Autohälyttimistä

Kysyjä

Tuli tuossa ostettua käytetty auto ja on käynyt mielessä hälyttimen osto. Tällä hetkellä pidän ratissa kiinni tankoa mutta hälytin varmaankin pitäisi auton vielä varmemmin pysäköintialueella.
Mitä merkkejä suosittelette? En aio ottaa mukaan ovimoottoreita enkä iskujen ja vannevarkauksien suojaa. Autoni on 90-luvun alkupuolen Sunny.

11

1596

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paras

      Yksi on ylitse muiden eli DEFA!!

      • Kysyjä

        Onko DEFA hinnaltaan kalliimpi vai halvempi kuin esim. Cobra?? Jostain kuulin että Defa olisi jonkin verran kalliimpi ja että siinä olisi vähemmän ominaisuuksia. Myyjän propagandaa?


    • lintumake

      Defa ja ovimoottorit, muuta et tarvitse. Voin kertoa kokemuksesta, että hälytintä ilman ovimoottoreita ei kannata alkaa laittamaan. Tulee väkisinkin niin sanottuja turhia hälytyksiä, sillä ei sitä muista kiireessä painaa hälyä pois ennen kuin ovea avaa avaimella.
      Meidän asennus tehtiin kahdessa vaiheessa, ensin hälytin ja sitten ovimoottorit. Oli muutama hälytys ennen kuin ovet aukesivat hälyttimen mukana. Täytyy kyllä sanoa, että en ole katunut hetkeäkään.
      Defa hälyttimeen saa kaikenlaista hienoa. Se ei hälytä mistään tönimisestä, vasta kun jokin ovi, konepelti, takaluukku avataan tai ikkuna lyödään rikki, niin toiminta alkaa.
      Itse asennutin näin syksyä tehdessä lisävaloja autoon, samalla ne kytkettiin hälytyspiiriin mukaan. Ja lisätoimintoja on vaikka miten paljon, voit kytkeä bensalämmittimen jne.
      Varkaille luu kurkkuun.

    • ...©

      Taitaa DEFAlla ollut huima tuotekehitys kun joku sitä jo kehtaa kehua :)

      Itse luotan Cobraan, toistaiseksi ei ainoatakaan aiheetonta hälytystä... vaikka jättää ikkunat auki, mutta todettu että tarvittaessa toimii. Keskuslukituksen ohjaus, mikroaaltotutka, monipiirinen käynnistyksen esto ja ulkoisen laitteen (esim. telealert tai jotain muuta jäynää) tuki.

      En tiedä onko edelleen niin, mutta ainakin pari vuotta sitten taisi olla niin ettei VAT hyväksytyssä hälyssä saanut olla iskutunnistinta koska olivat niin herkkiä virhehälytyksille.

      Varaudu siihen, että jos laitat ovimoottorit on ne myös pakko laittaa seuraavaan autoosi. :)

      Kiva jekku on kytkeä käynnistyksen esto ruiskun kiertopumppuun = viivetoiminto käynnistyksenestoon. Ei estä käynnistämistä eikä ajamistakaan. Pääsee sen verran kuin on bensapainetta putkistossa, mutta keskellä risteystä pysähtyneenä ei taida varkaalla enää olla kärsivällisyyttä tutkia miksi auto pysähtyi.

      • Lintumake

        Hei mitä järkee on päästää varasta ajamaan autollas, edes vähääkään matkaa. Kyllä homman pitää pelata niin, ettei varkaalla ole mitään jakoja edes autoosi päästä istumaan, kun hälytin jo huutaa.


      • Tourmann
        Lintumake kirjoitti:

        Hei mitä järkee on päästää varasta ajamaan autollas, edes vähääkään matkaa. Kyllä homman pitää pelata niin, ettei varkaalla ole mitään jakoja edes autoosi päästä istumaan, kun hälytin jo huutaa.

        Siinä on ihan tarpeeksi "jäynää" kun varas rikkoo ovenkarmit, lasin tms. Miksi sen pitäisi vielä päästä peruuttelemaan auto lommoille yms. Tosin, ei mikään tarpeeksi kovalle veikolle riitä. Meillä mentiin asuntoautoon Strasbourgissa Ranskassa klo 13.00 päivällä sivuikkunasta, auto tyhjennettiin ja hälytin oli kaiken aikaa päällä. Auto seisoi kadun vieressä kaupungin keskustassa vilkkaalla paikalla. Vieressä oli mm. kaupan ovi 3 m päässä autosta.
        Kuka Suomessakaan välittää päivällä jos hälytin rupeaa huutamaan?


      • ...©
        Lintumake kirjoitti:

        Hei mitä järkee on päästää varasta ajamaan autollas, edes vähääkään matkaa. Kyllä homman pitää pelata niin, ettei varkaalla ole mitään jakoja edes autoosi päästä istumaan, kun hälytin jo huutaa.

        Järki on siinä että sillä herättää huomiota.

        Sehän on selvä että häly rupee huutamaan heti, mutta huomion herättäjänä se on nykyään valitettavan tehotonta. Sireenikin huutaa vain hetken eikä aktivoidu uudelleen ellei piiriä välillä suljeta. (Sisätilatutka uudelleenaktivoituu automaattisesti.) Eikä sireenin huuto estä autossa istumista taikka ajamista. (Niitä on näkynyt joskus liikenteessäkin, lujaa kulkevia autoja joissa häly huutaa ja vilkut vilkkuu... tuntomerkkeinä rekisterinumero ja rikottu sivuikkuna ei omistajaa paljoakaan lohduta.)

        Halvoissa hälyissä on yleensä yksinkertainen käynnistyksen esto; yleensä sillä katkaistaan joko polttoainepumpun tai startin virtapiiri jotka molemmat on suht helppo kiertää jos tuntee automallin. (Ja katkaistu piiri on helppo tunnistaa ellei startti pyöri käskettäessä.) Mutta riittääkö kärsivällisyys keskellä vilkasta risteystä pumpun releen hyppylangoittamiseen sireenin soidessa? (sireenihän innostuu uudestaan kun konepelti avataan.)

        Syrjäisellä parkkipaikalla voi rauhassa kiertää käynnistyksenestoja, ja siellä saa epäonnistuneen luvattoman käyttöönoton kohde rauhassa seistä lasi rikottuna kaatosateessa kunnes omistaja palaa paikalle (elleivät termiitit ehdi ensin), mutta keskelle tietä hylätty auto houkuttelee virkavallan huomattavasti nopeammin paikalle.

        Se on totta, että "varas" voi kolhia autoa lyhyelläkin matkalla, mutta sama onnistuu toisella ajoneuvolla tai muuten vaan kiukunpurkauksena kun ei päästykään huviajelulle.

        En minä tarkoituksella "viivepiiriä" rakentaisi, se nyt vaan sattuu olemaan pieni ominaisuus joka tulee kaupan päälle jos käynnistykseneston kytkee polttoainepumppuun.


      • Lintumake
        ...© kirjoitti:

        Järki on siinä että sillä herättää huomiota.

        Sehän on selvä että häly rupee huutamaan heti, mutta huomion herättäjänä se on nykyään valitettavan tehotonta. Sireenikin huutaa vain hetken eikä aktivoidu uudelleen ellei piiriä välillä suljeta. (Sisätilatutka uudelleenaktivoituu automaattisesti.) Eikä sireenin huuto estä autossa istumista taikka ajamista. (Niitä on näkynyt joskus liikenteessäkin, lujaa kulkevia autoja joissa häly huutaa ja vilkut vilkkuu... tuntomerkkeinä rekisterinumero ja rikottu sivuikkuna ei omistajaa paljoakaan lohduta.)

        Halvoissa hälyissä on yleensä yksinkertainen käynnistyksen esto; yleensä sillä katkaistaan joko polttoainepumpun tai startin virtapiiri jotka molemmat on suht helppo kiertää jos tuntee automallin. (Ja katkaistu piiri on helppo tunnistaa ellei startti pyöri käskettäessä.) Mutta riittääkö kärsivällisyys keskellä vilkasta risteystä pumpun releen hyppylangoittamiseen sireenin soidessa? (sireenihän innostuu uudestaan kun konepelti avataan.)

        Syrjäisellä parkkipaikalla voi rauhassa kiertää käynnistyksenestoja, ja siellä saa epäonnistuneen luvattoman käyttöönoton kohde rauhassa seistä lasi rikottuna kaatosateessa kunnes omistaja palaa paikalle (elleivät termiitit ehdi ensin), mutta keskelle tietä hylätty auto houkuttelee virkavallan huomattavasti nopeammin paikalle.

        Se on totta, että "varas" voi kolhia autoa lyhyelläkin matkalla, mutta sama onnistuu toisella ajoneuvolla tai muuten vaan kiukunpurkauksena kun ei päästykään huviajelulle.

        En minä tarkoituksella "viivepiiriä" rakentaisi, se nyt vaan sattuu olemaan pieni ominaisuus joka tulee kaupan päälle jos käynnistykseneston kytkee polttoainepumppuun.

        Täytyy vielä mainita Defa-hälyttimen paras ominaisuus. Varas ei saa autoasi käyntiin, ei mitenkään. Ei auta viritellä mitään kytkentäpiuhoja koska ne ei tepsi. Jos varas katkaisee jonkin maadoittavan johdon, hälytys kytkeytyy päälle. Suljettu virtapiiri on asian ydin.
        Sireeni on vielä akkuvarmennettu, että kyllä se kauan huutaa.


      • Oskari
        Lintumake kirjoitti:

        Täytyy vielä mainita Defa-hälyttimen paras ominaisuus. Varas ei saa autoasi käyntiin, ei mitenkään. Ei auta viritellä mitään kytkentäpiuhoja koska ne ei tepsi. Jos varas katkaisee jonkin maadoittavan johdon, hälytys kytkeytyy päälle. Suljettu virtapiiri on asian ydin.
        Sireeni on vielä akkuvarmennettu, että kyllä se kauan huutaa.

        No meneepä nyt Defan ylistämiseksi taas. Taidat olla Defakauppias. Akkusireeni nyt on saatavana joka hälyttimeen ja se on muuten tosiaan sellanen, että huutaa ja pitkään, jos johto katkaistaan tai oikosuljetaan.

        Ajonestopiirit voidaan ohittaa, mutta ovat aikaa vievää puuhaa ja aika hankalia tehdä laukaisematta hälytystä. Tehokas tapa kytkeä ajonestorele on kytkeä se siten, että sieltä, mistä se katkaisee 12V, vetää se toisen pään maihin. Jos siihen menee ylimääräisellä kaapelilla tökkimään, niin saa ainakin kunnon kipinät aikaseksi ennen kuin saa poistettua koko releen.


      • ...©
        Lintumake kirjoitti:

        Täytyy vielä mainita Defa-hälyttimen paras ominaisuus. Varas ei saa autoasi käyntiin, ei mitenkään. Ei auta viritellä mitään kytkentäpiuhoja koska ne ei tepsi. Jos varas katkaisee jonkin maadoittavan johdon, hälytys kytkeytyy päälle. Suljettu virtapiiri on asian ydin.
        Sireeni on vielä akkuvarmennettu, että kyllä se kauan huutaa.

        Tuo mainitsemasi ominaisuushan kuuluu kaikkiin laadukkaisiin hälyttimiin. Autoa ei saa luvattomasti käyntiin ilman että hälytin huutaa, mutta käyntiin sen kyllä saa ellei välitä metelistä eikä kukaan tule keskeyttämään. Sen verran hankalaa käyntiin saaminen kuitenkin on, että useimmat eivät edes yritä.

        Ei välttämättä toimi defassa, mutta yksinkertaisimmillaan auto lähtee liikenteeseen jos hälyn keskusyksikkö korvataan liittimeen sopivalla "sokeatulpalla". Laadukkaiden hälyttimien keskusyksiköiden kaapelisarjathan eivät ole varustettu liittimillä, eikä mitään hälytintä pitäisi asentaa niin että sen osiin tai kaapeleihin pääsee käsiksi hälytystä laukaisematta. (Liittimet kaapelissa hyväksyn vain jos ne ovat piilossa tiiviin keskusyksikön kuoren sisällä.)

        Vanhalla defalla kun tuppasi olemaan sellainen ominaisuus ettei sillä varustetulla autolla ajanut omistajakaan, tai sitten ajoi mutta ilmoitti aikomuksestaan lyhyellä sireenin töräytyksellä.

        Kun hiljattain katselin jonkun defan asennussarjaa en voinut olla ihmettelemättä korroosiolle ja lialle alttiiden liittimien määrää...

        Mikään hälytin ei estä varkaan pääsyä autoon sisälle, ellei eteläafrikkalaisia liekinheitinviritelmiä lasketa...


    • Matti Virtanen

      Tietenkään varasta ei pidä päästää autoon sisälle asti vaan varkaalle ja ympäristölle on selvästi varoitettava siitä, että ajoneuvoon kohdistuu väkivaltaa. Tämä on varsin hyödyllinen ominaisuus silloinkin, kun autoasi kolhitaan tuossa Prisman parkkipaikalla. On paljon hankalampi poistua vähin äänin, kun hälytin huutaa sen 30 sekuntia kovemmasta iskusta. Itse ainakin arvostan tätä ominaisuutta sen jälkeen, kun autoni kerran kolhittiin vaivihkaa, eikä tekijää saatu kiinni.

