Käytetty klarinetti?

vai uusi

Olen jonkin aikaa haaveillut jonkin puhaltimen soittamisesta. tänään kävin vihdoin niitä katsomassa ja näin yhdessä liikkeessä vanhan, myyjän mukaan lähes antiikkisen klarinetin. Ihastuin siihen välittömästi, se oli todella kaunis soitin. Ainoa ongelma on, etten todellakaan tiedä mistään puhaltimista hölkäsen pöläystä ja hieman epäilyttää ostaa vanha/käytetty soitin, jolla ei ole vuosiin soitettu, vaikka myyjä vakuutti etten pety. Soitin käy huollossa ennen myyntiä, mutta kannattaisiko silti ostaa uusi, vai voisiko käytetyllä hyvinkin harjoitella ensin? Merkki oli muistaakseni Amati, muuta en tiedä. Hinta ainakin olisi työttömälle aika passeli uusiin verrattuna, vain 150e. Sekin hieman mietityttää, että onkohan se niin vanhan mallinen, että sillä on hankalampi soittaa, kuin uusilla malleilla.

29

17746

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • offuu...j

      Bluessia vaiko jazzia ajattelit sillä soitella?
      Vai pitikö tämän viestin mennä johonkin toiseen osoiteeseen?
      Vai onko tämä joku vitsi?

      • ei lainkaan

        Molemmista niistä pidän, mutta en ole ikinä soittanu mitään muuta ku nokkahuilua ala-asteella. Mietin siis,että onkohan se soitin hyvä vasta-alkajalle. Mun pitäis tehdä ostopäätös viimeistään tiistaina.


      • offuu...j
        ei lainkaan kirjoitti:

        Molemmista niistä pidän, mutta en ole ikinä soittanu mitään muuta ku nokkahuilua ala-asteella. Mietin siis,että onkohan se soitin hyvä vasta-alkajalle. Mun pitäis tehdä ostopäätös viimeistään tiistaina.

        että eikös tuolla oo joku soitin osasto/ klassinen...eikös ne tietäs paremmin?


      • en huomannu
        offuu...j kirjoitti:

        että eikös tuolla oo joku soitin osasto/ klassinen...eikös ne tietäs paremmin?

        täytyy tarkastella uudestaan.


      • TITUS13

        jos ei kiinnosta niin voi kyllä mennä muualle keskustelemaan tai häiriköimään!anteeksi vaan.


      • TITUS13
        en huomannu kirjoitti:

        täytyy tarkastella uudestaan.

        ? en nyt oikee tajunnu tätä viestiä?


    • klarinetisti

      Saattaa olla aloittelijalle aika hankala tollanen vanha soitin. Muovisia saa kanssa kohtuu halvalla, ja paljon helpompi aloittaa. Nyt alkoi kyllä itseäni kiinnostaa toi soitin. Mistä kaupasta tommonen löytyy ja mistä kaupungista.

      • vai uusi

        Hain sen pois. Aika vanhahan se kai on, eikä läpät oikein liiku liukkaasti, mutta SAIN SEN 100 EUROLLA, kun en ottanut huoltoa. Yritän itse löytää halvemman huollon, tai ainakin lähempää.
        Tampereella siis oli.


      • ???

        Osaako kukaan kertoa, että löytyykö sellasia oppaita klarinetin soittoon, joista on aloittelijankin, siis aivan täysin niistä tietämättömän helppo opetella aluksi tutustumaan kyseiseen soittimeen?


      • klarinetisti
        vai uusi kirjoitti:

        Hain sen pois. Aika vanhahan se kai on, eikä läpät oikein liiku liukkaasti, mutta SAIN SEN 100 EUROLLA, kun en ottanut huoltoa. Yritän itse löytää halvemman huollon, tai ainakin lähempää.
        Tampereella siis oli.

        Semmonen kun Soitinkorjaamo Akineri on Tampereella paras ja melko halpa paikka. Ittekin oon sitä käyttänyt aina. Mutta kyllä se silti varmasti toiset 100 euroa maksaa kun kaikki tyynyt siitä uusii ja mitä lie muita pikkuvikoja. Plus kaikki kielten ym osto siihen päälle. Tsemppiä opetteluun, 15 vuotta oon itse jo soittanut. Kysele jos tulee ongelmia.


      • vai uusi
        klarinetisti kirjoitti:

        Semmonen kun Soitinkorjaamo Akineri on Tampereella paras ja melko halpa paikka. Ittekin oon sitä käyttänyt aina. Mutta kyllä se silti varmasti toiset 100 euroa maksaa kun kaikki tyynyt siitä uusii ja mitä lie muita pikkuvikoja. Plus kaikki kielten ym osto siihen päälle. Tsemppiä opetteluun, 15 vuotta oon itse jo soittanut. Kysele jos tulee ongelmia.

        Pitikin kysyä, että mistä löytäis huoltajan/korjaajan suht halvalla. Joku suositteli jotain Kristofferia, mutta kun en tiedä kuka se on.
        Taidanpa kysyä sinun käyttämästäsi paikan hinta-arviota.


      • klarinetisti
        ??? kirjoitti:

        Osaako kukaan kertoa, että löytyykö sellasia oppaita klarinetin soittoon, joista on aloittelijankin, siis aivan täysin niistä tietämättömän helppo opetella aluksi tutustumaan kyseiseen soittimeen?

        Kyllä kaiken näkösiä oppaita löytyy vaikka kirjastoista, mut ehkä se vaikein asia aluksi on oikean puhallustavan löytäminen. Sitä kun on vähän hankala lukea kirjasta. Sormitukset kyllä sitten oppii ihan lukemalla. Kyllähän puhaltamaankin oppii jos omaa hyvät musiikinlahjat:)


      • vai uusi
        klarinetisti kirjoitti:

        Kyllä kaiken näkösiä oppaita löytyy vaikka kirjastoista, mut ehkä se vaikein asia aluksi on oikean puhallustavan löytäminen. Sitä kun on vähän hankala lukea kirjasta. Sormitukset kyllä sitten oppii ihan lukemalla. Kyllähän puhaltamaankin oppii jos omaa hyvät musiikinlahjat:)

        miten puhalletaan, tosin se vinkki tuli fonistilta, mutta toivon sen auttavan. Oon kerran kokeillu puhaltaa käyrätorvea ja se oli todella vaikeaa, mutta kyllä siitä ääni lähti. Opettelen sen puhallustavan vaikka väkisin. Enemmän kuitenkin huolestuttaa se sormitus ja nuottien lukeminen.


      • nainenkannustaa
        vai uusi kirjoitti:

        miten puhalletaan, tosin se vinkki tuli fonistilta, mutta toivon sen auttavan. Oon kerran kokeillu puhaltaa käyrätorvea ja se oli todella vaikeaa, mutta kyllä siitä ääni lähti. Opettelen sen puhallustavan vaikka väkisin. Enemmän kuitenkin huolestuttaa se sormitus ja nuottien lukeminen.

        Mä ostin klarikan vuosi sitten ja aloin opetella itsekseni.lainasin jonkun soitto-oppaan, missä selitettiin asiat hyvin.Olisiko kirjan kirjoittaja ollut Linnala?Olisin ostanutkin kirjan, mutta se ei ole enää myynnissä missään.
        Minä olen ainakin tyytyväinen oppimaani, vaikka olen jo lähes eläkeikäinen.Korkeat äänet eivät kylläkään soi aivan siten kuin toivoisin, mutta aina vaan paremmin.On ihan kivaa soitella, kun osaa jo itselleen kohtalaisen riittävästi (rima ei ole korkealla :))
        Usko vaan itseesi ja ota selvää, opit varmasti hienosti!


      • Anonyymi
        klarinetisti kirjoitti:

        Semmonen kun Soitinkorjaamo Akineri on Tampereella paras ja melko halpa paikka. Ittekin oon sitä käyttänyt aina. Mutta kyllä se silti varmasti toiset 100 euroa maksaa kun kaikki tyynyt siitä uusii ja mitä lie muita pikkuvikoja. Plus kaikki kielten ym osto siihen päälle. Tsemppiä opetteluun, 15 vuotta oon itse jo soittanut. Kysele jos tulee ongelmia.

        Akineri on nykyisin Puhallinsoitinkorjaamo Jarmo Parkusjärvi. Åkerlundin kadulla. Suosittelen.


    • TITUS13

      Itse olen harrastanut kohta vuoden klarinetin soittoa ja sitä oppii soittamaan hirveän helposti!Minulla on käytetty klarinetti ja se toimii täydellisesti!Klarinetissä on ihana ääni varsinkin ylä-ja alaäänet.Kannatta kokeilla jos kiinnostaa,mutta alussa voi alkaa koskemaan poskia ja alahuulta.Ainakin minulle kävi niin.Mutta ei enää.

      • anna1234

        ootko soittanu aiemmin muita soittimia..TITUS13??
        Paljonko maksaa aloittelijalle sopiva klarinetti ja onko sitä mahdollista oppii soittaan ilman aiempaa musiikkiharrastusta? kuuluuko niihin soittimiin mitkä pitää alottaa viisvuotiaana että oppii?


      • HandeK
        anna1234 kirjoitti:

        ootko soittanu aiemmin muita soittimia..TITUS13??
        Paljonko maksaa aloittelijalle sopiva klarinetti ja onko sitä mahdollista oppii soittaan ilman aiempaa musiikkiharrastusta? kuuluuko niihin soittimiin mitkä pitää alottaa viisvuotiaana että oppii?

        Juu, kyllä klarinettia voi oppia soittamaan ilman
        aiempaa soitinkokemusta. Sen sormitus on loogisempi kuin esim. nokkahuilun. Äänen tuottaminen vain alussa saattaa olla hankalaa. Mutta kun oikean tekniikan ja oikean lehtikovuuden löytää, niin sitten soitto raikaa. Suomessa vain tuppaavat klanettien hinnat olemaan aivan älyttömät; Saksasta saa uusia muovisia alle 100:- euroa ja jenkkilästä käytetyn (puisenkin) saattaa saada 10:- taalalla (eBay). Itse ostin ensimmäisen klanettini, halkinaisen Selmerin,joskus 60-luvulla divarista Turussa ja nyt äskettäin Saksasta puisen
        nimettömän klanetin (ehjän) 50:llä eurolla. Pienet halkeamat puussa eivät mielestäni ääneen harras-
        telijan käytössä vaikuta mitenkään ja tyynyt voi helposti itse vaihtaa, jos ei peukalo ole aivan keskellä kämmentä.


    • Soittaja

      Törmäsin tähän vanhaan viestiketjuun ja ajtattelin että muutaman sanasen kirjoittaa jos joku aloitteleva soittaja törmää tähän myös. Eli olen ammattiklarinetisti ja koulutukseltani musiikkipedagogi. En kai minäkään kaikkea tiedä mutta näin minä olen toiminut.

      En ostaisi vanhaa puusoitinta jos sitä ei ole säännöllisesti käytetty tai öljytty. Melkoisen varmasti halkeaa ekan viikon aikana kun aloittaa soitella. Parempi aloittelijan satsata muoviseen tai käytössäolleeseen puiseen. Oppilaani osti todella kelpo aloittelija muoviklarinetin muistaakseni 300€.

      Klarinetinsoiton alkeet kannattaa hakea opettajalta. Klarinetti on hankala soitin aloittaa, jos halua aloittaa ilman tekniikkavirheitä, joista ei totuttua pääse eroon kovin helposti.

      Harva oppilas on valmis aloitamaan klarinetinsoiton ennen 8-9 ikävuotta. Yksinkertaisesti syystä, että klarinetti on kovin suuri soitin ja vaatii myös sormilta pituutta ja käsistä hieman voimaa, jotta saa kannateltua.

      Ilmankäyttö on klarinetin kuten muidenkin puhallinsoittimien tärkein asia. Siihen kannattaa paneutua. Miten sen hengityksen saisi alas, eikä sinne hertianseudulle. Tärkeä seikka on myös se ns. ansatsi eli huuliote....eli miten se pilli on suussa. Väärällä ansatsilla voi syttyä hyvänkin kuuloisia ääniä mutta ongelmat tulevat ajanmittaa viimeistään. Oikea ansatsi on aivan oppilaan naamavärkistä kiinni eli jokaisella hieman omanlaisensa.

      Nuotit ja sormitukset oppii sitten siinä sivussa.

      Toivottavasti jollekin jotain hyötyä tästä.

      • iiiiiiiiiiiiiiiiii

        Voiko klarinetin soittoa aloittaa enään vanhempana. Olen 15 vuotias ja kiinnostunut aloittamaan, mutten tiedä olenko jo liian vanha. Olen soittanut aiemmin mm. pianoa ja kitaraa, mutta puhallin soittimia en ole soittanut nokkahuilun lisäksi. Jos klarinetti on jo tämän ikäisenä mahdoton, onko muita puhallinsoittimia joiden soiton voisi vielä aloittaa?


      • mahdotonta ole
        iiiiiiiiiiiiiiiiii kirjoitti:

        Voiko klarinetin soittoa aloittaa enään vanhempana. Olen 15 vuotias ja kiinnostunut aloittamaan, mutten tiedä olenko jo liian vanha. Olen soittanut aiemmin mm. pianoa ja kitaraa, mutta puhallin soittimia en ole soittanut nokkahuilun lisäksi. Jos klarinetti on jo tämän ikäisenä mahdoton, onko muita puhallinsoittimia joiden soiton voisi vielä aloittaa?

        minkä tahansa soittimen soiton voi aloittaa kuinka vanhana tahansa(tarpeeksi vanhana)....sen kun vain ottaa soittimen näppeihin ja alkaa veivata. Se että mille tasolle taidot kehittyy on sitten eri asia. Jos ammattiin tähtää niin 15 vuotiaan alkaa olla korkea aika aloittaa ja harjoittelun täytyis olla todella motivoitunutta ja ohjaus ammattimaista. Jousisoittajaksi (ammattilaiseksi) on kai turha haveilla enää, mutta ihmiset on yksilöitä, eihän sitä tiedä millasen lahjakkuuden kanssa olen juttelemassa.

        Muutkin puhaltimet ovat sinulle aivan yhtä mahdollisia. Esim vaskisoittimetkin vaatii hieman kokoa soittajalta...ei taida moni alle 10v soittaa käyrätorvea, ainakaan seisten.

        Sulla on hyvä kun olet soitelut muita soittimia niin jotain pohjaa löytyy


      • Ballet-Girl
        iiiiiiiiiiiiiiiiii kirjoitti:

        Voiko klarinetin soittoa aloittaa enään vanhempana. Olen 15 vuotias ja kiinnostunut aloittamaan, mutten tiedä olenko jo liian vanha. Olen soittanut aiemmin mm. pianoa ja kitaraa, mutta puhallin soittimia en ole soittanut nokkahuilun lisäksi. Jos klarinetti on jo tämän ikäisenä mahdoton, onko muita puhallinsoittimia joiden soiton voisi vielä aloittaa?

        kyllä voi... klarinetin soiton aloitukseen ei ole mitään ikärajaa, mutta joutoo aloittamaan aika tylsistä jutuista kuten hyvin lyhyistä kappaleista, itse olen 12W ja aloitin klarinetin soiton 11W. hyvä että sinulla on muita soittimia taustalla sillä tiedät neljäsosa nuotit ja puolitauot joten alota ihmeessa klarinetin soitto


      • iiiiiiiiiiiiiiiiii
        Ballet-Girl kirjoitti:

        kyllä voi... klarinetin soiton aloitukseen ei ole mitään ikärajaa, mutta joutoo aloittamaan aika tylsistä jutuista kuten hyvin lyhyistä kappaleista, itse olen 12W ja aloitin klarinetin soiton 11W. hyvä että sinulla on muita soittimia taustalla sillä tiedät neljäsosa nuotit ja puolitauot joten alota ihmeessa klarinetin soitto

        No jos kerran vielä on mahdollista aloittaa niin kannattaako suoraan hakea musiikkiopistoon ja mille linjalle? vai kannattaako ihan kotioloissa lähteä harjoittelemaan jonkun yksityis opettajan kanssa? En tiedä näistä musiikkiopiston kuvioista kun pianoa olen soitellut kotiopetuksessa vaan. Ja Tampereella siis asun jos joku tietää miten kannattaisi lähteä klarinetin soittoa aloittelemaan.


      • iiiiiiiiiiiiiiiiii
        Ballet-Girl kirjoitti:

        kyllä voi... klarinetin soiton aloitukseen ei ole mitään ikärajaa, mutta joutoo aloittamaan aika tylsistä jutuista kuten hyvin lyhyistä kappaleista, itse olen 12W ja aloitin klarinetin soiton 11W. hyvä että sinulla on muita soittimia taustalla sillä tiedät neljäsosa nuotit ja puolitauot joten alota ihmeessa klarinetin soitto

        Jos siis ei vielä ole myöhästä alottaa niin missä olis parasta alottaa? Eli pyrinkö musiikkiopistoon ja mille linjalle vaiko ihan kotioloissako alan soittelemaan? Tampereella asun ja jos joku nämä asiat paremmin tietävä viitsisi kertoa missä kannattaisi aloittaa.


