Välilevypullistuman pitkittyminen

saikulla pitkään

Haluaisin tietää, minkälaisella viiveellä toisten välilevypullistumia on leikattu ja onko niistä jäänyt hermovaurioita?

Mulla todettiin juhannuksesta asti oireillut kookas välilevypullistuma syksyllä.

Toteamishetkellä jouduin syömään särkylääkkeitä jotta voin nukkua ja toisen jalan lihasvoima oli hieman heikentynyt, mutta pahin meni ohi nopeasti ja lihasvoimakin on jo palautunut. Myöskään reflekseissä ei ole muutoksia. Vielä jouluna kävely oli hieman nilkuttamista, mutta nyt sekin sujuu jo normaalisti.

Istumaan en kuitenkaan vielä pysty pidempään ja joskus (etenkin aamulla) tuntuu joissakin asennoissa pientä säteilykipua.

Nyt mieltä askarruttaakin se, että voiko tuosta aiheutua pitkittyessä hermovaurioita tai voiko välilevymassa kovettua esim. vuodessa niin, että mahdollinen leikkaus hankaloituu. Hermovaurioita en itse juurikaan usko syntyvän/syntyneen koska mitään jatkuvia kipuja tai lihasvoiman heikkenemistä ei enää ole. Vaiva muistuttaa olemassaolostaan vain joissakin asennoissa ja joissakin tilanteissa. Töihin en vielä pääse.

26

37913

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saattaa

parantua ajan kanssa - ja ehkä mitään leikkausta ei tarvitakaan. Näin kävi minulle. Pullistuma tuli helmikuussa 2001 ja sitä hoidettiin konservatiivisesti eli lääkkein, jumppaohjein, sairaslomin. En vieläkään voi istua pitkiä aikoja (tunteja) kerrallaan, mutta leikkausta ei ole edes harkittu nyt kun pullistuma on itsekseen "vetäytynyt kokoon". Leikkauksesa on aina isoja riskejä, mm. hermovaurio ja siitä jäävä pysyvä kipu tai arpikudoksen aiheuttama kipu. Ole tyytyväinen, jos pystyt välttämään leikkauspöydän!

• saikulla pitkään

Voitko hieman kuvailla oman prolapsisi paranemista ja tuntemuksia sen aikana?

Niinkuin sanoin, mulla on noin puoli vuotta ollut jotain "tuntemuksia" alaselässä. En itsekään mielelläni leikkaukseen menisi, mutta jos tämä ei tästä enää tästä paremmaksi muutu, harkitsen sitä.

Mulla taudin kulku jokseenkin seuraavanlainen:
        - Loppukesästä yleistä alaselkäkipua. Seistessä tuntuu kuin selkä "väsyisi" tai painuisi kasaan ja tekisi mieli venytellä tai käydä kyykkyyn (selkä pyöreäksi).
        - Alkusyksystä alkoi tulla pientä säteilykipua pakaroihin juostessa.
        - Syksyllä menin magneettikuvaukseen ja samalla rikoin selän totaalisesti ajamalla fillarilla ja vaihtamalla auton renkaat (tämä siis ennen kuin pullistuma oli diagnosoitu).
        - Edellisen jälkeen oli kovia kipuja ja jalan puutumista pari viikkoa. Yöllä heräilin kipuun ja jouduin syömään särkylääkkeitä.
        - Loppuvuonna kävely oli hankalaa ja jalan lihasvoima _hieman_ heikentynyt. Parin minuutin istuminen normaalilla tuolilla aiheutti jalan puutumistunnetta. Kumartuminen aiheutti kovaa vihlontaa jalkaan.
        - Vuodenvaihteen jälkeen kävely on muuttunut normaaliksi ja enää on särkyä lähinnä aamulla ja jos istuu pitkään. Joskus kävellessä (lantion kiertyessä hieman) tulee tunne, kuin jokin puristaisi hermoa äkisti (tällä tarkoitan siis sitä, että ei ole tunnetta, että hermo olisi jatkuvasti kovassa puristuksessa)
        - Nyt pystyn jo istumaan tavallisella tuolilla (esim. bussin penkillä) hetken aikaa ilman puutumisoireita. Mieluummin kuitenkin seison.

• pullistuma
        saikulla pitkään kirjoitti:

Niinkuin sanoin, mulla on noin puoli vuotta ollut jotain "tuntemuksia" alaselässä. En itsekään mielelläni leikkaukseen menisi, mutta jos tämä ei tästä enää tästä paremmaksi muutu, harkitsen sitä.

- Loppukesästä yleistä alaselkäkipua. Seistessä tuntuu kuin selkä "väsyisi" tai painuisi kasaan ja tekisi mieli venytellä tai käydä kyykkyyn (selkä pyöreäksi).
        - Syksyllä menin magneettikuvaukseen ja samalla rikoin selän totaalisesti ajamalla fillarilla ja vaihtamalla auton renkaat (tämä siis ennen kuin pullistuma oli diagnosoitu).
        - Edellisen jälkeen oli kovia kipuja ja jalan puutumista pari viikkoa. Yöllä heräilin kipuun ja jouduin syömään särkylääkkeitä.
        - Loppuvuonna kävely oli hankalaa ja jalan lihasvoima _hieman_ heikentynyt. Parin minuutin istuminen normaalilla tuolilla aiheutti jalan puutumistunnetta. Kumartuminen aiheutti kovaa vihlontaa jalkaan.
        - Vuodenvaihteen jälkeen kävely on muuttunut normaaliksi ja enää on särkyä lähinnä aamulla ja jos istuu pitkään. Joskus kävellessä (lantion kiertyessä hieman) tulee tunne, kuin jokin puristaisi hermoa äkisti (tällä tarkoitan siis sitä, että ei ole tunnetta, että hermo olisi jatkuvasti kovassa puristuksessa)
        - Nyt pystyn jo istumaan tavallisella tuolilla (esim. bussin penkillä) hetken aikaa ilman puutumisoireita. Mieluummin kuitenkin seison.

hei, minulla odotettiin pari vuotta että pullistuma vetäytyisi takaisin. Minulla oli välillä niin kovat kivut että jouduin makaamaan osastolla kun kotona en pärjännyt.

No viimein minut sitten leikattiin viime toukokuussa ja todettiin että pullistuma on kalkkeutunut selkänikamien väliin ja samassa rytäkässä minulla myös totesi kipulääkäri että oli tullut hermovaurio.

No olen vieläkin sairaslomalla ja syön vahvoja lääkkeitä. hermovaurio kipuilee ihan päivittäin, aamut ovat vaikeita ja joskus tarvitsen perheeltä apua että pääsen ylös. Yö unet ovat niin ja näin koska yöllä on hiljaista kuulla myös kivut.

Mutta on myös sellaista aikaakin että käyn lenkillä.
        Nyt menen taas kipupolille puudutukseen ja viimeksi se auttoi kuukauden mikä olikin sitten laatuaikaa.

Tsemppiä

• kipu
        pullistuma kirjoitti:

hei, minulla odotettiin pari vuotta että pullistuma vetäytyisi takaisin. Minulla oli välillä niin kovat kivut että jouduin makaamaan osastolla kun kotona en pärjännyt.

No viimein minut sitten leikattiin viime toukokuussa ja todettiin että pullistuma on kalkkeutunut selkänikamien väliin ja samassa rytäkässä minulla myös totesi kipulääkäri että oli tullut hermovaurio.

No olen vieläkin sairaslomalla ja syön vahvoja lääkkeitä. hermovaurio kipuilee ihan päivittäin, aamut ovat vaikeita ja joskus tarvitsen perheeltä apua että pääsen ylös. Yö unet ovat niin ja näin koska yöllä on hiljaista kuulla myös kivut.

Mutta on myös sellaista aikaakin että käyn lenkillä.
        Nyt menen taas kipupolille puudutukseen ja viimeksi se auttoi kuukauden mikä olikin sitten laatuaikaa.

Tsemppiä

pystytkö kuvailemaan kivun erilaisuutta
        pullistuman ja hermovaurion välillä??
        Tai ovatko kovastikin samanlaisia??

• Pullistuma
        kipu kirjoitti:

pystytkö kuvailemaan kivun erilaisuutta
        pullistuman ja hermovaurion välillä??
        Tai ovatko kovastikin samanlaisia??

Pystyn tosiaan kuvailemaan kivut.

Silloin kun pullistuma vaivasi jalkaa veti pakarasta nilkkaan ja oikeassa pohkeessa oli tunne kun joku olisi työntänyt jotain puikkoa sinne. Jalkaa piti koko ajan heilutella, paikallaan ei sietänyt olla laisinkaan. Ja viimeinhän se meni niin pahaksi etten kotona enään tullut toimeen vaikka minulla oli kävelyfordi apuna.

Nyt hermovaurio oirehtii, oikeassa jalassa kävellessä on tunne kun isosta varpaasta laitetaan sähköiskuja nilkkaa kohti ja iskias oireet on samat mitä ennen leikkausta ja joudun onnahtelemaan jalkaani.

Vasempaan jalkaan kantapäähän tulee tunne kuin joku puukolla viiltelisi sitä halki ja samoin välillä tuntuu sähkötuikkaukset.Myös nilkka turpoaa edestä jos seison tai kävelen pitkään
        Mangneetti kuvauksessa todettiin hermo puristuksissa myös vasemmalla puolella mutta sitä ei vielä leikata, katsotaan kuulemma ensi kesään. Siinäkin tuntuu sama pistävä oire mutta se tuntuu pohkeen edessä

Samoin on jatkuva "kuhina" jaloissa ja sitä kuuntelee sitten öiseen aikaan kun ei saa unta.

Toivottavasti en säikyttänyt ketään, pitää muistaa että meillä jokaisella kipu tuntuu erilaiselta.

Kerro oliko tästä apua.

• saikulla pitkään
        Pullistuma kirjoitti:

Silloin kun pullistuma vaivasi jalkaa veti pakarasta nilkkaan ja oikeassa pohkeessa oli tunne kun joku olisi työntänyt jotain puikkoa sinne. Jalkaa piti koko ajan heilutella, paikallaan ei sietänyt olla laisinkaan. Ja viimeinhän se meni niin pahaksi etten kotona enään tullut toimeen vaikka minulla oli kävelyfordi apuna.

Nyt hermovaurio oirehtii, oikeassa jalassa kävellessä on tunne kun isosta varpaasta laitetaan sähköiskuja nilkkaa kohti ja iskias oireet on samat mitä ennen leikkausta ja joudun onnahtelemaan jalkaani.

Vasempaan jalkaan kantapäähän tulee tunne kuin joku puukolla viiltelisi sitä halki ja samoin välillä tuntuu sähkötuikkaukset.Myös nilkka turpoaa edestä jos seison tai kävelen pitkään
        Mangneetti kuvauksessa todettiin hermo puristuksissa myös vasemmalla puolella mutta sitä ei vielä leikata, katsotaan kuulemma ensi kesään. Siinäkin tuntuu sama pistävä oire mutta se tuntuu pohkeen edessä

Samoin on jatkuva "kuhina" jaloissa ja sitä kuuntelee sitten öiseen aikaan kun ei saa unta.

Toivottavasti en säikyttänyt ketään, pitää muistaa että meillä jokaisella kipu tuntuu erilaiselta.

Kerro oliko tästä apua.

Oireiliko se ennen leikkausta yhtä pahasti/pahemmin?

Mulla ei ole läheskään noin pahoja oireita. Tähän mennessä on ollut vain se yksi paha parin viikon kipujakso, mutta muulloin olen pystynyt elämään lähes normaalia elämää istumista ja urheilua lukuunottamatta.

Se tässä askarruttaakin, että voiko tilanne leikkauksen jälkeen merkittävästi pahentua (tietysti voihan leikkaus mennä aina täysin pieleen, jolloin seurauksena olisi jopa halvautuminen, mutta jätetään nämä lähinnä teoreettiset riskit käsittelemättä tässä).

Voisiko joku vielä kertoa hieman itse leikkauksesta (mieluiten positiivisia näkemyksiä, ettei tarvi sitä liikaa jännittää)

• kertoen:

Pahin aika oli pari kk, kun pulistuma oli tuore ja esim. yöllä asennon vaihtaminen vuoteessa teki helvewtin kipeää.

Ensimmäinen vuosi oli erittäin monioireista ja monia rajoituksia sisältävä vuosi - ja kipulääkitys oli jatkuva. Oli säteiöyä pakaraan, toisen jalan laahustamista, tunnottomuuden tuntemuksiakin. ENMG-mittauksissa havaittiin myös hermovaurio, joka oli vioittanut jotain vasemman jalan hermoa. Tämä ei oireile enää muuten kuin että vasen jalka on heikompi, rasittuu helpommin eikä ole yhtä notkea kuin oikea jalka.

Toisesta vuodesta eteenpäin hidasta paranemista, vaikka vielä kesällä 2003, kaksi vuotta pullistuman jälkeen, jouduin liian pitkän istumisen (matka) takia sairaalaan kivunhoitoon.

Ensimmäisen uoden aikana kävin myös kipupolilla muutaman kerran.

Välillä selkä edelleen "romahtaa" ja on särkvä ja vahvoja lääkkeitä vaativa jonkin aikaa, mutta olen oppinut tulemaan toimeen tämän kanssa. Ei kiertoasentoja, ei pitkää istumista (matkoilla pysähdyksiä tai lentokoneessa/junassa kävelyä käytävällä). Ei juoksemista, hyppimistä, aerobicia. En ole myöskään voinut palata työelämään, tässä selkä on osasyy, mutta on myös muita sairauksia. Tsemppiä sinulle! Kuuntele lääkäreiden mielipidettä. ^Nykyään ei ainakaan turhan hanakasti leikata...

• on kuin

tuo on kuin suoraan oma sairaskertomukseni, paitsi että minä rikoin selkäni juostessa. Itsellä alkoi ensin noidannuolena jota jatkui pari viikkoa, sen jälkeen alkoi säteilemään jalkaan ja siitä eteenpäin samalla tavalla kuin sinulla. Ikää on 22 ja olen hyvässä kunnossa ja hoikka. On kyllä mystinen tauti.

• saikulla pitkään
        on kuin kirjoitti:

tuo on kuin suoraan oma sairaskertomukseni, paitsi että minä rikoin selkäni juostessa. Itsellä alkoi ensin noidannuolena jota jatkui pari viikkoa, sen jälkeen alkoi säteilemään jalkaan ja siitä eteenpäin samalla tavalla kuin sinulla. Ikää on 22 ja olen hyvässä kunnossa ja hoikka. On kyllä mystinen tauti.

Tehtiinkö/tehdäänkö pullistumallesi jotain tai parantuiko se itsestään?

• mallu73

Minulta leikataan tänä keväänä maaliskuussa välilevypullistuma. Leikkausaika tuli viime perjantaina. Olen helpottunut leikkaukseen pääsystä, vaikka se jännittää ajatuksena kamalasti. Pyrin olemaan kuitenkin luottavaisin mielin.

