Kuinka auton ostaminen yksityisesltä toimii? Eli jos olen ostamassa autoa, niin kuinka auton luovutus toimii?
-Eli miten kannattaisi asiassa tehdä omalta kannalta juridisesti mahdollisimman hyvä luovutuskirja tai sopimus?
-Mitkä ovat omat sekä myyjän vastuut auton haltijan vaihtumisen ilmoittamisesta ajoneuvohallintakeskukseen?
Mitä muita asioita tulee ottaa huomioon ostettaessa yksityiseltä?
Auton ostaminen yksityisesltä
20
40944
Vastaukset
- Gör så här!
Eipä yksityisten välisissä kaupoissa yleensä kauppakirjoja tehdä. Ei meinaan kannata lähteä virittelemään mitään osamaksu tai -suoritus kauppoja.
Ensin ostaja tarkistaa, että myyjän ja auton rekisteriotteen nimet täsmäävät ja sitten vain rahat käteen ja myyjä allekirjoittaa luovutustodistuksen.
Ostajan on toimitettava 7 vrk:n kuluessa se täytetty luovutustodistus Akeen katsastuskonttorin tai vakuutusyhtiön kautta. Myyjän ei tarvitse tehdä mitään.
Myyjän kannattaa täyttää luovutuskirja, jotta saa vakuutukset ja verot katkaistua, jos ostaja ei rekisteröikään autoa nimiinsä. Mallilomake löytyy www.ake.fi sivuilta.- tämä juttu
Ostajalla auto ja omistuspaperit, myyjällä rahat. Asia pihvi. Kuitin voi rahasta pyytää jos oikein vavisuttaa. Sen voi kirjoittaa vaikka ruutupaperille, myyjä, ostaja, kaupan kohde ja summa, kuitataan maksetuksi, nimet alle.
- onnea ja menestystä
tämä juttu kirjoitti:
Ostajalla auto ja omistuspaperit, myyjällä rahat. Asia pihvi. Kuitin voi rahasta pyytää jos oikein vavisuttaa. Sen voi kirjoittaa vaikka ruutupaperille, myyjä, ostaja, kaupan kohde ja summa, kuitataan maksetuksi, nimet alle.
Ja rupia häkkikauppiaalle käteen.
- loppuu
onnea ja menestystä kirjoitti:
Ja rupia häkkikauppiaalle käteen.
Kun rahat ja paperit on vaihtanut omistajaa
- takia
loppuu kirjoitti:
hinta on halvempi kuin liikkeessä. Yksityiseltä ostettaessa voi hintaan laskea mahd. korjauskuluja, koska 100% varmuuteen et koskaan pääse auton kunnosta.
ilmaisia luonaita ei ole, markkinataloudessa. - reksa
loppuu kirjoitti:
Takuu loppuu myös siihen linttaliiterin konkurssiin. Silloin on aivan turhaa vinkua jostakin kuluttajansuojasta, vaikka myyjä perustelekin korkeampia hintoja juuri sillä vastuulla.
Eikä tilannetta muuta se, että sama kauppias toimii edelleen samassa verkkohäkissä, vain toisella toiminimellä..
On turhaa elämöidä jollakin kuluttajansuojalla, jollei osta autoa suuresta ja tunnetusta autoliikkeestä! - Johann
takia kirjoitti:
hinta on halvempi kuin liikkeessä. Yksityiseltä ostettaessa voi hintaan laskea mahd. korjauskuluja, koska 100% varmuuteen et koskaan pääse auton kunnosta.
ilmaisia luonaita ei ole, markkinataloudessa.Monesti pyynti sama kuin liikkeessä,välillä jopa enemmän.Ei auta mitkään selitykset,kun tämä on niiin hyvä.Itse olen siirtynyt merkkiliikkeiden palveluihin.
- timo
Johann kirjoitti:
Monesti pyynti sama kuin liikkeessä,välillä jopa enemmän.Ei auta mitkään selitykset,kun tämä on niiin hyvä.Itse olen siirtynyt merkkiliikkeiden palveluihin.
yksityinen joka pyytää saman kuin merkkiliike samanlaisesta yksilöstä ei saa sitä koskaa kaupaksi.
Jos tilanne olisi kuvailemasi kaltainen ei kukaan ostaisi muualta kuin merkkiliikkeestä. - sana asiasta
timo kirjoitti:
yksityinen joka pyytää saman kuin merkkiliike samanlaisesta yksilöstä ei saa sitä koskaa kaupaksi.
Jos tilanne olisi kuvailemasi kaltainen ei kukaan ostaisi muualta kuin merkkiliikkeestä.Yksityinen myyjä pitää autoa tosi kauan tällä tavalla.
Suoralla ostolla ilman mitään vaihdokkeja yksityiseltä saa auton 10-20% halvemmalla kuin
"autoliikkeestä" tarkoitan noin 7-13tontun autoja ja jos yksityinen pitää samaa hintaa kuin liike niin auto säilyy hyvin pihalla. - Johann
sana asiasta kirjoitti:
Yksityinen myyjä pitää autoa tosi kauan tällä tavalla.
Suoralla ostolla ilman mitään vaihdokkeja yksityiseltä saa auton 10-20% halvemmalla kuin
"autoliikkeestä" tarkoitan noin 7-13tontun autoja ja jos yksityinen pitää samaa hintaa kuin liike niin auto säilyy hyvin pihalla.Viimeksi olin vaihtamassa autoa.Automaassa 10t yksityinen pyysi samaa,tarjosin 8,5t ,ei kelvannut.Sama juttu kahdessa nissanissa.Siperia kyllä opettaa,mutta ei ole aikaa kyttäillä.
- ostamassa
Johann kirjoitti:
Viimeksi olin vaihtamassa autoa.Automaassa 10t yksityinen pyysi samaa,tarjosin 8,5t ,ei kelvannut.Sama juttu kahdessa nissanissa.Siperia kyllä opettaa,mutta ei ole aikaa kyttäillä.
alennuksia et autoa..joillekki tuntuu olevan itsestään selvyys että kun myyjä on yksityinen niin sille voi tarjota mitä tahansa häkkijobbari -hintoja..
- Johann
ostamassa kirjoitti:
alennuksia et autoa..joillekki tuntuu olevan itsestään selvyys että kun myyjä on yksityinen niin sille voi tarjota mitä tahansa häkkijobbari -hintoja..
En maksa samaa yksityiselle,kuin mitä saan auton takuulla merkkiliikkeestä.Ehkä hölmöjä riittää,itse suhtaudun kaikkiin kauppoihin ilman tunnetta.Oli sitten auto tai asunto kyseessä.
- uusavuttomille
loppuu kirjoitti:
Monille näille uusavuttomille autonostajille juuri tuo takuu tuo yllätyksen kerta toisensa jälkeen..luullaan että se kattaa kaiken vikaantumiset ja kulutusosat mutta kun ei..
- noobooo
Mitäs tapahtuu jos ei luovutustodistusta vie 7 päivään mennessä vakuutusyhtiölle?
- Assi Calma
tämä juttu kirjoitti:
Kovin tärkeä yksityiseltä ostettaessa on tarkistaa, ettei veroja ole maksamatta. Siinä lähtee kilvet tiellä ja voi olla pitkänkin ajan maksut rästissä. Tiedän tapauksia.
Muuten aina kauppakirja eikä koskaan rahoja ennenkuin olet vastaanottanut auton. Eli samass yhteydessä.
- vain näin
mikäli useamman tuhannen kaupasta on kysymys niin
Koska harvemmat meistä kävelee tuhansia euroja taskussaan autokaupoille niin seuraava kaupankäynti tapa olisi suositeltavaa:
aina on syytä tehdä ensiksi kauppakirja jotta ilmenee mm. kuka on myymässä kenelle,kauppasumma,maksutapa,aika,luovutusehdot ja kauppakirjaa tehtäessä tulee aina varmistaa henkilöllisyys ajokortista...mikäli maksua ei suoriteta heti olisi kauppakirjaan sisällytettävä ns.sopimusmaksu joka sitoo molempia osapuolia. (10% kauppasummasta joka masetaan kauppakirjaa tehtäessä))...luovutussopimusta ei tule tehdä kauppakirjan yhteydessä vaan sitten kun kauppasumma kokonaisuudessaan on tillä...
näillä ehdoilla voi kumpikin osapuoli turvata jossain määrin selustansa ja auto luovuttaa asiakkaalle..jos kauppasummaa ei tule tilille kauppakirjan mukaisesti on syytä tehdä rikosilmoitus poliisille koska et voi tehdä luvutussopimusta maksamattomalle autolle ...- niin rahat käteen
Pankissa tilisiirto tai pankkivekseli käteen tai
käteinenkin käy.
Näissäkin on tapahtunut huijausta joten älä päästä yksin ostajaa touhuamaan kassalle vaan mene vaan mukaan ja varmista rahojen siirtyminen
omalle tilillesi ennen papereiden kirjoittamista.
Osamaksujen kanssa en suosittele kikkailemaan vaan hakekoon pankista rahat ja taiteilkoon niiden kanssa asiansa ja maksakoon käteisellä autonsa tai hakekoon sen siltä häkkikauppiaalta.
Luovutustodistus on tärkein ja kauppakirjakin kannattaa tehdä jos jompikumpi haluaa sen tekoa mitä en itse katso tarpeeliseksi näissä yksityisten välisissä kaupoissa.
TÄRKEINTÄ tarkista auto ja paperit että täsmäävät keskenään sekä myyjän omistusoikeus.
Autoliiketkin myyvät muka "asiakkaan lukuun" eli auto yksityiseltä ja rahoitus liikkeen välittämänä ja kuluttasuoja loppuu kun valot häviää sama kun ostat yksityiseltä, tämä on törkein häkkikauppias temppu. - polpot
niin rahat käteen kirjoitti:
Pankissa tilisiirto tai pankkivekseli käteen tai
käteinenkin käy.
Näissäkin on tapahtunut huijausta joten älä päästä yksin ostajaa touhuamaan kassalle vaan mene vaan mukaan ja varmista rahojen siirtyminen
omalle tilillesi ennen papereiden kirjoittamista.
Osamaksujen kanssa en suosittele kikkailemaan vaan hakekoon pankista rahat ja taiteilkoon niiden kanssa asiansa ja maksakoon käteisellä autonsa tai hakekoon sen siltä häkkikauppiaalta.
Luovutustodistus on tärkein ja kauppakirjakin kannattaa tehdä jos jompikumpi haluaa sen tekoa mitä en itse katso tarpeeliseksi näissä yksityisten välisissä kaupoissa.
TÄRKEINTÄ tarkista auto ja paperit että täsmäävät keskenään sekä myyjän omistusoikeus.
Autoliiketkin myyvät muka "asiakkaan lukuun" eli auto yksityiseltä ja rahoitus liikkeen välittämänä ja kuluttasuoja loppuu kun valot häviää sama kun ostat yksityiseltä, tämä on törkein häkkikauppias temppu.Itse olen myös pari autoa myynyt/ostanut yksityiseltä. Ei siinä ole mitään pelättävää!
Täyttelette rekisteriotteet. Ja samat asiat kirjaatte luovariin (saa printattua muistaakseni AKE:n sivulta?)
Kauppakirjoja saa myös muistaakseni samaisesta paikasta. Kauppakirjahan saa olla mitä muotoa halutaan ja sovitaan, mutta itse käytän valmiita pohjia netistä. Niissä kerrotaan auto, summa, maksuehdot, luovutusehdot ja viat jos sellaisia on. Näin ei ostaja pääse jälkeenpäin vetämään oikeuteen petoksesta kun autossa onkin vikaa ja yllättäen on pari "kaveriakin" todistamassa.
Olen tehnyt niin että pistän auton nettiautoon myyntiin. Sitten Ostaja soittaa, käy tsekkaamassa ja sanoo että homma pihivi, hän ottaa auton. Tässä vaiheessa otan käsirahan ja täytetään myyntipaperit. Sovitaan vaikka että auto luovutetaan nykyisessä kunnossa viikon päästä jos myyjän tilille on ilmestynyt X euroa. Jos maksu myöhästyy niin sitten ostaja maksaa standardin koron päälle. Jos ostaja ei halua autoa, kauppa peruuntuu ja myyjä pitää käsirahan. Jos myyjä peruu kaupat niin myyjä maksaa käsirahan sekä käsirahaa vastaavan summan ostajalle.
Tämä siksi että monesti ihmiset eivät osta autoa heti, vaan tarvii hankkia lainat ym. ensin. Ja luonnollisesti myyjä haluaa olla varma että se auto myös ostetaan kun kerran niin luvataan.
Niinkin on käynyt että sällit ovat tulleet katsomaan autoa, sopineet kaupat, sanoneet että ootas hetki käydään hakemassa rahat automaatilta. Ja tunnin päästä tulee tekstiviesti että sorry ei me ostetakaan. Sitten vituttaa.
Kaveri möi motskaria. Ostaja tuli. Kehui pyörää. Sovittiin luovutus. Kaveri otti ilmoitukset pois lehdistä ym. Sitten ostaja tuli paikalle ja sanoi että tonni pois hinnasta, joku myykin halvemmalla. Mitä tommoisille teet? Tukkapöllyä pitäisi antaa. Kun on mustaa valkoisella niin ei tarvi kenenkään kiemurrella.
Moni asia mikä on myyntihetkellä itsestään selvää, ei välttämättä olekaan sitä seuraavana päivänä. - _Samu_
polpot kirjoitti:
Itse olen myös pari autoa myynyt/ostanut yksityiseltä. Ei siinä ole mitään pelättävää!
Täyttelette rekisteriotteet. Ja samat asiat kirjaatte luovariin (saa printattua muistaakseni AKE:n sivulta?)
Kauppakirjoja saa myös muistaakseni samaisesta paikasta. Kauppakirjahan saa olla mitä muotoa halutaan ja sovitaan, mutta itse käytän valmiita pohjia netistä. Niissä kerrotaan auto, summa, maksuehdot, luovutusehdot ja viat jos sellaisia on. Näin ei ostaja pääse jälkeenpäin vetämään oikeuteen petoksesta kun autossa onkin vikaa ja yllättäen on pari "kaveriakin" todistamassa.
Olen tehnyt niin että pistän auton nettiautoon myyntiin. Sitten Ostaja soittaa, käy tsekkaamassa ja sanoo että homma pihivi, hän ottaa auton. Tässä vaiheessa otan käsirahan ja täytetään myyntipaperit. Sovitaan vaikka että auto luovutetaan nykyisessä kunnossa viikon päästä jos myyjän tilille on ilmestynyt X euroa. Jos maksu myöhästyy niin sitten ostaja maksaa standardin koron päälle. Jos ostaja ei halua autoa, kauppa peruuntuu ja myyjä pitää käsirahan. Jos myyjä peruu kaupat niin myyjä maksaa käsirahan sekä käsirahaa vastaavan summan ostajalle.
Tämä siksi että monesti ihmiset eivät osta autoa heti, vaan tarvii hankkia lainat ym. ensin. Ja luonnollisesti myyjä haluaa olla varma että se auto myös ostetaan kun kerran niin luvataan.
Niinkin on käynyt että sällit ovat tulleet katsomaan autoa, sopineet kaupat, sanoneet että ootas hetki käydään hakemassa rahat automaatilta. Ja tunnin päästä tulee tekstiviesti että sorry ei me ostetakaan. Sitten vituttaa.
Kaveri möi motskaria. Ostaja tuli. Kehui pyörää. Sovittiin luovutus. Kaveri otti ilmoitukset pois lehdistä ym. Sitten ostaja tuli paikalle ja sanoi että tonni pois hinnasta, joku myykin halvemmalla. Mitä tommoisille teet? Tukkapöllyä pitäisi antaa. Kun on mustaa valkoisella niin ei tarvi kenenkään kiemurrella.
Moni asia mikä on myyntihetkellä itsestään selvää, ei välttämättä olekaan sitä seuraavana päivänä.Itse olen ostanut kaikki kulkupelini yksityisiltä. Hommassa ei mitään ihmeellistä.
Näppärä muistilista papereista ja kauppakirjapohjat löytyy esim. täältä http://www.koeajot.com/ostamassa
- Fittis
Mitään sopimuksia ei tarvita välttämättä, riittää kun rekisteriotteen luovutusosassa on myyjän nimi, selvennys ja päivämäärä.
Auton myyjälle sitävastoin on hyvä tehdä erillinen luovari joita saa netistä, katsastuskonttoreilta ja vakuutusyhtiöiltä.
Tämä sen takia jos uusi omistaja ei viitsi rekistöräidä ajallaan hankintaansa, vanha omistaja voi tällä näyttää toteen omistusuhteen loppumisen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222441- 622374
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062270- 321537
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381532- 321510
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371422- 281220
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201176- 951171