Haluan nyt tarkistaa olenko ymmärtänyt tämän vhh-asian oikein. Eli vhh-ruokavaliolla syödään lihaa ja kalaa paljon mutta ei leipää, riisiä, perunaa tai pastaa? Siis noin pelkistetysti sanottuna? Ja sillä ruokavaliolla laihtuu ja pysyy hyvin normaalipainossa ja kolesteroli ja verenpaine pysyvät kunnossa?
Kysymys vhh-ruokavaliosta
23
1300
Vastaukset
- Olga
Mutta lihaa ja kalaa ei syödä paljon, sen lisäksi syödään myös kasviksia, marjoja ja maitotuotteita.
Ruokavaliosta pois on myös sokeri ja teolliset rasvat, hyvä olisi välttää myös makeutus- ja säilöntäaineita sekä teollisia rasvoja.
Tässäpä sinulle havainnollinen taulukko:
http://karppaus.info/ruoto/index.php?sivu=ateriamatriisi- Ihmettelijä
Olen tältä palstalta lukenut että vhh-ruokavaliota on aika vaikea noudattaa kasvissyöjänä juuri tuon vuoksi että liha ja kala kuuluu perusruoka-aineisiin.
Sitä vain ihmettelin että jos tuo kaikki pitää paikkansa, miksi vegaanit eivät ole ylipainoisia kun syövät juuri noita mitkä vhh-ruokavalion mukaan aiheuttavat lihavuuden? - vegaanikin
Ihmettelijä kirjoitti:
Olen tältä palstalta lukenut että vhh-ruokavaliota on aika vaikea noudattaa kasvissyöjänä juuri tuon vuoksi että liha ja kala kuuluu perusruoka-aineisiin.
Sitä vain ihmettelin että jos tuo kaikki pitää paikkansa, miksi vegaanit eivät ole ylipainoisia kun syövät juuri noita mitkä vhh-ruokavalion mukaan aiheuttavat lihavuuden?on ylipainoinen, katsele vähän tarkemmin ympärillesi.
- hyvin
Ihmettelijä kirjoitti:
Sitä vain ihmettelin että jos tuo kaikki pitää paikkansa, miksi vegaanit eivät ole ylipainoisia kun syövät juuri noita mitkä vhh-ruokavalion mukaan aiheuttavat lihavuuden?oivallettu.
- aika moni
vegaanikin kirjoitti:
on ylipainoinen, katsele vähän tarkemmin ympärillesi.
laihakin kärsii korkeasta kolesterolista ja verenpaineesta.
- Mietinpä vaan
Ihmettelijä kirjoitti:
Sitä vain ihmettelin että jos tuo kaikki pitää paikkansa, miksi vegaanit eivät ole ylipainoisia kun syövät juuri noita mitkä vhh-ruokavalion mukaan aiheuttavat lihavuuden?Taas täällä vedetään mutkat suoriksi.
Ensinnäkin. Kaikilla ruokavalioilla voi lihota tai laihtua, niin vähärasvaisella kuin vähähiilihydraattisellakin. Helpointa lihominen lienee, kun yhdistää runsaat hiilihydraatit ja runsaan rasvan.
Jos taas haluaa laihtua, lienee yleisin tapa vähentää radikaalisti rasvan ja proteiinin käyttöä. Vaihtoehtona on esim. tämä VHH, jossa vähennetään radikaalisti hiilihydraatin määrää.
Varmaan tiedätkin, mitkä noista ovat keholle välttämättömiä rakennusaineita, ja mitkä toimivat vain energianlähteenä.
Vegaaniruokavaliollakin on aivan hyvin mahdollista lihoa, jos syö paljon puhdistettuja hiilihydraatteja. En tunne yhtään vegaania, enkä heidän ruokavalionsa koostumusta, joten en lähde enempää kysymystäsi spekuloimaan. Sinä ilmeisesti tiedät, että vegaanien ruokavalio koostuu lähinnä sokerista, riisistä, perunasta ja valkoisen jauhon tuotteista? - Ihmettelijä
Mietinpä vaan kirjoitti:
Taas täällä vedetään mutkat suoriksi.
Ensinnäkin. Kaikilla ruokavalioilla voi lihota tai laihtua, niin vähärasvaisella kuin vähähiilihydraattisellakin. Helpointa lihominen lienee, kun yhdistää runsaat hiilihydraatit ja runsaan rasvan.
Jos taas haluaa laihtua, lienee yleisin tapa vähentää radikaalisti rasvan ja proteiinin käyttöä. Vaihtoehtona on esim. tämä VHH, jossa vähennetään radikaalisti hiilihydraatin määrää.
Varmaan tiedätkin, mitkä noista ovat keholle välttämättömiä rakennusaineita, ja mitkä toimivat vain energianlähteenä.
Vegaaniruokavaliollakin on aivan hyvin mahdollista lihoa, jos syö paljon puhdistettuja hiilihydraatteja. En tunne yhtään vegaania, enkä heidän ruokavalionsa koostumusta, joten en lähde enempää kysymystäsi spekuloimaan. Sinä ilmeisesti tiedät, että vegaanien ruokavalio koostuu lähinnä sokerista, riisistä, perunasta ja valkoisen jauhon tuotteista?Tunnen monia vegaaneja, ja vielä enemmän vegetaristeja, ja he kaikki syövät paljon riisiä, perunaa ja pastaa. Sen takia ihmettelin että miten he kaikki sitten ovat niin hoikkia kun tällä palstalla usein lukee että niitä syömällä lihoo. Kyllä tiedän että joka ruokavaliolla voi lihoa ja laihtua, mutta kun aika moni vain tuntuu vannovan yhden ja ainoan oikean nimeen... En siis halunnut lähteä v-uilemaan tai mitään, vaan ihan oikeasti ihmettelin asiaa. Itse en siis noudata vhh-ruokavaliota enkä vanno minkään muunkaan ruokavalion nimeen, teen itse oman ruokavalioni ja hyvin toimii.
Tuota en kyllä allekirjoita että pitää radikaalisti vähentää proteiinia jos haluaa laihtua! Sittenhän lihas vähenee eikä läski. - lihavien lautasten sisältöä.
Ihmettelijä kirjoitti:
Tunnen monia vegaaneja, ja vielä enemmän vegetaristeja, ja he kaikki syövät paljon riisiä, perunaa ja pastaa. Sen takia ihmettelin että miten he kaikki sitten ovat niin hoikkia kun tällä palstalla usein lukee että niitä syömällä lihoo. Kyllä tiedän että joka ruokavaliolla voi lihoa ja laihtua, mutta kun aika moni vain tuntuu vannovan yhden ja ainoan oikean nimeen... En siis halunnut lähteä v-uilemaan tai mitään, vaan ihan oikeasti ihmettelin asiaa. Itse en siis noudata vhh-ruokavaliota enkä vanno minkään muunkaan ruokavalion nimeen, teen itse oman ruokavalioni ja hyvin toimii.
Tuota en kyllä allekirjoita että pitää radikaalisti vähentää proteiinia jos haluaa laihtua! Sittenhän lihas vähenee eikä läski.Ja mitä siellä olikaan paljon, perunaa, pastaa ja riisiä, ja leipää kyyti pojaksi.
Vähemmän sen sijaan kasviksia joita esim VHHlla syödään paljon. - Kiril
lihavien lautasten sisältöä. kirjoitti:
Ja mitä siellä olikaan paljon, perunaa, pastaa ja riisiä, ja leipää kyyti pojaksi.
Vähemmän sen sijaan kasviksia joita esim VHHlla syödään paljon.mitä ostoskärryissä ihmisillä on. Maito on rasvatonta, margariini kevytlevitettä, mutta siinä vieressä parin kilon vehnäjauhopussi, kappa perunoita, makaroonia ja riisiä.
- Kiril
Mietinpä vaan kirjoitti:
Taas täällä vedetään mutkat suoriksi.
Vegaaniruokavaliollakin on aivan hyvin mahdollista lihoa, jos syö paljon puhdistettuja hiilihydraatteja. En tunne yhtään vegaania, enkä heidän ruokavalionsa koostumusta, joten en lähde enempää kysymystäsi spekuloimaan. Sinä ilmeisesti tiedät, että vegaanien ruokavalio koostuu lähinnä sokerista, riisistä, perunasta ja valkoisen jauhon tuotteista?kun yhdistetään vehnäjauho, sokerit ja rasva. Silloin varmasti lihoo, vaikka rasvana olisi terveellinen voi, joka yksistään ei lihota vaikka sitä söisi lusikalla.
- Mietinpä vaan
Ihmettelijä kirjoitti:
Tunnen monia vegaaneja, ja vielä enemmän vegetaristeja, ja he kaikki syövät paljon riisiä, perunaa ja pastaa. Sen takia ihmettelin että miten he kaikki sitten ovat niin hoikkia kun tällä palstalla usein lukee että niitä syömällä lihoo. Kyllä tiedän että joka ruokavaliolla voi lihoa ja laihtua, mutta kun aika moni vain tuntuu vannovan yhden ja ainoan oikean nimeen... En siis halunnut lähteä v-uilemaan tai mitään, vaan ihan oikeasti ihmettelin asiaa. Itse en siis noudata vhh-ruokavaliota enkä vanno minkään muunkaan ruokavalion nimeen, teen itse oman ruokavalioni ja hyvin toimii.
Tuota en kyllä allekirjoita että pitää radikaalisti vähentää proteiinia jos haluaa laihtua! Sittenhän lihas vähenee eikä läski.Kuten tuossa äskeisessä kirjoitin, niin parhaiten lihoaa kun syö paljon SEKÄ rasvaa ETTÄ hiilihydraatteja. Tuo yhdistelmä on sen takia hankalin, että hiilihydraatti nostaa insuliinin korkeaksi, joka taas säätelee sitä, että rasvasta saatava runsas energiamäärä ohjautuu "suoraan" varastoon.
Eli suoraviivainen tapa pysyä laihana on välttää noista jompaa kumpaa. Näin ollen vegaanit pysyy laihana, samoin vhh-ruokavaliolla pidempään olleet.
Proteiini -kommenttisi oli oikein asiallinen. Tarkoitin, että tyypillinen tapa laihtua on vähentää sekä proteiinia että rasvaa (en toki pidä sitä suositeltavana). Kropan rakenneaineita kun miettii, niin siinähän ei terveyden kannalta ole muuta järkeä kuin painon putoaminen nälkää näkemällä. Näin ollen tuntemillasi vegaaneilla ja vegetaristeilla voi hoikkuuden osana olla myös pienet lihakset, jos pääosa energiasta tulee riisistä, perunasta ja pastasta, kuten kirjoitit. - päähän lyöty!
Mietinpä vaan kirjoitti:
Kuten tuossa äskeisessä kirjoitin, niin parhaiten lihoaa kun syö paljon SEKÄ rasvaa ETTÄ hiilihydraatteja. Tuo yhdistelmä on sen takia hankalin, että hiilihydraatti nostaa insuliinin korkeaksi, joka taas säätelee sitä, että rasvasta saatava runsas energiamäärä ohjautuu "suoraan" varastoon.
Eli suoraviivainen tapa pysyä laihana on välttää noista jompaa kumpaa. Näin ollen vegaanit pysyy laihana, samoin vhh-ruokavaliolla pidempään olleet.
Proteiini -kommenttisi oli oikein asiallinen. Tarkoitin, että tyypillinen tapa laihtua on vähentää sekä proteiinia että rasvaa (en toki pidä sitä suositeltavana). Kropan rakenneaineita kun miettii, niin siinähän ei terveyden kannalta ole muuta järkeä kuin painon putoaminen nälkää näkemällä. Näin ollen tuntemillasi vegaaneilla ja vegetaristeilla voi hoikkuuden osana olla myös pienet lihakset, jos pääosa energiasta tulee riisistä, perunasta ja pastasta, kuten kirjoitit.Täällä joku kirjoittaa ihan asiaakin. Näitä lisää.
- hoikkeli
Kiril kirjoitti:
mitä ostoskärryissä ihmisillä on. Maito on rasvatonta, margariini kevytlevitettä, mutta siinä vieressä parin kilon vehnäjauhopussi, kappa perunoita, makaroonia ja riisiä.
on lihavia vai? Itselläni on noita samoja ostoskärryssä ja olen hoikka. Teet aika hassuja päätelmiä kaupanjonossa. Voisit haastatella ylipainoisia ja kysyä esim.kuinka paljon liikuntaa harrastavat, syövätkö namuja,sipsejä, juovatko paljon keskiolutta...lihavuus ei ole noin yksioikoista.
- lusikalla?
Kiril kirjoitti:
kun yhdistetään vehnäjauho, sokerit ja rasva. Silloin varmasti lihoo, vaikka rasvana olisi terveellinen voi, joka yksistään ei lihota vaikka sitä söisi lusikalla.
Ja jos jossain tälläinen henkilö on, eikä hän kuluta saamaansa energiamäärää, niin ihan varmasti lihoo!
- Ihmettelijä
lihavien lautasten sisältöä. kirjoitti:
Ja mitä siellä olikaan paljon, perunaa, pastaa ja riisiä, ja leipää kyyti pojaksi.
Vähemmän sen sijaan kasviksia joita esim VHHlla syödään paljon.vaan vegaaneista ja vegetaristeista ja niiden lautaselta kyllä löytyy aika paljonkin kasviksia... mutta se toinen puoli on riisia, perunaa tai pastaa. Eipä ole kukaan vhh:n nimeen vannova vielä tuota selittänyt.
- Ihmettelijä
Mietinpä vaan kirjoitti:
Kuten tuossa äskeisessä kirjoitin, niin parhaiten lihoaa kun syö paljon SEKÄ rasvaa ETTÄ hiilihydraatteja. Tuo yhdistelmä on sen takia hankalin, että hiilihydraatti nostaa insuliinin korkeaksi, joka taas säätelee sitä, että rasvasta saatava runsas energiamäärä ohjautuu "suoraan" varastoon.
Proteiini -kommenttisi oli oikein asiallinen. Tarkoitin, että tyypillinen tapa laihtua on vähentää sekä proteiinia että rasvaa (en toki pidä sitä suositeltavana). Kropan rakenneaineita kun miettii, niin siinähän ei terveyden kannalta ole muuta järkeä kuin painon putoaminen nälkää näkemällä. Näin ollen tuntemillasi vegaaneilla ja vegetaristeilla voi hoikkuuden osana olla myös pienet lihakset, jos pääosa energiasta tulee riisistä, perunasta ja pastasta, kuten kirjoitit.Kyllä mun tuntemat vegaanit ja vegetaristit ovat myös erittäin timmissä kunnossa myös lihaksiston puolesta. Eivät siis ole mitään ruipeloita.
Enkä kyllä tunne ketään joka olisi laihduttanut proteiineja vähentämällä... itse aikanaan laihdutin 10 kiloa proteiineja lisäämällä.
Siis se mun ihmetyksen juuri aiheutti kun tällä palstalla lukee aika usein tyyliin että ei voi olla terve eikä voi laihtua millään muulla keinoilla kuin eläinrasvoja syömällä ja lopettamalla hiilihydraattien syömisen. Itse kun kammoksun kaikkea fanaattisuutta. - Kiril
Ihmettelijä kirjoitti:
Kyllä mun tuntemat vegaanit ja vegetaristit ovat myös erittäin timmissä kunnossa myös lihaksiston puolesta. Eivät siis ole mitään ruipeloita.
Enkä kyllä tunne ketään joka olisi laihduttanut proteiineja vähentämällä... itse aikanaan laihdutin 10 kiloa proteiineja lisäämällä.
Siis se mun ihmetyksen juuri aiheutti kun tällä palstalla lukee aika usein tyyliin että ei voi olla terve eikä voi laihtua millään muulla keinoilla kuin eläinrasvoja syömällä ja lopettamalla hiilihydraattien syömisen. Itse kun kammoksun kaikkea fanaattisuutta.eikö tuolla vegaani ja kasvispuolella esiinny eniten fanattisuutta. Vhh:lla olijat vain karsivat turhia vatsantäytteitä pois, joissa ei ole mitään ravinteita. Ei se ole fanaattisuutta jos käyttää tervettä järkeä.
- Mietinpä vaan
Ihmettelijä kirjoitti:
Kyllä mun tuntemat vegaanit ja vegetaristit ovat myös erittäin timmissä kunnossa myös lihaksiston puolesta. Eivät siis ole mitään ruipeloita.
Siis se mun ihmetyksen juuri aiheutti kun tällä palstalla lukee aika usein tyyliin että ei voi olla terve eikä voi laihtua millään muulla keinoilla kuin eläinrasvoja syömällä ja lopettamalla hiilihydraattien syömisen. Itse kun kammoksun kaikkea fanaattisuutta.Joo, fanaattisuus ei ole hyvästä. Antaa kaikkien kukkien kukkia - samaa mieltä.
Mielipide- ja näkemyseroja toki on, ja niistä keskustelemiseen nämä palstat juuri ovat. Mutta tuskin kukaan kiistää etteikö olisi kuin yksi keino laihtua. Keinojen terveellisyydestä voidaan sitten olla montaa mieltä; monien mielestä eläinrasvojen syönti tarkoittaa varmaa ennenaikaista kuolemaa, toisten mielestä se on pitkän iän perusta. Vähäkaloristen kasvisten roolista vallitsee kai aikalailla suuri konsensus.
Itse muuten laihdutin joskus vuosia sitten toistakymmentä kiloa syömällä vähärasvaisesti ja välttelemällä lihatuotteita ym proteiinilähteitä (silloin en edes tiennyt mitä proteiini tarkoittaa). Eli suurin osa energiasta taisi tulla riisistä, perunasta ja leivästä. Toiset laihduttaa paastoamalla. Tämän vhh:n koen kuitenkin kaikkien aiempien kokeilujeni jälkeen omalla kohdallani luontevaksi ja järkeväksi.
Niin, mitäs ne tuntemasi vegetaristit sitten syövät, kun aiemmin sanoit heidän syövän runsaasti riisiä, pastaa ja perunaa? Ajattelin vain, että jos nuo oikeasti muodostavat suurimman osan ravinnosta, niin mihin niitä proteiineja mahtuu? Käsittääkseni ilman proteiineja lihasten kehittyminen on heikoilla.
Oli keino mikä tahansa, niin painon pysyessä aloillaan pitää kulutettujen kalorien ja syötyjen kalorien olla suunnilleen samalla tasolla, ja runsaalla hiilihydraatin saannilla jää proteiinit ja rasvat tietenkin vähälle. - sinulla
Ihmettelijä kirjoitti:
vaan vegaaneista ja vegetaristeista ja niiden lautaselta kyllä löytyy aika paljonkin kasviksia... mutta se toinen puoli on riisia, perunaa tai pastaa. Eipä ole kukaan vhh:n nimeen vannova vielä tuota selittänyt.
VHH ja vegaani ovat kaksi ihan eri asiaa, vaikka samalla kirjaimella alkaakin.
Kaikenlaisia tampioita täälläkin. - on hyvä
Ihmettelijä kirjoitti:
Siis se mun ihmetyksen juuri aiheutti kun tällä palstalla lukee aika usein tyyliin että ei voi olla terve eikä voi laihtua millään muulla keinoilla kuin eläinrasvoja syömällä ja lopettamalla hiilihydraattien syömisen. Itse kun kammoksun kaikkea fanaattisuutta.Tässä sinulle kumminkin shokki uutinen.
Yli puolet suomalaisista on ylipainoisia.
Toinen yllätys saattaa olla se, että VHHlla syödään proteiineja riittävästi. - lukihäiriökö????????????????
Ihmettelijä kirjoitti:
Siis se mun ihmetyksen juuri aiheutti kun tällä palstalla lukee aika usein tyyliin että ei voi olla terve eikä voi laihtua millään muulla keinoilla kuin eläinrasvoja syömällä ja lopettamalla hiilihydraattien syömisen. Itse kun kammoksun kaikkea fanaattisuutta.Voe vittu sentään pyhä yksinkertaisuus! Trolli täällä taas muka ihmettelee. Anna yksi linkki johonkin jossa lukee ÄLÄ syö hiilaria VAAN eläinrasvaa!!!!!!!! Eipä taida löytyä ainakaan sen suusta joka noudattaa vhh:ta koska siihen kuuluu HIILARITKIN. Ja minun tuntemat vegaanit ei ole kaikki laihoja. Osa syö vaan jotain pupun ruokaa ja välttää rasvaa ja kaikkihan me tiedämme että joillain vegaaneilla(ihan kuin millä tahansa ruokavaliolla jossa syödään yksipuolisesti)on muutaman hivenaineen/aminohapon ja vitskun saanti vaikeuksia jas ei ota purkista.
Millään ruokavaliolla(lue painonvartijat, pekka puska) ei ole kehoitettu syömään näin monipuolisesti! Saa syyä muutakin kuin pottua ja leipää ilman rasvaa hyvällä omalla tunnolla. - tsöötti
Kiril kirjoitti:
mitä ostoskärryissä ihmisillä on. Maito on rasvatonta, margariini kevytlevitettä, mutta siinä vieressä parin kilon vehnäjauhopussi, kappa perunoita, makaroonia ja riisiä.
No hyvänen aika. Eiköhän tuo hiilaridieetti ole henkilökohtanen valinta. Siis elämä on mukavampaa, kun vain Kiril, tutkiskelisit sitä omaa kärryäsi. Käsittääkseni hiilari ei edes sovi kaikille?
- täältä
Lyhyesti karppaamisesta:
http://karppaus.info/wiki/index.php/Ohje:Karppausopas
Tässä hieman pidemmästi:
http://karppaus.info/wiki/index.php/Karppaamisen_FAQ
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383839Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362974Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt91882Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51608Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41089- 71934
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38864- 44774
- 65741
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat23731