Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

psyykkisesti sairaat sukulaiset

Kirsikka

Minulta on mennyt välit poikki siskooni. Hänen tytär on masennuslomalla ja olen yli kolme vuotta
auttanut hänen tyttären perhettä. Siskoni sanoo, että olen taannuttanut hänen tyttären jolla on kaksi korkeakoulututkintoa? Kuinka käytännön
avulla voi masentuneen taannuttaa? Sitä en ymmärrä. Heillä on viisihenkinen perhe ja mies vuorotöissä.Olen työttömyysputkessa ja ehdin
autella.Se on myrkkyä siskolleni joka myös on
kotona, mutta ei halua auttaa käytännön asioissa.
MITÄ TEHDÄ VÄLIT ON POIKKI SISKOON ?????

16

3124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaksaa...

      Psyykkisesti sairaiden omaisten kanssa on kyllä todella monesti aivan turta. Masennukseen ja muihin psyykkisen sairauden pääoireisiin kuuluu juuri toisten ihmisten syyttely omasta pahasta olosta. Aina täytyy syy löytyä jostakin muualta. He ajattelevat juuri näin, jos tätä ei olisi aikanaan tapahtunut, minulla olisi nyt parempi olla. Ei uskalleta katsoa totuutta silmiin ja lähteä purkamaan ongelmaa sieltä, missä ongelma on eli omasta itsestä. Kun psyykkisesti sairas ihminen voi pahoin, hän purkaa sitä juuri syyttelemällä muita. Psyykkisesti sairas ihminen luo itselleen ns. turvapanssarin, jonka läpi ei ole menemistä. Jos yrität tulla lähelle, alkaa armoton itsesuojelu, joka pulppuaa ulos mitä omituisimmilla teoilla ja sanoilla. Psyykkisesti sairas ihminen unohtaa sillä hetkellä miksi sanoo, mitä sanoo ja etenkin kenelle sanoo. Psyykkisesti sairas ihminen siis visioi itselleen kuvitelman, miksi asiat on huonosti. Hän myös yleensä kertoo sitä ihmisille, joiden kanssa vielä on jotenkin väleissä. Ikävintä tässä juuri onkin, että kuuntelija, jolla ei ole tietoutta psyykkisesti sairaan ihmisen käyttäytymismallista saattaa lähteä mukaan tähän kuvitelmaan uskomalla hänen sanomaansa. Psyykkisesti sairas mieli luo jostakin ihmisistä pahoja ja viljelee tätä tietoonsa sitten muille, jotka hyvin äkkiä antavat sympatiansa juuri sairaalle ihmiselle, koska hän on niin alla päin, kun toinen ihminen on ollut niin paha hänelle. Psyykkinen sairaus on kova kestettävä,kun joudut olemaan tämän sairaan ihmisen luoma paha ihminen. Siinä monesti myös syytetyn mieli on paha. Olisi erittäin tärkeätä, että sisaresi lapset jotenkin puuttuisivat sisaresi käytökseen. Mielestäni sinun ei kannata alkaa purkaa tätä kuplaa, koska luultavasti tilanne vielä pahentuisi. Mutta jonkun on autettava sisartasi...Paras apu olisi tietenkin ammattiauttaja..usein vaan se on hankalampaa toteuttaa, koska psyykkisesti sairas ei koe olevansa ollenkaan sairas..kovasti voimia raskaaseen taisteluun..älä ota syytöksiä itseesi. Tiedät, että olet tehnyt parhaasi ja ole siitä hyvillä mielin...

      • auttaja

        On tosi kiva, että jaksat auttaa sukulaisia vaikka siitä et kiitosta ole saanut. Sairaan ihmisen on vaikea tajuta sitä, että tarvii apua. Hän voi olla vainoharhainen eli voipi luulla että kaikki jotka ovat hänen kanssaan tekemisessä tarkoittavat hänelle pahaa. Eli ei ymmärrä, että häntä sydämmellisesti autetaan.

        Ehkä myöhemmin kun tilanne tasaantuu niin he osaavat arvostaa työtäsi. Koita jaksaa ja varmaan tarvitsevat vielä sitä sinun apuasi.


      • "Masennukseen ja muihin psyykkisen sairauden pääoireisiin kuuluu juuri toisten ihmisten syyttely omasta pahasta olosta. Aina täytyy syy löytyä jostakin muualta."

        Mistä ihmeestä sosiaaliasiantuntijat ovat tuon saaneet päähänsä? Miten masennus liittyy toisten syyllistämiseen? Toisten säännönomainen syyttely omista ongelmista on asennevika. Eihän se vika aina voi löytyä muualta, kyllä sitä joskus itsessäkin on. Venkuloilla on ihmeellinen taito selittää itsensä syyttömäksi ja väsätä niitä ainaisia tekosyitään. Ilmeisesti omainen on jonkunlainen vastuunpakoilija.

        "Ei uskalleta katsoa totuutta silmiin ja lähteä purkamaan ongelmaa sieltä, missä ongelma on eli omasta itsestä."

        Niin mikä se totuus nyt olikaan? Osaatohan nyt erottaa oman mielipiteesi asiatiedoista? Toisen mielisairaus on aina mielestäni mielipidekysymys, hulluushan on sovinnainen käsite. Syy mainittuihin ongelmiin ei aina ole ns. hullussa. Elämä ei ole niin mustavalkoista kuin psykologia sen väittää olevan.


      • kaijahillevi
        Matti.W kirjoitti:

        "Masennukseen ja muihin psyykkisen sairauden pääoireisiin kuuluu juuri toisten ihmisten syyttely omasta pahasta olosta. Aina täytyy syy löytyä jostakin muualta."

        Mistä ihmeestä sosiaaliasiantuntijat ovat tuon saaneet päähänsä? Miten masennus liittyy toisten syyllistämiseen? Toisten säännönomainen syyttely omista ongelmista on asennevika. Eihän se vika aina voi löytyä muualta, kyllä sitä joskus itsessäkin on. Venkuloilla on ihmeellinen taito selittää itsensä syyttömäksi ja väsätä niitä ainaisia tekosyitään. Ilmeisesti omainen on jonkunlainen vastuunpakoilija.

        "Ei uskalleta katsoa totuutta silmiin ja lähteä purkamaan ongelmaa sieltä, missä ongelma on eli omasta itsestä."

        Niin mikä se totuus nyt olikaan? Osaatohan nyt erottaa oman mielipiteesi asiatiedoista? Toisen mielisairaus on aina mielestäni mielipidekysymys, hulluushan on sovinnainen käsite. Syy mainittuihin ongelmiin ei aina ole ns. hullussa. Elämä ei ole niin mustavalkoista kuin psykologia sen väittää olevan.

        Olet aivan oikeassa, toisten syyllistäminen mistä milloinkin ei ole mikään merkki että voidaan todellakin sanoa että on psyykkisesti sairas tai masentunut. Kyllä se on asenne kysymys tai luonne vika.


      • kirstu
        Matti.W kirjoitti:

        "Masennukseen ja muihin psyykkisen sairauden pääoireisiin kuuluu juuri toisten ihmisten syyttely omasta pahasta olosta. Aina täytyy syy löytyä jostakin muualta."

        Mistä ihmeestä sosiaaliasiantuntijat ovat tuon saaneet päähänsä? Miten masennus liittyy toisten syyllistämiseen? Toisten säännönomainen syyttely omista ongelmista on asennevika. Eihän se vika aina voi löytyä muualta, kyllä sitä joskus itsessäkin on. Venkuloilla on ihmeellinen taito selittää itsensä syyttömäksi ja väsätä niitä ainaisia tekosyitään. Ilmeisesti omainen on jonkunlainen vastuunpakoilija.

        "Ei uskalleta katsoa totuutta silmiin ja lähteä purkamaan ongelmaa sieltä, missä ongelma on eli omasta itsestä."

