sitoutumiskammo

...

kertokaa sitoutumiskammoiset, miltä se ahdistus seurustellessa tuntuu? itse ahdistun seurustellessa, jos en oikeasti välitä kumppanista. en ymmärrä, miltä se sitten tuntuu, kun ahdistuu, vaikka kumppani olisi ´´oikea´´ ja rakastaa. miten rakastaminen ja sitoutumiskammo voivat kulkea käsikädessä, vai voivatko?

4

1051

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sirpale

Taitaa tuo "sitoutumiskammo" olla ystävällisempi nimitys oikealle syylle "en rakasta sinua". Silloin kun ihminen on rakastunut, niin hän haluaa viettää kaiken mahdollisen ajan kultansa kainalossa...

• aloittaja

olen itse miettinyt samaa... ja luulen, että se useimmissa tapauksissa niin onkin. ehkä on kyse siitä, että haluaisi rakastaa toista, mutta kun ei pysty niin nimeää sen sitten sitoutumiskammoksi.

• SuomiTýpy

En halua viettää kaikkea aikaan oman kullan kainolossa vaikka olisinkin rakastunut ja seurustelisin. Tarvitsen myös omaa tilaa ja aikaa sekä yksinoloa tästä huolimatta. Minulle ei ole terveellistä kiehnätä jatkuvasti toisen kainalossa, ahdistun siitä suuresti. Että ei pidä kaikkine kohdalla paikkaansa mitä sanoit.

• Sfeni

Ymmärrän, että asian pitäisi olla niin, että jos välittää/rakastaa tarpeeksi niin sitoutumiskammoa ei voi olla, mutta omalla kohdallani niin ei kuitenkaan ole. En kuitenkaan puhuisi sitoumiskammosta, koska voin kyllä sitoutua toiseen ihmiseen, mutta tuon ahdistuksen takia en pysty viettämään ns. normaalissa määrin aikaani toisen ihmisen kanssa.

Ahdistukseen on varmasti monia syitä, enkä oikein osaa itsekään niitä nimetä, mutta pelko oman tilan ja elämän menettämisestä on suuri. Monet ihmiset haluavat ihastuessaan viettää mahdollisimman paljon aikaa yhdessä ja olla yhteyksissä koko ajan, minulle se aika on yleensä painajainen. Tunteeni tarvitsevat aikaa kehittyäkseen ja sopeutuminen tilanteeseen on minulle aika pitkä prosessi, siksi on helppo nimetä tunne sitoutumiskammoksi ja sanoa vaan, ettei pysty suhteeseen... Jotkut osaavat antaa aikaa ja omaa rauhaa, silloin suhteella on mahdollisuus kehittyä, mutta siihen asti pääseminen vaatii jo aika paljon keskustelua.

Kun ahdistuu ja välittää toisesta paljon on tilanne tuskallinen ja siksipä tuntuu helpommalta päästää toinen kärsimyksestään. Välillä suhteessa ollessani minun tekee mieli vaan kävellä ulos ovesta kadota, koska ahdistus alkaa tuntua liian suurelta, syynä siihen voi olla toisen suunnittelema yhteinen tulevaisuus tai vaikka vaan yksi hassu sana. Olen kuitenkin jotenkin oppinut elämään asian kanssa. Mutta tämä on vain minun tapani suhtautua asiaan, uskon, että monelle sitoutumiskammo on myös halua jatkaa sinkkuelämää ja todellakin toinen tapa sanoa, ettei halua olla toisen kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      38
      3662
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      27
      3209
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      65
      2855
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      82
      2677
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1748
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      80
      1680
    7. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1507
    8. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      15
      1485
    9. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1474
    10. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      28
      1458
    Aihe