Huhhuh.
En ihan oikeasti enää jaksa.
Olen töissä puhelinneuvonnassa. Puhelin soi taukoamatta, jonossa on aina 40 puhelua. Kun
edellinen päättyy, seuraava tulee kahden sekunnin kuluttua automaattisesti suoraan korvaan.
Taukoja voi pitää tasan listaan merkittynä aikana. Ruokatauko ja kaksi kahvia on tarkkaan määritelty, eikä niistä voi poiketa.
Olen yrittänyt hakea uutta työtä, tuloksetta. Ei löydy. Oman alan työt ovat kiven alla ja tuntuu, että olen yli-tai alikoulutettu kaikkialle.
Miten te muut olette saaneet voimanne riittämään nopeatempoisessa tauottomassa asiakaskontaktoinnissa? Suurin osa kontakteista on vieläpä negatiivisia tai reklamaatioita. Asiakas saattaa huutaa suoraa huutoa muutamankin minuutin. Kaikki menee nauhalle ja kaikkea tilastoidaan.
Mistä saan lisävoimia jaksamiseen? Puolet porukasta on jatkuvasti sairaslomilla, mikä lisää puhelutaakkaa meille, jotka emme sairastele usein. Ei jaksa. Väsyttää ihan kamalasti, näen painajaisia ja niskat ovat kuin sementtiä!
Olen kolmikymppinen ja toki tottunut tekemään rankkaa työtä. Mutta rajansa kaikella. Tämä alkaa mennä jaksamisen rajoille!
Mitä tehdä kun ei enää jaksa?
16
13633
Vastaukset
- jaksaminen
Jos sinusta tuntuu ettei työ onnistu ja kyllästyttää kannattaa harkita varmaan lopettamista. Tietenkin uuden työpaikan löytäminen voi olla vaikeaa, mutta onko ainainen väsymys ja muut ongelmat sen arvoisia, että väkisin yrittää. Tietenkin kannattaa miettiä tienaatko työstä niin hyvää palkkaa, että se päihittää mennen tullen työttömyyskorvaukset.
- minkä alan
puhelinkeskushommia teet tälä hetkellä?
- Loppuun palanut
Sellaista erilaisia ulkoistettuja palveluita eri kielillä. Siis leikin olevani tosi monen eri firman työntekijä. Ei saa paljastaa että ei ole töissä siinä firmassa, jonka nimellä vastaa. Muutamiakymmeniä eri firmoja.
Olen akateemisesti koulutettu kuten moni muukin täällä. Jatkotutkintoa teen verkossa, että aivot saisivat töitä ja ajateltavaa.
Aika monella tuntuu olevan samoja loppuunpalamisen oireita. Poissaolotilastot ovat karua luettavaa. Huhhuijaa.
- 52-tuntinen kiireviikko
Heh,
52 tuntia helvetillistä kiirettä takana.
Olen call centerissä, joka kuullostaa paljon samanlaiselta kuin sinun.
Meillä on erilaisia yrityksiä ihan laidasta laitaan ja kaikki menee meillälin nauhalle.
Välillä ottaa tosissaan päähän. Silloin pitää miettiä muita juttuja. Mennä ja ottaa se pari olutta liikaa.
Iltaa ei selviäisikään, ellei kotona ota heti kotiintultua yhden lasin viiniä tai pullon olutta tai jotain. Niin ylikierteellä sitä käy. Niin meillä kaikki tekevät. Moni ottaa enemmänkin. Ainoa keino selvitä seuraavaan päivään.
Meillä on vielä yli puolet jonkun välitysfirman kautta. Aina vaihtuu naamat eikä ehdi koskaan oppia ihmisten nimiä.
Kun tulee oikein inhottava tyyppi, joka huutaa vain, luen Iltalehteä tai pistän kaiuttimen päälle. Kuulevatpahan muutkin mitä ääliöitä ihmiset voi olla. Niin me kaikki tehdään....- sama juttu ..
en tiedä missä contact centerissä olet, mutta meillä ainakin on ihan samanlainen tilanne. Totta on, että ilman ainakin kertaviikkoista tilanteen "nollausta" viinipullon jos toisenkin kanssa, tätä ei kestä. Näin näyttää meillä muutkin tekevät. On tosi vaikeaa yrittää olla katkeroitumatta, kun on koulutusta ja osaamista vaikka muille jakaa, mutta töitä ei vaan ole eikä löydy hakemisesta huolimatta. Mihinkään putkimieheksikään ei vaan näin naispuoleisena ole hinkua, ei ole käden osaamistakaan sellaisiin hommiin.
- stressittömämpi
duuni. helpommin sanottu ehkä ku tehty, mut kukin vastaa lopulta omasta jaksamisestaa ja elämästään.
- Potkut
Tee niinkuin minäkin, jos olet vakituinen duunaa itsesi sellaiseen tilaan että työnantaja ostaa sut ulos. Niin tein minä ku kyllästyin duunin toimintaan ja jotenkin piti päästä pois...
Pidin puoli vuotta lomaa ja nykyään olen uudessa työssä ja onnellisempi. - Meemixi
Itsekin neljättä vuotta saman tyyppisessä duunissa. Työaika mitataan sekuntikellolla, tai siis kone mittaa tehdyn työajan ja tauot on minuutilleen etc etc. Asiakkaat sitten... osa mukavia, osa huutaa ja raivoaa ja huorittelee mm. seuraavista syistä: Taksi ei tule (en ole töissä taksikeskuksessa), on pakkasta ja sataa lunta (en ole koulutukseltani meteorologi tai sään ylijumala), en osaa antaa linja-autojen aikatauluja (en ole Matkahuollossa töissä eivätkä minkään sorttiset aikataulut kuulu toimenkuvaani enkä niitä mistään näe), televisiosta ei näy neloskanava (en ole nelosella töissä).... ja voisin jatkaa loputtomiin.
Ei se auta kuin punnita. En ehdota että vaihdat työpaikkaa, sillä tiedän itse kokemuksesta ettei niitä työpaikkoja pienemmillä paikkakunnilla noin vain ole. Meidänkin firman pomot tulevat pk-seudulta kuuntelemaan loppuunpalaneen väen huolia ja toteavat lakonisesti, että ei täällä ole mikään pakko olla töissä. Ei olekaan niin... oman alan töitä (koulutustakin siis on) on tarjolla pari kertaa vuodessa ja niille paikoille on hakijoita pilvin pimein. Yrittäähän aina silti pitää.
En osaa neuvoa muuta kuin: Mene hierojalle ja hommaa jumppakuminauha, jolla saat niskojasi vetreytettyä. Itsellä on käytössä ja sillä ehtii jumpata esimerkiksi jos puhelu asiakkaan kanssa venyy pidemmäksi. Ota huumori avuksi ja pura työkavereille paineita (tiedän kyllä yksityisyyden suojan ja että olet pannut nimesi paperiin jossa työasioita ei levitellä, mutta työkavereille voi purkautua kertomatta asiakkaan nimeä vaikka sen tietäisikin). Ja muista, että työaika on työn tekemistä varten. Ollaan me onnellisia siitä, että työpäivän päätyttyä voimme lähteä kotiin hyvillä mielin, sillä keskeytymättömässä asiakaspalvelutyössä "pöytä" on aina seuraavana päivänä puhdas. Tämä työ ei meinaan tekemällä lopu! Meille ei myöskään soitella työajan ulkopuolella (no ainakaan kovin yleisesti) kotiin, vaan työt loppuu kun kävelee ulos ovesta työvuoron päätteeksi.
saatko vuorolisiä? onko työ vuorotyötä? itselläni on taukoamaton vuorotyö (siis töissä voidaan olla ihan koska vain) ja joskus on pakko yrittää vaihtaa vuoroja (jos se on mahdollista) siten että saa olla siinä vuorossa mistä pitää. Joku tykkää päivävuorojen asiakkaista kun ne eivät ole humalassa, joku taas karttaa päivävuoroa koska silloin ovat pomot fyysisesti paikalla hengittämässä niskaan.
Toivon sinulle voimia. Meitä on paljon, jotka teemme samankaltaista työtä kuin sinä, ja ymmärrämme ettei se aina ole "ammatinvalintakysymys" vaan joskus on tehtävä sitä mitä on tarjolla... ja toisaalta jonkunhan nämä työtkin on tehtävä...
Jaksamista!- Loppuun palanut
Meillä ei varsinaisia vuorolisiä ole, kun esimerkiksi lauantaista vapaa on ennen työvuoroa, niin ei tule lauantailisääkään.
(sekin ottaa päähän...)
Sekalaisia vuoroja meilläkin on, eikä niihin voi esittää toiveita oikeastaan ollenkaan, koska ne tehdään ohjelmallisesti. Ja koska suurimmalla osalla on ihan eri palvelut, on vaikea edes vaihdella vuoroja. Noh, se kuuluu työn luonteeseen.
Niskoja vetreytän punttiksella ja nauhalla ja hierojalla. Mutta kun tässä monitorin ääressä istuu ja tihrustaa ja stressaa, niin jumiinhan ne menee väkisin. Eikä se auta yhtään, että väki vähenee, eikä uusia palkata kun on tulossa isot irtisanomiset (taas).
Tätä työtä tekisi, jos:
1. Sitä joku edes arvostaisi
2. Katsottaisiin muutakin kuin tehokkuuslukuja
3. Tajuttaisiin arvostaa kielitaitoa ja sitä, että ihmisellä on useankymmenen yrityksen palvelut
4. Ymmärrettäisiin taukojen merkitys hyvinvoinnille
5. Mahdollisuus vaikuttaa omiin työvuoroihin
6. Mahdollisuus toivoa vuoroa esim. häiden yms takia
7. Tajuttaisiin, että asiakaspalvelijallakin on elämää työn ulkopuolella.
8. Palkka olisi hitusen korkeampi kuin nyt!
- BeenThere
..Enirolla? Kuulostaa niin tutulta...
Olen itse ollut puhelinvaihteena, minulle myös soitettiin kaikenmaailman rekkulat ym. negatiiviset palautteet. Jos puhelut kasaantuvat ja ihmiset joutuvat odottamaan jonossa tulee siitäkin vastaaja-paralle huutia! Vieläkin oikein pistää vihaksi, kun mietin erästäkina asiakasta, joka soitti usein, aina vaihteen kautta ja jos en heti vastannut tai joutui odottamaan vähänkin linjalla, sain kuunnella raivomista "kuka sinut on tähän kouluttanut" "osaatko vastata puhelimeen" "en kuullut siellä saatana sinun ääntäsi enkä kenenkään muunkaan ääntä" jne jne jne. Kyllä oli raskasta! Jos nyt olisin samassa tilanteessa sanoisin tuolle asiakkaalle, että oi voi olinko nyt tosiaan NIIN huono vaihde, maailman suloisimmalla äänellä! Vittuilisin kyllä samalla tavalla päin naamaa! - samassa jamassa
No meillä vielä kivana lisänä että palkka määräytyy puheluiden arvostelemisten suhteen.
Eli niistä kuunnellaan satunnaisotanta ja ne arvostellaan ja sitten saat palkan sen mukaan oletko hyvä vai et.
Ja meillä on kamala määrä sellaisia palveluita joissa ihmiset huutaa suoraa huutoa ja on todella raivoissaan. Ja pitää muistaa olla asiakasystävällinen ja kiltti niille tai se tuntuu liksassa. - kuulostaa
Meninpä muinoin kesätöihin vastaavanlaisiin hommiin ja jämähdin niihin töihin pariksi vuodeksi,ja kun tänä päivänä kuuntelen samassa paikassa edelleen työskentelevän ystäväni kertomuksia yhä tiukemmasta kyttäämisestä ja kasvaneista vaatimuksista niin kiitän luojaani että pääsin sieltä pois...Päivääkään en olisi enää jaksanut sitä samaa paskaa.Hetkeäkään ei ollut hiljaista vaan puhelua pukkasi jatkuvalla syötöllä korvaan,tauon sai kyllä päälle mutta se näkyi heti tilastoissa joita todellakin kytättiin joka jumalan päivä.Luureissaoloaika oli määritetty niin tiukaksi että jos kerran päivän aikana kävit toisessa päässä rakennusta sijaitsevassa vessassa niin hyvästi bonukset...Saati sitten jos poltit tupakkaa niinkuin minä.Jos tilastot eivät miellyttäneet pikkuhitlereitten silmää niin kirjallista varoitusta pukkasi välittömästi.Eikä itse työkään niin tähdellistä ollut,kuolettavan yksitoikkoista ja puuduttavaa,mitä pahensi vielä entuudestaan se hirveä kyttääminen.
Joka kerta kun tunnen vähänkään puutumista nykyiseen työhöni niin muistelen tuota helvettiä ja osaan taas arvostaa nykyistä työpaikkaani..Asiakaspalvelutyötä puhelimitse teen edelleenkin mutta meininki on todella erilainen,tätä työpaikkaa en äkkiä vaihtaisi mihinkään.
Mun neuvoni on että ota hatkat nyt kun vielä pystyt,kerran täällä kuitenkin vaan eletään niin turha polttaa itseään loppuun työssä josta ei pysty nauttimaan.Kokemuksesta tiedän...Tsemppiä!:)- cc-työssä nyt just
On keskenään kovasti erilaisia call centereitä tai contact centereitä.
Yhteinen nimittäjä lienee se, että ne tuovat rahaa sekä asiakasyritykselle että sille yritykselle, jonka palveluksessa olet.
Ja kaikessa on kyse ulkoistettujen palveluiden hoitamisesta. Tässä on sitten unohdettu se yksi pieni asia: se Ihminen, joka niihin puheluihin vastaa.
Työssäjaksamisen yksi elinehto on, että saa tarpeeksi tietoa palveluista, joihin vastaa. Tämä ei ainakaan meillä toteudu. Tosin meillä on paljon myös sellaisa todella turhauttavia palveluita, joissa emme saa paljastaa, että kyseessä on ulkoistettu palvelu, pitää muistaa paljon ulkoa, ja silti ei ole mitään pääsyä kyseisen yrityksen rekistereihin tai tietoihin.
Tiedonpuute ja se, että tehokkuutta mitataan niin paljon, että ei voida edes palavereita järjestää, kiristävät ainakin meillä pinnaa. Aikaisemman esimiehen kanssa sentään yritettiin ylläpitää jonkinasteista palaverikäytäntöä. Nyt pitää vastausprosentit ja tavoitettavuusajat pitää niin huipussa, että ei voida pitää koulutuksia tai palavereita, koska ne ovat pois vastausajasta!
Olen ollut sellaisessakin paikassa töissä, jossa ihmistä arvostettiin ja jaksamisesta pidettiin huolta. Tämä ei ole sellainen. Täällä toteutuu kaikki ketjunaloittajan kuviot ja lisäksi muita juttuja. Itse aloin aktiivisesti hakea muita töitä pari viikkoa sitten. Pakko päästä pois ennenkuin pää räjähtää. - Burn Out
luen, niin onnellinen olen, että otin kyseisistä töistä loparit v.1998. Loppuun palaminen oli lähellä, tai sitten se tapahtui, sillä nykyäänkään en kestä enää minkäänlaista stressiä. Meno oli jo silloin kovaa, ja nykyään mikäli mahdollista vielä kovempaa. Älää uhratko terveyttänne epäinhimillisessä työssä. Itsekin jaksoin 9 vuotta. Ja siinä oli yli puolet liikaa.
- cc:ssä enää pakon edessä
Meillä ei saa vaihtaa eikä toivoa vuoroja.
Lisäksi uusia palveluita tulee kokoajan ja ne ovat aina vaan aivottomampia ja typerämpiä, ja asiakkaat aina vain kiukkuisempia.
Selvästi näkee, että asiakkailla alkaa olla pinna palanut kaikkiin ulkoistettuihin palveluihin. Suurimpaan osaan kun saa jättää vain soittopyynnön eikä saa mitään tietoa. Huomaan sen toki itsekin. Olenkin ottanut tavakseni lähestyä kaikkia yrityksiä nykyään sähköisesti, koska tiedän, kuinka suuri osa yrityksistä on ulkoistanut palvelunsa JA että siellä cc-päässä ei tiedetä, kun asiakasyritys ei uskalla antaa kuin minimimäärän tietoa eikä ollenkaan sitä olennaista tietoa.
Meiltä on 4 sairaslomalla burnoutin takia. Loput hakevat jatkuvasti muita duuneja. Kukaan ei jaksa eikä ketään enää kiinnosta. Onneksi edes kaverit on kivoja!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1396639
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495719- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434480Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523882- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522956Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242392- 352248
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152187