Ikäkriisit

N35 kohta N36

Oletko läpikäynyt 30 tai 40 kriisin?
Kertokaa minulle arvoisat miehet mitä miehessä tapahtuu kun kriisi iskee päälle. Mikä miehessä "muuttuu"? Miten kriisissä olevan miehen kans tulee parhaiten toimeen?
Selvisitkö tilanteesta.
Itselläni ei kriisiä ole ollut joten kokemusta ei ole kovinkaan paljon ikäkriisistä.

16

1208

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oli minkä ikäinen tahansa

Meillä nuoremmilla ainakin on kriisit päällä kun te vanhat ämmät ja muut juntit ette muuta teekkään kuin vähättele , arvostele ja mollaa. Kiitos.

• mollauksen kuvittelu

Ei ole entisten sukupolvien vika, jos et ole omasi näkyvin yksilö.Joka vuosikerrassa on tietty kiintiömäärä tietyntasoisia, ulkoisesti ja muuten.Epävarmemmat jää lohduttautumaan kuvitelmilla, että ainakaan eivät ole vanhoja.Vielä.

• Kolli Kellinen

Olen saman ikäinen kuin sinä. Minulla meni pari vuotta sitten kaikki uusiksi; työpaikka, avioero, elämänarvot... Otti kyllä koville ja olin aika pitkään sekaisin ja eksyksissä. Tuskin kukaan olisi tullut kanssani toimeen silloin kun kriisi oli pahimmillaan. Mutta onneksi kaikki lopulta kääntyi parhain päin. Uskon oppineeni itsestäni ja vahvistuneeni. Nykyään pystyn näkemään asiat syvemmin ja monivivahteisemmin ja tiedän, mitä haluan elämältäni.

• 35 kohta 36

Saanko kysyä sulta jotain?

• Kolli Kellinen
        35 kohta 36 kirjoitti:

Saanko kysyä sulta jotain?

Kysy vaan. En kuitenkaan lupaa, että vastaan. Mutta kokeile!

• N35 kohta N36
        Kolli Kellinen kirjoitti:

Kysy vaan. En kuitenkaan lupaa, että vastaan. Mutta kokeile!

Lueskelin tuossa noita vastauksia ja eipä mulla nyt sitte enää oikeestaan olekkaan kysyttävää (ainakaan mitään aiheeseen liityvää).
        Kiitos kumminkin.
        Hyvää kevän jatkoa sulle!

• pahkura

koko ikäkriisi,sen varjolla voi sitte hullutella taiks pistää kaikki uusiks...eikä tarvii syyttää itteänsä vaan ikäkriisiä...se on helppoo :)

• Kolli Kellinen

Ikäkriisi on kyllä ihan todellinen ilmiö. Ihminen kasvaa ja kypsyy koko ajan ja nuorena tehdyt kauaskantoiset valinnat kuten ammatti tai avioliitto eivät ehkä enää kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden kuluttua tunnu järkivalinnoilta, koska ne eivät tue kokonaispersoonallisuuden kehittymistä. Mielestäni olisi melko älytöntä jäädä ikiajoiksi jumiin johonkin sellaiseen, joka ei enää palvele mitään tarvetta ja joka vain estää inhimillistä kasvua.

• pahkura

Ikäkriisi on kyllä ihan todellinen ilmiö. Ihminen kasvaa ja kypsyy koko ajan ja nuorena tehdyt kauaskantoiset valinnat kuten ammatti tai avioliitto eivät ehkä enää kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden kuluttua tunnu järkivalinnoilta, koska ne eivät tue kokonaispersoonallisuuden kehittymistä. Mielestäni olisi melko älytöntä jäädä ikiajoiksi jumiin johonkin sellaiseen, joka ei enää palvele mitään tarvetta ja joka vain estää inhimillistä kasvua.

niin just,että kun täytän 30vuotta ni kyllästyn ammattiini,kun täytän 40vuotta niin kyllästyn eukkoon ja blaa blaa

• M-42
        pahkura kirjoitti:

niin just,että kun täytän 30vuotta ni kyllästyn ammattiini,kun täytän 40vuotta niin kyllästyn eukkoon ja blaa blaa

Ei se ihan noin mustavalkoista ole. 40 ikävuoden korvilla rupeaa ajattelemaan kaikenlaisia elämän valintoja. Ei se tarkoita sitä, että olisi välttämättä johonkin kyllästynyt. Sitä vain miettii, että olisiko pitänyt valita toinen ura, onko unelmat toteutuneet yms. Kun sitten huomaa, että asiat ei oikeastaan ole lainkaan sillälailla, kun 25-vuotiaana ajatteli, niin tulee iso tai pieni ikäkriisi. Miksi näin? No tietysti siksi, että vielä on viimeinen mahdollisuus muuttaa elämässään jotain radikaalisti; vaikka uusi ura tai uusi perhe, (tai siis näin 40:n luulee). Myös nelikymppisenä useilla ihmisillä on ensimmäistä kertaa elämässään tilanne, missä varallisuuskin antaa mahdollisuuden kaikenlaisten uusien asioiden kokemiseen. Kaikki nämä asiat yhdessä sitten aiheuttavat ankaraa pohdiskelua siitä, miten tulisi toimia. Pohdintaa ei yhtään helpota se, että sinun mahdolliset päätökset tulevat myös vaikuttamaan vaimoosi ja lapsiisi. Ei siis mikään ihme, että keski-ikäinen mies yleensä aina kokee jonkinlaisen kriisin jota ikäkriisiksi on tapana kutsua. Itsekin tajusin juuri, että en ihan oikeasti ole enää 25-vuotias, vaikka sellaisena luuliin arkkuun asti pysyväni.

• pahkura

tää on MUN mielipide.
      tiedän ihan tasan tarkkaa mitä kellistys ja 40 miekkonen tarkoittaa..

mutta se ikäkriisi on tekosyy,MUN mielestä.

siis elämässähän tehdään valintoja kokoajan joko pakosta taikka omasta halusta.
      Ja silloin kun ei oo tyytyväinen elämäänsä,ni aletaan miettiä siihen lisää "potkua" ja kun tehdään oikeita ja onnistuneita valintoja,ni sitten vaan kehutaan itteensä,että oonpas hyvä!,kyllä minä onnistun ja osaan.

sitten kun tehdään huonoja valintoja,ni ihmetellään,että mitenkäs tässä nyt näin kävi,voi,voi..ahaa,mutta mähän oon kolmekymppinen..jippii,täähän on kolmenkympin kriisi...juuh,siitähän se johtuu...minussa ei ookkaan vikaa ja minä en tehnyt vääriä valintoja..jotenka,siitä väärästä valinnasta ei oteta ees opiksi,koska se oli vain kriisiä.

no juups,hiukan kärjistettyä ja sekaista,niinkus aina :)

ei kriisiä,vaan elämää kaikkinensa...

• Kolli Kellinen

Siis ikäkriisihän nimenomaan tarkoittaa sitä, että ihminen tunnustaa tehneensä nuorempana virheitä ja huonoja valintoja ja yrittää nyt oppia niistä ja hakea sitä kautta muutosta elämäänsä. Jos virheitä ei huomaisi eikä niistä yrittäisi oppia, mitään kriisiä ei syntyisikään, vaan ihminen vain jatkaisi hapuilemista eteenpäin sokeana omille tarpeilleen.

• pahkura

Siis ikäkriisihän nimenomaan tarkoittaa sitä, että ihminen tunnustaa tehneensä nuorempana virheitä ja huonoja valintoja ja yrittää nyt oppia niistä ja hakea sitä kautta muutosta elämäänsä. Jos virheitä ei huomaisi eikä niistä yrittäisi oppia, mitään kriisiä ei syntyisikään, vaan ihminen vain jatkaisi hapuilemista eteenpäin sokeana omille tarpeilleen.

ei mee perille,onkos sulla joku pätemisen tarve vai miks ihmeessä tarvii yrittää muuttaa mielipiteitä.kyllä mä tiiän että olet ihan fiksun oloinen mutta pitääkö sitä toitottaa joka paikassa???

juuh,joka kymmenesvuosi kriisi päällensä,muuten ei opi...sä voit kyllä pitää sen ikäkriisis,mä en sitä huoli.

se on yks perkl nimike minkä varjolla sekoilijat kuittaa sekoilunsa,varsinnii vanhat pierut jotka jättää nelilapsisen perheensä ja lähtee nuorempien perään ja pysyy siellä niin kauan kun rahaa riittää...sen jälkeen takaisin kotiinsa..en mä tarkoittanut..kriisiä oli vaan..

siis otetaas kerran vielä...minä tiedän tunteen,kun kaikki laitetaan uusiksi ja oon ottanut uutta suuntaa useamminkin,olen tehnyt virheitä ja valintoja kuin myös joutunut kärsimään toisten virheistä ja valinnoista...pahkuran sanakirjassa sitä kutsutaan elämiseksi,ei ikäkriisiksi.

• pahkuraiseni

Olen kanssasi käytännössä samaa mieltä, mutta en teoriassa. Ikäkriisit ovat ihan todellisia, tutkittuja juttuja siis noin teoriassa, ne eivät siis ole mielipideasioita. Käytännössä taas olen ihan samaa mieltä kanssasi, että ihmisen persoonasta ja kypsyydestä on kiinni, takertuuko hän tällaisessa tilanteessa ajatukseen vuosikymmenkriisistä vai ajatukseen siitä osana normaalia elämää, kehitystä.

Liian monet antavat itselleen luvan panna omien virheellisten valintojensa korjaamiseksi kolmi- ja nelikymppisenä kokonaisten perheiden ja täysin syyttömien lasten elämän palasiksi. Ei kriisi tarkoita sitä, edes tieteellisessäkään mielessä, että sen tuloksena on korjattava tehtyjä valintoja vaan se voi myös tarkoittaa sitä, että hyväksyy elämänsä, valintansa ja kantaa niistä vastuun kuolemaansa saakka.

Kriisi tarkoittaa elämässä tiettyä kehitysvaihetta (sitä se muuten ihan oikeasti tieteellisestikin määriteltynä tarkoittaa),ihminen kelaa elämäänsä, ja joko hyväksyy elämänsä ja kantaa vastuunsa valinnoistaan kuten aikuinen tai repii kaiken rikki ja itsekkäästi tuhoaa niiden ihmisten elämän, joiden alkuunpanemisesta oli aikoinaan päättämässä.

Nykyään tunnutaan haluavan "lupa" kaikelle, vaimon raskaus -lupa uskottomuudelle, neljänkympinkriisi -lupa repiä itsensä irti kaikesta, minäitse -lupa olla itsekäs ja satuttaa kaikkia muita.

• pahkura
        pahkuraiseni kirjoitti:

Olen kanssasi käytännössä samaa mieltä, mutta en teoriassa. Ikäkriisit ovat ihan todellisia, tutkittuja juttuja siis noin teoriassa, ne eivät siis ole mielipideasioita. Käytännössä taas olen ihan samaa mieltä kanssasi, että ihmisen persoonasta ja kypsyydestä on kiinni, takertuuko hän tällaisessa tilanteessa ajatukseen vuosikymmenkriisistä vai ajatukseen siitä osana normaalia elämää, kehitystä.

Liian monet antavat itselleen luvan panna omien virheellisten valintojensa korjaamiseksi kolmi- ja nelikymppisenä kokonaisten perheiden ja täysin syyttömien lasten elämän palasiksi. Ei kriisi tarkoita sitä, edes tieteellisessäkään mielessä, että sen tuloksena on korjattava tehtyjä valintoja vaan se voi myös tarkoittaa sitä, että hyväksyy elämänsä, valintansa ja kantaa niistä vastuun kuolemaansa saakka.

Kriisi tarkoittaa elämässä tiettyä kehitysvaihetta (sitä se muuten ihan oikeasti tieteellisestikin määriteltynä tarkoittaa),ihminen kelaa elämäänsä, ja joko hyväksyy elämänsä ja kantaa vastuunsa valinnoistaan kuten aikuinen tai repii kaiken rikki ja itsekkäästi tuhoaa niiden ihmisten elämän, joiden alkuunpanemisesta oli aikoinaan päättämässä.

Nykyään tunnutaan haluavan "lupa" kaikelle, vaimon raskaus -lupa uskottomuudelle, neljänkympinkriisi -lupa repiä itsensä irti kaikesta, minäitse -lupa olla itsekäs ja satuttaa kaikkia muita.

ulosanti ei todellakaan oo mun parhaita puolia...

juuh,eihän mun resurssit riitä teorian kumoamiseen,ne on viisaampien heiniä..jos niittenkään.

mutta just,sehän siinä risookin,se "lupa"
        ..jos laiskottaa,mennään lääkäriin valittamaan selkää tai masennusta,koska lääkäri ei voi sanoo etteikö olis selkä kipee tai masentunut.
        Siten voidaan ylpeenä laiskotella ja ne jotkut muut tekee työt puolestas.

Jos uutuudenviehätyksessä laitetaan koko elämä uusiks ja huomataan ettei se ollutkaan järkevää,ni pannaan se vaiks ikäriisin piikkiin,ettei tuntuis niin pahalta.

Vaikka todellisuudessa,ne joilla se kriisi oikeesti iskee,ni miettii hyvinkin tarkkaan mitä tulevaisuudelta haluaa ja on siten tyytyväistä porukkaa...ainakin minä..paitti jos oon kipee:)
        no enkä oo ihan kaikkee saanut,mitä halusin mutta kuiteskin...

mutta juuh,tekosyynä sitä useimmiten tarjotaan,joten sellaisena se on helppo mieltää.

jooh...kriiseillään..

• HighlandWolf

Nimittäin ne ikäkriisit.
      Kolmekymppistä ei ehtinyt potea, kun oli sen verran kiireitä töiden ja vaipanvaihtojen kanssa. Pyöreä nelikymppinen meni sitten ihan muita kriisejä selvitellessä - ei siinä joutanut kalenterin karua kertomaa murehtia.

Jotta totuus ei unohtuisi 4 voisi vielä hyvinkin iskeä kimppuun, mutta en taida jaksaa vaivautua. Isyys, mahdollisen uusperheen perustaminen, kodin sisustaminen, harrastukset, kiinnostavien kirjojen lukeminen ja ammatilliset haasteet taitavat jättää aika vähän tilaa kriiseilylle.

Jos vaikka kriiseilisi sitten, kun on jäljellä enää keinutuoli ja loputtomalta tuntuva aika. Sukuni historiaa tietäen, sekin luultavasti jää väliin saappaat jalassa kuolemiseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      34
      11311
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      62
      9202
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      137
      5455
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3754
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3690
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3609
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3348
    8. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      63
      2723
    9. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      72
      2440
    10. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      16
      2268
    Aihe