Mozartin kallo on aito

Rehti

Tutkijat varmistivat Mozartin kuoleman 200-vuotismuistojuhlan kynnyksellä, että Salzburgissa sijaitsevan Mozartin haudan luusto on aito.
Ranskalaiset antropologit provencen yliopistosta työstivät oletetun Mozartin kallon perusteella savisen Mozartin pään. Se vastasi muodoltaan Mozartista tehtyjä maalauksia ja piirustuksia. hampaiston perusteella varmistui, että kallo on 25-40 vuotiaan.

Karl Marxiin haudatun mozartin luut on sieltä aikojen saatossa löydetty ja siirretty Salzburgiin; ei pitäisi uskoa kaikkea mitä Helsingin sanomat kirjoittaa. Lehtiartikkelia siis siteerasin. Konstanzehan ei myöskään löytänyt miehensä hautapaikkaa, kun myöhemmin kävi sitä etsimässä.

Mutta samaisessa artikelissa on vielä valokuva kyseisestä kallosta, jonka alla lukee; "Se ainoa ja oikea Mozartin kallo".

Niin, ja oikein samettityynyn päällä jalustalla turistien silmäniloksi.

Kallosta löydetyn halkeaman perusteella on oletettu Mozartin kompuroineen ja lyöneen päänsä, joka selittäisi hänen pahoinvointisa ja pyörtymiskohtauksensa Taikahuilua harjoittaesaan.

6

718

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Väliäkö hällä

>Karl Marxiin haudatun mozartin luut...

W.A. Mozart haudattiin Itävallan Wieniin eikä mihinkään DDR:n Karl-Marx-Stadtiin (joka oli ennen DDR-aikoja ja on taas nykyisin Chemnitz).

Mozartin hauta sijaitsi Wienin St.-Marxer-hautausmaalla. Sillä on Karl Marxin kanssa yhtä paljon tekemistä kuin Groucho, Harpo, Chico, Gummo ja Zeppo Marxilla.

Olisit mieluummin kirjoittamatta kuin tunkisit tämän palstan yhtenään täyteen päätöntä älämölöäsi!

• Reiska

Mozart haudattiin Karl-Marx-Stadtiin! DDR oli kunnon valtio. Minäkin usein siellä kävin. Siellä ei kunnon kundia päähän potkaistu.

Jaa että Mozartin kallokin on siellä. Sinne minäkin kalloni toimitan.

DDR nääs tulee takaisin, ja Honeckerin kunnia palautetaan. Ja Eisler jytää!

• söi luun

Luulen, että se oli Mozartin sääriluu. Yrjöää juuri karvalankamatolle Mozartin tahdissa.

• mutta geneetikkona

voin kertoa, että ainoa keino saada tietää kallon aitous olisi DNA-testit nykyään elävistä jälkeläisistä, ja kun sellaisia ei ole, niin koskaan ei tiedetä onko kallo aito vai ei.

ja V*tunko väliä sillä sitten olisi, sitäpaitsi?

• p.pori

kyllä kallolta voi kysyä että ooksä sä mozart mutta vastausta saa kyllä odottaa. jos se on aito kyllä hän varmasti vastaisi kun on lukenut kaverista historiaa esim. hänen kirjeitään kun lukee

• satakunta

minkä lainen siitä vaha tai savipäästä olisi tullut ilman ettei taiteilijalle olisi puhuttu koko mozartista yhtään mitään.ehkä jokin luonnos vaikka itse metusalemista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      178
      6535
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      148
      1794
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1578
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1310
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      46
      992
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      38
      953
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      96
      933
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      859
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      241
      835
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      809
    Aihe