksen: ”Katso, Jumalan karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!” (Joh.1:29). Miksei hän huudahtanut jatkoksi: ”ja katso tulee vielä Jumalan vuohipukki, joka lopullisesti ottaa pois ihmisten synnit.” Mutta kuten sanottu Jeesus huusi ”Se on täytetty” ristillä, joten kaikki synnin kulkeutumiset taivaaseen, taivaan puhdistukset ja saatanan sijaiskärsimykset ovat valetta ja Ellenin kautta toimineen väärän profetian hengen tuotetta.
Vertaa Raamattu: ” joka itse kantoi meidän syntimme ruumiissansa ristinpuuhun, ” Piet. 2:24. Synnit eivät siis jatkaneet tai jatka taivaaseen eikä Jeesus puhdista niitä taivaassa, koska niitä ei siellä ole eikä näitä olemattomia taivaan syntejä laiteta Saatanan päälle kärsittäviksi.
Lisää Elleniä: "Niin kuin pappi, poistaessaan synnit pyhäköstä, pani ne syntikauriin päälle, niin Kristus on siirtävä kaikki synnit saatanalle, synnin alkuunpanijalle ja siihen yllyttäjälle. Syntikauris vietiin erämaahan, ja näin se kantoi Israelin synnit ´autioon seutuun´ 3 Moos. 16:22. Samoin Saatana, syypäänä kaikkiin niihin synteihin, joita hän on Jumalan kansan saattanut tekemään, on oleva tuhat vuotta sidottuna maan päälle, joka silloin on oleva autiona ja asumattomana, ja lopuksi hän on kärsivä synnin täydellisen rangaistuksen siinä tulessa, joka on hävittävä kaikki jumalattomat. Siten suuri pelastussuunnitelma toteutuu, synnin tullessa lopullisesti hävitetyksi ja kaikkien niiden tullessa pelastetuiksi, jotka ovat olleet valmiit hylkäämään pahan. (White, Suuri Taistelu, s. 478)
Ellen vielä jaksaa ylistää adventtikirkkoa kaikkien väärien oppien jälkeen: "Kaikista suurista uskonnollisista liikkeistä apostolien ajasta lähtien ei mikään ole ollut vapaampi inhimillisistä puutteellisuuksista ja Saatanan juonista kuin syksyn 1844 liike. Vielä nytkin, monen vuoden perästä tässä liikkeessä mukana olleet ja totuudessa lujina pysyneet tuntevat tuon siunauksellisen toiminnan pyhän vaikutuksen ja todistavat sen olleen Jumalasta." (White, Suuri Taistelu, 402)
Whitenhän mielestä Saatana olisi langettuaan voinut pelastaa vielä itsensä ja kanssaan langenneet enkelit:
"Jumala suuressa laupeudessaan kärsi kauan Luciferia. Häntä ei heti poistettu korkeasta asemastaan, kun hän alkoi olla tyytymätön, eikä vielä sittenkään, kun hän rupesi esittämään vääriä väitöksiään uskollisille enkeleille. Hänen sallittiin kauan olla taivaassa. Useita kertoja hänelle tarjottiin armahdusta sillä ehdolla, että hän katuisi ja olisi Jumalalle kuuliainen. Hänet koetettiin saada vakuuttuneeksi erehdyksestään, käyttämällä keinoja, joita vain ääretön rakkaus ja viisaus saattoi keksiä. Taivaassa ei koskaan ennen ollut ilmaantunut tyytymättömyyden henkeä. Lucifer ei alussa nähnyt, mihin hän oli menossa; hän ei ymmärtänyt tunteidensa todellista luonnetta. Mutta kun hänen tyytymättömyytensä osoitettiin aiheettomaksi, hän tuli vakuuttuneeksi siitä, että hän oli väärässä, että Jumalan vaatimukset olivat oikeat ja että hänen tulisi tämä tunnustaa koko taivaan edessä. Jos hän olisi tämän tehnyt, hän olisi voinut pelastaa itsensä ja paljon enkeleitä." (White, Suuri Taistelu, 487) Raamatussa ei tällaistakaan pötyä löydy.
Ja vielä Ellen: “Satan and his angels suffered long. Satan bore not only the weight and punishment of his own sins, but also of the sins of the redeemed host, which had been placed upon him; and he must also suffer for the ruin of souls which he had caused. Then I saw that Satan and all the wicked host were consumed, and the justice of God was satisfied; and all the angelic host, and all the redeemed saints, with a loud voice said, "Amen!" (Ellen WhitE, Early Writings, osa Spiritual Gifts, alaotsikko The Second Death)
- jos et usko, että Ellenin kirjoittama ja näkemä on totta, pidätkö vielä Elleniä profeettana?
- löydätkö Raamatusta tällaisen pelastussuunnitelman, jossa Saatana kärsii ihmisten synnin rangaistuksen? Minä en löydä!
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000013&posting=22000000009243534#22000000009243534Rauhaa ja huomenta
Vastaan nyt; ole tarkkana ja muista myös mitä sanon, ettet enää samaa kysele;
Asasel oli VT:n uhripalvelusmenoissa syntien kantaja.
Se oli kauris jonka päälle asetettiin koko kansan synnit suurena sovituspäivänä.
Toinen uhrattiin ja oli vertauskuva Kristus karitsasta. (3 Moos 16:5-10)
Tiedät varmasti Raamatusta että koko uhripalvelusjärjestelmä oli vertauskuvaa Kristuksesta. Kts. Hebr 8:1-2,5.
