Kertokaahan entiset ja nykyiset automyyjät, millaista työ on? Mikä on myyjien keskimääräinen ansio? Mikä on työaika? jne.
Automyyjäksi!?
10
1517
Vastaukset
- :-@
Pohjapalkka on korkeintaan 500€ ja siihen saat sitten raataa loput päälle. Työaika on loputon, aamusta iltakahdeksaan asti ja sitten vielä omat asiakas- ja markkinointitoimet päälle. Varautua saa tekemään 7 päivää viikossa. Tämä siis yrittäjävetoisena toimintana.
Toisaalta saat hyvin pitkälle päättää ne työaikasi. Kun kauppa käy, niin se ei katso kellonaikaa. Varaudu kovaan kilpailuun. Kun merkki on asiakkaalla valittu, valitaan vielä se myyjä. Samasta potista ja potilaasta on aina kisaa.
Vaikein osuus on valmentautua vaihdokkien ja välirahojen arviointiin. Asiakkaalle se on aina liikaa ja itselesi liian vähän. Saat palkkasi tuloksen perusteella ja se on aikamoista taiteilua. Muista: asiakkaat tulevat hyvän myyjän mukana - kyse ei ole välttämättä mitä merkkiä kulloinkin kauppaat - maailma muuttuu.- Myyjä
vaikka olisi pelkkä provikka! Miksi mielestäsi töissä pitäisi olla kahdeksaan asti, jos autoliikkeet menevät yleensä jo kuudelta kiinni? Vai meinaatko, että paperihommia olisi niin paljon?
Olen sitä mieltä, että ei se asiakas myyjää valitse, vaan paremminkin myyjä asiakkaan! Eihän autoliikkeessa myyjät ole missään rivissä mistä asiakkaat myyjän valitsevat? ;) Asiakas marssii mielestäni ensimmäisen myyjän luokse jonka näkee... Muussa tapauksessa myyjä näkee asiakkaan, ja menee sen luokse!
Olen autoliikkeissä katsellut noita automyyjien hommia, niin ei ne mielestäni kyllä miltään raatamiselta vaikuta!!!???
Tuota välirahan ja vaihdokkien arviointia olen itsekkin pohtinut, että saattaa olla kyllä melkoisen vaikeaa??? Hintaan kun vielä vaikuttaa niin tosi moni asia... Sekään ei ole hyvä jos tekee firman kannalta hyvän diilin, koska asiakas voi lopulta kokea tehneensä huonot kaupat, eikä välttämättä tule samaan liikkeeseen toiste? Ja huono kello kauas kuluu...
Itse työskentelen tällä hetkellä tukkumyyjänä, ja olen vain tehnyt tätä samaa duunia niin monta vuotta, että meinaa alkaa himan kypsyttämään! ;D
Toinen ala josta olen ollut kiinnostunut on kiinteistöala, mutta siinä sitä todellakin joutuu kaiket illat ja viikonloput ramppaamaan esittelyissa etc.
- Automyyjä
Automyyjän työ on todella mukavaa.
Mihin muuhun työhön pääset kansakoulupohjalta ja
saat ministerin palkkaa.
Ajattele olet työssä 24 h /vrk ja juot 20 -30 kuppia kahvia päivässä
palkinnoksi saat 5000 euroa kuussa... - Iron Mike
Huippumyyjäni ansaitsevat vähintään 6000 eroa kuukaudessa. Palkka koostuu pohjapalkasta ja provikoista ja ylityökorvauksista. Palkka vaihtelee kuukausittain melkoisesti myynnin mukaan.
Autoliikkeiden omistajat, kuten esim. minä ovat järjestään miljonäärejä. Useat heistä, ovat aloittaneet automyyjinä.
