Pihit sukulaiset

rasittavat

Olen lähisuvun pienituloisin ja ainoa, jolla on perhe elätettävänä. Puolisollani on hyvä työpaikka ja itsellänikin on töitä, joskin tienaan vähän heikosti. Mutta sukuni vanhapoikamiehillä, joilla kaikilla on hyvät tulot, on ajatus tämä: Kun menen lapsuudenkotiini, on jääkaappi tyhjä. Minä ostan kaiken ruuan ja teen sen. Kun he tulevat tänne, eivät edes kahvipakettia tuo.

Kun kätisin tästä asiasta aikani, olisi vanhin veljeni veljessarjani kylässä ollessa antanut 10 euroa(!) siihen, että olisin ostanut omalle perheelle kolmelle ulkopuoliselle viikonruuat. No toinen veli kielsi minua ottamasta niitä rahoja vastaan, kun meitä on tässä perheessä kuitenkin kaksi tienaavaa! Meillä on kaksi murrosikäistä lasta. Nettotulomme mieheni kanssa ovat yhteensä saman verran kuin veljillä keskimäärin. Ei ole kyse siitä, ettemmekö olisi kouluja viitsineet käydä, vaan nuukin ja samalla hyvätuloisin veljistäni tienaa päälle 4000 euroa/kk ja loputkin ihan kohtuullisesti.

Sitten viimeksikin, kun menimme kylään lapsuudenkotiin, kuten tavallisesti, jääkaapissa ei ollut mitään muuta kuin margariinipaketti. Ostin sen ruokaa täyteen ja aamulla oli mm. hävinnyt kokonaan nakkipaketti, josta olin luullut tekeväni päiväruuan ja leikkeleistä oli kadonnut puolet. Vanhin veljeni asuu btw lapsuudenkodissa ilmaiseksi, isäni maksaa käytännössä kaiken taloon liittyvän. Nyt teemmekin "piheyttämme" niin, että käyn perheen kanssa menomatkalla syömässä ja lähdemme ennen ruoka-aikaa seuraavana päivänä pois. Ihmettelevät, kun ei viihdytä, siinäpähän ihmettelevät. Ei meillä ole varaa ruokkia koko porukkaa, varsinkin kun veljet syövät paljon, enemmän kuin mieheni tai murkkuikäiset lapseni.

Veljeni sentään antavat edes lapsilleni pienet joululahjat vuosittain. Isäni ei ole äitini kuoltua (lapseni olivat niin pieniä, etteivät edes muista mummoa) kertaakaan antanut lastenlapsilleen, ainoille, yhtään mitään, ei pienintäkään joululahjaa. No en itsekään vie sinne - enää. En minä mitään kalliita tavaroita olisikaan vailla, mutta jotenkin toivoisi että edes synttärikortin ukilta saisi. Mutta eihän sitä voi, maksaa postimaksut. Isäni kerää tililleen rahaa ja veli kehtasi olla vailla meiltä rahaa isän hampaisiin. No en antanut, olusiko pitänyt? Syyksi sanoin, että on hänellä varaa itselläänkin maksaa ja minulla on menoja omassakin perheessä.

Nyt kaukaisemmat sukulaiset pitävät minua kaameana tyttönä, kun käyn niin harvoin kotona auttamassa, kun siellä ei ole naisen kättä apuna. (Matkaakin on muutama sata kilometriä). Pitäkööt. Minulla on mielestäni oikeus olla itsekäs ja ajatella omaa perhettäni etusijalle. Varsinkin siitä sain kuulla, kun en ollut joulua siellä, olisi ollut ukille niin mukava. Ei, minulla ei ole varaa ostaa jouluruokia tuolle porukalle.

18

5088

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lisää vielä

Niin, lisään vielä, että olen ostanut lapsuudenkotiini paljon tavaraa, koska sitä ei ole siellä ollut: pesuaineita, varavuodevaatteita, joita käyttävät muutkin kuin me itse, astioita. Viimeksi mm. ostin vessaharjan, tiskiharjan, chifonetteja ja pari käsipyyhettä, kun entiset olivat kuluneet hirveiksi. Jos siellä sanoo, että teidän pitäisi ostaa uudet, niin kuuluu nauraen: no vielähän näitä voi käyttää.

• inhottavaa :(

Että jotkut sitten osaa ollu inhottavia! Sinä paasaat, viet ruokaa ja muuta eikä minkäänlaista kiitosta heru. Jo on! Saat kyllä ihan hyvällä omalla tunnolla lopettaa niiden passaamisen ja keskittyä itseesi ja perheeseesi. Jos eivät muut viitsi osallistua eikä kiittää niin miksi vaivautuisit. Et miksikään!

Olet hieno tyttö kun olet pitänyt huolta perheesi lisäksi muista, mutta eihän siinä ole mitään mieltä jos vaan antaa eikä saa mitään takaisin.

• jokujaskajokunen

että jos olisit yksinhuoltaja ja tuollaisia kirjoittelet, saisit sen päiväiset haukut ja solvaamiset vastaasi täällä. :D
        Helpolla pääset kun olet parisuhteessa, hyvät sulle.

• "haukun kuitenkin"

paria kohtaa en oikein ymmärtänyt.

> Kun menen lapsuudenkotiini, on jääkaappi tyhjä. Minä ostan kaiken ruuan ja teen sen. en oikein usko. tarkoitatko, että kun he tietävät tulostasi, he tyhjäävät jääkaapin ja odottavat, että sinä täytät sen? selventäisitkö vähäsen?

> Kun kätisin tästä asiasta aikani, olisi vanhin veljeni veljessarjani kylässä ollessa antanut 10 euroa(!) siihen, että olisin ostanut omalle perheelle kolmelle ulkopuoliselle viikonruuat.

viikon ruuat? sinä ajattelit asua lapsuudenkodissasi, joka ei siis enää ole kotisi ihan ilmaiseksi? joku muu maksaa sähköt, veden, lämmön...

> Sitten viimeksikin, kun menimme kylään lapsuudenkotiin, kuten tavallisesti, jääkaapissa ei ollut mitään muuta kuin margariinipaketti. Ostin sen ruokaa täyteen ja aamulla oli mm. hävinnyt kokonaan nakkipaketti, josta olin luullut tekeväni päiväruuan ja leikkeleistä oli kadonnut puolet. jos kerran talon tavat ovat tutut, miks ostit? olisit vienyt valmisruokia kylmälaukussa ja syönyt niitä ilman muille tarjoamisia.

> Vanhin veljeni asuu btw lapsuudenkodissa ilmaiseksi, isäni maksaa käytännössä kaiken taloon liittyvän. Mites se tähän liittyy, oletko kateellinen veljellesi, joka asuu kenties hyvinkin kärttyisän ukon kanssa ja hoitaa varmaan aika paljon talon asioita.

>Veljeni sentään antavat edes lapsilleni pienet joululahjat vuosittain. entäs sinä, muistatkko veljiäsi?

>Isäni kerää tililleen rahaa ja veli kehtasi olla vailla meiltä rahaa isän hampaisiin. No en antanut, olusiko pitänyt? ehkä olisi, isäsi luultavasti on niitä pihejä, jotka eivät laita itseensä mitään, veljesi arvostavat isääsi ja maksoivat hänen hampaansa - paljon arvokkaampaa kuin jääkaapillinen ruokaa..

kyllä sinä aika pihiltä kuulostat itsekin. minä kun kerran vuodessa menen entiseen lapsuudenkotiin pidän kunnia-asiana viedä sinne kassillisen ruokaa, sillä me tulemme vieraaksi silloin toisen kotiin.

• sukulaisista rasittunut

En osta aikuisille ihmiselle tavaraa, lopetin muutama vuosi sitten. Vien lapsuudenkotiin ison kasan pipareita, torttuja ja kakkuja. Olen ostanut sinne myös hellan joulun alla, siitä on kyllä muutama vuosi aikaa.

Tuosta, että veli oli antanut viikon ruokiin 10 euroa, on kyse siitä, että he olivat nimenomaan täällä meillä (kuluttamassa siis meidän vettämme ja sähköämme). Tulkitsit väärinpäin. En minä ole siellä koskaan viikkoa ole, sillä tulee liian kalliiksi, kaksi vuorokautta riittää, mieluiten yksi. Vanhin veljeni, reilusti ylipainoinen, syö kolmen ihmisen tarpeiden edestä. Kyse on siitä, että veljessarja on täällä usein pitkiä aikoja eikä osallistu mihinkään. En ole käyttänyt koskaan heitä apuna omiin tarpeisiini millään tavoin. Kaikki mitä sieltä päin tulee, on siis nuo veljien lapsille ostamat joululahjat. Toivoisin nyt, että he edes siellä ollessaan hankkisivat oman osuutensa. Alan epäillä, että olet tuo keskimmäinen veljeni, joka ei asu siis kotona, hän se aina minuakin muistuttaa kuinka olen saanut asua kotona 19-vuotiaaksi ilmaiseksi. Se ei kiinnosta ketään, että minä pidin mm. kasvimaan kunnossa ja tein suurimman osan kotitöistä silloinkin, veljiltä ei vaadittu koskaan mitään ja äitiä autoinkin mielelläni, sillä hän oli kova tekemään töitä kodin ulkopuolella.

Pihi olen ja itsekäskin, myönnetään, ostin mm. pölynimurinkin sinne ihan itseäni varten, että olisi helpompi siivota. Eipä sitä siellä kovin usein muut käytäkään. Samoin astioita olen ostanut ihan siksi, esim. että olisi mukavampi laittaa ruokaa kunnon paistinpannulla.

On siellä kuivatarvikkeita yleensä kaapissa, makaronia ja kauraryynejä sekä no maitoa joskus margariinin lisäksi, mutta sen tietenkin ostan muutenkin itse, koska käytämme vain laktoositonta. Kyllä minä oman perheeni kustannukset kustannan mukisematta, mutta tässä tympii se, että oltiinpa kylässä puolin tai toisin, minun pitää ostaa AIKUISILLE töitä tekeville ihmisille lähes kaikki. Mutta viimeksi ei todellakaan ollut jääkaapissa muuta kuin margariinipaketti ja sitten taisi olla puolikas maitotölkki. Ei meitä varten tarvitse ruokaa ostaa, vaan se tympii, että odotetaan aina, että minä kustannan ihan kaiken, oltiinpa kylässä puolin tai toisin. Varsinkin kun käytännössä vanhimman veljen sapuskat tarkoittavat kolmen hengen sapuskoita, esim. ruispalapussi ja parinsadan gramman leikkelepaketti katoaa kerralla. Eikä tee raskasta fyysistä työtä.

• nyt tiedetään...
        sukulaisista rasittunut kirjoitti:

En osta aikuisille ihmiselle tavaraa, lopetin muutama vuosi sitten. Vien lapsuudenkotiin ison kasan pipareita, torttuja ja kakkuja. Olen ostanut sinne myös hellan joulun alla, siitä on kyllä muutama vuosi aikaa.

Tuosta, että veli oli antanut viikon ruokiin 10 euroa, on kyse siitä, että he olivat nimenomaan täällä meillä (kuluttamassa siis meidän vettämme ja sähköämme). Tulkitsit väärinpäin. En minä ole siellä koskaan viikkoa ole, sillä tulee liian kalliiksi, kaksi vuorokautta riittää, mieluiten yksi. Vanhin veljeni, reilusti ylipainoinen, syö kolmen ihmisen tarpeiden edestä. Kyse on siitä, että veljessarja on täällä usein pitkiä aikoja eikä osallistu mihinkään. En ole käyttänyt koskaan heitä apuna omiin tarpeisiini millään tavoin. Kaikki mitä sieltä päin tulee, on siis nuo veljien lapsille ostamat joululahjat. Toivoisin nyt, että he edes siellä ollessaan hankkisivat oman osuutensa. Alan epäillä, että olet tuo keskimmäinen veljeni, joka ei asu siis kotona, hän se aina minuakin muistuttaa kuinka olen saanut asua kotona 19-vuotiaaksi ilmaiseksi. Se ei kiinnosta ketään, että minä pidin mm. kasvimaan kunnossa ja tein suurimman osan kotitöistä silloinkin, veljiltä ei vaadittu koskaan mitään ja äitiä autoinkin mielelläni, sillä hän oli kova tekemään töitä kodin ulkopuolella.

Pihi olen ja itsekäskin, myönnetään, ostin mm. pölynimurinkin sinne ihan itseäni varten, että olisi helpompi siivota. Eipä sitä siellä kovin usein muut käytäkään. Samoin astioita olen ostanut ihan siksi, esim. että olisi mukavampi laittaa ruokaa kunnon paistinpannulla.

On siellä kuivatarvikkeita yleensä kaapissa, makaronia ja kauraryynejä sekä no maitoa joskus margariinin lisäksi, mutta sen tietenkin ostan muutenkin itse, koska käytämme vain laktoositonta. Kyllä minä oman perheeni kustannukset kustannan mukisematta, mutta tässä tympii se, että oltiinpa kylässä puolin tai toisin, minun pitää ostaa AIKUISILLE töitä tekeville ihmisille lähes kaikki. Mutta viimeksi ei todellakaan ollut jääkaapissa muuta kuin margariinipaketti ja sitten taisi olla puolikas maitotölkki. Ei meitä varten tarvitse ruokaa ostaa, vaan se tympii, että odotetaan aina, että minä kustannan ihan kaiken, oltiinpa kylässä puolin tai toisin. Varsinkin kun käytännössä vanhimman veljen sapuskat tarkoittavat kolmen hengen sapuskoita, esim. ruispalapussi ja parinsadan gramman leikkelepaketti katoaa kerralla. Eikä tee raskasta fyysistä työtä.

ei homma parane sillä, että sinä ostat imureita ja sifonettejä, koska he eivät edes huomaa niiden olemassaoloa ja sinä vain katkeroidut, kun sinä kustannat ja kukaan ei huomaa.

seuraavan kerran, älä ilmoita tulostasi. pakkohan isäsi on jotakin syödä muutakin kuin kauraryynejä. jos sapuskaa ei ole, käykää hakemassa oman perheenb tarpeiksi, ei yhtään enempää. ja laita ruokaa vain oman perheen tarpeiksi. jos joku tästä moittii, niin ilmoita, että ruokakauppa on siellä ja siellä, sieltä voipi noutaa...

ja kylään ei ole pakko kutsua tai edes huolia. aina niitä menoja sen verran löytää, ettei sukulaisia tarvi vastaanottaa.

• sekin tulee
        sukulaisista rasittunut kirjoitti:

Eräänä päivänä teille tulee perinnonjako eteen. Muista hankkia itsellesi HETI asiantuntija-apua. Muuten jäät lehdellä soittelemaan, ja sen on varmaa.

• Moukku

Minä pidän kunnia-asiana pitää sinun suhtautumista kummallisena. Olet oikea vastarannan kiiski. Kaivat tikulla jäniksen jätöksetkin. Varmasti hankala ihminen. Et tiedä aloittajan elämästä paljoakaan ja teet noin "loistavia" johtopäätöksiä.
        Kyllähän aloittajan tekstistä oikeasti selvisi, että aikuiset miehet käyttävät hänen hyväntahtoisuuttaan hyväksi. Sitä ei voi kukaan järkevä ihminen hyväksyä.

• on yleensä

Ainakin jotain ostettu jääkaappiin, ku tiedetään vieraita tulevan. Ja jos on pitemmäksi aikaa tulleet, niin sovitaan miten sapuskat maksetaan esim. minä maksan tämä päivän sapuskat ja vieraat seuraavan tai sitten 50/50. On se minusta hieman väärin, jos tämä sama asia toistuu joka ikinen kerta. Ja jos kerta ukki säästää ja tarvii hampaita, niin minusta saisi ostaa omillaan. Ja on meillä sovittu, että velipoika maksaa vuokraa lapsuuden kotiini, kun kerta jäi sinne asumaan. Voihan se muuttaa muuallekin. Totta kai vanhaa äitiä auttaa kaikki sellaisissa asioissa, joihin hän ei itse pysty, mutta muuten kyllä pystyy pitämään menoistaan huolen. Mutta kaikki suvut on erilaisia ja jokainen menee niinkuin on oppinut...

• on yleensä
        on yleensä kirjoitti:

Ainakin jotain ostettu jääkaappiin, ku tiedetään vieraita tulevan. Ja jos on pitemmäksi aikaa tulleet, niin sovitaan miten sapuskat maksetaan esim. minä maksan tämä päivän sapuskat ja vieraat seuraavan tai sitten 50/50. On se minusta hieman väärin, jos tämä sama asia toistuu joka ikinen kerta. Ja jos kerta ukki säästää ja tarvii hampaita, niin minusta saisi ostaa omillaan. Ja on meillä sovittu, että velipoika maksaa vuokraa lapsuuden kotiini, kun kerta jäi sinne asumaan. Voihan se muuttaa muuallekin. Totta kai vanhaa äitiä auttaa kaikki sellaisissa asioissa, joihin hän ei itse pysty, mutta muuten kyllä pystyy pitämään menoistaan huolen. Mutta kaikki suvut on erilaisia ja jokainen menee niinkuin on oppinut...

Totta kai samalla tavalla ostetaan ja tarjoudutaan ostamaan ruokatarvikkeita, jos ollaan jonnekin kylään menossa. Ei ole tullut mieleen itselle, eikä vieraille vain "loisia" toisen luona... Ja minusta tuo veljesten käytös kuulostaa kovasti siltä.

• Näätämö

Meilläkin on suvussa, että se parhaiten tienaava on kaikkin pihein. Kun hänen luokseen menee kylään, saavat vieraat itse huolehtia omasta syömisestään niin ruoan hankinnan kuin kokkaamisenkin puolesta. Kun hän itse kyläilee, ei hän osallistu ruokakustannuksiin, ja tulee aina valmiiseen ruokapöytään ja vetäytyy nojatuoliin syötyään, ei siis myöskään auta koskaan keittiössä. Käyttäytyy siis kuin ilmaisessa täysihoitolassa. Tämä käy rasittavaksi varsinkin jos hän viipyy monta päivää. Esimerkkejä siittäisi vaikka kuinka. Hän ei kysele muiden kuulumisia vaan meuhkaa ummet lammet omistaan ja tuttaviensa elämästä (sellaistenkin, joita kuulija ei ole koskaan nähnytkään). Kun tilitin tästä ystävilleni, sukulaiseni sai lempinimen Horror-täti.

• näin:

seuraavalla kerralla kun menette lapsuudenkotiisi ja alat laittaa ruokaa, sanot, että laittelen tässä sapuskat meidän perheelle, mitä te aiotte laittaa tänään?

Kun veljesi tulevat teille sama homma. Laitat ruokaa ja kysyt mitä syötävää he toivat itselleen?

Ja tietysti viattoman kiltisti.
      Jos alkavat nurista, sanot vaan muina naisina, että "Ai, ettekö aio syödä mitään..syödäänhän mekin aina teillä kun kerran omat eväät on aina mukana, ei tarvitse teidän sitten vaivautua meidän takia laittelemaan.."
      Jotain tämän tyylistä.

Tai sitten vaan suorat sanat: ei meillä ole varaa ruokkia kuin oma porukka, käyttehän te töissä!

He ovat tottuneet sinun passaukseen, ei heillä ole mitään syytä muuttaa tapojaan, ellet tee jotain asian hyväksi.

• kerralla

teet samoin, että käytte jo matkalla syömässä. Iltasella sitten voisit kotikonnuilla mukavana siskona vaikka keitellä kahvia. Ja olihan sinulla kahvin painikkeeksi yksi kahvipitko sentään hätävarana, jos ei talosta löydy. Ja lapsilla on kylmälaukullinen omia eväitä; jogurtteja, valmiita sämpylöitä (kun kerran halusivat itse niitä tehdä) ja maitokaakaojuomaa.

Aamulla nukutte ja loikoilette pitkään ja juotte vain hissukseen kahvia ja teetä ja lasten eväslaukusta jotain syöstävää, kun niitä innokkaasti tarjoavat.

Sitten onkin mukava puolilta päivin lähteä teidän perheen kylille tapailemaan vanhoja tuttuja. Jonkun vanhan tuttavaperheen kanssa voisi vaikka pitää kivat nyyttikesti-grillijuhlat, ja haette niihin tarvikkeita tuttavarouvan kanssa kaupasta. Onhan se sitten mukava veljillekin kehuskella, miten hyviltä broilerin koivet ja pihvit grillijuhlissa maistuivat.

Ennen kun iltasella palailette kotipuoleen, soittelette isälle, että pyytää veljiä lämmittämään teille saunan. Saunan jälkeen tuleekin sitten jo hyvin uni. Eikä jaksa iltapalaksi oma porukka syödä kuin yhden banaanin, niitähän tuli kaupasta ostettua.

Ja seuraavana päivänä sun hyvä sisko kannattaisi käydä tervehtimässä vanhoja sukulaistätejä, jos sellaisia on. Lapsetkin on mukava ottaa mukaan. Tädit kertovat aina mukavia tarinoita vanhoista ajoista ja voisitte vaikka auttaa tätiä vähän siivouksessa. Pyydät vaikka kertomaan miten voita tehtiin ennen vanhaan ja jos vaikka tädillä sattuisi olemaan vielä vanhaa siihen tarvittavaa esineistöä tallella, niin aina parempi. Voisit saada jonkun kivan vanhan esineen tädiltä vaikka muistoksi ja siivouspalkkaa. Ja kesällähän ei aina edes ole niin nälkäkään, tädin keittämä puuro ja soppa oli niin hyvää ja täyttävää.

Seuraavana aamuna lähdettekin jo varhaisella, menette koko porukka rannalle ja vietätte siellä päivän. Saat samalla pestyä ne auton takana olevat kaksi likaista mattoa. Onneksi oli juuriharjat ja mäntysuovatkin mukana! Ja keskustassa taisi olla se aika kiva ruokapaikkakin, missä on pitänyt jo monta kertaa käydä. Se hetki on nyt.

Käytte vielä kiittämässä isää ennen kotiin lähtöä ja pyydätte häntä tulemaan vuorostaan ensi jouluna teille. Kun on niin monta joulua ollut veljien tykönä.

Näistä kesäisistä muistoista jäisi lapsillekin enemmän mukavaa muisteltavaa.

• älä suostu piiaksi

Miksi vielä aikuisenakin suostut piikomaan terveille miehille? Älä osta, älä tee.
        Älä mene.

Ethän sinä kotoasi saa kuin pahan mielen. Miksi menet sinne vähiä rahojasi kuluttamaan? Se on omaakin perhettä kohtaan ihan väärin.

• Ihme ja kumma
        älä suostu piiaksi kirjoitti:

Miksi vielä aikuisenakin suostut piikomaan terveille miehille? Älä osta, älä tee.
        Älä mene.

Ethän sinä kotoasi saa kuin pahan mielen. Miksi menet sinne vähiä rahojasi kuluttamaan? Se on omaakin perhettä kohtaan ihan väärin.

Nuuka saa olla mutta ei tyhmä.
        Saituus menee jo yli, mutta mitään ei saa mukaan silloin joskus kun se aika koittaa vaan rahathan pitää käyttää itsensä hyväksi ja läheisten.

• oli kyllä

mahtava idea! Ihan nauru ruli tuota lukiessa..
        Voi veljillä olla ihmettelemistä siskonsa käytöksessä.. : )

• Ihmettelijä

Onko teidän sisarusten käytöksessä jostakin muustakin kyse kuin pihiydestä? Vähän vaikuttaisi, että teillä on jonkinlainen valtataistelu menossa siitä, kuka palvelee ketäkin ja mikä kuuluu kenenkin vastuulle. Veljet hyppyyttävät siskoa ostoksilla ja siivoamassa ja sisko tekee - mitä?

• runsaskätinen

koko maa on täynnä pihejä ihmisiä. Mitä sitä ihmettelemään?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      172
      6253
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      147
      1734
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1528
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1280
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      46
      952
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      30
      870
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      97
      856
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      809
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      229
      767
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      759
    Aihe