Tämä on uusi liitto 8-10, 10:16-17.
Näin ollen voimme ymärtää että saatanan päälle laitetaan ne synnit mihin hän on siten syyllinene ttä on ne aiheuttanutkin.
Jeesus Kristus on ainutkertainen uhri aikojen alusta asti. Vain hänessä synnit ovat anteeksi annetut.
EGW tarkoittaa puhuessaan asiasta koko suurta pelastussuunnitelmaa!
Kysymyksesi koski siis saatanan osuutta pelastussuunitelmassa.
Muuta siinä ei kai ollut nyt.
Jumalan siunausta ja kaikkea hyvää
jari laurila- Timo Flink
uskova_1 kirjoitti:
TÄTÄ OLEN KYSYNYT JO YLI PUOLI VUOTTA SITTEN ETKÄ OLE VIELÄKÄÄN VASTANNUT MUUTA KUIN HAUKKUMALLA KYSYJÄÄ:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000013&posting=22000000009243534#22000000009243534Ongelmasi on se, että et ilmeisesti ymmärrä kuinka Ellen White käyttää sanaa sovitus. Raamatun mukaan meidät tuomitaan tekojen mukaan, kirjoihin kirjoitettuna (Saarn. 12:13-14, Room. 2:16, 2kor. 5:10, Daniel 7:10, Ps. 139:16), joten merkintä synneistä ja niiden anteeksiannosta on taivaassa. Muutoinhan mitään tuomiota ei voisi tapahtua tekojen mukaan.
Jeesuksen risti kumoaa perisynnin ja sen mukana ehdollisesti kaikki muutkin synnit. Ehtona on usko ja siitä kumpuava uskonkuuliaisuus (Room. 1:5, 2:13). Raamatun hepreassa sanalla "sovitus" on muitakin merkityksiä kuin suomenkielen sanalla sovitus. Sanan alkuperäinen merkitys on "peittää kasvonsa". Tästä perusmerkityksestä kumpuaa kaksi täysin päinvastaista merkitystä. (1) peittää kasvot = mielistyä, hyväksyä, sovittaa, antaa anteeksi (positiivinen), ja (2) peittää kasvot = hylätä, erottaa, rangaista (negatiivinen).
Ellen White tiesi tämän ja käytti sanaa "sovitus" heprealaista taustaansa vasten. Siksi Asaselin pukin kohdalla käytetään sanaa "sovitus", vaikka kyse on sekä Raamatun että Ellen Whiten tekstin kohdalla retributiivisesta rankaisemisesta (merkitys 2), joka ei sovita kenenkään syntejä (merkitys 1). Asaselin pukin kohdalla ei ollut mitään veriuhria eikä veritoimitusta, jota ilman syntiä ei voi pyyhkiä pois (3 Moos. 17:11) Tässä juuri on erehdyksesi. Sinä oletat meidän uskovan, että saatanan rankaiseminen sovittaa ihmisen synnin. Emme usko niin. Eikä niin uskonut Ellen Whitekaan. Toivottavasti nyt sait vastauksesi.
Timo Flink
- Totuus nykyisenä ilmaisuna
Kateelliset yhteisöt ovat käyneet aiheettomaan taisteluun Jumalan käskyihin pitäytyvää adventti-kansaa kohtaan. Koska luopunut Krristillinen yhteisö ei kärsi tervettä Jeesus sanomaa, Siksi se haluaa mitätöidä totuuden pois kaikkialta maailmasta. Elämmehän nyt valhettelun maailmassa ilman mitään hengellistä Rakkautta toisiamme kohtaan. Palstoilla litsotaan vain vihan siementä joka tuntuu hyvinkin itävän. Näinhän ei saisi olla
- helluntailainen
Tuosta on nyt toista vuotta, kun äiskä kävi tutustumassa hieman adventisteihin, kun heillä oli jotkut talvipäivät tai tommoset.
Mäkin sit uteliaana likkana päätin käydä vähän katsomassa, millainen kirkko on ja mitä ne siellä puhuu.
Eipä siellä tainnut juuri olla muita ulkopuolisia kuin mä ja äitini sekä siskoni.
Näyttivät jotain filmiä Petrasta (muinainen kalliokaupunki) Jordaniassa, sitten jotain pyramideista. Jotain tuommoista. Sinänsä ihan mielenkiintoista, mutta taisivat olla yli 30 v. vanhoja filminpätkiä.
Kyllä siellä ihan tuttuja hengellisiä laulujakin laulettiin.
Mutta sitten kun tuli puheeksi pedon merkki, oli sellainen luento, se oli niin hämmentävä etten uskaltanut enää toiste sinne mennä.
Jokainen joka tietää adventistien opit, tiedätte mitä he opettavat pyhäpäivästä. Se on nimittäin pedon merkki heille, että pyhäpäivä siirrettiin lauantailta sunnuntaille joskus toista tuhatta vuotta sitten.
Voin kyllä sanoa, että huhhuh mitä puhetta.
Tämä saarnaajaherra yllätti sitten äitini ilmestymällä erään kerran oven taakse. En tiedä, oliko äitini sitten koko nimensä kertonut, miten muuten se osasi tulla hänen ovelleen?
Mitähän tuo merkitsi oikein? Jollen väärin arvaa, hän varmaan olisi pitänyt käännytyspuheet tai houkutellut kokouksiin taas.
On tuo kyllä erittäin sopimatonta käytöstä etsiytyä ovelle ja mennä kutsumatta käymään. Oli hän jopa soitellut myös kummitädilleni, oli vissiin itse etsinyt hänen numeronsa nimen perusteella. Kumminkin tuollainen käytös on tungettelevaa, itse kyllä sanoisin et "good bye vaan sullekin" jos ois mulle tehnyt noin.
"Ei tartte tulla toiste".
Samaahan ne jehovan todistajatkin varmaan harjoittais.
Soimasin itseäni, mitä ihmettä menin tuonne pääni työntämään kun tuo opetus sapatista oli niin pyörryttävä.
Hehän eivät erota uutta ja vanhaa testamenttiakaan eri liitoiksi, vaan liittävät ne yhteen. Aika mielenkiintoinen sekoitus tulee, uskottava on. Joten ei ihme, että heidän opetuksensa poikkeavat niin kovasti muista perinteisistä protestanttien opeista.
Itse en kyllä koe sitä mitenkään omakseni sen enempää kuin ortodoksisuuttakaan tai katolilaisuutta.
Jeesus kuoli, ettei meidän tarvitsisi enää harjoittaa uskontoja ja rituaaleja, vaan palvoa suoraan Taivaallista Isää. Siihen ei tarvitse enää muotomenoja ja uskonnollisuutta.
Jeesus on välimiehemme Jumalan edessä. Enää ei tarvitse mitään kuolleita tekoja, sillä Jeesus tekee meistä elävät jäsenet hänen ruumiiseensa.
Tämän takia itse liityin aikanaan helluntaiseurakuntaan, sillä mulle kirkolliset rituaalit olivat ennemminkin jokin suoritus enkä kokenut sitä miellyttävänä. Halusin voida vapaasti lähestyä Herraa omana itsenäni, ilman seremonioita.
Otin myös uskovien kasteen, Raamatullisen upotuskasteen, hautasin vanhan minäni symbolisesti kasteen hautaan.
Sellaista siis.
Sanonpa vaan, ettei meidänkään seurakunnassa ole noin tunkeilevaa käyttäytymistä, kuin tuolla adventistisaarnaajalla, jolla oli varmaan kova yritys saada uusia jäseniä seurakuntaansa.- Äksäzeta
ettet jäänyt kiinni tuohon adventistipaulaan.
- eepu*
"Soimasin itseäni, mitä ihmettä menin tuonne pääni työntämään kun tuo opetus sapatista oli niin pyörryttävä."
*
-- Sekö sinua vaivaa/kirvelee omaatuntoasi, että vietät roomalaiskatolisenkirkon asettamaa sunnuntai-asetusta Oikean Sapatin sijasta, onko sinulle todellakin noin vaikeaa myöntää erehdys ja tehdä parannus ja sanoa; ”Jumala ole minulle syntiselle armollinen”?! Hei ja rauhaa
Kyllä tuo ovelta-ovelle käynti on ihan Raamatullien malli UT:stä, mutta itse en niin tee, koska tänään ihmiset ovat erilaisia kuin silloin. Ihmiset kokevat sen melko lailla tavallisesti tungettelevaksi. Harvat ilahtuvat.
Kyllä minun nähdäkseni on aina ensin soitettu ja sovittu tapaamisesta.
Siksi itse suosin muita malleja viedä evankeliumia.
Kyllähän tuo tarkoitus on johtaa Jeesuksen luo, eikä hankkia lisää seurakuntaan.
Tunnustamme Sinut kyllä helluntaiseurakunnassakin kristittyksi kun olet vilpitön valolle minkä olet saanut. Olemme iloisia siitä että olet Jumalan lapsi.
Harvemmin näytetään filmejä, mutta kaksi uutta sarjaa tuli kyllä ihan viime aikana ja ne on jo näytetty, mutta hyviä aina vuosienkin päästä.
Kyllä UT ja VT eri liitot ovat.
Laitan Sinulle Raamattuoptuksen asiasta.
Käy ktsomassa sapatti-asiaa http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli
Osasto: "Lepopäivä"
En minä puhu pedon merkistä yleensä sanaakaan koskaan seurakunnalle. Se on vasta tulevaisuutta jos/kun profetiat toteutuvat. (Ilm 13) Silloin on petokin olemassa, ei ole vielä. Peto ilmoitautuu ja julistautuu itse Raamatunkin mukaan, ja kertoo itse mikä on sen vallan merkki!
Minun ei tarvitse ennakoida asiaa.
Eräs uskonnollinen taho on jo kertonutkin, mutta
ei tee ainakaan vielä tekoja joita tuo 13 luku edellyttää, eli ei siis ole petovaltaa eikä pedon merkkiä vielä.
Sapatilla on oma mielekkyytensä, ja kerron yleensä mieluimmin siitä kuin tulevaisuudesta.
Senkin vuoksi että kuulijoissa voi olla sellaisia joilla ei ole kykyä sulattaa niin painavaa asiaa lonkalta ensi kuulemalta.
Kysymys on profetiasta.
Ei meillä mitään rituaaleja ole!
Jumalanpalvelukset koostuvat lauluista, rukouksesta, saarnasta, Raamattutunnista ja lähetyskertomuksesta maailmalta esim lauluesityksiä ja todistuksia yms.
Ehtoolliseen liittyy jalkojen pesu Jeesuksen esimerkin mukaan. Upotuskaste.
Tässä kaikki.
Jeesuksessa mennään.
On tapahtunut Sinulla kuten usein tapahtuu. Ihminen käsittää yksilön Adventtikirkoksi. Meitä on 15 miljoonaa, jos kaikki katsoisivat ihmiseen, kaikki lähtisisivät pois.
Kristukseen pitää katsoa A-kirkossakin, ei ihmiseen!
Ihmisiin loukkaantuu aina.
Jätit itsesi myös ennakkoluulojen varaan. Näin tapahtuu usein. Totuus on toinen kuin ennakkoluulosi tai ensikokemuksesi.
Näin voin sanoa.
Menepä vierailulle uudestaan.
Saat paremman kuvan.
Meillä oli helluntailaisia luennoilla ja meillä meni hyvin. Kävivät kirkossakin vierailulla.
Jumalan siunausta
jari laurilaUUSI JA VANHA LIITTO
Jeesus asetti uuden liiton. (Luuk 22:20) Oman verensä uhrikuoleman kautta perustettu liitto on sovitus Jumalan ja ihmisen välillä. (Luuk 23:45-46)
Uudeksi liitoksi sitä sanotaan erotukseksi vanhasta liitosta jonka Jumala teki Isaelin kansan kanssa Siinain vuorella. (2 Moos 24:1-8) Uudessa liitossa 10 käskyn laki on annettu sydämen lihatauluhin kivitaulujen sijasta. Jumala lupaa oman Henkensä voiman avuksi kuuliaiseen elämään. (Hebr 8:6-13, 10:14-18, Hes 36:26-27, Jer 31:31-34) Hengen voiman lupaus toteutuu uudestisyntymisessä.
Pelastus koko ihmiskunnan historian aikana perustuu kuitenkin Kristuksen uhrikuolemaan. Tavallaan uusi liitto kattaa koko ihmiskunnan ajan, mutta se sinetöitiin ristillä. Perustuihan koko seremoniajärjestelmä Jeesuksen uhriin VT:n aikana. Uutta liittoa kutsutaan myös ikuiseksi (iankaikkiseksi, VKR) liitoksi. (Hebr 13:20)
Vanhaa liittoa kutsutaan myös lakiliitoksi, koska uhripalvelusjärjestelmään kuului paljon sääntöjä, sekä ensimmäiseksi liitoksi. (Hebr 8:7, 9:1,15,18) Kuitenkin Jumala armahti ihmisen ensimmäisen kerran jo Eedenissä, ja annettiin ensimmäinen profetia Kristuksesta. (1 Moos 3:15) Armoon perustuva liitto solmittiin myös koko ihmissuvun kanssa vedenpaisumuksen jälkeen. (1 Moos 9:9-17, 17:7, 22:18, Gal 3:8,16)
Siinailla Jumala antoi 10 käskyn lakinsa, ja teki samalla liiton Israelin kanssa. Virheellisesti Jumalan 10 käskyn siveyslain ymmärretään usein kumoutuneen seremonialakien mukana. Laki on Jumalan luonteen ilmaus, ja sama laki on ollut olemassa Eedenistä lähtien. Raamattu opettaa selvästi että sama laki on kaikkina aikoina voimassa, ja ristillä kumoutuivat vain seremonialait. (Luuk 16:17, Matt 5:17-18) 10 käskyä annettiin opettamaan mikä on syntiä, että ihminen ymmärtäisi katua syntejään ja turvautuisi armoon. (Room 3:20 Gal 3:19-22) (Kts.http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli osasto "Jumalan laki") Käskyjen noudattamisella ei kuitenkaan koskaan kukaan ole voinut pelastua. (Hebr 9:14-15, 10:4)
Armo ei kuulu vain uuden liiton aikaan. Kaikkiin Jumalan ja ihmisten liittoihin on kuulunut oleellisesti armo. (Jes 42:1-4, 49:1-6)- Vapautunut
Helluntailuisuudesta, Mutta koville se otti.
Vielä vuosia jälkeenkin päin san heiltä parjausta
He kyllä sanoivat sitä valistuksekssi. Olin erittäin onnellinen siitä, että pääsin pois heidän puristavasta otteestaan. Olen kiitollinen
siitä, että pääsin hengelliseen vapauteen ja voin ajatella omilla aivoillani, eikä minun tarvitse ottaa vastaan mitään Epäraamatullista opetusta joka ei perustu Raamattuun. Olkoot
he onnellisia onnessaan. mutta minun totuuteni
on kultaakin kalliimpi.
- Tutkiva Tuomio
1. Miten perustelet RAAMATULLA Danielin kirjan ja historiamme tuntien 1844-opin "Adventista" --Jeesuksen takaisin tulosta? ..pettymyksestä?
2. Miten perustelet Raamatulla Jeesuksen astumisen Kaikkein Pyhimpään juuri 1844 ja tutkivan tuomion alkamisen ajankohdan?
3. Miten perustelet Raamatulla Ellen G. Whiten profeetallisuuden ja SDA:n olevan ainoa jäännös...sapatin tai sunnuntai perusteella?Rauhaa ja kiitos
Minulla on tunti aikaa ehtiä kurssille opistoon ja amiainen syömättä.
Minun täytyy palata kysymykseesi myöhemmin tänään.
Laitan kuitenkin Raamattuopetukseni ensin. Lue vaikka on hiukan hankalaa paikoin eli vaatii keskittymisen Raamatun kanssa.
Raamattuopetukseni vastaa jo melkein kaikkeen, tai Raamattu vastaa kun siihen viittaan. Ne vaan on katsottava Raamatusta jos aikoo ymmärtää.
Pettymys aiheutui babtistisaarnaja William Milleristä, joka sitä saarnasi. Hän ei ollut babtisti, ja Adventtikirkko syntyi lähes 30 vuotta myöhemmin, kun milleriläisiä ei enää ollutkaan.
Miller kuitenkin löysi profetian, mutta erehtyi siinä hiukan sen tulkinnassa ja lopullinen valo saatiin asiaan myöhemmin palavassa rukouksessa ja profetian kautta.
On vain Danielille annettu profetia, ei sen kummempaa.
Vastaan kolmoseenkin:
Laitan siitäkin Raamattuopetukseni, ja kehotan kiinnitämään siihen huomiota etä A-kirkko täyttää Raamatulliset vaatimukset mitä lopun ajan seurakunnalle on asetettu.
Lopunaikana kristikunta jakaantuu kahteen leiriin.
Lue Ilm 13 tässä.
Nuo leirit koostuvat monien seurakuntien jäsenistä.
Tällainen liikehdintä vaan tapahtuu.
Me olemme toisessa leirissä ja tiedämme JO kummassako.
Tarkempaa liikehdinnästä emm voi ihan täsmälleen tietää, mutta monet jättävät langenneet kirkot!
Mistä sen tietää vaikka toisen kirkon nimi olisi "
Uskolliset lopun ajan pyhät?!" ja toinen petovallan kannattaja.
Huom tässä Ilm 12:17, ja 14:12.
Jumalan siunausta
jari laurila
AIKAPROFETIA 2300 ILTAA JA AAMUA
Monet profeetat saivat suuria totuuksia Jeesuksesta välitettäväksi ihmiskunnalle. Olemme onnekkaassa asemassa ihmiskunnan historiassa, kun voimme lukea valmista Raamatun kirjakokoelmaa.
Kun profeetta Daniel sai Jumalan ilmoitusta lopun ajoista, hän oli ymmällä ja uupunut. (Dan 8:27) Hän ei voinut ymmärtää saamaansa ilmoitusta. Siksi enkeli Gabriel ilmestyi hänelle ja opetti Danielia. (9:21-22) 8 luvussa aikaisemmin oli jäänyt selittämättä aikakysymys tarkemmin. (8:13-19) Dan 9 luvussa kerrotaan Jerusalemissa olevan maanpäällisen pyhäkön hävittämisestä, että myös aikajaksot tarkemmin.
Enkeli selitti: "Seitsemänkymmentä viikkoa on säädetty (alkup. "leikattu jostakin") Sinun kansallesi." Tämä kertoo että 70 vuosiviikon aikajakso on osa jotakin pidempää aikajaksoa. (9:24) Raamatun aikaprofetioissa "yksi päivä" merkitsee yhtä vuotta käytännössä. Tulemme huomaamaan että 70 vuosiviikkoa, joka oli erityisesti juutalaisille kuuluva aika, (7x70=490 vuotta) on osa 2300 aikajaksoa Raamatun profetiassa. 70 ja 2300 alkoivat yhtä aikaa. "Kuinka kauan meidän täytyy katsella tätä? Päivittäinen uhri on poissa, jumalattomuus levittää tuhoa ja pyhäkkö ja palvelus on tallattu maahan. -Niin kauan että 2300 iltaa ja aamua on kulunut, sitten nousee pyhäkkö taas kunniaan." (8:13- 14)
70 vuoden aikajakso alkoi kun annettiin käsky Jerusalemin jälleenrakentamisesta. Jos nyt selvitämme milloin käsky annettiin, pääsemme aikalaskelman lähtöajankohtaan. "Sinun tulee tietää ja ymmärtää; siitä ajasta jolloin se sana lähti liikkeelle, Jerusalemin entiselleen palauttamisesta ja rakentamista koskevan sanan lausumisesta, on voidellun hallitsijan tuloon 7 vuosiviikkoa ja 62 vuosiviikkoa rakennetaan kaupunkia ennalleen, toreineen ja vallihautoineen. Mutta vaikeat ajat tulevat." (9:25) Jerusalem oli raunioiksi hävitetty. Kansa oli joutunut pakkosiirtolaisuuteen Babyloniaan tottelemattomuutensa vuoksi. Persian kuningas Artaxerxses Longimanus antoi tällaisen käskyn syksyllä vuonna 457 ekr. Tämä määrää siis 2300 vuoden aikaprofetian laskelmien lähtöajankohdan. (Esra 7:11-26, 4:7-22) Huomaamme miten varma tämä vuosiluku on kun kaikki loksahtaa paikoilleen.
70 vuosiviikkoa (490 v.) koskee Juudan kansaa. (9:24-27)
69 vuosiviikkoa (483 v.) vei Messiaan toiminnan alkuun jolloin Johannes kastoi Jeesuksen.
70 vuosiviikon keskellä (vuonna 31) Jeesus ristiinnaulittiin
70 vuosiviikon päättyessä opetuslapset lähtivät julistamaan evankeliumia pakanoille, kun juutalaiset olivat ensin torjuneet evankeliumin.
Vapahtajan kuoleman jälkeen jäi vielä 3,5 vuotta Israelille annettua armonaikaa. Ristinkuolema tapahtui keväällä 31 jkr, ja tämä 3,5 v. aika ulottuu syksyyn 34 jkr. Evankeliumia julistettiin juutalaisille, mutta kansa ei ottanut sitä vastaan. He kivitivät Stefanuksen (Apt 6:8-15) ja torjuivat armon sanoman v. 34 jkr. Vainot alkasivat. Kansalle säädetty aika päättyi, ja evankeliumi annettiin pakanoille jotka tekisivät sen hedelmiä. (Matt 21:42-43, 1 Piet 2:9)
Loppuaika mitä jää 2300 vuodesta tuo vuoteen 1844. Tällöin Raamatun mukaan "pyhäkkö asetetaan jälleen oikeuteensa." (8:14) Koska maallinen pyhäkkö oli lakannut olemasta temppelin esiripun revettyä kahtia (Matt 27:50-51) Jeesuksen kuollessa ristillä, ja koska maallinen pyhäkkö oli vain vertauskuva taivaallisesta pyhäköstä, on selvää että varsinainen ihmiskunnan pyhäkkö on taivaassa. (Hebr 8-9) Jeesuksen kuollessa ristillä avautui suora tie taivaaseen, eikä synnin poistamiseen tarvittu enää monimutkaista uhripalvelusjärjestelmää.
Jeesus Kristus meni kaikkein pyhimpään todelliseen pyhäkkötelttaan (Hebr 8:2) oman verensä kautta (9:12) Hän on ylin pappi temppelipalveluksessa kaikkein pyhimmässä, on meillä Jeesuksen veren kautta pääsy kaikkein pyhimpään rukoustemme välityksellä. (10:19) (7:9-10,13-14, 27-28)
PROFEETALLINEN AIKALASKENTA "VUOSI JA PÄIVÄ" PERIAATTEELLA
Raamatun profetioita ei tavallisesti ole ilmoitettu siten, että niitä voitaisin kalenterin mukaan ajassa laskea. Poikkeukset vahvistavat säännön.
On kuitenkin olemassa hyvin merkittävät poikkeukset tästä säännöstä. Yksi Raamatun profetia jonka pituus 2300 vuotta, on laskettavissa tarkasti. (Kts. opetuskirjeet "Aikaprofetia 2300 iltaa ja aamua" ja "Tutkiva tuomio, taivaallinen oikeudenkäynti") 2300 vuosien aikana on tapahtunut erilaisia profetian täyttymyksiä, joita voidaan historiassa määrittää ja todistaa tarkasti.
Suurimmat ja tärkeimmät profetiat koskevat Jeesuksen ensimmäistä ja toista tulemusta. Ensimmäistä adventtia voidaan määrittää vuosissa Raamatussa aikalaskelmilla. Ensimmäisestä profetiasta Kristuksesta on kulunut jo noin 6 000 vuotta. (1 Moos 3:15) Tuhansia vuosia vanhoja ovat kaikki ennustukset Hänestä. (Kts. opetuskirje "Profetiat ensimmäisestä adventista" ja "Jeesuksen tulo") Siksi Jumala on ilmoittanut asioita vuosissa, eikä päivissä. Toista adventtia emme voi ajassa tarkasti määrittää. Raamattu ei anna pohjaa aikalaskelmille vuoden 1844 jälkeen. Herran paluun päivän tulon tietää vain Isä yksin. (Matt 24:36)
Dan 9:25 profetia Jeesuksen ensimmäisestä tulosta antaa lähtökohdan tarkoille aikalaskelmille historiassa Vapahtajasta. Ensin täytyy tietää kuka ja koska lausui sanat Jerusalemin jälleenrakentamisesta? Siitä alkavat laskelmat 2300 vuodeksi eteenpäin lopun aikaan saakka vuoteen 1844. (Dan 8:13-14) Enkeli kertoi Danielille että ennustus vie lopun aikaan. (Dan 8:17, 19, 26) Jos käyttäisimme päiviä laskelmissa, menisi profetialta pohja kokonaan. Päivät on luettava vuosiksi. Vapahtaja tulisi 7 vuosiviikkoa 62 vuosiviikkoa Jerusalemia koskevien sanojen lausumisen jälkeen ! (Kuningas Artarksekses lausui 457 ekr) Yksi vuosiviikko on 7 vuotta. Messiaan tulon ajankohdaksi tulee Jeesuksen kastehetki 27 jkr. (Matt 3:13-14, Luuk 3:1-2, 21-22)
Päivä ja vuosi periaate, eli yksi profeetallinen päivä tarkoittaa yhtä vuotta, on käytäntö muuallakin Raamatussa. (4 Moos 14:34, Hes 4:6) Samoin voidaan laskea vuosissa keskiajan tapahtumia. Pimeä keskiaika jolloin paavinvalta vainosi Raamatun omistavia ja Jumalalle uskollisia alkoi v. 538 jkr, ja päättyi paavin vangitsemiseen Ranskan vallankumouksessa 1798.
Keskijan pituus oli 1260 vuotta.
Ilm 11:2= 42 kuukautta= 1260
Ilm 11:3= 1260 päivää
Ilm 12:14: "vuosi, kaksi vuotta, ja puoli vuotta" = 1260
Dan 7:25= "aika, kaksi aikaa ja puoli aikaa" =1260
(2 Tess 2:3-4, Matt 24:15, 21-22)
Viisaat voivat käyttää ymmärrystään tässä, kehottaa profeetta Daniel 12:10.
ANTIKRISTUS
Antikristuksella tarkoitetaan Kristuksen vastustajaa. Prepositio "anti" tarkoittaa myös edellä olevaa eli "vastaan" että myös "sijasta." Antikristus on siis Kristuksen jäljittelijä ja vastustaja, joka on asettunut Kristuksen sijaiseksi.
Raamatussa on kolmessa profetiassa ennustettu suuresta ja mahtavasta Jumalan vastustajasta, jossa kapina Jumalan tahtoa vastaan saavuttaa valtavan suuret mittasuhteet.
Dan 7 luku; ("pieni sarvi") "Uhmaten hän puhuu korkeinta vastaan, tuhoaa korkeimman pyhiä, pyrkii muuttamaan juhla-ajat ja lain. Korkeiman pyhät annetaan hänen armoilleen ajaksi, kahdeksi ajaksi ja puoleksi ajaksi." (25) Juhla-aikoihin se kajosi muuttamalla lepopäivän sapatilta sunnuntaille auringon jumalan päivälle. Lakiin se koski kun poisti kuvainpalvontakäskyn kokonaan, ja jakoi "älä himoitse" käskyn kahdeksi käskyksi kymmenluvun säilyttämiseksi. Ajankuvaus tässä tarkoittaa keskiaikaa, ja sen vainoja kristittyjä kohtaan.
2 Tess 2:3-4, 7-12; "Hän vastustaja, korottaa itsensä kaiken jumalana pidetyn yläpuolelle, asettuu itse istumaan Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala." (4) (Alkuseurakunta lankesi pois totuudesta. Vain vähäinen uskollisten joukko jäi, joka vainoissa hävitettiin. Syntyi kirkko joka on pakanuuden ja kristinuskon sekoitus)
Ilm 13 luku; "Sille annetiin lupa käydä taisteluun pyhiä vastaan ja voittaa heidät. Kaikki maan asukkaat kumartavat sitä, ne, joiden nimi ei ole kirjoitettuna Karitsan elämän kirjaan." (7-8) Tämä peto on viimeinen maailmanhallitsija, jonka Kristus voittaa. (Dan 7:26-27, 2:44)
Antikristus tulee tekemään valheita, merkkejä ja ihmeitä paholaisen voimalla. Siksi ne jotka eivät tunne totuutta pitävät niitä Jumalan ihmeinä. (Ilm 13:13-17) Kysymyksessä on siis antikristillinen maailmanvalta, joka toimii Kristuksen vastustajana, mutta myös Kristuksen sijaisena. Apostoli Johannes kirjoitti antikristuksesta, että hän kieltää Jeesuksen olevan Kristus (1 Joh 2:18-27, 4:3, 2 Joh 7)
Uskonpuhdistuksen isät Martti Luther ja John Wycliff opettivat että antikristus on paavinvalta. Heidän mukaansa kaikki Raamatun profetiat pätevät paavinvaltaan, joka on loistelias vastoin Kristuksen esimerkkiä ja opetusta. Se myös vainoaa Jumalan pyhiä monina maailmanhistorian aikoina juuri niin kuin Raamatussa on ennustettu. (Matt 24:15-28, Dan 7:25, Ilm 13:15) Suuri babylon (Ilm 17) on uskonnollisen ja poliittisen järjestelmän ja vallan sekoitus, jossa raitiin evankelimin ja -Raamatun opin on syrjäyttänyt ihmiskäskyt ja ihmispalvonta. "Kukistunut, kukistunut (langennut) on suuri babylon" (Ilm 14:8)
Jumalan kansaa kehotetaan lähtemään babylonista pois, sinne missä on puhdas Jeesuksen uskonnon oppi, ja jossa Jumalan kaikki käskyt ovat kunniassa. (Ilm 18:4) Jumalalla on kaikkina maailman aikoina ollut uskollinen jäännös. (Room11:3-5, 25-36, 9:27-28) Myös protestanttisen maailman kirkkoja tulee lankeamaan antikristillisen vallan kumartamiseen. (Ilm 14:8, Hes 16:13-15, Jer 3:20)
Voimme todeta Raamatun perusteella että antikristuksen valta tulee vainoamaan, ja käyttämään väkivaltaa Jumalan pyhiä kohtaan. (Ilm 12:17, 14:12, Joh 8:44) Raamattu opettaa että pyhät pitävät Jeesuksen uskon ja Jumalan käskyt. (Luuk 16:16, Jaak 2:10-12, Matt 5:17-18, 1 Joh 2 3-4) Antikristuksella on asema maailmankaupassa ja politiikassa. (Ilm 13:16-17) Antikristus asettuu Jumalan sijaiseksi (2 Tess 2:3-4, Luuk 17:23, 2 Kor 4:4, Ef 2:2) ja julistaa totuuden vastaisia oppeja, (Room 1:25, 18-32, 2 Tess 2:12, Apt 20:30) sekä vaatii osakseen palvontaa. (Ilm 13:12)
Antikristillinen valta on juopunut pyhien verestä, jota se on vuodattanut maailmanhistoriassa Jumalalle uskollisten vainojen aikoina. (Ilm 17:2) Jumalan seurakunta on kihlattu aina vain yhdelle miehelle -Jeesukselle Kristukselle! (2 Kor 11:2)
Jeesus tulee voittamaan antikristuksen (Ilm 17:14, 15:2-3, 16:10, 19:15) ja Jumala itse on voittaja! (1 Kor 15:24, Ilm 16, 19:20)
MIKÄ ON OIKEA USKONTO?
Kaikissa kristillisissä piireissä ja kirkoissa on vilpittömiä sieluja jotka ovat uskollisia Jumalalle korottaen Kristusta sen ymmärryksen mukaan minkä omistavat. Näin mikään yksittäinen seurakunta ei omista yksin oikeuksia kristinuskoon. Uskonpuhdistus on synnyttänyt monia seurakuntia jotka ovat pyrkineet yhä lähemmäksi Raamatun alkuperäistä totuutta, mistä alkuseurakunta joskus lankesi pois, ja syntyi pääasiassa ihmisen ympärille ja palvontaan keskittynyt yhteisö.(2 Tess 2:3-4) Jumala on siunannut uskonpuhdistuksen synnyttämiä seurakuntia ja niiden parista löytyy Jumalan kansan jäseniä yksilöinä. Ihmisellä on oikea usko kun hän seuraa ehdottoman vilpittömästi Raamatun opetusta ja uskoo Jeesukseen.
Raamatun profetiat kuitenkin kertovat, että viimeisinä päivinä tulee selvästi erottumaan kaksi joukkoa. Ne jotka kumartavat petovaltaa (Ilm 13 luku) ja ne jotka ovat "pyhiä" uskoen Jeesukseen ja noudattavat kaikkia Jumalan käskyjä. (Ilm 12:17; 14:12, Matt 5:17-18, Luuk 16:17, 2 Moos 20:1-17, 5 Moos5:1-21) Jumala tahtookin kutsua kansansa jäseniä pois babylonista (Ilm 18:4) sinne missä on Jeesuksen usko ja profetian Henki. (Ilm 19:10) Profetian Hengen armolahja on toiminut Adventtikirkossa Ellen G. Whiten välityksellä. Jumala antoi hänen kauttaan profetiat lopun aikoja varten. EGW opetti vain ja yksin Raamattua, lisäämättä ja pois ottamatta Raamatusta sanaakaan. Hän täsmensi, opetti ja selvensi Raamatun opetuksia sekä menneeltä että tulevalta ajalta.
Eksytyksestä on sanottava, että se antaa ymmärtää olevansa ainoa oikea. (Matt 24:4-5,11-12) Eksytyksessä on mukana täysin oikeata opetusta, mutta se ei kestä kokonaisvaltaista Raamatulla tutkimista. Muuten se ei olisikaan eksytystä. Kuitenkaan eksytys ei omista lopun ajan seurakunnan tuntomerkkejä Jeesuksen uskosta ja lain noudattamisesta. (Ilm 14:12) Se tunnustaa uskoa, armoa ja Kristusta kuten pitääkin, mutta kieltää Jumalan lain ja pyhityksen. Jumalan laki opettaa mikä on syntiä, eikä Raamattu tunne sellaista armoa joka kattaisi jatkuvan ja tahallisen kapinan Jumalan tahtoa vastaan ilman katumusta ja kääntymystä. (Room 6:23, Room 3:20, Joh 15:10, 1 Joh 2:4) Kukaan ei näe elämää ilman pyhitystä. (Hepr 12:14) Evankeliumi ei syrjäytä ja korvaa lakia, eikä laki evankeliumia. Molempia on saarnattava rinnakkain.
Herran seurakunta huolehtii tietysti evankeliumin viemisestä koko maailmaan. Adventtikirkko toimii jo lähes kaikissa maailman valtioissa. (Matt 28:18-20) Kasvuvauhti oli vuonna 2004 miljoona uutta uskonratkaisun tehnyttä vuodessa. Adventtikirkko kehottaa myös kuuliaisuuteen kaikille Jumalan käskyille täsmällisen tarkasti huolehtien myös lepopäiväkäskyn kunnioituksesta. (Jaak 2:10-13)
Herran kansaa ja Jumalan lapsia on kaikissa kristillisissä piireissä kuten Adventtikirkossakin yksilöinä ja muissa piireissä enemmän kun Adventtikirkossa. (v. 2005) Lopun ajan tapahtumat näyttävät tarkemmin miten Jumalan kansa liittyy yhteen laumaan erottuen petovallasta viimeisinä päivinä. Kerran on oleva "yksi lauma ja yksi paimen." (Joh 10:16)- Timo Flink
Kirjatoimen uusin kirja, Tuomion ilosanoma by Clifford Goldstein vastaa kysymyksiisi.
Timo Flink - Gold..W
Timo Flink kirjoitti:
Kirjatoimen uusin kirja, Tuomion ilosanoma by Clifford Goldstein vastaa kysymyksiisi.
Timo Flink..jos mies on kultaa nimensä mukaan...se saattaa auttaa monia. Ilman muuta tutkimme sen! Kiitos vinkistä, se on ostolistalla.
"Taivaan Manna tulee oikeaan aikaan, kuten kaikilla Jehovan todistajilla..." ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskallanko vielä kaivata sinua?
Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun418777Missä meetwursti on keksitty?
Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo261749T:ltä J-miehelle
Se kaunein jäi välillämme kokematta Sen olisin halunnut kokea. Miten olisit pitänyt mua hyvänä. Sen yhden kerran. Se oli291721- 1301461
Miksi kirjoittelet sinkut-palstalla?
Olet sinkku? Kaipaat jutteluseuraa? Täällä on kivoja keskusteluja? Tapaat mielenkiintoisia ihmisiä? Joku muu syy?1941130Miten se pihvi pitää oikeaoppisesti paistaa?
Törmäsin erikoiseen episodiin eräässä ABC-ravintolassa. Pysähdyin kahvikupilliselle ja kohta ravintolan toisesta nurkast81099- 711077
- 92912
- 49795
- 75767