      VAT-vaatimukset sanovat iskuntunnistimista, että niitä ei pidä käyttää, ellei erityisesti voida osoittaa niiden olevan epäherkkiä virhehälytyksille. Siksi ainoa oikea iskuntunnistintyyppi on sellainen, joka voidaan ohjelmoida kauko-ohjaimella ajoneuvon ulkopuolelta sopivalle herkkyydelle. Lisäksi siinä tulee olla automaattinen herkkyyden pienennysominaisuus esim. kunnon ukonilman varalta. Sellainen on mm. Stinger-iskuntunnistin.

      Lisäksi siinä on eri valvontapiirit oville ja luukuille ja startille. Eli jos tavaratila avataan ja jätetään auki huutaa hälytin lakisääteiset huutonsa, mutta valvoo vielä ovia, koska ne ovat eri piirissä.

      Sisätilan tutka on varsin kätevä ominaisuus, jos kyseessä on esim. avoauto. Mikroaaltotutkaa pidetään yleensä parempana kuin ultraäänitutkaa. Virhehälytysten todennäköisyys on pienempi.

      Suuret merkkihälytinkauppiaat ovat saaneet propagandallaan valloilleen sellaisen uskomuksen, ettei iskuntunnistin ole hyvä juttu. Ymmärrettävää sinänsä, koska heillä ei useinkaan ole tarjota riittävän älykästä iskuntunnistinta, joka ei olisi herkkä virhehälytyksille.

      Mitä sitten ovat ne hälyttimet, jotka huutavat itsestään? Usein kysymyksessä on sellainen kaksijohtoinen 20-30 euron hälytin, joka haistelee auton akkujännitettä. Sen tulisi antaa hälytys mm. sisätilan valon syttymisen aiheuttamasta akkujännitteen hetkellisestä notkahduksesta, eikä se saisi reagoida jännitteen hitaisiin muutoksiin. Jostain syystä nämä usein hälyttvät, kun ilman lämpötila ja kosteus muuttuvat ja jos liitokset on vielä tehty ryöstäjillä, niin epävarmuus lisääntyy. Toinen tyyppi on huonoilla iskuntunnistimilla varustetut hälyttimet. On kaikenlaista heiluvaa raudankappaletta, joka antaa kontaktin ja laukaisee täyden hälytyksen eli tasoja on yksi ja herkkyyksiä yksi, vaikka tasoja kuuluisi olla kaksi ja herkkyyksiä vaikkapa seitsemän.

      Kauko-ohjaus:
      Hälyttimen on hyvä olla kauko-ohjattava. Niitäkin näkee (ja kuulee), joissa hälytys on kytkettävä viidessä sekunnissa pois kääntämällä virta-avaimesta ja painamalla nappeja 3, 4, 8 yhtäaikaa. Jos et ehdi ajoissa, saavat naapurisi aina näytteen laadukkaasta hälyttimestäsi. Kauko-ohjauksen kannalta on erittäin olennaista, ettei kukaan muu voi kytkeä hälytintäsi pois päältä. Siksi siinä tulisi olla jokin vaihtuvakoodinen systeemi (väh. 50.000 vaihtoehtoa). Näitä on markkinoilla monenlaista. On hope1 ja hope2 jne. ja tietenkin varsin edistyksellinen Keeloq. Tällaisen ohjaimen signaalin kaappaaminen on turhaa, koska koodi vaihtuu.

      No tällaisista ominaisuuksista saa kyllä yleensä maksaa sitten 300-700 euroa, koska markkinoilla on niin vähän kilpailua. Sinäsä autohälytin on huomattavasti yksinkertaisempi kapistus kuin esimerkiksi matkapuhelin, joka maksaa 130 euroa.
      Matkapuhelin on lisäksi telepäätelaite, jolle on EU asettanut erityisen tiukat vaatimukset ja standardit läpäistäväksi. Silti se on niin halpa.

      Tuohon hintaan kannattaa jo odottaa hälyttimeltä jotain muutakin. Ei varmaankaan haittaa, jos sillä pystyy vielä ohjaamaan keskuslukitustakin ja auton sähköikkunoita tai tavaratilan luukkua tai jos siihen voi kytkeä vaikka hakulaitteen tai
      vaikka GSM-puhelimen soittamaan hälytyksen sattuessa.

      Nämä kaikki ominaisuudet ovat esim. Stinger 2000 -autohälyttimessä, joka näyttää maksavan muuten vain 139 euroa.

      Siitä löytyy lisätietoja sivulta:

      http://www.halytin.com

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3095
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2865
    3. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2105
    4. Mietin että

      Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1565
    5. Oot ilkee paha noita

      Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

      Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1328
    7. Aaamu on täällä taas!

      Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

      Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

      Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1250
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

      Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe