Olen suunnitellut lähteväni Ranskaan vaihtoon syksyllä 2006. Opiskelen amk:ssa liiketaloutta.
Onko joku ollut Ranskassa? Onko hyviä/huonoja kokemuksia?
Itse olen suunnitellut meneväni (siis mikäli pääsen) Lilleen Espemen kouluun tai Vichyyn Blaire Pascalin kouluuun. Onko tuttuja?
Onko kenties joku muu suunnitellut samoja kouluja?
Kaikki info tervetullutta! :)
RANSKAAN VAIHTOON
15
3567
Vastaukset
- tervetuloo
tervetuloa byrokratia helvettii ja perseettömien miesten maahan! joo no on täällä välillä iha hauskaaki! Oon ite Pariisissa.
- j'aime France
Onkos asiat noin pahasti,vVai oliko vain huono päivä?
Mä oon sitten taas kuullut lähes pelkästään ylistyssanoja Ranskasta.
Tietty kaikki aattelee asiat eri tavalla.. - lyon
Byrokratia on todellakin järkyttävää, mut kyllä ne miehet mun mielestä hyväperseisiä on. En sit tiiä, jos ne on täällä Lyonissa parempia kuin Pariisissa ;) Täällä viihtyy, kunhan kieltä oppii riittävän hyvin.
- hennuliini
j'aime France kirjoitti:
Onkos asiat noin pahasti,vVai oliko vain huono päivä?
Mä oon sitten taas kuullut lähes pelkästään ylistyssanoja Ranskasta.
Tietty kaikki aattelee asiat eri tavalla..Aikas hassua, että oot kuullu vaan ylistäviä kommentteja Ranskasta. Yleensä asia ei ole näin vaan pikemminkin toisinpäin =D Turha sinne sillä asenteella on lähteä, että kaikki on ihanaa ja ranskalaiset ovat ihania. Itse tykkään paikasta kovasti, vaikkä välillä moni asia suuresti ihmetytti.
- j'aime France
hennuliini kirjoitti:
Aikas hassua, että oot kuullu vaan ylistäviä kommentteja Ranskasta. Yleensä asia ei ole näin vaan pikemminkin toisinpäin =D Turha sinne sillä asenteella on lähteä, että kaikki on ihanaa ja ranskalaiset ovat ihania. Itse tykkään paikasta kovasti, vaikkä välillä moni asia suuresti ihmetytti.
Noh, onneksi osaan pitää järjen kädessä enkä lähde maailmalle palloilemaan -kaikki on ihanaa, ranskalaiset ovat ihania- asenteella.
Varmasti monet asiat ihmetyttää myös minua. Kaikilta vain joilta olen paikasta kysellyt, olen saanut rohkaisu kommentteja, ja olin niin ihmeissäni täältä saaduista vastauksista. Onneksi osaan silti tehdä oman mielipiteeni itse! - j'aime France
lyon kirjoitti:
Byrokratia on todellakin järkyttävää, mut kyllä ne miehet mun mielestä hyväperseisiä on. En sit tiiä, jos ne on täällä Lyonissa parempia kuin Pariisissa ;) Täällä viihtyy, kunhan kieltä oppii riittävän hyvin.
Sanoit että viihtyy, jos kieltä oppii riittävän hyvin. Itse aion sellaiseen kouluun, jossa opetus on ranskaksi.
Tarvitseeko siellä muuten osata hyvin ranskaa, jotta selviää kaikesta tosta byrokratiasta yms. - ranska on jees!
j'aime France kirjoitti:
Sanoit että viihtyy, jos kieltä oppii riittävän hyvin. Itse aion sellaiseen kouluun, jossa opetus on ranskaksi.
Tarvitseeko siellä muuten osata hyvin ranskaa, jotta selviää kaikesta tosta byrokratiasta yms.Englannilla ei byrokratian kanssa pärjää, ikävä kyllä. Harvoissa virastoissa, toimistoissa ym. on ketään joka puhuu englantia kunnolla. Kyllä lähtiessä on hyvä ranskaa osata, toisaalta noissa hommissa se myös kehittyy aika nopeasti.
- j'adora la France
j'aime France kirjoitti:
Tarvitseeko siellä muuten osata hyvin ranskaa, jotta selviää kaikesta tosta byrokratiasta yms.No kyllä pitää osata hyvin ranskaa, jos siellä aiot opiskella.
Itse olen opiskellut yliopistossa Pariisissa.
Voin sanoa että kyllä rakastan tuota kaupunkia ja ranskalaista elämänmenoa, kulttuuria ja ranskalaisia! Mutta elämä on siellä myös vaativampaa, erityisesti Pariisissa.
Niin, ja kirjoitusasuun kuuluu lisätä artikkeli la, joten suosittelen vielä hieman hiomaan kielitaitoasi mikäli aiot selvitä kaikesta kuuluisasta byrokratiasta. Pas de soucis mais sois réaliste. - pitää
j'adora la France kirjoitti:
No kyllä pitää osata hyvin ranskaa, jos siellä aiot opiskella.
Voin sanoa että kyllä rakastan tuota kaupunkia ja ranskalaista elämänmenoa, kulttuuria ja ranskalaisia! Mutta elämä on siellä myös vaativampaa, erityisesti Pariisissa.
Niin, ja kirjoitusasuun kuuluu lisätä artikkeli la, joten suosittelen vielä hieman hiomaan kielitaitoasi mikäli aiot selvitä kaikesta kuuluisasta byrokratiasta. Pas de soucis mais sois réaliste.lsätä artikkeli. Kysymys on kuitenkin maasta, jolloin artikkelin käyttö ei käsittääkseni aina ole välttämätöntä, kun kaikki tietävät, mistä puhutaan. Varsinkin puhekielessä. Siis haluaisin vain tietää onko tähän joku kieliopillinen sääntö?Sen verran voin lohduttaa, että ei maailma artikkeleihin kaadu. Ne tulevat ajan myötä, kaikessa ei voi olla täydellinen...
- Thierry
pitää kirjoitti:
lsätä artikkeli. Kysymys on kuitenkin maasta, jolloin artikkelin käyttö ei käsittääkseni aina ole välttämätöntä, kun kaikki tietävät, mistä puhutaan. Varsinkin puhekielessä. Siis haluaisin vain tietää onko tähän joku kieliopillinen sääntö?Sen verran voin lohduttaa, että ei maailma artikkeleihin kaadu. Ne tulevat ajan myötä, kaikessa ei voi olla täydellinen...
Kyllä siihen mun käsittäkseni se artikkeli pitää laittaa, vaikka en mitään tarkkaa kielioppisääntöä osaakaan sanoa. Mutta siinä olet oikeassa, että artikkeleihin ei maailma kaadu, ulkomailla yleensä riittää että tulee ymmärretyksi, ja se ei ole artikkeleista ym. pikkuasioista kiinni. Kaikki ajallaan...
- kielipoliisi
j'adora la France kirjoitti:
No kyllä pitää osata hyvin ranskaa, jos siellä aiot opiskella.
Niin, ja kirjoitusasuun kuuluu lisätä artikkeli la, joten suosittelen vielä hieman hiomaan kielitaitoasi mikäli aiot selvitä kaikesta kuuluisasta byrokratiasta. Pas de soucis mais sois réaliste."J'adora la France", persoonapäätteet kohillaan ja sillee.
- silja
kielipoliisi kirjoitti:
"J'adora la France", persoonapäätteet kohillaan ja sillee.
Jep, jep. Pariisin yliopistossa opiskellut ja peruskielioppi heittää näinkin pahasti. Joo-o.
J'adore la France (preesens)
Tuo "adora" on 3.persoonan futuuri.
Itse en ole Ranskassa opiskellut, mutta asunut ja ollut töissä eli hieman on kokemusperää ko. maasta. On totta, että asiat hoidetaan siellä usein vaikeammin, vaikka helpompiakin tapoja varmasti löytyisi. Työnantajat ovat yleensä tarkkoja poissaoloista ja vaativat flunssastakin lääkärintodistuksen. Itse jouduin töihin palatessani ensin antamaan lääkärintodistuksen lähimmälle esimiehelleni, sitten viemään sen service pay:hin, joka hoitaa mm. työntekijän palkka-asioita, sama paperi lähti vielä yrityksen toisellekin osastolle ja lääkelasku lääkärintodistus piti hoitaa Ranskan Kelalle, joka korvasi minulle lääkkeet. Eli kaikista papereista saa ottaa sen tusinan kopioita.
Eräs englantilainen ystäväni totesikin "France is the most organized unorganized society." Samoilla linjoilla ollaan.
Pariisissa englanninkielellä pärjää hyvin (virastot ja pankit ainoina poikkeuksina), muualla Ranskassa on hyvä osata ainakin edes vähän ranskaa. Jos yliopistoon olet menossa opiskelemaan niin suosittelen ranskan preppauskurssia ennen lähtöä. Ystäväni mukaan proffat eivät kohtele vaihtareita sen erityisemmin kuin muitakaan opiskelijoita ja olettavat heidän selviytyvän hyvin ranskankielellä (luennot, tentit). Käytäntö kuitenkin opettaa, joten ei huolta. Oppimaanhan sinne ollaan menossa!
Muista myös, että kun ihmiset kertovat kokemuksistaan Ranskasta, niin pääosa puhuu vain ja ainoastaan Pariisista. Pariisia ei voi mitenkään verrata muuhun Ranskaan, koska ns. centralisation on vaikuttanut kaupungin kehitykseen niin paljon. Ihmiset, tavat ja ajattelumallit eroavat eri provinsseissa toisistaan hämmästyttävän paljon ja varsinkin Pariisi on kuin toiselta planeetalta. Itse olen suurimman osan ajastani asunut Pariisissa ja esim. Etelä-Ranskaan ja Alpeille meno kyllä avasi silmät.
Ranska on hieno maa ja sen kokeminen riippu täysin omasta asenteesta. - mademoiselle A.
kielipoliisi kirjoitti:
"J'adora la France", persoonapäätteet kohillaan ja sillee.
Oh là là...! C'est vrai! Il s'agit bien une faute écrite, je l'ai remarqué moi aussi, après avoir envoyé le message. Mais bon, je vous excuse cordialement. Alors, j'adore la France et je l'adorera toujours. :)
Bonne journée!
- Ranskassa oleva
Juu, tänne vaan vaihtoon! Ei kannata kyllä odottaa mitään opintosuorituksia, kun yliopisto saattaa olla puolet vuodesta lakossa, kuten tänä vuonna... No, minä lomailen täällä ja pidän hauskaa, kun ei ole luentoja, mutta toivottavasti opintotukilautakunta ymmärtää miksen ole suorittanut koko keväänä mitään!
(Huomatkaa ironia.) - :-)
Mäkin olen lähdössä syksyllä Pariisiin vaihtoon, mutta asunto tuottaa nyt ongelmia, haluaisin löytää jonkun missä viihtyy, mutta hinnat on ihan älyttömiä, enkä halua että koko juttu kaatuu asunnon löytymiseen.. Kellään mitään ideoita?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244666- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483105- 542667
- 2062621
- 512599
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322400- 1522328
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081539