Auton myynti merkkiliikkeissä on helppoa, sillä myyntipäällikkö päättää lopulta kaupan ja hinnoittelee vaihtoauton. Myyjälle jää vain asiakaspalvelu ja tuotteen esittely. Helppoa kuin mikä, jopa sinä saattaisit pystyä siihen:-)- vaihtoautomyyjä
mä en tolla 6000e/kk viitsisi edes nousta aamulla sängystä
- Myyjä
kuinka helevetin paljon töitä tuohon päästäkseen täytyy keskimäärin tehdä? Joku väläytti että 24 h /vrk ja 7 vrk/vko!?
Minkä suuruinen se provikka keskimäärin on? - ihmettelen
vielä tuo sekopää jaksaa fantasioida pitävänsä autoliikettä ja uneksia miljoonista. ei kukaan oikea "miljoonikko" viitsi haaskata aikaansa netissä nörttien kanssa eikä etenkään kehua rahoillaan. älä jauha paskaa, surkimus.
- S
Luin kaikki saamasi vastaukset ja voin kertoa "Iron Miken" puhuvan - paskaa!!!
15 vuotta tätä työtä tehneenä tiedän alasta aivan tarpeeksi paljon. Olen nähnyt 80-luvun nousuhuuman ja 90-luvun alun lama-ajan. Kaikkina näinä aikoina olen ollut työssä.
Palkka on asia, johon en vastausta anna, koska se on kiinni suurelta osin sinusta itsestäsi. Palkkaasi vaikuttavat paljon myös työympäristö, työkaverit, työnantajat, esimiehet. Nämä kaikki mainitsemani asiat vaikuttavat motivaatioosi, eli siis suoraan palkkaasi. Provisiopalkassa ei ole mitään vikaa. Itse en ole koskaan muuta palkkaa saanutkaan, mutta toimeen on tultu huonoinakin aikoina. Sen verran voin paljastaa, että parhaasta vuosiansiostani putosin lamavuosien huonoimpana vuonna yli 80tmk!!! Silti en halunnut alaa vaihtaa.
Työaikasi voivat pahimmassa tapauksessa olla pitkiä. Itselläni on loistava työnantaja, jonka kanssa tulen erinomaisesti toimeen. Siihenkin on tietysti syynä se, että teen työni niin hyvin, ettei siihen ole pomoilla mitään sanomista. Myös siitä syystä voin ja saan pitää ylimääräisiä vapaapäiviä lähes niin paljon kuin haluan. Eli kun kauppa käy, palkkasi on varmasti riittävän hyvä ja esimiehesi tyytyväisiä, kuten varmasti olet itsekin. Onnistuminen luo lisää onnistumisia. Vuosien tuoma kokemus (ja asiakaspiiri) on tuonut varmuutta ja nautin jokaisesta tekemästäni työpäivästä.
Joku vastaajista sanoi, että kun teet hyvän kaupan on pomo tyytyväinen ja asiakas tyytymätön. Tämän mielipiteen voi jättää omaan arvoonsa, se ei todellakaan pidä paikkaansa. Se on luulo, joka perustuu ajatukseen asiakkaan huijaamisesta. Idioottimainen väite, jonka takana ei voi seistä tämän alan ammattilainen.
Asiakasta ei voi "ryöstää" kuin kerran. Toki voit tämänkin tehdä jollekin ihmiselle, mutta luuletko että sama asiakas palaa takaisin luoksesi tekemään seuraavaa kauppaa, tuskin! Jatkuvuus on todella tärkeä asia, jonka valitettavan harvat tällä alalla osaavat.
Autojen hinnoittelu on oma lukunsa. Tälläkin hetkellä on autoliikkeissä myyjiä, jotka eivät valitettavasti ammattiaan osaa. Eivät osaa vaikka ovat useat olleet alalla jo vuosia. Käytetyn auton hinnoittelussa pitää osata ottaa huomioon monia asioita. Ensimmäinen ja tärkein asian on kuitenkin se, tuletko toimeen toisten ihmisten kanssa. Jos tuntuu vaikealta jutella ventovieraille, unohda tämä työ. Jos taas tutustuminen ja lähestyminen erilaisiin ihmisiin tuntuu luontevalta, olet askeleen lähempänä tätä ammattia. Hinnoittelun oppii varmasti. Ei tämäkään työ vaadi kuin "normaalijärkeä" ja jonkun verran asioihin perehtymistä. Taikuutta tai mitään poppakonsteja ei ole olemassa.
Jos luotat itseesi, luottaa asiakaskin sinuun. Terve toimintapa ei pidä sisällään pettämistä, valehtelua eikä minkäänlaista kieroilua.
On ollut mukavaa huomata näiden vuosien aikana, että olen myynyt autoja moniin perheisiin jo sukupolvelta toiselle.
Onnea jos päätät ryhtyä alalle, sitäkin tarvitaan!
Tee muutama kierros autoliikkeissä ja varmasti löydät, ikävä kyllä, ylimielisiä euroopanomistajia, jotka luulevat työsuhdeautolla liikkuessaan olevansa maailman napoja. Nämä mulkut pilaavat valitettavasti ammattikuntamme mainetta. Usein he ovat juuri alalle tulleita, ja ovat ressukat niin hukassa ja peloissaan, että peittävät sen olemalla ylimielisiä paskiaisia. He eivät koskaan pääse samalle tasolle asiakkaan kanssa eivätkä pysty asettumaan toisen asemaan eivätkä näin ollen siis osaa ammattiaan.- Myyjä
niistä työajoista, elikkäs niin miten pitkiä ne nyt sitten on, ja monestako moneen yleensä?
Itse arvioisin työajan alkavan 8-9 aikoihin ja päättyvän 16-18 aikoihin? Olenko väärässä? Autoliikkeethän ovat auki myös lauantaisin ja silloin tällöin myös sunnuntaisin, kun on autonäyttelyitä jne... - S
Myyjä kirjoitti:
niistä työajoista, elikkäs niin miten pitkiä ne nyt sitten on, ja monestako moneen yleensä?
Itse arvioisin työajan alkavan 8-9 aikoihin ja päättyvän 16-18 aikoihin? Olenko väärässä? Autoliikkeethän ovat auki myös lauantaisin ja silloin tällöin myös sunnuntaisin, kun on autonäyttelyitä jne...Aloitin varsin nuorena automyyjän ammatin. Silloin elettiin 80-lukua. Liike oli auki arkisin klo.9-17 la.10-14.
Tein siis usein töitä kuutena päivänä viikossa. Muutamia kertoja vuodessa sunnuntainäyttelyt, jotka olivat 3-4 tuntisia päiviä.
Silloin ei itselläni perheasiat kärsineet työajoista, koska en ollut perheellinen. Nuorena olin halukaskin tekemään pitkiä viikkoja ja tunsin, että vain tekemällä opin tämän työn. Nykyisin tilanne on toinen. Jo pelkästään perhesyiden vuoksi en ole halukas viettämään viikonloppuja kiinni autokaupassa. Lapset ja harrasteet kuuluvat elämään niin isona asiana, etten ole valmis viettämään kaikkia lauantai ja sunnuntaipäiviä töitä tehden. Kuten sanoin aikaisemmassa viestissäni olen ehkä poikkeuksellisen hyvässä asemassa muihin automyyjiin nähden, koska tulen työnantajani kanssa erinomaisesti toimeen. Launtaitöitä teen toki joskus nytkin. Kuitenkin useimmiten yhden launtain/kk. Erittäin harvoin osuu kohdalle kuukausi, jolloin teen kaksi lauantaita. Lauantaitöistä saan arkivapaan, jonka voin pitää itselleni sopivana ajankohtana. Kovin monessa autoliikkeessä ei asiat ole näin hyvin. Myyjät ovat väsyneitä, kireitä, tuntimääriin nähden alipalkattuja, mutta jostain syystä tämän ammatin edustajissa on niin paljon "lampaita" etteivät he uskalla pitää puoliaan näissä asioissa. Pelkäänpä pahoin, että ne henkilöt eivät kunnolla pärjää asiakkaittensakaan kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2004363
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!422016- 621687
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1331363Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3581337Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss93959SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä26923Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse10899Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte170818Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9186696