En nyt jaksa kirjautua, mutta kysyisin, että mitä mieltä ja millaisia kokemuksia teillä on. Olen eronnut puolisen vuotta sitten. Lapsi tai oikeastaan nuori (17 v.) jäi vanhaan kotiin ihan siitä syystä, että minulla ei ollut mahdollisuutta ottaa isoa velkaa asunnon lunastamiseksi, ja muutenkin halusin kauas pois naapurinrouvan ja mieheni suhteesta ja kun lapsi kuitenkin lähiaikoina lähtee sieltä, vähintäänkin armeijaan vajaan kahden vuoden päästä. Ensin mies vaati isoja elareita, tietäen etten pysty maksamaan, siis lähinnä v-tuillakseen. Nyt ehdottaa, että maksaisin sen vähimmäiselarin suoraan lapsen tilille. Siis 120 euroa taskurahaa kuussa lukiolaiselle. Uskomatonta, sanon minä!
elari
7
762
Vastaukset
Mielestäsi voi ollakin uskotonta, mutta miehesi on oikeassa ... ja hyvinkin reilu koska ehdottaa että raha tulisi suoraan lapselleja tämän harkinnan mukaan käytettäväksi.
Minimi elarit ovat tuon 120 EUR/kk alle 18 vuotiaista lapsista. Se ettette enää asu lapsen isän kanssa yhdessä ei poista sitä tosiasiaa, että myös sinun osallistuttava lapsenne elatukseen oikeudenmukaisella summalla ... 120 EUR/kk on minimi.
Jos et suostu, ja miehesi vie asian oikeuteen, voit päätyä maksamaan huomattavasti suuremmankin summan kuukaudessa, ja suoraan miehesi tilille.- eronnut1
Et tainnut ihan ymmärtää M36, mistä on kyse. Mieheni on todella hyvätuloinen ja luulen, että häntä yksinkeratisesti hävettää ottaa vastaan elaria tietäen minun pienet tuloni. Siksi pyytää siirtämään suoraan pojan tilille. Ja ehkä siksikin, etten pääsisi sanomaan maksaneeni mitätömistä tuloistani noin kolmannesta lapsen huoltoon, mikä summa mieheni tuloissa ei juuri tunnu. Siksipä olenkin pyytänyt sopimusta, mutta se kun pelkää joutuvansa sossun kanssa tekemisiin! Ei sovi statukseen!
No en ymmärrä miksi miestäsi se asia hävettää ... ethän elarit muutenkaan olisi hänelle (vaikka oli nainen ja pienituloinen), vaan osuutesi lapsenne elatuksesta -- johon lapsellanne oikeus.
Se on sitten eriasia, jos miehesi vapaaehtoisesti tahtoo maksaa 100% lapsen elatuksesta -- kyllä niin voi tehdä ja sopia.
Jos tilanne sitten on todella niin, että nettotulosi kuukaudessa ovat 360 EUR/kk niin tuosta 120 EUR/kk suuren osan maksaisi varmasti kunta. Edelleen, miehen tulot eivät tähän vaikuta.
Jos sitten miehesi "kieltäytyy" sopimasta asiasta lastenvalvojalla, ja sinä sanot "en maksa" ... ainoa keino olisi hakea elareille oikeudenpäätös ... johon miehesi kuvauksesi perusteella varmasti ei ryhdy ...
Eli tuskin mitään joudut kenellekkään maksamaan, kun sanot vain "ei käy" (ja luotat ettei exäsi asiaa pidemmälle vie) ...
... Niin, ja auta armias sitä ryöpytystä jonka tältä saisin, jos jollekin miehelle kuka vastaavassa tilanteessa kuin sinä moisen neuvon antaisin. :-)
- Yhteinen vastuu
Jos se lapsi yhdessä tehdään, se kuuluu myös yhdessä huoltaa, niin rahallisesti kuin henkisesti. Mielestäni miehen pyyntö oli suorastaa fiksu. Toisekseen eihän sinulla ole edes pitkää aikaa maksettavaa.
- hoida velvollisuutesi
17-vuotias poika kuluttaa aika paljon. Kasvuikäinen vielä, syö paljon, vaatteita kuluu paljon ja jos vielä on harrastuksia. Ja kyllä kotona asuminenkin maksaa, vesimaksut, vakuutukset jne. Ei se lapsi pelkällä ruualla pärjää.
Tietysti sinä osallistut lapsen elatukseen vaikka sen minimin mukaan mikäli se vain miehelle riittää. Et oikein voi varattomuuteenkaan vedota jos olet töissä. Miehen huipputuloilla ei ole merkitystä muuten kuin ettei ainakaan tulojensa perusteella voi vaatia kohtuuttomia summia, LAPSEN elatukseen. Ja kun hän ystävällisesti pyytää laittamaan tuon summan suoraan lapsen tilille niin sehän menee aivan oikeaan osoitteeseen. Eiköhän lapsi arvosta sitä enemmän kuin sitä että äiti jättää hänet täysin isän vastuulle?
Kumma juttu, jos elatusmaksaja olisi mies ja maksua vaativa olisi vaimo, niin kyllä vaan miehen pitää maksaa mutta naisen ei.- eronnut
Anteeksi, että kyselin, enkä sitten ole ehtinyt kommentoimaan. No ensinnäkin, tuo kolmasosa tuloista oli tietysti väärin ilmaistu, tarkoitin luonnollisesti kolmas osa käteen jäävästä osasta vuositasolla pakollisten menojen jälkeen.
Ai että 120 euroa kuussa taskurahaa 17-vuotiaalle? Kyllä minusta tuntuu hurjalta. Vaikka kuinka olisi vastuullinen nuori. Sitäpaitsi ei elatusvelvollisuus siihen lopu, kun lapsi täyttää 18, kun hän edelleen käy koulua.
Siinä olit oikeassa M36, että voisin tietysti kieltäytyä maksamasta, kun kerran ei mitään sopimusta ole.
Ja teille, jotka vetoatte vanhempien yhteiseen velvollisuuteen lasten huoltamisessa, voin sanoa, että lähes koko päivittäinen kustannusrumba on ollut minun hoidettavana, kunnes lähdin lätkimään. Ja nyt vielä näyttää siltä, että poika haluaakin kenties muuttaa minun luokseni. Tiukkaa tulee taloudellisesti, mutta rikkaampaa henkisesti meille molemmille, näin uskon. - eronnut
eronnut kirjoitti:
Anteeksi, että kyselin, enkä sitten ole ehtinyt kommentoimaan. No ensinnäkin, tuo kolmasosa tuloista oli tietysti väärin ilmaistu, tarkoitin luonnollisesti kolmas osa käteen jäävästä osasta vuositasolla pakollisten menojen jälkeen.
Ai että 120 euroa kuussa taskurahaa 17-vuotiaalle? Kyllä minusta tuntuu hurjalta. Vaikka kuinka olisi vastuullinen nuori. Sitäpaitsi ei elatusvelvollisuus siihen lopu, kun lapsi täyttää 18, kun hän edelleen käy koulua.
Siinä olit oikeassa M36, että voisin tietysti kieltäytyä maksamasta, kun kerran ei mitään sopimusta ole.
Ja teille, jotka vetoatte vanhempien yhteiseen velvollisuuteen lasten huoltamisessa, voin sanoa, että lähes koko päivittäinen kustannusrumba on ollut minun hoidettavana, kunnes lähdin lätkimään. Ja nyt vielä näyttää siltä, että poika haluaakin kenties muuttaa minun luokseni. Tiukkaa tulee taloudellisesti, mutta rikkaampaa henkisesti meille molemmille, näin uskon.Kiitän teitä kaikkia kommenteista, mutta päätin kuitenkin edelleen maksaa elarit x-mieheni tilille. Koska avioero perustui pitkälti henkiseen väkivaltaan hänen taholtaan (sen verran nyrkkiä on näyttänyt, että sain kirjattua terkkarin tilastoon, harmi hänelle), en aio antaa enää yhtään lisävirikkeitä hänelle. Kutkuttaa kuitenkin tuo ajatus olla maksamatta ja katsoa, mitä hän tekee. Ehkäpä kokeilenkin...Tulen sitten kertomaan teille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi383682Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal313250- 692888
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912730- 351748
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no811709- 241539
- 281517
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231484- 281478