        Niin mikä se totuus nyt olikaan? Osaatohan nyt erottaa oman mielipiteesi asiatiedoista? Toisen mielisairaus on aina mielestäni mielipidekysymys, hulluushan on sovinnainen käsite. Syy mainittuihin ongelmiin ei aina ole ns. hullussa. Elämä ei ole niin mustavalkoista kuin psykologia sen väittää olevan.

        En tiedä,mulla on hukassa kaikki?
        Kuka voisi mua autaa Help APUA


      • Paula Hurri
        kirstu kirjoitti:

        En tiedä,mulla on hukassa kaikki?
        Kuka voisi mua autaa Help APUA

        Ikävää että ei mene hyvin! Ei mene mullakaan olen skitsofreenikko ja kyllä huomaa että kohdellaan toisen luokan "kansalaisena" Sen huomaa ennen sairastumista edeltävästä ajasta. Suku on pahinmmasta päästä. Tuntuu että kaikki tässä tuppukylässä on jotain vailla. Jos joskus haluaisi kertoa miltä tuntuu kukaan ei viitsi kuunnella. Mutta minun on kuunneltava ylä- ja alapään vaivat. Hävytöntä sillä olen jo aika iäkäs.


    • Onko Sinulla

      jos ei niin ei kaikki siskot pidä siitä että puutut heidän lapsensa elämään. He tuntevat olevansa huono äiti jos siskot puuttuvat ohjamaan heidän lastensa elämää. Myöskään lapset ei välitä äidistään jos tädit yrittävät omita lapset kun heillä ei ole omia. Mieleatäni tämä asia kuuluu siskosi tyttären miehelle hoitaa asiat.

      • kirsikka

        Hei,minulla on kaksi lasta ja kaksi lastenlasta.
        On vaan niin, että tämä siskontyttö on 3 vuotta sitten muuttanut ruotsista minun lähelleni.Oma äiti asuu 20 km päässä.Hän on (Rehtorin virkaa)hoitaessa tarvinnut käytännön apua lapsien kanssa kun mies on 3-vuoro työssä.Sitä olen antanut ja hän on paljon myös mieheltäni tarvinnut apua joka on samassa koulussa opettajana.Nythän hän on siis uupumislomalla.
        Kannan siitä huonoa omaa tuntoa,kun en uskalla käydä auttamassa, vaikka tykkään leipoa siivota ym., mutta kun siskoni ei pidä näistä asioista eikä itse halua auttaa eikä pääse kun perheessä
        yksi auto jolla mies käy työssä. Tämä kyllä vaivaa minua. Olen siis putkessa oleva työtön joka myös käyn omaa tytärtäni auttamassa kaikessa
        mihin hän minut pyytää haluaa sovimme ne etukäteen.Lapsenlapseni ovat jo 13 ja 10 vuotiaat. Tänään olen menossa näyttelijäperheeseen hoitamaan 13 10 ja 8 vuotiaita lapsia kun isä on tehnyt musikaalin
        ja äiti näyttelee illalla ja meidän pressa menee sen katsomaan. Siis minulla olisi hyvin paljon
        vielä voimia tehdä työtä, mutta kun olen 58v. en saa työtä tämä ikärasismi vaivaa suomen maata.
        Olen myyntisihteeri WSOY:ltä jäänyt putkeen.
        Putkeni ei vielä kasva horsmaa. Olen ehkä liian
        hempe. Kävin Lut srk. miete-ryhmässä, ei ollut oikein mulle sopiva. Lupasin kuitenkin niille leipoa.
        Tälläinen työtön paskiainen olen.


      • Kirsikka

        Kyllä on kaksi omaa lasta ja kaksi lastenlasta 13v. 10 v. He viettävät lomia kesäisin luonani.
        Kyllä käyn heillä auttamassa kun pyydetään ja sopii.
        Taloa olin rakentamassa heille,laatoittamassa ja maalamassa ym hanslankarihommia tekemässä.
        Tilanteen mukaan yritän auttaa kun voin, rahallisesti ja hoitamalla lapsia, että
        vanhemmat pääsevät kahdestaan ulos. Matkoille ja hääpäivän viettoon.
        Olen siis työtön ja terve jolla on paljon aikaa eli kaiket päivät.


