Anoppi on muuten ihan mukava. Tai no ainakin ihan siedettävä. Mutta, mitä tahansa lapset saavatkin, niin aina tulee tuutista kuinka hänen lapsuudessaan tai heillä ei ollut varaa lapsilleen moista hankkia. Tai mitä hänellä ei ole, jos jollain muulla on.
Ei ollut heidän lapsilla vaihdepolkupyöriä, eivät saaneet niin paljon joululahjoja, hyvä jos ollenkaan eikä syntymäpäivälahjoihin ollut varaa ollenkaan. Huvittvinta on valitus siitä, kuinka ei ollut varaa yhtä tytärtä kouluttaa (anoppi on onnellisen tietämätön, että tyttö olisi kyllä saanut opintotukea ja opintolainaa jo siihen aikaan, jos olisi halunnut kouluja käydä). Kun voitin kilpailussa pienen kaupan lahjakortin, niin anoppi valitti että ei se hän ikinä voita mitään, turha on yrittääkään. (Itse täytän lähes kaikki kilpailut, anoppi jättää kaikki täyttämättä, kun ei voita kuitenkaan). Aargh. Ei ollut pelikoneita, ei ollut varaa käyttää lapsia harrastuksissa..aargh.
No tupakkaan kyllä on ollut varaa anopilla ja apella molemmilla. Sanoinkin kerran kyllästyttyäni, että ei meilläkään rahat mihinkään riittäisi, jos tupakkaa poltettaisiin. Siitä sitä selityksiä riittää. Ei tupakka niin paljon maksa eikä siitä pääseminen ole niin helppoa. Pah, mitäs aloitti, jos köyhä on.
Ihan mukava anoppi muuten
12
1862
Vastaukset
- ilonsa kullakin
Maailma on täynnä ihmisiä, joiden mielestä muilla on paremmin. Kadehtivat jopa köyhyyttä. "En minä vaan saanut lapsena kulkea paljain jaloin toukokuussa."
Se, että yleisestikään ei ollut vielä olemassakaan lasten vaihdepyöriä, matkatelsuja tai pleikkareita, ei kuulu asiaan. MINULLA ei sellaisia ollut. Piste.
Voi aina kysyä, mikseivät sitten hankkineet näitä omille lapsilleen. Vastaus useinmiten on, ettei ollut varaa. Miksi ei ollut? Miksi tyytyivät elämään niin köyhästi? Mikseivät tienanneet enemmän? Jokainen on oman onnensa seppä. Kuka heitä esti?
Tämän suunnan ihmiset ovat myös aina sairaita. Joko paranemassa taudista tai uumoilevat saavansa ihan justiin influenssan tai muun kolotuksen, sitä kun on liikkeellä.
Se vain on elämäntapa. Elämän suola. Meitä on moneksi.
Auttaisiko huumori?- Lila
Viestisi piristi sunnuntaiaamuani :)
Poikaystäväni äiti on juuri tuollainen. Hän muistaa myös luetella aina koko kylän viime aikaiset sairastumiset ja kuolemantapaukset. Minun on esitettävä aina olevani pahoillaan ja surullinen, vaikka eivät minua oikeasti tuntemattomien ihmisten onnettomuudet juuri kiinnosta. En kuitenkaan vieraile siellä kovin usein, joten jaksan näihin vierailuihin "panostaa" ;).
Muuten anoppikokelas on oikein mukava ja herttainen ihminen :).
Terveisiä kaikille anopeille!!! ja mukavaa sunnuntaita muillekin.
- rahhoo
Paljon ne hassaa tupakkiin ja käyt sen perusteella pankista pyytämässä sijoitustarjouksen (rahastoista tai jostain). Semmonen tietysti että tuottaa hyvin. Ota sijoitusajaksi se aika mitä ne on poltellu tupakkia.
Viet pankin laskelman niille ja kerrot että näin paljon oisitte rikkaampia jos oisitte tupakkirahat pistäny jemmaan. Luulen että siitä tulee aika iso summa, vähintään 5 numeroinen, mahd. enempi (kun en tiä kauanko ovat polttaneet ja paljonko).
Ihmetelkööt sitä itsekseen. Vitutus voi olla valtava.- bibi
mulle isukki tuumaili tuossa kun jotain parikymmentä täytin, että kun he lopettivat tupakoinnin minun syntyessäni, on sen jälkeen säästynyt pitkä penni rahaa. Ostivat uuden auton sillä rahalla, ja ovat käyneet vielä muutaman etelänmatkankin :)
Kyllä siihen tupakkaan vaan aika iso raha vuodessa menee, vaikka polttaisi vain puoli askia päivässä. Kahdelta ihmiseltä yhteensä aski, jos hinta olisi 4 euroa, niin 4 x 365... Joops.
- Mä vaan
Tuttua jorinaa. Viatonta, mutta ah niin ärsyttävää. Tähän asti olen niellyt ja nyökytellyt, mutta mulla on kyllä jemmassa keinoja.
Ihan huumorilla vaan ajattelin sanailla, että "ei ennen kyllä eläkeläisillä ollut sitä ja tätä ja niin ja näin". Ja näinhän se onkin, maailma muuttuu ja on muuttunut kaikkien kohdalla. Joiltakin osin elämä on muuttunut helpommaksi ja paremmaksi, mutta monilta osin vaikeammaksi ja vaativammaksi.
Ennen ei ollut syöttötuolia tai pyykkikonetta. Tai eläkeläisellä tai kellään muullakaan tavallisella tallaajalla mahdollisuutta matkustaa.
Ennen ei ollut myöskään kaikkia niitä todella isoja uhkia, mitä maailma tarjoilee. Liikenne ja liikenteen vaarat olivat vähäisempiä. Saastuminen, huumeet, terrorismi. Mitä vaan.
Vaikka meillä nyt on muovitetut vaipat ym. helpotusta, niin haastetta ja uhkaa riittää. Joskus toivoisi saavansa siihen ymmärtämystä ja tukea, eikä aina sitä kitinää kuinka helpolla nyt päästään entisaikoihin verrattuna.
Ugh, olen puhunut. Jo helpotti.- Mä vaan taas
Semmoinen näkökohta tuli mieleen, että kyllä mun omastakin suusta tämä ärsyttävä "ei ennen vaan sellaista ollut, ei meillä nuorena ollut, me ei saatu koskaan ym. " livahtaa kovin helposti omille nuorille.
Ei ole tarkoitus ärsyttää eikä pottuilla. Ja hyvin tietää ettei se ole rakentavaa. Silti se vaan livahtaa suusta. Kai se on jonkinlaista hämmästelyä ja ihmetystä siitä, kuinka asiat muuttuu. Ei sen pahempaa.
Silti tuon edellisen tietäminen ja tiedostaminen ei juurikaan auta, kun anopin suusta pääsee syyllistävän kuuloista juttua, kuinka meillä nyt taas sitä eikä ennen kyllä ollut semmoiseen varaa eikä tarvettakaan.
Tuohon tupakointiin sen verran palaan, että itse käytän tupakoimattomuuttamme "lupana" monelle kivalle jutulle. Lasken usein mitä maksaisi jos kaksi perheessä polttaisi. Se on todella iso summa. Hyvällä omallatunnolla sitten käytän sitä rahaa johonkin ei niin välttämättömään, mutta ah niin mukavaan. Kuten esim. reissuihin ja lomiin. Tätä näkökohtaa yritän viestittää lapsillekin. Rahat savuna ilmaan vai jotakin kivempaa? - eeva
Mä vaan taas kirjoitti:
Semmoinen näkökohta tuli mieleen, että kyllä mun omastakin suusta tämä ärsyttävä "ei ennen vaan sellaista ollut, ei meillä nuorena ollut, me ei saatu koskaan ym. " livahtaa kovin helposti omille nuorille.
Ei ole tarkoitus ärsyttää eikä pottuilla. Ja hyvin tietää ettei se ole rakentavaa. Silti se vaan livahtaa suusta. Kai se on jonkinlaista hämmästelyä ja ihmetystä siitä, kuinka asiat muuttuu. Ei sen pahempaa.
Silti tuon edellisen tietäminen ja tiedostaminen ei juurikaan auta, kun anopin suusta pääsee syyllistävän kuuloista juttua, kuinka meillä nyt taas sitä eikä ennen kyllä ollut semmoiseen varaa eikä tarvettakaan.
Tuohon tupakointiin sen verran palaan, että itse käytän tupakoimattomuuttamme "lupana" monelle kivalle jutulle. Lasken usein mitä maksaisi jos kaksi perheessä polttaisi. Se on todella iso summa. Hyvällä omallatunnolla sitten käytän sitä rahaa johonkin ei niin välttämättömään, mutta ah niin mukavaan. Kuten esim. reissuihin ja lomiin. Tätä näkökohtaa yritän viestittää lapsillekin. Rahat savuna ilmaan vai jotakin kivempaa?Niin sanotut helpot selitykset ja muut itsestäänselvyydet livahtavat suusta tosi nopeasti. Niihin on niin kätevä turvautua, vaikka itsekin tietää, että ei kannattais ja että usein ns. yleisesti hyväksytyt "touudet" eivät edes pidä paikkaansa.
Ymmärrän hyvin tämän palstan terapeuttisen funktion, mutta esimerkiksi "kerran uskoton, aina uskoton"- tai "näytä sille kaapin paikka" -tyyppiset tokaisut ärsyttävät. - ukki ja mummi
Mä vaan taas kirjoitti:
Tuohon tupakointiin sen verran palaan, että itse käytän tupakoimattomuuttamme "lupana" monelle kivalle jutulle. Lasken usein mitä maksaisi jos kaksi perheessä polttaisi. Se on todella iso summa. Hyvällä omallatunnolla sitten käytän sitä rahaa johonkin ei niin välttämättömään, mutta ah niin mukavaan. Kuten esim. reissuihin ja lomiin. Tätä näkökohtaa yritän viestittää lapsillekin. Rahat savuna ilmaan vai jotakin kivempaa?jupisee, että lapset menee piloille kun pelaavat tietsikkaa ja pleikkareita ynm. ja että kun me oltiin tuon ikäisiä niin ulkona vaan teuhattiin jne, ja ovat huonokuntoisisakin lapset nykyään ja seli, seli. Asiahan on kyllä aivan totta, mutta, olenkin heille sanonut, että luulisivatko he, että jos heillä tai meillä näiden nyky penskojen iässä olisi ollut tietsikat, pleikkarit ja muut vempeleet, niin mekö emme muka olisi niitä pelanneet aivan yhtä ahkerasti kuin nyky muksut, Ja riidelleet ulos menoa vastaan ja mitä ne ipanat nyt keksiikin, ja varsin oltaisiin ihan yhtä puulavässyköitä kuin nämä nykyisetkin. No, eli sinänsä ovat ukki ja mummi oikeassa asia suhteen, että lapset liikaa pelailee, mutta luultavasti siinä väärässä, etteivätkö olisi samojen mahdollisuuksien vallitessa niitä hyväkseen käyttäneet, ja lisäyksenä, ainahan niitä poikkeuksiakin on ja on ollut.
- vie kalat vedestä
ukki ja mummi kirjoitti:
jupisee, että lapset menee piloille kun pelaavat tietsikkaa ja pleikkareita ynm. ja että kun me oltiin tuon ikäisiä niin ulkona vaan teuhattiin jne, ja ovat huonokuntoisisakin lapset nykyään ja seli, seli. Asiahan on kyllä aivan totta, mutta, olenkin heille sanonut, että luulisivatko he, että jos heillä tai meillä näiden nyky penskojen iässä olisi ollut tietsikat, pleikkarit ja muut vempeleet, niin mekö emme muka olisi niitä pelanneet aivan yhtä ahkerasti kuin nyky muksut, Ja riidelleet ulos menoa vastaan ja mitä ne ipanat nyt keksiikin, ja varsin oltaisiin ihan yhtä puulavässyköitä kuin nämä nykyisetkin. No, eli sinänsä ovat ukki ja mummi oikeassa asia suhteen, että lapset liikaa pelailee, mutta luultavasti siinä väärässä, etteivätkö olisi samojen mahdollisuuksien vallitessa niitä hyväkseen käyttäneet, ja lisäyksenä, ainahan niitä poikkeuksiakin on ja on ollut.
Vuonna 1984, kun isäni kuoli, ostin hautajaisiin hatun ja takin 600 mk yht.
Pihassa oli hiekkalaatikko kerho, joka kävi ravintolassa, molemmat perheessä polttivat. Lapsemme olivat samanikäisiä ja olimme lasteni kanssa välillä illalla katsomassa heidän lapsiaan. Heillä ravintolailtaan hivahti 450-750mk.
Samoin perheessä kumpikin poltti, toisinaan meni askillinen, aina puoli askia päivässä.
Yksinkasvattajana sain hyvät haukut hautajaisvaateistani miten minulla on varaa. Lastenvahtina oloni oli sitten ilmaista, heillä ei varaa maksaa lastenhoidosta.
Minulla omat lapset mukana ei tuottanut mitään ylimääräistä kustannusta minulle.;D Eli mun ei tarvinnut palkata lapsenvahtia, ollakseni heillä lapsenvahtina, kantaa vain lapseni yöllä kotiin vastapäiseen taloon, heistä ei ollut apua olivat humalassa.
Siihen asti kävin heille ravintola iltoina lapsen vahtina, mutta hautajaisvaateiden manaaminen lopetti moisen hyväntekeväisyyden.
Laskin silloin systeemillä: askitupakkaa ravintola ilta 2 x kk. Olisin saanut hatun ja takin vähintään joka kk.
Kade ihminen ei huomaa sitä mitä hänellä on, vain sen, mikä on toisen, vaikkei sitä olisi huomannut itse edes tavoitella, enne kuin toinen sen itselleen hankki.
Kateellisia ihmisiä on joka ikäluokassa
- mennä toisesta
korvasta sisään ja toisesta ulos nuo jutut. Kommentoida vaoit yleisellä tasolla, huumorillakin, mutta älä niistä itseesi ota.
Anoppisi elämä pyörii ilmeisesti oman navan ympärillä.
Siitä tupakasta vielä: itse polttaneena tiedän, että tupakkaan (ja viinaan!) löytyy aina rahaa. Kun polttamisen lopetat, et sitä säästöä missään näe; raha menee muuhun. Ihan turha laskeskella, paljonko säästät lopettamisella, kyllä se raha katoaa sitten johonkin muuhun. Eri asia on sitten se ihana olo, kun on kokonaan eroon tupakasta päässyt, eikä enää tee mieli. Se on mahtavaa!
Opettele sietämään anoppisi erilaisuus, se on rikkaus. Voitpa sinäkin olla anoppisi mielestä oikea kummajainen, jota hän kauhistelee muille. Mieti sitä.- alkuperäinen kirjoittaja
Tiedän, että anoppini ihmettelee nuukuuttani. Mutta "nuukuuteni" on sitä, että tingin turhasta ja panostan laadukkaaseen. Ostan mieluummin vähän laadukkaita vaatteita, kuin paljon halpoja. "Nuukuuteni ansiosta" meillä on vara tehdä pieni matka sillon tällöin. Anoppini ihmettelee, kuinka meillä on varaa. Vastaus: Säästämällä, olen tämän kyllä kertonut.
Mutta sitä kadehtimista ei jaksa. Verrattuna samaa ikäluokkaa olevaan isääni, jolla toki on omat "ärsyttävät" piirteensä: Kun hankimme uuden auton vanhan romun tilalle: "Sehän on hyvä, maksaahan tuo jo bensassa itsensä takaisin, samoin kun autossa on nyt huoltotakuu, niin isäni ymmärsi säästön. Anoppi: No on niillä rahaa kun uusia autoja ostellaan. Automme on osittain autoliikkeen rahoituksella ostettu keskitasoinen perheauto. - Vävynrenttu
alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:
Tiedän, että anoppini ihmettelee nuukuuttani. Mutta "nuukuuteni" on sitä, että tingin turhasta ja panostan laadukkaaseen. Ostan mieluummin vähän laadukkaita vaatteita, kuin paljon halpoja. "Nuukuuteni ansiosta" meillä on vara tehdä pieni matka sillon tällöin. Anoppini ihmettelee, kuinka meillä on varaa. Vastaus: Säästämällä, olen tämän kyllä kertonut.
Mutta sitä kadehtimista ei jaksa. Verrattuna samaa ikäluokkaa olevaan isääni, jolla toki on omat "ärsyttävät" piirteensä: Kun hankimme uuden auton vanhan romun tilalle: "Sehän on hyvä, maksaahan tuo jo bensassa itsensä takaisin, samoin kun autossa on nyt huoltotakuu, niin isäni ymmärsi säästön. Anoppi: No on niillä rahaa kun uusia autoja ostellaan. Automme on osittain autoliikkeen rahoituksella ostettu keskitasoinen perheauto.....ja toisesta ulos tuommoiset kateuslöpinät, joita varsinkin autoasiat synnyttävät ! Tulihan tuossa taas kommenttia, kun ostettiin viime vuonna uusi auto, että "Olisihan teillekin välttänyt pienempi ja käytetty auto niinkuin meille ja niille ja niille (vaimon sisarukset), älytöntä tuhlausta !" Ensinnäkin, turvallisuuteen panostaminen ei ole "älytöntä tuhlaamista" ja toiseksi, hankimme auton omilla rahoillamme, toisin kuin vaimon systerit, jotka saivat autonsa vanhemmiltaan.... Automme hintakin poiki mielenkiintoisen pikku kohtauksen, kun appiukko yritti urkkia minulta, paljonko auto on maksanut. Tähän totesin, ettei minulla ole tapana levitellä raha-asioitani perheemme ulkopuolisille, mihin sainkin pikapuolin selvityksen, keitä perheeseemme kuuluu......
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383829Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362964Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81865Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51598Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41079- 71934
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38864- 44774
- 65741
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708