Hei!
Miten toimisitte minun asemassani: minulla on kolme vuotta vanhempi isosisko, joka on joka käänteessä kun näemme toisiamme korostamassa omaa paremmuuttaan ja sitä, kuinka minä olen paljon huonommassa asemassa kuin hän itse? Viimeksi hän oli myös nälvinyt miehelleni, kuinka meillä tulee tulevaisuudessa "väistämättä ero kuitenkin", itse kun vanhapiika on. Kerran katkaisin kaikki välini siskooni, emmekä puhuneet vuoteen (juuri tämän asian vuoksi), mutta nyt olemme jonkinlaisissa väleissä. Mitä mieltä te olette: onko v-mäistä isosiskoa vain pakko sietää sen vuoksi, että hän sattuu nyt olemaan omaa perhettä? Millaisia sisarsuhteita teillä on ollut? Oletteko kokeneet esim. sisarkateutta?
Miten menetellä hankalan siskon kanssa?
20
5128
Vastaukset
- miehestäsi
No mitäs pahaa siinä on jos hän ei usko avioliittosi kestävän? Sano takaisin että se kestää minkä kestää ja lopuille ei mahda mitään.
Monet sisarukset piikittelevät toisilleen, yleensä kummnkin puoleista. Olet saattanut loukata itsekkin häntä mutta et ole huomannut.
Voisit kiusoitella siskoasi huumorilla samalla mitalla takaisin niin olette tasoissa. Nythän vaan osoitat että hän on osunut oikeaan jos et kestä hänen ero arvostelujakaan.
Kuiteskin yrität olla häneen väleissä vaikka salamaa iskee. Ehkä se siitä helpottuu iän mukana ja jos siskosikin löytää vielä jonkun miehen ketaleen niin hänellä ei ole enään aikaa sinulle pullistella :D - pakko sietää
minun siskoni on 7 vuotta vanhempi, ja aika kauan siedin sitä ylimielisyyttä ja halveksuntaa mikä hänestä minua kohtaan paistaa. muutaman kerran annoin jopa anteeksi sen miten hän jatkuvasti "järjesteli" asioitani selkäni takana, valehteli päin naamaa, manipuloi sekä minua että lähipiiriäni ja sen jälkeen levitti yksityisasioitani puolelle suomea, eikä niissäkään edes pysynyt totuudessa vaan vääristeli siihen malliin että minä näyttäisin surkealta rassukalta jota hän hyvää hyvyyttään "auttaa" ja hän näyttäisi pelastavalta enkeliltä. niitä juttuja ei tosiaan ollut kiva kuulla joltain tutun tutulta myöhemmin ihan jossain muussa yhteydessä.
koomisinta jutussa on se, että kuka tahansa tervejärkinen näkee kummalla meistä on asiat paremmin, joten siinä mielessä taitaa siskoni elellä ihan omassa todellisuudessaan, siinä jossa hän on maailman napa jolla on valta kaikkiin alempiin elämänmuotoihin (kuten nuorempaan sisareen)
virallisesti en ole pistänyt välejä poikki, mutta en myöskään vastaa hänen soittoihinsa enkä sähköposteihn. sukujuhlat olen vääntänyt läpi väkisin, hymyillyt hampaat irvessä ja hankkiutunut kotiin mahdollisimman pian.
ystävät saa valita, sukulaisia ei, mutta kenenkään ei ole pakko ihan mitä tahansa sietää.- Tompukka
Mulla on kanssa pikkusisko, joka esittää isosiskoa, joka hallitsee koko sukua..muka AUTTAA minua, mustamaalaa kuinka huonosti minulla ja perheelläni menee...
ei voi mitään. Täytyy toivoa jaksamisia kaikille. En minäkään ole kokonaan katkaissut välejä, mutta yritän elää omaa elämääni, pitää omat juttuni itselläni. Ei tämä varmaan koskaan muutu. Joskus on tietysti ollut parempia aikoja.
- itse jotain
pakkomiellettä edes kuunnella moista ihmistä, miksiköhän? Oletko kuullut esim. käsitteestä sisarkateus? Onko hän oikeasti..Isompi?
- Mirkku X
Toihan on ihan normaalia sukulaisten kanssa käytävää kanssa käymistä.
Valitse kaverisi suvun ulkopuolelta, ole vain muodolliset pakolliset heidän kanssaan tekemisissä. Näin minäkin teen. Vittumaisia sukulaisia on ja paljon. - hoitaja
työkokemuksen kautta tullut mielipiteeni asiaan on, että siskollasi taitaa olla todellisuudessa huono itsetunto, jota sitten purkaa sinuun ja pitää sinua huonompana. hän ei käsittääkseni elä parisuhteessa ja sinulla on mies. joten sinä olet "paremmassa asemassa" ainakin siinä suhteessa. ihmiset joilla on huono itsetunto haluavat yleensä korostaa itseään joka asiassa ja näin korostaa itseään parempana ihmisenä esim hyvän ammatin kanssa ja siinä menestymisessä. vai olisiko hänellä kenties ollut epäonnea miesten kanssa jota sitten yrittää teidän (ns. hänen ennustamansa) eron kautta käydä läpi? ehkä tuollainen vuoden puhumattomuus ei ole hyvästä vaan asia kannattaisi selvittää jollain tavalla.. vaikka hankalaahan se saattaa olla. sisko on kuitenkin aina sisko ja varmasti tärkeä kaikkine hankaluuksineen. tsemiä siskosi kanssa=)
- tarvitsisi vain tukea hieman
Ja ystävyyttä enemmän nuoremmalta sisarukseltaan. Yleensä vanhemman sisaruksen odotetaan aina tukevan ja auttavan nuorempiaan mutta silloin kun se vanhempi tarvitsisi tukea, niin sitä ei saa keneltäkään. Tiedän sen kun olen esikoinen. Saan olla aina hädässä auttaja ja terapeutti murheissa mutta sitten kun itse sitä tarvitsisin niin kaikki kääntävät selkänsä vedoten kiireisiinsä yms. Onneksi on ystäviä, joille ei tarvitse olla pelkästään "antajan" roolissa.
- Jättäs rauhaan!
tarvitsisi vain tukea hieman kirjoitti:
Ja ystävyyttä enemmän nuoremmalta sisarukseltaan. Yleensä vanhemman sisaruksen odotetaan aina tukevan ja auttavan nuorempiaan mutta silloin kun se vanhempi tarvitsisi tukea, niin sitä ei saa keneltäkään. Tiedän sen kun olen esikoinen. Saan olla aina hädässä auttaja ja terapeutti murheissa mutta sitten kun itse sitä tarvitsisin niin kaikki kääntävät selkänsä vedoten kiireisiinsä yms. Onneksi on ystäviä, joille ei tarvitse olla pelkästään "antajan" roolissa.
kanssa puhuu että on auttaja mutta totuus on toinen,hän tarvitsee meidän nuorempien apua ja jos ei jakseta alkaa uhkailemaa!Eli paskapuhetta hänen puolelta luulla olevansa auttaja!Itse en vastaa enää sen soittoihin sillä mitään apua ei hänestä ole ollut,päinvastoin!
- oikein ottaa hieman etäisyyttä
Jättäs rauhaan! kirjoitti:
kanssa puhuu että on auttaja mutta totuus on toinen,hän tarvitsee meidän nuorempien apua ja jos ei jakseta alkaa uhkailemaa!Eli paskapuhetta hänen puolelta luulla olevansa auttaja!Itse en vastaa enää sen soittoihin sillä mitään apua ei hänestä ole ollut,päinvastoin!
En ole koskaan puhunut olevani mikään auttaja vaan hyväksikäyttäminen suututtaa. Nuorempi sisarus soittaa vain silloin kun tarvitse jotain. Ikinä hän ei kysy mitä kuuluu!
Hän suuttui kun en ota häntä ja hänen sakkiaan enään ruokittavaksi ja hoivattavaksi. Tein hänen lapsille vaatteita ja kuuntelin jatkuvasti avio murheita vuosi tolkulla. Mielellään on kaikki vastaanotettu mitä olen antanut, aikaani myöskin.
Nyt hän saa seistä omilla jaloillaan. Vanhemmat vielä avustaa häntä muttei sekään riitä.
En haluaisi olla yksipuolisessa suhteessa sisarukseeni mutta häneltä en saa mitään, en edes aikaa jutusteluun. Näin oli sisarus suhteet myös äidilläni. Hänen nuorin veljensä oli "kadoksissa" tavallaan pitkän aikaa ja välit alkoivat läheneen vasta keski- iän jälkeen pikku hiljaa. En ollut uskoa silmiäni kun näin äidilläni veljen kylässä. Kysyinkin että tuliko hän ihan omasta aloitteestaan. Ikinä tämä veli ei ollut kysynyt mitä sisarelle kuuluu. Äitini yritti kysellä kuulumisia ja veli joskus vastasi lyhyesti väkinäisesti.
