päätös

<tyttönen>

Nyt mulle riitti.
Oon viimeset 2 vuotta yrittäny pudottaa painoa, mut ei ole motivaatio riittänyt. vaatteiden kanssa on ongelmia; mikään ei näytä hyvältä eikä niitä vaatteita sitten pahemmin olekaan. Nolottaa kun koulussa joutuu käyttään samaa päällispaitaa useamman päivän putkeen.

mun mitat on 174/80. Liikun varsin paljon, lihasta siis on ja olen kyllä kuullut kauhisteluja, että ethän sä niin paljon voi painaa, kun olen kertonut 80 kilosta. Silti tämä kroppa ei tunnu omalta. Selluliittia on reisissä ja takapuolessa, kaikki osat ova läskistyneeet. Jopa sormet näyttävät nakeilta.

Pari vuotta sitten, 2003 olin laihimmillani 52kiloa, liian vähän, tiedän kyllä. Ja kyllä, sairastin jonkunasteista anoreksiaa. Kun olen silloin aikoinaan nähnyt itseni 60 kiloisena, tiedän kuinka hyvältä se tuntuu fyysisesti ja psyykkisesti.

Nyt siis todella muutan tottumukseni terveellisiksi, ja AION karistaa nuo ylimääräiset 20 kiloa.

Tiedän myös, mikä on ainakin osittainen syy nykyisiin ruokailutottumuksiini; stressi, jota en kestä. Muuten syön terveellisesti, minä jos kukahan sen tiedän, mutta ne karkit ja suklaat. kun koulussa menee huonosti, sieltä lähdetään kesken päivää pois, käydään kaupan kautta, mässytetään ja nukutaan pahaa oloa pois. Mutta lähteekö se? Ei. onko kellään muulla ollut tällaista tilannetta, miten olette selvinneet siitä? vastaus tähän avittaisi minua enemmän kuin uskottekaan joten heittäkääpä niitä kehään.

Toisin kuin osa täällä, en aio pitää mitään kirjaa itsestäni, mutta onnistumisista lupaan kyllä ilmoitella. (tällä en siis tarkoittanut, että kirjaaminen syömisistä yms. tänne olisi paha, itselle vain ei sovi)

vielä loppuun, kiitos että luit tekstini vaikka siitä tulikin pitkä, ja vinkkejä todellakin kehiin eikä kannustuskaan ole ikuna pahasta:)

Tsemiä kaikille, ja kuten moni onkin täällä jo useaan otteeseen todennut;
KYLLÄ ME ONNISTUTAAN; EIKÖ?

5

308

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kierreporras

Hienoa, että olet tehnyt päätöksen! Nyt tarvitset suunnitelman niin liikkumisen kuin ruokailunkin suhteen. Sitten kun ne on laadittu, tarvitset ääretöntä sitkeyttä, että pysyt niissä. Kuulostaa rankalta, sitä se onkin, mutta palkinto on hunajaa!!

Hyvä, että syöt terveellisesti. Herkkujakin on lupa syödä esim. kerran viikossa, ja silloinkin kohtuudella. Olisi hyvä vaikka miettiä etukäteen, mitä aikoo herkutella, ja sitten nauttia siitä hetkestä täysillä!

Ikävää on sen sijaan, että yrität poistaa pahaa mieltä suklaan avulla. Olen itse ollut vastaavanlaisessa ongelmatilanteessa, kierteessä oikeastaan. Surin mm. omaa lihonnutta ruhoani ja söin suruuni, ja taas surin lisää jne.. Onneksi sain stopin syömiselle, ja mielialakin kohosi sen seurauksena!

Olisi hyvä myös miettiä, mihin lohdutusta haet? Miksi koulussa on paha olla? Auttaisiko keskustelu ystävän tai terveydenhoitajan kanssa?

Eniveis, olen varma, että löydät itsestäsi voimia tähän prosessiin ja onnistut! Luota itseesi!

Painotan vielä lopuksi suunnitelmien tärkeyttä, niiden avulla on helppo hallita mielenliikkeitä ja estää sortumisia :)

• terveellisesti

Kuvauksestasi paatellen syöt rasvattomia tuotteita ja taitaapa nuo insuliinitkin heitellä.

Otapa selvää mikä on terveellistä niin yllätyt.

Jätä nyt aluksi se 20 kilon haave, muuta se kymmeneen kiloon ja pidä sitä vuosi niin opit syömisen salat ja ilot ennen kuin jatkat.

• <tyttönen>

Niin, mikä kenenkin mielestä on terveellistä.
        Oma käsitys terveellisestä ruoasta on tällainen; sopivasti hyviä rasvoja,kohtuullisesti lihaa, paljon kasviksia ja marjoja, kevyitä maitotaloustuotteita jotta kalsiumin saanti varmistuu, sekä perunaa tai niiden sijasta tummaa riisiä tai pastaa. Ja tällaisen ruokavalion lisaksi miel. 1h liikuntaa päivässä. Sekä aerobista että kuntosalitreeniä jotta ei polta niitä lihaksia pois, ja että kroppa kiinteytyy.

Näin minä olen hyvän/terveellisen ruokavalion ymmärtänyt, ja kun se liikunta otetaan mukaan, niin se jos mikä on se ihanne-elämäntyyli.

• Frida
        <tyttönen> kirjoitti:

Oma käsitys terveellisestä ruoasta on tällainen; sopivasti hyviä rasvoja,kohtuullisesti lihaa, paljon kasviksia ja marjoja, kevyitä maitotaloustuotteita jotta kalsiumin saanti varmistuu, sekä perunaa tai niiden sijasta tummaa riisiä tai pastaa. Ja tällaisen ruokavalion lisaksi miel. 1h liikuntaa päivässä. Sekä aerobista että kuntosalitreeniä jotta ei polta niitä lihaksia pois, ja että kroppa kiinteytyy.

Näin minä olen hyvän/terveellisen ruokavalion ymmärtänyt, ja kun se liikunta otetaan mukaan, niin se jos mikä on se ihanne-elämäntyyli.

Luin ensimmäisen viestisi. Olet melkein kuin minä. Mullakin oli kai lievä anoreksia viime keväänä. Alimmillaan paino oli 48kg ja pituuttahan on just joku 173 cm... Sitten mulle tuli nälkä. Mä söin, söin ja söin. Kaikki meni kurkusta alas. Koko viime syksyn mä vaan lihoin ja lihoin ja talvella sama juttu jatkuu. Vuoden vaihteessa mä tajusin että tämä ei voi jatkua näin. Mä muuttaisin elämäntapojani tai musta tulisi todella lihava.

No nyt sitten yritän normalisoida painoni sellaiseen tilaan että saan syödä terveellisesti ja liikkua niin että kuitenkin jaksan.

Mutta tsemppiä sulle. Terveellisesti kun laihdutat nyt, kuin minäkin :)

• terveellisyydestä
        <tyttönen> kirjoitti:

Jossakin Kuopion Yliopiston artikkelissa asia ymmärrettiin tiedoitus ongelmana. Kun halutaa muuttaa hiukan kulutustottumuksia, esimerkiksi pienentää rasvan yletäntä kulutusta niin homma riistäytyy käsistä. Kauppa on huomannut markkinaraon ja nyt on jopa vaikeaa ostaa normaalirasvaista juustoa joistakin kaupoista.

Ruokavaliosi vaikutti minusta olevan ihan ok. Saattaa olla liian kevyttä jos syöt paljon rasvattomia tuotteita. Peruna luokitellaan turhiin hiilihydraatteihin jonka voisi helposti jättää pois. Riisillä ja pastalla on paremmat (pienemmät) GI arvot mikä nostattaa insuliinia hitaammin. Insuliinin nopeaan nousuun yhdistetään voimakkaampi näläntunne ja vaikeus lopettaa syömistä.

Liikunta on erinomainen asia kun jaksaa ja voi..

Kyllä ruokavaliollasi pitäisi laihtua. Toki voisit kokeilla vähänaikaa pienentää hiilareiden määrää ja lisätä rasvan määrää vähintään nykyisen suosituksen tasolle jotta varmistat aineenvaihdunnallisen edun.

Jos kalorimäärät ovat yhtäsuurina kuin ennenkin ja laihdut niin olet saanut liian vähän rasvaa. Jos et laihdu niin ruuan määrää on yksinkertaisesti pudotettava tai otettava käyttöön tehokkaampi kuuri.

Kauppa on huomannut markkinaraon ja mainostaa rasvattomia tuotteita terveellisinä. Itse en käytä enää värjättyä maitoa vaan täysmaitoa, en laita paistinpannulle muuta kuin voita ja salaatteihin öljyä.

Normaalisti laihdutettaessa karsitaan rasvat ensin pois.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      40
      3771
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      33
      3364
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      69
      2968
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      91
      2820
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1828
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      83
      1816
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      1659
    8. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1597
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      29
      1579
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1564
    Aihe