KASVISPROTEIINI JA VERENPAINE

Aasiantuntija

Joku älypää varmaan kyselee miksi postitan tällaista VHH- palstalle. Mutta siinä se nyt on, tiedoksi kaikille. Suomalaiset syövät noin 200 grammaa lihaa keskimäärin vuorokaudessa ja siihen kalaruoat päälle. Olisiko syytä puolittaa lihankulutus ennenkuin joudutaan vaikeuksiin verenpaineen vuoksi?

http://www.verkkoklinikka.fi/news_and_articles/view_article.xsp?articleOID=1138794191_250_920f

Kasvisproteiini alentaa verenpainetta

Coronaria Media Oy 01.02.2006

Ison kansainvälisen tutkimuksen mukaan kasvisperäisen proteiinin kulutus alentaa verenpainetta, mutta eläinperäisellä proteiinilla ei ole tätä vaikutusta. Tutkimukseen osallistui lähes 5 000 henkilöä neljästä maasta. Osallistujien verenpaine mitattiin vastaanotolla kahdeksan kertaa neljällä vastaanottokäynnillä. Ruokavalio arvioitiin haastattelemalla osallistujat neljästi. Lisäksi kaikilta kerättiin kahdesti virtsa vuorokauden ajalta. Mitä enemmän osallistujat söivät kasvisperäistä proteiinia, sitä alhaisempi heidän verenpaineensa oli. Kasvisproteiinia on runsaasti mm. viljassa, pavuissa ja soijassa. Jo pienikin lisäys kasvisproteiinin määrässä alensi verenpainetta. Eläinproteiinia on runsaasti lihassa, kalassa ja maitotuotteissa. Kasvisproteiinin vaikutus ei selittynyt muilla tekijöillä, kuten liikunnalla, suolan käytöllä tai painolla. Lihaa ja maitotuotteita runsaasti syövien verenpaine oli korkeampi kuin kasvispainotteisemmin ruokailevien, mutta tässä sekoittavina tekijöinä oli mm. lihaa runsaasti syövillä yleinen lihavuus. Kasvisproteiinin verenpainetta alentavaa vaikutusta on vaikea selittää. Tutkimusryhmän mukaan on mahdollista, että kasvisten mukana saamme runsaasti magnesiumia ja ravintokuituja, jotka voisivat vaikuttaa edullisesti verenpaineeseen. Kasvisproteiinissa on täsmälleen samoja rakennusaineita kuin eläinproteiinissa, tosin eri suhteissa. Nauttimamme aminohapposekoituksen koostumuksella voi kuitenkin olla suurempi merkitys kuin aavistammekaan.

Archives of Internal Medicine 2006;166:79-8

32

1242

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miksimiksi

Miksi sitten VHH:ta noudattavien verenpaine alenee? Tästä on olemassa useita tutkimuksia ja case-studyja.

• miksimix

Olisko kyseessä ruokavalioon liittyen kyseessä monifaktorinen asia? Jos tutkit VHH:ta, niin silloin tutkimus pitää ottaa huomioon ruokavalion muodostama kokonaisuus, johon kuuluu mm. rasvalähteiden monipuolistaminen, runsaampi kasvisten saanti ja mikroravinteiltaan huonojen hiilihydraattien poistaminen.

Eli, teepä meta-analyysi nämä tekijät huomioon ottaen. Mikä onkaan tulos?

• Kiril

"mutta tässä sekoittavina tekijöinä oli mm. lihaa runsaasti syövillä yleinen lihavuus".

Kun runsaasti lihaa ja hiilihydraatteja syövä henkilö laihduttaa karsimalla hiilihydraatit minimiin, niin sen jälkeen voi syödä vapaasti lihaa eikä sillä ole mitään vaikutusta verenpaineeseen.

• omakokemus

jo 13kk.n ajalta.

• menee
        omakokemus kirjoitti:

jo 13kk.n ajalta.

lääkäriin vasta helmikuun lopulla kuulemaan, mikä on verenpaine ja kolesteroli. Kuhan höpäjää.

• satua
        menee kirjoitti:

lääkäriin vasta helmikuun lopulla kuulemaan, mikä on verenpaine ja kolesteroli. Kuhan höpäjää.

Oikein hienosti luotu tarina, jossa ei välttämättä ole totta kuin näppäinten naputtelu ja sekin vain mainosmielessä. Ei kukaan täysjärkinen istuisi 13 kuukautta 12 tuntia päivässä netin ääressä suoltamassa viestejä. Liikkumattomuus on suuri terveysriski. Mutta on eri juttu, jos siitä on taloudellista hyötyä.

• onneksi
        omakokemus kirjoitti:

jo 13kk.n ajalta.

paljon enemmän kuin 13sec kokemus.

• näyttää onnistuvan
        satua kirjoitti:

Oikein hienosti luotu tarina, jossa ei välttämättä ole totta kuin näppäinten naputtelu ja sekin vain mainosmielessä. Ei kukaan täysjärkinen istuisi 13 kuukautta 12 tuntia päivässä netin ääressä suoltamassa viestejä. Liikkumattomuus on suuri terveysriski. Mutta on eri juttu, jos siitä on taloudellista hyötyä.

sinulatakin. mars mars lääkräiin siitä kuulemaan tuomiosi.

• tiedänpä
        näyttää onnistuvan kirjoitti:

sinulatakin. mars mars lääkräiin siitä kuulemaan tuomiosi.

etten istuskele netin ääressä kuin satunnaisesti. Nyt on lomapäivä, ja tänä aamuna ja eilen illalla olen siivonnut kotia. Kävelen työmatkoja alkuviikosta n. 40 min. päivässä ja loppuviikosta käyn lenkillä ja uimassa ja kuntosalilla parikin kertaa. Kun olen ollut liikkumassa ulkona, sillä aikaa täällä vaan jauhetaan, mikä on terveellistä! Huvittavaa, mutta jauhakaa vaan, kyllä meidän terveydenhuoltomme korjaa, mitä korjattavissa on, vaikkei liikkumattomuuden seuraukset näykään heti.

• Kiril
        satua kirjoitti:

näkynyt aamulla Myyrmäen uimahallissa kello 6.30. Ihan rauhassa sai uida, eikä lannanlevittäjät häirinneet pätkääkään. Mitähän sinäkin vähäjärkinen ymmärrät terveysriskeistä?

• missä uimahallissa,
        Kiril kirjoitti:

näkynyt aamulla Myyrmäen uimahallissa kello 6.30. Ihan rauhassa sai uida, eikä lannanlevittäjät häirinneet pätkääkään. Mitähän sinäkin vähäjärkinen ymmärrät terveysriskeistä?

me käydään, vai onko sinun maailmasi rajoittunut Myyrmäki-netti-votkin´s-ilotalo linjalle?

• taidat siivota
        tiedänpä kirjoitti:

etten istuskele netin ääressä kuin satunnaisesti. Nyt on lomapäivä, ja tänä aamuna ja eilen illalla olen siivonnut kotia. Kävelen työmatkoja alkuviikosta n. 40 min. päivässä ja loppuviikosta käyn lenkillä ja uimassa ja kuntosalilla parikin kertaa. Kun olen ollut liikkumassa ulkona, sillä aikaa täällä vaan jauhetaan, mikä on terveellistä! Huvittavaa, mutta jauhakaa vaan, kyllä meidän terveydenhuoltomme korjaa, mitä korjattavissa on, vaikkei liikkumattomuuden seuraukset näykään heti.

kun täällä kokoajan kirjoittelet. Onneksi ei tarvitsi siinä läävässä asua.

• Kiril
        missä uimahallissa, kirjoitti:

me käydään, vai onko sinun maailmasi rajoittunut Myyrmäki-netti-votkin´s-ilotalo linjalle?

ettei kannata kirjoitella muiden liikkumattomuudesta ja netissä istumisesta, kun ei tiedä totuutta. Siinä paljastaa tyhmyytensä kun olettaa asioita ja oletukset menee pieleen.

• vielä kun
        Kiril kirjoitti:

ettei kannata kirjoitella muiden liikkumattomuudesta ja netissä istumisesta, kun ei tiedä totuutta. Siinä paljastaa tyhmyytensä kun olettaa asioita ja oletukset menee pieleen.

itsekin toimisit niin. Olet esittänyt olettamuksia, ihmisistä, tietämättä mistään mitään.

• mitä sinä
        vielä kun kirjoitti:

itsekin toimisit niin. Olet esittänyt olettamuksia, ihmisistä, tietämättä mistään mitään.

tiedät tänne palstalle kirjoittajista.

• väittänyt mitään
        mitä sinä kirjoitti:

tiedät tänne palstalle kirjoittajista.

tietävänikään.

• on jo
        väittänyt mitään kirjoitti:

tietävänikään.

toinen ääni kellossaaaa.
        Ylätys!

• alatyyliin
        Kiril kirjoitti:

KUN en ole sinua nimitellyt vähäjärkiseksi, mikä sinut oikeuttaa nimittelemään minua? Et tunne minua ollenkaan, enkä toisekseen tunne minäkään sinua, kuka oikein todellisuudessa olet, oletko laihduttaja vai mainosmies. Kuitenkin istut netin ääressä jokaikinen päivä ja vastaat viesteihin 5-10 minuutin päästä, joka todistaa, että olet joko nettiriippuvainen tai mainosmies. Sitäkään ei kukaan voi tietää, oletko ollut uimassa, koska sinun on tärkeää luoda profiilistasi taydellisyyden perikuva, ja sehän onnistuu sanoja toistensa perään naputtelemalla. Palkkaako sinulle maksetaan, ja vielä siitä, että nimittelet täällä toisia vähäjärkisiksi. Teet mainostamallesi ruokavaliolle vain hallaa, ja tietääkö siitä tämä esikuvasi? Ei kiinnosta koko ruokavalio, jos sen käyttäjät ovat tuommoisia, mutta en viitsi käyttää samanlaista alatyyliä kuin sinä.

• peliin!
        alatyyliin kirjoitti:

KUN en ole sinua nimitellyt vähäjärkiseksi, mikä sinut oikeuttaa nimittelemään minua? Et tunne minua ollenkaan, enkä toisekseen tunne minäkään sinua, kuka oikein todellisuudessa olet, oletko laihduttaja vai mainosmies. Kuitenkin istut netin ääressä jokaikinen päivä ja vastaat viesteihin 5-10 minuutin päästä, joka todistaa, että olet joko nettiriippuvainen tai mainosmies. Sitäkään ei kukaan voi tietää, oletko ollut uimassa, koska sinun on tärkeää luoda profiilistasi taydellisyyden perikuva, ja sehän onnistuu sanoja toistensa perään naputtelemalla. Palkkaako sinulle maksetaan, ja vielä siitä, että nimittelet täällä toisia vähäjärkisiksi. Teet mainostamallesi ruokavaliolle vain hallaa, ja tietääkö siitä tämä esikuvasi? Ei kiinnosta koko ruokavalio, jos sen käyttäjät ovat tuommoisia, mutta en viitsi käyttää samanlaista alatyyliä kuin sinä.

Missä on todisteet, että ET olisi noilla lukemattomilla nimimerkeillä haukkunut täällä Kiriliä/muita?
        Muista, sinä esitit väitteen, todistus vastuu on siis sinulla!

• millä sen todistaisi?
        peliin! kirjoitti:

Missä on todisteet, että ET olisi noilla lukemattomilla nimimerkeillä haukkunut täällä Kiriliä/muita?
        Muista, sinä esitit väitteen, todistus vastuu on siis sinulla!

Ja miksi pitäisi edes?

• jotain asiaa
        millä sen todistaisi? kirjoitti:

Ja miksi pitäisi edes?

väittämään todeksi, niin tällä palstalla on sinulla silloin todistamisvastuu. Samat säännöt kaikilla.

• Kiril
        alatyyliin kirjoitti:

alatyyliä käyttää? Minua on kyllä nimitelty jos milläkin ja vähäjärkinen on niistä lievemmästä päästä. Tyhmäksi, idiootiksi, vainoharhaiseksi hölmöksi on mainittu ja kirjoittipa tuolla joku urpo käteen vetämisestä ja paskan syömisestä.

Kyllä sitä osataan loukkaantua minun kirjoituksista, mutta minä en koskaan aloita näitä nimittelyjä, osaan kyllä antaa takaisin jos niikseen tulee.

Kukahan se kirjoittikaan "ettei kukaan täysjärkinen jne....

• maailmasta lopukaan.
        Kiril kirjoitti:

alatyyliä käyttää? Minua on kyllä nimitelty jos milläkin ja vähäjärkinen on niistä lievemmästä päästä. Tyhmäksi, idiootiksi, vainoharhaiseksi hölmöksi on mainittu ja kirjoittipa tuolla joku urpo käteen vetämisestä ja paskan syömisestä.

Kyllä sitä osataan loukkaantua minun kirjoituksista, mutta minä en koskaan aloita näitä nimittelyjä, osaan kyllä antaa takaisin jos niikseen tulee.

Toi sano ensin, mä vain sanoin takaisin..

• Tiede todistetaan,
        jotain asiaa kirjoitti:

väittämään todeksi, niin tällä palstalla on sinulla silloin todistamisvastuu. Samat säännöt kaikilla.

ei paskan jauhaminen, johon syyllistyy suurin osa täällä kävijöistä(myös minä).

• toisaalta
        Kiril kirjoitti:

kuka kirjoittikaan lasten ta.....sta ja pe......tä?

• palstaa
        Tiede todistetaan, kirjoitti:

ei paskan jauhaminen, johon syyllistyy suurin osa täällä kävijöistä(myös minä).

Aloita itsestäsi!

• syytä

riittää kun vähentää hiilarien syöntiä.

• todiste

Lihavien kannattaa jättää kalan syöminen, niin ei sairastu.

• tuntijako??

Minkähän alan asiantutija mahdat olla?
      ite en pidä huonona mitään luonnollista protskua. Vhh:lla on tullu oltua yli vuosi ja viimeviikolla otettiin rasvat, kolesterolit ja sokerit ja olivat parantuneet vaan kolmen vuoden takaa jolloin en karppauksesta edes tiennyt.

Päivittäin vedän naamaan munaa ja pekonia aamulla. Koskaan en osta laittia. Oltermanni 40% ja kuohukermaa ja ranskankermaa 38 % ja voita/öljyä/pähkinöitä ja jne...
      On se vaan kumma miten silti voi paremmin...200 g lihaa on pientä vielä ihmisen elämässä.

• tarvitse kysyä

Kyllä täällä tiedetään muutenkin että vastustajien ymmärrystaso on alhainen. Vain vanha totuus kelpaa, mutta ei tietenkään yli 6kk vanha.

• Janne23
    • liihaa

ei kerro mitä lihan kanssa lisukkeena nautittiin. Vhh dietti ei tarkoita pelkästään lihan, kalan syömistä. Lisukkeina käytetään kasviksia ja salaatteja jotka eivät sisällä hiilihydraatteja paljon. Vhh:ssa suositaan nimenomaan luonnollisia rasvoja, kasviöljyjä sekä eläinrasvoja. Ns. transrasvoja vältetään. Transrasvat ovat margariineja tms teollisesti kiinteään muotoon muutettuja kasviöljyjä.

Vhh dieetti ei tarkoita ylenmääräistä lihan syömistä. Normaalista ateriasta on vain jätetty aikaisemmin käytetyt, tutuksi tulleet, peruna, riisi ja teolliset viljatuotteet pois.

Ennen esim söin kanan rintapalan kanssa lisukkeena riisiä tai perunaa, leipää, leivän päällä juustoa ja margariinia juomana maitoa ja tietenkin kasviksia ja salaattia. Nyt jätin vain leivän, maidon, riisin/perunan ja margariinin pois! Kätevää, syön vain herkullisimmat osat!

Mitä tulee vhh:n dieetin tutkimuksiin niin sitä ei ole tutkittu juuri lainkaan sen takia koska se on valtavirta ajattelun vastaista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen vaalilupaus oli euron bensa

Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.
      Maailman menoa
      92
      2127
    2. Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin

Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n
      Maailman menoa
      33
      2070
    3. Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin

Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi
      Maataloustuki
      50
      1835
    4. Topi osti Askon

Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan
      Maailman menoa
      75
      1360
    5. Mitä kirjainta kaipaat?

Pitkästä aikaa tämmöistä. Onko kirjain muuttunut edellisestä. ☺️
      Ikävä
      86
      1251
    6. Kastaa ja upottaa on eri sanat

Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan
      Kaste
      219
      1141
    7. Uskomatonta touhua!

Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki
      Haapavesi
      31
      1060
    8. Oliko se oikeasti epäselvää

sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men
      Ikävä
      56
      1003
    9. Miten hän sinua katsoi?

😊😊😊😊😊😊
      Ikävä
      67
      936
    10. Miksi eduskuntatalon portaille sytyttään tänään 8 645 kynttilää?

Oikeus elämään ry järjestää lauantaina 21.3.2026 tapahtuman, jossa Eduskuntatalon portaille sytytetään 8 645 kynttilää.
      Luterilaisuus
      282
      895
    Aihe