Sitten kun ihminen alkaa vanheneen hän alkaa avostaan eri tavalla sukulais suhteita. Ihminen muuttuu iän mukana ja elämä hioo särmät pois. Elämä kouluttaa jokaista, toisia hitaammin toisia nopeemmin. Sitten vanhana ne riidat varmasti naurattaa kun ymmärrystä on enemmän. Nuorena sitä katselee maailmaa putkesta niin ettei sivuilleen näe mitään.
- sisko on
myös monella tavalla hankala ihminen. En puhu hänelle henkilökohtaisimpia asioitani enään.En siis anna asetta millä loukata. Muutenkin pyrin olemaan tekemisissä aika vähän.Lastensa takia en halua välejä kokonaan katkaista. Kun taas on jotenkin loukannut,olen pitämättä yhteyttä pidemmän aikaa. Mitään apua en vahingossakaan koskaan pyydä. Onneksi minulla on suuri joukko rakkaita ystäviä joiden kanssa ystävyys toimii molempiin suuntiin pyyteettömästi.
Älä itseäsi turhaan kiusaa. Ota etäisyyttä reilusti. - misguarded angel
joo, itelläkin on ollut hankaluuksia siskon kanssa, vaikka kaksonen onkin. kannattais varmaankin joskus sanoa isosiskollesi, että voisiko se lopettaa sinun nälvimisesi, koska ei ole sun vika ellei hänellä ole miestä. vähän ehkä rumemmin vielä olisi sanoa, että ei tuolla käytöksellä miestä saa itselleen. jotain tällaista varmasti ite sanoisin. ja jos siskosi alkaa huutamaan tms. siitä, niin se kertoo kuitenkin siitä että hän jossain kohtaa ajattelee sanomistasi. ja se saattaa poikia fiksumpaa käytöstä. kuitenkaan tuollaista ei tarvi missään tapauksessa kärsiä!
kaikki tuollainen käytös kuitenkin kertoo, että siskosi on sinulle kateellinen.- Arvostus pitää ansaita
Minulle sisar sanoi juovuksissa että hän ihan tahallaan ärsyttää minua jotta saisi suuttumaan. Teki sitä ihan lapsesta asti sen takia koska olin esikoinen ja kateellinen siitä että olin vanhemmilleni hänen mielestään tärkeämpi. Minä olin siis syytön. Ja tätä samaa on jatkunut aikuisikään saakka.
Olenkin miettinyt paljon sisarus suhteita ja ajatellut että se ärsyttäminen loppuu vasta kun vanhemmat ovat kuolleet. Nuorempi sisareni on saanut huomioo kaikenlaisilla kepulikonsteilla jotka ovat loppujen lopuksi koituneet hänelle itselleen turmioksi. Hän siis koittaa saada huomioo väärillä keinoilla. Yksin hän ei pysty elään päivääkään, itse taas ollessani itsenäinen ja nauttienkin yksinäisyydestä.
Olen siis ansainnut arvostuksen mutta sisarukseni ei ole tehnyt mitään sen eteen että häntä kukaan arvostaisi. Hänelle pitäisi arvostus tulla ihan tyhjästä. Hän kaipaa arvostusta kovasti sellaisilta ihmisiltä joiden luottamuksen hän pettää jatkuvasti ja ikuisesti.
Jos miehen tahtoo niin sen saa ihan millä käytöksellä tahansa. Sisarellanikin on jo varmaan sadas mies meneillään. Muita hän ei ajattele kuin itseään. Luottaa häneen ei voi kukaan. Olenko kateellinen tuollaiselle sisarelle? En todellakaan!
- Ramppa
Minä pimahdin omaan siskooni niin perusteellisesti, että meni 12vuotta niin, että minulla oli salainen puhnumero ja osoite hänen takiaan. Piti kuitenkin hautajaisiin mennä varmistamaan että onhan hän varmasti kuollut.
Jos ihminen on kerta kaikkiaan sellainen, ettei hänen kanssa voi olla väleissä, niin ei niitä tosiaankaan tarvi ylläpitää vain sukulaisuuden vuoksi. Myös sen myytin ihmisen kyvystä muuttua voi heittää hukkaan.
Sain kyllä kuulla monesti sen iänikuisen:"onhan hän sinun siskosi!!!..." Tuohon vastasin vain että "valitettavasti"
Ikävää ei ole tullut enkä päivääkään ole katunut ratkaisuani. - sisko..
tuttua oli kirjoituksesi!!
minulla on ollut aina siskokriisi-sillä...hän oli äidin kultatyttö ja minä taas välttämätön paha.ja eri kummallisia tekstareita satelee siskoltani.en tosin vastaa niihin.en koe aihetta..- hoitajalle
kiitos hoitaja sain ajateltavaa.Minulla isot siskot jotka on aina saaneet mut ajattelemaan etten oo mitään heillä hyvät työt ja toinen auttanyt paljon mutta että olisin koko loppuelämän kiitollisuudenvelassa.kyllä suku on pahin ikävä kyllä,vasta nyt vanhempana olen ottanut etäisyyttä mutta minä olen kaikessa epäonnistunut.....
- pikkusisko_
Näitä keskusteluja lukiessa tulee pakostakin mieleen, että näissä tapauksissa isosisko on kaikissa jollakin tavalla kateellinen nuoremmalle siarukselleen. Mutta miksi? Onko asia niin, että esikoisena syntynyt ei koe saavansa tarpeeksi huomiota vai miten?
Itse olen ottanut reilusti etäisyyttä omaan siskooni, koska en enää yksinkertaisesti jaksa sitä piilo-uttuilun määrä, joka hänestä pursuaa. Myös minua suunnasti ärsyttävä piirre hänessä on se, että kun menemme tapaamaan vanhempiamme tai esim. jouluna, kukaan meistä muista sisaruksista ei tahdo saada edes suun vuoroa ja tilaisuutta kertoa omia kuulumisia. Siskoni kuulumiset kun tuntuvat hänen mielestään kiinnostavan kaikkia, jolloin meidän muiden sisarusten kuulumiset jne.. ovat automaattisesti vähäpätöisempiä tai häntä muuten vain ei kiinnosta meidän kuulumiset. Äiti tietenkin meillä on puolueeton ja tahtoo meidän kaikkien olevan sovussa, mutta itse en kertakaikkiaan enää jaksa pitää kynttilää vakan alla. Tekisi mieli sanoa suorat sanat siskolleni, mutta siskoni tuntien hän olisi vihoissa kanssani hautaan saakka, eikä tällöin sukujuhlista jne.. tulisi kerrassaan mitään. Eli täytyykö tässä nyt hampaat irvessä olla ne pakolliset tekemisissä?- sillä sun
siskollas vähän paremmin kuin sulla, ja olet siitä katkera. Siltä kuulostaa.
- sisko minäkin
Siskosi harrastaa piilo v***uilua. Oletko koskaan miettinyt miksi? Mahdatko itse soittaa poskeasi siihen malliin, että tuo on ainoa vaihtoehto kommunikoida kanssasi?
Itse harrastan piilov***uilua, mutta kyllä siihen on joka kerralla painava syynsä, oli kyseesä sitten sukulainen, kaveri tai naapuri! - hara
Kyllä saa ihmetellä näitä kahta edellistä vastausta taas oikein kunnolla: miten ihmeessä näitä luusereita eksyy joka keskustelupalstalle, joilla ei tunnu olevan muuta tekemistä kuin vittuilla muille? Onko teidän vaikea käydä ns. sivistynyttä keskustelua ja arvatenkin olette käyneet vain sen ompelukoulun tai muun amiksen, kun päässä ei ole kuin tyhjää täynnä!
- revennyt-viuhka
Hankalista siskoista sen verran että minullakin on sellainen.Välistä en tiiä pitäiskö itkeä vai nauraa hänen jutuilleen?!Olenpa jopa miettinyt miksi välillä ollaan väleissä ja välillä ei.Silloin ollaan väleissä kun jaksan soitella,hän ei kyllä vaivaudu soittelemaan kertaakaan.Ja kun soittelen ja kysyn että miten menee?!Hän vastaakin tylysti mitäs se sua liikuttaa?!Silloin tiedän että nyt hän alkaa suoltaa mun päälleni taas syytöksiä.Että kukas hänestä nyt välittäis ym.Samalla olen huomannut että hän ei pidä ollenkaan mun avomiehestäni jonka kanssa asun.Kyläänkään ei uskalla tosta noin mennä,pitää aina soittaa ja kysyä saako tulla?!Viimeksikin tyttäreni sai vain mennä kylään,minua ei suostunut päästämään sisälle.Tyttäreni on 16v.Saatikka minun miestäni.
Epäilen että kaiken takana on jonkinmoinen kateus.Kun olimme nuoria hänen piti aina kilpailla ns. parenmuudesta äitimme silmissä.Tuntuu että tuo kilpailu ei ole vieläkään ohitse.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892648Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2041682- 1161610
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411471Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641232Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761015- 56979
- 67881
- 45877
- 61835