A.W.Yrjänän tekstit

jani-61

Otetaan vaikka esim. tää CMX:n kappale Kain. Sanat ovat siis aivan kauheeta sontaa. Niinkuin monissa muissakin bandin kappaleissa. Yrjänä varmaan kyhäilee näitä tekstejään aamulla vessassa istuskellessaan ja partaansa hihitellessään. Se pistää vaan paperille omituisia ja "älykkäitä" sanayhdistelmiä peräkkäin, eikä edes itsekään ymmärrä mitä vihkossaan lukee. Sitten se levyttää ne ja nauraa päälle, että `taas ne tyhmät fanit ostaa mun levyjä, ja kuvittelevat kuinka viisaita se Yrjänä on taas ajatellut.´ Kuunnelkaa nyt ite noita sanoja, ei minkäänlaista järkee...

11

5952

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se on taidetta se

      Tottakai sen huomaa lyriikoista että Yrjänä on elämänsä aikana runon jos toisenkin rustaillut. Välillä niitä on vaikea ymmärtää, mutta kyllä ne avautuvat jos niitä jaksaa tarpeeksi ajatella... avautuvat jokaiselle omalla tavallaan.

      Tai sitten ei.

      Sanat merkitsevät, joillekkin todella paljon, joillekkin ei mitään.

      Se on taidetta!

    • waz

      ja kait sen sanoituksilla on joku oma inside juttu mitä muut ei tajua!!

    • Merika

      Todellakin täyttä sontaa koko bändi. Sanoitukset olevinaan niin hienoja ettei kukaan selväjärkinen ymmärrä, musiikki masentavaa ja laulukin pelkkää örinää. Järkyttävää, en voi kuunnella kahta sekuntia pidempään.

      • voi voi

        Mutta onneksi meillä on Popeda.


      • Tämän terävän analyysin olet siis tehnyt kahden sekunnin kuuntelun perusteella? Sinun täytyy olla todella viisas.


      • 64356457jyujyfut76
        cimex kirjoitti:

        Tämän terävän analyysin olet siis tehnyt kahden sekunnin kuuntelun perusteella? Sinun täytyy olla todella viisas.

        Yrjänä on yksiä suomen suurimpia taiteilijoita! Itse olen kuunnellut hänen lyriikoitaan ja löytänyt aivan uusia atmosfäärejä ja näkökulmia tästä pikku maailmasta, jossa me eletään. Niissä on yllättävän paljon sisältöä ja viisautta, jollain karulla tavalla, joka itseäni miellyttää. En ymmärrä tuollaista pienimielisyyttä ja kapeakatseisuutta, joka sulkee pois paljon pieniä elämän iloja ihmisten elämistä. Katsotko mielummin kahden pienen putken läpi koko elämäsi vai pistätkö silmät myös takaraivoosi?


      • 64356457jyujyfut76 kirjoitti:

        Yrjänä on yksiä suomen suurimpia taiteilijoita! Itse olen kuunnellut hänen lyriikoitaan ja löytänyt aivan uusia atmosfäärejä ja näkökulmia tästä pikku maailmasta, jossa me eletään. Niissä on yllättävän paljon sisältöä ja viisautta, jollain karulla tavalla, joka itseäni miellyttää. En ymmärrä tuollaista pienimielisyyttä ja kapeakatseisuutta, joka sulkee pois paljon pieniä elämän iloja ihmisten elämistä. Katsotko mielummin kahden pienen putken läpi koko elämäsi vai pistätkö silmät myös takaraivoosi?

        Enhän minä ole herra Yrjänää haukkunut tahi arvostellut millään tavalla. Päinvastoin, olen jopa samaa mieltä kanssasi. Silmäni (ne molemmat) tosin sijaitsevat vain ja ainoastaan pääni etupuolella ;)


      • Anonyymi

        Vieläkö jaksavat heilua?


    • suuri cmx-fani

      "Otetaan vaikka esim. tää CMX:n kappale Kain. Sanat ovat siis aivan kauheeta sontaa. Niinkuin monissa muissakin bandin kappaleissa. Yrjänä varmaan kyhäilee näitä tekstejään aamulla vessassa istuskellessaan ja partaansa hihitellessään. Se pistää vaan paperille omituisia ja "älykkäitä" sanayhdistelmiä peräkkäin, eikä edes itsekään ymmärrä mitä vihkossaan lukee. Sitten se levyttää ne ja nauraa päälle, että `taas ne tyhmät fanit ostaa mun levyjä, ja kuvittelevat kuinka viisaita se Yrjänä on taas ajatellut.´ Kuunnelkaa nyt ite noita sanoja, ei minkäänlaista järkee..."

      Kainissa kuvataan kohtalonsa vankina olevan ihmisen lopullista yksinäisyyttä. Teksti on täynnä vertauskuvia joista voi aivan helposti aistia ihmisen toivottomuutta ja avuttomuutta. Muut osat tekstissä (kuten loppupuoli ja nimen merkitys) voi itse oivaltaa, mikä on hienoa. Kuten CMX:n kysy-palstalla kirjoitettiin: "Olemme siirtymässä maailmaan, jossa ihmiset eivät ole kyllin sivistyneitä ymmärtämään kuulemaansa, eivätkä kyllin kärsivällisiä elämään elämäänsä. Jos meidän tekstimme ovat "sekavia", on syytä kuunnella jotain, missä maailma on sovitun kaltainen kuin uutisvuodon huumori." Se CMX:ssä on niin
      virkistävää. Se syvällisyys, se järki, se loputon viisaus, jota kaipaa kun on katsonut tunnin verran jossan tosi-tv-sarjassa
      sekoillutta vulgaaria idioottia.

      Kyllähän Yrjänä välillä uppoutuu mytologisiin höpötyksiinsä, jotka eivät ole helppoja tajuta, mutta kokonaisuutena CMX ei ole missään nimessä tekotaidetta, vaan äärimmäisen syvällistä, kärsivällisyyttä vaativaa taidetta. Se on tässä markkinatalouksien hallitsemassa, pinnallisessa, egoistisessa maailmassa ja välillä aivottomuudella ärsyttävässä musiikkimaailmassa enemmän kuin ihanaa. Yrjänä ja muut ovat aivan liian viisaita, lukeneita ja järkeviä suoltaakseen taidepaskaa jossa ei olisi mitään merkitystä. Kaikilla CMX:n lauluilla on aivan rationaalinen merkitys.

      Esimerkiksi Ruoste, Sillanrakentaja ja Aura ovat avautuessaan suorastaan mielenräjäyttäviä kokemuksia, sillä ne kertovat jotain todella syvällistä, universaalia ja lohduttavaa elämästä ja rakkaudesta. Voin selittää sinulle(aloittelijalle) vaikkapa Ruosteen syvän merkityksen joka on henkeäsalpaava. Tekstihän kuvaa tarkasti elämän ns. ruostetta = "kaikki valheet jotka tulevat elämän tielle, kaikki hyvä mikä estää näkemästä." Merkittävä lyriikanpätkä on tämä: "savu nuolee raunioita tiedäthän miltä
      tuntuu, lämmittää käsiään palaneiden kotien tuhkassa." Savu on vaikkapa toisen maailmansodan natsit, jotka tekevät tuhotöitään hyville ihmisille. Ei ole hyvien ihmisten vuoro lämmittää käsiään ihanassa lämmössä, vaan savu lämmittää käsiään palaneiden kotien tuhkassa. Tuhka voipi kuvastaa murskattuja haaveita, vaikkapa juutalaismiehen ruumista. Ja niin edelleen. Kannattaa uskaltaa mennä
      CMX:n syvyyden alle, kannattaa uskaltaa oivaltaa, se voi palkita.

      Henkilö joka pitää CMX:n lyriikkapuolta sietämättömän ärsyttävänä ja ylimielisen snobbailevana on joko kärsimättömän tietämätön
      aloittelija tai ärsyttävän ahdaskatseinen hölmö.

      • suuri cmx-fani

        biisin alussa on pätkä: "minä kerään kaiken pihalle esiin ja poltan." kertoja siis armottomasti menee eteenpäin elämässään, unohtaa menneisyyden virheet, yhtä armottomasti kuin natsit tappoivat juutalaisia (muista tuli-vertaus.)

        biisin lopussa on pätkä: "ehkä nämäkin murhaajankädet etsivät päätä jota silittää ja tuntea maailman paino." nyt kertoja on taas katumassa virheitään ja haluaa löytää taas savun missä lämmittää käsiään.


    • Anonyymi

      Yrjänän tekstit voi ensin vaikuttaa surullisilta jotka täynnä melankoliaa ja ahdinkoa mutta osassa hänen teksteistä löytyy paljon myös toivoa. Esim sellainen on kaikkivaltiaan peili joka on talvikuningas levyn viimeinen raita ja tuossa biisissä hyvä voittaa pahan eli levy saakin minusta positiivisen käänteen. Myös yksi Yrjänän parhaiten tunnetuimpia biisejä jossa on toivoa paljon, on mestariteos nimeltä vanha talvitie joka biisi löytyy vainajala levyltä. Tyypillistä on yrkän sanoituksissa uskontoteema&mytologia. Ja se monitulkintaisuus mikä kertoo siitä että hän on älykäs sanoittaja ja tuo monitulkintaisuus on minusta merkki sanoittajan älykkyydestä ja tuota seikkaa arvostan paljon sanoittajassa eli se tarkoittaa sitä että arvostan hyvin paljon AW Yrjänää ja Juice Leskistä sanoittajina koska osaavat löytää sanoituksiinsa monitulkintaisuutta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4633
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1448
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe