Muistelen takavuosina lukeneeni jostain,että auton käynnistäminen onnistuupi 4.5voltin taskulampun patterilla??? (siis jos auton omassa akussa ei riittävästi virtaa jälellä)? Voisko joku tietävä ja tosta myös lukenu nii kertoo ku ite ei muista :( (jotain hajuu olis,että annetaan paristosta virtaa sytytys puolalle...mut en muista tarkemmin)
tai linkki mistä lisätietoja löytys olis kova juttu :)
Auton käynnistys paristolla!!!
38
6724
Vastaukset
- onnistuu
Lyhyempi nasta yhdistetään puolan plus napaan ja pitempi startin solenoidiin. Sitten vaat starttaat ja kyllä lähtee.
- Jamppa1
ja lehmät lentää.
- Untako nähny???
Jamppa1 kirjoitti:
ja lehmät lentää.
...se Jamppa1 sillee on,että "onnistuu"se jollaki kytkemisellä toi apukäynnistäminen(ollu joskus tekniikan maailma lehdessä iha kytkentä kaavioineen päivineen tää) Varaudu henk.kohtasesti niihi lentäviin lehmiin ;)
- Pörje
Untako nähny??? kirjoitti:
...se Jamppa1 sillee on,että "onnistuu"se jollaki kytkemisellä toi apukäynnistäminen(ollu joskus tekniikan maailma lehdessä iha kytkentä kaavioineen päivineen tää) Varaudu henk.kohtasesti niihi lentäviin lehmiin ;)
Ei ne lehmät lennä, eikä kyllä starttaa autokaan millään pattereilla.
Artikkelin asiasta olen minäkin joskus lukenut ja se neuvoi kuinka sytytyspiiriin saadaan lisää eloa jos akku on ihan tyhjä, mutta moottorin pyöritys piti hoitaa muilla keinoin, kuten mäkistartilla, kammella tms.
Pieni vinkki ; lähemmäs 100 A virtaa patterien navasta, voit kuvitella tukoksen itse !
Noista kylmäkäynnistyskeinoista muistuu mieleen, että työkoneita laitettiin käymään hitsaustasasuuntaajalla. - stuntman
Pörje kirjoitti:
Ei ne lehmät lennä, eikä kyllä starttaa autokaan millään pattereilla.
Artikkelin asiasta olen minäkin joskus lukenut ja se neuvoi kuinka sytytyspiiriin saadaan lisää eloa jos akku on ihan tyhjä, mutta moottorin pyöritys piti hoitaa muilla keinoin, kuten mäkistartilla, kammella tms.
Pieni vinkki ; lähemmäs 100 A virtaa patterien navasta, voit kuvitella tukoksen itse !
Noista kylmäkäynnistyskeinoista muistuu mieleen, että työkoneita laitettiin käymään hitsaustasasuuntaajalla.Startti ottaa noin 600A riippuu tietysti startista
- Autoilua jo 1960 lu..
stuntman kirjoitti:
Startti ottaa noin 600A riippuu tietysti startista
Ei sillä paristolla starttimoottoria yritetty pyörittää! HALOO!! Vaan paristo laitettiin sytytyspuolan virtapiiriin, vahvistamaan sytytys kipinää huomattavasti.
Kun jännite huonossa akussa menee niin alas startatessa että kunnon kipinää ei enää syntynyt sytytystulpassa. - stuntman
Autoilua jo 1960 lu.. kirjoitti:
Ei sillä paristolla starttimoottoria yritetty pyörittää! HALOO!! Vaan paristo laitettiin sytytyspuolan virtapiiriin, vahvistamaan sytytys kipinää huomattavasti.
Kun jännite huonossa akussa menee niin alas startatessa että kunnon kipinää ei enää syntynyt sytytystulpassa.no siitä sai sen käsityksen.tosin tuossa hokasin että se ilmoittamani käynnistysvirta 600A oli hieman yläkanttiin.
- Jamppa1
Untako nähny??? kirjoitti:
...se Jamppa1 sillee on,että "onnistuu"se jollaki kytkemisellä toi apukäynnistäminen(ollu joskus tekniikan maailma lehdessä iha kytkentä kaavioineen päivineen tää) Varaudu henk.kohtasesti niihi lentäviin lehmiin ;)
nää maadoitusjohdot, hirvipillit, bensan ionisaattorit ja motorupit ihan hyviä vitsejä sinänsä mutta ne kuuluu tuonne vitsi- tai huuhaa osastolle.
Katsos kun se on fakta että paristolla ei pyöritetä hankilöauton starttia, joka on yleensä teholtaan 1-2 kW. Vaatii näet 100-200 Ampeeria virtaa, joka ei tod. löydy 4,5 voltin paristosta. Että se siitä. - unet.....
Jamppa1 kirjoitti:
nää maadoitusjohdot, hirvipillit, bensan ionisaattorit ja motorupit ihan hyviä vitsejä sinänsä mutta ne kuuluu tuonne vitsi- tai huuhaa osastolle.
Katsos kun se on fakta että paristolla ei pyöritetä hankilöauton starttia, joka on yleensä teholtaan 1-2 kW. Vaatii näet 100-200 Ampeeria virtaa, joka ei tod. löydy 4,5 voltin paristosta. Että se siitä....tiiä? mut ei nyt ollu kysymys"starttauksesta!!!
vaan tosta jutusta mis käytettiin"apuna"paristoa...ja en vaan muistanu artikkelia paremmin :( kiva ku tyhmänä pidät :( voisko joku tietää linkkiä tolle jutulle???? - Rekan nupissa ehkä
stuntman kirjoitti:
Startti ottaa noin 600A riippuu tietysti startista
Teho = jännite x virta. Eli P=UxI. Kun jännite (U) ja virta (I) tunnetaan, voidaan laskea startin teho (P).
Eli 12 V x 600 A =7200 VA eli 7200 W eli 7,2 kW. Taitaapi harvemmassa henkilöautossa olla tuommoista starttia. - kipinään
Jamppa1 kirjoitti:
nää maadoitusjohdot, hirvipillit, bensan ionisaattorit ja motorupit ihan hyviä vitsejä sinänsä mutta ne kuuluu tuonne vitsi- tai huuhaa osastolle.
Katsos kun se on fakta että paristolla ei pyöritetä hankilöauton starttia, joka on yleensä teholtaan 1-2 kW. Vaatii näet 100-200 Ampeeria virtaa, joka ei tod. löydy 4,5 voltin paristosta. Että se siitä.Jamppa hyvä, tuolla paristolla oli tarkoitus vahvistaa tulppien antamaa kipinää auttamalla puolaa lisäjännitteellä. Akun napajännite laskee jopa alle 10 voltin startatessa ja kylmänä vielä enemmän. Patterilla ei suinkaan pyöritetä starttimoottoria, vaan lisätään puolan saamaa jännitettä.
- Jamppa1
kipinään kirjoitti:
Jamppa hyvä, tuolla paristolla oli tarkoitus vahvistaa tulppien antamaa kipinää auttamalla puolaa lisäjännitteellä. Akun napajännite laskee jopa alle 10 voltin startatessa ja kylmänä vielä enemmän. Patterilla ei suinkaan pyöritetä starttimoottoria, vaan lisätään puolan saamaa jännitettä.
tuska. Onko se niin vaikeaa matematiikkaa että 4,5 voltin paristolla ei lisätä 12 voltin akun jännitettä?
Siksi toisekseen se kipinän vahvistaminen on yksi ja sama, ellei aja museoautolla. Kyllä se ratkaiseva tekijä on moottorin kunnosta ja mm. akusta ja öljystä riippuva startin pyörintänopeus. - sarjaan
Jamppa1 kirjoitti:
tuska. Onko se niin vaikeaa matematiikkaa että 4,5 voltin paristolla ei lisätä 12 voltin akun jännitettä?
Siksi toisekseen se kipinän vahvistaminen on yksi ja sama, ellei aja museoautolla. Kyllä se ratkaiseva tekijä on moottorin kunnosta ja mm. akusta ja öljystä riippuva startin pyörintänopeus.Jos akun napajännite on startatessa 8 V ja akun ja puolan väliin kytketään sarjaan 4,5 V paristo, niin puola saa 12,5 V jännitteen. Vanhoissa autoissa oli 12 V puola ja silloin 8 V puolalle ei riittänyt puolaa antamaan kunnon kipinää. Vähän uudemmissa autoissa oli Puola joka toimi alle 10 V jännitteellä. Niissä oli etuvastus jonka kautta puola sai jännitteen auton käydessä. Startatessa etuvastus ohitettiin. Joten uudemmissa autoissa tuosta patterista ei ole sanottavaa hyötyä, mutta 12 V puolaisissa autoissa siitä on hyötyä.
- finnbulli
sarjaan kirjoitti:
Jos akun napajännite on startatessa 8 V ja akun ja puolan väliin kytketään sarjaan 4,5 V paristo, niin puola saa 12,5 V jännitteen. Vanhoissa autoissa oli 12 V puola ja silloin 8 V puolalle ei riittänyt puolaa antamaan kunnon kipinää. Vähän uudemmissa autoissa oli Puola joka toimi alle 10 V jännitteellä. Niissä oli etuvastus jonka kautta puola sai jännitteen auton käydessä. Startatessa etuvastus ohitettiin. Joten uudemmissa autoissa tuosta patterista ei ole sanottavaa hyötyä, mutta 12 V puolaisissa autoissa siitä on hyötyä.
vähän tarkemmin.Silloin oli 6V järjestelmä.
En muista että siitä olisi käytetty sen jälkeen kun tuli 12V järjestelmä. - toimii niissäkin
finnbulli kirjoitti:
vähän tarkemmin.Silloin oli 6V järjestelmä.
En muista että siitä olisi käytetty sen jälkeen kun tuli 12V järjestelmä.Kyllä tuo niksi toimii 12 V järjestelmissäkin. Paristo kytketään akun ja puolan väliin SARJAAN ei rinnan. Pariston tehtävä on antaa puolalle enemmän virtaa jännitteen noston kautta, eikä suinkaan auttaa starttimoottoria.
- kysäisen sivusta
Jamppa1 kirjoitti:
nää maadoitusjohdot, hirvipillit, bensan ionisaattorit ja motorupit ihan hyviä vitsejä sinänsä mutta ne kuuluu tuonne vitsi- tai huuhaa osastolle.
Katsos kun se on fakta että paristolla ei pyöritetä hankilöauton starttia, joka on yleensä teholtaan 1-2 kW. Vaatii näet 100-200 Ampeeria virtaa, joka ei tod. löydy 4,5 voltin paristosta. Että se siitä.missä autossa on 2kW:n starttimoottori! Harvasta löytyy tuskin edes 1kW:n Starttia
- Jamppa1
kysäisen sivusta kirjoitti:
missä autossa on 2kW:n starttimoottori! Harvasta löytyy tuskin edes 1kW:n Starttia
noita löytyy ja tehokkaampiakin. 1 kW on aika minimi bensakoneessa ja dieselissä ei riitä mihinkään. 2 kW on esim. uudemmissa neljämukisissa TDI:ssä. Meidän -85 dieselgolffissakin on jo 1,7 kW. Se on tarpeen kun puristukset on yli 20.
Vastaavassa bensamallissa (1.6/1.8) on kilowatin luokkaa. Sitten tuossa bensa-V8:ssa on 1,8 kW startti ja 100 Ah akku. Lähtee Audi käyntiin kelillä kuin kelillä. - vanha konsti
Autoilua jo 1960 lu.. kirjoitti:
Ei sillä paristolla starttimoottoria yritetty pyörittää! HALOO!! Vaan paristo laitettiin sytytyspuolan virtapiiriin, vahvistamaan sytytys kipinää huomattavasti.
Kun jännite huonossa akussa menee niin alas startatessa että kunnon kipinää ei enää syntynyt sytytystulpassa.Kyllä vanhoissa 50- 60-luvun traktorikirjoissa oli noita samoja kaavioita.
Eli patterilla vahvistettiin sytytyslaitteiden jännitettä. Onhan selvää, että ei patterista ole starttimoottorille mitään apua. - kaapelitOn
ei taho ylettyä suoraan, mutta voiko vetää käynnistyskaapeleilla litteestä patterista kyseisiin kohtiin?
- onnistuu
tarvitse vain niitä paristoja ison kasan, tinaat niitä sitten 3 sarjaan ja näitä sarja systeemejä rinnakkain julmetusti, lasket siitä sitten että 1 3 sarja on n. 1 ah elikkä 20 Ah paristo akkuun menee sitten 60 kpl näitä 4,5 v paristoja.
- kkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk...
menkää tarhaan lapset.
- JYRÄÄ!!!
Voi helvetti että te jotkut olette hyväuskoisia tolloja! Tiesittekö sitä että rannekellon paristolla ei autossa tarvi edes polttoainetta kun sillä voi starttimoottoria pyörittämällä käydä lapinreissun vaunu perässä...
- Autoilua jo 1960
Oikein muistat.
Se oli sitä 60-70 luvun alkua kun suurin osa täällä kirjoittavista olivat vielä lehmän tississä tai voi paketissa, tai ei vielä sielläkään.
Ennen "hyvään aikaan" akutkin maksoivat "maltaita" niin piti koittaa käyttää nekin tarkkaan.
Mutta asiaan.
Se paristo kytkettiin puolan ensiopuolen johtoon sarjaan. Eli kun startatessa akku jännite putoaa alas niin kipinä jäi heikoksi. Mutta kun siihen kytkettiin sarjaan paristo niin sytytys jännite nousi ja kipinä oli huomattavasti voimakkaampi. Jotkut rakensivat auton kojelautaan oikein sellaisella kuuloke blugilla liittimen että oli helppo ja nopea kytkeä siihen lisä jännitettä paristosta konepeltiä avaamatta.
Mutta se oli sitä aikaa kun autot oli yksinkertaisempia ja helppo itse huoltaa ja kaikki osat oli helposti näkyvillä ja purettavissa.- Unta siis en oo nähny tosta:)
...mite tää vois toimii "tänä päivänä"??? 4,5 voltin paristoo iha heti löydä mistää??? Ja oliko muuten jotain semmosta,että autokin oli viel 6voltin jrjestelmällä??? hitto ku ei muista :( Kävi siis mieles,että jotenki"heräte virtaa"sais 9voltin patterilla??? Joku varmaa pitää iha hulluna mua :D mut pitäkööt...joku tietää tästä enämpi kuitenki;) voisko siis kertoo enämpi asiasta.
- höpö höpö
höpö höpö!!! On se vaan tuo essonbaari melkoinen ""tietolähde"" hehehee... Aivan sama mitä tuulesta temmattua hölynpölyä menet jonkun kaiffarin kans yhdessä toitottamaan sinne niin kohta se liikkuu kylillä varmana tietona. Kyllä te pössit ootte yksinkertaisia kun teitä pysyy viemään kuin pässiä narussa ihan minne haluaa.
Nämä keskustelupalstat täällä netissä ovat vain virtuaaliajan vastine essonbaarille. (tuota en muuten ole kuullut täällä enkä edes konkreettisessa essonbaarissa vaan jokainen jolla on edes pikkuisenkaan järkeä päässä tajuaa sen itse) - Autoilua jo 1960 luvulla
Unta siis en oo nähny tosta:) kirjoitti:
...mite tää vois toimii "tänä päivänä"??? 4,5 voltin paristoo iha heti löydä mistää??? Ja oliko muuten jotain semmosta,että autokin oli viel 6voltin jrjestelmällä??? hitto ku ei muista :( Kävi siis mieles,että jotenki"heräte virtaa"sais 9voltin patterilla??? Joku varmaa pitää iha hulluna mua :D mut pitäkööt...joku tietää tästä enämpi kuitenki;) voisko siis kertoo enämpi asiasta.
Kannattaako tänä päivänä, akut halpoja.
Autot oli esim, volkkarit, taunus, jne. 6 voltin virta vehkeillä.
Ei se sytytys piiri vie paljon sähköä joten paristosta sai monta starttia..
Uuusissa autoissa taitaa johdotuksetkin olla niin suojattu. Toista se oli ennen kun kaikki oli esillä. Puolan johdotkin löysi heti kun konepellin avasi.
Empä ole nyt katsonut uudesta autostani löytyiskö edes koko johdinta. - Autoilua jo 1960 l..
höpö höpö kirjoitti:
höpö höpö!!! On se vaan tuo essonbaari melkoinen ""tietolähde"" hehehee... Aivan sama mitä tuulesta temmattua hölynpölyä menet jonkun kaiffarin kans yhdessä toitottamaan sinne niin kohta se liikkuu kylillä varmana tietona. Kyllä te pössit ootte yksinkertaisia kun teitä pysyy viemään kuin pässiä narussa ihan minne haluaa.
Nämä keskustelupalstat täällä netissä ovat vain virtuaaliajan vastine essonbaarille. (tuota en muuten ole kuullut täällä enkä edes konkreettisessa essonbaarissa vaan jokainen jolla on edes pikkuisenkaan järkeä päässä tajuaa sen itse)Näin tehtiin joskus.
Ei ole "tuulesta temmattua".
Mitä sinä et tässä asiassa ymmärrä? - Unesta puhunu
Autoilua jo 1960 l.. kirjoitti:
Näin tehtiin joskus.
Ei ole "tuulesta temmattua".
Mitä sinä et tässä asiassa ymmärrä?No eihä nää"pikku ressukat"muista ja oo tommosii voinu koskaa mistää lukia :( Mut itellä tää tuli vaa mieleen tänää...että mites se olikaan se juttu "tosta asiasta"....Tosi asia on ,että akut ei maksa tänä päivänä paljoo...mut "kiinnostuksesta" vaa kysäsin,että muistaako joku muukin tän :)
- finnbulli
höpö höpö kirjoitti:
höpö höpö!!! On se vaan tuo essonbaari melkoinen ""tietolähde"" hehehee... Aivan sama mitä tuulesta temmattua hölynpölyä menet jonkun kaiffarin kans yhdessä toitottamaan sinne niin kohta se liikkuu kylillä varmana tietona. Kyllä te pössit ootte yksinkertaisia kun teitä pysyy viemään kuin pässiä narussa ihan minne haluaa.
Nämä keskustelupalstat täällä netissä ovat vain virtuaaliajan vastine essonbaarille. (tuota en muuten ole kuullut täällä enkä edes konkreettisessa essonbaarissa vaan jokainen jolla on edes pikkuisenkaan järkeä päässä tajuaa sen itse)kun oli 6V järjestelmä.
Silloin sitä opetettiin jopa ammattikouluissa. - miettiliäs mies
finnbulli kirjoitti:
kun oli 6V järjestelmä.
Silloin sitä opetettiin jopa ammattikouluissa....miten olisi tänä päivänä? voisko avittaa esim. 9 vol. paristolla/jollaki muulla paristolla jotenki? kiinnostava juttu!
- Pörje
miettiliäs mies kirjoitti:
...miten olisi tänä päivänä? voisko avittaa esim. 9 vol. paristolla/jollaki muulla paristolla jotenki? kiinnostava juttu!
Muistelen nöösipoikana, jolloin uudet akut saattoi olla parikin kertaa kalliimpia kuin ne "autot" joihin rahat riitti, että sytytysvirta ei koskaan ollut ongelma ja tämä patterijuttu oli joku teoreetikkojen niksi, jota en nähnyt koskaan kenenkään käyttävän.
Edellisiin juttuihin korjauksena sen verran, että tällaista esitettiin mieluimminkin 50-60 kuin 70 luvulla ja sen aikaiset autot oli tekniikaltaan tosi simppeleitä, mm veivit kuului vakiovarusteisiin.
Jos akussa oli niin paljon virtaa että startti jaksoi pyörittää konetta, niin sytytysvirtaa oli aina tarpeeksi, moottori ei käynnistynyt starttauksen aikana vaan silloin kun lopetti starttauksen ja kone herätettiin tulille lyhyillä starttauksilla. (starttausvirran katkaisu indusoi suuremman jännitteen sytytyspiirille tai jotain sen tapaista)
Jos akku oli niin tyhjä, että ei jaksanut pyörittää konetta, sitä pyöritettiin muilla keinoin (veivi, työntö, hinaus, jopa naru pyörän ympäri ja vetäsemällä käyntiin kuin perämoottori).
Saattoipa joskus olla virta niin vähissä, että mikään valokaan ei edes syttynyt mittaritauluun, mutta työntämällä tai vetämällä lähti kuitenkin käyntiin.
Sen aikaiset tasavirtalaturit kun ei tarvinneet mitään herätysvirtaa toimiakseen (ankkurin remanenssi).
Nykyisistä autoista ei ole samaa kokemusta , mutta olisin vakaasti sitä mieltä, että toiminnan kannalta sytytyspuoli taitaa sittenkin olla se viimeinen lenkki, joka pettää virranpuutteeseen, niin paljon on moottorintoiminta nykyisin sähköohjattua, että jos muut toiminnat pelaa niin kyllä sytytysvirtaa on aina riittävästi. - kokemus kehään
Pörje kirjoitti:
Muistelen nöösipoikana, jolloin uudet akut saattoi olla parikin kertaa kalliimpia kuin ne "autot" joihin rahat riitti, että sytytysvirta ei koskaan ollut ongelma ja tämä patterijuttu oli joku teoreetikkojen niksi, jota en nähnyt koskaan kenenkään käyttävän.
Edellisiin juttuihin korjauksena sen verran, että tällaista esitettiin mieluimminkin 50-60 kuin 70 luvulla ja sen aikaiset autot oli tekniikaltaan tosi simppeleitä, mm veivit kuului vakiovarusteisiin.
Jos akussa oli niin paljon virtaa että startti jaksoi pyörittää konetta, niin sytytysvirtaa oli aina tarpeeksi, moottori ei käynnistynyt starttauksen aikana vaan silloin kun lopetti starttauksen ja kone herätettiin tulille lyhyillä starttauksilla. (starttausvirran katkaisu indusoi suuremman jännitteen sytytyspiirille tai jotain sen tapaista)
Jos akku oli niin tyhjä, että ei jaksanut pyörittää konetta, sitä pyöritettiin muilla keinoin (veivi, työntö, hinaus, jopa naru pyörän ympäri ja vetäsemällä käyntiin kuin perämoottori).
Saattoipa joskus olla virta niin vähissä, että mikään valokaan ei edes syttynyt mittaritauluun, mutta työntämällä tai vetämällä lähti kuitenkin käyntiin.
Sen aikaiset tasavirtalaturit kun ei tarvinneet mitään herätysvirtaa toimiakseen (ankkurin remanenssi).
Nykyisistä autoista ei ole samaa kokemusta , mutta olisin vakaasti sitä mieltä, että toiminnan kannalta sytytyspuoli taitaa sittenkin olla se viimeinen lenkki, joka pettää virranpuutteeseen, niin paljon on moottorintoiminta nykyisin sähköohjattua, että jos muut toiminnat pelaa niin kyllä sytytysvirtaa on aina riittävästi.Tämä tapahtui vuonna -93 talvella , paikka Laukaa Keski-Suomessa.
Minulla oli autona Mitsubishi Galant GLS 2.0.
Olimme rakennustöissä hieman kauempana vakituisista asumuksista ( n. 7 km muistaakseni).
Autossa oli NMT-puhelin, nämä laitteet söivät tunnetusti akusta virtaa valmiustilassakin.
Auto seisoi parkissa n. sadan metrin päässä raksalta, eli autoa ei saatu lohkolämmittäjään.
Olimme sisätöissä koko päivän ja lähtiessämme kotiin huomasimme pakkasen kiristyneen huomattvasti, ehkäpä noin -25 asteeseen.Pelkäsin heti pahinta ja aivan oikein NMT-puhelin oli vienyt ennestäänkin huonosta akusta virran lähes olemattomiim, moottori pyörähti vain laskasti startin pyörittämänä, ei puhettakaan, että käyntiin. Oltiin siis pulassa,emme tunteneet seudulta ketään, jolle soittaa ja pyytää apua. Matkaa lähimpään taloon, jonka pihassa olin nähnyt traktorin, oli se n. 7km.
Kumpaakaan ei kuitenkaan huvittanut lähteä pakkaseen tarpomaan ja hakemaan apua.
Istuimme autossa ja mietimme, mitä tehdä.
Tuli mieleen , että onhan meillä akkuporakone.
Kävin hakemassa porakoneen akut 2 kpl ja sähköjohtoa.Kytkin akut auton akun kanssa yhteen ja kokeilin käynnistää.
Ja yllätykseksi auto lähti heti käyntiin.
En tiedä tuosta paristojutusta, mutta tämä omana kokemuksena. - tehi
kokemus kehään kirjoitti:
Tämä tapahtui vuonna -93 talvella , paikka Laukaa Keski-Suomessa.
Minulla oli autona Mitsubishi Galant GLS 2.0.
Olimme rakennustöissä hieman kauempana vakituisista asumuksista ( n. 7 km muistaakseni).
Autossa oli NMT-puhelin, nämä laitteet söivät tunnetusti akusta virtaa valmiustilassakin.
Auto seisoi parkissa n. sadan metrin päässä raksalta, eli autoa ei saatu lohkolämmittäjään.
Olimme sisätöissä koko päivän ja lähtiessämme kotiin huomasimme pakkasen kiristyneen huomattvasti, ehkäpä noin -25 asteeseen.Pelkäsin heti pahinta ja aivan oikein NMT-puhelin oli vienyt ennestäänkin huonosta akusta virran lähes olemattomiim, moottori pyörähti vain laskasti startin pyörittämänä, ei puhettakaan, että käyntiin. Oltiin siis pulassa,emme tunteneet seudulta ketään, jolle soittaa ja pyytää apua. Matkaa lähimpään taloon, jonka pihassa olin nähnyt traktorin, oli se n. 7km.
Kumpaakaan ei kuitenkaan huvittanut lähteä pakkaseen tarpomaan ja hakemaan apua.
Istuimme autossa ja mietimme, mitä tehdä.
Tuli mieleen , että onhan meillä akkuporakone.
Kävin hakemassa porakoneen akut 2 kpl ja sähköjohtoa.Kytkin akut auton akun kanssa yhteen ja kokeilin käynnistää.
Ja yllätykseksi auto lähti heti käyntiin.
En tiedä tuosta paristojutusta, mutta tämä omana kokemuksena.Jos sulla oli kaksi 2 Ah akkua rinnan, niin ne antavat helposti hetkellisesti jopa 80A sekin on auton oman akun kanssa ehkä riittänyt. Joten uskottavaa tuokin on, vaikkakin paristojutussa pariston virtaa ei annettukaan starttimoottorille.
Mainittakoon vielä että nykyaikaiset kapasiteetiltaan 1,8 Ah Lipo-akuistakin voi nyhtää hetkellisesti 36 A virtaa.
http://www.hobbylinna.fi/kauppa/view_product.php?product=FLIBTF2493
- :-)
Kyllä se näin on, voi käynnistää! ;)
On se kumma, kun miesihmiset täällä väittävät jotain muuta ja epäilevät viestin aloittajaa! Jopa minulle, naiselle, tämä asia on ollut jo kauan tiedossa! "Untako nähnyt" on aivan oikeassa, saman artikkelin olen itsekin joskus jostain lukenut.
Miehet, miettikää ensin, ennenkuin sanotte/kirjoitatte mitään!- kyl mää muistan
Mm. Opel Kadet -65 ( A-malli) oli vielä 6 V, samoin Valmet 15 -53 ja Volvo t-24 vm. -55 . Kaikkia noita on tullut ajettua. Sytytyspuolen jännitettä pystyi nostamaan paristolla. Itse starttaus piti tietysti tehdä akulla tai työntämällä.
Siihen aikaan akkulaturit ja vara-akut olivat harvinaisuuksia, joita kuljetettiin talosta taloon tarpeen mukaan.
- itse kokeillut
Jep, auton käynnistys paristolla onnistuu ihan mainiosti.
Nuorena pojankloppina herätettiin Trumph Herald käyntiin paristojen avulla. Sarjaan kytkettiin 3 kopl 4,5 voltin taskulamppuparistoja ja virta kytkettiin....muisti pätkii tässä kohden...ja heräsihän se. Kyseessä oli kesä, jolloin moottorin mekaaniset vastukset vähän pienemmät kuin sydän talvella.
Homma siis toimii.- juuso
Voi hö.. Paristo kiinni ja ei kun työnnät auton käyntiin, senkin nerot!
- vaimiten
vejittekö maalarinteipillä patterit yhteen?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 654180
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463959Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363462Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162863Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342709En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142522Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102114IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121206Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1451157- 801006