      • syvempää ääntä soittimesta
        iiiiiiiiiiiiiiiiii kirjoitti:

        No jos kerran vielä on mahdollista aloittaa niin kannattaako suoraan hakea musiikkiopistoon ja mille linjalle? vai kannattaako ihan kotioloissa lähteä harjoittelemaan jonkun yksityis opettajan kanssa? En tiedä näistä musiikkiopiston kuvioista kun pianoa olen soitellut kotiopetuksessa vaan. Ja Tampereella siis asun jos joku tietää miten kannattaisi lähteä klarinetin soittoa aloittelemaan.

        Nuori harrastanut neljä vuotta klarinetin soittoa muovisoittimella. Nyt olisi aika hankkia uusi puinen soitin. Tietääkö kukaan onko Tallinnassa soittimet edullisempia ja mistä niitä kannattaisi sieltä ostaa?


      • Klarinetin soittaja
        iiiiiiiiiiiiiiiiii kirjoitti:

        Jos siis ei vielä ole myöhästä alottaa niin missä olis parasta alottaa? Eli pyrinkö musiikkiopistoon ja mille linjalle vaiko ihan kotioloissako alan soittelemaan? Tampereella asun ja jos joku nämä asiat paremmin tietävä viitsisi kertoa missä kannattaisi aloittaa.

        Eli ei ole myöhäistä alottaa. Eli jos sinulla on aikaisempaa soittokokemusta(hyvä rytmitaju, osaat nuotit yms) taustalla pyri musiikkiopistoon. Mutta jos olet aloittelija etsi joku toinen esim. täällä (lappeenrannassa) on vaihtoehtoina mu.opisto, työväenopisto ja seurakunnan soittokunta (itse olen siellä, ja sanon vielä että ei liity jumalaan mitenkään) Eli voit ottaa yhteyttä tampereen musiikkiopistoon ja kysellä sieltä .D


      • xD
        mahdotonta ole kirjoitti:

        minkä tahansa soittimen soiton voi aloittaa kuinka vanhana tahansa(tarpeeksi vanhana)....sen kun vain ottaa soittimen näppeihin ja alkaa veivata. Se että mille tasolle taidot kehittyy on sitten eri asia. Jos ammattiin tähtää niin 15 vuotiaan alkaa olla korkea aika aloittaa ja harjoittelun täytyis olla todella motivoitunutta ja ohjaus ammattimaista. Jousisoittajaksi (ammattilaiseksi) on kai turha haveilla enää, mutta ihmiset on yksilöitä, eihän sitä tiedä millasen lahjakkuuden kanssa olen juttelemassa.

        Muutkin puhaltimet ovat sinulle aivan yhtä mahdollisia. Esim vaskisoittimetkin vaatii hieman kokoa soittajalta...ei taida moni alle 10v soittaa käyrätorvea, ainakaan seisten.

        Sulla on hyvä kun olet soitelut muita soittimia niin jotain pohjaa löytyy

        Kyllä käyrätorvea soittaa pystyy ja 7 vuotiaskin. itse olen hyvin pieni ja harrastin käyrätorvea 8v ja yks toinen oli 7v!


    • Klarinetinsoittaja

      Itse soittelen klarinettia ja tässä hieman sitten voisin neuvoa.
      Vanha vai uusi klarinetti, se on ihan sama.
      Jos ostat muovisen klarintin, se ei soinnu niin hyvin kuin puinen. Muista ottaa sellainen kuin
      B-klarinetti, se on tarkoitettu kaiken musiikin soittamiseen. Ja sitten kun rupeat harjoittelemaan voit musiikkikaupasta etsiä kirjoja. Tyttärenikin soittaa klarinettia, ja hänellä on Vivo-harjoituskirja, Vivoon on huiluun, klarinettiin, trumpettiin yms.
      Vivo on tosin lapsille suunnattu, mutta ei siellä varmaan haittaa jos siellä joku leikkimielinen harakka seikkailee. Vivossa aloitetaan kuitenkin niin alusta kun pystyy. Sitten on paljon niitä kirjoja jotka on kokeneimmille soittajille.

      • pilli kuonon alla

        tiedän että klarinetti on b-klarinetti jos ostan käytettyä.Lukeeko siinä B niinkuin huuliharpussa.Vai pitääkö pianosta otta sointu ja tapailla osaamattomana b-duuri skaalaa.Vai mitä hittiä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 166
      4616
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      118
      4207
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2770
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1669
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1660
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      94
      1615
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1573
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1521
    Aihe