      • Kirsikka
        Kirsikka kirjoitti:

        Kyllä on kaksi omaa lasta ja kaksi lastenlasta 13v. 10 v. He viettävät lomia kesäisin luonani.
        Kyllä käyn heillä auttamassa kun pyydetään ja sopii.
        Taloa olin rakentamassa heille,laatoittamassa ja maalamassa ym hanslankarihommia tekemässä.
        Tilanteen mukaan yritän auttaa kun voin, rahallisesti ja hoitamalla lapsia, että
        vanhemmat pääsevät kahdestaan ulos. Matkoille ja hääpäivän viettoon.
        Olen siis työtön ja terve jolla on paljon aikaa eli kaiket päivät.

        Kyllä on kaksi kappaletta. Toinen naimisissa ja kaksi lastenlasta 13v. 10v. Olen heitä hoitanut ja uttanut myös tarvittaessa ja pyydettäessä. Lapset mielellään kesät ovat meillä merenrannalla.
        Olen myös mieheni kanssa auttanut heidän talon rakennuksessa ja nyt se on valmis.

        Olen työtön jolla on paljon aikaa siis kaiket päivät,
        Siskontyttö on masennuslomalla ja mies kolmevuorotyössä.
        Kolme lasta ja paljon lääkärireissuja ym.. olen siinä sitten välikädessä. Oma äiti ei tule.
        Minä voisin mennä , kun mies on töissä yksi lapsi sairaalassa ja kaksi kotona. miten jakaa arkea silloin kun ihmiset ei riitä.
        Siskoni ei halua , että autan.
        Sitä en ymmärrä ja välit ovat menneet hänen kanssa poikki. Hän lähtee nyt Espanjaan.
        Hänellähän on tietysti kaikki oikeus tehdä mitä haluaa. Tyttö aiemmin asui Ruotsissa ja soitteli ja itki kun ei voi osallistua lastenlasten elämään. Kolme vuotta olisi voinut , mutta ei halua eikä jaksa. Tämä on se ongelma.
        Olen nyt ihan ulalla.


      • Anonyymi
        kirsikka kirjoitti:

        Hei,minulla on kaksi lasta ja kaksi lastenlasta.
        On vaan niin, että tämä siskontyttö on 3 vuotta sitten muuttanut ruotsista minun lähelleni.Oma äiti asuu 20 km päässä.Hän on (Rehtorin virkaa)hoitaessa tarvinnut käytännön apua lapsien kanssa kun mies on 3-vuoro työssä.Sitä olen antanut ja hän on paljon myös mieheltäni tarvinnut apua joka on samassa koulussa opettajana.Nythän hän on siis uupumislomalla.
        Kannan siitä huonoa omaa tuntoa,kun en uskalla käydä auttamassa, vaikka tykkään leipoa siivota ym., mutta kun siskoni ei pidä näistä asioista eikä itse halua auttaa eikä pääse kun perheessä
        yksi auto jolla mies käy työssä. Tämä kyllä vaivaa minua. Olen siis putkessa oleva työtön joka myös käyn omaa tytärtäni auttamassa kaikessa
        mihin hän minut pyytää haluaa sovimme ne etukäteen.Lapsenlapseni ovat jo 13 ja 10 vuotiaat. Tänään olen menossa näyttelijäperheeseen hoitamaan 13 10 ja 8 vuotiaita lapsia kun isä on tehnyt musikaalin
        ja äiti näyttelee illalla ja meidän pressa menee sen katsomaan. Siis minulla olisi hyvin paljon
        vielä voimia tehdä työtä, mutta kun olen 58v. en saa työtä tämä ikärasismi vaivaa suomen maata.
        Olen myyntisihteeri WSOY:ltä jäänyt putkeen.
        Putkeni ei vielä kasva horsmaa. Olen ehkä liian
        hempe. Kävin Lut srk. miete-ryhmässä, ei ollut oikein mulle sopiva. Lupasin kuitenkin niille leipoa.
        Tälläinen työtön paskiainen olen.

        Mitä se äiti näyttelee illalla,tussuako.


      • Anonyymi
        Kirsikka kirjoitti:

        Kyllä on kaksi omaa lasta ja kaksi lastenlasta 13v. 10 v. He viettävät lomia kesäisin luonani.
        Kyllä käyn heillä auttamassa kun pyydetään ja sopii.
        Taloa olin rakentamassa heille,laatoittamassa ja maalamassa ym hanslankarihommia tekemässä.
        Tilanteen mukaan yritän auttaa kun voin, rahallisesti ja hoitamalla lapsia, että
        vanhemmat pääsevät kahdestaan ulos. Matkoille ja hääpäivän viettoon.
        Olen siis työtön ja terve jolla on paljon aikaa eli kaiket päivät.

        Jaa jaa.


      • Anonyymi
        Kirsikka kirjoitti:

        Kyllä on kaksi kappaletta. Toinen naimisissa ja kaksi lastenlasta 13v. 10v. Olen heitä hoitanut ja uttanut myös tarvittaessa ja pyydettäessä. Lapset mielellään kesät ovat meillä merenrannalla.
        Olen myös mieheni kanssa auttanut heidän talon rakennuksessa ja nyt se on valmis.

        Olen työtön jolla on paljon aikaa siis kaiket päivät,
        Siskontyttö on masennuslomalla ja mies kolmevuorotyössä.
        Kolme lasta ja paljon lääkärireissuja ym.. olen siinä sitten välikädessä. Oma äiti ei tule.
        Minä voisin mennä , kun mies on töissä yksi lapsi sairaalassa ja kaksi kotona. miten jakaa arkea silloin kun ihmiset ei riitä.
        Siskoni ei halua , että autan.
        Sitä en ymmärrä ja välit ovat menneet hänen kanssa poikki. Hän lähtee nyt Espanjaan.
        Hänellähän on tietysti kaikki oikeus tehdä mitä haluaa. Tyttö aiemmin asui Ruotsissa ja soitteli ja itki kun ei voi osallistua lastenlasten elämään. Kolme vuotta olisi voinut , mutta ei halua eikä jaksa. Tämä on se ongelma.
        Olen nyt ihan ulalla.

        Sekaisin olet.


    • Anonyymi

      Äitini kuoltua olen huomannut miten sairas sukumme on. Haluan jatkaa elämää ilman kaikkia sukulaisia. Kuulin miten paljon selkäni takana on puhuttu pahaa.

    • Anonyymi

      Hanki itsellesi töitä toiselta paikkakunnalta ja muuta sinne. Älä ota yhteyttä sisareesi.

    • Anonyymi

      En lukenut, kuin aloituksen. Mutta kuulostaa siltä, että siskosi kokee syyllisyyttä tai epäonnistumista vanhempana tai sinun edessäsi. Yrittää ehkä siksi järkeillä kylmemmin mitä pitäisi tehdä ja irrottaa näin omaa pahaa oloaan siitä, että näyttää siltä, että sinulla on läheisemmät välit tyttäreensä, kuin hän käytännössä kykenisi, sillä heidän kohdallaan voi olla kyse siitä, että ovat tunne tasolla liian lähellä, ja saattaisi olla vaikeaa ottaa apua sellaiselta vastaan. Äidille voi masentunutkin purkaa pahaa oloaan eri tavoilla ja tehdä yhteisestä olemisesta käynnössä paljon vaikeampaa. Sinä taas olet siihen kauempaa pystynyt. Siskollasi voi olla ulos jäänyt ja syyllinen olo. Kuulostaa kipeältä. Toki nämä on vaan ulkopuolisen mietteitä lyhyestä aloituksesta, en siis muita ehtinyt lukea. Ja voi olla, että olen asiassa ihan väärässäkin. Mutta mieleen tulee se yksinkertainen ajatus. Että mitä jos kertoisit siskollesi, että sinulla on häntä ikävä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe