otetaanko jo 15v kesätöihin

hauan vain tietää

Tänä kesänä lapseni menee rippileirille,mutta mites on jos hän hakee ensi vuonna jonnekin kesä töihin niin otetaank jo 15v töihin?

Aika moni työ paikka kumminkin haluaa että olis täyttänyt 18v.

Asumme Tampereella, Jos tiette jonkun paikan niin olis kiva kuulla.

Sen kyllä tiedän että Tamperelaista voi jo mennä sen ikäinen jakamaan mutta satuuko olemaan muita hommia?

Asiallisia vastauksia odottelen!

6

1773

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimetön

Lapsia voi päästä hoitamaan jo aikaisemminkin, varsinkin jos olis tuttuja vailla lapsenvahtia.

• jooo---oooo

Omatoimisuudesta kaikki on kiinni. Ei se kesätyöpaikka tule kuin manulle illallinen. Sinnikäs yrittäminen palkitaan ja 15 vuotiaallekin löytyy töitä. Lapsesi menee ensi syksynä siis 9 luokalle ja suorittaa tet-jakson. Tämä tet-jakso kannattaa suoritta sellaisessa paikassa josta saisi mahdollisesti kesätöitäkin. Esim ruokakaupat, varastot jne. Tuota tet-paikkaa kannattaa myös hakea jo ajoissa, sillä nopeat syövät hitaat. Vaikka tet-paikasta ei kesätyötä irtoaisikaan, on sieltä saadulla työtodistuksella jo arvoa sinänsä kesätöitä hakiessa. Työnantaja ottaa mieluummin edes jonkinlaista todistusta työnteosta saaneen kuin mitään koskaan tekemättömän nuoren.

• niitä on
        jooo---oooo kirjoitti:

Omatoimisuudesta kaikki on kiinni. Ei se kesätyöpaikka tule kuin manulle illallinen. Sinnikäs yrittäminen palkitaan ja 15 vuotiaallekin löytyy töitä. Lapsesi menee ensi syksynä siis 9 luokalle ja suorittaa tet-jakson. Tämä tet-jakso kannattaa suoritta sellaisessa paikassa josta saisi mahdollisesti kesätöitäkin. Esim ruokakaupat, varastot jne. Tuota tet-paikkaa kannattaa myös hakea jo ajoissa, sillä nopeat syövät hitaat. Vaikka tet-paikasta ei kesätyötä irtoaisikaan, on sieltä saadulla työtodistuksella jo arvoa sinänsä kesätöitä hakiessa. Työnantaja ottaa mieluummin edes jonkinlaista todistusta työnteosta saaneen kuin mitään koskaan tekemättömän nuoren.

hommia, kun vaan on innokas ja asiallinen kaveri tekemään... itse alottelin iltahommien ja kesätöiden teon ennen mopoikää, enkä koe menettäneeni mitään vaikka vapaa aikaa menettikin(mikä silloin oli niin tärkeetä).. samalla säilyy motivaatio koulun puolella, ko on näkemystä millasta hommaa ilman pätevää tutkintoa on yleensä tarjolla. Ei tosin voi olla kovin kranttu tarjottua työtä kohtaan.. mm. 3vk. mansikanpoiminta kasvattaa luonnetta aikalailla..

• että vielä

tuon ikäistä otettaisiin oikein mihinkään. 16-vuotiaita otetaan silloin tällöin hyllyttäjiksi kauppaan tms. Jos lapsesi on kiinnostunut tekemään jonkin sorttista vapaaehtoistyötä, niin isosen homma on aivan ihana. Itse olin kaksi kesää isosena, siitä saa pienen korvauksen. Rahan takia siihen ei kuitenkaan kannata ryhtyä.

• saa!

Itse olen 20v. ja olen ollut 12 kesäisestä joka kesä töissä. Ei ole ollut ongelmia paikan suhteen kun ei ole turhan ronkeli. Eikä töissäni ole koskaan sen puoleen mitään vikaa ollutkaan. Olen ollut mm. mansikoita poimimassa, siivoamassa, keittiöapulaisena sekä pakkaajana. Kyllä töitä löytyy kesäksi jos viitsii etsiä ja kysellä. Ja oli se kiva lähteä opiskelemaan kun oli kesätöistä vuosien varrella säästetyistä rahoista kertynyt mukava pesämuna.

• jebulis 16

Kyllähän noita töitä löytyy, jos on vain itse aktiivinen niitä kyselemään. Itse aion hakea kaupungille (jonne en varmaankaan pääse) puutarhahommiin. Lisäksi menen isäni työpaikalle pariksi viikoksi töihin. Myöskin olen ollut lyhyen elämäni aikana jopa yhden kerran mansikkamaalla! :D Sinne aion varmasti tänäkin vuonna mennä...

Itse aloitin jo 12-vuotiaana lehtienjaon, joten sitä suosittelen sinun 15-vuotiaalle tyttärellesi, vaikkakaan ei se nyt pitemmänpäälle nyt niin ihanaa hommaa ole. En tiedä pääseekö 15-vuotias kovinkaan moneen paikkaan hommiin, mutta veljeni pääsi jo sen ikäisenä satamaan töihin, roskia ynnä muuta lehtiä haravoimaan. Mansikkamaa on kyllä yksi aika hyvä, jonne otetaan (tosin riippuu tilasta) 15-vuotiaitakin töihin...Kannattaa kysellä myös joistakin pienemmistä kaupoista, esim. Tiimarista.

Kyllä tyttäresi kerkiää noita hommia vielä paaljon paaljon tehdä, vaikka ei tänä vuonna mitään löytäisikään. Sitten 16-vuotiaana ainakin luulisi niitä löytyvän....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      139
      3850
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2974
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      9
      1882
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      6
      1616
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1089
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      934
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      864
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      774
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      741
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      741
    Aihe