Työsuhdeauton kulujen

maksaminen

eli ihan tietämättömänä kysyn että mitenkä työsuhdeautojen kanssa hoidetaan yleensä kulut, kuten bensa ja huollot? Maksaako työntekijä ne omasta pussistaan ja firma korvaa ne palkassa kuun lopussa vai onko firmoilla jotain bensakortteja ja huoltosopimuksia yms. ?

5

4305

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • DI_

      Meidän firmassa (suurehko konserni) on osalla ns. "käyttöetu" ja osalla "täysi autoetu".

      Käyttöedussa huollot voi tehdä merkkiliikkeessä maksamatta mitään. Veloittavat suoraan leasing-yhtiötä. Bensat maksetaan itse omasta pussista. Tuulilasin pesunesteet, auton pesut, pyyhkijän sulat yms. ostetaan itse ja peritään työnantajalta matkalaskulla.

      Täydessä autoedussa on firman puolesta Neste asemille luottokortti, jolla voi tankata, pesettää auton, ostaa pesunesteet, valojen polttimot yms. suoraan firman piikkiin. Ei siis koskaan tarvitse itse maksaa mistään mitään. Ja huollot merkkiliikkeessä kuten käyttöedussa.

    • Työsuhdeautoilija

      ihan yrityksestä ja sopimuksesta. Toimintatapoja lienee yhtä paljon kuin toimijoita.

      Kuten edellinen vastaaja jo kertoikin, etuja on kahdenlaisia. Ja nuo ovat siis VEROTTAJAA kiinnostavia etumuotoja. Huoltojen kuuluminenkaan ei ole itsestäänselvyys, autoetu voi olla vain auton käyttöönantamisetu. Useimmiten kyseessä kuitenkin on ns. huoltoleasing palvelu, johon huollot kuuluu ilmaisena.

      Siinä on sitten paljon eroja, mitä kustannuksia työnantaja korvaa. Yleisiä korvattavia ovat vakuutukset ja verot, katsastukset, joskus jopa parkkisakot.
      Kannattaa siis kysellä omalta työnantajalta heidän tavoistaan ja siitä, onko heillä jotain sopimuksia leasing-yhtiöiden kanssa.
      Eli eroavaisuudet muodostuu siis
      1) Leasingyhtiön ja yrityksen välisestä sopimuksesta (ostettavasta palvelusta)
      ja
      2) Työnantajan ja edun saajan välisestä sopimuksesta.

      • Työsuhdeautoilija

        ...mainita, että eri yrityksillä on myös eri käytäntöjä siitä, tuleeko autoetu palkan päälle, vai katsotaanko se osaksi palkkaa.
        Jos se tulee palkan päälle, käteen jäävä rahapalkka on (bruttopalkka auton verotusarvo) * (1-vero%) - auton verotusarvo.

        Jotkut yritykset vähentävät osan auton leasinghinnasta (siis hinta, jonka yritys maksaa leasingyhtiölle) palkasta, jolloin käteen jäävä rahapalkka on
        (bruttopalkka - vähennys auton verotusarvo)*(1-vero%) - auton verotusarvo.


    • Diesel

      Meneekö Diesel- ja autovero myös yrityksen piikkiin?
      Onko tästä myös yrityskohtaisia käytäntöjä?

      • yrityskohtaisesti

        Täydessä autoedussa menevät varmasti aina yrityksen piikkiin.

        Käyttöedussa on eroja: autovero (käyttömaksu) menee varmaankin liki aina yrityksen piikkiin, diesel-verossa on varmasti selkeimmin eri käytäntöjä. Nämä on yksilöity kunkin firman autopolitiikassa.

        Periaatteessa haltija (=firma) on vastuussa verosta, eli vaikkapa firmasta lähtiessä voi tulla halu jättää verot maksamatta. Ja koska vero maksetaan etukäteen, niin periaatteessa pitäisi sitten kait saada takaisinkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      155
      11111
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3103
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      215
      2962
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2167
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1928
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1746
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1739
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      52
      1672
    9. 85
      1648
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1627
    Aihe