Alaselkäni oli jo oireillut v. 2004 syksystä saakka siten, että alaselän lihakset meni kireelle ja lihasten kireys levisi koko selkään. Jouduin pari kertaa kahden viikon sairaslomalle ja kipulääkekuuri päälle. Sitten oli oireeton jakso, jonka jälken maaliskuussa v. 2005 alaselkä alkoi taas vaivaamaan aluksi lihasten kireytenä ja iskiais tyyppisesti. Sillon hoidoksi jälleen kipulääkekuuri pariksi viikoksi. Lääkäri sanoi sillon, että hänen mielestään tämä ei vaikuta iskiaiselta. Vaivat jatkui ja pahenivat kokoajan.

Toukokuussa oli lannerangan kuvaus. Tuolloin oli jo alaselän kipu sekä säteily vasemman jalan pakaraan ja jalkaterän puutuminen jatkuvaa. Toinen lannerankakuvaus otettiin kesäkuussa ja magneettikuvaus sen jälkeen, jolloin todettiin välilevytyrä. Heinäkuussa kokeiltiin juuriblokaidia (kortisonikipulääkepuudutusta ärtyneeseen hermoon), mistä ei ollut hyötyä. Tästä n. 2 kk päästä sain viikon kestävän kortisonikuurin tabletteina (kivun hoitoon), mistä ei myöskään ollut apua. Syksyllä oli hermoratatutkimus, josta kävi ilmi, että vasemman jalan voimat ovat aavistuksen heikentyneet sekä vasemman jalan turtuus tulee melko nopeasti makoillessa tai istuessa. Tämän jälkeen jäin vielä odottamaan aikaa neurokirurgialle, jossa tutkittaisiin jalkani vielä kertaalleen.

Joulukuussa tuli kuitenkin lausunto, että minut leikataan, jos sitä itse haluan. Oli todettu, että oireeni helpottuisivat leikkauksella. Suostuin ja nyt tammikuussa sain leikkausaikani, joka on siis maaliskuussa. Tällä hetkellä vaivani ovat jatkuva vasemman jalan puutuminen sekä istuessa että makoillessa. Yöt menee valvoessa turtuuden takia. Alaselästä vasempaan pakaraan ajoittaista säteilyä. Lisäksi vasemmassa sääressä toisinaan puristava tunne. Kivut eivät ole enää niin voimakkaat (öisin pahimmat). Kävelemään pystyn vain vähän matkaa, muuten reisien takaa alkaa kiristää ja alaselän lihakset menevät myös kireelle ja vasen jalkaterä turpoaa varpaista, jos yritän pitkän (n.1km) matkan kävellä. Oikealla kyljellä pystyn parhaiten makoileen, muuten vasen jalkaterä puutuu välittömästi.

Leikkausta odotellessa käyn fysioterapiassa, johon sain lähetteen viime lääkärireissultani. fysiossa alaselkäni on alkanut tuntumaan paremmalta vaikkei puutumistuntemukset poistukkaan. Lisäksi olen nyt motivoituneempi kävelytreeneihin ja keppijumppaan.

• Tietäjä.

pullistumia tulee ja häipyy pois.

• vielä.

Tehtiinkö/tehdäänkö pullistumallesi jotain tai parantuiko se itsestään?

Aikaa on kulunut jo kohta 6 kk. Hermojuuripuudutus on tehty mutta siitä oli apua noin viikoksi. Vaivat pahenevat ajoittain mutta on myös ollut aikoja kun kivut ovat olleet vähäisiä. Yleiskehitys on ollut noin parin kuukauden ajan verkkaisen positiivinen. Lääkäri antoi minulle "leikkausoption", eli halutessani pääsen leikkaukseen 6 viikon sisällä. Yritän kuitenkin parannella vielä konservatiivisesti muutaman kuukauden leikkaukseen liittyvien riskien takia. Yli vuoden vaivaa en tästä itselleni ota eli 3 kuukauden päästä leikkuuseen jos ei muutosta tapahdu.

• saikulla pitkään
        vielä. kirjoitti:

Aikaa on kulunut jo kohta 6 kk. Hermojuuripuudutus on tehty mutta siitä oli apua noin viikoksi. Vaivat pahenevat ajoittain mutta on myös ollut aikoja kun kivut ovat olleet vähäisiä. Yleiskehitys on ollut noin parin kuukauden ajan verkkaisen positiivinen. Lääkäri antoi minulle "leikkausoption", eli halutessani pääsen leikkaukseen 6 viikon sisällä. Yritän kuitenkin parannella vielä konservatiivisesti muutaman kuukauden leikkaukseen liittyvien riskien takia. Yli vuoden vaivaa en tästä itselleni ota eli 3 kuukauden päästä leikkuuseen jos ei muutosta tapahdu.

Sulla tuntuu olevan vaikeammat oireet kuin mulla. Koita jaksella. Eiköhän se nykyaikaisilla leikkausmenetelmillä saada hoidettua ellei itsekseen korjaudu :)

• palikat pois paikoiltaan
        mallu73 kirjoitti:

Minulta leikataan tänä keväänä maaliskuussa välilevypullistuma. Leikkausaika tuli viime perjantaina. Olen helpottunut leikkaukseen pääsystä, vaikka se jännittää ajatuksena kamalasti. Pyrin olemaan kuitenkin luottavaisin mielin.

Alaselkäni oli jo oireillut v. 2004 syksystä saakka siten, että alaselän lihakset meni kireelle ja lihasten kireys levisi koko selkään. Jouduin pari kertaa kahden viikon sairaslomalle ja kipulääkekuuri päälle. Sitten oli oireeton jakso, jonka jälken maaliskuussa v. 2005 alaselkä alkoi taas vaivaamaan aluksi lihasten kireytenä ja iskiais tyyppisesti. Sillon hoidoksi jälleen kipulääkekuuri pariksi viikoksi. Lääkäri sanoi sillon, että hänen mielestään tämä ei vaikuta iskiaiselta. Vaivat jatkui ja pahenivat kokoajan.

Toukokuussa oli lannerangan kuvaus. Tuolloin oli jo alaselän kipu sekä säteily vasemman jalan pakaraan ja jalkaterän puutuminen jatkuvaa. Toinen lannerankakuvaus otettiin kesäkuussa ja magneettikuvaus sen jälkeen, jolloin todettiin välilevytyrä. Heinäkuussa kokeiltiin juuriblokaidia (kortisonikipulääkepuudutusta ärtyneeseen hermoon), mistä ei ollut hyötyä. Tästä n. 2 kk päästä sain viikon kestävän kortisonikuurin tabletteina (kivun hoitoon), mistä ei myöskään ollut apua. Syksyllä oli hermoratatutkimus, josta kävi ilmi, että vasemman jalan voimat ovat aavistuksen heikentyneet sekä vasemman jalan turtuus tulee melko nopeasti makoillessa tai istuessa. Tämän jälkeen jäin vielä odottamaan aikaa neurokirurgialle, jossa tutkittaisiin jalkani vielä kertaalleen.

Joulukuussa tuli kuitenkin lausunto, että minut leikataan, jos sitä itse haluan. Oli todettu, että oireeni helpottuisivat leikkauksella. Suostuin ja nyt tammikuussa sain leikkausaikani, joka on siis maaliskuussa. Tällä hetkellä vaivani ovat jatkuva vasemman jalan puutuminen sekä istuessa että makoillessa. Yöt menee valvoessa turtuuden takia. Alaselästä vasempaan pakaraan ajoittaista säteilyä. Lisäksi vasemmassa sääressä toisinaan puristava tunne. Kivut eivät ole enää niin voimakkaat (öisin pahimmat). Kävelemään pystyn vain vähän matkaa, muuten reisien takaa alkaa kiristää ja alaselän lihakset menevät myös kireelle ja vasen jalkaterä turpoaa varpaista, jos yritän pitkän (n.1km) matkan kävellä. Oikealla kyljellä pystyn parhaiten makoileen, muuten vasen jalkaterä puutuu välittömästi.

Leikkausta odotellessa käyn fysioterapiassa, johon sain lähetteen viime lääkärireissultani. fysiossa alaselkäni on alkanut tuntumaan paremmalta vaikkei puutumistuntemukset poistukkaan. Lisäksi olen nyt motivoituneempi kävelytreeneihin ja keppijumppaan.

Käykää vielä ennen leikkausta tarkistuttamassa huom! asian osaavalla, kiropraktikolla ym. SI-nivelenne. Suurin osa lääkäreistä ei myönnä ongelman olemassa oloa. Asiasta tietävä toimija näkee ongelman muutamassa minuutissa, joten tähän ei tärvelly aikaa tai rahaa. Kovin samankaltaisia oireita on ollut minulla, välilä parempaa aikaa, välissä t-o-d-e-l-l-a huonoa ja juuri todettiin mm. yliliikkuva SI-nivel ja jumitus siellä. Kipu on vaihtanut puoltakin joskus ja lääkärien mukaan se ei ole muutenkaan tyypillistä iskias kipua. Lantion hermot viestittävät todella kummallisia oireita ja lihasjännituksiä sinne sun tänne riippuen, mihin suuntaan lantion väärä asento vinksottaa. En sano, etteivätkö oireet voisi johtua pullistumasta (joka minullakin ollut), mutta kysymys elää: mikä on syy ja mikä on seuraus...

• YötönValvoja
        Pullistuma kirjoitti:

Kerro oliko tästä apua.

Pohkeesta alaspäin ollut massiivinen purista kipu! Yht aikaa panacodeja, tramaholia, cirdaludia, kipukynnystä nostavaa lääkettä ja yöksi unipillereitä.... Eikä tule uni kun jalka on kuin rekan alle jäänyt!
        Lääkärin mielestä ei hätää kun pystyn nousee varpailleen ja ei tule housuun.... Akillesrefleksini taitaa olla jo hävinnyt.... On tää elämää, suoraksi ei pääse kun kipuskolioosi vetää kyttyrään

• Justiina

Minun selkä leikattiin 6 kk:n kipujakson jälkeen, onnistuneesti. 2 kk leikkauksen jälkeen oli jo aktiivisena spinning-tunnilla polkemassa ja selkälihaksia kuntouttamassa. Kivut loppui leikkauksen myötä.Itselläni oli kovat ennakkoluulot leikkausta kohtaa ja pari kertaa oli jo perumassa leikkausaikaa. Onneksi ystäväni ja kiropraktikkoni saivat puhuttua minulle järkeä. Ketään ei leikata turhaan. Ja onneksi leikkausjonotus aika oli kohdallani vain 2,5 vkoa.

Minun kohdalla oireet alkoivat pikku hiljaa paheten. Lopulta en enää kyennyt kävelemään 50 m pidempää matkaa. "Nukkumaan" pysytyin vain yhdessä asennossa, monta kerta yössä kipuun herätessä. 3 kk:n kova kivun alkamisesta, kipu oli jo laantunut siedettäväksi mutta kipua kuitenkin oli. Tätä vähemmän kivuliasta aikaa oli 3 viikkoa jonka jälkeen kova kipu palasi ja sitä jatkui sitten leikkaukseen asti.

Kysyin ennen leikkausta ortopediltä millaisen ajan sisällä pullistuma "vetääntyisi" itsestään. Hänen vastaus oli n vuodessa, mutta seuraavana hän muistutti että minun kohdalla selkä on "pettänyt" jo 2 kertaa puolen vuoden aikana.

• saikulla pitkään

Olen jotenkin kahden vaiheilla tämän leikkaushalun suhteen..

Toisaalta haluaisin pian eroon tästä välillä tuntuvasta kivusta ja aristuksesta (estää ainakin toistaiseksi esim. juoksemisen ja muun urheilemisen) mutta toisaalta en haluaisi ottaa turhia riskejä leikkauksen kanssa. Kuitenkin leikkaamatta jättämisessäkin on ilmeisesti omat risiknsä, kuten se välilevymassan kalkkeutuminen ja hermovaurio.

Haluaisin myös päästä pian takaisin töihin, mutta nuo kivut vievät vielä liikaa huomiota eikä töiden teosta oikein tule mitään.

• Justiina

Olen jotenkin kahden vaiheilla tämän leikkaushalun suhteen..

Toisaalta haluaisin pian eroon tästä välillä tuntuvasta kivusta ja aristuksesta (estää ainakin toistaiseksi esim. juoksemisen ja muun urheilemisen) mutta toisaalta en haluaisi ottaa turhia riskejä leikkauksen kanssa. Kuitenkin leikkaamatta jättämisessäkin on ilmeisesti omat risiknsä, kuten se välilevymassan kalkkeutuminen ja hermovaurio.

Haluaisin myös päästä pian takaisin töihin, mutta nuo kivut vievät vielä liikaa huomiota eikä töiden teosta oikein tule mitään.

Minulla oli aivan samat fiilikset. Koko leikkausta edeltävän ajan uskottelin itselleni, että paranen koko ajan ja joka päivä on helpompi kuin edellinen. Päälimmäisenä mielessä oli ajatus siitä, että leikkauksessa menee jokin pielee ja vammaannun lopullisesti tai kivut jää pysyviksi. Leikin ajatuksella perua koko leikkaus. Onneksi en tehnyt niin.

Tuttavapiirissäni on 2 henkilöä joiden kohdalla leikkaukseen pääsy venyti liian pitkäksi. Toinen on sairaseläkkeellä ja joutuu käyttämään "vaippoja". Hermot vaurioituivat niin pahasti ettei hänellä ole minkäänlaista pidätyskykyä. Toisen kohdalla toinen puoli vartaloon tuli halvausoireita toiselle puolelle kehoa. Hän on nykyään taas sitkeästi työelämässä mukana, mutta ei hänkään enää entisessä normaalissa kunnossa ole.

Kaikki leikkaukset eivät kuitenkaan onnistu. Sellaista takuuta ei sinulle kukaan lääkäri voi antaa.

• oma tarinani

Mulla alkoi oireet hiukan ennen joulua. Ensin kivut oli ajoittain erittäin ankarat ja sitten taas välillä tilanne oli melko hyvä. Hyvinä päivinä kuitenkin istuminen oli hankalaa. Pahat kipukohtaukset alkoivat aina yllättäen esim. kerran yskästessä ja kerran kävelylenkin jälkeen.
      Kipukohtausten aikana liikkuminen oli tosi hankalaa, pääsin juuri ja juuri vessaan. "Kohtaukset" kesti yleensä päivän pari.
      Töissä olin koko ajan (pahat kivut osuivat viikonloppuihin). Sitten n kolme viikkoa sitten alkoi kova hermokipu vas.jalkaan, ja siitä muutaman
      päivän päästä puutui takapuoli ja samalla loppui
      kivut. Siitä parin päivän päästä puutui myös vasen jalka, sekä genitaalit ja kävely oli könkkäävää eli tilanne oli jo aika hälyttävä. Seuraavana päivänä tehtiin magneetti ja selkä leikattin samana iltana kiireellisenä. Leikkausta en olisi toivonut, mutta ei ollut muuta vaihtoehtoa - prolapsi oli tosi iso ja mulla cauda equina oireet. Ei kuitenkan virtsan tai ulosteen karkailua.

Nyt kuitenkin leikkauksen jälkeen olen tosi tyytyväinen. Heti leikauksen jälkeen suurin
      osa tunnosta palautui. Enää on lievää puutuneisuutta vas. pakarassa ja takareidessä, tunto saattaa ortopedin mukaan palautua vasta kuukausien kuluessa. Kävelykin on vain erittäin lievästi könkkäävää. Kipuja mulla on leikkauksen jälkeen ollut tosi vähän- se on vas pakarassa.

Heti seuraavana päivänä leikkauksen jälkeen pääsin omatoimisesti kävelemään ja mm.pesuille.(Leikkaus oli myöhään illalla). Toisena leikkauksen jälkeisenä päivänä pääsin jo kotiin.
      Leikkaus tehtiin mikroskooppisesta ja siksi toipuminen on niin nopeaa. Haavaankin tuli vain neljä tikkiä! Sairasloma on mulla 6 viikkoa.

Jos mahdollista kannattaa selvittää kirurgin kokemus- että lääkärillä olisi paljon kokemusta
      ko.leikkaustekniikasta - lääkärin ammattitaidolla on suuri merkitys hermojen säästymisen kannalta.

Mulle lääkäri selitti, että mitä kauemmin on esim. puutuneisuutta ollut eli mitä kauemmin hermo on ollut pinteessä, sitä kauemmin hermon toipuminen ja tunnon palautuminen kestää.

• Pitkään sairastanut

Itselläni todettu pullistuma 4-5 välissä v-99, ei leikattu lääkärit meinas että paranee itsestään, oli kivut pois muutaman vuoden fysioterapian ja kuntoutuksien avulla. Viime keväänä kivut alkoivat uudelleen,lähti välillä jalat alta kävellessä,jonka jälkeen meni aina pitkään ennen kuin pääsee jalkeille.Vihlovaa kipua selkärangassa säteilee vuoroin vasempaan,vuoroin oikeaan jalkaan.Selkä kuvattu pariinkin otteeseen nyt 9kk:n aikana pullistuma edelleen samassa paikassa. Heinäkuussa tehtiin hermojuuripuudutus molemmile puolille ei apua kivut oli pois noin 15min. särkylääkkeet ei meinaa tehota juuri lainkaan. Välillä on pitkiäkin jaksoja ettei kipua juuri ole,mutta pitkää istumista ei kestä jalat turtuu saman tien.Juoksemaan ei pysty yhtään askelta lähtee samantien jalat alta.kovalla alustalla esim. betonilattia ei pysty seisomaan/kävelemään selkä kipeytyy välittömästi. Välillä lähtee tunto myös käsistä sormenpäitä "neuloo" aika usein. niskat on kuvattu siellä ei mitään löydöksiä. Toissa viikolla olin 5vrk sairaalassa kovien kipujen ja ulosteen karkailun vuoksi,ei leikattu vieläkään koska pullistuma ei paina tarpeeksi hermoja,diagnoosina välilevyrappeuma/kulumavikoja selkärangassa,lääkäri kysyi vain että onko tarpeeksi särkylääkkeitä kotona? Tarvitsetko lisää? Kontrolli aika maaliskuun puolivälissä,tilannetta seurataan. 18pv. kuluvaa kuuta pitäs aloittaa ammatillinen uudelleenkoulutus saa nähdä miten äijän käy,en tiedä onko siitä alan vaihdosta mitään hyötyä jos ei niitä kipuja ja niiden aiheuttajia saada poistettua??? Niin sairaslomalla olen ollut toukokuun alusta lähtien,että alkaa kotimökin seinät näyttään jo aika tutulta.

• leikkauksista

ovat erittäin positiivisia. Ensimmäisen kerran alkoi oireilut kaaduttuani lenkillä ollessani v. 2001 keväällä. Kivut alkoivat seuraavana päivänä todella rajuina ja aikani söin särkylääkkeitä ja kävin fysioterapiassa, joka vain pahensi kipua. Pari kuukautta kärsin erittäin pahoista kivuista ja sitten suostuin leikkaukseen, kun en enää kestänyt. Kaikki sujui hyvin ja muutaman viikon saikun jälkeen töihin.

Meni pari vuotta ja alkoi oireileen toinen puoli ja taas magneettikuvaukseen, jossa oli löydöksenä iso pullistuma. Ajattelin, että kyllä se siitä ja jätin asian sikseen, vaikka lääkäri ehdotti jo silloin leikkausta. Ei mennyt kauaakaan, kun kivut alkoivat taasen oleen niin sietämättömät ja lähti tunto jalasta, siten että aloin kaatuileen ja taas leikkauspöydälle. Leikkaus tehtiin elokuussa-2003 ja sen jälkeen on kaikki ollut ok.

Oikean jalan heijasteet eivät ole palautuneet ja jalkapöydässä on tunnottomuutta, mutta ei ne häiritse elämää ja pystyn kuntoileen ihan normaalisti. Itse olen erittäin tyytyväinen leikkaustuloksiin ja kuten lääkäri sanoi, eivät olisi niin isot pullistumat sieltä itsestään häipyneet, mutta kun halusin odottaa, jos niin olisi tapahtunut. Hermovauriot korjaantuvat erittäin hitaasti, mutta joskus kuitenkin.

On olemassa ihmisiä, jotka vastustavat leikkausta viimeiseen asti, mutta mä en kuulu siihen joukkoon ja tän päivän tekniikka on niin kehittynyttä, että ei todellakaan isoja arpia leikkauksesta jää, itselläni neljän tikin verran arpia, jotka ovat jo haalentuneet.

• chagall

Heippa!
      Ensimmäisen kerran kun leikattiin niin tuntui että kaikki menee hyvin, mutta kuukauden päästä alkoi hekvetilliset kivut ja joudun nukkumaan yhdisteyillä nojatuoleilla, jonka seurauksena hain uudestaan apua lekurin kautta. Nsppeja joista ei ollut mitään hyötyä kyseiseen vaivaan. Meikäläinen otettin sisään uusintaleikkaukseen joka kuitenkin lääkärin määräyksestä jäi tekemättä, kävin syömässä kalliin aterian sairaalassa, kyllä maitoi kun ensin oli paastonut vuorokauden, hehe.
      No, sist meni vuosi taas ja selkä leikattiin ja leikkauksen jälkeen esiintyi kipuja ja kävin hermoratatutkimuksissa ja siellä todettiin että selkeä hermovaurio.
      Eli vaikeaa onsanoa mikä on hyvä, minun kohdallani hoito ei tullut liina nopeasti ja sen mukaan olen osittain työkyvytön.

Pidä huolta itsestäs!

/JE

• chagall

niin kun on leikattu kerran niin syntyy arpikudosta jonka mukan on tavallista että tulee hermosäkyä, ja lääkärit ei kovin helpolla leikkaa siinä vaiheessa uudestaan.

/JE

• Huru ukko

Olen kahden pullistuman potilas. Vuonna 1990 Pullistumassa petti tyyny kolmannen ja neljännen nikaman välistä. Puoli vuotta oli helvettiä mutta kun leikattiin niin helpotti ja taivas aukesi. Vuonna 2003 uusi pullistuma ja sairaalaan viikoksi.Siellä otettiin veri ja virtsakoe ja kotiin. Seurauksena hermovaurio vasempaan nilkkaan.Tunne jalassa oli sellainen kuin ei olisi nahkaa ollekaan. Pienikin hipaisu tuotti tuskaa. Nyt on vähän helpottanut mutta vaurio on pysyvä. Että silleen

• sadu

Olin noin 4 vuotta sitten auto-onnettomuudessa jossa selkärankani murtui ja L1 ja L2 nikamat painuivat hieman kasaan. Puoli vuotta onnettomuuden jälkeen kävin selän magneettikuvauksissa joista löytyi jotain alkavaa pullistumaa alaselässä. En sen enempää kiinnittänyt asiaan huomiota, koska murtuma alue oli niin kivulias, että vei kaiken huomion. Tammikuun 2008 alussa alaselän kivut tuli aikalailla koviks ja sen kanssa on sitten tullut käytyä jos jonkin moisella lääkärillä ja fysioterapeutilla.Koko kesän jatkuva sairasloma sai alkaa. Heinäkuussa otetuissa magneettikuvissa todettiin vasemmalle alaselkään välilevypullistuma, joka säteili kipua vasempaan jalkaan. Vielä tämän jälkeen kävin ranganvenytyksessä ja taas lääkärin vastaanotolle kun ranka ei tykännyt venytyksestä. Lääkäri totesi venytyksen olleen hyödytön koska tavaraa oli nikamien välistä jo tullut ulos. Pääsin leikkausjonoon 27.8.2008 ja sain ajan leikkaukseen 11.9.2008. Nyt on leikattu välilevypullistuma ja kaikki tuntuu olevan ok. hieman vielä vasempaa jalkaa kolottaa, mutta ei läheskään niin paljon kun ennen leikkausta. Leikkaava lääkäri totesi että välilevymassa oli kovettunut ja se oli vaikeampi saada poistettua. yleensä ne tulevat kuulemma lähes itsestään "pois" leikkauksessa, tämä piti jotenkin raapia veitsellä, jos oikein hänet siinä tokkurassa ymmärsin..

• Anonyymi

Itsellä puoli vuotta oireillut lievä pullistuma ja olen ravannut työterveydessä. Syön aamuisin särkylääkkeet + tarvittaessa illemmalla. Pullistuma oireilee oikeaan pakaraan etenkin aamut on kamalia, ennen kuin särkylääkkeet alkaa auttamaan. Istuminen ja pitkää paikoillaan olo tekee hallaa, mutta liikunta ja venyttelyt autaa ainakin hetkeksi.
      Lääkäri haluaa minut leikkaukseen, joten odottelen nyt kirurgin puheille pääsyä ja katsotaan mitä mieltä hän on. Hieman kyllä pelottaa, jos leikkaukseen joutuu..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      133
      4108
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      323
      2096
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      248
      1841
    4. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1810
    5. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      106
      1750
    6. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      441
      1709
    7. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      459
      1560
    8. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      53
      1312
    9. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      44
      1286
    10. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      458
      1275
    Aihe